🔻اندیشه فقهی امام خمینی(ره)
🔹رهبر معظم انقلاب
۱۳۷۸/۱۱/۰۴
ممکن است فقهاو فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزیکه باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با #شریعت و #فقه و #احکام و عمل اسلامی پُر شود.
ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند 《آرمانهای اسلامی》 - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای <اقتصاد اسلامی> درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔹آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند. در خصوص غنا - موسیقی - ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزیکه در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی می گفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود. البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛ لیکن نظر امام #تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
#مکتب_امام_خمینی
#فقه
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 پس کجا درس خواندهاید
🔻 برشی از کتاب شرح صدر
... کنار درِ اتاق ایستاد و آنقدر تعجب کرده بود که حتی یادش رفت سلام کند:
- تو را به خدا قسم، آیا شما محمدباقر صدر هستید؟
شهید صدر با لبخند گفت: «بله، بفرمایید. خوش آمدید».
_ باورکردنی نیست!
برای بار دوم و سوم سؤالش را تکرار کرد و شهید صدر همان جواب را داد. هنوز مطمئن نشده بود و دقیقتر پرسید: «آیا شما همان صدری هستید که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را نوشته؟»
شهید صدر گفت: «بله. بفرمایید».
دکتر فنجری گفت: «جناب شیخ! کتابهای شما در عمق و دقت علمی و محتوای فکری بسیار برجسته است و شگفتی من و تعداد زیادی از دوستانم را که اساتید دانشگاه هستند برانگیخته است. یکی از آنها اندیشمند فرانسوی روژه گارودی است که او نیز مشتاق زیارت شماست. میخواستم بدانم که شما کجا و در کدامیک از دانشگاههای دنیا درس خواندهاید؟»
شهید صدر گفت: «من در هیچیک از دانشگاههای موردنظر شما درس نخواندهام؛ نه در عراق و نه جای دیگر. بلکه من اساساً در طول زندگیام بهجز دو بار از عراق خارج نشدم؛ یک بار برای ادای مراسم حج به خانه خدا رفتم و بار دیگر برای دیدار برخی از اقوام به لبنان سفر کردم».
ـ پس کجا درس خواندهاید؟
شهید صدر: در مساجد. اینجا در نجف، طلاب و علما در مساجد درس میخوانند.
دکتر فنجری که از این پاسخ شهید صدر شگفتزده شده بود گفت: «به خدا سوگند مساجد نجف، از همۀ دانشگاههای اروپا برتر است».
پ.ن: دکتر شوقی فنجری مشاور اقتصادی انورسادات، رئیسجمهور مصر، بود و در چند دانشگاه جهان اقتصاد تدریس میکرد.
📚 شرح صدر، ص۶٩
(پژوهشگاه شهید صدر ره)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰بحران در غرب
🔹هنری کیسینجر، استراتژیست و مشاور یهودیالاصل رئیسجمهور سابق آمریکا: آیتالله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامهریزی مواجه کرد، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناختهشده در دنیا، سخن میگفت و عمل میکرد، گویی از جایی دیگر الهام میگرفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست «روش های فقه نظام ولایی»
باحضور:🔻
حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسرو پناه
(عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام)
دبیر علمی:
آقای محمد حسین فرج نژاد
🔹زمان: امروز 22 خرداد، ساعت 16:30
🔹مکان: پردیسان ،بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 سكوت معنا ندارد
امام خمینی (ره):
اين كارى كه داريد انجام مى دهيد كه رسيدگى به امر متخلفين است، چه در سطح دادستانها و قضات و اينها و چه در سطح ادارات و وزارتخانه ها و اينها، يك امرى است كه الزام شرعى الآن دارد و با كمال جديت و قاطعيت اين بايد عمل بشود. و ما نمى توانيم ببينيم كه يك كشورى ادعاى اين بكند كه ما جمهورى اسلامى هستيم و قاضى كه آن قدر در شرع [به] او اهتمام شده است، آن وقت قاضى، يك شهر را به آتش بكشد و سكوت بكنيم. يا فرض كنيد يك دادستانى در يك جايى كارهاى خلاف شرع بيّن كرده است، باز هم بايد ما بنشينيم و سكوت بكنيم. از حالا به بعد اصلاً سكوت معنا ندارد. بايد آقايان به طور جدى محكم هایی تشكيل بدهند براى رسيدگى به امر متخلفين.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج17؛ ص195 | جماران؛ 7 دی 1361
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 نصح مستشیر در مواردی که مستلزم غیبت نمیشود، لازم است
📝 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔹 در فقه تربیت یکی از مباحث مرتبط با مربی، حکم مشاوره دادن است، به ویژه در جایی که کسی درخواست آن را داشته باشد که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر میشود.
🔹 فقها ضمن مکاسب محرمه، ذیل موارد استثناء شده از حرمت غیبت، به آن پرداختهاند.
🔹 نصح و نصیحت به معنای خیرخواهی برای دیگران و اصل آن به معنای خلوص است. اگر کسی نسبت به دیگران خیرخواه باشد، به نوعی اخلاص خود را به آن شخص نشان داده است و مستشیر به معنای کسی است که طلب مشورت دارد.
🔹 اگر درخواستی نباشد از باب ارشاد جاهل، احسان به دیگری و... استحباب آن ثابت میشود.
🔻 آیا در صورت درخواست مشورت، مشاوره دادن واجب میگردد؟
🔹 به دلیل عقلی و نقلی، حکم نصح مستشیر، رجحان و استحباب است و با اهمیت مورد، استحباب آن تاکید میشود.
🔹 اما حکم وجوب؛ فقهاء ذیل بحث غیبت مطرح کردهاند که اگر مشاوره دادن، مستلزم غیبت باشد، وجوب آن مقدم بر حرمت غیبت میگردد یا خیر؟
✅ اجمالا نصح مستشیر در مواردی که مستلزم غیبت نمیشود، لازم است. فقهایی مانند شهید ثانی در الرسائل خود، متعرض این مساله شدهاند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹 ارکان اقتصاد اسلامی/ خمس و زکات جایگزین مالیات شود
✅ آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» عنوان کرد؛
✍️ باید مالیات بعد از اخذ زکات و خمس باشد و اگر زکات و خمس برای تأمین مصارفی که مقرر شده، کفایت نکرد، در این صورت اقدام به گرفتن مالیات شود.
✍️ طوری نباشد فردی که متشرع و دیندار است هم مالیات و هم خمس و زکات بدهد، ولی فردی که متشرع نیست، زکات و خمس ندهد و با هزار بهانه از مالیات هم فرار کند.
✍️ از ارکان اقتصاد اسلامی واسطه مبادله یعنی طلا و نقره است و نمیتوان گفت که شرع در واسطه مبادله ساکت است تا هر چه میخواهد بشود.
✍️ برخی میگویند زکات ربطی به مدیریت جامعه ندارد. این نگاه سکولاریستی سبب شده تا ۴۰ سال است کمیته امداد داشته باشیم.
✍️ برای گرفتن و خرج زکات برنامه نداریم، در صورتی که میتوان با خمس و زکات، فقر را ریشهکن کنیم.
✍️ کمیته امداد برای چندسال اول انقلاب بود، والله میتوان فقر را ریشه کن کرد، به شرطی که طبق احکام اسلامی عمل کنیم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰خدمت کنید...
🔹به اسلام #خدمت کنید و به کشور خودتان خدمت کنید. شما وکیل مردمی هستید که همه اسلام را میخواهند، و همه کشور خودشان را میخواهند. و شما باید برای این ملت خدمت بکنید، به آن چیزی که شما را وکیل کرده است خدمت بکنید. اگر انحراف پیدا کنید بر خلاف ملت، خیانت کردهاید به وکالتی که دارید.
📅امام خمینی(ره) | ۴ خرداد ۱۳۵۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ روششناسی فقه نظام ولایی
💠 حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی تبیین کرد؛
🔹 فقه نظام ولایی، فقهی است که رویکرد حاکم بر کلّ آن ولایی است از طهارت تا دیات؛ لذا میتوان گفت که اکثر فقهای شیعه فقهالسیاسه یا فقهالاجتماع داشتهاند ولی فقهایی چون امام خمینی، الفقه الاجتماعی داشتهاند و رویکردشان در تمام ابواب، فقه نظام بوده است.
🔹 امام خمینی، نه تنها شأن عالمبودن اهلبیت مکرم را در نظر داشتهاند، بلکه شأن ولایی(حاکمیت و حکمرانی) ایشان را نیز در نگاه به احادیث و افعال ایشان در نظر داشتهاند و در تأسیس نظامات زندگی بشر، آنها را مدّنظر قرار دادهاند و در تفقه خود به این مطلب نیز نظر داشتهاند.
🔹 فقه نظام ولایی، به سه نظام رفتاری(شامل فقه فردی و اجتماعی)، نظام راهبردی و نظام ساختاری تقسیم میشود تا با چنین فقهی بتوان مقصود دین را که اجرای احکام الهی در میان ابنای بشر است را به نتیجه رساند.
🔹 نسبت فقه فرهنگ، رسانه، ارتباطات، سیاست، اقتصاد و... با جهانبینی فقه نظام ولایی، عام و خاص است؛ یعنی ابتدا جهانبینی بعد مکتب و سپس فقه نظام ولایی بهدست میآید.
🔻 روششناسی فقه نظام ولایی سه نوع اجتهاد لازم دارد؛
1️⃣ با هدف فهم جامع و روشمند نصوص دینی و تطبیق بر شئون زندگی صورت میگیرد.
2️⃣ اجتهادی پایشی برای شناخت موضوعات عینی است.
3️⃣ با هدف نقد وضع موجود و تغییر آن و ایصال به وضع مطلوب
#مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸نشست علمی «مکتب امام خمینی (ره)؛ مکتب تمدن ساز»
🔹حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
#مکتب_امام_خمینی
#مکتب_تمدن_ساز
#وسائل
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#اطلاعیه
🔷️ مجلس سوگواری به مناسبت شهادت جانسوز امام جعفر صادق علیه السلام به صورت مجازی برگزار میگردد.
♦️سخنران: حضرت حجة الاسلام و المسلمین پورسیدآقایی
♦️ با نوای: حاج عباس حیدرزاده
♦️ زمان: چهارشنبه ۲۸ خرداد
🕛 ساعت ۱۲:٠٠- ۱۳:٠٠
🔴آدرس اینترنتی کانال آپارات:
www.aparat.com/ayatollah.araki/live
🔴آدرس اینستگرام:
https://Instagram.com/ayatollah.araki
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🍁جگری شعله شد و سوخت و خاکستر شد
🍁شمع خاموش شد از باد و گلی پرپر شد
🍁باز هم زهر نشست و بدنی گشت کبود
🍁باز یاسی به زمین ریخت و نیلوفر شد
▪️شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
35.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
🎥 پیام انگلیسی آیت الله اراکی به حق طلبان و عدالتخواهان جهان
🔷 امید میرود با تداوم این جنبش عدالتخواه، رژیم اختاپوسی آمریکا که همه مردم جهان را همچون جورج فلوید از نفس کشیدن محروم کرده است، نابود شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 فقه شیعه مدیون علوم بیپایان امام صادق(ع) است
✔️ آیت الله صافی گلپایگانی:
🔹 فقه شیعه که متضمّن هزارها ماده قانونی و تعلیمی، و برنامهای عملی و اخلاقی اسلامی است در بیشتر و بلکه تقریباً در تمام موارد، مدیون علوم بیپایان امام صادق(ع) است.
🔹 در اوضاع و احوال سیاسی کشورهای اسلامی در آن زمان، حضرت صادق علیه السلام مجال و فرصتی مهم یافت تا بزرگترین نهضت علمی را رهبری فرماید و مدرسهای افتتاح کند که معروفترین علماء اسلام در آن تلمّذ و شاگردی کرده و اخذ حدیث و علم نمایند.
🔹 علوم امام جعفر صادق علیه السلام، بلاد و مجامع علمی اسلامی را فرا گرفت و علماء عراق و حجاز و خراسان و شام از ایشان اخذ علم نموده و در مشکلات علمی و معضلات مسائل اسلامی تنها آن حضرت حلال مشکلات و دفاع معضلات بود.
🔹 دنیای اسلام از دریای علوم امام صادق علیه السلام مستفیض است و به قول ابوحنیفه، همه عائله امام جعفر صادق اند، و حدیثی در صحیح مسلم از کتب اهل سنّت از آن حضرت روایت شده است که مأخذ حدود چهارصد مادّه راجع به احکام حجّ است که اهل سنّت از آن پیروی مینمایند.
🔹 اگر از زمان جابربن حیان تا حال دنبال نتایج استفادههای این مرد از امام ششم و فحصها و تحقیقات و بحثهای علمی او را گرفته بودیم و به علوم دیگر که مورد نیاز جوامع متمدّن و پیشرفته است اهمیت داده بودیم، امروز در میدان مدنیت مادی، به غرب و اروپا و آمریکا محتاج نمیشدیم.
🔹 باید قدر این مکتب و این گنج گرانبها و معارف ناب را دانست و همگان در این دانشگاه بزرگ، زانوی تلمّذ و شاگردی بزنند و در ایام شهادت آن امام همام علیه السلام، همانند سابق در مجالس عزای آن حضرت شرکت کنند و با شکوه هر چه بیشتر این ایام را تجلیل و احترام نمایند.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰#فساد، افشا خواهد شد
🔹شما خیال نکنید تا آخر عمر بتوانید با ریاکاری کارتان را درست کنید. نمیتوانید. بالاخره کشف میشود فساد. خوب، فرض کنید توانستید؛ چند سال با ریا و تزویر و با فحشِ به مردم زندگی میکنید؟ صد و بیست سال؟ صد و بیست سال در مقابل غیر متناهی چه نسبتی دارد؟ بَعدش غیر متناهی معذبید!
📅 امام خمینی(ره) | شهریور 1346
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ سالگرد فاجعه پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت و شهادت ۳۰۰۰ دانشجوی افسری در عراق توسط داعش ملعون تسلیت باد و رضوان الهی نصیبشان.
🔻 این فاجعه غیر انسانی ما را به یاد وعده دروغین مصعب و سر بریدن ۷۰۰۰ سرباز مختار می اندازد. متاسفانه پیرمردهای منطقه وعده دروغین داعش آمریکایی را پذیرفتند و ۳۰۰۰ دانشجوی افسری مسلح را به تسلیم قانع ساختند و داعشیان صهیونیستی همگان را جمع کردند و کشتند و در آب انداختند و یا در گورهای دسته جمعی با بدنی مجروح دفن کردند. متاسفانه هنوز آمار دقیقی از همه مقتولین اسپایکر و محل دفنشان در اختیار نیست.
🔻 تاریخ چهار دهه اخیر عراق و تسلیمش در برابر حزب بعث و ارتش آمریکا و داعش بسیار درس آموز است مخصوصا برای لیبرال مسلکان معمم و مکلا.
🔸 نگارنده چند سال پیش این قتلگاه را از نزدیک دید و قصه اش را از شاهدان عینی شنید و ساعتها گریست و بر شهیدان مدافع حرم دعا کرد و با همه هستی اش فهمید: امنیت یعنی دفاع کردن نه تسلیم شدن.
🆔 @khosropanah_ir
⚡️ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با #مکتبهای_بدلی به مبارزه برخاستند و يک #مکتب_پيشگام در #اخلاق_و_کلام_و_فقه را بنیان نهادند.
⚡️ یکی از مکاید #شیطان در طول تاریخ، مکتبسازیهای بدلی بوده است.
💠 #استاد_میرباقری:
🔸 مکتبسازي و ايجاد يک معنويت مبهم در مقابل گرايش توحيدي، از مکايد درازمدت #شيطان است که هميشه دنبال ميکند. اين مکتبسازي از «حَسبُنا کتاب الله» شروع ميشود تا بعد در دوره بنياميه و معاويه به جايي ميرسد که کاملاً وجود مقدس اميرالمومنين(ع) را رصد ميکند و هر کاري حضرت ميکنند بدلش را ميسازد.
فرقههاي کلامي و گرايشهاي معنوي منحرف که الان پيدا میشود تصادفي نيست و همانطور که الان دستگاه شياطين جن و انس تفرق معنوي و ايجاد گرايشهاي باطل را مديريت ميکنند، در دورههاي قبل هم همينطور بوده است. من در کتاب توحيد صدوق، انحرافاتي که در دنياي اسلام در موضوع توحيد شده است را ديدم. در تفسير توحيد يک طيف، از کساني هستند که به «تعطيل» يا «تشبيه» رسيدهاند. اينها مکتبسازي است و ريشهاش به دستگاه طواغیت و شیاطین برميگردد.
درواقع، يکي از کارها ايجاد کالاي جايگزين است که در آن دوره هم بهشدت اتفاق افتاده است، مثل تحريف #معنويت اسلام، تحريف #فقه و حتي روش فقاهت، تحريف #اعتقادات که در همه اينها مکتبسازيهاي متعدد انجام شده است؛ از اشاعره و جبريه بگيريد تا مرجئه. اينها همه ساخته و پرداخته عملي دستگاه طواغیت و بنياميه است و تصادفاً ظهور پيدا نکردند.
شأني که وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اين زمينه دارند چيست؟
🔸 همانطور که شيخ مفيد نقل کردهاند قبل از امام باقر(ع)، تشيع که مکتب حق است يک #فقه_و_شريعت روشن و حتي يک #معنويت و يا #نظام_اعتقادي داراي چارچوب روشن نداشت و ما گاهي در فقه نيازمند اهل سنت ميشديم، ولي امامین صادقین(ع) يک #مکتب_پيشگام درست کردند.
در صدر اسلام واقعا اين گونه بود و نبض فرهنگ در دست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده است. ایشان هم مبارزه با گرايشات منفي ميکردند و جلوي آن معنويت باطلي که بعد مبدأ پيدايش گرايشات صوفيانه شد ايستادند، و هم بهشدت با گرايشات انحرافاتي و ظاهريگري مبارزه کردند و به دنبال ايجاد يک عقلانيت استوار شيعي در کلام و در اعتقادات بودند. ايشان يک بناي عظيمي را در فقه و کلام و عرفان و اخلاق گذاشتند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
برائت از تاریخ بیعدالتی
🔸 امام خمینی (ره):
فرياد برائت ما فرياد مردم مسلمان آفريقا است، فرياد برادران و خواهران دينى ما كه به جرم سياه بودن، تازيانه ستمِ سيهروزان بى فرهنگِ نژادپرست را مىخورند. فرياد برائت ما، فرياد برائت مردم لبنان و فلسطين و همه ملتها و كشورهاى ديگرى است كه ابرقدرتهاى شرق و غرب، خصوصاً آمريكا و اسرائيل به آنان چشم طمع دوخته اند و سرمايه آنان را به غارت برده اند و نوكران و سرسپردگان خود را به آنان تحميل نمودهاند و از فواصل هزاران كيلومتر راه به سرزمينهاى آنان چنگ انداخته و مرزهاى آبى و خاكى كشورشان را اشغال كرده اند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج20؛ ص317 | پیام برائت از مشرکان؛ 6 مرداد 1366
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🏴 یار دیرین شهید صدر به استاد شهیدش پیوست
آیتالله محییالدین فقیه مازندرانی (آموزگار) فرزند بهاءالدین فقیه مازندرانی در سال ۱۳۶۴هـ.ق چشم به جهان گشود و در ابتدای جوانی خود به تحصیل علوم دینی پرداخت. مقدمات را در محضر عموی خود شیخ محمد اظم فقیه و شیخ محمدعلی افغانی (مرحوم مدرس) آموخت. بخشی از دروس سطوح (کفایه و مکاسب) را نزد سید کاظم حائری و بخشی از مکاسب را از محضر آیتالله شیخ میرزا جواد تبریزی فراگرفت. رسائل را در محضر شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سید نورالدین اشکوری و شیخ ملاصدرا بادکوبهای آموخت. در مباحث خارج اصول آیتالله خویی و همچنین مباحث خارج اصول و خارج فقه شهید سید محمدباقر صدر و مباحث خارج فقه امام خمینی (رضواناللهعلیهماجمعین) حضور یافت.
وی بیش از ده سال ملازم شهید صدر بود و از نزدیکان و معتمدان ایشان بهشمار میرفت. وی در عراق فعالیتهای گستردهای داشت و سالها در نجف اشرف به دو زبان فارسی و عربی به سخنرانی و تبلیغ معارف دینی مشغول بود. فعالیتهای روشنگرانه او باعث شد که رژیم بعثی عراق وی را چندین بار دستگیر و در سال ۱۹۷۵م از عراق تبعید کند. وی پس از دو سال به عراق بازگشت، اما دوباره در رجب سال ۱۳۹۹ق. تبعید شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران او نیز همچون دیگر شاگردان شهید صدر و بنا به دستور اکید آن شهید والامقام به حمایت همهجانبه از انقلاب اسلامی ایران، با تمام وجود به خدمت به انقلاب پرداخت و مسئولیتهای گوناگونی را در نظام اسلامی به عهده گرفت؛ از جمله مدتی در دادگاه انقلاب شاهرود به قضاوت مشغول شد.
نامههای بسیار بین او و شهید صدر، همگی نشان از رابطه عاطفی عمیق شهید صدر با ایشان است. شهید صدر در یکی از نامههای خود خطاب به وی مینویسد:
امید من و نور دیدهام ابومحمدعلی!
خداوند تو را حفظ کند و از بدیها در امان بدارد.
سلام بر تو ای فرزند عزیزم؛ سلامی به وسعت دلتنگی و اشتیاقم برای تو و دیگر عزیزان همراه تو (که خداوند همهتان را محفوظ بدارد)
این چند سطر را در روز یکشنبه شانزدهم شوال مینویسم درحالیکه حدود یک سال از جدایی ما میگذرد؛ یک سالی که چقدر طولانی گذشت!
چندی قبل داشتم به همین دوری فکر میکردم که ناگهان خبر خوش احتمال بازگشت تو به عراق به من رسید و از این خبرِ خوش بهحدی خرسند شدم که کسی این خوشحالی را درک نمیکند، مگر پدری که از فرزند عزیزش جدا شده باشد و سپس ناگهان بارقهای از امیدِ دیدار بر دلش بتابد…
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 بررسی روایات نصح مومن و مستشیر/ امر به معروف، از مصادیق نصح و واجب است
📝 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
📌 در فقه تربیت، حکم مشاوره دادن در صورت درخواست آن مطرح است که در فقه از آن به «نصح مستشیر» تعبیر میشود.
✅ دلیل اول: دلالت آیه سوال، بر وجوب مشاوره پذیرفته نشد.
✅ دلیل دوم: روایات
1️⃣ دسته اول: روایات نصح مومن: شش روایت در کتاب کافی وجود دارد، مانند: «يَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ أَنْ يُنَاصِحَهُ/ لِيَنْصَحِ الرَّجُلُ مِنْكُمْ أَخَاهُ/ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِيحَةُ». روایات، دال بر وجوب نصیحت بوده که شامل مشاوره دادن هم میشود.
🔰 اشکالات: این روایات مشتمل بر: 1- امور اخلاقی بوده و حمل بر استحباب میشوند؛ 2- عمل به آن مستلزم عسر و حرج است؛ 3- ضرورت فقهی و سیره قطعیه متشرعه بر عدم وجوب است.
🔰 بررسی: فتوای قدماء و متاخرین به وجوب، در ادعای ضرورت و سیره متشرعه، ایجاد تردید میکند. امر به معروف، یکی از مصادیق نصح و واجب است.
2️⃣ دسته دوم: روایات نصح مستشیر: «[من]اسْتَشَارَنِي ثُمَّ قَبِلْتُ ذَلِكَ مِنْهُ لَأَدَّيْتُ إِلَيْهِ الْأَمَانَةَ/ أَدِّ الْأَمَانَةَ لِمَنِ ائْتَمَنَكَ وَ أَرَادَ مِنْكَ النَّصِيحَةَ».
🔰 اشکال: دلالت روایات ناظر به لزوم امانت داری در ارائه نظر صحیح و کارشناسی در صورت اقدام به مشورت است، نه اصل لزوم آن.
مفتاح
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#معرفی_کتاب
📙 #منظومه_فکری_آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
اثر حجت الاسلام دکتر #عبدالحسین_خسروپناه و جمعی از پژوهشگران
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 مهلت ارسال آثار به همایش کتاب سال حوزه تمدید شد
🔰 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی خبر داد؛
📚 با توجه به شرایط بهداشتی موجود و ضرورت توجه و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مهلت ارسال آثار تا 20 تیرماه تمدید شد.
📚 این همایش اختصاص به حوزویان برادر و خواهر داخل و خارج کشور دارد و لازم است کتابهای ارسالی، برای اولین بار در سال 1398 به چاپ رسیده باشد.
📚 پایاننامههای سطح4(دکتری) حوزویانی که در سال 1398 در یکی از مراکز علمی پژوهشی حوزوی دفاع شده باشد نیز بخش دیگر همایش کتاب سال حوزه است.
📚 آثاری پذیرفته میشود که در زمینه علوم اسلامی یا انسانی مرتبط با حوزه دین تألیف، تدوین، تصحیح و تحقیق یا ترجمه شده باشد.
📚 پدیدآورندگان آثار تا 20 تیرماه 1399 فرصت دارند با مراجعه به سامانه اینترنتی همایش به نشانی www.ketabehowzeh.ir نامنویسی کرده و دو نسخه از اثر خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند.
📚 بارگذاری «فایل الکترونیکی پایاننامه» با فرمت word یا pdf و «تصویر صورتجلسه دفاعیه» در هنگام ثبتنام، ضروری است، همچنین ارائه نسخه زبان مبدأ، برای کتابهای ترجمه شده الزامی است.
📚 علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به پایگاه اینترنتی همایش به نشانی www.ketabeHowzeh.ir مراجعه کرده یا با تلفن شماره 02532135603 تا 605 تماس بگیرند. سامانه پیام کوتاه 100007020 نیز پاسخگوی سؤالات نویسندگان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 اسلام امروز امانتی در دست ماست و اگر خللی در آن وارد شود علاوه بر آن که آخرت ما از بین رفته است، دنیای ما هم بر باد میرود.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۸ بهمن ۱۳۶۳
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir