💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای
🔻 دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمی خامنهای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد.
متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است.
🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.
روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:
ایجاد بیماری
و یا تشدید بیماری
و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.
در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.
بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری یک استراتژی است، نه یک تاکتیک
✔️ حجت الاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹 فتاوای فقهی خاص مقام معظم رهبری در مورد نحوه تعامل با اهل سنت، همسران پیامبر(ص) و صحابه و ... قرائنی است، بر اینکه ایشان به مسئله تقریب و وحدت؛ باور اعتقادی دارند.
🔹 وحدت در اندیشه مقام معظم رهبری یک استراتژیک است؛ نه یک تاکتیک و معمولا این امر در فتاوا و سخنرانی هایشان نیز آشکار و روشن است.
🔹 وجود فتاوای خاص مقام معظم رهبری و راهبردهای سیاسی ایشان از چند دهه قبل در ایران، هر گونه شکاف و فاصله ای را بین شیعه وسنی نفی میکند و داعش نمیتوانست از اهل سنت در ایران به بهانه اینکه حکومت ایران برای شما تبعیض مذهبی قائل است یارگیری کند و این به دلیل کد گذاری وحدت و برابری در کشور ما تحت تدابیر و اوامر مقام معظم رهبری بود.
🔹 برخی از نگرشها و فتاوای فقهی مقام معظم رهبری کم نظیر است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 اولویتها و موانع تحقق «جهش تولید»
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی در نوشتاری، مطرح کرد:
🔹 منظور از تولید صرفاً تولید کالاهای فیزیکی نیست؛ بلکه تولیدات علمی و فرهنگی به خصوص تقویت تولیدات فرهنگی مناسب در فضای مجازی را هم شامل میشود.
🔹 افزایش بهرهوری عوامل تولید در جهش تولید بسیار مهم است. تقویت روحیه جهادی در نیرویکار و آموزشهای مهارتی دانشآموزان و دانشجویان با تغییر رویکرد آموزشی از شکل تئوری به سمت مهارتافزایی در جهت تولید با کیفیت و کمیت مناسب میتواند زمینه جهش تولید را افزایش دهد.
🔹 اگر مؤلفههای اقتصاد مقاومتی از جمله اقتصاد پیشرو، پویا، فرصتساز، مولد، رویکرد جهادی، عدالتبنیان، مردمبنیاد، اقتصادی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی و ... گفتمان حاکم بر عرصه اقتصاد مقاومتی بود، تردیدی نبود که اکنون اقتصاد ما به مرحله جهش تولید رسیده بود. (مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 از خليج فارس بيرون رويد
🔹به مناسبت شیطنت اخیر آمریکایی ها در خلیج فارس
امام خمینی (ره):
امروز يكى از افتخارات بزرگ ملت ما اين است كه در برابر بزرگترين نمايش قدرت و آرايش ناوهاى جنگى امريكا و اروپا در خليج فارس صفآرايى نمود. و اينجانب به نظامهاى امريكايى و اروپايى اخطار مىكنم كه تا دير نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفتهايد، از خليج فارس بيرون رويد.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج21؛ ص89 | جماران؛ 29 تیر 1367
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚡️ در سبک زندگی الهی، رابطه ما با #حیوان و #زمین هم براساسِ محبت الهی است.
⚡️در روايات فرمودند که از حيوان هم اگر ميخواهيد بهره ببريد، به او #محبت کنيد.
💠 #استاد_میرباقری:
«امام آن رشتهاي است که بايد برمدارِ آن، امت ساخته بشود و روابط مالي و فرهنگي و سياسي و خانوادگي و کل روابط انسان با عالَم، براساسِ رحمت او باشد. اگر نظام امامت و شريعت الهی حاکم شد مناسبات اجتماعي و روابط انسانها با طبيعت براساسِ آن بود، همهچيز برمبنایِ «محبت» شکل میگیرد. حتي در روايات فرمودند که از حيوان هم اگر ميخواهيد بهره ببريد به او #محبت کنيد.
حال ببينيد گاهی، رفتارهای متأثر از الگوهای سرمایهداری غربی، رابطه آدم با حيوان را چطور تنظیم کرده است که انسان بتواند روزي سه تا تخممرغ از يک #مرغ بگيرد و... . آخر، اين چه رابطهاي است؟! يعني تا اينجا روابط را به هم ميزنند که علاوه بر قطع روابط محبتآمیز انسانی، رابطه عاطفي و رحمت الهي بين ما و #حيوان هم نيست. حتی رابطه انسان با #زمين را به هم ميزنند. در حالي که اين زمين حقي بر ما دارد. بلاهایی بر سر اين زمين ميآورند و از تمام امکاناتِ اين زمين سوءاستفاده ميکنند. بنا نبود ما اين کار را بکنيم. با این الگوها، زمين و حيوانات از ما راضي نيستند، تا چه رسد به انسانها.»
#سبک_زندگی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌹دوم اردیبهشت سالروز تاسیس
سپاه پاسداران گرامی باد
♦️امام خامنه ای :سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود انقلاب اسلامی است درهمه جهان پدیده بی سابقه ای است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻 فیلم جوجه کُشی خیلی رنجور و غمگینم کرد؛ آیا این سرمایهدار جانی میداند به فرمایش رسول الله در روز قیامت همه این جوجهها از او شکایت میکنند.
#استاد_عبدالحسین_خسروپناه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#یادداشت
🔸حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری در یادداشتی تبیین کرد:
🔰 عرصه خصوصی شهروندان در #نظام_اسلامی به چه میزان است؟
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/arsehh
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 ضد انقلاب و اجانب به سپاه هم حمله میکنند. از این حملات انسان میفهمد که سپاه برای ایران و اسلام مفید است.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۹ مهر ۱۳۶۰
📌 به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌟مسئلهی کرونا ما را از توطئهی دشمنها غافل نکند
🍁ما وقتی که راجع به این قضیّه فکر میکنیم از بقیّهی حوادث مهمّی که در دنیا همواره وجود داشته نبایستی غفلت بکنیم و بدانیم که همین حالا هم میلیونها انسان زیر فشار ظلم و ستم دشمن و دشمنیهای دشمنان و قدرتمندان رنج میبرند؛ مردم در یمن، مردم در فلسطین و در بسیاری از نقاط دیگر جهان زیر فشار هستند.
💥اینکه کسی خیال کند که ما دشمنی نکنیم تا با ما دشمنی نکنند، این نیست؛ اصل نظام جمهوری اسلامی، اصل مردمسالاری اسلامی از نظر آنها قابل قبول نیست، قابل فهم نیست و قابل تحمّل نیست.
📚سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری دامت برکاته به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚پشه و نمرود
🔰از جمله اضلاع مهم تمدن غرب جدید که در ماجرای کرونا باید مورد بازخوانی قرار گیرد، نظام اخلاقی آن است. نظامی که فراتر از توصیه ها و دستورات، متکی به تفسیر ما از معرفت، هستی و انسان است. برای نمونه فقط به برخی از مبانی مهم معرفت شناختی غرب جدید و پیامدهای آن در اخلاق اشاره میکنیم.
✅سوبژکتیویسم دکارتی و به طور کاملتر آن کانتی ، از ارکان رئیسی تمدن غرب جدید است. از واضح ترین تأثیر سوبژکتیویسم، ذهنی شدن مفاهیم مرتبط با واقعیات، از جمله ارزشهای اخلاقی بود که نتیجه آشکار این دیدگاه، نسبیت اخلاق است. اخلاق که روزگاری رابطه واقعی میان فعل و سعادت را جستجو میکرد در حد پسندها و ناپسندهای شخصی یا عرفی ، سلیقه ها و خوشایندها تنزل یافت. دیگر هیچ معیاری برای ارزیابی گزاره های اخلاقی وجود ندارد. هر انتخاب اخلاقی از نظر خود افراد معتبر و محترم است.
✳️از سوی دیگر نگرش پوزیتویستی که فقط گزاره های تحلیلی و آزمون پذیر را به رسمیت میشناخت، فاتحانه گزاره های دین و فلسفه را بیمعنا معرفی و در نتیجه مرجعیت معرفتی دین را انکار کرد. تغییر در مفهوم عقل و به زمین کشاندن عقل قدسی سبب تفسیر ناقصتری از عقل شد که در دهه های اخیر ، به خرد خودبنیاد موسوم گشت. اینهمه به انضمام انگاره بی رتباطی میان هست و باید، شکل گیری اخلاق سکولار و بی اعتنا به دین را دربرداشت و بسیاری، آن را از دستاوردهای فاخر قرون اخیر دانستند. مژده به رهایی اخلاق از تنگنای دین!
✳️رهاورد نگرش نسبی گرا به اخلاق، آن بود که دیگران را نباید قضاوت کرد، همگان را باید در آنچه اخلاقی میدانند آزاد گذارد و نسبت به انتخاب های اخلاقی دیگران که موافق رأی ما نیست، تساهل و تسامح داشت. اینها همه از افتخارات نگرش اخلاقی مدرن شمرده می شد.
❇️انتقادات نگرش های پست مدرن به مدعیات مدرنیسم، اخلاق را نجات نداد، بلکه آن را در مرحله جدیدتری وارد ساخت. انکار فراروایت و قواعد کلی در معرفت شناسی و روش شناسی، نظام اخلاقی را نیز در امان نگذاشت. نتیجه پست مدرنیسم، کثرت گرایی و انکار اصول قطعی بود و این امر به رسمیت شناختن هر نوع برداشت اخلاقی و پرهیز از ارزش داوری ها را به دنبال داشت.
❇️ویروس کرونا و اتفاقات اخیری که در جوامع غربی در حال رویدادن است، نظام اخلاقی غرب جدید، را در برابر آزمون مهمی قرار داده است. برای نمونه در هفته های اخیر «شماری از سالمندان مبتلا به کرونا به حال خود رها میشوند تا بمیرند، زیرا ایشان هزینه بیشتر و سود کمتری برای جامعه دارند.» ، «میان بیماران تبعیض برقرار است، برخی به سفارش از مقامات بالاتر، درمان جدی و گروهی دیگر از امکانات درمانی محروم میشوند» ، «برخی افراد اقدام به سرقت ماسک و تجهیزات پزشکی از مراکز درمانی میکنند» ، «کشوری محموله ماسک کشور دیگری را می دزدد»، «برخی افراد با آگاهی از ابتلای خود به بیماری، قرنطینه را رعایت نمیکنند و سبب بیمار شدن دیگر افراد میشوند» ، و ...
🔰اکنون #نظامهای_اخلاقی_غرب_مدرن_و_پست_مدرن باید به این سوالات پاسخ دهند که آیا باز هم مدعی هستند این رفتارها از نظر خود افراد خوب بوده است؟ آیا هنوز هم هر انتخاب اخلاقی را روا میداند؟ آیا همچنان قضاوت کردن درباره کار کسی که محموله ماسک را دزدیده یا اکسیژن سالمندان را قطع کرده است، را ناروا میشمارند؟ آیا با این برخوردها نیز باید با تساهل و تسامح برخورد میکنند؟ اگر یکی از قربانیان از بستگان نزدیک ایشان باشد، هم با همین به اصطلاح بلندنظری! برخورد میشود؟
📕اینها گوشه ای از تناقضات نظری و ناکارآمدی نظام اخلاقی غرب جدید است که داعیه نجات بشر را دارد.
ادامه دارد...
👤عبدالله محمدی / منبع:افق حوزه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 ضرورتی ثابت در زندگی بشر
🔸استاد شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
عبادت در زندگی بشر و مسیر تمدنی او ضرورتی ثابت است؛ زیرا اساساً زمانی یک مسیر وجود خواهد داشت که مطلقی در میان باشد که آدمی بهسوی آن کشش داشته باشد و آرمانهایش را از آن بگیرد. جز خداوند متعال نیز هیچ مطلقی ظرفیت ندارد که مسیر بس طولانی بشریت را دربر بگیرد و بیشک همه مطلقهای ساختگی هریک بهشکلی مانع رشد مسیر بشری میشوند. بنابراین ارتباط با مطلق حقیقی، نیازی ثابت است؛ چنانکه انکار مطلقهای ساختگی نیز، نیازی ثابت است. در عین حال، ارتباط با مطلق حقیقی، تنها وقتی ممکن است که شیوهای عملی و کاربردی به تقویت و نهادینهسازی این ارتباط بپردازد. این شیوه عملی همان عبادت است.
#تمدن_اسلامی
🔺انسان و عبادت، ص ۴۹.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir