✅بسیج توانایی های امت اسلامی
🔹 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
احساس اجتماعى و پيوند داشتن با اجتماع میتواند در كنار آنچه گفته شد، در بسيج توانايیهاى امت اسلامى در مبارزه بر ضد عقبماندگى سهيم گردد؛ به شرط آن كه مبارزه داراى شعارى هماهنگ با آن احساس گردد؛ مانند شعار جهاد در راه حفظ هستى امت و بقاى آن؛ كه قرآن كريم اين شعار را مطرح ساخته و فرموده است: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ*؛ هرچه میتوانيد براى [رويارويی با] آنان نيرو فراهم كنيد»؛ در اين آيه شريفه، خداوند متعال براى حفظ هستى و سيادت امت، به بسيج همه نيروها، از جمله نيروى اقتصادى -كه سطح توليد نمايانگر آن است- بهعنوان بخشى از مبارزه و جهاد امت فرمان داده است.
در اينجا، اهميت اقتصاد اسلامى بهعنوان يك شيوه اقتصادى آشكار میگردد؛ شيوهاى كه قادر است از خلق و خوى انسان جهان اسلامى بهره جويد و آن را به نيروى بزرگ حركتآفرين و سازنده در فرايند رشد و عاملى مهم در توفيق يك برنامه درست براى زندگى اقتصادى تبديل نمايد.
(@shahidsadr)
* انفال: ۶۰
🔸اقتصاد ما، ج ۱، ص ۳۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام:
💠جشن علماء برای تعطیلی یک شراب خانه در دوران پهلوی
🔹اینهایی که میخواهند خردهگیری کنند، میگویند: ببین در این نظام اینجا چگونه است، آنجا چگونه است. اما نمیگویند که این نظام، اسلام را در این مملکت پیاده میکند!!!
🔸یک وقتی این مملکت، مملکتی بود که همه نوع فحشا در آن رایج بود؛ بخش عظیمی از تهران فاحشهخانه رسمی داشت، هرکجا میرفتید در همین قم سینماهای مفسد، فاسد و فساد کننده بود.
🔹مراجع خیلی خیلی تلاش میکردند؛ یادم میآید مرحوم آقای گلپایگانی رضوانالله تعالی علیه باهمتی که کرد با کمک آقای کافی(ره) توانستند در ایلام یک شرابخانه را ببندند. جشن گرفتند که ما موفق شدیم یک شرابخانه را ببندیم.
🔸حالا این حکومت اسلامی آمده سراسر کشور را قرآنخوان کرده است. ما در این کشور تعداد زیادی قرآنخوان نداشتیم، اما حالا یک وضعی پیدا شده است که میروید در کوچهپسکوچهها یا در روستاهای دوردست این جوانهای پانزده شانزدهساله و گاهی کمتر حافظ قرآن، قاری قرآن و با قرآن آشنا هستند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فقه نظام اقتصاد اسلامی
حجتالاسلام #یوسفی در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹«رقابت» در مفهوم متداول، تلاش فعال اقتصادی همراه با عنصر انحصار و محروم کردن سایرین از منافع اقتصادی میباشد.
🔹برای شناخت دقیق این مفهوم، رقابت را با سه رفتار اقتصادی(تبانی اقتصادی/ سودجویی اقتصادی/ مسابقه اقتصادی) مقایسه میکنیم.
🔹تبانی اقتصادی با رقابت، رابطه عموم و خصوص من وجه دارد و رابطه سودجویی و مسابقه اقتصادی با رقابت، رابطه عام و خاص مطلق است.
🔹دقت شود که رقابت، یک موضوعی است که مشروط به قصد است و فعال اقتصادی وجود افراد دیگر را در سود و منفعت خودش مضر میبیند.
🔹رقابت و انحصار هر دو مذموم است و اساساً انحصار زاییده رقابت است.
🔹روایاتی که با عنوان«تنافس» بررسی شد در اکثر موارد مشکل سندی داشتند اما از لحاظ دلالت، رقابت را نهی کرده و مذموم میدانند.
🔹 رقابت اقتصادی مصداق رفتار انحصارگرانه غیرمجاز است.
🔹 انحصار دولتی داریم و غیردولتی؛ در انحصار غیردولتی گاهی انحصار طبیعی است و گاهی غیر طبیعی.
🔸علت حرمت انحصار؛
🔹 احتکار نوعی رفتار انحصاری در حوزه توزیع است.
