💠 رهایی از بتهای اجتماعی
🔸 اسلام یگانه نجاتبخش بزرگ انسانها از انواع ظلم و ستم و نظام طبقاتی و خودکامگیِ زشت است و میتواند انسان را از حکومت بتهای اجتماعی که زاییده خودپرستی در جوامع بشری است رها کند.
📚 بارقهها، ص۲۹۴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
📌 منظومه فکری امام خمینی(ره)
امام خمینی را باید با مکتب و منظومه فکریش شناخت که در غیر این صورت، گرفتار التقاط و انحراف در اندیشه امام خواهیم شد.
مکتب امام دارای سه ساحت نظام جهانبینی و نظام خلقی و رفتاری و نظام اجتماعی است.
رکن و گوهر مکتب امام عبارت است از توحید عرفانی اجتماعی است که تمام هستی ممکنات را عین الفقر و عجز میداند و میبیند و این باور بر همه فعالیتهای اجتماعی سریان کند.
اصول مکتب امام یعنی ولایتمداری و مردمسالاری، جمهوریت و اسلامیت، مدیریت جهادی و عقلانیت، استکبارستیزی و تعامل با جهان، عدالت و مبارزه با فساد، توسعه کشور و حمایت از محرومین و مستضعفین، مبارزه با انحطاط و تمدنسازی، استقلال و آزادی و... در هم تنیدهاند و نباید جداگانه تفسیر و تدبیر شوند.
مکتب امام خمینی را با تفسیر پسامدرن، نگاه گزینشی، حذف مولفههای انقلابی، تبدیل اسلام ناب محمدی با اسلام رحمانی، تفسیر به رای، سکولاریزاسیون کردن تحریف کرد.
اماما از حق تعالی شاکریم که در عصر و مکتب خمینی زیست و تنفس می کنیم.
خمینی عزیز در ضیافت علوی برای
مردم و مدیران و کارگزاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دعا کن تا مکتب اسلام ناب محمدی را درک و پیاده کنند.
سید روح الله در ملکوت ناظری باذن الله پس حافظ انقلاب باد باذن الله.
🍃 خداوندا! روح امام راحل و شهدای انقلاب و پانزده خرداد و جنگ تحمیلی و مدافعان حرم و سلامت را با اولیائت محشور فرما و توفیق این سعادت را از ما مگیر.
🆔 @khosropanah_ir
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #دوره_نظام_سیاسی_اسلام
🔵#نظام_سیاسی_خلافت
◀️ #آیت_الله_حکیم
🔷 سرّ موفقیت #امام_خمینی از #دیدگاه_قرآن چیست؟
🔶 چه کسی می تواند #آینده_تاریخ_تحولات_بشری را پیش بینی کند؟
#گفتمان_فقه_دولت_اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠حجت الاسلام دکتر خسروپناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام):
🔹تمایز مکتب امام در مبانی با دیگر مکاتب این است که ایشان، فقیهی بود که عرفان و قرآن و برهان را با هم جمع کرد.
🔹اصطلاح «ولایت مطلقه فقیه» اصلا در کتب فقهی نیامده است، بلکه از تعابیر دیگری استفاده شده است؛ امام (ره) تعبیر «مطلقه» را از عرفان استفاده کرده و این نوعی نگاه حکیمانه و عارفانه به سیاست، انسان و عرصه های اجتماعی است. این یک مبنای نو و جدیدی است که امام در مکتب خود دارد.
🔹امام (ره) علاوه بر فقه اجتماع، الفقه الحکومه داشت؛ یعنی رویکرد حکومتی به سرتاسر فقه داشتند و این گونه نبود که بخشی از فقه امام، فقه الحکومه باشد.
🔹شاگرد بزرگوار حضرت امام یعنی رهبر معظم انقلاب، درس تمدن را از امام خوب فراگرفت و بحث تمدن نوین اسلامی را با تفصیل بیشتر مورد پردازش قرار داد. بنده معتقدم که منظومه و مکتب رهبر معظم انقلاب در ادامه منظومه فکری و مکتب مرحوم امام است.
🔹یکی از مشکلات و آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و عمده جریانات سیاسی دچار این آسیب شدند این است که خود را به مکتب امام منسوب می کنند ولی گزینشی به مکتب امام نگاه می کنند. اقتدار و مدیریت جهادی را کنار می گذارند و رویکردی ذلیلانه در مقابل دشمنان اتخاذ می کنند و خود را طرفدار مکتب امام می دانند!
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 برگزاری دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی
💠 مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی را برگزار میکنند.
📆 زمان ثبتنام: 19 خرداد ماه لغایت 22 خردادماه سال 1399
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم /رئیس پژوهشگاه فقه نظام:
🔹نمایندگان #مجلس_یازدهم، نماینده مردم باشند نه اصحاب قدرت و ثروت.
🔹مجلس به عنوان عصاره ملت باید قبل از هر چیز دغدغه مردم به خصوص محرومان را داشته باشد.
🔹در واقع همان طور که مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز بکار #مجلس_یازدهم متذکر شدند، نمایندگان این دوره مجلس باید به طور خاص رسیدگی به معیشت طبقات ضعیف جامعه را در اولویت کاری خود قرار دهند./ حوزه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
2.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 شیطانِ فقها، فقیهترین شیطان است و شیطان سیاستمداران، سیاستمدارترین شیطانهاست.
«شيطان اگر خود نتواند توفيق ذکر را از انسان بگيرد، جنودي را بکار ميگيرد تا توجه و ذکر انسانها را مختل کنند. اين جنود با توجه به افراد و موقعيت آنها، از نظر کثرت و کيفيت، متفاوت است.
لذا گفته شده که «شيطانُ الفُقها أفقَه الشياطين» و نيز شيطان سياستمداران، سياستمدارترين شيطانهاست».
#استاد_میرباقری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره)
🔹رهبر معظم انقلاب
۱۳۷۸/۱۱/۰۴
ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با #شریعت و #فقه و #احکام و عمل اسلامی پُر شود.
ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔹آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام #تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
#مکتب_امام_خمینی
#فقه
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 پس کجا درس خواندهاید
🔻 برشی از کتاب شرح صدر
... کنار درِ اتاق ایستاد و آنقدر تعجب کرده بود که حتی یادش رفت سلام کند:
- تو را به خدا قسم، آیا شما محمدباقر صدر هستید؟
شهید صدر با لبخند گفت: «بله، بفرمایید. خوش آمدید».
_ باورکردنی نیست!
برای بار دوم و سوم سؤالش را تکرار کرد و شهید صدر همان جواب را داد. هنوز مطمئن نشده بود و دقیقتر پرسید: «آیا شما همان صدری هستید که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را نوشته؟»
شهید صدر گفت: «بله. بفرمایید».
دکتر فنجری گفت: «جناب شیخ! کتابهای شما در عمق و دقت علمی و محتوای فکری بسیار برجسته است و شگفتی من و تعداد زیادی از دوستانم را که اساتید دانشگاه هستند برانگیخته است. یکی از آنها اندیشمند فرانسوی روژه گارودی است که او نیز مشتاق زیارت شماست. میخواستم بدانم که شما کجا و در کدامیک از دانشگاههای دنیا درس خواندهاید؟»
شهید صدر گفت: «من در هیچیک از دانشگاههای موردنظر شما درس نخواندهام؛ نه در عراق و نه جای دیگر. بلکه من اساساً در طول زندگیام بهجز دو بار از عراق خارج نشدم؛ یک بار برای ادای مراسم حج به خانه خدا رفتم و بار دیگر برای دیدار برخی از اقوام به لبنان سفر کردم».
ـ پس کجا درس خواندهاید؟
شهید صدر: در مساجد. اینجا در نجف، طلاب و علما در مساجد درس میخوانند.
دکتر فنجری که از این پاسخ شهید صدر شگفتزده شده بود گفت: «به خدا سوگند مساجد نجف، از همۀ دانشگاههای اروپا برتر است».
پ.ن: دکتر شوقی فنجری مشاور اقتصادی انورسادات، رئیسجمهور مصر، بود و در چند دانشگاه جهان اقتصاد تدریس میکرد.
📚 شرح صدر، ص۶٩
(پژوهشگاه شهید صدر ره)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰بحران در غرب
🔹هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودیالاصل رئیسجمهور سابق آمریکا: آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جایی دیگر الهام میگرفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست «روش های فقه نظام ولایی»
باحضور:🔻
حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام)
دبیر علمی:
آقای محمد حسین فرج نژاد
🔹زمان: امروز 22 خرداد، ساعت 16:30
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir