•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#نهج_البلاغه
حکمت ۱٨
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#شرح_و_تفسیر_حکمت_۱٨
بى طرف هاى منفى:
همان گونه که در سند این حکمت آمد، این سخن حکیمانه امام مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابىوقاص» و «عبدالله بن عمر» است که در جنگ جمل وصفین با امام همراهى نکردند وبه دشمنان او نیز نپیوستند، بلکه بى طرف ماندند وبه عذرهاى واهى متوسل شدند. امام درباره آنها مى فرماید: «حق را تنها گذشتند و باطل را یارى نکردند»; (خَذَلُوا الْحَقَّ، وَلَمْ یَنْصُرُوا الْبَاطِلَ).
اشاره به این که گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند; ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید: «(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه); به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق (و امام مسلمین) برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند»(1) عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند.
در این که آیا این گروه با على(علیه السلام) بیعت کرده بودند ولى در مسئله مبارزه با اصحاب جمل و جنایتکاران شام کوتاه آمده بودند یا از ابتدا زیر بار بیعت نرفته بودند، در میان مورخان اختلاف نظر است. در بعضى از نقل ها آمده که اینها بیعت را پذیرفتند ولى به فرمان امام در مبارزه با اهل باطل عمل نکردند و مطابق برخى دیگر از نقل ها از ابتدا زیر بار بیعت با آن حضرت نرفتند و جزء اقلیت ناچیزى بودند که بر خلاف جمهور مسلمین از بیعت با امام سر باز زدند.
مرحوم علامه شوشترى معتقد است که اکثر روایات حاکى از آن است که این گروه بیعت نکردند.(2)
در اینجا این سؤال پیش مى آید که اگر آنها بیعت نکردند چگونه امام انتظار داشت که به لشکر او بپوندند و با باطل مبارزه کنند.
پاسخ این سؤال روشن است، زیرا اوّلاً جمهور مسلمانان و اکثریت قاطع مهاجران و انصار بیعت کرده بودند و این حجت براى همه مردم بود و ترک بیعت گناه بزرگى بود که از آنها سر زد. ثانیاً به فرض که آنها بیعت نکرده باشند ولى وظایف یک مسلمان را باید انجام دهند و به آیات قرآن باید عمل کنند یعنى همان گونه که نماز و روزه و حج را باید انجام دهند، به آیه شریفه (فَقاتِلُوا الَّتِى تَبْغی حَتّى تَفِىءَ إِلى أَمْرِ اللّه)نیز باید گردن نهند. این یک وظیفه اسلامى است که به بیعت ربطى ندارد.
به خصوص این که در حدیثى نیز از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که فرمود: «السّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیْطانٌ أَخْرَسٌ; کسى که نسبت به حق بى طرف و بى تفاوت بماند و سکوت اختیار کند شیطان گنگى است».(3) به ویژه این که کناره گیرى این گونه افراد که به عنوان شخصیت هاى معروف جامعه اسلامى شناخته مى شدند ضربات شدیدترى بر پیکر حق وارد مى کرد.
قابل توجه این که ابن عبدالبر در کتاب استیعاب در شرح حالات «عبدالله بن عمر» مى نویسد که به هنگام وفات مى گفت: هیچ چیزى ناراحت کننده اى در دلم از امر دنیا نیست جز این که که من با آن گروه ستمگر همراه على بن ابى طالب پیکار نکردم»
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#احکام_خانواده_رهبری
مسئلهی بعدی - که در قضیهی زن مشکل دومی است - مسئلهی خانواده است. نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است. «المرأة سیّدة بیتها»؛ (۱) بزرگ خانه، زن خانه است؛ این از پیغمبر اکرم است. جایگاه زن در خانواده، همانی است که در گفتارهای گوناگون ائمه (علیهمالسّلام) آمده: «المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة».(۲) در تعبیرات عربی، قهرمان یعنی کارگزار، پادو، یک خدمتگزار محترم. میفرماید: در داخل خانه، زن قهرمانه نیست؛ ریحانه است، گلِ خانه است. خطاب به مردان میفرماید: بهترین شما کسانی هستند که بهترین رفتارها را با همسرانشان دارند. اینها نظرات اسلام است و از این قبیل الی ماشاءاللَّه وجود دارد. ولی در عین حال تحقق خواستهی اسلام در خانواده، یک امری است که با این بیانات تمام نمیشود، حل نمیشود؛ احتیاج به پشتوانهی قانونی، پشتوانهی اجرائی و ضمانت اجرائی دارد؛ و این کار باید انجام بگیرد. این کار در طول سالهای متمادىِ گذشته انجام نگرفته است. خانوادههائی که متدین بودند، مردانی که از اخلاقِ خوب برخوردار بودند و پایبندیهای شرعی داشتند، ملاحظاتی کردند؛ اما در مواردی که این خصوصیات نبوده، این ملاحظات نشده؛ به زن در داخل خانواده ظلم شده.
البته اینجور نیست که ما فکر کنیم غربیها در این زمینه از ما جلویند؛ ابداً. بنده آمارهای زیادی دارم، این خانم محترم هم آمارهائی را ذکر کردند؛ وضع داخلی خانوادههای غربی از لحاظ مظلومیت زن و از لحاظ عدم رعایت حقوق زن، از وضع خانوادههای اسلامی و ایرانی و شرقی یقیناً بدتر است؛ بهتر نیست، اگر بدتر نباشد؛ در مواردی حتماً بدتر است. ما به آنها که نگاه نمیکنیم، آنها که الگوی ما نیستند. ما در محیط خانواده کمبودهای زیادی داریم؛ احتیاج دارد به پشتوانهی قانونی، به تضمین قانونی، به تضمین اجرائی؛ و این باید تحقق پیدا کند. این مسئله از جملهی عرصهها و میدانهائی است که در داخل کشور در این زمینه کم کار شده و باید کار شود.
از لحاظ نظر اسلام و متون اسلامی هم در این بخش از مسئله هیچ کمبودی وجود ندارد. ما میبینیم گاهی اوقات کسانی که منتقد تفکرات اسلامی هستند، سر قضیهی ارث و دیه و این چیزها اشکال میکنند، در حالی که اشکالها وارد نیست؛ آنها پاسخهای منطقی و قوی دارد. اما در زمینهی رفتارهای داخل خانواده، متأسفانه غالباً به غفلت گذرانده میشود؛ در حالی که نظر اسلام، نظر کاملاً روشنی است. محیط خانواده برای زن باید محیط امن، محیط عزت و محیط آرامش خاطر باشد تا زن بتواند آن وظیفهی اساسی خودش را - که همین حفظ خانواده است - به بهترین وجهی انجام دهد.
در مورد نگاه اسلام به زن بحثهای زیادی شده است، ما هم بارها گفتیم. من مکرراً عرض کردم که نمونه برای انسان مؤمن و مرضی الهی، و انسان کافر و مردود درگاه پروردگار در قرآن، زن مطرح شده؛ این چیز جالبی است. قرآن وقتی میخواهد برای انسان خوب و انسان بد نمونه ذکر کند، هر دو را از زنان انتخاب میکند: «ضرب اللَّه مثلا للّذین کفروا امرأة نوح و امرأة لوط».(۳) قرآن دو زن را به عنوان «مثل»، یعنی نمونه و نماد زنانِ بد معرفی میکند؛ همسر نوح و همسر لوط. بعد نقطهی مقابل: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون».(۴) به عنوان نماد زن خوب، زن برتر و زن مؤمن، دو نفر را معرفی میکند: یکی همسر فرعون است، یکی هم حضرت مریم است؛ «و مریم ابنت عمران الّتی احصنت فرجها».(۵) جالب این است که هر چهار تای این زنها خوبی و بدیشان مربوط به محیط خانواده است. در مورد آن دو زن بد - «امرأة نوح و امرأة لوط» - میفرماید: «کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما»؛ (۶) این دو زن به همسرانشان - که دو پیغمبر عالیشأن و عالیمقام بودند - خیانت کردند. مسئله، مسئلهی خانواده است. موضوع آن دو زن دیگر هم مربوط به خانواده است؛ اوّلی که زن فرعون است، ارزش و اهمیت او این است که یک پیغمبر اولوالعزم را، یک موسای کلیماللَّه را در آغوش خود پرورش میدهد و به او ایمان میآورد و به او کمک میکند؛ لذا فرعون از او انتقام میگیرد. مسئله، مسئلهی درون خانواده است با این تأثیر و شعاع عظیم کاری که او کرده است، که یک موسائی را تربیت کرده. در مورد حضرت مریم هم همین جور است: «الّتی احصنت فرجها»؛ ناموس خود را حفظ کرد، عفت خود را حفظ کرد. این نشاندهندهی این است که در محیط زندگی حضرت مریم (سلام اللَّه علیها) عواملی وجود داشته که میتوانسته است تهدیدکنندهی عفت و ناموس یک زن عفیف باشد و او توانسته مبارزه کند. بنابراین همهاش ناظر به همین جنبههای مهمی است که عرض شد؛۱۳۹۰/۰۳/۰۱
بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
ازدواج، تعهد و مسئولیتِ زندگی مشترک خیلی سخته ولی فکر اینکه پنجاه و خردهای سالت شده و تو خونت هر روز و هر شب تنهایی واقعا وحشتناکه. نه همدمی؛ نه یاری و نه مونسی. من میتونم با اینترنت و فیلم خودم رو سرگرم کنم ولی یه لحظههایی از شدت تنهایی و بیکسی واقعا قفسه سینم سنگین میشه.
#همسر_داری
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
💟"شک در زندگی زناشـویی؛ ممنوع!"💟
نباید بگذارید هیچ شک و سوظنی در دلتان بماند؛ شکاک بودن و شک داشتن اگر از یک حدی بگذرد و ذهن شما را درگیر کند، خود یک بیماری روانی است.
اگر شکی در دلتان به وجود آمد، سریعا آن را با همسرتان در میان بگذارید و آن را از میان ببرید. با شک زندگی کردن، آدمی را از پای در میآورد.
شک دربارهی یک چیز خوب، بسیار بدتر و ویرانگرتر از یقین داشتن و دانستن یک موضوع بد است!
#همسر_داری
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
💫پس از ازدواج منتظر تغییر کامل همسرتان نباشید!
ازدواج به خودی خود افراد را تغییر نمیدهد
زندگی زناشویی مکانی نیست که بتوانید در آن دیگری را تغییر دهید و او را در قالب آنچه که میخواهید در آورید.
اگر ٧٠ درصد از خصوصیات همسرتان خوب است، و حدود ٣٠ درصد هم چندان خوب نیست روی آن ٣٠ درصد تمرکز کنی و بخواهی آنها را تعویض یا حذف کنی؛ مشکلات شروع خواهند شد.
✔️ اما اگر روی آن ٧٠ درصد متمرکز شوید و آن را تقویت کنید، رابطه تان بهتر و بهتر خواهد شد
#همسر_داری
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍#ویدیو_تصویری
🎥 "ضرورت تقویت روابط عاطفی در خانواده"
#محبت
#اکسیر_تربیت
#خـانـواده_مـوفـق
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
معمولا زمانیکه در حضور والدین از کودک سوالی پرسیده می شود ، پدر و مادر قبل از کودک پاسخ میدهند.
این کودکان زمانیکه پدر و مادر حضور ندارند، قدرت تصمیم گیری و ابراز وجود ندارند.
زمانیکه کودک تصمیم به انجام یک کار جدید میگیرد، با تشویق و اصرار بیش از حد او را مجبور به انجام آن کار نکنیم، فقط او را حمایت کنید.
به طور مثال وقتی کودک تصمیم گرفته برای اولین بار یک شعر را در حضور جمع بخواند، اما نگران است بگوییم : هر زمان که دوست داشتی و آماده بودی میتوانی شروع کنی.
#تربیت_فرزند
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
حساسیت به جمع کردن و نظم اتاق، شایعترین جدال میان مادر و کودک است.
🔻صحبت و موعظه تاثیری ندارد. این بی نظمی نوعی طغیان برای مبارزه با والدین است.هر چه مادر حساسیت بیشتری نشان دهد،دربرابر مقاومت فرزندان، آسیب پذیرتر خواهد بود.
✅ کودکان باید نظم را بعنوان بخشی از آزادی تجربه کنند. هر جا که نظم نباشد، آزادی محدود میشود.بجای دعوا و سرزنش کودکان، مادر باید وسایل را بردارد وجای دیگری بگذارد (البته نه به خاطر تنبیه کودک، بلکه به خاطر اینکه راه خودش برای عبور و مرور باز شود) نتیجه منطقی برنداشتن چیزی، آنست که صاحبش نمیداند که کجاست. در ضمن مادر نباید با موعظه و نصیحت در مورد برداشتن وسایل صحبت کند. اگر کودک بفهمد که بی نظمیِ او مادر را آشفته نمیکند و مادر وارد بازی《چه کسی برنده است؟نمیشود، خودش میفهمد که در نظم آسایش بیشتری وجود دارد. اگر بی نظمی باعث ناپدید شدن وسایل شود، کودک نظم بیشتری را رعایت خواهد کرد.
#تربیت_فرزند
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
اصول کاربردی ارتباط با نوجوان
🔻 اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن در مواجهه با اشتباه نوجوان. نباید به گونهای رفتار کنید که احساس کند میخواهید او را قضاوت یا تنبیه نمایید، بلکه از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید و با تشویق کردن و بیان یکی از ویژگیهای مثبت فرزندتان، شروع کنید و سپس مطلب اصلی را بازگو کنید.
مثلا به او بگویید: «از اینکه بچهای اهل درس دارم و اخلاق و رفتار خوبی دارد خوشحالم؛ اما اینکه استفاده از تبلت را مدیریت نمیکنی، من و پدرت را نگران کرده است.»
🔻 اصل پرهیز از تحمیل کردن
چیزی یا کسی را به نوجوانتان تحمیل نکنید. بدترین تحمیلی که به نوجوانها میشود، این است که از او میخواهیم مثل ما باشد یا میگوییم وقتی به سن شما بودیم آنگونه رفتار میکردیم، آنگونه لباس میپوشیدیم و...
یادتان باشد دنیا تغییر کرده و بر اساس این تغییرات روحیات و نیازهای ما هم تغییر کرده است. باید به فرزندان اعتماد کرد و به آنها اجازه داد که به تدریج پس از کسب آگاهی لازم بتوانند تصمیمگیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کنند.
#تربیت_فرزند
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#تربیت_دینی_فرزند_۲۱
✅ درس بیست و یکم : جایگاه پدر در خانواده
از نظر مبانی اسلامی، پدر در خانواده باید چه جایگاهی داشته باشد ؟
#پدر
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
1_1075016165.mp3
10.27M
#تربیت_دینی_فرزند_۲۱
✅ درس بیست و یکم : جایگاه پدر در خانواده
از نظر مبانی اسلامی، پدر در خانواده باید چه جایگاهی داشته باشد ؟
#پدر
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نشانه های یک منتظر
🔹 تنظیم زندگی با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎙️حجت الاسلام #عالی
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
یه آدمایی هم هستن چون «گناه نکردن»، میرن جهنم ‼️
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
#یاد_خدا۷۰
✘ باید به شهود برسیم: لحظه به لحظه مهمان خداییم!
• ما نه تنها از این حضور لحظه به لحظه در محضر خدا غافلیم،
که حتی موقع ذکر و عبادت نیز حواسمان به این حضور نیست و غفلت داریم.
• مراقب باشیم خود ذکر، ما را غافل نکند از توجه به خدا،
بطوریکه آنقدر مشغول ذکر شویم که از «صاحب ذکر» غافل شویم!
• ذکر هم یک نعمت است که به ما داده شده،
اما توجه ما باید متمرکز بر «صاحب نعمت» باشد، نه بر خود نعمت !
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
1_11273377003.mp3
9.78M
مجموعه #یاد_خدا ۷۰
#امام_خمینی |#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_قرائتی
چرا باید ذکر بگیم؟
یه کلمه رو صد بار ، دویست بار هی تکرار کنیم؟
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
🖼هرروز خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز کنیم:
🪧تقویم امروز:
📌 پنجشنبه
☀️ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳۰ شوال ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 می 2024 میلادی
📖حدیث امروز :
امیرالمومنین علیه السلام:
هیچ عزتی گرانبها تر از تقوا نیست.
📗نهج البلاغه حکمت ۳۷۱
🔖مناسبت امروز نداریم.
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
ترتیل صفحه ای قرآن کریم
استاد محمود خلیل الحصری
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
018.mp3
1.96M
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#تلاوت_ترتیل_قرآن_کریم
صفحه ۱٨
#استاد_خلیل_الحصری
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
2395870_128kb.mp3
2.8M
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#_ترجمه_شنیداری_قرآن_کریم
صفحه ۱٨
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#آموزش_ترجمه_قرآن_کریم
صفحه ۱۹
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
•┈✾🍀✿🥀جرعه نور🥀✿🍀✾...
#آموزش_مفاهیم_قرآن_کریم
صفحه ۱٨
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لحظاتی_در_محضر_قرآن
#آموزش_نغمات
بشنوید نغمه ی #نهاوند رو با صدای بسیاری از اساتید بزرگ قرآنی جهان اسلام.
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor
توضیحات پیرامون دوره اول :
#دوره_آموزش_ترجمه_و_مفاهیم_قرآن_کریم بخش اول ، شامل 14 درس می باشد که شما با به پایان رساندن این دوره به 224 لغات پرتکرار قرآن کریم (نیمی از کلمات قرآن کریم) آشنا خواهید شد.
هر درس شامل :  آیات درس بدون ترجمه  جدول معانی کلمات  ویدیو: قرائت آیات هر درس  ترجمه ی آیات ترجمه معارفی آیات می باشد.
کانال 🇮🇷 جرعه نور🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/jore_noor