الله الرحمن الرحيم
إ ذا جاء نصر الله و الفتح (1)
و راءيت الناس يدخلون فى دين الله اءفواجا (2)
فسبح بحمد ربك و استغفره إ نه كان توابا (3)
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده مهربان
1 - هنگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد.
2 - و مردم را ببينى گروه گروه وارد دين خدا مى شوند.
3 - پـروردگـارت را تـسبيح و حمد كن ، و از او آمرزش بخواه كه او بسيار توبه پذير است .
تفسير:
هنگامى كه پيروزى نهائى فرا رسد!...
در نـخـسـتـيـن آيـه ايـن سـوره كـه مـى فـرمـايـد: (هـنـگامى كه يارى خدا و پيروزى فرا رسد)... (اذا جاء نصر الله و الفتح )
و مـردم را به بينى كه گروه گروه در دين خدا وارد مى شوند... (و راءيت الناس يدخلون فى دين الله ، افواجا).
بـه شـكـرانه اين نعمت بزرگ و اين پيروزى و نصرت الهى ، پروردگارت را تسبيح و حـمـد كـن ، و از او آمـرزش بـخـواه كـه او بـسـيـار تـوبه پذير است (فسبح بحمد ربك و استغفره انه كان توابا).
در ايـن سـه آيـه كـوتـاه و پر محتوا، ريزه كاريهاى فراوان است كه دقت در آنها كمك به فهم هدف نهائى سوره مى كند:
1 - در آيـه اول نـصرت اضافه به خداوند شده است (نصرالله ) تنها در اينجا نيست كه ايـن اضـافـه ديده مى شود، در بسيارى از آيات قرآن اين معنى منعكس است ، از جمله در آيه 214 بقره مى خوانيم : الا ان نصر الله قريب : بدانيد يارى خدا نزديك است .
و در آيـه 126 آل عـمـران و 10 انـفال آمده است : و ما النصر الا من عند الله : نصرت جز از ناحيه خدا نيست .
اشاره به اينكه به هر حال يارى و پيروزى به اراده حق است .
درسـت اسـت كـه براى غلبه بر دشمن بايد تاءمين قوا و تهيه نيرو كرد، ولى يك انسان مـوحـد ، نـصـرت را تـنـهـا از نـاحـيـه خـدا مـى دانـد و بـه هـمـيـن دليل به هنگام پيروزى مغرور نمى شود، بلكه در مقام شكر و سپاس الهى درمى آيد.
2 - در اين سوره نخست از نصرت الهى ، و سپس فتح و پيروزى ، و بعد نفوذ
و گـسـتـرش اسـلام ، و ورود مـردم دسته دسته در دين خدا سخن به ميان آمده ، و اين هر سه عـلت و مـعـلول يـكـديـگـرنـد، تا نصرت و يارى الهى نباشد فتح و پيروزى نيست ، و تا فـتـح و پـيروزى نرسد و موانع از سر راه برداشته نشود مردم گروه گروه مسلمان نمى شـونـد، و البـتـه بـه دنـبـال ايـن سه مرحله كه هر كدام نعمتى است بزرگ ، مرحله چهارم يعنى مرحله شكر و حمد و ستايش خدا فرا مى رسد.
و از سـوى ديـگـر نصرت الهى و پيروزى همه براى اين است كه هدف نهائى يعنى ورود مردم در دين خدا و هدايت همگانى صورت گيرد.
3 - (فـتـح ) در ايـنـجـا بـه صـورت مـطـلق گـفته شده ، و با قرائنى كه قبلا اشاره كـرديـم بـدون شـك مـنـظور از آن فتح مكه است كه چنين بازتاب گسترده اى داشت ، و به راسـتـى فـتـح مـكـه ، فـصـل نـويـنى در تاريخ اسلام گشود، چرا كه مركز اصلى شرك مـتـلاشـى شـد، بـتـهـا از مـيـان رفـت ، امـيـد بـت پـرسـتـان بـه يـاس و نـومـيـدى مبدل گشت ، و موانعى كه بر سر راه ايمان مردم به اسلام وجود داشت ، برچيده شد.
بـه هـمـيـن دليـل فـتح مكه را بايد مرحله تثبيت اسلام ، و استقرار آن در جزيرة العرب ، و سپس در جهان دانست ، و لذا بعد از فتح مكه ديگر هيچ مقاومتى از ناحيه مشركان (جز در يك مـورد كـه آن هـم بـه سـرعـت سـركـوب شـد) ديـده نشد، و مردم از تمام نقاط جزيره براى پذيرش اسلام خدمت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) مى آمدند.
4 - در ذيـل آيـه سـه دسـتـور مهم به پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) (و طبعا بـه هـمـه مـؤ مـنـان ) مـى دهد كه در حقيقت شكرانه اى براى اين پيروزى بزرگ ، و واكنش مناسبى در برابر اين نصرت الهى است ، دستور به تسبيح و حمد و استغفار.
(تسبيح ) به معنى منزه شمردن خداوند از هر گونه عيب و نقص است ،
و (حـمـد) بـراى تـوصـيـف او بـه صـفـات كـمـاليـه اسـت ، و (استغفار) در برابر نقصانها و تقصيرهاى بندگان است .
ايـن پـيـروزى بـزرگ سـبـب شـد كـه افـكـار شـرك آلود زدوده شـود، كمال و جمال خداوند ظاهرتر گردد، و گم كرده راهان به سوى حق بازگردند.
اين فتح عظيم سبب شد كه افراد گمان نكنند خداوند يارانش را تنها مى گذارد (پاكى از ايـن نـقـص ) و نيز بدانند كه خداوند بر انجام وعده هايش توانا است (موصوف بودن به اين كمال ) و نيز بندگان به نقص خود در برابر عظمت او اعتراف كنند.
بـعـلاوه مـمـكن است به هنگام پيروزى واكنشهاى نامطلوبى در انسان پيدا شود و گرفتار (غـرور و خـود بـرتـربـينى ) گردد، و يا در برابر دشمن دست به (انتقام جوئى و تصفيه حساب شخصى ) زند، اين سه دستور به او تعليم مى دهد كه در لحظه حساس پـيـروزى بـيـاد صـفـات جـلال و جمال خدا بيفتد، همه چيز را از او بداند، و در مقام استغفار برآيد تا هم غرور و غفلت او زايل گردد، و هم از انتقامجوئى بر كنار ماند.
5 - مـسلم است پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله و سلم ) همچون همه انبياء (معصوم ) بود پس دستور به استغفار براى چيست ؟
در پاسخ اين سؤ ال بايد گفت اين سرمشقى است براى همه امت زيرا:
اولا: در طـول ايـن مـبـارزه طـولانـى كـه سـالهـاى زيـادى بـه طـول انـجاميد (حدود بيست سال ) و مسلمانان روزهاى بسيار سخت و دردناكى را طى كردند، گـاهـى آنـچـنـان حـوادث پـيـچـيـده مى شد كه جانها به لب مى رسيد، و در افكار بعضى گمانهاى بدى در مورد وعده هاى الهى پيدا مى شد، همانگونه كه قرآن در مورد جنگ احزاب مى فرمايد: و بلغت القلوب الحناجر و تظنون بالله الظنونا
و دلها به گلوگاه رسيده بود و گمانهاى (نامناسبى ) در باره خدا داشتيد (احزاب - 10).
اكـنـون كـه پيروزى فرا رسيده مى فهمند كه همه آن گمانها و بى تابيها غلط بوده ، و بايد در مقام استغفار برآيند.
ثـانـيـا: انـسـان هـر قـدر حمد و ثناى الهى كند باز حق شكر او را ادا نخواهد كرد، و لذا در پايان اين حمد و ثنا بايد از تقصير خويش روى به درگاه خدا آورد و استغفار كند.
ثـالثـا: مـعـمولا بعد از پيروزيها وسوسه هاى شيطان شروع مى شود، و حالت غرور از يـكـسـو، و تندروى و انتقامجوئى از سوى ديگر، به وجود مى آيد، در اينجا بايد به ياد خدا بود، و پيوسته استغفار كرد تا هيچيك از اين حالات پيدا نشود، يا اگر پيدا شده بر طرف گردد.
رابعا: همانگونه كه در آغاز سوره گفتيم اعلام اين پيروزى تقريبا به معنى اعلام پايان مـاءمـوريـت پـيـامـبـر (صلى الله عليه و آله و سلم ) و اتمام عمر آن حضرت و شتافتن به لقـاى مـحبوب بود، و اين حالت مناسب تسبيح و حمد و استغفار است ، و لذا در روايات وارد شده است كه بعد از نزول اين سوره پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) اين جمله را بـسـيـار تـكـرار مـى فـرمـود: سبحانك اللهم و بحمدك ، اللهم اغفرلى انك انت التواب الرحـيـم : (خـداونـدا! مـنزهى ، و تو را حمد و ستايش مى كنم ، خداوندا! مرا ببخش كه تو بسيار توبه پذير و مهربانى .)
6 - جمله (انه كان توابا) بيان علت است براى مساءله استغفار، يعنى
استغفار و توبه كن چرا كه خداوند بسيار توبه پذير است .
در ضـمـن شـايـد بـه اين مطلب نيز نظر دارد كه وقتى خداوند توبه شما را مى پذيرد، شـمـا نـيـز حـتـى المـقـدور تـوبـه تـقـصيركاران را پس از پيروزى بپذيريد و مادام كه تـصـمـيم خلاف يا آثار توطئه اى از آنان ظاهر نباشد آنها را از خود مرانيد، و لذا چنانكه خـواهـيـم ديـد پـيـغـمـبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) در همين ماجراى فتح مكه چهره راءفـت و رحـمـت اسـلامـى را در مقابل دشمنان كينه توز شكست خورده ، به عاليترين وجهى نشان داد.
تـنها پيغمبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) نبود كه به هنگام پيروزى نهائى بر دشـمـن بـه فكر تسبيح و حمد و استغفار بود بلكه در تاريخ ساير انبياء نيز اين مطلب به خوبى نمايان است .
مـثلا حضرت يوسف (عليه السلام ) هنگامى كه بر اريكه حكومت مصر نشست ، و پدر و مادر و بـرادران بـعـد از يـك فـراق طـولانـى بـه ديـدار او نـائل شـدنـد، عـرض كـرد: رب قـد آتـيـتـنـى مـن المـلك و عـلمـتـنـى مـن تـاويـل الاحـاديـث فـاطر السموات و الارض انت وليى فى الدنيا و الاخرة توفنى مسلما و الحقنى بالصالحين : (پروردگارا! بخش عظيمى از حكومت را به من بخشيده اى ، و مرا از علم تعبير خوابها آگاه ساخته اى ، توئى آفريننده آسمانها و زمين و توئى سرپرست من در دنيا و آخرت ، مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما) (يوسف - 101).
و پـيـامبر خدا سليمان (عليه السلام ) هنگامى كه تخت ملكه سبا را در برابر خود حاضر ديـد گـفـت : هـذا مـن فـضـل ربـى ليـبـلونـى اء اءشـكـر اءم اءكـفـر: (ايـن از فـضـل پروردگار من است ، تا مرا بيازمايد، آيا شكر او را بجا مى آورم يا كفران مى كنم ؟) (نمل - 40).
📚 تفسیر نمونه
https://quran.anhar.ir/tafsir-14644.htm
هدایت شده از صبح زود | مهدی سلطان احمدی
aviny_20.mp3
179.4K
🍀 سلام بر صبح پیروزی؛
🍃سلام بر صبح پیروزیِ پس از نصرت خدا(نصرالله😢)؛
🍃سلام بر صبح پیروزی ای که پس از آن فوج فوج دلهای آزرده، روی آورند؛
🍃سلام بر:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾
وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾
🍀 و بعد؟
نصرت و پیروزی خارجی و فتح داخلی و دیگر تمام؟
هرگز! که:
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾
اگر بخواهیم این نصرت ادامه پیدا کند؛
اگر بخواهیم بازهم با این دریای ضعفهایمان تنها نباشینم:
باید بدانیم و اعتراف کنیم همه کاره او بوده و او هست! او بوده و خواهد بود!
و باید استغفار کنیم از هر چه غیر او بینی! (از هر چه خود بینی... و حتی موشک بینی!)
تا آنکه باران نصرت بازهم ببارد!
که بازهم غم نبینیم:
«...أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ»
🍀 و به قول آن سید شهید آن وقت که میگفت:
دریا، دل مطمئن این بچه هاست و ستاره ها نور از ایمان این بچه مسجدی ها می گیرند، همان ها هستند که در جواب تو می گویند:
«ما خط را نشکستیم، خدا شکست! و همه اسرار در همین کلام نهفته است!»
🍀 یاعلی!
@SobheZood
هدایت شده از صبح زود | مهدی سلطان احمدی
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسيجیها با اينكه اكثراً چهرههای خود را سياه كرده بودند، اما نور محمدی، همان نوری كه اولين و مقرّبترين مخلوق خداست از صورتهاي شاداب و پرنشاطشان ساطع بود و بهراستی شيرينتر از اين لحظات را كجا میتوان سراغ كرد؟
بگذار اغيار هرگز در نيابند كه اين قلبهای ما از چه اشتياق و شور و نشاطی مالامال است و روح ما در چه ملكوتی شادمانه سر ميكند و سر ما در هوای كدامين يار خود را از پا نمیشناسد.
بگذار اغيار هرگز در نيابند.
چه روزگار شگفتی! تاريخ آيندهی كرهی ارض بارور حوادثی بس شگفت است، حوادثی كه مجد و عظمت جهانگير اسلام را در پی خواهد داشت.
و اينهمه را تنها كسی در میيابد كهمنتظر است و بوی يار را از فاصلهای نه چندان دور میشنود و هر لحظه انتظار ميكشد تا صدای «انا المهدی» از جانب قبله بلند شود و او را به سوی خويش فرا خواند. راهيان كربلا را بنگر كه چگونه به مقتضای انتظار عمل كردهاند و به جبههها شتافتهاند. آری، اين مقتضای انتظار است.
قرنهاست كه فرياد «هل من ناصر» سيدالشهدا(ع) پهنهی زمان را پيموده است و چون نفخات حياتبخش روح القدس بر هر زمين مردهاي كه گذشته است آن را به حيات عشق بارور ساخته و اينچنين، همهی تاريخ تو گويی روزی بيش نيست و آن روز عاشوراست.
راهيان كربلا را بنگر و به ياد آر ورقپارههای تقويم تاريخ را كه میگويد هزار و سيصد و چهل و پنج سال است كه از عاشورا میگذرد!
و تو از خود میپرسی:
پس اينهمه شور و اشتياق و اينهمه شتاب در اين راهيان شيدايي كربلا از چيست؟...
«سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی.ره»
@SobheZood
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فریاد مرگ بر اسرائیل در قهوه خانه در هنگام پخش فیلم موشکهای ایران.
دشمن در چه فکریه؟
ایران همه اش بسیجیه
⭕️اسرائیل بمیر! از شادی مردم در همه جا حتی در قهوه خونه .
اینجا ایران اسلامی است.
تازه این اول کار است.
غلط زیادی بکنی
تلآویو را با خاک یکسان می کنیم
🌷✊🇮🇷🇵🇸✊🌷
هدایت شده از ☫|مقاومتاسلامیقدس|☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شعار مردم لبنان در صیدا: ای ایران ای حبیب، بزن بزن به تلآویو
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#رسانهمجازیقدس☫
🔴 @qods_iraa
🌷✊🇮🇷✊🌷
✳️یک رسانه عراقی از #تشییع پیکر شهید حسن #نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز #جمعه خبر داد.
به گزارش ایرنا، پایگاه صابرین نیوز بامداد پنجشنبه به نقل از یک منبع خاص این خبر را منتشر کرد.
این رسانه جزئیات بیشتری درباره زمان و مکان تشییع پیکر دبیرکل شهید حزب الله لبنان منتشر نکرده است.
🌷شادی روح شهید سید حسن نصرالله الفاتحه مع الصلوات🌷
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴قابل توجه پژوهشگران و صاحبنظران #حقوقعمومی
❇️ دوفصلنامه علمی «انديشه هاي حقوق عمومي» نشریه علمی مورد تایید وزارت علوم در زمینه مطالعات، تأملات، انديشهورزى ها، نوآورىها و پژوهشهاى روزآمد #حقوقعمومی و مباحث پیرامونی آن است.
مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى قدس سره، به عنوان يكى از مراكز فعال در حوزه مناسبات دين با علوم فلسفى و علوم انسانى ـ اجتماعى، انتشار مجله اى علمى ـ پژوهشى در زمينه حقوق عمومی را متناسب با اهداف خود مى يابد و از اين رهگذر، تلاش فكرى در نظريه پردازى، تضارب انديشه ها، و نقد عالمانه افكار را دنبال مى كند.
⭕️اهداف و محور جذب مقالات نشریه:
قلمرو مسائل این نشریه، انتشار پژوهش هایی است که صرفا حوزه #حقوق_عمومی و مباحث مرتبط با آن از جمله موارد زیر را شامل میشود:
1. معرفی و تبیین انواع پژوهشهای نظری و کاربردی در حوزههای گوناگون دانش حقوق عمومی؛ 2.حوزههای گوناگون حـقوق عمومی پژوهـی (فراحقوق، حقوق هنجاری، حقوق کاربردی، حقوق توصیفی، حقوق تطبیقی بینالادیان، بینالملل، بینالمذاهب، و...)؛ 3. رابـطة حقوق عمومی و عـلوم هـمگن (رابـطة حقوق عمومی و فلسفه، حقوق عمومی و اقتصاد و مدیریت، حقوق عمومی و سیاست، حقوق عمومی و دین، حقوق عمومی و فقه، حقوق عمومی و...)؛ 4. رابطة حقوق عمومی و سایر علوم (معرفتشناسی و حقوق عمومی، جامعهشناسی و حقوق عمومی، انسانشناسی و حقوق عمومی و...)؛ 5. جایگاه حقوق عمومی در دانشهای تجربی و علوم انسانی
✅مدیرمسئول: دکتر سید ابراهیم حسینی
❇️تلفن:
۰۲۵۳۲۱۱۳۴۷۴
m.law@qabas.net
✳️انديشه هاي حقوق عمومي: https://hoghoughi.nashriyat.ir/
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷✊🌷سیدحسن دیگری در پاکستان(لاهور)
همه به خون امام حسین علیهالسلام و چادر زینب سلام الله علیها و خون گلوی علی اصغر قسم می خوریم که انتقام خون شهدا و خون کودکان و زنان و جوانان غزه و لبنان را میگیریم.
خیبر خیبر یا صهیون
جیش محمد قادمون
🇮🇷🚀🇵🇸
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بخش اول سخنان دکتر سیدمحمّد حسینی در برنامه "حزب الله زنده است" شبکه قرآن سیما باموضوع: "حوادث اخیر در منطقه و شهادت مظلومانه سیّدحسن نصرالله"(۱۴۰۳/۰۷/۱۱)
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
🌷✊🇮🇷✊🌷 ✳️یک رسانه عراقی از #تشییع پیکر شهید حسن #نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در روز #جمعه خبر داد
📌#تلنگر_به_مجلس
⛔️مجلس زمینه ساز ورود #دوتابعیتیها در نظام نشود.
مگر در جریان های اصول گرا و اصلاح طلب آدم قحطی است که مشاغل حساس نظام به کسانی داده شود که خودشان یا فرزندان و همسران آنها #تابعیت_بیگانگان را دارند؟
آیا اینکار زمینهساز فشار خارجی ها به نظام و مسئولان نمی شود و خدای ناکرده فرزندان و همسران آنها تحت فشار قرار نگرفته و توسط سازمانهای جاسوسی کشورهای خارجی به #گروگان گرفته نمی شوند؟
آیا اینکار منجر به #اعمال_نفوذ کشورهای بیگانه بر مسئولان کشور و #انحراف_نظام اسلامی نمی شود؟
آیا اولویت برای هیات دولت و نظام، حل مشکلات کشور است یا حل مشکل #دوتابعیتیها؟
⛔️آیا بهتر نیست مسئولان محترم با این همه مشکلات گوناگون کشور همت خود را صرف #مشکلگشائی_از_مردم کنند نه #خواص؟
▪️ارائه لایحه اصلاحیه دولت بر قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس
🔹#قانون_فعلی:
" انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پستهای حساس ممنوع است:
الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان #تابعیت_مضاعف دارند."
🔸#قانون_پیشنهادی:
" الف – کسانی که تابعیت مضاعف دارند."
⬅️ یعنی تابعیت خارجی فرزند و همسر برای تصدی مشاغل حساس منعی نخواهد داشت!
#باظرافت_و_عارفانه
#مشکلگشائی_از_مردم_یا_خواص؟