eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
585 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
5.5هزار ویدیو
542 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
الله الرحمن الرحيم إ ذا جاء نصر الله و الفتح (1) و راءيت الناس يدخلون فى دين الله اءفواجا (2) فسبح بحمد ربك و استغفره إ نه كان توابا (3) ترجمه : بنام خداوند بخشنده مهربان 1 - هنگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد. 2 - و مردم را ببينى گروه گروه وارد دين خدا مى شوند. 3 - پـروردگـارت را تـسبيح و حمد كن ، و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه پذير است . تفسير: هنگامى كه پيروزى نهائى فرا رسد!... در نـخـسـتـيـن آيـه ايـن سـوره كـه مـى فـرمـايـد: (هـنـگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد)... (اذا جاء نصر الله و الفتح ) و مـردم را به بينى كه گروه گروه در دين خدا وارد مى شوند... (و راءيت الناس يدخلون فى دين الله ، افواجا). بـه شـكـرانه اين نعمت بزرگ و اين پيروزى و نصرت الهى ، پروردگارت را تسبيح و حـمـد كـن ، و از او آمـرزش بـخـواه كـه او بـسـيـار تـوبه پذير است (فسبح بحمد ربك و استغفره انه كان توابا). در ايـن سـه آيـه كـوتـاه و پر محتوا، ريزه كاريهاى فراوان است كه دقت در آنها كمك به فهم هدف نهائى سوره مى كند: 1 - در آيـه اول نـصرت اضافه به خداوند شده است (نصرالله ) تنها در اينجا نيست كه ايـن اضـافـه ديده مى شود، در بسيارى از آيات قرآن اين معنى منعكس است ، از جمله در آيه 214 بقره مى خوانيم : الا ان نصر الله قريب : بدانيد يارى خدا نزديك است . و در آيـه 126 آل عـمـران و 10 انـفال آمده است : و ما النصر الا من عند الله : نصرت جز از ناحيه خدا نيست . اشاره به اينكه به هر حال يارى و پيروزى به اراده حق است . درسـت اسـت كـه براى غلبه بر دشمن بايد تاءمين قوا و تهيه نيرو كرد، ولى يك انسان مـوحـد ، نـصـرت را تـنـهـا از نـاحـيـه خـدا مـى دانـد و بـه هـمـيـن دليل به هنگام پيروزى مغرور نمى شود، بلكه در مقام شكر و سپاس الهى درمى آيد. 2 - در اين سوره نخست از نصرت الهى ، و سپس فتح و پيروزى ، و بعد نفوذ و گـسـتـرش اسـلام ، و ورود مـردم دسته دسته در دين خدا سخن به ميان آمده ، و اين هر سه عـلت و مـعـلول يـكـديـگـرنـد، تا نصرت و يارى الهى نباشد فتح و پيروزى نيست ، و تا فـتـح و پـيروزى نرسد و موانع از سر راه برداشته نشود مردم گروه گروه مسلمان نمى شـونـد، و البـتـه بـه دنـبـال ايـن سه مرحله كه هر كدام نعمتى است بزرگ ، مرحله چهارم يعنى مرحله شكر و حمد و ستايش خدا فرا مى رسد. و از سـوى ديـگـر نصرت الهى و پيروزى همه براى اين است كه هدف نهائى يعنى ورود مردم در دين خدا و هدايت همگانى صورت گيرد. 3 - (فـتـح ) در ايـنـجـا بـه صـورت مـطـلق گـفته شده ، و با قرائنى كه قبلا اشاره كـرديـم بـدون شـك مـنـظور از آن فتح مكه است كه چنين بازتاب گسترده اى داشت ، و به راسـتـى فـتـح مـكـه ، فـصـل نـويـنى در تاريخ اسلام گشود، چرا كه مركز اصلى شرك مـتـلاشـى شـد، بـتـهـا از مـيـان رفـت ، امـيـد بـت پـرسـتـان بـه يـاس و نـومـيـدى مبدل گشت ، و موانعى كه بر سر راه ايمان مردم به اسلام وجود داشت ، برچيده شد. بـه هـمـيـن دليـل فـتح مكه را بايد مرحله تثبيت اسلام ، و استقرار آن در جزيرة العرب ، و سپس در جهان دانست ، و لذا بعد از فتح مكه ديگر هيچ مقاومتى از ناحيه مشركان (جز در يك مـورد كـه آن هـم بـه سـرعـت سـركـوب شـد) ديـده نشد، و مردم از تمام نقاط جزيره براى پذيرش اسلام خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى آمدند. 4 - در ذيـل آيـه سـه دسـتـور مهم به پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) (و طبعا بـه هـمـه مـؤ مـنـان ) مـى دهد كه در حقيقت شكرانه اى براى اين پيروزى بزرگ ، و واكنش مناسبى در برابر اين نصرت الهى است ، دستور به تسبيح و حمد و استغفار. (تسبيح ) به معنى منزه شمردن خداوند از هر گونه عيب و نقص است ، و (حـمـد) بـراى تـوصـيـف او بـه صـفـات كـمـاليـه اسـت ، و (استغفار) در برابر نقصانها و تقصيرهاى بندگان است . ايـن پـيـروزى بـزرگ سـبـب شـد كـه افـكـار شـرك آلود زدوده شـود، كمال و جمال خداوند ظاهرتر گردد، و گم كرده راهان به سوى حق بازگردند. اين فتح عظيم سبب شد كه افراد گمان نكنند خداوند يارانش را تنها مى گذارد (پاكى از ايـن نـقـص ) و نيز بدانند كه خداوند بر انجام وعده هايش توانا است (موصوف بودن به اين كمال ) و نيز بندگان به نقص خود در برابر عظمت او اعتراف كنند. بـعـلاوه مـمـكن است به هنگام پيروزى واكنشهاى نامطلوبى در انسان پيدا شود و گرفتار (غـرور و خـود بـرتـربـينى ) گردد، و يا در برابر دشمن دست به (انتقام جوئى و تصفيه حساب شخصى ) زند، اين سه دستور به او تعليم مى دهد كه در لحظه حساس ‍ پـيـروزى بـيـاد صـفـات جـلال و جمال خدا بيفتد، همه چيز را از او بداند، و در مقام استغفار برآيد تا هم غرور و غفلت او زايل گردد، و هم از انتقامجوئى بر كنار ماند.
5 - مـسلم است پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) همچون همه انبياء (معصوم ) بود پس دستور به استغفار براى چيست ؟ در پاسخ اين سؤ ال بايد گفت اين سرمشقى است براى همه امت زيرا: اولا: در طـول ايـن مـبـارزه طـولانـى كـه سـالهـاى زيـادى بـه طـول انـجاميد (حدود بيست سال ) و مسلمانان روزهاى بسيار سخت و دردناكى را طى كردند، گـاهـى آنـچـنـان حـوادث پـيـچـيـده مى شد كه جانها به لب مى رسيد، و در افكار بعضى گمانهاى بدى در مورد وعده هاى الهى پيدا مى شد، همانگونه كه قرآن در مورد جنگ احزاب مى فرمايد: و بلغت القلوب الحناجر و تظنون بالله الظنونا و دلها به گلوگاه رسيده بود و گمانهاى (نامناسبى ) در باره خدا داشتيد (احزاب - 10). اكـنـون كـه پيروزى فرا رسيده مى فهمند كه همه آن گمانها و بى تابيها غلط بوده ، و بايد در مقام استغفار برآيند. ثـانـيـا: انـسـان هـر قـدر حمد و ثناى الهى كند باز حق شكر او را ادا نخواهد كرد، و لذا در پايان اين حمد و ثنا بايد از تقصير خويش ‍ روى به درگاه خدا آورد و استغفار كند. ثـالثـا: مـعـمولا بعد از پيروزيها وسوسه هاى شيطان شروع مى شود، و حالت غرور از يـكـسـو، و تندروى و انتقامجوئى از سوى ديگر، به وجود مى آيد، در اينجا بايد به ياد خدا بود، و پيوسته استغفار كرد تا هيچيك از اين حالات پيدا نشود، يا اگر پيدا شده بر طرف گردد. رابعا: همانگونه كه در آغاز سوره گفتيم اعلام اين پيروزى تقريبا به معنى اعلام پايان مـاءمـوريـت پـيـامـبـر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و اتمام عمر آن حضرت و شتافتن به لقـاى مـحبوب بود، و اين حالت مناسب تسبيح و حمد و استغفار است ، و لذا در روايات وارد شده است كه بعد از نزول اين سوره پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) اين جمله را بـسـيـار تـكـرار مـى فـرمـود: سبحانك اللهم و بحمدك ، اللهم اغفرلى انك انت التواب الرحـيـم : (خـداونـدا! مـنزهى ، و تو را حمد و ستايش مى كنم ، خداوندا! مرا ببخش كه تو بسيار توبه پذير و مهربانى .) 6 - جمله (انه كان توابا) بيان علت است براى مساءله استغفار، يعنى استغفار و توبه كن چرا كه خداوند بسيار توبه پذير است . در ضـمـن شـايـد بـه اين مطلب نيز نظر دارد كه وقتى خداوند توبه شما را مى پذيرد، شـمـا نـيـز حـتـى المـقـدور تـوبـه تـقـصيركاران را پس ‍ از پيروزى بپذيريد و مادام كه تـصـمـيم خلاف يا آثار توطئه اى از آنان ظاهر نباشد آنها را از خود مرانيد، و لذا چنانكه خـواهـيـم ديـد پـيـغـمـبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در همين ماجراى فتح مكه چهره راءفـت و رحـمـت اسـلامـى را در مقابل دشمنان كينه توز شكست خورده ، به عاليترين وجهى نشان داد. تـنها پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نبود كه به هنگام پيروزى نهائى بر دشـمـن بـه فكر تسبيح و حمد و استغفار بود بلكه در تاريخ ساير انبياء نيز اين مطلب به خوبى نمايان است . مـثلا حضرت يوسف (عليه السلام ) هنگامى كه بر اريكه حكومت مصر نشست ، و پدر و مادر و بـرادران بـعـد از يـك فـراق طـولانـى بـه ديـدار او نـائل شـدنـد، عـرض كـرد: رب قـد آتـيـتـنـى مـن المـلك و عـلمـتـنـى مـن تـاويـل الاحـاديـث فـاطر السموات و الارض انت وليى فى الدنيا و الاخرة توفنى مسلما و الحقنى بالصالحين : (پروردگارا! بخش عظيمى از حكومت را به من بخشيده اى ، و مرا از علم تعبير خوابها آگاه ساخته اى ، توئى آفريننده آسمانها و زمين و توئى سرپرست من در دنيا و آخرت ، مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما) (يوسف - 101). و پـيـامبر خدا سليمان (عليه السلام ) هنگامى كه تخت ملكه سبا را در برابر خود حاضر ديـد گـفـت : هـذا مـن فـضـل ربـى ليـبـلونـى اء اءشـكـر اءم اءكـفـر: (ايـن از فـضـل پروردگار من است ، تا مرا بيازمايد، آيا شكر او را بجا مى آورم يا كفران مى كنم ؟) (نمل - 40). 📚 تفسیر نمونه https://quran.anhar.ir/tafsir-14644.htm
aviny_20.mp3
179.4K
🍀 سلام بر صبح پیروزی؛ 🍃سلام بر صبح پیروزیِ پس از نصرت خدا(نصرالله😢)؛ 🍃سلام بر صبح پیروزی ای که پس از آن فوج فوج دلهای آزرده، روی آورند؛ 🍃سلام بر: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ 🍀 و بعد؟ نصرت و پیروزی خارجی و فتح داخلی و دیگر تمام؟ هرگز! که: فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾ اگر بخواهیم این نصرت ادامه پیدا کند؛ اگر بخواهیم بازهم با این دریای ضعفهایمان تنها نباشینم: باید بدانیم و اعتراف کنیم همه کاره او بوده و او هست! او بوده و خواهد بود! و باید استغفار کنیم از هر چه غیر او بینی! (از هر چه خود بینی... و حتی موشک بینی!) تا آنکه باران نصرت بازهم ببارد! که بازهم غم‌ نبینیم: «...أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ» 🍀 و به قول آن سید شهید آن وقت که می‌گفت: دریا، دل مطمئن این بچه هاست و ستاره ها نور از ایمان این بچه مسجدی ها می گیرند، همان ها هستند که در جواب تو می گویند: «ما خط را نشکستیم، خدا شکست! و همه اسرار در همین کلام نهفته است!» 🍀 یاعلی! @SobheZood
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسيجیها با اينكه اكثراً چهره‌های خود را سياه كرده بودند، اما نور محمدی، همان نوری كه اولين و مقرّب‌ترين مخلوق خداست از صورت‌هاي شاداب و پرنشاطشان ساطع بود و به‌راستی شيرين‌تر از اين لحظات را كجا می‌توان سراغ كرد؟ بگذار اغيار هرگز در نيابند كه اين قلب‌های ما از چه اشتياق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملكوتی شادمانه سر مي‌كند و سر ما در هوای كدامين يار خود را از پا نمی‌شناسد. بگذار اغيار هرگز در نيابند. چه روزگار شگفتی! تاريخ آينده‌ی كره‌ی ارض بارور حوادثی بس شگفت است، حوادثی كه مجد و عظمت جهانگير اسلام را در پی خواهد داشت. و اين‌همه را تنها كسی در می‌يابد كه‌منتظر است و بوی يار را از فاصله‌ای نه چندان دور می‌شنود و هر لحظه انتظار مي‌كشد تا صدای «انا المهدی» از جانب قبله بلند شود و او را به سوی خويش فرا خواند. راهيان كربلا را بنگر كه چگونه به مقتضای انتظار عمل كرده‌اند و به جبهه‌ها شتافته‌اند. آری، اين مقتضای انتظار است. قرن‌هاست كه فرياد «هل من ناصر» سيدالشهدا(ع) پهنه‌ی زمان را پيموده است و چون نفخات حيات‌بخش روح القدس بر هر زمين مرده‌اي كه گذشته است آن را به حيات عشق بارور ساخته و اينچنين، همه‌ی تاريخ تو گويی روزی بيش نيست و آن روز عاشوراست. راهيان كربلا را بنگر و به ياد آر ورق‌پاره‌های تقويم تاريخ را كه می‌گويد هزار و سيصد و چهل و پنج سال است كه از عاشورا می‌گذرد! و تو از خود می‌پرسی: پس اين‌همه شور و اشتياق و اين‌همه شتاب در اين راهيان شيدايي كربلا از چيست؟... «سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی.ره»   @SobheZood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فریاد مرگ بر اسرائیل در قهوه خانه در هنگام پخش فیلم موشکهای ایران. دشمن در چه فکریه؟ ایران همه اش بسیجیه ⭕️اسرائیل بمیر! از شادی مردم در همه جا حتی در قهوه خونه . اینجا ایران اسلامی است. تازه این اول کار است. غلط زیادی بکنی تل‌آویو را با خاک یکسان می کنیم 🌷✊🇮🇷🇵🇸✊🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌شعار مردم لبنان در صیدا: ای ایران ای حبیب، بزن بزن به تل‌آویو ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☫ 🔴 @qods_iraa
🌷✊🇮🇷✊🌷 ✳️یک رسانه عراقی از پیکر شهید حسن دبیرکل حزب الله لبنان در روز خبر داد. به گزارش ایرنا، پایگاه صابرین نیوز بامداد پنجشنبه به نقل از یک منبع خاص این خبر را منتشر کرد. این رسانه جزئیات بیشتری درباره زمان و مکان تشییع پیکر دبیرکل شهید حزب الله لبنان منتشر نکرده است. 🌷شادی روح شهید سید حسن نصرالله الفاتحه مع الصلوات🌷
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴قابل توجه پژوهش‌گران و صاحب‌نظران ❇️ دوفصل‏نامه علمی‌ «انديشه هاي حقوق عمومي» نشریه علمی مورد تایید وزارت علوم در زمینه مطالعات، تأملات، انديشه‌ورزى ها، نوآورى‌ها و پژوهش‌هاى روزآمد و مباحث پیرامونی آن است. مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره، به عنوان يكى از مراكز فعال در حوزه مناسبات دين با علوم فلسفى و علوم انسانى ـ اجتماعى، انتشار مجله اى علمى ـ پژوهشى در زمينه حقوق عمومی را متناسب با اهداف خود مى يابد و از اين رهگذر، تلاش فكرى در نظريه پردازى، تضارب انديشه ها، و نقد عالمانه افكار را دنبال مى كند. ⭕️اهداف و محور جذب مقالات نشریه: قلمرو مسائل این نشریه، انتشار پژوهش هایی است که صرفا حوزه‌ و مباحث مرتبط با آن از جمله موارد زیر را شامل می‌شود: 1. معرفی و تبیین انواع پژوهش‌های نظری و کاربردی در حوزه‌های گوناگون دانش حقوق عمومی؛ 2.حوزه‌های گوناگون حـقوق عمومی پژوهـی (فراحقوق، حقوق هنجاری، حقوق کاربردی، حقوق توصیفی، حقوق تطبیقی بین‌الادیان، بین‌الملل، بین‌المذاهب، و...)؛ 3. رابـطة حقوق عمومی و عـلوم هـمگن (رابـطة حقوق عمومی و فلسفه، حقوق عمومی و اقتصاد و مدیریت، حقوق عمومی و سیاست، حقوق عمومی و دین، حقوق عمومی و فقه، حقوق عمومی و...)؛ 4. رابطة حقوق عمومی و سایر علوم (معرفت‌شناسی و حقوق عمومی، جامعه‌شناسی و حقوق عمومی، انسان‌شناسی و حقوق عمومی و...)؛ 5. جایگاه حقوق عمومی در دانش‌های تجربی و علوم انسانی ✅مدیرمسئول: دکتر سید ابراهیم حسینی ❇️تلفن: ۰۲۵۳۲۱۱۳۴۷۴ m.law@qabas.net ✳️انديشه هاي حقوق عمومي: https://hoghoughi.nashriyat.ir/
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷✊🌷سیدحسن دیگری در پاکستان(لاهور) همه به خون امام حسین علیه‌السلام و چادر زینب سلام الله علیها و خون گلوی علی اصغر قسم می خوریم که انتقام خون شهدا و خون کودکان و زنان و جوانان غزه و لبنان را می‌گیریم. خیبر خیبر یا صهیون جیش محمد قادمون 🇮🇷🚀🇵🇸
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول سخنان دکتر سیدمحمّد حسینی در برنامه "حزب الله زنده است" شبکه قرآن سیما باموضوع: "حوادث اخیر در منطقه و شهادت مظلومانه سیّدحسن نصرالله"(۱۴۰۳/۰۷/۱۱)
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🌷✊🇮🇷✊🌷 ✳️یک رسانه عراقی از #تشییع پیکر شهید حسن #نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز #جمعه خبر داد
🌷✊🇮🇷✊🌷 ✳️خبر پیکر شهید حسن دبیرکل حزب الله لبنان در روز صحت ندارد. منتظر اطلاع رسانی حزب الله لبنان باشید. 🌷شادی روح شهید سید حسن نصرالله الفاتحه مع الصلوات🌷
📌 ⛔️مجلس زمینه ساز ورود در نظام نشود. مگر در جریان های اصول گرا و اصلاح طلب آدم قحطی است که مشاغل حساس نظام به کسانی داده شود که خودشان یا فرزندان و همسران آنها را دارند؟ آیا اینکار زمینه‌ساز فشار خارجی ها به نظام و مسئولان نمی شود و خدای ناکرده فرزندان و همسران آنها تحت فشار قرار نگرفته و توسط سازمانهای جاسوسی کشورهای خارجی به گرفته نمی شوند؟ آیا اینکار منجر به کشورهای بیگانه بر مسئولان کشور و اسلامی نمی شود؟ آیا اولویت برای هیات دولت و نظام، حل مشکلات کشور است یا حل مشکل ؟ ⛔️آیا بهتر نیست مسئولان محترم با این همه مشکلات گوناگون کشور همت خود را صرف کنند نه ؟ ▪️ارائه لایحه اصلاحیه دولت بر قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس 🔹: " انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است: الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان دارند." 🔸: " الف – کسانی که تابعیت مضاعف دارند." ⬅️ یعنی تابعیت خارجی فرزند و همسر برای تصدی مشاغل حساس منعی نخواهد داشت! ؟