🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی است
🔹تلاشهای صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند درطائفهای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولتهای منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبههها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠عادی سازی روابط با
📝 مشروح یادداست آیت الله اراکی
🔹در ادامه سلسله یادداشتهای آیتالله اراکی، با عنوان حدیث تقریب، این بار موضوع همگرایی واقعی از سوی دبیرکل مجمع تقریب مورد تحلیل قرار گرفته است. 👇👇👇
🔸پس از تلاشهای اخیر انجام شده در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پس از کنفرانس ورشو، بدون شک همگرایی واقعی در جهان عرب و اسلام آشکار شده است؛ نیروهای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل، سعی بر تفرقه بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی و نشان دادن درگیریهای موجود در عراق، سوریه، یمن و … به عنوان درگیریهای بین شیعه و سنی داشتند، آنها همچنین تلاش کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شیعیان و کشتار اهل سنت از مرزهای خود فراتر رفته است؛ تمام این شایعات شب و روز توسط رسانههای مزدور و به منظور سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی در میدان جهان اسلام اعلام میشود.
🔹به وضوح برای ناظرین رویدادهای خبری روشن شده است که مقابله امروز جهان، مقابله بین جبهه مقاومت و جبهه تسلیم در برابر اراده آمریکا و صهیونیزم است.
🔸رویدادهای اخیر یعنی تلاشهای صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند در طائفهای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولتهای منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبههها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند.
🔹عادی سازی روابط پدیده بسیار خطرناکی است که پیامدهای آن عمدتاً متوجه، دولتهای خاضع و تحت سلطه استعمار خواهد بود، چرا که آنها را از مردمشان جدا خواهد کرد؛ حال آنکه کشورهای عربی و اسلامی نمیتوانند در ظرف منافع آمریکا و اسرائیل ذوب شوند و نمیتوان با خبرهای دروغین یا برگزاری کنفرانسی خصمانه با رویکرد ضد مقاومت و یا با تلاش برای نشر فرهنگ عقب ماندگی در بین جوانانشان، آنها را شکست داد.
🔸خطر پدیده عادی سازی روابط تا جایی پیش رفته است که یک اسرائیلی با زبان عربی، مردم ملتهای عربی را مورد خطاب قرار میدهد و میگوید «ما به شما کاری نداریم، شما دشمنان اسرائیل هستید، پس بر دشمنی خود باقی بمانید، مواضع و آرای شما برای ما ارزشی ندارد، آنچه مهم است، این است که ما با حکام و فرمانبرداران شما روابطی صادقانه و محکم داریم».
🔹این سخن، به این معنی است که دشمن، نمیتواند احساس خشم ملتهای عربی و اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی را پنهان کند و به همین خاطر خود را با دوستی خاضعین و کرنش کنندگانش، آرام میکند.
🔸خشم ملتها در برابر عادی سازی روابط، نیرنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر جبهه مقاومت را به شکست میکشاند، جامعه بین الملل هم در برابر آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن دیکته میکند، تسلیم نخواهد شد که این امر را در شکست کنفرانس ورشو و تصریحات نادمانه برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس و همچنین عکس العمل گسترده مردمی در شبکههای اجتماعی نسبت به برگزاری آن شاهد بودیم.
🔹راه از بیراه مشخص شده است و بر هیچ کس پوشیده نیست که آنچه در عراق و سوریه و یمن و بحرین و لبنان در حال روی دادن است، مواجهه قاطع بین حامیان احیای مقاومت و طرفداران شکست محور آمریکایی - صهیونیستی است که بر طبل ترس و گرسنگی و جنگ روانی میکوبند.
🔸ملتها و مؤسسات دینی و فرهنگی و علمی، باید صدای خود را برای عدم شکست و بالابردن روحیه مقاومت و زندگی، در امت اسلامی بیشتر بالا ببرند؛ ما منتظریم الازهر شریف، صدای اسلام محمدی متمدن را در برابر صدای اسلام دروغین، بدوی، عقب مانده، شکست خورده و منافق بالا ببرد.
🔹شرایط کنونی، شرایط بسیار حساسی است و هرگونه کوتاهی و قصور، خدایی نکرده ممکن است، پیامدهای ناخوشایندی برای حاکمان و مردمان کل منطقه به دنبال داشته باشد.
