مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً
برخی از مؤمنان، (بزرگ)مردانی هستند که بر سر پیمانی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند. پس بعضی از آنان، (در راه وفای به عهد و پیمان خود،) جان به جانآفرین تقدیم کردند، و برخی از آنان، در انتظار (شهادت) هستند و به هیچ وجه (عهدشان را با خدا) تغییر ندادند؛
[سوره مبارکه احزاب آیه ۲۳]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ م
نكتهها:
كلمهی «نحب» دارای معانی زيادی است ولی در اين جا به معنای نذر و عهد و پيمانی است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ يا خطر بزرگی شود.
در برابر گروهی كه خواهان زندگی در رفاه بودند، «يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ» [احزاب، ۲۰.]۱ گروهی در انتظار شهادتند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
امام حسين عليه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهی بالای سر شهدا اين آيه را تلاوت میفرمود. [تفسير كنزالدّقائق.]۲
پيامها:
۱- همهی اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
۲- نقل كمالات ديگران يكی از راههای تربيت است. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ ...
۳- دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانهی صداقت در ايمان است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ»
۴- تعهّد، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا»
۵- بزرگداشت شهدا، پيام و درسی قرآنی است. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ»
۶- انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» آمادگی برای لقای خداوند، از صفات مؤمنان است.
۷- باب شهادت باز است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
۸- شهادت برخی مؤمنان، عامل عقب نشينی يا دلسردی ديگر مؤمنان نمیشود.
(مؤمن با اينكه شهادت دوستان و عزيزان خود را میبيند، باز خود در انتظار شهادت است) «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
۹- مؤمنان واقعی پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّی شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمیدهد. «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh
هدایت شده از مُحِب
4_5801122776639081595.mp3
10.29M
جز پیش تو قلبم...
هرجا میرفت گم بود!
من از همه طردُ...
بی کَس و یارم...
پناهم باشُ نورِ راهم باشُ
تنها نگذارم...
#مداحی
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
او کسی ست که در میان کسانی که کتاب آسمانی نداشتهاند، پیامبری از (نوع) خودشان فرستاد که آیاتش را بر آنان میخوانَد و آنان را رشد میدهد و به آنان کتابِ (آسمانی) و حکمت یاد میدهد، و بهراستی آنان پیش از این در گمراهی آشکاری بودند.
[سوره مبارکه جمعه آیه ۲]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ
پيامها:
۱- بعثت پيامبران كاری الهی است. «هُوَ الَّذِي بَعَثَ»
۲- بعثت پيامبران، عامل رويش، جهش و رستاخيز در همه سطوح و امور جامعه است. «بَعَثَ»
۳- برخاستن پيامبر از يك جامعه امّی و آنگاه پرچمداری علم و حكمت، يك معجزه الهی است. «بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا»
۴- رهبر جامعه اسلامی بايد از مردم، «رَسُولًا مِنْهُمْ» و در مردم باشد. «فِي الْأُمِّيِّينَ»
۵- تلاوت قرآن، وسيله و مقدمه تزكيه و تزكيه مقدم بر تعليم و تعلّم است
يَتْلُوا ... يُزَكِّيهِمْ ... يُعَلِّمُهُمُ. (چنانكه در جای ديگر میخوانيم: «اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّـهُ» [بقره، ۲۸۲.]۱۰ از خداوند پروا كنيد تا خداوند، حقايقی را به شما بياموزد).
۶- تزكيه و خودسازی بايد در سايه مكتب انبيا و آيات الهی باشد. (رياضتها و رهبانيتهايی كه در سايه تعليم پيامبران نباشد، خود نوعی انحراف است.) «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ»
۷- تزكيه و تعليم در رأس برنامههای انبياست. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ»
۸- در مكتب انبيا، پرورش روحی و آموزش فكری، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»
۹- در محيط فاسد نيز میتوان كار تربيتی كرد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
۱۰- برای درك زحمتهای پيامبران الهی، بايد به وضعيّت فرهنگی و اخلاقی مردم زمان آنها توجه كرد. «وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ»
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh
هدایت شده از باسط
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹دزده آمد خدمت حضرت امیر(ع) گفت...
🔹مدح مولا
🕊 : @ir_baset
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برائت در سیره ی امام هادی علیه السلام...
@jojeh_talabeh