eitaa logo
جلوه های تاریکی
54 دنبال‌کننده
324 عکس
33 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
جلوه های تاریکی
🔰مهمترین اختلاف وهابیت با اهل سنت در چه مسائلی است؟ @jelvehayetariki ✅قسمت دوم ب) توسل: مسلما
🔰مهمترین اختلاف وهابیت با اهل سنت در چه مسائلی است؟ @jelvehayetariki ✅قسمت سوم ج)اهل بیت آیات و روایات متعددی در منابع معتبر شیعه و اهل سنت نسبت به فضائل اهل بیت پیامبر وجود دارد، و همه مسلمانان آن را قبول دارند، ولی وهابیت با بهانه های واهی و سخنان بی اساس آن را رد کرده و یا به گونه ای بیان می کنند که فضیلتی محسوب نشود. به عنوان نمونه: سوره هل اتی در شأن اهل بیت (علیهم السلام) نازل شده است،و سبب نزول سوره، طبق روایات صحیح و معتبر فریقین همان ایثار و عمل خالصانه «علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام» می باشد، چنان که علامه امینی در الغدیر نام 34 نفر از ناقلان این حدیث را نام می برد، از جمله: ابوجعفر اسکافی (متوفای 240 ه.ق.)، ابو عبداللّه محمّد بن علی ترمذی (متوفای 285 ه.ق.)، محمّد بن جریر طبری (متوفای 310 ه.ق.)، شهاب الدین ابن عبد ربّه قرطبی مالکی (متوفای 328 ه.ق.) و ... . ولی ابن تیمیه به دلیل معیار و سلیقه شخصی و نگاه خودش، از پذیرش آن ممانعت می کند. ❇️مقاله«وهابیت و اهل بیت پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم)» @jelvehayetariki
🔰مهمترین اختلاف وهابیت با اهل سنت در چه مسائلی است؟ ✅قسمت چهارم @jelvehayetariki 🔻ردّ مذاهب اربعه اهل سنت توسط وهابیت اهل سنت، پیروی یکی از مذاهب اربعه (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی) را واجب می دانند، ولی وهابیت تقلید کردن از مذاهب اربعه را، حرام و مخالف قرآن می دانند. ابن تیمیه به عنوان نظریه پرداز تفکر وهابیت، تصریح می کند: تقلید کردن از مذاهب چهارگانه اهل سنّت، حرام و مخالف قرآن است.وی، علاوه بر تنقیص مذاهب، سعی در از اعتبار انداختن کتب صحیح روایی اهل سنت، مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم را دارد و با صراحت بیان می دارد که در بخاري و مسلم اغلاطي وجود دارد. ابن تیمیه به تنقیص فرقه های اهل سنّت نیز پرداخته و گفته است: اشاعره و ماتریدیه (که جزء مهمترین فرقه های کلامی و عقیدتی اهل سنّت اند) از اهل سنّت نیستند. @jelvehayetariki وهابیون ضمن اسلامی ندانستن مذاهب اربعه، التزام به آن‌ها را «کفر»دانسته اند. آن ها می‌گویند‌ مذاهب اربعه در اوایل اسلام نبوده است. و حاکمان در قرون بعدی آن‌ها را ساخته‌اند. مقبل الوادعی، نیز ضمن بیان این که مذاهب اربعه ساخته‌شده سلاطین هستند، می‌نویسد: در کتاب خدا و سنت رسول‌الله (ص) اثری به نام مذهب وجود ندارد که دلالت کند فرد مسلمان باید به مذهب معینی از مذاهب ملتزم باشند» از این رو عالمان اهل سنت از همان ابتدا در برابر تفکرات وهابیت، ایستادگی کرده و با آن ها به مقابله پرداختند، چنان که برخی ازآن ها، ابن تیمیه را فردى بدعت گو، گمراه، گمراه كننده وافراط گر مـى دانند؛ تقی الدین علی بن عبد الکافی سبکی اشعری شافعی در مقدمه کتابش می نویسد: «ابن تيميه بدعتهایی در اصول عقايد ايجاد كرد و اركان و پايه هاى اسلام را خراب كرد اینها همه بعد از آن بود که او خود را زير پـوشـش تبعیت از كتاب و سنت پنهان کرد و اظهار کرد كه به سوى حق دعوت و به بهشت هـدايـت مـى كند. ولى از تبعیت سرباز زد و به بدعت گويى پرداخت. او با مخالفت با اجـمـاع از جماعت مسلمين جـدا شـدند @jelvehayetariki ❇️ مقاله «شیوه‌های وهابیت در مخالفت با اهل سنت»، مقاله «ابن تیمیه و نگرش آن به مذاهب» 📛📛موارد فوق تنها نمونه ای از مسائل اختلافی بین اهل سنت و وهابیت بود، و این مسئله نشان دهنده جدا بودن فرقه وهابیت از اهل سنت است. @jelvehayetariki
⛔️ پاسخی به یک خرافه؛ 👈در آستانه (عیدالزهرا) 🚫 عده ای افراطی درست در آستانه هفته بین شیعه و سنی، به توجیه مراسمی خرافی و ضداسلامی به عنوان در روز 9 ربیع الاول که ادعا میکنند روز قتل خلیفه دوم، عمربن خطاب است می پردازند. ✅ اما واقعیت چیست؟ ◀️ اولا این مناسبت سازی، جعلی و غیرمعتبر است. کتب تاریخی، کتب روایی شیعی و سنی، هیچ یک روز قتل خلیفه دوم را 9 ربیع نمی دانند. بلکه همگی بر این باورند که قتل وی در ماه ذی الحجه رخ داده و نه ربیع الاول!!👌 همه فقها و مراجع شیعی تنها روایت غیرمستندی که در این باره باعنوان "رفع القلم" وجود دارد، را رد کرده اند. ◀️ ثانیا اینکه جریان تفرقه افکن و افراطی، این روز را بعنوان عید با حرکتهایی زشت و دور از شان اهل بیت، به همراه و و توهین برگزار می کنند تنها با یک هدف است و بس. 👈و آن تحت الشعاع قرار دادن بین شیعه و سنی، در هفته پس از این روز جعلی است که سب، دشنام،‌ لعن و ناسزا تقریباً جزء لاینفک این قبیل جشن‌هاست. 📝 برای مطالعه بیشتر رک: کتاب نهم ربیع، جهالت ها و خسارت ها، نوشته مهدی مسائلی 👇 @jelvehayetariki
چه هدفی را دنبال می‌کند؟ چرا برخی شیعیان، تمام فسادها و مشکلات را فراموش کرده و خود را درگیر تبریک یا عدم تبریک ربیع کرده اند؟ هجوم به خانه فاطمه زهراء سلام الله علیها اول ربیع نبوده بلکه ۵۰ روز پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است. الف. تاریخ هجوم بر خلاف آنچه امروزه تصور عمومی است، حمله به خانه حضرت زهرا (س) ۵۰ روز پس از شهادت رسول خدا (ص) رخ داده، نه ۳ روز پس از آن. ۱. بنا بر روایت هشام بن سالم از امام صادق (ع)، پس از شهادت رسول خدا (ص)، حضرت فاطمه (س) هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهدا [در احد] می رفتند.[86] در روایت محمود بن لَبید نیز به استمرار بر این کار توسط آن حضرت اشاره شده است.