🔸از دیدگاه تقریبی، حاکمان و مؤسسات رسمی و مردمی جهان اسلام را دعوت میکنیم تا دست از تلاش برای جدایی مردم از دولتها، تحریک مردم علیه جبهه مقاومت به اسم طایفه گری، همچنین تغییر آرای عمومی جهان نسبت به جمهوری اسلامی به اسم گسترش تشیع و دیگر اقداماتی که در راستای سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی امت اسلام انجام میشود، بردارند؛ چرا که با این کار خود، گویی همگرایی بین مقاومت و دشمنان مقاومت و یا خدایی نکرده همگرایی بین مرگ و زندگی امت را به تصویر می کشند؛ از آنها میخواهیم که با عزم و اراده قوی و با صدایی که دشمنان خود و رسول خدا (ص) را بترساند، ندای احیای الهی را سر دهند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ).
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢کار نکردن طلاب خیانت به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است
✔️آیت الله مصباح یزدی:
🔹ما باید در نوبت نخست بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم.
🔹ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه و غیره میباشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است.
🔹باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم.
🔹همه ما به اجمال می دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است. (اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
چهار نکته درباره بیانیه گام دوم.mp3
19.42M
💠چهار نکته درباره بیانیه گام دوم
🔰 #فایل_صوتی
👤سخنران استاد عبدالحسین خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
📅1397/12/23
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛
📌بر اساس روایات حتی اگر کار ناصحیحی از افراد دیدیم باید محمل خیری برای آن پیدا کنیم
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹روایت میفرماید «اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» وقتی میبینی کاری از طرف مقابلت صادر شده است که ظاهری ناصحیح دارد یک محمل صحیحی برای او پیدا کن و این حرکت آنقدر اهمیت دارد که حضرت بلافاصله میفرماید «فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» اگر دیدی که این محمل تو منطبق با رفتار وی نیست، باز تلاش کن و یک راه دیگری را پیدا کن و سعی کن که از حمل بر سوء فاصله بگیری فلذا یک محمل خیری برای آن پیدا کن.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
در زمينه شكلگيرى و پيدايش حكومت در تاريخ، از نقطه نظر اسلامى، نظريه «قهر و غلبه»، نظريه «واگذارى حكومت به ستمگران توسط خداوند»، نظريه «قرارداد اجتماعى» و نظريه «برآمدن حكومت از خانواده»، مردود است و معتقديم كه حكومت پديدهاى نبوى و نقطه اوج كاركرد پيامبران است كه در مرحله معينى از حيات بشرى آغاز شده است.
در زمينه وظيفه حكومت هم، از نقطه نظر اسلامى، مكتب فردگرايى يا اصالت فرد و عدم دخالت حكومت و نيز مكتب سوسياليسم يا اصالت جامعه مردود است و معتقديم كه كاركرد حكومت، پياده كردن شريعت آسمانى است كه بين فرد و جامعه تعادل برقرار كرده و از جامعه نه به عنوان وجودى در مقابل فرد، آنگونه كه هگل میپنداشت، بلكه به ميزانى كه افراد و تودههاى طالب حمايت را درون خود جاى داده است، حمايت میكند.
در زمينه شكل حكومت، حكومت دينى، حكومتى قانونى به شمار میرود. به اين معنا كه حكومت دينى به بهترين وجه مقيد به قانون است؛ زيرا در اين حكومت، شريعت به طور مساوى بر حاكم و مردم چيره است.
🔹 اسلام راهبر زندگی؛ مکتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۷.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌺 به مناسبت ولادت حضرت محمد بن علی الجواد علیهماالسلام
💠 استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
«خداوند متعال مقدر فرمود تا وجود هُمام این امام (امام جواد علیهالسلام) در طول زندگی اهل بیت علیهمالسلام دلیل و برهانی باشد بر درستی عقیدهای که ما درباره اهل بیت علیهمالسلام به آن ایمان داریم. پدیدهای که با این امام پدیدار شد، آن بود که ایشان به امامت رسید حال آن که هنوز در سن کودکی بود؛ بر این اساس که تاریخ، اتفاق و اجماع دارد که وقتی پدر ارجمند امام جواد علیهالسلام درگذشت، ایشان بیش از هفت سال سن نداشت.
این بِدان معناست که ایشان پیشوایی طایفه شیعه را از نظر روحی و دینی و علمی و فکری به عهده گرفت حال آن که بیش از هفت سال نداشت. اگر این پدیده را که برای نخستین بار در زندگی امامان علیهمالسلام در امام جواد علیهالسلام نمود یافته، بر اساس حساب احتمالات بررسی کنیم، درخواهیم یافت که این پدیده به تنهایی کافی است تا حقانیت خطی را که امام جواد علیهالسلام نمایندگی میکرد، بپذیریم؛ زیرا چگونه ممکن است پیش فرضی جز پیش فرض امامت واقعی را درباره کسی بپذیریم که بیش از هفت سال سن ندارد و در عین حال، پیشواییِ این طایفه را در همه زمینههای روحی و فکری و فقهی و دینی به عهده گرفته است؟! …».
👈 برای مطالعه ۴ پیشفرض محتمل و اثبات حقانیت تشیع بر اساس شیوه حساب احتمالات به کتاب «امامان اهل بیت علیهمالسلام مرزبانان حریم اسلام»، ص ۶٣٧ـ۶۴٢ مراجعه کنید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام:
💠معیار ایمان، عشق به حضرت علی(ع) است
🔹کسی که به حضرت علی(ع) محبت نداشته باشد در حب به رسول اکرم(ص)، خداوند متعال و حتی در حب به اهل بیت(ع) دروغ میگوید چرا که محبت به علی(ع) جایگاه و مکان ویژهای در ساختار دینی اسلام دارد.
🔸اهمیت محبت نسبت به حضرت علی(ع) از اصول بینه بوده و اختصاص به منابع دینی شیعه ندارد چرا که در کتب مذاهب دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
🔹اینکه شیعهها ذکر یا علی(ع) را به صورت مستمر بیان میکنند به این معناست که ایشان دست مجری عدالت خداوند متعال روی زمین بودهاند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔰لوح | مفتخر به جنایت 🔻حضرت آیتالله خامنهای: «تحریمهای خباثتآمیز آمریکا جنایت است. رئیسجمهور آ
🌟 برای زندگی امروز باید از امیرالمؤمنین(علیهالسلام) درس بگیریم
📹 ببینید| رهبر انقلاب: ما امروز بعد از گذشت قرنهای متمادی، با این عید، با این پدیده، چگونه باید برخورد کنیم؟ اسم علی را بردن، که کافی نیست؛ خود را منتسب به او دانستن، که کفایت نمیکند؛ ما که شخصیتهای بزرگ تاریخ و پیشوایان دینی و انبیاء و اولیاء را فقط به عنوان یادگارهای تاریخی نمیشناسیم؛ اینها درسند؛ اینها الگویند؛ اینها دستگیر و راهنماىِ قدم به قدمِ زندگیاند. ما چه درسی از اینها میگیریم؟ این، مهم است.
🔹 امروز امت اسلامی از امیرالمؤمنین و از وجود مکرم نبی اعظم اسلام (صلّیاللَّهعلیهوآله) و از دیگر بزرگانِ راه روشن الهی چه درسی را باید بگیرد؟ کدام سرمشق را در زندگی باید عمل کند؟ این، مهم است. با این نگاه، به امیرالمؤمنین باید نگاه کرد.
🔸 آنچه مسلم است، این است که اینها مظهر تلاش در راه خدا و دین او بودند. «اشهد انّک جاهدت فی اللَّه حقّ جهاده و عملت بکتابه و اتّبعت سنن نبیه صلی اللَّه علیه و آله»؛ شهادت میدهیم که او جهادِ در راه خدا را به صورت شایسته انجام داد. این، چیزی است که ما در زیارت امیرالمؤمنین و بقیهی ائمه (علیهمالسّلام) میخوانیم.
🔹 این جهاد همیشه بر دوش ما هست. جهاد علمی، جهاد عملی، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونی، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان؛ اینها درس است. ۱۳۸۵/۰۵/۱۷
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
میلاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر تمام شیعیان مبارک باد.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
🌐 @khosropanah_ir