#معارفی_از_جز_بیست_وهفتم_قرآن
چه کردی که آمدی به بهشت؟
وَ أَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلىَ بَعْضٍ یَتَسَاءَلُونَ(25)قَالُواْ إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فىِ أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ(26)فَمَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا وَ وَقَئنَا عَذَابَ السَّمُومِ(27)إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ إِنَّهُ هُوَ الْبرَُّ الرَّحِیمُ(28- طور)
🌷✍
در این آیات، بهشتیان به یکی از مهم ترین عوامل ورودشان به بهشت اشاره می کنند عاملی که به رغم اهمیت فوق العاده اش در رسیدن به سعادت دنیا و آخرت گاه مورد غفلت جدی قرار می گیرد.در این آیات که گزارشی از حال خوش و گفتگوهای شیرین بهشتیان است اهل بهشت از حال و احوال دنیای یکدیگر می پرسند و اینکه در دنیا چه حالى داشته و چه عملى آنها را به سوى بهشت و نعیم الهى كشانده است؟ که در جواب می گویند: «ما نسبت به خانواده مان مشفق بودیم»«اشفاق» به معناى توجه ای آمیخته با ترس است؛ چون مشفق نسبت به كسى كه به او اشفاق دارد هم محبت دارد و هم مىترسد كه مبادا دامنگیر او شود. این كلمه هر وقت با حرف «مِن» بیاید معناى ترس در آن بیشتر از محبت است و هرگاه که با حرف «فى» همراه شود مانند همین آیه معناى توجه و محبت در آن بیشتر از معنای ترس به ذهن مىرسد. پس معناى آیه چنین میشود:ما در دنیا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتیم؛ یعنی هم آنان را دوست داشتیم و به سعادت و نجاتشان از مهلکه ها و ضلالتها عنایت داشتیم و هم از اینكه مبادا گرفتار انحراف و تباهی شوند مىترسیدیم؛ به همین منظور به بهترین وجهى با آنان معاشرت مىكردیم و از نصیحت و دعوت ایشان به سوى حق چیزی کم نمی گذاشتیم.
🍁 @jqk_ir 🍁
🌞
امام رضا علیه السلام:
یک نفر از قوم بنی اسرائیل، چهل سال، عبادت کرد و سپس در راه خدا، قربانی نمود ولی قربانی او پذیرفته نشد.
آن مرد با خود گفت:
((ای نفس! آنچه که به من رسیده، از جانب تو و گناهان توست))
آنگاه خداوند عزوجل به او وحی نمود:
((این نکوهشی که از نفس خود نمودی، از عبادت چهل سالهات برتر است))
📚وسائل الشیعه، باب جهادالنفس، روایت ۱۴۹
#خدا #امام_رضا #عبادت
🍁 @jqk_ir 🍁
آشنایی با #آیات_الاحکام
🌟 آيه عدد 🌟
به سومین آیه سوره نساء كه به جواز تعدد زوجات تا چهار همسر پرداخته، «آیه عدد» گفتهاند:
«وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ»
گفتهاند: این آیه درباره دختر یتیمى نازل شد كه سرپرستش به مال و جمال او چشم دوخته بود و تصمیم داشت بدون دادن مهر با او ازدواج كند؛ از این رو آیه فرود آمد و خداوند دستور داد با دختران یتیم ازدواج نكنند، مگر این كه با آنها عادلانه رفتار كنند و مهر آنان را مطابق شئونشان بپردازند یا این كه با زنان دیگر ازدواج كنند.
📚دائرةالمعارف قرآن كریم
🍁 @jqk_ir 🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✔️
🔸آرزوی مرگ نکنید
🔹شرح حدیثی از پیامبر اعظم(ص) درباره #فرصت_زندگی
🍁 @jqk_ir 🍁
#شان_نزول_مقاصدو_اهداف_سوره_اعلی
🍃 پیامبر و فراموشنکردن قرآن 🍃
«سَنُقْرِئُكَ فَلَا تَنسَىٰ: ما خیلی زود بر تو خواهيم خواند، تا فراموش نكنى».
خداوند در این آیه به پیامبر(ص) اطمینان میدهد نگران این نباشد که آیات الهی را فراموش میکند، بلکه همو که آن را فرستاده، حافظ و نگهبان آن است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد «اِقراء» به معنای تحویلگرفتن قرائت قاری به منظور غلطگیری و تصحیح قرائت اوست؛ البته این معنای لغوی و عرفی این کلمه است و در این آیه به این معناست که خداوند چنان قدرتی به پیامبر(ص) داده است که قرآن را درست و خوب بخواند، آنطور که نازل شده و بدون کم و کاست و بدون تحریف
🍁 @jqk_ir 🍁
مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ
آن كه #كشت #آخرت بخواهد براى او در كشتش مى افزاييم و آن كه كشت #دنيا بخواهد از آن به او مى دهيم و در آخرت هيچ نصيبى ندارد
📖سوره شوری/۲۰
🍁 @jqk_ir 🍁
🔔 روزه و نماز ؟ عزاداری؟ ... ملاک دینداری چیست؟!!
