💢لزوم تشکیل اتاق فکر برای تبیین بیانیه گام دوم/ به همایش و تجمع بسنده نکنیم
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس خارج خود، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب، بر لزوم تبیین ابعاد مختلف این بیانیه از سوی صاحب نظران و کارشناسان تأکید و تصریح کرد: کارشناسان بدون این که یکدیگر را متهم کنند باید به این سند مهم به صورت عمیق و دقیق بپردازند، نه این که هرطرف فرازهایی از بیانیه که به نفع خودشان است را مورد توجه قرار دهند و به نفع خودشان تفسیر کنند.(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است
🔹یاداشتی از حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
☑️دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است 🔹یاداشتی از حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در تبیین بیانیه گ
🎙 #تبیین_و_تحلیل | دوران جدیت یافتن انقلاب فرا رسیده است
👈 یادداشتی از حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی آقاتهرانی
🏷 بمناسبت بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔻 این روزها که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را سپری میکنیم و وارد فاز دوم انقلاب شدهایم، این امتِ بالغ نشان داده است که چگونه اصول را از فروع تمیز میدهد و حفظ اصل نظام و امر ولی را فهم میکند؛ با وجود اینکه به برخی مسئولین و حتی نهادها نقد دارد. بیشک، دشمن از ترفندهای بسیاری برای دلسرد کردن جامعه و به ویژه نسل جوان که کارآمدترند استفاده کرده و بهرهبرداری میکند. آتشبارهای فضای مجازی بیمهار و لحظه به لحظه بر این جهت اصرار دارند تا دل عزیزان ما را خالی کنند، ولی به راستی باید قدری به گذشته نگریست و قدری وضع موجود را مورد مطالعه قرار داد. بیانیه امام عزیز ما، در این راستا سخت راهگشا و بیدارکننده و بصیرتبخش است.
🔹 عزیزان نوجوان و جوانم! بههوش باشید که امامتان به میدان آمده است. آیا دقت کردهاید که حضرت آقا این انقلاب را فراگیر، همگانی، جهانی، پویا، زنده و بدون تاریخ مصرف دیدهاند؟ توجه دارید که انقلاب را متصل به ذات احدیت دیدهاند؟ مردم انسانهای کامل را جدیتر میگیرند. ما هم خود باید جدی عمل کرده و انقلاب و دشمنانش و فرصتها و چالشهایش را نیز جدی بگیریم. فریادهای «لبیک یا خامنهای» اینک باید خود را نشان دهد.
🔸 بههوش باشیم! بههوش باشیم که فرمانش رسیده و راهکارهایش برای گام دوم انقلاب پیشِ روی ماست. عزیزانم! بیانیه امام را چندینباره بخوانیم و وضعیت موجود، حال و آینده انقلاب و وظایف خود و به ویژه جوانان را دریابیم.
🔹 آن را بار دیگر بخوانید! با دقت بخوانید! بنده هم آن را با چشم ظاهر و باطن بار دیگر میخوانم و آن را در حد فهم خود، برای شما عزیزان بازخوانی خواهم کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠 نظریه "استبداد دینی" یک پارادوکس است
🔹آنچه در قرون وسطی اتفاق افتاد همان چیزی است که در تاریخ اسلام در زمان بنیامیه و بنیعباس اتفاق افتاد.
🔸مانند این است که کسی بگوید بنیامیه نماد دین اسلام است، پس این استبداد دینی است! اما نه اینکه آنها نماد دین اسلام نیستند بلکه آنها در حقیقت سُرّاق، غاصبان و تجاوزگران بر دیناند.
🔹دین اگر دین خدایی و حقیقی باشد استبداد در آن معقول نیست؛ شرط دین عدل است و عدل با استبداد دو طرفِ تناقض هستند. عدل نمیتواند استبداد باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه نظام اقتصاد اسلامی
🔻استاد «احمدعلی یوسفی» در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝 اگر رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه باشد و رفتار انحصارگرانه حرام باشد پس رقابت اقتصادی حرام است.
🔻علت حرمت انحصارگری:
1⃣ پیامبر اکرم (ص): «من دخل فی شیء من اسعار المسلمین لیغلبه علیهم کان حقا علی الله ان یقذفه فی معظم من النار»؛ این روایت «قطعیالدلالة» اما «ظنیالصدور» است.
2⃣ سیره عملی امیرالمؤمنین(ع) در بازار کوفه:
🔸در بازار حضور داشتند و بازاریان را موعظه و نصیحت میکردند.
🔸ایجاد بازارهای متفاوت برای هر صنف مانند بازار ماهی فروشان، شتر فروشان و...
🔸در بازار با شلاق حضور داشتند. بازاریان را از کم فروشی و گران فروشی نهی میکردند و در صورت نیاز بازاریان را تأدیب مینمودند اگر رفتار انحصارگرانه مباح و مجاز بود امیرمؤمنان با انواع اقدامات، مانع شکلگیری انحصار نمیشد.
3⃣ انحصار مانع تحقق هدف نظام اقتصاد اسلامی؛
🔸رفاه عمومی و رفع فقرِ کامل از جامعه اسلامی از اهداف نظام اسلامی است؛ در جواب میگوییم امر به شی مقتضی نهی از ضد عام است ولی نهی از ضد خاص نیست و در نهی از ضد عام هم صحبت است.
4⃣ تراکم ظنون، ظنّ معتبرِ عقلایی؛
🔸در خصوص عمل به خبر واحد و ظن معتبر دو مبنا داریم؛ یک مبنا قائل است که وثاقت صدوری مهم نیست و وثاقت سندی کفایت میکند. مبنای دیگر میگوید وثاقت صدوری باید حاصل شود و وثاقت سندی کافی نیست. اگر تک تک ادله وثاقت سندی نداشتند اما تراکم ظنونی حاصل شد که وثاقت صدوری را نتیجه میدهد.
🔸تراکم ظنون، مصداقی از اطمینان است که شارع اطمینان را ردع نکرده است.
🔻تحلیل حکم رقابت اقتصادی با توجه به آثار مثبت آن؛
🔹ممکن است هر فعل حرامی، فوایدی هم داشته باشد ولی این دلیل بر مباح بودن آن نمیشود.
🔻نظام اقتصادی مبتنی بر رقابت، نظامی غیر مطلوب؛
🔹فرض کنید که رقابت، شبهه تحریمیه دارد و نهایت برائت از حرمت جاری کنیم که میشود یک فعل مکروه. حال آیا اجازه داریم که این فعل مکروه را ترویج کنیم و تبدیل به سبک زندگی جامعه کنیم؟ نه تنها منجر به ترکالسنه میشود بلکه ترویج فعلی میشود که معصوم به دنبال ترک آن بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔺به همت #وسائل برگزار میشود؛
🔸نشست علمی «خطابات قانونیه در فقه حکومتی»
🔹با حضور:
حجت الاسلام محمد حسین ملک زاده و حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی
🔹زمان: روز شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 16 الی 18
🔹مکان: قم، میدان مفید، خیابان بهشت، بالاتر از شهرداری، ساختمان پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گونه ای تازه از حکومت
🔻 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
دكترين حكومت اسلامى نظام پادشاهى، نظام ديكتاتورى فردى با شكل هاى مختلف آن و نظام اريستوكراسى را مردود می شمارد و شكل جديدى از حكومت را ارائه می دهد كه تمامى نقاط مثبت نظام دموكراتيك را دارا است با تفاوت هايى در ساختار كه عدم انحراف آن را تضمين می كند. در نظام دموكراتيك، مردم منشأ سلطه هستند، در صورتى كه در نظام اسلامى، مردم، در جايگاه خلافت الهى و مركز مسئوليت در مقابل خداوند هستند. قانون اساسى در نظام هاى دموكراتيك، ساخته انديشه انسان است و در بهترين فرض و در حالت آرمانى، ترجمان حكومت اكثريت بر اقليت است. در صورتى كه بخش هاى ثابت قانون اساسى اسلامى را شريعت الهى و عدالت او تشكيل می دهد و اين مسأله، بی طرفى و عدم جانبدارى قانون اساسى را تضمين می كند.
بنابراين شريعت اسلامى كه به عنوان مثال مالكيت عمومى و مالكيت دولتى را در كنار مالكيت خصوصى قرار داده، نبايد آن را دست آويز اين موضوع قرارداد كه اسلام براختلاف طبقاتى و يا ترجيح مصالح جزئى از اجتماع بر جزء ديگر، مهر تأييد زده است، بلكه بايد آن را بيانى از معيارهاى حق و عدالت دانست. ازاين رو می توان گفت: از نظر تاريخى، اسلام از تمامى توجيهات مادى يا طبقاتى براى ظهور اين نوع از قانونگذارى پيشى گرفته است.
#نظریه_حکومت_اسلامی
#نظام_دموکراسی
#نظام_اسلامی
🔸 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۸
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج «فقه سیاسی»
📌دستمان در ادبیات فقهیِ سیاست چندان پُر نیست/ حکومت شرعی نباشد حق خدا، امام و مردم پایمال میشود
💠آیتالله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی، گفت:
🔹مرحوم نائینی میگوید سلطنت مطلقه را باید به مشروطه تبدیل کرد. چون در سلطنت مطلقه سه غصب وجود دارد؛ غصب حق خدا، غصب حق امام زمان(عج) و غصب حقوق مردم. چون اولاً، حاکم، امر و نهی و قانونگذاری میکند در حالی که این کار خداست. دوماً، بدون اذن امام زمان(عج) به جای ایشان مینشیند. در حالی که سیاست نوعیه را باید امام زمان(عج) اداره کند یا مأذون از ایشان. سوماً، در حق مردم ظلم میکند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌸 امام باقر علیهالسلام و ایجاد چارچوب تفصیلی شیعه
🔻 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
محور اساسی در فعالیتی که نقش دوم از نقش امامان علیهمالسلام را از نقشهای دیگر ایشان جدا میسازد، ایجاد چارچوب تفصیلی ویژه شیعیان است؛ چارچوبی برای شیعیان به عنوان گروه مؤمن و پاسدارِ میراث حقیقی اسلام و شریعت و احکام قرآن.
چارچوب تفصیلی و خطوط تفصیلی این گروه ـ یعنی فرقه ناجیه ـ در روزگار چهار امام اول به گونه آشکار و مشخص به دست داده نشده بود؛ زیرا خط اصلی در روزگار ایشان این کار نبود، بلکه این بود که از کل اسلام به عنوان یک شریعت پشتیبانی کنند و روحیه معنوی جامعه اسلامی را احیا کنند؛ روحیهای که در اثر آسیبی که [جریان] انحراف پس از درگذشت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شکل داده بود، نابود شد.
از همین روست که میبینیم صبغه شیعی ناب و آشکار در سخنان امامان علیهمالسلام در مرحله دوم بسیار سریع تر نمود مییابد؛ یعنی سریع تر از آن چه که در سخنان ایشان در نقش نخست بروز مییافت .
اما در حقیقت، بر خلاف آن چه پژوهشگران ناآگاه از اصول این خانواده میپندارند، این به آن معنا نیست که جوهر تشیع به طور پلکانی شکل گرفته باشد. تشیع بهطور تدریجی و پلهای شکل نگرفته است؛ زیرا این چیزی که در آخر به دست داده شد، همان چیزی است که در آغاز به دست داده شده بود، اما در سطحی ویژه و بسیار محدود. چیزی که امام باقر علیهالسلام در سطح همگانی اعطا میکرد، همان چیزی است که ـ به استناد متون صحیح و ثابت ـ امیرمؤمنان علیهالسلام ارائه میداد، اما در سطحی بسیار ویژه از گروه، در سطح سلمان و ابوذر و همانندان ایشان.
پس تشیع، همان تشیع است، اما برنامهای که امامان علیهمالسلام بر اساسش عمل میکردهاند، فراخورِ اقتضای اهداف اسلامی در هر مرحله، رویکرد کلی و ترکیب و شکل متفاوتی داشته است.
بنابراین امام باقر علیهالسلام در حقیقت شبهِ آغازی برای نقش دوم است، یعنی نقش ایجاد چارچوب تفصیلی برای گروه نجاتیافته...
سپس به نقش سوم می رسیم. در این مرحله دیگر شیعیان به سطحی رسیدند که آنان را به گرفتن زمام حکومت نزدیک میکرد. پایگاههای مردمی آنان به جایی رسید که خطر سیاسی بیچونوچرایی برای خلفا شکل میداد. به همین سبب از امام رضا علیهالسلام به بعد تغییری بنیادین در رویکرد سیاسی خلفا به امامان علیهمالسلام به وجود میآید.
🔸 امامان اهل بیت علیهمالسلام؛ مرزبانان حریم اسلام، ص ٢۶٧.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💥 فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است.
🔵 امام خامنهای در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳۹۷/۱۲/۱۳):
«فلسفه خوب است؛ نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است. در این تردیدی نیست. لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛
یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛
امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛
نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ماست».
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📸 دیدار آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir