#شان_نزول،مقاصدواهداف #سوره_یس
🍃فضیلت و خواص🍃
💐در فضیلت تلاوت سوره یس از پیامبر(ص) روایت شده هر کس سوره یس را قرائت کند مانند آن است که ده بار قرآن را ختم کرده است. همچنین هر کس سوره یس را برای رضای خدا بخواند، خداوند او را خواهد بخشید و پاداشی همانند دوازده ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در حال مرگ خوانده شود، به تعداد حروف این سوره ده فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار میکنند و شاهد قبض روحش میشوند و جنازهاش را تشییع میکنند و بر او نماز میگزارند و شاهد دفنش خواهند بود.
💠ابی بصیر نیز از امام صادق(ع) روایت میکند هر کس آن را قبل از خواب یا پیش از غروب بخواند، در تمام طول روز محفوظ و پرروزی خواهد بود، تا اینکه غروب شود و هر کس آن را در شب پیش از خفتن بخواند، خداوند هزارفرشته را بر او مأمور میکند که وی را از هر شیطان راندهشده و هر آفتی حفظ کنند.
📚برگرفته از تفاسیر مجمع البیان و المیزان
🍃 @jqk_ir 🍃
پیامبر خدا خطاب به یک طبیب:
خدا طبیب است ولی تو یاری مهربان هستى، طبيبِ درد، كسى است كه آن را آفريده است.
📚كنز العمّال
#روز_پزشک_مبارک
🍃 @jqk_ir 🍃
💐اعمالی که باعث خوشحالی اموات میشود
💠 با توجه به اینکه اموات دستشان از اعمال خیر کوتاه است؛ به احسان و دعاى فرزندان و خویشان و دوستان مؤمن خود، نیازمندند. مرحوم «علاّمه مجلسى» مى فرماید: دعا کردن براى اموات در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و همچنین یاد آنها در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجاآورد.
💠همچنین مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(ع) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».
❣امام صادق(ع) فرمودند: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.
🌷 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ
🌷وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ
📚 برگرفته ازبحارالانوار و مفاتیح الجنان
🍃 @jqk_ir 🍃
😍#تفسیر_نور😍
🍃 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🍃
❤️ بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ ❤️
📖 آيه 📖
وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ بِكُلِّ ءَايَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ وَمَآ أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ مِّنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظَّلِمِينَ (145)
🍰جزء 2 سوره بقره 🍰
🐌ترجمه 🐌
🏡و (اى پیامبر!) اگر هرگونه آیه، (نشانه و دلیلى) براى (این گروه از) اهل كتاب بیاورى، از قبله ى تو پیروى نخواهند كرد، و تو نیز پیرو قبله آنان نیستى، (همانگونه كه) بعضى از آنها نیز پیرو قبله دیگرى نیست. وهمانا اگر از هوسهاى آنان پیروى كنى، پس از آنكه علم (وحى) به تو رسیده است، بى شكّ در این صورت از ستمگران خواهى بود.
نکته ها
این آیه، از عناد و لجاجت اهل كتاب پرده برداشته و سوگند یاد مى كند كه هرچه هم آیه و دلیل براى آنان بیاید، آنها از اسلام و قبله ى آن پیروى نخواهند كرد. چون حقیقت را فهمیده اند، ولى آگاهانه از پذیرش آن سر باز مى زنند.
تهدید و هشدارهاى قرآن نسبت به پیامبر، به منظور جلوگیرى از بروز و رشد غلّوگرایى و نسبت نارواى خدایى به اولیاست. آنگونه كه در ادیان دیگر، مردم به غلّو، عیسى علیه السلام را فرزند خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند.
📡پيام ها 📡
1⃣ لجاجت و تعصّب، مانع تفكّر، استدلال و حقّ بینى است. آنان نه تنها نسبت به اسلام تعصّب مى ورزند، در میان خودشان نیز عناد و لجاجت دارند. «ماتبعوا قبلتك... ومابعضهم بتابع قبلة بعض»
2⃣ در برابر هیاهو و غوغاى مخالفان نباید تسلیم شد و براى مأیوس كردن دشمنان، قاطعیّت لازم است. «وما انت بتابع»
3⃣ یهود ونصارى هر یك داراى قبله ى ویژه اى بودند. «ومابعضهم بتابع قبلة بعض»
4⃣ انحراف دانشمندان، بسیار خطرناك است. «...من بعد ماجاءك من العلم»
5⃣ علم، به تنهایى براى هدایت یافتن كافى نیست، روحیّه ى حقّ پذیرى لازم است. یهود صاحب كتاب بودند، ولى با وجود تعصّب نابجا، این علم چاره ساز نشد. «اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
6⃣ پیامبر، حقّ تغییر قانون الهى را بر اساس تمایلات مردم ندارد. «اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
7⃣ آئین اسلام از سرچشمه ى علم واقعى است. «جاءك من العلم»
8⃣ قوانینى شایسته پذیرش و پیروى هستند كه از هواهاى نفسانى پیراسته و بر پایه ى علم بنا شده باشند. «لئن اتّبعت اهوائهم من بعد ماجاءك من العلم»
9⃣ قانون، براى همه یكسان است. اگر بر فرض پیامبر نیز تابع هوا و هوس شود، گرفتار كیفر خواهد شد. «انّك اذاً»
🔟 با وجود قانون الهى، پیروى از خواسته هاى مردم ظلم است. «اذاً من الظالمین»
🍃 @jqk_ir 🍃
حق تلخ است یا شیرین❓
#استاد_شهید_مطهری :
اگر روح انسان سالم باشد وقتی که مواجه با حقیقت میشود، از رسیدن به حق و حقیقت باید لذت ببرد یا رنج؟ باید لذت ببرد. حق در ذائقه انسان باید شیرین باشد یا تلخ؟ باید شیرین باشد. ولی ما مثَلی داریم، میگوییم: «حق تلخ است» و حال آنکه حق نباید تلخ باشد. این مثَل معنایش این است که ما دنبال حق نیستیم، دنبال خودخواهی و منفعتخواهیهای خودمان هستیم، به حقیقت کاری نداریم.
📚آشنایی با قرآن، ج ۵ ص ۶۱
🍃 @jqk_ir 🍃
مباحث #واژگان_قرآنی
✨ استعاذه✨
✍استعاذه، واژه و تعبيری قرآنى به معنى پناه بردن به خداوند از هر نوع شر و بدي و نيز وسوسههای شيطانى.
📖استعاذه در قرآن مجيد
✍در قرآن مجيد، ۱۷ بار مشتقات «عوذ» بكار رفته است كه بيشتر از همه صورت هاي ثلاثى مجرد آن مانند: عُذْتُ، اَعوذُ، يَعوذونَ، مَعاذ و در ثلاثى مزيد يك بار صورتى از باب افعال (اُعيذُها) و ۴ بار از باب استفعال (استعاذه) در صيغة امري «اِسْتَعِذْ» آمده است. در اين آيات جز يك بار كه در نكوهش از پناه جستن آدميان از جن سخن رفته در ديگر موارد، پروردگار به عنوان تنها ملجأ و مأوا شناسانيده شده است.
🔺اهميت استعاذه در قرآن هنگامى آشكارتر مىشود كه بدانيم دو سوره پايانى (سوره ناس و سوره فلق)، به همين موضوع اختصاص يافته است. اين دو سوره كه با خطاب به پيامبر صلی الله علیه و آله آغاز مىشود، جامعترين بيان درباره اركان استعاذه را دارند، به گونهاي كه آيات ديگر مربوط به استعاذه را مىتوان شرحى از مفاهيم و مصاديق اين دو سوره تلقى كرد.
📚برگرفته از نثرطوبی؛علامه شعرانی
🍃 @jqk_ir 🍃
#شان_نزول،مقاصدواهداف #سوره_صافات
🍃معرفی🍃
📖سوره صافات سی و هفتمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۲۳ جای دارد. صافات به معنای افرادی است که در صفاند. گفته شده مراد از آن فرشتگانِدر صف یا مؤمنان نمازگزارند. محور اصلی سوره صافات توحید، تهدید مشرکان و بشارت مؤمنان است. در این سوره داستان ذبح اسماعیل و بخشی از تاریخ پیامبرانی چون نوح، ابراهیم، اسحاق، موسی، هارون، الیاس، لوط ویونس آمده است.
✨از آیات مشهور این سوره آیه «سَلَامٌ عَلَی إِلْ یاسِینَ» است که به صورت «... آلْ یاسِینَ» نیز خوانده شده و گفته شده منظور از آلیاسین، اهل بیت پیامبرند. بنابر روایات، اگر کسی این سوره را در روز جمعه بخواند، از هر آفتی در امان خواهد بود و در دنیا بلاها از او دفع میشود و روزی او در دنیا به بیشترین حد ممکن خواهد رسید.
📚برگرفته از تفاسیر مجمع البیان و المیزان
🍃 @jqk_ir 🍃
😍#تفسیر_نور😍
🍃 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🍃
❤️ بسْمِ اللَّه الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ ❤️
📖 آيه 📖
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَإِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِى الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ (75)
🍰جزء 3 سوره آل عمران 🍰
🐌ترجمه 🐌
🏡واز اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مى گرداند و بعضى از آنان (به قدرى نادرستند كه) اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمى گرداند، مگر آنكه (براى مطالبه آن) دائماً بالاى سر او بایستى، این (خیانت در امانت،) به جهت آن است كه گفتند: دربارهى امّیّین (غیر اهل كتاب) هرچه كنیم بر ما گناهى نیست، در حالى كه آنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى بندند.
🍃نکته ها🍃
در روایات آمده است كه امانت را به صاحبش برگردانید، حتّى اگر صاحب امانت، فاسق باشد.
📡پيام ها 📡
1⃣ در مورد مخالفانِ خود، انصاف را مراعات كنید و همه را خائن ندانید. «من اهلالكتاب... یؤدّه الیك»
2⃣ امانتدارى، ملاكى براى ارزشیابى افراد است. «یؤدّه... لایؤدّه»
3⃣ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیكو، و خیانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است. ردّ امانت، یك ارزش است، گرچه از یهود باشد. «یؤدّه... لایؤدّه»
4⃣ قیام ومقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است. «لایؤدّه الیك الا ما دمت علیه قائماً»
5⃣ استثمار، استحمار و نژادپرستى، ممنوع است. «لیس علینا فى الاُمّیین سبیل»
6⃣ یهود و نصارى، خود را اندیشمند، و مسلمانان را بى سواد و امّى مى پنداشتند. «لیس علینا فىالامیّین سبیل»
7⃣ بالاتر از گناه، توجیه گناه است. یهود اموال مردم را به ناحق مى خوردند و مى گفتند: خداوند به این كار راضى است. «یقولون على اللّه الكذب»
🍃 @jqk_ir 🍃
⚠️روزگار ستمگر
💠استاد علی صفایی حائری:
✍اگر در اين روزگار عنود و اين زمانه ناسپاس، از كارهايى كه كردهاى سپاس نمىكنند يا در كارهايى كه كردهاى بر تو ستم مىكنند، هيچ مهم نيست، اين طبيعى چنين روزگارى است با اين ويژگىها كه بدها خيلى راحت مىتازند. چرا❓ به خاطر اينكه نه در فضاى جلوى آنها مزاحمى وجود دارد. هيچ مانعى جلويشان نيست، گاز مىدهند و خيلى راحت مىروند. و نه از حيث روحى مزاحمى را مىبينند و نيروى مقتدرى را مقابل خودشان احساس مىكنند. پس ديگر از چه كسى پروا كنند. به همين جهت هجوم مىآورند.
وقتى كه بدانند على تنهاست، على بين آنچه كه دارد و مقاصدى كه برايش هست، مهرهاى ندارد، نيروهايش را گرفتهاند. آن قدر عتو و ستمگرى زياد است كه على را در كوچهها مىكَشند، هيچ، روبروى على به فاطمه هم سيلى مىزنند. به راحتى مىتوانند بزنند. هيچ چيزى هم به هم نمىخورد.
📚 روزگارستمگر، صفحه ۳۹
🍃 @jqk_ir 🍃
مباحث #واژگان_قرآنی
✨ اسباط✨
📖در قرآن مراد از این واژه گاهی تیرهها و گروههاى دوازدهگانه قوم حضرت موسى علیهالسلام است؛اما در موارد دیگر اسباط داراى «ال» تعریف بوده و از آن به عنوان دریافت كنندگان وحى یاد مىشود؛ اما هویت آنان مورد اختلاف است. از گزارشهاى لغوى، تفسیرى و روایى برمىآید، گروه یاد شده افراد خاصى از میان نوادگان یعقوب بودهاند كه افزون بر استمرار نژادى، به اعتبار جانشینى آن حضرت، دنباله معنوى او نیز به شمار رفته و بر اساس ظاهر آیات مربوط پس از حضرت یوسف علیهالسلام و پیش از حضرت موسى علیهالسلام در مصر و میان بنىاسرائیل رسالت داشتهاند.
💠اسباط در قرآن
✍واژه اسباط ۵ بار در ۵ آیه از ۴ سوره قرآن آمده است. در آیه ۱۶۰ سوره اعراف۷كه به صورت نكره آمده، مراد از آن تیرهها و گروههاى دوازدهگانه قوم حضرت موسى علیهالسلام است؛ اما در موارد دیگر ؛ سوره آل عمران؛ سوره نساء اسباط داراى «ال» تعریف بوده و از آن به عنوان دریافت كنندگان وحى یاد مىشود.
📚برگرفته از نثرطوبی؛علامه شعرانی
🍃 @jqk_ir 🍃