[87] با توجه به روایت سلیم بن قیس از سلمان فارسی، حضرت فاطمه (س) پس از هجوم دشمنان به خانه شان، دچار چنان مصدومیتی شدند که منجر به بستری شدن ایشان گردید و همین وضعیت تا زمان شهادتشان ادامه یافت.[88] روشن است که با توجه به فاصله منطقه احد تا مدینه، در صورت مصدومیت ایشان در همان روزهای نخست، طی این فاصله آن هم به طور مکرر، امکان پذیر نخواهد بود. نتیجه آنکه هجوم به خانه حضرت فاطمه زهرا (س) و مصدومیت ایشان باید مدتی پس از رحلت رسول خدا (ص) رخ داده باشد تا او امکان زیارت قبور شهدا و سوگواری در کنار آن را یافته باشند. ۲. چنان که گذشت، غصب فدک، ده روز پس از شهادت پیامبر (ص) رخ داد. توجه به عبارت های موجود در منابع کهن در توصیف چگونگی حرکت حضرت فاطمه(س) هنگام رفتن به مسجدالنبی برای ایراد خطبه فدکیه، احتمال وقوع حمله در روزهای نخست را منتفی می سازد. در توصیف چگونگی حرکت آن حضرت آمده است: «مَا تخْرِمُ مِشْیتُهَا مِشْیةَ رَسُولِ اللَّهِ (ص)»[89]؛ راه رفتن ایشان هیچ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا (ص) نداشت. روشن است که اگر هجوم به بیت آن حضرت پیش از آمدنشان به مسجد در روز دهم برای ایراد خطبه رخ داده بود، باید به جای چنین توصیفی، که حکایت از نوعی حرکت طبیعی دارد، به نوع حرکت مصدوم و مجروح اشاره می شد؛ مثلاً گفته می شد: درحالیکه بعضی از زنان زیر بازوهای ایشان را گرفته بودند و برای حرکت یاری می دادند به مسجد آمدند. ۳. در خطبه فدکیه هیچ اشاره ای به هجوم دشمنان به بیت ایشان نشده و این حکایت از آن دارد که تا زمان ایراد خطبه، هجومی صورت نگرفته بوده است. ۴. امیرمؤمنان (ع) پس از بازگشت لشکر اسامه، چندین شب حضرت صدیقه (س) را سوار بر مرکبی می نمودند و برای اتمام حجت به درِ خانه مهاجران و انصار می بردند. این واقعه، خود گویای سلامت آن بانو تا آن ایام است؛ چرا که در صورت مجروح بودن، همراهی با امیرمومنان (ع) برای ایشان امکان نداشت. ۵. «بریده بن حصیب اسلمی» پس از بازگشت سپاه اسامه، به میان قومش رفت و اعلام کرد که تا وقتی حضرت علی (ع) بیعت نکند من بیعت نخواهم کرد. قوم او نیز گفتند: تا وقتی بریده بیعت نکند، ما بیعت نخواهیم کرد[90]. این گزارش حکایت از آن دارد که تا زمان بازگشت سپاه اسامه، هنوز گروه حاکم موفق به اخذ بیعت از امیرالمؤمنین (ع) نشده بودند، نتیجه آنکه تا زمان بازگشت سپاه اسامه، هنوز هجوم به خانه فاطمه زهرا (س) رخ نداده است. ۶. در روایت صاحب مصباح الانوار از امام باقر (ع) آمده است: بیماری حضرت فاطمه (س) ۵۰ شب پس از شهادت رسول خدا (ص) آغاز شده است.[91] با توجه به اینکه به لحاظ تاریخی، برای بیماری حضرت فاطمه (س) هیچ سببی بجز مصدومیت ناشی از هجوم به خانه ایشان گزارش نشده است، می توان نتیجه گرفت: هجوم به خانه حضرت فاطمه (س) ۵۰ روز پس از رحلت رسول خدا (ص) رخ داده است. ب. مدت بیماری و تاریخ شهادت دیدگاه برگرفته از روایت طبری امامی به نقل از امام صادق (ع) شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم جمادی الثانیه دانسته است.[94] بر اساس قول ۷۵ روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) نیمه جمادی الاولی می شود، درحالیکه برای این تاریخ، هیچ روایتی از معصوم نرسیده و گویا صرفاً بر اساس محاسبه ۷۵روز پس از ۲۸صفر، تاریخ شهادت استخراج شده است. این در حالی است که بر دیدگاه مقابل (سوم جمادی الثانیه) در روایتِ طبری امامی از امام صادق (ع) تصریح شده و ۹۵ روز صحیح می‌باشد. ۸۶.کلینی۱۳۶۳، ج۳، ص۲۲۸ ج۴، ص۵۶۱ ۸۷.خزاز۱۴۰۱ق، ص۱۹۸ ۸۸.سلیم بن قیس۱۴۰۵ق، ج۲ ص۵۸۸ ۸۹.سیدمرتضی۱۴۱۰ق، ج۴ص۷۱ طبرسی۱۳۸۶ق، ج۱ ص۹۸ ۹۰.سید مرتضی۱۴۱۰ق، ج۳ص۲۴۳ ۹۱.مجلسی۱۴۰۳ق، ج۴۳ص۲۰۱ ۹۲.یوسفی غروی۱۴۱۷ق. ج۴ص۱۴۱ ۹۳.صفار قمی۱۴۰۴ق، ص۱۷۴؛ کلینی۱۳۶۳، ج۱ ص۲۴۱ و۴۵۸؛ ج۳، ص۲۲۸؛ ج۴، ص۵۶۱ مفید، ۱۴۱۴ق، ص۱۸۵؛ طبری۱۴۱۳ق، ص۱۳۴ ابن عبدالوهاب۱۳۶۹ ق، ص۴۷ طبرسی۱۴۰۶ق، ص۲۲ قطب راوندی۱۴۰۹ق، ج۲ ص۵۲۶ ابن شهرآشوب، ۱۳۷۶ق، ج۳ص۱۱۶ اربلی، بی تا، ج۳ ص۲۶۸ ج۲ ص۷۷طبری۱۳۸۶ق، ص۵۲ حلی۱۴۲۴ق، ص۵۸ خصیبی۱۴۱۱ق، ص۱۷۶ابن بطریق۱۴۰۷ق، ص۳۹۰ شهید اول۱۴۱۹ق، ج۲ ص۶۲ طبرانی۱۴۱۵ق، ج۶ ص۳۲۸ همو۱۴۰۴ق، ج۳ص۵۸ ۹۴.طبری شیعی۱۳۱۳ق، ص۱۳۴ @jelvehayetariki
🔴در آرمان‌های ناب اسلامی حذف می‌شود، مانند ظلم‌ستیزی، دفاع از مظلوم و ، در مقابل تعصب بی‌مورد دارای افکار انحرافی هستند، در خدمت سرویس‌های جاسوسی و استعماری هستند. @jelvehayetariki
✅مقصود از تقریب و وحدت که خودش یک اصل اسلامی و از تعلیمات ائمه اطهار(ع) و مطابق با سیره آن حضرات است، به این معناست که ما در ارتباط با دیگر مسلمانان، ✅ اخلاق و مدارای اسلامی را سرلوحه کارهای خودمان قرار دهیم و ✅دیدگاه‌های‌مان به یکدیگر نزدیک شود، ✅ به مقدسات یکدیگر جسارت و نکنیم. ❌این هرگز به این معنا نیست که از ولایت امیرالمؤمنین(ع) دست بکشیم و از مواضع‌ امیرالمؤمنین دست بکشیم. ✅هم تولی داریم و هم تبری. هم به احقیت امیرالمؤمنین و سلاله پاکش اعتقاد داریم و هم از کسانی که به نظرِ ما به ناحق بر مسند ایشان نشستند، تبری می جوییم، بدون اینکه اهانتی بکنیم. 👇 @jelvehayetariki
✅امام رضا(ع) مناظراتی در نزد مامون عباسی با بزرگان مذاهب و به ویژه انجام داده‌اند. در این امام رضا(ع) با تکیه بر آیات الهی و استدلال و قوه عقلانی به رد شبهات می‌پردازد. ✅تاریخ در این مناظرات گواهی می‌دهد که امام رضا(ع) تعامل نیکو و سازنده‌ای در تقریب مذاهب با اهل سنت دارد. در واقع تعامل امام رضا(ع) با اهل سنت و سایر مذاهب یک اصل مهم و اساسی در تقریب مذاهب اسلامی است که باید به عنوان الگوی اسلامی و شیعی مد نظر ما باشد. ✅این امام بزرگوار در مناظرات و گفت‌وگو با اهل تسنن در بلاد مختلف شکیبایی و رفتاری نیکو و محترمانه دارد.بخش‌های مختلفی از مناظرات با اهل سنت در منابع اسلامی آمده است و حتی در میان شاگردان امام رضا(ع) نیز افرادی اهل سنت نیز دیده می‌شود. 👇 @jelvehayetariki
🔆آشنایی با مهمترین تفاوت های سلفیه ونوسلفیه در جهان اسلام(١) ♦️سلفیت از نظر تئوری یعنی بازگشت به نصوص و سیره سلف که از زمان ابن تیمیه حرانی(متوفی 728 قمری) بسیار پررنگ و متمایز شد. او در آثارش نهیب می زد که عمده گرفتاری های مسلمانان به خاطر این است که به سراغ متون دینی دست دوم می روند و خودمان مستقیما به قرآن و حدیث رجوع نمی کنیم. 🔸تیپ اجتهاد سنتی در جامعه اهل سنت عموما حاشیه نویس، شارح، مقرر کتب بزرگان فقهی خود هستند و کار اجتهادی آنها در مسیر منابع بزرگان و به تعبیری روی منابع دینی درجه دوم بود. مثلا اَحناف مطابق مبانی ابوحنیفه اجتهاد می کنند و همان مسیر را رفته وآن را شرح و بسط می دهند. کمتر مجتهدی غیر سلفی مشاهده شده که خودِ مبانی ابوحنیفه را واکاوی کند و از آبشخورهای فقهی ابوحنیفه عبور کند. 🔸اما سلفیت دقیقاً برعکس عمل می کنند و معتقدند که باید خودمان مستقیما و بلاواسطه سراغ منابع اصلی اسلامی برویم وبدون توجه یا توجه کمتر از اجتهادات دیگران اجتهاد کنیم. اینگونه بود که ابن تیمیه اجتهاد متفاوتی را در میان اهل سنت تعریف کرد و رواج داد. ♦️همه تیپ های سلفی ها و نوسلفی ها در این نکته که لزوم رجوع مستقیم به منابع دست اول یعنی قرآن و سنت برای فهم دین مشترک هستند و به صراحت می گویند که خودمان باید اجتهاد کنیم و اسلام را از راه تقلید دیگران استنباط نکنیم. به عبارتی هر دو در رجوع به سلف همداستان هستند، ولی مرز بندی بر سر نوع برداشتی است که از متون سلف انجام می شود. ♦️عموما سلفی ها برداشت های ظاهرگرایانه از متن دارند و خیلی متعبد به چارچوب نص هستند و در آیه معروف "یدالله فوق ایدیهم" به دست دار بودن خدا التزام و کیفیت آن را نامعلوم میدانند و.... بدین ترتیب سلفی های سنتی عموما ظاهرگرا هستند، ولی در نوسلفیه برداشت از نصوص ظاهرگرایانه به آن شدت وغلظت سلفیهٔ سلف نیست. ♦️برای نوسلفی ها، سلفیت به مثابه ابزاری است برای حل مباحث و مسائل کلان تمدنی. نوعاً تیپ مباحث کلان نوسلفیه دایرمدار آن است که چه شد که امت اسلامی به انحطاط رسید؟ یا نوع مناسبات تمدنی ما بر اساس تعریف جدید اجتهاد با غرب چگونه باید باشد؟ 🟢به طور خلاصه غایت اجتهاد نوسلفی ها رجوع بدون واسطه به منابع درجه اول اسلام برای بازتعریف کلانی از پروژه های تمدنی جهان اسلام است و با این زاویه دید به قرآن وسنت می نگرند. ⬅️ادامه دارد.....⬅️ مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/jariyan-shenasi/3146-2021-03-14-21-30-21.html 👇 @jelvehayetariki