🔹انحصار بستر مفاسد اقتصادی میباشد.(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع1.mp3
25.68M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع
🔹جلسه اول
🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱
🔰 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
تبیین فقه الاجتماع2.mp3
23.93M
🔴عنوان: تبیین فقه الاجتماع
🔹جلسه دوم
🎙حجت الاسلام دکتر خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🚩مدرسه عالی علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه
📅۱۳۹۷/۱۲/۲۱
🔰 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰بیانات حجت الاسلام دکترحاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در دومین جلسه اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری
🔹مشروح این سخنان :
🌐 http://majlesekhobregan.ir/fa/NewsView.html?ItemID=4213
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پدیده بسیار خطرناکی است
🔹تلاشهای صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند درطائفهای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولتهای منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبههها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
🔻گوشه ای از یادداشت آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : 💠عادی سازی روابط با
📝 مشروح یادداست آیت الله اراکی
🔹در ادامه سلسله یادداشتهای آیتالله اراکی، با عنوان حدیث تقریب، این بار موضوع همگرایی واقعی از سوی دبیرکل مجمع تقریب مورد تحلیل قرار گرفته است. 👇👇👇
🔸پس از تلاشهای اخیر انجام شده در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پس از کنفرانس ورشو، بدون شک همگرایی واقعی در جهان عرب و اسلام آشکار شده است؛ نیروهای استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل، سعی بر تفرقه بین مسلمانان اعم از شیعه و سنی و نشان دادن درگیریهای موجود در عراق، سوریه، یمن و … به عنوان درگیریهای بین شیعه و سنی داشتند، آنها همچنین تلاش کردند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شیعیان و کشتار اهل سنت از مرزهای خود فراتر رفته است؛ تمام این شایعات شب و روز توسط رسانههای مزدور و به منظور سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی در میدان جهان اسلام اعلام میشود.
🔹به وضوح برای ناظرین رویدادهای خبری روشن شده است که مقابله امروز جهان، مقابله بین جبهه مقاومت و جبهه تسلیم در برابر اراده آمریکا و صهیونیزم است.
🔸رویدادهای اخیر یعنی تلاشهای صورت گرفته در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تبلور آن در کنفرانس ورشو، تأکیدی بر این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانستند در طائفهای جلوه دادن درگیریهای منطقه موفق شوند؛ آنها مجبور شدند، پرده نفاق را از چهره منطقه بردارند و اعلام کنند که قادر هستند، بسیاری از دولتهای منطقه را به اتخاذ مواضع خصمانه در برابر جبهه مقاومت وادار کنند و بر ایجاد دشمنی و خصومت در مقابل کشورهای جبههها مقاومت و در رأس آن ایران متمرکز شوند.
🔹عادی سازی روابط پدیده بسیار خطرناکی است که پیامدهای آن عمدتاً متوجه، دولتهای خاضع و تحت سلطه استعمار خواهد بود، چرا که آنها را از مردمشان جدا خواهد کرد؛ حال آنکه کشورهای عربی و اسلامی نمیتوانند در ظرف منافع آمریکا و اسرائیل ذوب شوند و نمیتوان با خبرهای دروغین یا برگزاری کنفرانسی خصمانه با رویکرد ضد مقاومت و یا با تلاش برای نشر فرهنگ عقب ماندگی در بین جوانانشان، آنها را شکست داد.
🔸خطر پدیده عادی سازی روابط تا جایی پیش رفته است که یک اسرائیلی با زبان عربی، مردم ملتهای عربی را مورد خطاب قرار میدهد و میگوید «ما به شما کاری نداریم، شما دشمنان اسرائیل هستید، پس بر دشمنی خود باقی بمانید، مواضع و آرای شما برای ما ارزشی ندارد، آنچه مهم است، این است که ما با حکام و فرمانبرداران شما روابطی صادقانه و محکم داریم».
🔹این سخن، به این معنی است که دشمن، نمیتواند احساس خشم ملتهای عربی و اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی را پنهان کند و به همین خاطر خود را با دوستی خاضعین و کرنش کنندگانش، آرام میکند.
🔸خشم ملتها در برابر عادی سازی روابط، نیرنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر جبهه مقاومت را به شکست میکشاند، جامعه بین الملل هم در برابر آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی به آن دیکته میکند، تسلیم نخواهد شد که این امر را در شکست کنفرانس ورشو و تصریحات نادمانه برخی از شرکت کنندگان در این کنفرانس و همچنین عکس العمل گسترده مردمی در شبکههای اجتماعی نسبت به برگزاری آن شاهد بودیم.
🔹راه از بیراه مشخص شده است و بر هیچ کس پوشیده نیست که آنچه در عراق و سوریه و یمن و بحرین و لبنان در حال روی دادن است، مواجهه قاطع بین حامیان احیای مقاومت و طرفداران شکست محور آمریکایی - صهیونیستی است که بر طبل ترس و گرسنگی و جنگ روانی میکوبند.
🔸ملتها و مؤسسات دینی و فرهنگی و علمی، باید صدای خود را برای عدم شکست و بالابردن روحیه مقاومت و زندگی، در امت اسلامی بیشتر بالا ببرند؛ ما منتظریم الازهر شریف، صدای اسلام محمدی متمدن را در برابر صدای اسلام دروغین، بدوی، عقب مانده، شکست خورده و منافق بالا ببرد.
🔹شرایط کنونی، شرایط بسیار حساسی است و هرگونه کوتاهی و قصور، خدایی نکرده ممکن است، پیامدهای ناخوشایندی برای حاکمان و مردمان کل منطقه به دنبال داشته باشد.
🔸از دیدگاه تقریبی، حاکمان و مؤسسات رسمی و مردمی جهان اسلام را دعوت میکنیم تا دست از تلاش برای جدایی مردم از دولتها، تحریک مردم علیه جبهه مقاومت به اسم طایفه گری، همچنین تغییر آرای عمومی جهان نسبت به جمهوری اسلامی به اسم گسترش تشیع و دیگر اقداماتی که در راستای سرپوش گذاشتن بر همگرایی واقعی امت اسلام انجام میشود، بردارند؛ چرا که با این کار خود، گویی همگرایی بین مقاومت و دشمنان مقاومت و یا خدایی نکرده همگرایی بین مرگ و زندگی امت را به تصویر می کشند؛ از آنها میخواهیم که با عزم و اراده قوی و با صدایی که دشمنان خود و رسول خدا (ص) را بترساند، ندای احیای الهی را سر دهند که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ).
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢کار نکردن طلاب خیانت به خون شهدایی مانند مرحوم صدر است
✔️آیت الله مصباح یزدی:
🔹ما باید در نوبت نخست بین خودمان همدلی ایجاد کنیم و در نوبت دوم با اهل سنت و در نوبت سوم با اهل کتاب سعی کنیم که اختلافات را به حداقل برسانیم.
🔹ذهنیتی که از فقه ایجاد شده محدود به احکام نماز و روزه و غیره میباشد، اما در مسائل روز و تطبیق این مسائل با اقتضائات زمان و مکان اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است.
🔹باید نسبت به لوازم و کمبودها شناخت پیدا کنیم و بخشی از کمبودها در حوزه دین وجود دارد و برای رفع مشکلات این بخش دینداران و فضلای حوزه باید اقدام کنند، حقیقت این است که ما در تبیین مسائل دینی کوتاهی کردیم.
🔹همه ما به اجمال می دانیم که در قرن اخیر تحولاتی در حوزه های علمیه پیدا شده که یا سابقا اصلا نبوده و یا خیلی کم بوده است. (اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
چهار نکته درباره بیانیه گام دوم.mp3
19.42M
💠چهار نکته درباره بیانیه گام دوم
🔰 #فایل_صوتی
👤سخنران استاد عبدالحسین خسروپناه / عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
📅1397/12/23
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج فقه روابط اجتماعی؛
📌بر اساس روایات حتی اگر کار ناصحیحی از افراد دیدیم باید محمل خیری برای آن پیدا کنیم
💠آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج فقه روابط اجتماعی، گفت:
🔹روایت میفرماید «اطْلُبْ لِأَخِيكَ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» وقتی میبینی کاری از طرف مقابلت صادر شده است که ظاهری ناصحیح دارد یک محمل صحیحی برای او پیدا کن و این حرکت آنقدر اهمیت دارد که حضرت بلافاصله میفرماید «فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً» اگر دیدی که این محمل تو منطبق با رفتار وی نیست، باز تلاش کن و یک راه دیگری را پیدا کن و سعی کن که از حمل بر سوء فاصله بگیری فلذا یک محمل خیری برای آن پیدا کن.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir