یکی بر سر شاخ، بن میبرید
خداوند بستان نگه کرد و دید
بگفتا گر این مرد بد میکند
نه با من که با نفس خود میکند
#بوستان_سعدی_باب_اول_داستان_۱۶
@jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#ششم_مال_حرام
1 مال حرام در نطفه تاثیر میگذارد. عن امامنا الباقر علیه السلام « إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّی إِنَّهُ یفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ [1]»
2. تمام اعمال انسان را نابود می کند لذا امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه
« وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً ».[2]« امّا وَاللَّهِ انْ کانَتْ اعْمالُهُمْ اشَدُّ بَیاضاً مِنَ الْقَباطی، وَلکنْ کانُوا اذا عَرَضَ لَهُمْ الحرام لَم یَدعُون».[3]
3. لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) عبادت با لقمه حرام را مثل بنا ساختن خانه روی آب یا شن می داند.« العِبادَةُ مَعَ أكلِ الحَرامِ كالبِناءِ عَلَى الرَّملِ، و قيل: عَلَى الماءِ».[4]
4. مال حرام حتی لقمه ای موجب عدم قبولی عبادت می شود«ان الله یقبل عبادة من فی جونه لقمه من حرام» عن الصادق(علیه السلام).[5]
5. لقمه حرام انسان را آرام آرام می کشد و انسان که مرد حتی نفس گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تاثیر ندارد«انک لا تسمع الموتی»[6].
لذا امام حسین علیه السلام می فرماید:« فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُمْ
6-روری یکی از دوستان کلاس کمی دیر امد وگرفته بود گفتم چیزی شده گفت چیزی نیست
کلاس تموم شد گفتم چیشده
گفت چون دیر شد به تاکسی گفتم دربست می ری گفتم چقدر اونم مبلغی گفت من مبلغ دیگه گفتم
تو راه پول که دادم گفت چقدر گفتی گفتم فرقی نمی کنه گفت نه فرق میکنه اونوقت گفت دیشب جوانی را سوار کردم گفت شکم درد عجبب دارم منو به بیمارستان ببر
تو راه گفت امروز صبح سوار تاکسی شدم بجای پانصد تومنی به من پنج هزارتومنی داد
گفتمش الان نفهمیدی چیشد
گفت چی
گفتم هبچ چی
[1] . امالی طوسی، 680
[2] . فرقان، آیه 23
[3] . کافی، 2/81
[4] . عدة الداعی، 141
[5] . تفسیر مراغی
[6] .نمل، آیه 80
https://eitaa.com/jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#هفتم_کوتاهی_در_امر_به_معروف
«وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکنْ مِنْ أَهْلِهِ» کلمه¬ی«تَکنْ» فعل امر مجزوم است؛ زیرا جواب کلمه¬ی«أْمُرْ» قرار گرفته است؛ یعنی، اگر میخواهی از اهل معروف باشی پس به افعالی که معروف هستند امر کن؛ زیرا انسانی که دیگران را به خوبی سفارش میکند از یک طرف موجب میشود معروف را بشناسدواز طرف دیگر وادار میشود تا آنرا انجام دهد؛ البتّه این در صورتی است که کسی که امر به معروف میکند قصدش اصلاح فرد باشد.
تذکّر: معروف یعنی، شناخته شده.یعنی، پیش چه کسی شناخته شده باشد؟ ومنکر یعنی، ناشناخته. یعنی، پیش چه کسی ناشناخته باشد؟ در جواب باید گفت: آنچه برای هدایت انسان لازم است در نفس انسان به امانت گذاشته شده است بخشی از امور در پرتو عقل که شرع درون است برای انسان شناخته شده است وبعضی را نیز به کمک عقل به سراغ شرع بیرون میرود تاآنها را بیاموزد وآنچه برای نفس شناخته شده نیست اموریست که اورا به تباهی وهلاکت میکشاند.
بنابراین،میفرماید: به اموری که شناخته شده است که عقل وشرع آنرا تأیید میکند به دیگران سفارش کن، تا بدین وسیله خود نیز در زمره¬ی اهل معروف قرار بگیری.
«وَ أَنْکرِ الْمُنْکرَ بِیدِک وَ لِسَانِک وَ بَاینْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِک»
نسبت به منکرات هم تمام سعی را انجام بده تا خود ومحیط را از آن پاک کنی؛لذا میفرماید: دست و زبانت را از منکر دور کن وتمام سعی خویش را انجام بده تا از کسانی که منکرات را انجام میدهند دور باشی؛ زیرا اعمالزشت نه¬تنها بر فرد و اطرافیان تأثیر منفی میگذارد؛ بلکه بر هستی نیز تأثیر منفی خواهد داشت. جالب آن است که میفرماید: ماجلوی ضرر گناه را میگیریم، فقط بخشی از مضرّات را به شما میچشانیم«ظَهَرَالْفَسادُفِی الْبَرِّوَالْبَحْرِبِماکسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ لِیذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوالَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ.»
پس شرط اصلاح انسان آن است که معروف ومنکر را بشناسد وبه آن عمل نمایدتا از دشمن درونی رهایی یابد.
https://eitaa.com/jorenab
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
https://eitaa.com/jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#هشتم_نفاق
۱-میگویند موش صحرایی وقتی برای خودش لانه میسازد، دو راه خروجی برای آن قرار میدهد، اما یکی از این راهها را طوری میسازد که وقتی به سطح زمین میرسد، آنجا را سوراخ نمیکند؛ بلکه لایه نازکی از خاک را باقی میگذارد تا سوراخ پنهان باشد. زمانی که دشمن از سوراخ دیگر وارد شد، او با سرش به آن موضع مخفی میزند و آنجا را سوراخ کرده و فرار میکند. عرب ها به این راه خروجی مخفی موش صحرایی «نافقاء» میگویند. ریشه کلمه «نفاق»
۲-مثال قران کریم برای منافق
الف-آنان[ =منافقان] همانند کسانی هستند که آتشی افروخته اند (تا از تاریکی وحشتناک رهایی یابند)، ولی همین که آتش اطرافشان را روشن ساخت، خداوند روشنایی آنها را گرفته. و در تاریکیها رهایشان می سازد، در حالی که (چیزی را) نمی بینند
مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لَّا یُبْصِرُونَ (بقره:۱۷)
در وجه تشابه این مثال با منافق
اين نور مختصر، يا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحيدى است و يا اشاره به ايمان نخستين آنهاست كه بعدا بر اثر تقليدهاى كوركورانه و تعصبهاى غلط لجاجتها و عداوتها پرده هاى ظلمانى و تاريك بر آن مى افتد
ب- یا همچون بارانی که از آسمان، در شب تاریک همراه با رعد و برق (در بیابان) ببارد. آنها از ترس مرگ، انگشتانشان را در گوشهای خود می گذارند. تا صدای صاعقه ها را نشنوند. و خداوند به کافران احاطه دارد
أَوْ کَصَیِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِیهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکَافِرِینَ (بقره۱۹)
وجه تشابه این مثال با منافق
منافق بخاطر ترس از افشای حقیقت آنچه هست همیشه در اضطراب و نگرانی است
۳-از منظر دینی کسی که آنچه می گوید با آنچه در دل دارد همراه نیست را منافق است و قرآن کریم چنین افرادی را مورد سرزنش قرار داده و گفتن به زبان بدون آنکه عملی در پی داشته باشد را موجب خشم خداوند متعال میداند
يَا أَيُّهَا الَّذيِنَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَتَفْعَلُونَ* کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَتَفْعَلُونَ (صفّ، آيات 2-3.)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! چرا سخنى مى گوييد که عمل نمى کنيد; نزد خدا بسيار موجب خشم است که سخنى بگوييد که عمل نمى کنيد
۴-اللّهُمَّ اغْفِرْ لِی مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَیْکَ بِلِسَانِی، ثُمَّ خَالَفَهُ قَلْبِی
بار خدایا اگر با زبان خود به تو خودم را نزدیک کرده ام و دلم با آن مخالفت نموده مرا ببخش
تفاوت ظاهر و باطن و تناقض قلب و زبان نشان نفاق درون است که بیانگر آن است صاحب آن خلق را در عزت و ذلت دخیل میداند نه خداوند متعال را
لذا باید ازنفاق و دورویی که موجب غضب خداونی است به خدا پناه برد واز او طلب بخشش کرد
https://eitaa.com/jorenab
اَبَاالفَضْلِ یَا مَنْ أَسَّسَ الفَضْلَ وَ الإبا
أَبِی الفَضْلُ اِلاّ اَنْ تَکُونَ لَهُ أَبا
یا ابالفضل ای کسی که فضیلت و نه گفتن به دشمن را تاسیس کردی
فضیلت ابا دارد که غیراز تو پدری داشته باشد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مبارک باد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@jorenab
#عوامل_انحراف_جامعه_اسلامی
#نهم_عدم_شناخت_رهبران_حقیقی
در شناخت اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) مراحل زیر باید طی شود ؛
1- شناخت نسب آن ذوات مقدسه تا مشخص شود چه کسانی هستند و نسلشان پاک بوده و والدین و جد آنان از بهترین انسانهای رو ی زمین هستند، لذا ذکراوصاف متعدد در سلام بمنزله تعلیل برای سلام است به اینکه اگر به حسین بن علی ( علیه السلام ) سلام می دهیم برای آن است که خود از بهترین انسانهاست وبرگزیده الهی است و مادرگرامیش سرور زنان عالم است و پدربزرگوارش سیدالوصیین است و جد مکرمش اشرف انسان و برگزیده الهی است .
2- اینکه به آنها برای رسیدن به هدفی که خداوند برای انسانها در نظر گرفته است؛ نیازمند است .
توضیح آنکه؛
انسان از آن خداوند است وبه سوی اوبازمی گردد « انا لله و انا الیه راجعون » ([1])لذا باید به خداوند متعال پاسخگو باشد« وهم یسئلون » ([2]) و ذات اقدس الهی برای پیمودن درست این مسیر برگزیدگانی را قرار داد وبعد از ختم نبوت ، امامان معصوم ( علیهم السلام ) به عنوان مجریان احکام الهی از طرف ذات الهی منصوب شدند واگر کسی بخواهد مسیر درست راطی کند، چاره ای جز تبعیت از این برگزیده گان را ندارد لذا نبی اکرم ( صلی ا لله علیه وآله و سلم )فرمود : « ان مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من ترکها غرق» ([3])و این حدیث شریف متضمن چند نکته است ازجمله آنکه همانطورکه تنها راه نجات در طوفان نوح سوار شدن بر کشتی بود، اینک تنها راه نجات، گذاشتن دست در دستان اهل بیت و پیروی ازدستورات آنهاست.
دیگر آنکه اهل بیت، ایصال به مطلوب میکنند نه ارائه طریق، چون ارئه طریق کار انبیاء است (که بمنزله آدرس دهی است) اما اهل بیت چون مجری احکام الهی هستند دست انسان را گرفته و به مقصد می رسانند مشروط بر آنکه انسان دست در دستشان بگذارد و ازدستورات آنها پیروی نماید .
بنابراین تنها راه نجات ؛راه اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام )است .
3- نسبت به آنها احساس نیاز کند یعنی صرف شناخت نسب آنها و اینکه آنان تنها کسانی هستند که انسان مؤمن را به مقصد می برند کافی نیست، بلکه باید نسبت به آنها احساس نیاز کند وبداند و به این باور برسد که تنها راه نجات تبعیت ازین ذوات مقدسه است .
4- درعمل از آنها تبیعت کند و دستورات آنها را بکار ببندد چرا که ایمان بدون عمل منجی نیست، بلکه هرگاه ایمان با عمل همراه شد نجات بخش خواهد بود.کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دهند خوشا بحالشان و عاقبت خوشی در انتظارشان هستند. « الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب» ([4])
) بقره : 156[1]
انبیاء : 23([2]
)کتاب سلیم بن قیس هلالی ص 732 نشر الهادی 1415[3]
رعد : 39( [4]
https://eitaa.com/jorenabچ
#حضرت_یوسف_و_برادران
در خبر آمده است زمانی که برادران حضرت یوسف اورا شناختند و حضرت آنهارا دعوت می کرد
روزی کسی فرستادند تا به حضرت یوسف بگوید شما مارا صبح و شب به طعام و مهمانی دعوت می کنی ما بخاطر کاری که نسبت به تو انجام دادیم خجالت می کشیم
حضرت یوسف فرمود: اینطور نیست اهل مصر با انکه من الان عزیز مصر هستم هنوز مرا به عنوان غلام زرخرید نگاه می کنند و می گویند ببینید یک بنده و غلام به کجا رسید وقتی شما امدید فهمیدند من غلام نیستم و دارای خانواده هستم و از نسل حضرت ابراهیم هستم
و يروى أن إخوته لما عرفوه و أرسلوا
إليه: إنك تدعونا إلى طعامك بكرة و عشية، و نحن نستحيى منك لما فرط منا فيك، فقال يوسف:إنّ أهل مصر و إن ملكت فيهم، فإنهم ينظرون إلىّ بالعين الأولى و يقولون سبحان من بلغ عبداً بيع بعشرين درهما ما بلغ، و لقد شرفت الآن بكم و عظمت في العيون حيث علم الناس أنكم إخوتى، و أنى من حفدة إبراهيم
(زمخشرى، الكشاف ج۲ص۵۰۳ دار الكتاب العربي - لبنان - بيروت، چاپ: 3، 1407 ه.ق.)
می گویم:
نشانه مردان الهی این است که با خطا کاران به گونه ای رفتار می کنند که نه تنها احساس شرم و خجالت نکنند بلکه مانند فردی که نسبت به انها لطف کرده و مهربانی نموده است نگاه شود
https://eitaa.com/jorenab