امام صادق علیه السلام:
لاَ تَغْتَرُّوا بِصَلاَتِهِمْ وَ لاَ بِصِيَامِهِمْ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اِخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ
🔶🔷
فریبِ نماز خواندن و روزه گرفتن مردم را نخوريد!
زيرا بسا انسانی که شيفته نماز و روزه مىشود تا آنجا كه اگر آنرا ترك كند به وحشت مىافتد؛ ( و از این ترس، نماز می خوانند و ... )
ولى آنها را به راستگویی و امانت داری بيازمایید ...
📚اصول کافي ج ۲ ص ۱۰۴
🍁 @jqk_ir 🍁
#تفسیر_اطیب_البیان
✨ جز۲۸ سوره حشر ✨
لَأَنتُم أَشَدُّ رَهبَةً فِي صُدُورِهِم مِنَ اللّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُم قَومٌ لا يَفقَهُونَ «13»
🌷✍
هر آينه از شما مسلمين در قلب آنها خوف و ترس آنها بيشتر است و شديدتر است از خوف از خداي متعال و اينکه براي اينست که اينها قومي هستند نميفهمند، سرّ اينکه مطلب اينکه است که چشم سر آنها باز است شما را مشاهده ميكنند با قوّه و قدرت و نيرو و قضيّه قتل و اسيري خود را لذا ميترسند و لو اينکه ترس از شما هم بالقاء رعب است که خدا در قلوب آنها انداخته ولي چشم قلب آنها كور است و معرفت بخدا ندارند و از عذابهاي الهي دنيوي و اخروي نميترسند. لَأَنتُم أَشَدُّ رَهبَةً فِي صُدُورِهِم مِنَ اللّهِ معني اينکه نيست که از خدا هم ميترسند ولي از شما شديدتر است، بلكه هيچ خوفي از خدا ندارند، امّا بلاهاي دنيوي را مستند باسباب ظاهريّه ميدادند و بلاهاي اخروي را بكلّي منكرند يا خود را معاف ميدانند.ذلِكَ بِأَنَّهُم قَومٌ لا يَفقَهُونَ معرفت و فهم ندارند، زيرا قلبهاي آنها سياه شده و موعظه و انذار در آنها تأثير ندارد.
🍁 @jqk_ir 🍁
#احکام_بزبان_ساده
آیا چرک و جرمی که زیر ناخن است، برای وضو اشکال دارد؟
✍
در وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخنها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد. لذا فقها در اینباره میگویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند.
🍁 @jqk_ir 🍁
برگزاری جلسه مسئولان موسسه جامعه القرآن الکریم با مدیران شعب :زاهدان،زابل بزمان،ایرانشهر،خاش و مدیران مدارس و پیش دبستانی علم الهدی
در این جلسه ۲ ساعته در ابتدا مدیران گزارشی از فعالیتها و برنامه های خود ارائه داده و همزمان با بیان مشکلات مدیر عامل محترم موسسه به ارائه راهکار و پیشنهاداتی پرداختند.
🍁 @jqk_ir 🍁
jqk.mp3
9.63M
🎙📖
💫در این تلاوت مرحوم منشاوی که مربوط به بخشهایی از سورههای مبارکه حشر، طارق و فجر است، ورودش به مقام نهاوند احساس میشود که این ورود بسیار زیبا و منحصر بهفرد و در واقع خاص #خاندان_منشاوی است که همگی در این زمینه تبحر داشتهاند و اوج پختگی و اجرای این ردیفها نیز متعلق به محمدصدیق منشاوی است.
🍁 @jqk_ir 🍁
#شان_نزول_مقاصدو_اهداف_سوره_اعلی
🍃 نماز عید و زکات فطره 🍃
در تفسیر مجمع البیان آمده است برخی گفتهاند مراد از تزکیه و صلاة در آیه ۱۴ و ۱۵، زکات فطره و نماز عید است. اما ممکن است اشکال شود این سوره مکی است و در آن زمان نه زکاتی بود و نه نماز عید. در پاسخ آن گفته شده ممکن است آیات ابتدایی این سوره در مکه و آیات پایانی آن، از جمله آیات ۱۴ و ۱۵، در مدینه نازل شده باشد. سیدهاشم بحرانی در تفسیر البرهان ذیل آیه ۱۴ مینویسد از امام صادق(ع) نقل شده است: روزه با پرداخت زکات فطره کامل میشود، همچنان که نماز با درود فرستان بر پیامبر(ص) به کمال خود میرسد. پس هر کس روزه بگیرد، اما به عمد زکات فطره را وا گذارد، روزهای از برایش نیست و هر کس نماز بخواند و بر پیامبر(ص) درود نفرستد و عمداً آن را وا گذارد، نمازی از برایش نیست. خداوند عزوجل زکات فطره را بر نماز مقدم داشت و فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ».
🍁 @jqk_ir 🍁
پرسمان.pdf
66.7K
#پرسمان
✴️ خدا که میداند عاقبت ما به کجا ختم می شود چرا باید تلاش کنیم⁉️
🍁 @jqk_ir 🍁
#تفسیر_نور
🗯وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ(25)
🗯قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَإِنَّمَآ أَنَاْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ(26)
✨جزء 29 سوره ملك ✨
🌹
و (كفار، پیوسته از روى استهزاء) میگویند: اگر راست میگویید این وعده قیامت چه زمانى است؟
(به آنان) بگو: علم (به زمان قیامت) تنها نزد خداوند است و من تنها بیم دهنده آشكارم.
✍
در قرآن، شش مرتبه جمله، «متى هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پیامبر در پاسخ آنان میفرمودند: علم به قیامت فقط نزد خدا است. علم غیب دو نوع است: نوعى كه خداوند به برگزیدگان خود عنایت میكند: «تلك من انباء الغیب نوحیها الیك» یعنى آنچه گفتیم از خبرهاى غیبى است كه به تو وحى كردیم. و نوعى كه فقط مخصوص خداست و حتّى انبیاى الهى به آن آگاهى ندارند، نظیر علم به زمان برپایى قیامت: «انّما العلم عنداللّه» چنانكه در دعا میخوانیم: «بحق علمك الّذى استأثرت به لنفسك» به حق آن علمى كه براى خود نگاه داشتهاى.ندانستن جزئیات و زمان وقوع قیامت دلیل بر انكار كلیّات آن نیست. اگر صداى زنگ در خانه بلند شد و شما كسى را كه زنگ میزند نمیبینید، دلیل آن نیست كه بگویید كسى پشت در نیست.
🍁 @jqk_ir 🍁
🔶🔷
🔷🔶
#مطالعه_بر_اساسِ_نیاز
بعضی ها بدون اینکه #سئوالی طرح کرده باشند و یا #نیاز و #ضرورتی را یافته باشند و یا اصلاً چیز معلوم و مشخصی را خواسته باشند ، کتاب را می گشایند و معلوم است که با دست خالی باز می گردند ... اصولاً مطالعه هر کتاب ، مادام که با طرح سئوالهایی همراه نباشد ، بهره نمی دهد و خواننده بسادگی از جواب ها و اشاره ها و نکته ها می گذرد و آن ها را نمی یابد و در خونش نمی نشیند .
📚 روش برداشت از قرآن ، علی صفایی حائری ، ص۱۱
🍁 @jqk_ir 🍁
🌹 هم به مرگ طبیعی بمیر، هم شهید شو!
در بررسی آیات #رجعت به این آیه بر میخوریم: «وَلَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ»
در تفسير این آيه آورده اند که «اگر در راه خدا كشته شويد و يا بميريد، به خدا بازخواهيد گشت» امام باقر فرمود: «مقصود از كشته شدن در راه خدا، كشته شدن در راه ولايت اميرالمؤمنين است. هر كس ايمان به اين آيه داشته باشد، دو مردن دارد: اگر در راه من كشته شود، زنده خواهد شد و باز خواهد مرد، و اگر بميرد نيز زنده خواهد شد تا در راه خدا كشته شود.»
🍁 @jqk_ir 🍁
#شان_نزول_مقاصدواهداف_سوره_اعلی
🍃تعداد انبیا و کتابهای آسمانی🍃
آیه پایانی سوره اعلی نشان میدهد حضرت ابراهیم و موسی(ع) نیز کتاب آسمانی داشتند. در روایتی، ابوذر نقل میکند: به پیامبر عرض کردم انبیا چند نفر بودند؟ فرمود: ۱۲۴ هزار نفر. ... سپس پیامبر(ص) فرمود ای ابوذر چهار نفر از انبیا عرب بودند: هود، صالح، شعیب و پیامبر تو. گفتم ای رسول خدا خداوند چند کتاب نازل کرد؟ فرمود: ۱۰۴ کتاب. ده کتاب بر آدم، پنجاه کتاب بر شیث، بر اخنوخ که ادریس است سی کتاب و او نخستین کسی است که با قلم نوشت، و بر ابراهیم ده کتاب و نیز تورات را بر موسی و انجیل را بر مسیح و زبور را بر داوود و فرقان را بر پیامبر اسلام نازل کرد.
🍁 @jqk_ir 🍁