♨️ امام خمینی (ره):
چنان غرب در نظر یک قشری از این ملت جلوه کرده است که گمان می کنیم غیر از غرب،دیگر هیچ چیز نیست. این وابستگی فکری، عقلی و مغزی غربی، منشاء اکثر بدبختی های ملتها و ملت ما نیز هست
صحیفه نور؛ج11؛ص186
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📕 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب/ افق انقلاب، ایجاد نظام جهانی اسلامی است
💢 آیتالله محسن اراکی در گفتوگویی بیان کرد؛
🔻 مؤلفههای اندیشه امام(ره) در صدور انقلاب
1️⃣ ایدئولوژی به طور کلی مرزناپذیر است. زیرا ایدئولوژی مبتنی بر مجموعهای از بینشها و ارزشهای کلی است که فراتر از جغرافیا و نژادند.
2️⃣ اسلام اساساً پیام و رسالتی جهانی دارد. طبیعی است انقلابی که مبتنی بر اسلام باشد پیام و رسالتی جهانی دارد و صدور انقلاب به معنای صدور این پیام و رسالت است.
3️⃣ انقلاب اسلامی نهضتی عظیم بود که علیه یک نظام جهانی قیام کرد.
4️⃣ وظیفه انسانی - اسلامی ملت ایران در برابر مستضعفین جهان و منطقه است که به این اقدام ضرورت میبخشد.
🔻 دیدگاههای مخالف دیدگاه حضرت امام(ره) در موضوع صدور انقلاب
🔹 قسم اول، کسانی هستند که اساساً اعتقادی به اسلام و مبنای فکری امام(ره) ندارند.
🔹 قسم دوم: کسانی هستند که به اسلام معتقدند ولی اطلاعی از نظام سیاسی اسلام و فقه سیاسی ندارند.
🔹 قسم سوم: کسانی هستند که در مقام ادعا خود را پیرو امام(ره) میدانند اما تحت تأثیر جریانهای فکری مخالف امام(ره) قرار دارند.
🔹 قسم چهارم: دشمنانی هستند که هدفی جز مخالفت با امام ندارند و کاری به حق و باطل بودن موضع خود یا موضع امام ندارند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ در اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه باشد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درسگفتار «اصول فقه حکومتی» بیان داشت؛
📕 در گذشته، مشهور میان اصولیین در رابطه با اصول فقه این بوده که ادله اربعه یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل به این عنوان که ادله استنباط احکام هستند موضوع علم اصول میباشند.
📕 مرحوم آخوند خراسانی میفرمایند موضوع علم اصول، یک کلی است که با موضوعات همه مسائل متحد است. هر یک از مسائلی که در علم اصول مطرح شده برای خودشان موضوعی دارند.
📕 امام خمینی(ره) قائل بودند وجود یک موضوع جامع برای علم، نه تنها امکان ندارد بلکه اصلاً نیازی به چنین موضوع جامعی برای علم نداریم که منطبق بر موضوعات مسائل بشود.
📕 اگر قائل شویم که علوم، موضوع میخواهند و موضوع علم، حجت در فقه یا ادله مشترک است، باید قائل شویم که موضوع اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی، ادله مشترکه استنباط در فقه حکومتی است.
📕 اگر قبول کنیم که معیار، کفایت سنخیت مسائل است، در اصول فقه با رویکرد فقه حکومتی نظاممند، سنخیت با فقه حکومتی معیار خواهد بود.
📕 غایت و هدف علم اصول فقه یک غایت و هدف ذاتی همانند علم فقه نیست. ما اصول فقه را برای اینکه بتوانیم به استنباط درست احکام فقهی بپردازیم به کار میگیریم.
📕 با توجه به آلی بودن اصول، همواره در مسائل اصول فقه باید کاربردی بودن و امکان به کار بستن آن در فقه مورد توجه واقع شود.
مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خودش را برای «صفر» آماده کرده بود🔸
وقتی کسی که در ولایت الهی ذوب نشده، زمامدار میشود. مشکل پیدا میشود. شما میپرسید مگر این رهبر ما ذوب شده در ولایت الهی است؟ من میگویم بله! من شهادت میدهم!
