❇️ توسعه افقی
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آیا میدانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آنها را پر نکردهاند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، بهجا ماندهاند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمینهای بکری هستند که پژوهشگر فقهی برای اولین بار به آنها قدم میگذارد و آنها را کشف میکند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر میکند و ایجاب میکند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی میتوانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیدهاند، میتوانند در طول زمان، فقه را افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت [موجود در پیشرفت عمودی] انجام گیرد و همان ضمانتهایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آنها برخوردار است.
🔸 بارقه ها، ص ۴١٩.
#سخنان_شهید
#توسعه_افقی_فقه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛
📌سوء ظن در محرمات، حرام و در مکروهات و امور مذمومه عرفی مکروه است
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹سوء ظن نسبت به محرمات حرام است و نسبت به مکروهات و امور مذمومه عرفی هم مکروه است یعنی مرجوح است این قانون در روایات اجرا میشود و لذا قائل هستیم سوء ظن دو حکم دارد. نخست، حکم تحریمی در آنجایی که سوء ظن به یک محرمی باشد. دوم، حکم تنزیهی و کراهت دارد نسبت به مکروهات و امور مادون محرم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢بیانیه گام دوم، اولین بیانیه رهبری، با انشاء فقیهانه ایشان است/ مراجع نمیتوانند فقه نظام را تدوین کنند
✔️حجت الاسلام و المسلمین سید صمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:
🔹بندبند فصول این بیانیه نیاز به پشتیبانی علوم انسانی اسلامی دارد. اگر علوم انسانی غیر اسلامی و غربی و وارداتی و ترجمه باشد، هیچوقت ما را منتهی به تمدن نوین اسلامی نمیکند؛ ولی اگر با فقه و اجتهاد و فقاهت، اسلامی بشود، امری میسور و دستیافتنی خواهد بود.
🔹حوزه باید به خودش تلقین کند و اراده کند و از این حالت دربیاید و درخواهد آمد و خواهیم دید که فقها پشتوانه این بیانیه قرار میگیرند، مخصوصاً جوانان.
🔹حوزهای که بیش از هزار سال نظام نداشت و نظاماتش، نظامات غیر حوزوی و شاهنشاهی بود؛ حالا یکدفعه با یک نظام کامل مواجه شدند که مبتنی بر فقه است. (اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
سی وهشتمین جلسه #حلقه_نظام_سازی فقهی برگزار گردید.
✔️با حضور حضرات آیات : رشاد، علیدوست، عالمی، و حجج اسلام: #حاج_ابوالقاسم، واسطی، خالد الغفوری، ایزدهی، مقیمی حاجی، رضائیان، قاسمی، همتی و مفتح برگزار گردید.
🔸در این جلسه نظریه فقه تمدنی توسط استاد واسطی مورد نقد وبررسی قرار گرفت.
🔹این سلسله جلسات توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار می گردد. (فقه نظام ساز)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅بسیج توانایی های امت اسلامی
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
احساس اجتماعى و پيوند داشتن با اجتماع میتواند در كنار آنچه گفته شد، در بسيج توانايیهاى امت اسلامى در مبارزه بر ضد عقبماندگى سهيم گردد؛ به شرط آن كه مبارزه داراى شعارى هماهنگ با آن احساس گردد؛ مانند شعار جهاد در راه حفظ هستى امت و بقاى آن؛ كه قرآن كريم اين شعار را مطرح ساخته و فرموده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ*؛ هرچه میتوانيد براى [رويارويی با] آنان نيرو فراهم كنيد»؛ در اين آيه شريفه، خداوند متعال براى حفظ هستى و سيادت امت، به بسيج همه نيروها، از جمله نيروى اقتصادى -كه سطح توليد نمايانگر آن است- بهعنوان بخشى از مبارزه و جهاد امت فرمان داده است.
در اينجا، اهميت اقتصاد اسلامى بهعنوان يك شيوه اقتصادى آشكار میگردد؛ شيوهاى كه قادر است از خلق و خوى انسان جهان اسلامى بهره جويد و آن را به نيروى بزرگ حركتآفرين و سازنده در فرايند رشد و عاملى مهم در توفيق يك برنامه درست براى زندگى اقتصادى تبديل نمايد.
(@shahidsadr)
* انفال: ۶۰
🔸اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام:
💠جشن علماء برای تعطیلی یک شراب خانه در دوران پهلوی
🔹اینهایی که میخواهند خردهگیری کنند، میگویند: ببین در این نظام اینجا چگونه است، آنجا چگونه است. اما نمیگویند که این نظام، اسلام را در این مملکت پیاده میکند!!!
🔸یک وقتی این مملکت، مملکتی بود که همه نوع فحشا در آن رایج بود؛ بخش عظیمی از تهران فاحشهخانه رسمی داشت، هرکجا میرفتید در همین قم سینماهای مفسد، فاسد و فساد کننده بود.
🔹مراجع خیلی خیلی تلاش میکردند؛ یادم میآید مرحوم آقای گلپایگانی رضوانالله تعالی علیه باهمتی که کرد با کمک آقای کافی(ره) توانستند در ایلام یک شرابخانه را ببندند. جشن گرفتند که ما موفق شدیم یک شرابخانه را ببندیم.
🔸حالا این حکومت اسلامی آمده سراسر کشور را قرآنخوان کرده است. ما در این کشور تعداد زیادی قرآنخوان نداشتیم، اما حالا یک وضعی پیدا شده است که میروید در کوچهپسکوچهها یا در روستاهای دوردست این جوانهای پانزده شانزدهساله و گاهی کمتر حافظ قرآن، قاری قرآن و با قرآن آشنا هستند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
حجتالاسلام #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی میباشد.
🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه میکنیم.
🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است.
🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر میبیند.
🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است.
🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم میدانند.
🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است.
🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی.
🔸علت حرمت انحصار؛
🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است.
🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی میباشد.(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع1.mp3
25.68M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع
🔹جلسه اول
🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱
🔰 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع2.mp3
23.93M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع
🔹جلسه دوم
🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱
🔰 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰بیانات حجت الاسلام دکترحاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در دومین جلسه اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری
🔹مشروح این سخنان :
🌐 http://majlesekhobregan.ir/fa/NewsView.html?ItemID=4213
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی است
🔹تلاشهای صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند درطائفهای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولتهای منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبههها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir