eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
244 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸صلوات خاصه امام حسن عسکری (علیه السلام) 🍃اللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء ، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین🍃 میلاد امام حسن عسگری علیه السلام مبارک 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏴 سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(سلام ‌الله علیها) تسلیت باد. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | مردم در جمهوری مؤمنین 🔻 نقش و جایگاه مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی، موضوعی مهم و بنیادی در نظام اندیشه‌ی سیاسی انقلاب اسلامی است. از جمله نکات و پرسشهای قابل تأمّل در این موضوع، این موارد است: ۱. منشأ، خاستگاه و مبنای پذیرفتن خواست و رضایت عامه‌ی مردم در نظام مردم‌سالاری اسلامی چیست؟ ۲. چرا در این نظام، به سازوکارهای ناظر به آراء عمومی مانند انتخابات توجه میشود؟ آیا این توجه، منبعث از پذیرفتن ـ به اصطلاح‌ـ یک «بدِ ضروری» و «پذیرش یک اجبار سلبی» است یا بر اساس نوعی «نگاه ایجابی» به رأی مردم است؟ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از فاطمه (س) تا معصومه (س) ⁉️دلیل مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها چیست؟ حجت الاسلام 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
23.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 📺 ویژه برنامه روزنه شبکه قرآن از حاشیه های (فقه نظام ساز) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ پیامبر(ص) اساس اخوت میان مسلمانان هستند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی عنوان کرد؛ 💢 اساس اخوت مشترکه 1️⃣ وجه اول این است که اساس در اینجا همان اعتقاد است، اعتقاد مثل پدر و مادر فرض گرفته شده است، مشارکت در آن اعتقاد، این‌ها را اخوه قرار می‌دهد، اصلی که اخوت ایجاد کرده است، همان اسلام و اعتقاد با درجاتی که بحث کردیم، است، این معنای ظاهری و اولیه است. 2️⃣ همه این‌ها به ابوتی که پیامبر(ص) بر امت داشته است می‌باشد، اصل همان پیامبر(ص) است، به طور خاص پیامبر(ص) به‌عنوان اصل روی ملاک اخوت آفرین، مبنای تعبیر اخوت شده است که همه اخوه هستند، برای اینکه همه به اصل پیامبر(ص) بازمی‌گردند، از لحاظ اعتقادی و التزام و علاقه و امثالهم که وجود دارد، این اخص از قبلی هست. 🔰 بیانات باطنی و فلسفی و عرفانی دیگر هم در روایات شواهدی دارد که گفته می‌شود: مسلمانان از یک طینت مشترکی در آن عالم برخوردار هستند، از یک اصل واحد و مشترکی برخوردار هستند، در کافی و نور ثقلین می‌گوید مثلاً؛ از آن میوه بهشتی یا از آن اصل آسمانی این مسلمانان پدید آمدند، از یک چیز خاصی پدید آمدند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻 نشست مدیران مراکز تحت اشراف آیت الله اراکی درسالن جلسات پژوهشگاه فقه نظام برگزار گردید ☑️ جهت مطالعه گزارش اجمالی از این نشست به سایت پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید: 🌐 http://jiiss.ir/fa/News/View/1139/ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
به مناسبت روز دانشجو دانشجو نیروی مورد یک کشور است، است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده‌خواهان و و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد. ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💥 «بیانیۀ گام دوم» پاسخی است به مسئلۀ مستحدثۀ دوران ما 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔹 از منظرِ بیانیۀ گام دوم، می‌توان گفت که اصلیِ ما دوران جدیدی است که با رنسانس شروع شد که محصولش یک تمدّن مادیِ فراگیر در جامعۀ جهانی است. 🔹 اگر فرضاً به قبل از انقلاب اسلامی برگردیم، مسئلۀ مستحدثۀ دنیای اسلام در مواجهه با دنیای غرب چه بود؟ آیا کارخانه و ماشین و قطار برقی و نظام خیابان‌ها مسئلۀ مستحدثۀ ما بود؟ خیر، مسئلۀ مستحدثۀ ما و بلکه مسئلۀ «تمدّن» و مسئلۀ دوران مدرن بود. امروز دورانی شکل گرفته که زندگی را از بندگی جدا کرده‌اند. اگر بگویید روح تمدّن مدرن چیست، می‌گوییم: سکولاریسم و عرفی‌سازی و جدا کردن ساحت دین و زندگی. آن‌ها برای ساخت این تمدّن، شش ـ هفت مرحله کار کرده‌اند؛ اول، ایدئولوژی‌شان را تولید کرده‌اند که رکن مهم و جانِ ایدئولوژی‌شان همین عرفی‌سازی و زمینی‌سازی و جدا کردن دین از زندگی بشر و عاری ساختن عرصۀ حیات از آموزه‌های قدسی است. سپس بر اساسِ این ایده‌ها، دکارت و کانت و هگل و... فلسفه‌های جدیدی را تولید کردند؛ بعد از شکل‌گیری این اندیشه‌های فلسفی، تحولات علمی اتفاق افتاد و بعد از آن، در همان دوران، انقلاب صنعتی به راه افتاد و ساختارهای جدید جهانی و ملی درست شد و سپس و محصولاتِ قابلِ‌مصرف ایجاد کردند. این تمدّن حاصلِ دورانی است که با یک ایده (ایدۀ جدا کردن دین از زندگی) شروع می‌شود و همین ایده است که کم‌کم بسط پیدا می‌کند و به یک تمدّن تبدیل می‌شود و یک سبک زندگیِ فراگیر و دهکدۀ واحدی با ایدئولوژی واحد به وجود می‌آورد. سردمداران این تمدّن می‌خواهند همۀ عالَم را یکدست کنند؛ لذا اسناد بین‌المللی (مثل سند 2030 و...) می‌نویسند و آن اسناد توسطِ کشورهای جهان امضاء می‌شود و همۀ کشورها مکلف می‌شوند که به این اسناد عمل کنند تا جامعۀ جهانی همبافت شود. 🔹 مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما یک تمدّن فراگیر است که حاصلِ یک انقلاب علمی و صنعتی است. در مقابل این مسئلۀ مستحدثه، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا باید مجموعه‌های تبلیغی درست کنیم و یا بنویسیم؟ همه این‌ها خوب‌اند ولی پاسخ این مسئله نیستند. پاسخِ این مسئله ایجادِ یک دورانِ جدید است که با یک انقلاب شروع می‌شود و مراحلی را طی می‌کند و می‌تواند در مقابل دورانی که آن‌ها ایجاد کردند تمدّنی دیگر ایجاد کند و جامعه جهانی را به عصر جدید دیگری وارد کند. گام اول از این فرایند است. ایده این انقلاب اولاً باید اسلامی باشد و ثانیاً جهانی باشد و بتواند در مقابل رنسانس، دوران جدید را برای جامعۀ بشری رقم بزند؛ چرا که نزاع انقلاب با رنسانس بر سر نظام بین‌الملل و جامعۀ جهانی است نه صرفاً بر سر مناسبات ملی و ضداستبدادی یا ضداستعماری. بعد از انقلاب اسلامی، ساخته شد و در ادامه، باید به‌سمت و و برویم؛ این ، پاسخ‌گوی مسئلۀ مستحدثۀ دوران ماست. من ترسیمِ این فرایند را نوعی دینی می‌بینم. مگر تفقه دینی چیست؟ اگر بخواهیم از منظر دینی نگاه کنیم مسئلۀ مستحدثۀ امروز ما همین تمدّن مادی کنونی است و پاسخش فرایندِ پنج‌مرحله‌ایِ تمدّن‌سازی است که ان‌شاء‌الله در انقلاب اسلامی ادامه خواهد یافت. 🔹 این نگاه به مسئلۀ مستحدثه و نحوۀ مواجهه با آن، خیلی عمیق‌تر از مواجهه با «نظام اقتصادی مادی» و نظام‌های دیگر است. این‌گونه نیست که ما صرفاً با نظام اقتصادیِ مارکسیسم یا سرمایه‌داری مواجهیم و باید در مقابل آن، نظام اقتصادی اسلامی را طراحی کنیم؛ مسئلهْ فراتر این سطح است؛ ما با «تمدّن» مواجهیم و در مقابل آن باید تمدّن دیگری بسازیم؛ بلکه ما با یک مواجهیم و در مقابل آن باید دوران جدیدی را رقم بزنیم. از منظر ، این عصر جدید، با جمع بین دین و دنیا و بر اساسِ اسلام ناب، اتفاق افتاده است.» (منبع: ) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰مجلس، عامل اصلاح مملکت 💢اگر مجلس شورا آن طورى كه ما بخواهيم ملى و اسلامى باشد، همه اين مطبوعات اصلاح خواهد شد؛ همه اين راديو تلويزيون‌ها اصلاح خواهد شد؛ همه اين ادارات تصفيه خواهد شد؛ يعنى ملت بايد تصفيه كند به وسيله اشخاصى كه مى‌فرستد. 📅امام خمینی(ره) | ۲۱ تیر ۱۳۵۸ 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠کارگاه بررسی نظریه های کارآمدی نظام سیاسی 🔹با حضور آقایان دکتر معینی پور و رهدار 📅 زمان: سه شنبه 98/9/19 ساعت 14-17 🏡مکان: دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✳️ درس‌گفتار نظام‌های اسلامی 📌 موضوع: ماهیت پول در اقتصاد اسلامی 🔻 استاد حسن آقانظری در درس‌گفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان داشت؛ 🔹 دلیل دیگری که بر ضمان کاهش ارزش پول اقامه شده این است که می‌گویند پول مالیت محض و قیمت محض است و قیمت هر کالای قیمی را می‌کند، پس به طریق اولی پول نیز کالای قیمی است. 🔹 پاسخی که در رد این دلیل وارد شده این است که این تعبیر صرفاً بازی با الفاظ است و پول صرفاً مالیت محض و قیمت محض نیست بلکه پول نیز مالی است که مالیت دارد و مالیت برای آن اعتبار شده است و با این اعتبار پول را به مالی تبدیل کرده که قابلیت مبادله با کالاها را داشته باشد. بنابراین اگر تلف سود یا کسی ضامن جبران آن شد، ذمه ضامن به اندازه مثل آن مشغول خواهد شد، چرا که مثل آن همانند سایر اموال مثلی در خارج وجود دارد بر خلاف کالاهای قیمی همچون اسب که معمولاً مثل آن در خارج یافت نمی‌شود. 🔹 دلیل دیگر مبنی بر ضمان کاهش ارزش پول این است که پول‌های حقیقی همانند درهم و دینار مثلی هستند اما پول‌های اعتباری تنها سندی هستند که نهاد ناشر به اعتبار پشتوانه‌ای که دارد به آن‌ها اعتبار بخشیده، فلذا آن چیز که مورد ضمان قرار می‌گیرد همان پشتوانه پول است، بنابراین تورم و کاهش ارزش پول بدین گونه مورد ضمان است اما اساس این تحلیل درست نیست چرا که پول‌های امروزی دارای پشتوانه طلا و نقره نیستند. 🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir