🔴آقایان، به کجا چنین شتابان؟!
✍ حسین شریعتمداری
الف- این روزها، بار دیگر سخن از مذاکرات هستهای به میان آمده است و مسئولان محترم کشورمان برای ازسرگیری مذاکرات متوقف شده وین با گروه کشورهای ۱+۵ (بخوانید گروه مشترک آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) اعلام آمادگی کردهاند. درباره علت توقف مذاکرات وین، پیشنهادات باجخواهانه آمریکا و اروپا و خواستههای جمهوری اسلامی ایران و این که قرار است مذاکرات از کجا آغاز شود و هر یک از دو سوی مذاکره روی کدام خواستهها اصرار دارند و...
https://kayhan.ir/fa/news/256365
❇️اگر جفرسون از گور بلند میشد.
✍جعفر بلوری
https://kayhan.ir/fa/news/256370
📣📣مکرون:
اعتقادی به تغییر نظام سیاسی ایران نداریم!
افشای اظهارات رئیسجمهور فرانسه در ملاقات با چند زن ضدانقلاب؛ مکرون:
اعتقادی به تغییر نظام سیاسی ایران نداریم!
روزنامه وطن امروز | شماره :3660 | تاریخ 1401/10/1
https://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3660/1/258025/0
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔴 علامه مصباح یزدی(ره)؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی
✍️ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی
🔻آیتالله مصباح یزدی(ره) همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. #علامه_مصباح به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علوم انسانی موجود سخن میگفت:
1️⃣ اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد؛ البته معتقد بود که غربیها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمیزد، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانست.
2️⃣ ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل #داروین فرو میریزد و به نتیجه نمیرسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
3️⃣ و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای». پارهای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانست و البته تعارض علوم انسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمرد.
🔻ایشان برای اسلامیسازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت همزمان لازم میدانست و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشت:
🔷 یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانست.
🔷 دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامههایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
🔷 سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت.
🔻در شمارههای بعدی درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی بیان خواهم کرد. ان شاالله
💠 کانال دکتر شریفی
🔰 @Ahmadhoseinsharifi
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 #معرفی_کتاب | وقتی همه انسان هستیم، چرا علوم انسانی را به اسلامی و غیر اسلامی تقسیم می کنید؟!
✅ همه انسان هستیم، اما اینکه علوم انسانی یعنی علومی که به توصیف، تبیین و تفسیر کنش های انسانی می پردازند و برای او در عرصه های مختلف تعیین تکلیف می کنند بر چه مبنایی تولید شده باشند فرق می کند. تفاوت نظریات در علوم انسانی وابسته به این هفت نوع مبنا است:
1️⃣معرفتشناختی
2️⃣هستیشناختی
3️⃣کلامی
4️⃣انسانشناختی
5️⃣ارزششناختی
6️⃣دینشناختی
7️⃣روششناختی
🔸انسانِ غربی در تمامِ این مبانی نظرِ متفاوتی با دیدگاه اسلامی دارد که طبیعتاً علوم انسانی غربی را از علوم انسانی اسلامی متمایز می کند.
🔰آیت الله مصباح یزدی قدس سره یکی از برجستهترین صاحبنظرانی است که در طول سالیان دراز به آسیبشناسی علوم انسانی غربی، تبیین مبانی گوناگون علوم انسانی اسلامی و ارائه الگوی علمی برای تولید این گونه علوم پرداخته است.
📖کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» سعی کرده، نگرش اسلام در این هفت نوع مبنا را بر اساس اندیشههای آیت الله مصباح یزدی قدس سره ارائه کند تا نظریه پردازان رشتههای مختلف علوم انسانی، با تکیه بر آنها، مسیر اسلامی سازی این علوم را به درستی طی کنند.
🛒 خرید کتاب از اینجا
📱 @mesbahyazdi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
هدایت شده از محمد ایمانی l مصاف عقل و جهل
.
با ایران، بدون آمریکا
🔹مقامات ارشد ۱۲ کشور و چند سازمان، در دومین کنفرانس بغداد به میزبانی اردن شرکت کردند؛ عراق، ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه، فرانسه، شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، سازمان ملل و اتحادیه اروپا.
♦️اما همه این کشورها اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران، نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریسم نیابتی داعش، بازگشت ثبات به عراق، مهار اشغالگری و آشوب افکنی نیابتی آمریکا و انگلیس، کمک به روند مردم سالاری و برگزاری انتخابات، و تقریب گروه های عراقی برای خروج از بن بست و تشکیل دولت جدید ملی (بر خلاف سیاست خصمانه و ویرانگر ائتلاف اشغالگران آمریکایی، سعودی، صهیونیستی و غربی) داشت.
🔹تصویب اخراج اشغالگران توسط نمایندگان ملت عراق در پارلمان، ضربه بزرگ دیگری بود که به حیثیت آمریکا وارد شد. و این ضربه، نتیجه خون شهیدان والا مقام قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس بود.
♦️غیبت آمریکا درکنفرانس بغداد، استعاره ای از جاماندنش از مردم عراق در انتخابات و دموکراسی این کشور، با وجود فتنه انگیزی و آشوب افکنی هاست.
🔹تحولات عراق، یکی از ده ها نشانه مهم تغییر در نظم جهانی است.
@IMANI_mohammad
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
❇️ روایات رایات (نفی قیام) شامل قیامهای ناهی از منکر و تشکیل حکومتی مثل جمهوری اسلامی نیست.
🔻در سال ١٣٨٩ در موضوع حدیث "کل رایة" و قیام در زمان غیبت از مراجع معظم تقلید استفتا کردم.
متن استفتاء و پاسخ مرحوم آیت الله العظمی سید محمدصادق روحانی را در ذیل ملاحظه میفرمایید:
🔹متن استفتاء:
همان طور که مستحضرید در منابع روایی. شیعی روایاتی از قبیل «كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوت یعبد من دون الله» وجود دارد.
آیا برای اثبات بطلان کلیه قیامها در زمان غیبت کبرای امام عصر (عجل الله تعالی فرجه ) میتوان به این گونه روایات استناد کرد؟ نظر مبارک حضرتعالی در این زمینه چیست؟
🔸باسمه جلت اسمائه
مفاد این روایت و امثال آن جلوگیری از امر به معروف و نهی از منکر نیست، و نیز مفاد آن تشکیل یک حکومت اسلامی تابع امام مهدی ارواحنا فداه، مانند حکومت جمهوری اسلامی نیست، بلکه مفاد آن مطابق آن روایتی است که قبل از ظهور امام عصر (عجل الله فرجه) ۱۲ نفر به نام مهدی آخر الزمان قیام میکنند که الان اولی آنها در عراق قیام نموده است.
۲۶ ربیع الاول ۱۴۳۱
@seyyed_hossein_kashfi
@aboutalebi57
کانالسیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
هدایت شده از تاملات حقوقی
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
🔴 پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب
❓آیا معترض سیاسی محارب است؟
❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشدهاند مستحق اعداماند؟
❓آیا حاکم در انتخاب مجازاتهای گوناگون برای محارب مخیر است؟
و...
✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسشهای اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
🔴فهرست
پیشگفتار..........................4
مقدمه............................6
بخش اول: محارب کیست؟.............7
1 -آیا در صدق عنوان محارب قصد ترساندن مردم شرط است؟ 7
2 -آیا در صدق عنوان محارب، تحقق ترسیدن مردم به صورت فعلی شرط
است؟........................11
1 -آیا در صدق عنوان محارب، قصد ترساندن مردم باید به غرض اخذ اموال و مانند
آن باشد؟...................11
4 -آیا در صدق عنوان محارب، برکشیدن سلاح شرط است؟..............22
1 -آیا در صدق عنوان محارب، اینکه شخص جزو اوباش و اشرار باشد شرط است؟ 21
بخش دوم: مجازات محارب چیست؟...................26
1 -آیا در مجازات اعدام، شرط است که محارب مرتکب قتل شده باشد؟ 26
2 -آیا حاکم در انتخاب هرکدام از مجازاتهای چهارگانه مخیر است؟
✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید.
#حد_محارب
#صیانت_از_احکام_شرع
#پاسخ_به_شبهات_فقهی
#تبیین_فقهی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
«احمقهای درجه یک»!
🔹احمقهای درجه یک، تعبیری بود که رهبر انقلاب درباره برخی مقامات کشورهایی که با ایران دشمنی میکنند بهکار بردند.
🔹بخشی از این حماقت به عدم شناخت آنها از ملت ایران و جمهوری اسلامی بعد از ۴۳ سال برمیگردد که در اتفاقات اخیر این حماقت را در برخی از آنها دیدیم.
🔹دیدار اخیر رئیسجمهور آلمان با «علی کریمی» را میتوان تأیید تازهای بر این جمله رهبری دانست! این دیدار نه نشاندهنده اهمیت «علی کریمی» بلکه بالعکس نشاندهنده ناآگاهی و جهل عجیب رئیسجمهور آلمان از معادلات و مناسبات ایران است.
🔹رئیسجمهور آلمان درحالیکه «جوزف بورل» در دیدار با «امیرعبداللهیان» از سرگیری مذاکرات هستهای را خبر داده است، به سراغ «علی کریمی» رفته که نه سابقه کار سیاسی دارد و نه حتی در حد اپوزیسیون است! بلکه از فعالیتهای این چندماه هم کاملاً برمیآید که بیشتر یک بازیخورده است تا انسانی عقلانی!
🔹دیدار «مکرون» با «مصیعلینژاد» و دیدار تازه «اشتاینمایر» با «علی کریمی» یا زد و بندهای آل سعود با منافقین، نشان میدهد کشورهای غربی در چه درجه از حماقت هستند که با وزن دادن به این افراد هم به ملت ایران عدم خیرخواهی خود را ثابت میکنند و هم اینکه برخی فرصتطلبان خارجنشین بهراحتی میتوانند آنها را سرکیسه کنند.
tn.ai/2825401
@TasnimNews
امیرعبداللهیان:
در منطقه ما، ایران یکی از قویترین دموکراسیها را دارد و این که اروپا بخواهد به صورت یک سویه مسائل را ببیند و به دخالتهای خود ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.
📌📌📌📌
🔴پ.ن.
وزارت خارجه باید #ادبیات_محکم_و_قاطع علیه #مداخله_گران در امور داخلی ایران داشته باشد.
گفتن «قابل قبول نیست » به هیچوجه کافی نیست.
باید مداخله را شدیدا محکوم کرد.
سطح رابطه را کاهش داد،
سفیر شان را احضار و اخراج کرد،
جلسات با آنها را به تاخیر انداخت،
رابطه اقتصادی با آنها را مورد تهدید قرار داد،
باید به آنها فهماند با ایران و ملت ایران مواجه هستند
جمهوری اسلامی دست برتر را در منطقه دارد
بالاترین شعار را دارد
پشتوانه محکم مردمی را دارد
به لحاظ نظامی مستحکم است
آنها در همه ابعاد و زمینه ها به ایران نیاز دارند
نیاز به کمک ایران در برجام دارند در حالیکه ایران هیچ نیازی ندارد
برای حل مسائل اوکراین نیاز به کمک ایران دارند
و....
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
.
به رغم رشد بسیار خوب امور تربیتی و نقش مؤثرش در دوران بعد از انقلاب اسلامی، اما امور تربیتی مورد بی مهری قرار گرفت و از اواخر دهه 70 روند کم توجهی به آن کم کم آغاز شد.
کار به جایی رسید که در زمان وزارت مرتضی حاجی وزیر اسبق آموزش و پرورش، امور تربیتی از ساختار وزارت آموزش و پرورش حذف شد؛ حاجی در آن زمان عنوان کرد که «حذف معاونت پرورشی بر اساس پژوهش های علمی صورت گرفته است».
نظر یک کارشناس در سال ۱۳۸۲ در خصوص پخش شدن وظایف معاونت پرورشی و انحلال آن معاونت :
«حميد رضا مهرابي مي افزايد : معلمان در مدارس آنقدر مشغله به پايان رساندن كتاب و آموختن مباحث كتابهاي درسي به دانش آموزان را دارند كه به مسايل تربيتي و پرورشي آنها نمي رسند ، براي معلمي كه وارد كلاس مي شود همين قدر كه دانش آموز سركلاس جو عمومي را به هم نزند و خوب درس بخواند كفايت مي كند و به عبارتي رعايت آداب اجتماعي در مدرسه فراموش شده است . در حالي كه دانش آموزي كه بار علمي بالايي داشته باشد اما آداب اجتماعي را نداند ، نمي تواند براي جامعه مفيد باشد.
وي با تاكيد بر اين كه در آينده بيش از دروسي كه دانش آموز آموخته است ، آداب اجتماعي وي به كارش مي آيد ، ادامه مي دهد : متاسفانه تربيت و آموزش آداب اجتماعي در مدارس اولويت دوم و چه بسا سوم را به خود اختصاص داده است و همين امر باعث شده كه هر چه سن دانش آموزان افزايش مي يابد ، ادب اجتماعي آنها كمتر مي شود».
این كارشناس تعليم و تربيت درباره امور تربيتي در نظام آموزشي مي گويد : پرورش در نظام آموزشي كشور گم شده است و با شعار " تمام معلمان بايد مربي تربيتي شوند " از همان قدر دقت محدود در توجه به مسايل پرورشي دانش آموزان نيز كاسته شده است.و در اين بين هر روز شاهد ضعف تربيتي دانش آموزان هستيم.
.