eitaa logo
جزوات طلبگی
11.7هزار دنبال‌کننده
288 عکس
47 ویدیو
1هزار فایل
کانالی برای طلاب و دانشجویان خادم کانال @Mohebb_ali ادمین تبادل @Talabe_jahadii تلگرام https://t.me/jozve_tollab خرید و فروش کتاب https://eitaa.com/ketab_yabb تبلیغات ارزان https://eitaa.com/tablighat_serat کمک مومنانه https://eitaa.com/etBarakat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹فرق بدل و عطف بیان: 🌷۱- در بدل، غرض متکلم، توضيح متبوع نمی باشد ولی در عطف بیان، غرض متکلم. توضیح متبوع می باشد. 🌷۲- بدل و مبدل منه می توانند ضمير باشند ولی عطف بیان و مبیّن نمی توانند ضمير باشند. 🌷۳- بدل و مبدل منه می توانند در تعریف و تنکیر مخالف باشند ولی عطف بیان باید با متبوعش در تعریف و تنکیر موافق باشد. 🌷4- بدل می تواند جمله باشد ولی عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه پیوسته مفرد است. 🌷۵- متبوع بدل می تواند جمله باشد ولی متبوع عطف بیان نمی تواند جمله باشد بلکه مثل خودش مفرد است. 🌷6- بدل آوردن فعل از فعل جائز است ولی عطف بیان و متبوعش نمی توانند هر دو فعل باشد. 🌷۷- إتحاد لفظ بدل و مبدل منه جائز است ولی عطف بیان نمی تواند لفظا همانند مبین باشد. 🌷۸- بدل در نیت قرار گرفتن در محل مبدل منه است، یعنی می تواند مبدل منه خذف شود و بدل جانشین آن شود ولی عطف بیان در نیت قرار گرفتن در محل متبوعش نیست. 🌷۹- جمله ای که بدل در آن وجود دارد در نیت دو جمله است ولی جمله ای که عطف بیان در آن وجود دارد لفظاً و معناً و نیةً یک جمله است. 🌷۱۰- بدل، تکرار مبدل منه است ولی عطف بیان به هدف روشن تر کردن متبوع خود می آید. 🌷۱۱- بدل مقصود اصلی به حکم موجود در کلام است و مبدل منه کالعدم می باشد ولی عطف بیان این گونه نیست بلکه متبوعش، مقصود اصلی به حکم بوده و عطف بیان، فرع بر متبوعش است. 🌷۱۲- بدل دارای اقسامی از قبیل كل از كل، جزء از کل، اشتمال و... است ولی عطف بیان همیشه کل از کل است، به عبارت دیگر: بدل كل از کل در برخی مصادیق می تواند عطف بیان هم باشد و بالعكس ولی دیگر اقسام بدل هرگز نمی توانند عطف بیان قرار بگیرند. 🌷۱۳ - بدل در أسماء أعلام و دیگر معارف و همچنین در نکرات می آید ولی عطف بیان فقط در أسماء أعلام، کنیه ها ولقب ها می آید. توصیه:عزیرانی که طالب تحقیق وتفصیل اند و دوست دارند به فرق های هشت گانه بین عطف بیان و بدل دست یابند،مراجعه کنند به دروس مغنی اللبیب،باب رابع،مبحث"ماافترق فیه عطف البیان والبدل". کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═ @jannatolmorebin ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
هدایت شده از عسل مهرداد
🔺عامل و مهمل(به اعتبار عملشان) ●عامل اسمی است که همانند عمل فعل عمل میکند که شامل(اسم فاعل و مفعول،صفت مشبه،اسم مبالغه،اسم تفضیل،اسم فعل و مصدر)می شود. ●مهمل اسمی است که هیچ عملی انجام نمی دهد که شامل غیر اسماء فوق می شود. مثل ضمایر و اسماء اشاره 💠منبع💠 بدائة النحو http://eitaa.com/joinchat/2124152851C8bbf043f2f
🔴 در تقسیمات مجرورات ✏️بعضی قائل به دو دسته (۱.مجرور به حرف ۲‌.مجرور به اضافه اند) ✏️بعضی مانند ابن هشام در(کتاب شذور الذهب فی معرفة کلام العرب ص ۲۲۰ و در pdf پایین پست ص ۱۷۶ ) قائلند مجرورات سه دسته اند ۱-مجروربه حرف جر۲-مجروبه اضافه ۳-مجروربه مجاوره یا همان خفض به جوار(فهو شاذٌ) ✏️ مجرور به مجاوره ؛ یعنی جر اسم به خاطر هم جواری وهمسایگی با اسم مجرور قبلش است . ✍بعضی قائلند در قرآن هم واقع شده مثل ارجلِکم درآیه وضوء (یا ایهاالذین آمنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلو وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا بروءسکم وارجلکم الی الکعبین) "۶/مائده" و استبرقٍ در آيه ٢١ سوره انسان( عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٍ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا) ✍اين نوع مجرور قطعا در لغت عرب واقع شده مثل شعر شاعر معروف عرب امروء القیس : کاَنَّ ثبیراً فی عَرانینِ وَبلِهِ کبیرُ اُناسِِ فی بجادِِ مُزمَّلٍ (کتاب شرح المعلقات السبع ص۵۶) تَرجَمَة ؛(یعنی گویی ثبیر یکی از بزرگترین کوه‌های مکه در آغاز باران، بزرگ مردم است که خود را با گلیمی خط دار پوشانده است. ) در این بیت«مزمل» مجرور وصفت کبیر است درحالیکه باید با کبیر مطابقت می کرد ومرفوع می شد ولی به خاطر مجاورت با بجادٍ مجرور شده . 📚تفسیرمجمع البیان طبرسی آیه وضوء / تفسیر ابن اثیر آیه وضوء کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═ @jannatolmorebin ═इई ☘️🥀☘️ ईइ═
🔴 ❓وجه تسمیه لام مزحلقه❓ ✏️✍لام مزحلقہ همان لام ابتدائیہ است، مثال لام ابتدائیہ: 🔸"لَزیدٌ قائمٌ"، 🔸وفی القرآن الکریم:"لَاَنتم اَشدُّ رَهبةً فی صدورهم من الله"(حشر/١٣)، 🔸لَلْآخِرةُ خیرٌ لک من الاُولی"(ضحی/۴)، 🔸"لَذکرُاللهِ اکبرُ"(عنکبوت/۴۵). ❇️مثال لام ابتدائیہ مزحلقہ: 🔸"اِنّ زیداً لَقائمٌ"، 🔸در قرآن کریم می خوانیم:"اِنّ ربّی لَسمیعُ الدّعاء"(ابراهیم/٣٩)، 🔸"اِنّ الانسانَ لَفی خسرٍ"(عصر/٢)،و:"اِنّ ربّک لَیحکمُ بینهم یومَ القیامة"(نحل/١٢۴). ✍وجہ تسمیہ لام ابتدائیہ به لام مزحلقه❓ ✏️✍چون لام ابتدائیه با"اِنّ" جمع نمی شود و نمی تواند بر سر اسمش(که در اصل مبتدا بوده است بیاید)از این رو آن لام ابتدائیه را-چنان که در مثال‌های یاد‌شده می بینید-منتقل می کنند به خبر و بر سر خبر در می آورند گویا آن را هُل می دهند و می غلتانند؛مُزَحْلَقَة(غلتانده شده،لغزانده شده) اسم مفعول است از فعل رباعی مجرد"زَحْلَقَ الرّجلُ الشّئَ"(آن چیز را غلتانید)پس،آن چیز می شود"مَزَحْلَق" اگر مذکر باشد و"مُزَحْلَقَة" اگر مونث باشد. ✏️✍گفتنی است عرب"زَحْلَفَ" هم می گوید به همان معنای مزبور؛پس لام مزحلفہ(با فاء)نیز صحیح است. 📖✏️قال ابن مالک: و بعدَ ذاتِ الْکسرِ تَصحب الْخبر لامُ ابتداءٍ نحوُ اِنّی لَوَزَر که ابن مالک در این جا صریحا از لام مزحلقہ به لام ابتدا تعبیر کرده است. 🔺جمع‌بندی:لام مزحلقہ یا مزحلفہ،همان لام ابتدائیہ است و چون از جایگاه اصلیش که مبتدا(همان اسم اِنّ) باشد عدول کرده،به سوی خبرش نقل داده شده است از این رو نام جدید بر آن نهاده اند که مزحلقہ یا مزحلفہ باشد. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
🔰اسم فاعل اسم فاعل دلالت می کند بر کسی که از او فعلی صادر گردیده و یا وصفی بر وجه حدث بر او قائم شده.مثل(کاتِب)و(مُعلِّم). 👈اگر وصف دلالت بر ثبوت کند دیگر اسم فاعل نیست اگر چه بر وزن اسم فاعل باشد.مثل طاهر القلب.بلکه صفت مشبه به اسم فاعل است. ▫️صیغه اسم فاعل اسم فاعل از مضارع معلوم ساخته می شود: وزن آن در ثلاثی مجرد بر وزن(فاعِل)می باشد. مثل(یَعلَمُ=عالِم). و در ثلاثی مزید به اینصورت می باشد: به جای حرف مضارعه فعل،میم مضمومه(مُ)آورده و حرف ما قبل آخر را تبدیل به کسره می نماییم‌. مثل(یُکرِمُ=مُکرِم/یَتَدَحرَجُ=مُتَدَحرِج). منبع:صرف ساده 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔴 🖌آمین: 1⃣که درآخرادعیه می آید هم به صورت امین با الف مقصوره آمده هم به صورت آمین با الف مدی ولی آمین مشهورتره. 2⃣اسم فعل امر به معنای استجب (اجابت فرما)است. 3⃣مبنی برفتح است به خاطر اینکه به منزله اسماء اصوات است مبنی است وچون التقاء ساکنین بین یاء ساکن ونون ساکن شده فتحه که اخف حرکات است به نون داده شده. 📚منبع:معجم النحو،ص۵۸ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. کانال(🌺(جَنّةُ المُعرِبین)🌺) https://eitaa.com/joinchat/4073979936C33f5684249
بسم الله ♻️توضیحی درباره حصر 🧐به مثال: ضَرَبَ زید بَکراً توجه کنید زید بکر را زد ♨️در مثال فوق هیچ گونه حصری وجود ندارد ❌نه از طرف فاعل نه از طرف مفعول 👈زید ضارب است و بکر مضروب 👇👇👇 🛑اما اینکه زید تنها ضاربِ بکر است یا اینکه بکر، ضاربِ دیگری هم داشته است 🛑اینکه بکر تنها مضروبِ زید است یا اینکه زید مضروب های دیگری هم داشته است، 🤭ساکت است 🤔ممکن است زید غیر بکر، شخص دیگری را هم زده باشد 🤔یا بکر از غیر از زید هم کتک خورده باشد ☝️اما وقتی بخواهیم بگوییم: ✳️فقط زید بکر را زد ✳️زید فقط بکر را زد 👈باید از ادات حصر استفاده کنیم ✌️ادات حصر دو تاست: 1⃣نفی + اِلا 2⃣اِنَّما در اولی، آنچه را که بخواهیم محصور فیه قرار دهیم، 👈 بعد از اِلا می آوریم ♨️اگر بخواهیم بگوییم: زدن زید منحصر در بکر است و زید کسی جز بکر را نزده است یا به عبارت دیگر: زید فقط بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ زید اِلا بکراً یعنی: نزد زید مگر بکر را =یعنی: زید فقط بکر را زد =یعنی: تنها مضروبِ زید بکر است ♨️ولی اگر بخواهیم بگوییم: زده شدنِ بکر منحصر در زید است و بکر را کسی جز زید نزده است یا به عبارت دیگر: فقط زید بکر را زده است، می گوییم: 💢ما ضَرَبَ بَکراً اِلا زید یعنی: =نزد بکر را مگر زید =یعنی: بکر را فقط زید زد =یعنی: تنها ضاربِ بکر، زید بود 👇👇👇 ☝️پس بینِ دو جمله: ♨️ما ضرب زید الا بکرا و ♨️ما ضرب بکرا الا زید 📈〽️تفاوت از زمین تا زیرزمین است! : ☝️در اِلّا حصر یا همان (فقط) روی کلمه از الا می آید ☝️ولی در اِنّما حصر و(معنای فقط) روی کلمه ی جمله می آید ✅بنابراین: ♨️انما ضرب زید بکراً =♨️ ما ضرب زید الا بکراً و ♨️انما ضرب بکراً زید =♨️ ما ضرب بکراً الا زید 👈مرادف است
🔰تفاوت های حال و تمییز ➖حال به صورت جمله،ظرف و جار و مجرور استعمال می شود بر خلاف تمییز که فقط اسم می باشد. ➖گاهی معنای کلام متوقف بر حال می باشد،بر خلاف تمییز.(لا تمشی فی الارض مرحاً) ➖حال مبین هیئات و تمییز مبین ذوات می باشد. ➖تقدیم حال بر عامل خود جایز است بر خلاف تمییر. ➖حق حال این این که مشتق بوده و حق تمییز این است که جامد باشد. ➖حال موکد عامل خود می باشد بر خلاف تمییز. منبع:مغنی ادیب 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰قضیه حملیه و شرطیه ▫️قضیه حملیه قضیه ای است که در آن به ثبوت چیزی برای چیزی یا نفی چیزی از چیز دیگر حکم می شود.مانند:ربا حرام است. ▫️قضیه شرطیه قضیه‌ای است که در آن به وجود نسبت بین یک قضیه و قضیه دیگر و یا عدم وجود آن نسبت،حکم می شود.مانند: هر گاه خورشید طلوع کند،روز تحقق می یابد. 👈قضیه شرطیه به متصله و منفصله تقسیم می شود. منبع:منطق مظفر 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔸منظور از روح در آیه شریفه(فارسلنا الیها روحنا فتمثل لها بشرا سویا)چیست؟پاسخ:جبرئیل 🔹چرا مریم سلام الله علیها را(اخت هارون)می خواندند؟زیرا ضرب المثل برای پاکی بود. 🔸چگونگی شهادت حضرت یحیی؟ یحیی قربانی روابط نامشروع یکی از طاغوتهای زمان خود شد به این ترتیب که(هرودیس)پادشاه هوسباز فلسطین،عاشق(هیرودیا)دختر برادر خود شد و تصمیم به ازدواج با او گرفت. پیامبر بزرگ خدا یحیی صریحا اعلام کرد که این ازدواج نا مشروع است و من به مبارزه با چنین کاری قیام خواهم کرد. آن دختر که یحیی را بزرگترین مانع راه خویش می دید تصمیم گرفت در یک فرصت مناسب از وی انتقام گیرد ارتباط خود با عمویش را بیشتر کرد و زیبایی خود را دامی برای او قرار داد.روزی گفت:من هیچ چیز جز سر یحیی نمی خواهم. هرودیس که دیوانه وار به آن زن عشق می ورزید بی توجه به عاقبت این کار تسلیم شد و چیزی نگذشت که سر یحیی را نزد آن زن بدکار حاضر ساختند. منبع:برگزیده تفسیر نمونه 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
🔰شباهتهای کأیّن و کَم ▫️هر مبهم اند ▫️هر دو احتیاج به تمییز دارند ▫️هر دو مبنی اند ▫️هر دو صدارت طلب اند ▫️معنای تکثیر و استفهام دارند 🔰تفاوت های کأین و کَم ▫️کاین مرکب بوده ولی کم بسیط است. ▫️تمییز کاین غالبا مجرور به من جاره است. ▫️کاین در نزد جمهور به صورت استفهام نمی آید. ▫️کاین مجرور واقع نمی شود. ▫️خبر کاین مفرد نمی آید و همواره جمله است. منبع:مغنی الادیب 🇮🇷کانال دروس حوزوی @doros_howze http://eitaa.com/joinchat/2550726675C0cb824beb8
⚜ آیت الله فیاض دستجردی (ره): را مقید باشید، کار به کار کسی هم نداشته باش، این گنج است، هرکسی استعداد و توان دنبال گنج رفتن را ندارد، البته همه به گنج علاقه دارند.