پژوهشگاه فقه نظام
♨️سی و سومین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد ✔️موضوع: نظام فکری شهید مطهری با رو
✔️انتشار گسترده پوستر سی و سومین کرسی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع نظام فکری شهید مطهری با رویکرد نیل به توحید سیاسی اسلام، در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری :
🔹خبرگزاری حوزه
🌐http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/467994
🔹خبرگزاری مهر
🌐http://yon.ir/610eB
🔹خبرگزاری ایکنا
🌐http://yon.ir/zu0lS
🔹خبرگزاری رسا
🌐https://eitaa.com/rasanews_agency/5454
🔹پایگاه فقه حکومتی وسائل
🌐https://eitaa.com/vasael_ir/922
🔹پایگاه خبری مفتاح
🌐https://eitaa.com/meftaah_com/1356
🌐http://yon.ir/NCQKN
🔹پایگاه اجتهاد
🌐https://eitaa.com/ijtihad/732
🔹بنیاد شهید مطهری
🌐https://eitaa.com/motahari_ir/312
🔹دبیرخانه کرسیهای آزاد اندیشی
🌐https://eitaa.com/corsigom/64
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
03-feghhe-farhang-26-07-97.mp3حضرت آیت الله اراکی
زمان:
حجم:
10.03M
صوت/ درس خارج #فقه_فرهنگ
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه درس #فقه_نظام_خانواده
📆 پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻 جلسه3
مقدمه:
🔰بحث در مورد فقه نظام؛ یعنی بحث در مورد مکلفی که ملکف فقه کلان است.
🔸 یک جامعه با اراده مطاع و مطیع شکل میگیرد و تا زمانی که فرمانروا و فرمانبری نباشد جامعهای هم شکل نمیگیرد. معنی فرمانبری و فرمانروا یعنی اراده واحد بر جامعه حاکم است. حال به دلیل اینکه این اراده، واحد شده و یک شخص کلان میشود و احکام مخصوص به خود را دارد. بنابراین وقتی مردم در یک جامعهای به هم پیوند خوردند و یک جامعه شدند تبدیل به یک انسان کلان و بزرگ میشوند و احکام مخصوص به خود را دارند.
🔹نکته:
گاهی یک حکم در مقیاس فرد مستحب است اما اگر این حکم به فقه کلان تبدیل شد یعنی اراده کلان جامعه مدنظر قرار گرفت دیگر واجب میشود.
🔸جایگاه فقه نظام خانواده در فقه:
باید نداست که یک فقه خرد وجود دارد که فقه اراده فرد است و یک فقه کلان که فقه اراده جامعهای است که از حاکمیت واحد برخوردار است. در بین این دو شخصیت -شخصیت فردی و آن شخصیت اجتماعی کلان- یک شخصیت میانهای داریم که شخصیتی است که در خانواده شکل میگیرد.
🔹علت نامگذاری خانواده به بیت:
دلیل اینکه چرا به خانواده بیت میگوییم این است که در قرآن کریم و روایات از خانواده به بیت یا اهلالبیت تعبیر میشود.
🔸زمان شکلگیری یک خانواده:
خانواده وقتی شکل میگیرد که در محیط آن یک اراده، حاکم باشد. اگر در خانواده اراده واحدی حاکم شد یعنی در اینجا حق امر، دستور و حق فرمان دارد و بقیه باید از فرمان او اطاعت کنند و در این صورت یک شخصیت واحد شکل میگیرد.
🔹از نظر اسلام این اراده واحدی که باید این بیت را شکل بدهد آن مردی است که همسر زنِ و پدر فرزندان آن خانواده است. یعنی این اراده واحد متعلق به مرد است. خانم خانواده و بچهها باید از او اطاعت کنند و آنوقت خانواده میشوند.
دلایل وجوب اطاعت از مرد در خانواده:
1. مرد منشأ پیدایش و نقطه آغاز تشکیل خانواده است.
2. مرد عنصر اقوی خانواده و تأمین کننده معاش است.
3. مرد دارای قدرت دفاع و حفاظت و حراست از این خانواده است.
4. علم تدبیر نیازمند قدرت است که این هم در مرد وجود دارد.
🔸نتیجه:
اگر خانوادهای به این شکل عمل کرد در نتیجه آن همه اعضای خانواده شکل واحد پیدا خواهند کرد. لذا در اهل خانواده بودن هم ملاک حاکمیت واحد است و اگر حاکمیت واحد نبود، اعضا هم یکی نخواهند بود. پس در خانواده باید یکی تصیمیم آخر را بگیرد.
🔹خانواده وقتی شکل میگیرد که شخصیت واحدی در خانواده شکل گرفته باشد و در نتیجه آن هم سرنوشت یکی میشود؛ « وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»(طور: 21).
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه #فقه_فرهنگ
📆پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻جلسه 3
🔰بحث در استثنائات اصالة الحرمة در مال و جان و آبرو است.
