[نگارخونه]
آداب مشترک بین استاد و شاگرد [یک سوم دانش] یک: خالص کردن نیت برای خدای متعال به هنگام یادگیری و ي
علم بهتر است یا ثروت؟
امیرالمومنین علی [عليه السلام]:
دانایی به هفت دلیل از دارایی برتر است :
●نخست آنکه دانایی میراث پیامبران است اما دارایی میراث فرعون ها ؛
●دوم آنکه دانایی با انتقال به دیگران کاهش نمی یابد اما بخشش دارایی ،در آن میکاهد ؛
●سوم آنکه دارایی به نگاهبان نیازمند است اما دانایی نگاهبانِ فردِ داناست؛
●چهارم آنکه دانایی به کفن را می یابد[پس از مرگ نیز با آدمی ،همراه است و به کار می آید]اما دارایی [در همین دنیا] می ماند
●پنجم آن که دارایی هم برای دینداران و هم برای افراد بی دین فراهم می آید اما دانایی [دانش دین،به صورت حقیقی] فقط برای دینداران فراهم می گردد؛
●ششم آنکه مردم همگی در کار دین خود به عالمان نیازمندند اما به ثروتمندان نیاز ندارند؛
●هفتم آنکه دانایی مدد رسانِ آدمی در گذر از پل صراط است و دارایی بازدارنده اوست .
@jojeh_talabeh
DoaShab1MaheRajab (1).mp3
1.78M
🌛دعای رویت هلال ماه رجب و شعبان
#حاج_میثم_مطیعی
🤲اَللّـهُمَّ بارِکْ لَنا فى رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ اَعِنّا عَلَى الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ
خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه و شب زنده دارى و نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلاً
برخی از مؤمنان، (بزرگ)مردانی هستند که بر سر پیمانی که با خدا بستند، صادقانه ایستادند. پس بعضی از آنان، (در راه وفای به عهد و پیمان خود،) جان به جانآفرین تقدیم کردند، و برخی از آنان، در انتظار (شهادت) هستند و به هیچ وجه (عهدشان را با خدا) تغییر ندادند؛
[سوره مبارکه احزاب آیه ۲۳]
#درمحضرنور
@jojeh_talabeh
[نگارخونه]
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ م
نكتهها:
كلمهی «نحب» دارای معانی زيادی است ولی در اين جا به معنای نذر و عهد و پيمانی است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ يا خطر بزرگی شود.
در برابر گروهی كه خواهان زندگی در رفاه بودند، «يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ» [احزاب، ۲۰.]۱ گروهی در انتظار شهادتند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
امام حسين عليه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهی بالای سر شهدا اين آيه را تلاوت میفرمود. [تفسير كنزالدّقائق.]۲
پيامها:
۱- همهی اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ»
۲- نقل كمالات ديگران يكی از راههای تربيت است. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ ...
۳- دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانهی صداقت در ايمان است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ»
۴- تعهّد، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صَدَقُوا ما عاهَدُوا»
۵- بزرگداشت شهدا، پيام و درسی قرآنی است. «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ»
۶- انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ» آمادگی برای لقای خداوند، از صفات مؤمنان است.
۷- باب شهادت باز است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
۸- شهادت برخی مؤمنان، عامل عقب نشينی يا دلسردی ديگر مؤمنان نمیشود.
(مؤمن با اينكه شهادت دوستان و عزيزان خود را میبيند، باز خود در انتظار شهادت است) «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ»
۹- مؤمنان واقعی پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّی شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمیدهد. «وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا»
#تفسیرنور
@jojeh_talabeh