eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
590 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
516 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹💐 سالروز امامت حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان عج بر حضرت عالی و همه عاشقان و منتظران عدل و داد مهدوی مبارک. خداوند ما را به اطاعت از نایب برحقش، زمینه‌سازی ظهور موفور السرورش و توفیق سربازی در رکاب حضرتش موفق بدارد. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. 💐🇮🇷🌺 ... و امروز فرصتی بسیار ارزشمند برای تجدید بیعت و یادآوری مسئولیت های سنگین خودمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر مدافعان حرم نبودند امروز هیچ حرمی وجود نداشت و همه را با خاک یکسان کرده بودند. 📌هجوم ارتش تروریست آمریکا به حرمین شریفین امام هادی و امام حسن عسکری در سال ۱۳۸۰. لعنت خدا بر آمریکا و اسرائیل و عوامل تروریستی آنها 👌🌷رحمت خدا بر همه مدافعان حرم و امنیت که با نثار تمام هستی شان از حرم اهل بیت و امنیت کشورهای اسلامی حراست کردند. یقینا اگر فداکاری و ایثار این پاکباختگان نبود، حرم ها نابود و نسل و ناموس ما تحت چکمه سربازان آمریکایی اسرائیلی لگدمال بود. 📣نثار اهل بیت علیهم‌السلام و مدافعان حرم و حریم شان بویژه شهیدان حاج قاسم و ابومهدی صلوات. 🌺《اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدً وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم》🌺
هدایت شده از تاملات حقوقی
💠امام جمعه  شهرستان فردیس : مطالبه مردم از نمایندگان محترم مجلس آن است که نظارت کنند، تعامل با دولت خوب و لازم است، اما معامله و بده و بستان بسیار زشت و مذموم است. 🌐 گزارش کامل در خبرگزاری فارس: https://farsnews.ir/M_Aghanoori/1726237770859263476
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴به دستور دادستان بردسیر فروش نان به اتباع در انجا ممنوع شد آیا این تصویر پخش شده در فضای مجازی درست است؟ اگر صحت دارد، آیا این نوع اعمال نسنجیده و خلاف قانون مضر به امنیت عمومی نیست؟ آیا مسئولان و مراجع مربوطه در جریان پیامدهای چنین تصمیماتی که ابعاد ملی دارد هستند؟
🔴تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، ضد وفاق عمل می کند تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضد وفاق عمل خواهد کرد! شاهد برخی مواضع از سوی برخی چهره‌های سیاسی جریان موسوم به اصلاحات و انتصابات در برخی دستگاه‌ها هستیم که بیانگر سوءتفاهم در مفهوم وفاق است. اشتباه محاسباتی جریان موسوم به اصلاحات و اتخاذ مواضع زیاده‌خواهانه و از جمله گستاخی درباره فتنه ۸۸ و عوض‌کردن اصطلاحاً جای جلاد و شهید، نه‌تنها هیچ کمکی به وفاق نمی‌کند، بلکه این مفهوم ارزشمند را به‌شدت مورد آسیب قرار می‌دهد. https://qudsonline.ir/xbCvb
🔴عدم تحدید وفاق مایه سوءتفاهم ✍مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در هریک از ادوار مختلف، رؤسای جمهور تلاش کرده‌اند دولت خود را با ویژگی و عنوانی متمایز و مشخصه اصلی آن را با صفت یا واژه‌ای برجسته کنند؛ یکی با واژه سازندگی، یکی اصلاحات، دیگری خدمت، یکی دیگر اعتدال و آن دیگری مردمی، تا امروز که دولت دکتر پزشکیان «وفاق» را رویکرد اصلی و وجه تمایز خود قرار داده است. برخی از این رویکردها به گفتمان هم تبدیل شد، ولی بیشتر آنها در حد رویکرد باقی ماند. رویکردی که چارچوب نظری پیدا کند و درست تعریف و مرزهای معرفتی آن دقیق مشخص شود، ظرفیت گفتمانی پیدا می‌کند؛ و الا از کلیاتی تکراری و مبهم فراتر نخواهد رفت. در اواخر دهه ۷۰، رهبر انقلاب ۴ محور اسلام، انقلاب، امام و رهبری را برای وفاق بین جریان‌های سیاسی کشور مطرح کردند و در دیدارهایی جداگانه با رئوس جریان‌ها، همه را حول این ۴ محور فراخواندند؛ ولی متأسفانه برخی از این جریان‌ها به این محورها پایبند نماندند و وقایع فتنه ۸۸ تلخ‌ترین پیامد این عدم‌پایبندی بود. امروز اگر دکتر پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان نکند و مفهوم وفاق همچون توپی سرگردان وسط میدان سیاست رها شود، هرکس از راه برسد به آن ضربه‌ای وارد خواهد کرد و به سرگردانی آن خواهد افزود. تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضد وفاق عمل خواهد کرد! پس از رأی اعتماد کامل مجلس شورای اسلامی به کابینه دکتر پزشکیان که سطح بالایی از همدلی مجلس با رئیس‌جمهور به‌رغم داشتن گرایش سیاسی متفاوت را به نمایش گذاشت، شاهد برخی مواضع از سوی برخی چهره‌های سیاسی جریان موسوم به اصلاحات و انتصابات در برخی دستگاه‌ها هستیم که بیانگر سوءتفاهم در مفهوم وفاق است. اشتباه محاسباتی جریان موسوم به اصلاحات و اتخاذ مواضع زیاده‌خواهانه و از جمله گستاخی درباره فتنه ۸۸ و عوض‌کردن اصطلاحاً جای جلاد و شهید، نه‌تنها هیچ کمکی به وفاق نمی‌کند، بلکه این مفهوم ارزشمند را به‌شدت مورد آسیب قرار می‌دهد. دکتر پزشکیان که خیرخواهانه و صادقانه ویژگی وفاق را برای دولت خود برگزیده‌اند و در ترکیب کابینه هم سعی کرده‌اند آن‌را به نمایش بگذارند، بیش و پیش از همه باید از این مفهوم صیانت کنند تا عده‌ای با برداشت‌های غلط یا سوءاستفاده، وفاق را در نطفه خفه نکنند. از جمله راه‌های صیانت از «وفاق»، شفاف‌سازی حدود و ثغور آن از سویی و ترسیم خط قرمزها از سوی دیگر است. مرزبندی با زیاده‌خواهان و جلوگیری از انتصاب افراد بدسابقه (که اظهار ندامت نکرده‌اند) به‌خصوص در مدیریت سطوح بالا و میانی، از دیگر اقداماتی است که دکتر پزشکیان برای صیانت از رویکرد اصلی دولت خود یعنی وفاق، می‌توانند انجام دهند. https://qudsonline.ir/xbCvb
♦️پیام تسلیت امام خامنه‌ای در پی درگذشت آیت‌الله محفوظی متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگمرد تا آخر عمر با برکت خود بودند. رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت میکنم.
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
انالله و انا الیه راجعون با مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس محفوظی رحمت الله علیه سالیان دانشجویی در دانشگاه تهران مرتبط و آشنا بودم؛ ایشان به عنوان نماینده رهبری در دانشگاه تهران ، فردی جریان شناس و حساس نسبت به انحرافات و خطوط فرهنگی پنهان بودند و حامی جدی و پی گیر خط ولایت و انقلاب اسلامی در بین دانشگاهیان محسوب می شدند . نویسنده و دوستانش در سه دهه قبل، از جریانات خاص (موسوم به چپ در آن زمان و دمکرات آزادیخواه در سالیان اخیر) لطمات زیادی را متحمل شدیم و حمایت و کمک و پشتیبانی آن مرحوم در آن زمان بسیار ارزنده و ارزشمند بود . خداوند ایشان را رحمت واسعه عنایت بفرماید . عکس مربوط به سال ۱۳۷۳ در منزل ایشان در قم است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
❇️جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت آیت‌الله عباس محفوظی اعلام کرد: آن مرحوم در راه مبارزه با رژیم ستمشاهی یار و یاور امام راحل عظیم الشأن قدس سره بود و در مجاهدت برای پیروزی نهضت اسلامی رنج تبعید را به جان خرید. ✳️در این پیام آمده‌ است: ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی رضوان‌الله‌علیه، عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تألم و تأثر گردید؛ آن شخصیت برجسته در محضر بزرگانی چون حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی و گلپایگانی اعلی‌الله‌ مقامهم پرورش یافت و در گذر سال‌ها خدمت به «مکتب اهل بیت علیهم‌السلام» به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت. این پیام افزوده است: آن یار صدیق امام خمینی قدس‌سره و رهبر معظم انقلاب علاوه بر درس و بحث و تألیفات، اقدامات ماندگاری نیز در امور خیریه و تأسیس مدارس علمیه داشت و در ادوار مختلف در میدان‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقشی مؤثر ایفا کرد. در بخش دیگری از این پیام آمده‌ است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت آن فقیه پارسا و جلیل القدر را به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید دامت‌ برکاتهم، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان گیلان و شهر رودسر و همه ارادتمندان، مقلدان و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات و رضوان الهی برای ایشان و صبر و اجر را برای خاندان مکرمشان مسالت دارد.
🔲فقیه مبارز و زمان شناس، آیت الله محفوظی در ۹۶ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. این عالم ربانی در سال‌ ۱۳۰۷ هجری‌ شمسی در یکی‌ از روستاهای‌ شهرستان‌ رودسر و در خانواده‌ای‌ مذهبی‌ به دنیا آمد و در سال های گذشته به عنوان یکی از اساتید دروس خارج حوزه علمیه قم به تربیت طلاب اشتغال داشت. آن مرحوم در نجف اشرف نزد آیات عظام حلی و شاهرودی کسب فیض نمود و در قم از دروس بزرگانی چون آیات عظام بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی، داماد، حجت و علامه طباطبایی بهره برد و علاوه بر جدیت در درس و بحث و تألیفات، اقدامات شایسته‌ای در امور خیر نظیر تأسیس دانشگاه، مرکز معلولان، مدارس علمیه و دستگیری از نیازمندان انجام داد. آیت الله محفوظی از ابتدای نهضت اسلامی در مبارزات علیه رژیم پهلوی حضور داشت و بارها دستگیر ، زندان و تبعید شده‌ بود. ✍آیت الله علیرضا اعرافی : ارتحال فقیه پارسا و مرجع گرانقدر حضرت آیة الله العظمی آقای حاج شیخ عباس محفوظی (قدس سره الشریف) مایه اندوه و تألم حوزه های علمیه گشت. آن شخصیت برجسته افزون بر طی مدارج علمی درحوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف و درک محضر اعاظم و اساتید حوزه و امام راحل اعلی الله مقامه و نیز تربیت شاگردان فراوان و نشر آثار ارزنده، دارای سوابق و مقامات روحی و معنوی و فضائل اخلاقی برجسته بودند و ارتباط ویژه ایشان با مرحوم آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) و سیره عملی ایشان آن را نشان می‌دهد. این شخصیت بزرگوار در عرصه‌های اجتماعی و خدمت به مردم کوشا بودند و در میدان نهضت امام (ره) و انقلاب اسلامی و مبارزات با رژیم ستمشاهی و تحمل رنج ها در این مسیر پیشگامی ایشان آشکار و در مناصب گوناگون حوزوی و فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی حضور پیوسته و فعال داشته اند و اکنون حوزه علمیه و شاگردان و علاقمندان ایشان از فیض حضورشان محروم گشته‌اند. 🔴ایشان عمر پر برکت خود را در تعمیق و ترویج علوم و معارف اسلامی مصروف داشتند و به تربیت شاگردان در حوزه علمیه قم پرداختند. هم‌چنین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مبارزات و نهضت اسلامی ایران نقش مؤثر داشته و پس از پیروزی و در دوران شکوفایی نیز اقدامات بسیاری در مسیر تحکیم نظام اسلامی و اعتلای اخلاق و دین در جامعه داشتند ❇️آیت الله محفوظی تلاش های مجدانه خود به اسلام و انقلاب را پس از تشکیل جمهوری اسلامی با حضور فعال در مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نمایندگی رهبری در دانشگاه ها نیز ادامه داد
❇️ حضرت آیت‌الله عباس محفوظی از مراجع تقلید و اعضای سابق خبرگان رهبری و جامعه مدرسین و شورای عالی انقلاب فرهنگی: غفلت از معارف حق مایه گمراهی و توجه به آنها موجب رشد و تعالی است. اگر انسان به آنچه که می‌داند عمل کند قدسی می‌شود و تا عرش اعلی و حتی از فرشتگان بالاتر می‌رود.
🌷شهید خلبان پرواز خدمت؛ محسن دریانوش از نگاه دیگران پرواز با بال‌هایی از جنس شهادت       می‌گویند: «شهید محسن دریانوش زیاد خوب بود، به اندازه‌ای که رفتنش حتی همسایه‌ها را نیز داغدار کرد، چون برایشان برادری می‌کرد و با شهادت او، آن‌ها در واقع برادرشان را از دست دادند. او شهید بود و شهیدانه می‌زیست که بعد از شهادتش در داخل و خارج کشور، دل‌هایی را مجذوب خود کرد که هرگز او را ندیده‌ بودند. همۀ شهدا زندگی زیبای این‌چنینی دارند و بعد از رفتنشان تازه می‌فهمیم که ردای شهادت چقدر برازندۀ آن‌ها بوده‌است و خداوند آن‌ها را برای خود برگزید تا بگوید پرواز از آشیانه‌ای زمینی به سمت مقصدی الهی، باید هم با بال‌هایی از جنس شهادت انجام شود تا راهی که در زندگی طی می‌کنند، پایان شیرینی چون رسیدن به خدا را داشته ‌باشد و شهادت برایشان همان صراط مستقیمی است که در نمازهایشان از او درخواست کرده‌اند و به والاترین هدف خویش، یعنی خداوند رسیده‌اند. اطرافیان و همسایگان این شهید والامقام دربارۀ زندگی این شهید می‌گویند؛ ✍سید محمد مشکوهًْ الممالک ⭕️متن کامل در زیر https://kayhan.ir/fa/news/295429/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘جلال اسدی، ناجی ١۵٠ زائر اربعین حسینی به شهادت رسید 🔹جلال اسدی بجنوردی که در ماجرای آتش‌ سوزی هتلی در کربلای معلی در ٢٠ مرداد ماه امسال با رشادت خود ناجی ۱۵۰ تن از زائرین اربعین حسینی شده بود، بر اثر جراحت ناشی از سوختگی شدید ساعاتی پیش به لقاءالله پیوست. 🔹ناجی زائران پس از سوختگی ۵۲ درصدی: جونم رو پیشکش امام حسین(ع) میکنم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☫ 🔴 @qods_iraa
هدایت شده از بسیج دانشگاه تهران
🔹 توییت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیرامون انتصاب در کرسی ریاست دانشگاه تهران ▫️کرسی ریاست شایسته‌ مدیری دارای علم نافع و باورمند به ایران قوی است که توانایی بین دانشجویان، اساتید و فراهم کردن فضای علمی آزاد اندیش را داشته‌باشد؛ نه کسانی که گروه‌های فشار و نفوذ با اخبار کاذب مشغول مهندسی فضای و تحمیل‌شان بر این مسند هستند. -لینک توییت- @Basijut_ir
هدایت شده از بیداری ملت
❌این‌ توییت‌‌ها برای همسر سرپرست امور اطلاع رسانی دولت جمهوری اسلامی است. ضمن عرض تبریک به علی احمدنیا بابت این انتصاب، امیدواریم دختر و همسرش لااقل از این به بعد تیم فوتبال کشور را به عنوان «تیم ملی» به رسمیت بشناسند و از باخت ایران خوشحال نشوند. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
علی احمدنیا با سوابق زندان و فعالیت در فتنه ها و اقدام های متعدد علیه نظام و انقلاب به عنوان سرپرست شورای اطلاع رسانی دولت منصوب شد! ‌‌‌ قابل توجه ساده لوح هایی که فریب اسب تراوای وفاق ملی رو خوردند... نوش جان اصولگرایان بی بصیرت 🔴 👇 @bidariymelat
1_13591674659.pdf
53.4K
💐سخن چهره ماندگار علم و استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف به وزیر علوم https://www.magiran.com/article/4542797
هدایت شده از عابدین مومنی
بسم اللّٰه الرَّحمٰن الرَّحیٖم اقتصاد ربوی (۱) پیش از انقلاب اسلامی، کشور ما دچار نظام اقتصادی ربوی بوده است بانک داری ربوی تأسیس و دائر گردیده بود که مراجع تقلید شیعه به صورت مطلق با آن گونه بانک ها مخالفت کرده بودند هر گونه معامله و داد و ستد با آن بانک ها را حرام اعلام نمودند. در مواجهه با بانک ها مردم به دو دسته تقسیم شدند گروهی به تبعیت از علماء، دوری از بانک ها را برگزیدند هیچ داد و ستد و معامله‌ای با بانک ها انجام نمی دانند در مقابل آنان گروهی دیگر بانک ها را لازمه زندگی مدرن می دانستند معتقد بودند شرایط زندگی تغییر کرده است از جمله شرایط زندگی متناسب با جامعه مدرن بانک ها هستند. البته علماء و مراجع اصل بانک را منکِر نبودند ذات بانک را منکَر نمی دانستند در مقابل بانک ها مؤسسات قرض‌الحسنه با نام ها و اسم های گوناگون پدید آوردند در تمام شهرهای کشور این گونه مؤسسات قرض‌الحسنه وجود داشت پیروان علماء و مراجع تقلید با مؤسسات قرض‌الحسنه همکاری می کردند که در حقیقت فلسفه پدید آوردن مؤسسات قرض‌الحسنه القاء امکان داشتن بانک غیر ربوی و مقابله با بانک ها بوده است. در جامعه پیش از انقلاب اسلامی کسانی بودند که از طریق ربا کسب درآمد می کردند زراندوزی می کردند به جمع ثروت اشتغال داشتند عده‌ای از روی اضطرار و ناچاری یا دلایل دیگر مجبور به پرداخت ربا بوده‌اند با پرداخت ربا درمانده و بی نوا شدند بیچاره و گرفتار شده بودند. جامعه به برخورداران و بی نوایان طبقه بندی شده بود. از ناهنجاری اقتصادی جامعه بسیار گفته شد و بسیار نوشتند در مجلات و روزنامه ها فراوان از این گونه مطالب منتشر گردید کتاب های بسیاری نوشتند در مذمت ربا سخن زیاد گفته شد آرزوی روزی را داشتند که دارای نظام اقتصادی غیر ربوی باشند. پیروزی انقلاب اسلامی اشتیاق داشتن نظام اقتصادی بدون ربا را افزون کرده بود دینداران رسیدن به نظام اقتصادی بدون ربا را نزدیک دیدند. با پیروزی انقلاب اسلامی رباخواران که خون ضعیفان را مکیدند و می مکیدند به هراس و واهمه افتادند در قانون اساسی(اصل ۴۹)نظام مُقَدَّس جمهوری اسلامی ایران ربا را درآمد های غیر شرعی دانسته و دولت موظف کرده که درآمد ناشی از ربا را پس گرفته به صاحب حق برگرداند. رباخواران گمان داشتند که ثروت های حرام آنان پس گرفته خواهد شد نگران ثروت خودشان بودند ولی عملاً نه تنها رفته رفته آنان مطمئن شدند که نه تنها ثروت نامشروع آنان پس گرفته نمی‌شود بلکه جامعه رویکرد جدیدی به آنان کرد حتی اخیراً در تلویزیون جمهوری اسلامی با تخطئه رویکرد انقلابیون گفته شد در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نگاه نادرست نسبت به سرمایه داران وجود داشت، و جامعه چنان جهت داده شد که اقتصاد ربوی رونقی گرفته که رئیس قوه قضائیه از سود مرکب سخن گفته‌اند و در نهایت به بانک ها اعتراض کردند چرا بانک ها اسنادی برای وصول مطالبات خودشان نمی گیرند و بدهکاران را به زندان می‌فرستند. ادامه خواهد داشت. عابدین مؤمنی استاد دانشگاه تهران ۱۴۰۳/۶/۱۶
هدایت شده از عابدین مومنی
بسم اللّٰه الرَّحمٰن الرَّحیٖم اقتصاد ربوی. (۲) پیش از انقلاب اسلامی مردم متدین به بیان و بنان مراجع تقلید توجه داشته‌اند ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عمل دولت الگوی مردم شد یا بهانه‌ی الگو قرار دادن دارند عمل دولت در رفتار های اقتصادی را بانک ها می دانند. یعنی رباخواران در صدد یافتن یک راهکار برای توجیه رباخواری خودشان بودند بانک ها برای توجیه رباخواری آنان مستمسک خوبی شده است. عملیات بانکداری بدون ربا برای مردم جا نیفتاد آن چه مردم عملاً در بانک ها دیدند سود گرفتن بوده است که با عناوین متعدد مضاربه، اجاره به شرط تملیک، فروش اقساطی، سلف و...... که در همه این معاملات بانکی سود یک سان و با درصد ثابت دریافت می شود. این که چگونه مضاربه و فروش اقساطی می توانند سود یک سان داشته باشند؟ جای تأمُّل است. البته مواردی هم وجود دارد که جنبه حمایتی دولت را دارد که سود آن کمتر است با سودی که دولت تعیین می کنند دریافت می شود مثلاً از باب حمایت از بعضی مشاغل سود یازده در صدی، و در بعضی موارد چهارده در صدی و در بعضی موارد چهار در صدی که در همه این معاملات سود مشخص با مقررات ابلاغ شده دریافت می شود که برابر ابلاغیه سود دریافتی بانک ثابت است یعنی سود همه وام ها با عنوان مشخص، پرداختی به اشخاص مبلغ ثابت و مشخص است که درصد معین می باشد. سود پرداختی به ودیعه گذاران هم ثابت است جز این که برای شرعی جلوه دادن سود، تعبیر علی الحساب را به کار بردند ولی عملاً سود ثابت به ودیعه گذاران بانک پرداخت شده و می‌شود. اگر فعالیت بانک ها براساس عقود اسلامی است کسی که در فعالیت تجاری ناموفق بوده است چرا باید سود بپردازند؟ موَفَّقین در تجارت، در موفقیت، تراز برابر ندارند بعضی ها درآمد تجاری عالی کسب می‌کنند بعضی متوسط، بعضی دیگر اندک درآمد عائد آنان می شود چرا همه باید سود برابر بپردازند؟ چنان که در پرداخت مالیات هر تاجری به میزان درآمد تجاری خودش مالیات می پردازد. با عملکردی که بانک ها داشته‌اند در نگاه عموم مردم بانک بنگاه اقتصادی سود محور شناخته شد یعنی مرکز اقتصادی ربوی. رباخواران هم می گویند مبنا را بانک قرار داده به میزانی که بانک سود دریافت می کنند سود یا همان ربا بپردازید. بانک ها کار دیگری هم می‌کنند دریافت و پرداخت سود نسبت به سود. که از آن تعبیر به سود مرکب می‌شود. یعنی اگر ودیعه گذاران سود پول را دریافت نکنند و در بانک بماند به آن هم سود داده می‌شود و اگر اقساط وام پرداخت نشود یا در تاریخ تعهد تسویه صورت نگیرد بر اصل و سود پول هم سود تعلُّق می گیرد. رباخواران هم در جامعه به دین گونه عمل می کنند بابت یکصد و پنجاه میلیون تومان هفتصد میلیون تومان با مِنَّت و ادّعای تخفیف برای زمان مقرر شده و تسویه نشدن در زمان مقرر و تأخیر در پرداخت دریافت کرده است. با آنان که گفتگو می شود بانک ها را به عنوان الگو معرفی می‌کنند. ادامه دارد. عابدین مؤمنی استاد دانشگاه تهران ۱۴۰۳/۶/۱۷
هدایت شده از عابدین مومنی
بسم اللّٰه الرَّحمٰن الرَّحیٖم اقتصاد ربوی (۳) نه تنها بانک ها بنگاه اقتصادی ربا محور هستند بلکه بنگاه های اقتصادی دیگر ربا محور همانند قارچ روئیده یا در حال روئیدن است شهر فرش مهد فرش، سرای ایرانی و امثال آن که برای فروش قسطی لوازم خانگی نیازی به داشتن ضامن و دسته چک ندارند با اقساط کوتاه مدت و بلندمدت در خدمت خریداران محترم هستند رسانه ملی هم مرَتَّب از آن مراکز فروش تبلیغ می‌کنند و مواجب تبلیغات را دریافت می‌کنند بیلبورد های شهرداری و راهداری هم در خدمت تبلیغات برای این دست مراکز فروش هستند با بمباران تبلیغات مردم را هدایت به این مراکز می‌کنند مرَتَّب روی ذهن مردم هستند که به این دست مراکز فروش مراجعه کنید که به نفع شما است برای شما تسهیلات هم به کار گرفته شده است نه چک می خواهد نه ضامن. کجا از این هم راحت تر برای خرید پیدا می‌کنید؟ در حالی که در این دست مراکز فروش، کالا قیمت گذاری می‌شوند آن گاه براساس توان و وسع خریداران سود پول را لحاظ کرده برای خریداران قسط بندی به عمل می‌آید سود این دست مراکز فروش برای همه افراد با خریدهای متنوع و رنگارنگی که می‌کنند ثابت است همانند بانک ها بستگی به طول مدّت پرداخت دارد. این دست مراکز فروش بنگاه های مورد قبول،رباخواری هستند زیرا در فقه گفته شد: حکم شرعی خرید و فروش این است که فروشنده و خریدار در قیمت کالا با راضی بودن واقعی هردو به توافق برسند و قیمت کالا معلوم باشد آن قیمت معلوم یا در خارج معیَّن است یا در ذمه مشتری قرار می‌گیرد، لذا اگر بگویند مثلاً فرش با ویژگی فلان، نقدی متری دو میلیون تومان و اگر دو ماه می خواهید متری دو و نیم میلیون تومان، به علت مجهول بودن قیمت کالا که مشخص نشده است قیمت دو میلیون تومان است یا دو و نیم میلیون تومان؟ باطل است رأی دیگری هم در فقه وجود دارد که معامله به قیمت دو میلیون تومان با استحقاق دریافت دو ماهه صحیح است (ر_ش شرایع الإسلام ج۲ص۲۶، تحریرالأحکام الشّرعیة ج۲ص۳۲۳، جواهرالکلام ج۲۳ص۱۰۲تا۱۰۷،تحریرالوسیلة ص۴۱۷مسأله۲). بله اگر پیش از تعیین‌کردن قیمت، نسیئه بودن معامله مشخص شود فروشنده بگوید: فرش مذکور متری دو و نیم میلیون تومان دو ماهه معامله صحیح است چون قیمت معلوم است و مرَدَّد میان دو و دو و نیم نیست همان دو و نیم تعیین گردید. ولی در فروش مرسوم در بازار، کالا با قیمت نقدی تعیین قیمت شده است به قیمت نقدی فروخته می‌شود چون خریدار توان پرداخت قیمت کالای خریداری شده را ندارد فروشنده با درصد سودی که مجاز به دریافت از طرف دولت است با کشیدن سود روی میزان باقی مانده از پولی که خریدار باید به فروشنده بپردازند برای خریداران براساس مدت زمان پرداخت قسط بندی می‌کنند و براساس اقساط قیمت کالا با ربای آن را دریافت خواهند کرد. البته این رویه منحصر به فروشگاه ها و بنگاه های فوق الذکر نیست، در بازار خودرو این رویه معامله رایج و متداول است در بازار سنتی نیز این گونه معامله در فروش لوازم خانگی یا پارچه و امثال آن مرسوم است در بازار برنج شاهد این گونه معاملات بودم افرادی که نیاز به نقدینگی دارند به تاجران رباخوار مراجعه می‌کنند آنان میزان نیاز به نقدینگی را از نیازمند می پرسند مدت زمان باز پرداخت را می پرسند پس از محاسبه سود، به نیازمند می گویند فلان مقدار برنج به شما فروختم به فلان مبلغ یعنی پولی که به نیازمند خواهد داد و سود آن، سپس می گویند شما مبلغ سود را کم کنید و نقدی به میزان پول درخواست مجدداً برنج را به من بفروشید پول مورد درخواست را بگیر و برو. در حالی که نه فروشنده برنجی عرضه کرده است و نه نیازمند برنجی دیده است صوری صحبت از خرید و فروش می‌کنند تا مجوز دریافت ربا شود. البته اگر برنجی در کار باشد و معامله نسیئه واقعی و فروش نقدی واقعی رخ دهد بلامانع است. از طرفی بعضی افراد واقعاً برنج خودشان را نقدی به قیمت رایج بازار می فروشند با محاسبه مدت زمان دریافت قیمت برنج سود آن را محاسبه کرده از خریداران قیمت را با ربای آن دریافت می کنند. این گونه معاملات که ربای خواری قطعی است به وفور و فراوان در تمام بازارها رواج یافته است که سهمی از رواج این گونه معاملات ربوی به بانک ها بر می گردد که وام مثلاً خرید خودرو یا لوازم خانگی یا کشاورزی می پردازند و با سود وام را پس می‌گیرند که این گونه معاملات ربوی رویه شده است. ادامه دارد. عابدین مؤمنی استاد دانشگاه تهران ۱۴۰۳/۶/۱۸
💐به مسجد بیاید ولی پیشنماز نباشد!  ✍حسین شریعتمداری ۱- در میان حقوقدانان و اهل قضاوت سخنی حکیمانه مطرح است که از آن با عنوان یک دستورالعمل و فرمول گره‌گشا یاد می‌کنند. این کلام، صرفنظر از میزان پایبندی به آن، سخنی حکیمانه است و در بررسی راستی و یا نا‌راستی مسائل پیش‌روی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد‌. سخن این است؛ «نحن ابناء الدّلیل؛ نَمیل حیث یَمیل... ما فرزندان دلیل و استدلال هستیم و به همان سو میل می‌کنیم و می‌رویم که دلیل و استدلال ما را به آن سوی می‌کشاند‌».  ۲- قرار بوده و هست که رئیس‌جمهور محترم پست‌های کلیدی و نقش‌آفرین را به افرادی که با نظام و انقلاب زاویه دارند نسپارند. چرا که افرادی از این دست نه فقط نمی‌توانند برای رئیس‌جمهور و دولت ایشان همراهان همدلی باشند، بلکه زمینه‌ساز آسیب‌های جدی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دولت و نظام و منافع ملی نیز خواهند بود. این واقعیت تلخ نمی‌تواند و نباید از نگاه جناب پزشکیان پنهان بماند ولی متاسفانه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، شاهد حضور شماری از افراد ناشایسته و زاویه‌دار در برخی از مسئولیت‌های حساس و کلیدی هستیم. نگاهی به رخدادهای ۴۵ سال اخیر، حکایت از آن دارد که در بسیاری از موارد، افراد زاویه‌دار از سوی دشمنان بیرونی و یا دنباله‌های داخلی آنها شکار می‌شوند و در حالی که تابلوی خودی دارند، خواسته‌های دشمن را دنبال می‌کنند.  ۳- این حرکت خطرناک و پلشت به بهانه  - بخوانید با اسم رمز- «‌وفاق ملی‌» صورت می‌پذیرد! به بیان دیگر، در پوشش وفاق ملی که پدیده قابل تقدیری است، افراد زاویه‌دار و بد‌سابقه به کار گرفته می‌شوند که مفهوم دیگر آن طرد و نفی نیروهای متعهد و انقلابی است. در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی و اجتماعی، سپردن مسئولیت‌های حساس و تعیین‌کننده به افرادی که با نظام حاکم زاویه دارند، «‌وفاق ملی‌»! نامیده می‌شود؟! مفهوم و تعریف شناخته‌شده وفاق ملی در همه فرهنگ‌ها، استفاده از تمامی نیروهای وفادار به نظام صرفنظر از سلیقه‌های سیاسی متفاوت آنهاست. به بیان دیگر، وفاداری و پایبندی به مبانی و اصول نظام، خمیرمایه و اساس و مبنای وفاق ملی است و بدیهی است که سپردن مسئولیت به افراد زاویه‌دار با مبانی نظام در هیچ تعریفی نمی‌تواند «‌وفاق ملی‌»  تلقی شود! ۴- نگاهی - هرچند گذرا- به سابقه و کارنامه برخی از زاویه‌دارهایي که در پست‌های کلیدی به کار گرفته شده‌اند و مقایسه دیدگاه‌ها و مواضع آنها با رئیس‌جمهور محترم به وضوح نشان می‌دهد که مواضع و عملکرد آنها با مواضع و عملکرد آقای دکتر پزشکیان فاصله‌ای پُر نشدنی دارد. بنابراین پرسش آن است که چه کسانی این افراد را معرفی کرده‌اند؟! و آیا فلان وزیر و فلان معاون رئیس‌جمهور، درباره گزینه‌های مورد اشاره با جناب پزشکیان مشورت و رایزنی کرده است؟! پاسخ، با توجه به مواضع آقای رئیس‌جمهور منفی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، آیا جناب پزشکیان می‌دانند «سرپرست امور اطلاع‌رسانی دولت» سابقه بازداشت از سوی دستگاه امنیتی و محکومیت ۵ سال زندان دارد؟ خودش در کلیپی می‌گوید: «من‌ تو انتخابات (مجلس) از نظر مالی اشباع شدم. با نمایندگان بستم که بعد ورود به مجلس، مجازی‌شان دست ما باشد. من تیم دارم و باید به آنها پول بدهم. از همه پول گرفتم‌»! و... آقای رئیس‌جمهور با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به هویت برخی از منصوبان زاویه‌دار پی ببرید!‌... ۵- این احتمال نیز دور از ذهن نیست که برخی از مسئولان محترم با تساهل در گزینش افراد زاویه‌دار درپی جذب آنها بوده‌اند! که در این صورت باید گفت؛ تردیدی نیست برخی از خطاها با رعایت ضوابط قانونی، می‌تواند قابل گذشت باشد و تمامی مجرمان در حد و اندازه‌ای نیستند که برای همیشه از جامعه طرد شده و در هیچ جایگاهی به کار گرفته نشوند. ولی سپردن پست‌ها و مسئولیت‌های کلیدی به آنها، اقدامی خطرناک و در تقابل آشکار با منافع ملی و سلامت نظام است. ۶- در مَثَل مناقشه نیست، و مَثَل اگرچه عین مُمَثل نیست ولی به درک بهتر موضوع کمک می‌کند. گفته‌اند و حکیمانه نیز هست که «‌کفش دزد را پیشنماز نمی‌کنند‌»! کسی که کفش نمازگزاران را می‌دزدیده، اگر توبه کند و پشیمان شود، نباید از ورودش به مسجد جلوگیری کنند. می‌تواند به مسجد بیاید و نماز بخواند ولی، هرگز نباید از او به عنوان پیشنماز استفاده کنند!  https://kayhan.ir/001Es8 https://eitaa.com/jedbie/27660