🔸مستثنائات:
1. ظالم؛ کسی که به دیگری ظلم کند که در صورت ظلم دیگر حفظ آبروی او برای مظلوم معنا ندارد.
2. ظالم متجاهر به ظلم؛ کسی که علناً به مردم ظلم میکند.
3. الزمهم بما الزمهم به
4. مقابلهبهمثل
5. کافر حربی
6. مفسد فی الارض
7. اهل بدعة. بدعت به معنای چیزی است که در دین وجود ندارد اما آن را به دین نسبت میدهند. بدعت در مقابل سنت است؛ پس هرچه را خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم انجام دهد، سنت و هر کاری که مخالف با خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم باشد بدعت است.
🔹ادله عدم حرمة مبتدع:
روایت اول:
«َقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 375)
«وقتی اهل ریب و بدعت را دیدید نسبت به آنها اظهار برائت کنید و به آنها دشنام دهید و بدیهای آنها را بازگو کنید و به آنها بهتان بزنید (یا با آنها صریح حرف بزنید) زیرا اگر شما در مقابل او ضعیف عمل کردید او خواهد فهمید که میتواند در دین رخنه کند. مردم را از اینکه بدعت آن را یاد بگیرند بر حذر کنید....»
🔸نکته روایت:
1. اهل ریب یعنی کسانی که نمیتوانند از عقاید چیزی را کم یا اضافه کنند برای همین همان چیزی که در دین است را زیر سؤال میبرند.
2. «باهتوهم»؛ هم میتواند به معنای بهتان زدن و هم به معنای صریح حرف زدن باشد.
🔹روایت دوم:
«مَنْ أَتَى ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ فَإِنَّمَا سَعَى فِي هَدْمِ الْإِسْلَامِ.» (المحاسن، ج1، ص: 208)
«کسی که به دیدار صاحب بدعتی برود و او را تعظیم کند سعی در هدم اسلام کرده است.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه_درس
#فقه_نظام_سیاسی
📅 شنبه 28 مهر 97
🔻 جلسه 15
🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت
🔹آیت الله اراکی
🔸مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامعالشرایط برای تصدی ولی امر.
فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است.
🔹دلیل دهم:
خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها (خطبه اول؛ خطاب به ابوبکر و جمعی از انصار و مهاجرین)
«جَعَلَ اللهُ الاِیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ، وَ نَماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبِیتاً لِلاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»(علل الشرائع، ج1، ص: 248)
شاهد مثال:
«وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»
نکات روایت:
1. ملة به معنای دین است؛ «اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً» (نحل:123)
2. برای یک قانون و یک دین، تنها باید یک رهبر داشت؛ زیرا با تعدد رهبری تعدد قانون پیش خواهد آمد.
3. دلالت قسمت دوم اظهر است؛ «وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»؛ امامت امان از فرقة است. مضمون این روایت به وسیله آیات و روایات متعدد دیگر بیان شده است. برای مثال در آیه «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كَانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ»(انعام:159) میفرماید کسانی که دین خود را پراکنده کنند و چند دسته شوند با توای پیامبر رابطهای نخواهند داشت.
در زیارت جامعه کبیره هم چنین مضمونی آمده است: «وَ بمُوالاتِكُمْ تَمّتِ الْكِلمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ»؛
نتیجه:
طبق «وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ» دانسته میشود که امامت نمیتواند منشأ پراکندگی باشد؛ بنابراین منصوب از سوی امام هم نمیتواند متعدد باشد؛ زیرا اگر منصوب از سوی امام متعدد شد اینجا دیگر این امامت «اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ» نخواهد بود، زیرا قطعاً تعدد رهبری منشأ چند دستگی خواهد شد.
🔸دلیل یازدهم:
روایتی که طرق زیادی برای سند خود دارد:
«النُّجُومُ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنَ الْغَرَقِ، وَ اهلبیتی أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ، فَإِذَا خَالَفَتْهَا قَبِیلَةٌ مِنَ الْعَرَبِ اخْتَلَفُوا فَصَارُوا حِزْبَ إِبْلِیسَ» (مستدرک علی الصحیحین، حدیث شماره 4758)
ستارگان امان و راهنما برای کشتیبانان هستند و اهلبیت من هم امان امت من هستند از اینکه به طریق اختلاف راه را گم کنند؛ اهلبیت من امان از اختلاف هستند.
نکات روایت:
1. مطلب اول اینکه در روایت چنین آمده است: «اهلبیتی أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ»؛ پس نمیشود این اهلبیت علیهم السلام منشأ تفرق باشند و نمیشود دستوری صادر شده که این دستور منشأ اختلاف این جامعه شود و حکمی که امام معصوم علیه السلام صادر کند نمیتواند منشأ اختلاف باشد. پس نمیشود که دو رهبر یا دو ولی عام در عرض هم نصب کند؛ زیرا این موضوع با اهلبیتی «أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ» سازگار نیست.
2. اختلاف، حزب ابلیس درست میکند؛ یعنی اختلاف جامعه اسلامی را از حزبالله بودن بیرون میآورد. لذا اگر اختلاف منشأ حزب ابلیس بودن و خارج شدن از حزبالله بودن باشد به معنای خارج شدن از همان امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است و اما نمیشود امام معصوم علیه السلام در زمان غیبت کبری حکمی را صادر کند یا نصبی انجام بدهد که این نصب منشأ اختلاف امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه نظام سیاسی جلسه15 970728.pdf
حجم:
241K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفا
🗓شنبه 28 مهر ۹۷
🔻جلسه پانزدهم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️سی و سومین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع نظام فکری شهید مطهری با رویکرد نیل به توحید سیاسی اسلام برگزار شد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
♨️سی و سومین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع نظام فکری شهید مطهری با رویکرد نیل به توحید
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠آیتالله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در نشست مشترک با کمیته رسانه کنفرانس وحدت
(بخش اول):
🔹امسال کنفرانس وحدت در شرایط ویژه ای است و اگر به خوبی برگزار شود تبدیل به صد حمله علیه دشمنان میشود.
🔸 امسال کنفرانس وحدت با استقبال بسیاری خوبی برگزار شده است و ما تصور نمیکردیم در شرایط تحریمی و ممنوعیت ها چنین استقبال خوبی صورت گیرد و نزدیک ۴۰۰ نفر درخواست حضور داشتهاند و وزرای بسیاری از کشورها و مفتی های درجه یک درخواست حضور داشتهاند.
🔹یکی از دلایل این استقبال این است که با این رویایی با آمریکا، ایران محور #اقتدار جهان اسلام شده است درحالی که ترامپ سعی داشت کشورهای اسلامی را تحقیر کند
🔸آمریکا سعی دارد کل جهان اسلام از جمله عربستان را به عنوان یکی از کشورهای اسلامی تحقیر کند لذا چنین اجتماع عظیمی در ایران برای اجلاس وحدت که همه آنها نخبه و اثرگذار هستند نماد اقتدار و عزت جهان اسلام است و نشان میدهد جهان اسلام یکپارچه و پیوسته است
🔸 رسانههای ما باید به نتایج ایجاد همگرایی و وحدت از سوی جمهوری اسلامی بپردازند چراکه امروز همگرایی در جهان اسلام از واگرایی قویتر است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠آیتالله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در نشست مشترک با کمیته رسان
(بخش دوم)
🔸در این دنیا هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت را در جهان اسلام به اهتزاز درنیاورده است
🔹 اندونزی و مالزی درصدد بودند تشیع را ممنوع اعلام کنند اما با جریان سازی همگرایی و انزوای جریان واگرایی چنین اتفاقی نیافتاد
🔸 ما علاوه بر مقاومت سخت در منطقه مقاومت نرم هم انجام میدهیم و امسال مهمانان زیادی از موصل و تکریت و عالمان سنی بسیاری از سوریه برای اولین بار در اجلاس حضور دارند
🔹ما از برخی نهادهای دولتی به دلیل عدم حمایت از این حرکت تقریبی گلایه داریم؛ دیپلماسی عمومی اجلاس وحدت از دیپلماسی رسمی کشور قوی تر است چون با بدنه جوامع اسلامی در ارتباط هستیم
🔸مجمع تقریب و کنفرانس وحدت توانسته یک جبهه مستحکم پایداری و مقاومت را تشکیل دهد و نماد این مقاومت نرم، اجلاس بینالمللی وحدت است چرا که حتی از فلسطین اشغالی نیز مهمان خواهیم داشت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
(بخش دوم) 🔸در این دنیا هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت را در جهان اسلام به اهتزاز درنیاو
(بخش سوم)
🔸 ترامپ در جهان سعی کرد یک جریان وحدت علیه ایران شکل دهد درحالی که این اجلاس این تلاشها و طرح امریکا را ناکام میگذارد
🔹نقش وحدت باید در بحث مقاومت برجسته شود چرا که اساس هر مقاومتی همبستگی است
🔸 این فرهنگ باید در اجلاس وحدت تبیین شود که اقتصاد مقاومتی و سیاست مقاومتی باید معطوف به وحدت باشد.
🔹چند مساله مهم در کنفرانس وجود دارد که اول موضوع مقاومت و مساله دیگر، ضرورت مقابله با توطئههای آمریکاست چرا که شاهد بی تفاوتی نسبت به خشنترین اتفاقات هستیم.
♦️ جریانی با محوریت آمریکا میخواهد خود را به جهان تحمیل کند که کاملا ضد ارزشهای انسانی است و بنابراین جنگ علیه ایران جنگ علیه یک ملت نیست بلکه جنگ علیه ارزشهای بشری است و این جنگ ارزش مقاومت دارد چراکه آینده بشری در خطر است و باید در این راه هزینه بدهیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir