«تصمیم گرفتم آنقدر سکوت کنم تا دلی برایم تنگ شود؛
به خودم آمدم، دیدم که فراموش شدهام.»
.
آدمحسابی بودن به پوشیدن لباس برند، ماشین گرون، شمالشهر زندگی کردن، لوازم گرونقیمت و خارجی حرفزدن نیست به خدا!
ادبه، شخصیته، آدم امن بودنه، محترم بودنه، حرف دهنت رو فهمیدنه، فروتن بودنه.
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ
به این شهر سوگند میخورم؛
[سوره مبارکه بلد آیه ۱]
#درمحضرنور
.
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ به این شهر سوگند میخورم؛ [سور
نكتهها:
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهی حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم میخورم) معنا كردهاند و گروهی آن را (سوگند نمیخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدری روشن است كه نيازی به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهی و اولين خانهای است كه برای انسان قرار داده شد.
جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنی را در ترجمه آورديم و معنای دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال میدانند، پس به شهری كه اهانت تو را حلال میشمرند سوگند نمیخورم. و معنای سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمی كه درباره مخالفان بخواهی میتوانی بگيری. [اين معنا در حديثی در كتاب بحار، ج ۲۴، ص ۲۸۴ آمده است.]۱
«كَبَدٍ» به معنای سختی و «لبد» به معنای پشم متراكم است. البتّه بعضی كبد را به معنای راست قامت و معتدل گرفتهاند. [لسان العرب( به نقل از تفسير راهنما).]۲
اينكه انسان در دل رنج و سختی آفريده شده، يعنی كاميابیهای دنيوی آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت علی عليه السلام میفرمايد: دنيا خانهای است كه با سختیها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» [نهجالبلاغه، خطبه ۲۲۶.]۳
گرچه بعضی مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولی همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادی را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولی موفق نشدم. [تفسير نور الثقلين.]۴
پيامها:
۱- سرزمينها میتوانند دارای قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ»
۲- تكرار گاهی نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ
۳- ارزش زمينها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه به خاطر حضور پيامبر)
۴- در مقام فرزندی، دختر يا پسر تفاوتی ندارد. «وَ ما وَلَدَ»
۵- زندگی بشر در متن مشقتها و سختیها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
۶- هر مالی كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
۷- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهی است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ...
أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ
۸- نتيجه هر محاسبهای كه جای خدا در آن خالی باشد، پوچی و زيانكاری است. أَ يَحْسَبُ ... أَ يَحْسَبُ
۹- خود بزرگ بينی در برابر خدا چه معنايی دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ»
۱۰- كسانی كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايی و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی روایت هم میتواند باعث توقف در انسان شود...
@jojeh_talabeh
خب از اونجایی که بیشتر اعضای کانال محصل هستند، تصمیم گرفتم یک سری آدابی که شاگرد باید در مواجهه با استادش رعایت کنه رو براتون بارگزاری کنم .
آداب مشترک بین استاد و شاگرد
[یک سوم دانش]
یک: خالص کردن نیت برای خدای متعال به هنگام یادگیری و ياد دادن .
مبنای سنجش رفتار و کردار هر آدمی ،نیتشه
و همین موضوع بعضی وقت ها باعث کم ارزش شدن کارمون میشه و بعضی وقت ها اون رو مثل گوهری میکنه که به خاطر منزلت زیادش ،بهاش دست نیافتنی میشه ،بعضی وقتا هم با اینکه تو قالب واجبات شرعیه ،به وزر و وبالی برای فرد تبدیل میشه که تو دفتر گناهانش ثبت میشه .
معلم و شاگرد باید تو رفتار های خودشون ،کسب خشنودی خدا ،انجام فرمان او ،اصلاح خودشون و رهنمون شدن بنده های خدا به نشونه های دین رو در نظر بگیرن و انگیزه شون خواسته های دنیایی نباشه ؛خواسته هایی مثل ثروت ، مقام ، شهرت ، برتری نسبت به رقیب هاشون یا فخر فروشی و انگیزه های اشتباه دیگه ای که باعث خشم الهی میشه ،ثواب رو ازشون میگیره و اونا رو جزو کسانی قرار میده که اینجوری هستن:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالاً (۱۰۳) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً (۱۰۴)
بگو: آیا شما را از زیانکارترین مردم از نظر رفتار و کردار آگاه کنم؟؛
همآنان که تلاششان در زندگی دنیا بر باد رفته است، و با این حال میپندارند که به شایستگی عمل میکنند
كهف [۱۰۳-۱۰۴]
پیامبراکرم [ص] فرمودند:[ارزش] کارهای آدمی تنها در گرو نیت [او] است .نصیب هر کسی [از کارهایش] تنها نیت اوست .هرکس به سوی خدا و پیامبرش روان شود ،به [خشنودیِ] آنها دست می یابد و هر کس راهی دنیا شود تا بدان نائل آید ،یا در پی زنی باشد تا او را به همسری در آورد ،دستاوردی جز اینها نخواهد داشت .
✍️🏻صحیح بخاری،ج ۱،ص۱۷
این حدیث از اصول اسلام و یکی از پایه ها و ستون های اولیه شه ،به طوری که گفتند یک سوم دانش همینه !
بعضی از اهل فضل برای تبیین این مطلب گفتند که دست آورد های بنده ها از راه دل،زبان و دست اونهاست .
پس نیت یکی از راه های سه گانه اکتسابِ آدمی و بهترین اونهاست ،به خاطر اینکه بر خلاف دوتا راه دیگه خودش به تنهایی عبادت محسوب میشه !
@jojeh_talabeh
نسبت عشق به من، نسبت جان است به تن
تو بگو من به تو مشتاق تَرَم؟ یا تو به من؟!
زندهام بی تو همین قدر که دارم نفسی
از جدایی نتوان گفت به جز آهِ سخن
بعد از این در دل من شوق رهایی هم نیست
این هم از عاقبت از قفس آزاد شدن
وای بر من که در این بازی بی سود و زیان
پیش پیمان شکنی چون تو شدم عهدشکن
باز با گریه به آغوش تو بر می گردم
چون غریبی که خودش را برساند به وطن
تو اگر یوسف خود را نشناسی عجب است
ای که بینا شده چشم تو ز یک پیراهن
#جنابِنظری
@jojeh_talabeh