یک ماه قبل از رحلت امام برای کاری به دفتر ایشان رفتم. گفتم دوره ریاست جمهوری شما دارد تمام میشود، شما بعدازآن چهکار میکنید؟ گفتند: «حوزه، میروم قم و آخوندی میکنم. بعد مثلاینکه چیزی یادش آمده باشد گفت: البته مگر اینکه امام نهیام کنند. من بعد از ریاست جمهوری اگر امام به من بگویند برو مسئول عقیدتی سیاسی ژاندارمری یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان بشو؛ تردید نمیکنم»!
فکرش را کنید! رئیسجمهور آماده باشد که اگر به او بگویند عقیدتی سیاسی ژاندارمری یک روستای سیستان بلوچستان بشو، برود. میدانید روستاهای سیستان و بلوچستان چقدر خطرناک است برای کسی که قبلاً رئیس جمهور بوده؟ اما میگوید برای رفتن «تردید نمیکنم»! خود را برای «صفر» آماده میکند؛ برای «هیچ». میرود برای «صفر شدن» و ناگهان سر از «رهبری» در میآورد. تمام مسائل خلقت همین است. کسی که تردید در صفر شدن نکند، تردید در «فنا» نکند، «باقی» میماند. هرکس تردید در فنا کرد، فانی میشود و هرکس تردید در فانی شدن نکرد، باقی میماند، راه بقاء فناست!
راضی بودن در برابر امر امام به معنای «ذلت باطنی» است و «ذلت باطنی» مهارکنندهٔ «عزت ظاهری» است. وقتی «ذلت باطنه» اینگونه است، «عزت ظاهره» برای انسان خطرناک نیست. عزت رهبری به اندازهای است که مردم او را در موقع نماز دعا میکنند. این عزت ظاهری بالا، ذلت باطنی به اندازهٔ خودش میخواهد که بتواند آن را مهار کند و الّا تعادلش بر هم میخورد. ذلت باطنی و احساس مسئولیت رهبری بالا بوده و به همین دلیل برای رهبری انتخاب شد.
هشت سال ریاست جمهوری رهبری از نوع شش هزار سال عبادت ابلیس بود و قبول امر امام برای رفتن به سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده ولی فقیه در ژاندارمری از نوع سجده بر آدم.
این رهبر، ذوب است؛ ذوب در ولایت الله است که اینطوری به سر خودش میآورد و آن طرفش را دیگر نگاه نمیکند. این، آتش در دست نگه داشتن بعد از ریاست جمهوری است. شما دو تا درس لمعه بگیر، بعد بیا دو تا درس معالم بگیر، بعد بیا درس جامع المقدمات (اولین درس حوزوی) بگیر. ببین در وجودت چه رذالتی پیش میآید؟! میگوید من این هستم. میگوید مسئولیت عقیدتی سیاسی ژاندارمری، آن هم یکی از روستاها، آن هم مال سیستان و بلوچستان را حاضرم قبول کنم و تردید هم نمیکنم! این آتش است که در دست نگه میدارد. این انسان وقتی که زمامدار میشود، ماشین نظام میشود؛ ماشینِ ترمزدار؛ لا یأخذه فی الله لومه لائم: ملامت رویش اثر نمیگذارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
مکتب_امام_خمینی_و_اصول_چهارده_گانه_.mp3
22.16M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع #مکتب_امام_خمینی و اصول چهارده گانه
🔻 سخنرانی در جمع مدرسان دانشگاه حکیم سبزواری ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
کسی که زائر تو شد،
حسین را شده زائر
که رنگ و بو حرم تو،
از آن حریم گرفتهست..
▪️وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام تسلیت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🌷 در تمام دنیا مثل آقای خامنه ای پیدا نمی کنید
امام خمینی (ره):
شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رئیس جمهورها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقای خامنه ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بنای قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید. ایشان را من سال های طولانی می شناسم و در آن زمانی که اول نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف برای رساندن پیام ها تشریف می بردند و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمتی خدا به ما، این است که داده.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد ۱۷، صفحه ۱۷۰
مورخ: ۱۳۶۱/۱۱/۱۰
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 رهایی از بتهای اجتماعی
🔸 اسلام یگانه نجاتبخش بزرگ انسانها از انواع ظلم و ستم و نظام طبقاتی و خودکامگیِ زشت است و میتواند انسان را از حکومت بتهای اجتماعی که زاییده خودپرستی در جوامع بشری است رها کند.
📚 بارقهها، ص۲۹۴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 منظومه فکری امام خمینی(ره)
امام خمینی را باید با مکتب و منظومه فکریش شناخت که در غیر این صورت، گرفتار التقاط و انحراف در اندیشه امام خواهیم شد.
مکتب امام دارای سه ساحت نظام جهانبینی و نظام خلقی و رفتاری و نظام اجتماعی است.
رکن و گوهر مکتب امام عبارت است از توحید عرفانی اجتماعی است که تمام هستی ممکنات را عین الفقر و عجز میداند و میبیند و این باور بر همه فعالیتهای اجتماعی سریان کند.
اصول مکتب امام یعنی ولایتمداری و مردمسالاری، جمهوریت و اسلامیت، مدیریت جهادی و عقلانیت، استکبارستیزی و تعامل با جهان، عدالت و مبارزه با فساد، توسعه کشور و حمایت از محرومین و مستضعفین، مبارزه با انحطاط و تمدنسازی، استقلال و آزادی و... در هم تنیدهاند و نباید جداگانه تفسیر و تدبیر شوند.
مکتب امام خمینی را با تفسیر پسامدرن، نگاه گزینشی، حذف مولفههای انقلابی، تبدیل اسلام ناب محمدی با اسلام رحمانی، تفسیر به رای، سکولاریزاسیون کردن تحریف کرد.
اماما از حق تعالی شاکریم که در عصر و مکتب خمینی زیست و تنفس می کنیم.
خمینی عزیز در ضیافت علوی برای
مردم و مدیران و کارگزاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دعا کن تا مکتب اسلام ناب محمدی را درک و پیاده کنند.
سید روح الله در ملکوت ناظری باذن الله پس حافظ انقلاب باد باذن الله.
🍃 خداوندا! روح امام راحل و شهدای انقلاب و پانزده خرداد و جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و سلامت را با اولیائت محشور فرما و توفیق این سعادت را از ما مگیر.
🆔 @khosropanah_ir
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #دوره_نظام_سیاسی_اسلام
🔵#نظام_سیاسی_خلافت
◀️ #آیت_الله_حکیم
🔷 سرّ موفقیت #امام_خمینی از #دیدگاه_قرآن چیست؟
🔶 چه کسی می تواند #آینده_تاریخ_تحولات_بشری را پیش بینی کند؟
#گفتمان_فقه_دولت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام):
🔹تمایز مکتب امام در مبانی با دیگر مکاتب این است که ایشان، فقیهی بود که عرفان و قرآن و برهان را با هم جمع کرد.
🔹اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» اصلا در کتب فقهی نیامده است، بلکه از تعابیر دیگری استفاده شده است؛ امام (ره) تعبیر «مطلقه» را از عرفان استفاده کرده و این نوعی نگاه حکیمانه و عارفانه به سیاست، انسان و عرصه های اجتماعی است. این یک مبنای نو و جدیدی است که امام در مکتب خود دارد.
🔹امام (ره) علاوه بر فقه اجتماع، الفقه الحکومه داشت؛ یعنی رویکرد حکومتی به سرتاسر فقه داشتند و این گونه نبود که بخشی از فقه امام، فقه الحکومه باشد.
🔹شاگرد بزرگوار حضرت امام یعنی رهبر معظم انقلاب، درس تمدن را از امام خوب فراگرفت و بحث تمدن نوین اسلامی را با تفصیل بیشتر مورد پردازش قرار داد. بنده معتقدم که منظومه و مکتب رهبر معظم انقلاب در ادامه منظومه فکری و مکتب مرحوم امام است.
🔹یکی از مشکلات و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و عمده جریانات سیاسی دچار این آسیب شدند این است که خود را به مکتب امام منسوب می کنند ولی گزینشی به مکتب امام نگاه می کنند. اقتدار و مدیریت جهادی را کنار می گذارند و رویکردی ذلیلانه در مقابل دشمنان اتخاذ می کنند و خود را طرفدار مکتب امام می دانند!
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 برگزاری دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
💠 مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی را برگزار میکنند.
📆 زمان ثبتنام: 19 خرداد ماه لغایت 22 خردادماه سال 1399
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir