•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#نهج_البلاغه
حکمت ۶۲
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#شرح_و_تفسیر_حکمت۶۲
پاداش برتر:
امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز به یک اصل مهم قرآنى و اسلامى اشاره کرده مى فرماید: «هنگامى که به تو تحیتى گویند به صورتى بهتر پاسخ گوى و هرگاه هدیه اى براى تو فرستند آن را به صورت افزون تر پاداش ده. با این حال فضیلت از آن کسى است که ابتدا کرده است»; (إِذَا حُیِّیتَ بِتَحِیَّة فَحَیِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا، وَإِذَا أُسْدِیَتْ إِلَیْکَ یَدٌ فَکَافِئْهَا بِمَا یُرْبِی عَلَیْهَا، وَالْفَضْلُ مَعَ ذَلِکَ لِلْبَادِی).
اخلاق اسلامى مى گوید هیچ کار خوبى را نباید بدون پاداش گذاشت; خواه سخن احترام آمیزى باشد یا اقدام عملى، بلکه بهتر آن است که پاداش برترى داشته باشد; مثلاً اگر کسى به ما بگوید «سلام علیکم» بهتر آن است که در پاسخ بگوییم «سلام علیکم ورحمة الله» وهرگاه کسى هدیه مختصرى براى ما بفرستد ما در موقع مناسب هدیه بهتر و بیشتر براى او بفرستیم. این کار سبب مى شود پیوند محبت و دوستى در میان افراد جامعه روز به روز بیشتر شود و روح حق جویى و حق طلبى و حق شناسى تقویت گردد و زندگى در چنین جامعه اى بسیار توأم با آرامش خواهد بود.
در حالات بزرگان اسلام نمونه هاى عملى این دستور بهوضوح دیده مى شود. از جمله این که یکى از راویان اخبار مى گوید من نزد حسن بن على(علیه السلام) بودم کنیزى بر آن حضرت وارد شد و دسته گلى تقدیم آن حضرت کرد. حضرت فرمود: «أنْتِ حُرُّ لِوَجْهِ اللّهِ تَعالى; تو براى خدا آزادى».
به این ترتیب حضرت در برابر اهداى یک دسته گل این کنیز را براى همیشه آزاد کرد.
راوى مى گوید عرض کردم او فقط یک دسته گل به شما داد که قیمت چندانى ندارد شما او را آزاد کردید. امام در پاسخ فرمود: «(هکذا) أدَّبَنی اللّهُ تَعالى; خداوند این گونه ما را تربیت کرده است». سپس امام آیه شریفه (وَإذا صُیِّبتم بِتَحِیَّة...) را تلاوت فرمود و افزود: این که خدا فرموده به صورت بهتر پاداش دهید بهتر از آن همین بود که او را آزاد کنم.(1)
این که امام در ذیل این کلام حکمت آمیز مى فرماید: برترى و فضیلت از آنِ کسى است که ابتدا کرده به سبب این است که شخص دوم هرکارى کند جنبه پاداش عمل دارد در حالى که شخص اول بدون این که خدمتى به او بشود اقدام به نیکى کرده و مطلقاً جنبه پاداش نداشته است، بنابراین شخص اول بر دومى برترى دارد.
به همین دلیل در حدیثى از امام حسین(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «لِلسَّلام سَبْعُونَ حَسَنَةُ تِسْعُونَ وَسِتُّونَ لِلْمُبْتَدی وَواحِدَةٌ لِلرّادِ; سلام هفتاد حسنه دارد که شصت و نه حسنه آن از کسى است که سلام کرده و یک حسنه از آن کسى که پاسخ مى گوید».(2)
این حدیث از امیرمؤمنان نیز در بحارالانوار و مستدرک الوسائل نقل شده است.
اضافه بر این کسى که ابتدا به سلام و تحیت یا کار نیک مى کند یک فضیلت اخلاقى دیگرى را نیز براى خود آشکار ساخته و آن مسأله تواضع در برابر برادر دینى است در حالى که پاسخ گوینده تواضع خاصى ندارد جزء این که حق شناسى مى کند.
عجب این که اصل این کلام حکمت آمیز در شرح نهج البلاغه مرحوم کمره اى و ابن میثم و مغنیه و همچنین شرح نهج البلاغه مرحوم شوشترى در اینجا نیامده است.
شایان دقت است که واژه «أُسْدِیَتْ» از ماده «سَدْو» بر وزن «سرو» در اصل به معنى دراز کردن دست به سوى دیگرى است، بنابراین «أُسْدِیَتْ إلَیْکَ یَدٌ» در کلام امام مفهومش این است که دستى به سوى تو دراز شد و این جمله کنایه از بخشش و اهداى هدیه است.
#شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
#احکام
اقسام آب هـا
-مضاف
-آب راکد: کر- قلیلآب جاریآب بارانمطلق:
الف: آب مضاف (آب ناخالص و عصاره ای)
1 .معنای آب مضاف
آب مضاف آبی است که اطلاق کلمه آب بر آن به تنهایی و بدون قید و اضافه صحیح نباشد، خواه از چیزی گرفته شود، مانند آب
هندوانه، گلاب و مانند آن، یا با چیزی مخلوط شود به طوری که دیگر به آن آب نگویند، مانند شربت، آب نمک و مانند آن.
احکام آب مضاف
1 .آب مضاف، چیز نجس را پاک نمی کند (از مطهرات نیست) .
2 .با برخورد به نجاست، نجس می شود (هر چند نجاست کم باشد و بـــو یا رنگ یا مزه ی آب عوض نشود و هر چند آب مضاف
به اندازه کر باشد) .
3 .وضو و غسل با آب مضاف باطل است.
4.اگر آب مضاف نجس به گونه ای با آب جاری یا کُر مخلوط شود که دیگر به آن، آب ناخالص نگویند، پاک می شود.
5.آبی که مضاف بوده اگر انسان شک کند مطلق شده یا نه، حکم آب مضاف را دارد ؛ یعنی چیز نجس را پاک نمی کند و وضو و
غسل نیز با آن باطل است.
ب: آب مطلق (آب خالص)
1 .معنای آب مطلق
آب مطلق آبی است که اطلاق کلمه آب بر آن به تنهایی و بدون هیچ قید و شرطی صحیح باشد، مانند آب باران و آب چشمه و
مانند آن.
📚 #رساله_آموزشی_احکام_عمومی
✏️ مطابق با فتوای مقام معظم رهبری
#️⃣ #فقه #توضیح_المسائل #خامنه_ای #مقام_معظم_رهبری
4_6012538594709733491.mp3
12.6M
🎙 #یاد_مرگ
📣 #جلسه_سیوهشت
📚 با موضوع ..
عوامل تکفیر گناهان..👌
حجتالاسلام #عالی
ابدیتدرپیشداریمخودرا
آمادهکنیم...✅
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ
وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"💐
4_6032583374583890072.mp3
11.87M
🎙 #یاد_مرگ
📣 #جلسه_سیونه
📚 با موضوع ..
عوامل تکفیر گناهان..👌
حجتالاسلام #عالی
ابدیتدرپیشداریمخودرا
آمادهکنیم...✅
"اٰللـٌّٰهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ
وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ"💐
💠 سلسله مباحث دینداری در آخرالزمان
📋 موضوع : دلیل بایدها و نبایدهای دین - عمل به واجبات - مفید کردن خواب
📆 تاریخ : ۸۹/۳/۲۳
#جلسه_سوم_دینداری_در_آخرالزمان
6_1152921504629041893.mp3
436.1K
5⃣ مفید کردن خواب
⏳ زمان : ۱:۴۶
📁 حجم : ۰.۴ مگابایت
#جلسه_سوم_دینداری_در_آخرالزمان
6_1152921504610034866.mp3
477.6K
6⃣ ذکرهای قبل از خواب
⏳ زمان : ۱:۵۷
📁 حجم : ۰.۵ مگابایت
#جلسه_سوم_دینداری_در_آخرالزمان
#قرب_به_اهل_بیت۴۴
برای اینکه مسیر کمال را طی کنیم
و به یک باطن انسانی تبدیل شویم؛
نیاز به حرکت دقیق و همراهی منظم با متخصصی داریم که خود این مسیر را رفته و رسیده باشد!
✔️امام یعنی همین :
تنها راهنما برای «پلّه پلّه رفتن تا ملاقات خدا»
قرب به اهل بیت ۴۴.mp3
9.55M
✘ انسان حتماً زیان میبیند! حتی مومنین!
حتماً خودش را به تباهی میکشاند! حتی مومنین!
حتماً اصل سرمایهاش را از دست میدهد! حتی مومنین!
مگر در یک حالت که رستگار خواهد شد: #والسلام !
مجموعه #قرب_به_اهل_بیت (علیهماالسلام) ۴۴
#استاد_شجاعی | #استاد_ماندگاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تقویت جبهۀ مقاومت،
الآن حیاتیترین مسئلۀ ماست!
(هر نفرِ ما یک نقش دارد.)
#کلیپ | #استاد_شجاعی
منبع : جلسه ۹ از مبحث شرح زیارت ال یاسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جبههی مقاومت، در چندقدمی پیروزی،
شکست خواهد خورد؛ اگر...
#کلیپ | #استاد_شجاعی | #استاد_راجی
منبع : جلسه یک از مبحث صهیونیسم شناسی در قرآن
هدایت شده از پرچم داران انقلاب اسلامی(وابستگان)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیزر طرح سراسری حفظ قرآن کریم ویژه خانواده محترم کارکنان و اعضای وابسته انتظامی کشور
سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
مرکز فرهنگی خانواده کارکنان و اعضای وابسته فراجا