📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ٢١ مرداد ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ٣ محرم ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ١٢ اوت ۲۰٢١ میلادی
🕎 ۴ الول ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ اعدام #میرزا_رضا_کرمانی (١٢٧۵ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ تولد منحوس #جرج_سوروس میلیاردر و فعال سیاسی #یهودی، رئیس هیئتمدیرهٔ بنیاد جامعه باز (بنیاد سوروس) و پدر انقلابهای رنگی و مخملی (١٩٣٠م)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢۴ مرداد ۱۴٠٠ هجریشمسی
☪️ ۶ محرم ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ١۵ اوت ۲۰٢١ میلادی
🕎 ٧ الول ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ آغاز #نبرد_یرموک بین بیزانس (امپراتوری روم شرقی) و مسلمین در عهد خلیفهٔ دوم (۶٣۶م)
👈 مسلمانان طیّ نبردی ششروزه در نزدیکی رودخانهٔ یرموک در حوالی مرز امروزی سوریه و اردن، قاطعانه بر لشکر امپراطوری روم غلبه کردند. این چیرگی به سلطهٔ روم در شامات برای همیشه پایان داد و سرآغازی شد برای پیروزیهای بعدی و گسترش قلمرو مسلمین در متصرفات روم شرقی. دو سال پس از این پیروزی، مسلمین توانستند تا بیتالمقدس پیشروی کرده و قبلهٔ اول را هم به تصرف خویش درآورند.
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ جنگهای خلفا و منفعت یهود از آن
1⃣ یک نوع از جنگهای عصر خلفا، جنگهای خارجی با هدف #کشورگشایی بود. نخستین مسألهای که بایستی دربارهٔ آن بحث شود، موضع ائمه (ع) در برابر فتوحات خلفا است.
2⃣ سیرهٔ پیامبر (ص) نشان میدهد که آن حضرت در تمام دوران ١٣سالهٔ مکه، اجازهٔ درگیری نمیداد و تنها در پی پرورش شخصیتهای ناب اسلامی بود و پیوسته با بیان معارف عالی اسلام، در پی نشر اسلام بود. حتی پس از آنکه پیامبر (ص) در مدینه مستقر شد و تشکیل #حکومت داد، جنگهای ایشان وجههٔ #دفاعی داشت و تا آنجا که خطری متوجه اسلام نبود، وارد جنگ نمیشد.
3⃣ علی (ع) نیز در اندیشهٔ تربیت افراد بود و هرگز به کشورگشایی نمیاندیشد؛ لذا به محض اینکه حکومت را بهدست گرفت، اینگونه جنگها را تعطیل کرد.
4⃣ هیچیک از #فتوحات_خلفا مورد تأیید ائمه (ع) نبود. لذا در تاریخ ردّی از شرکت ایشان در این جنگها نخواهید یافت، درحالیکه اگر این نبردها به نفع اسلام بود، حتماً در آن پیشقدم میبودند.
5⃣ آن فتوحات اصلاً در صلاح و نفع اسلام نبود؛ اگر نگوییم که به ضرر اسلام و مسلمین انجام یافت. موارد بسیاری در تاریخ آمده که علی (ع) از همراهی با آنان در این جنگها پرهیز میکند و پاسخ رد به آنان میدهد.
6⃣ علاوه بر اینکه #جهاد_ابتدایی بایستی به اذن امام معصوم و یا نائب (خاص یا عام) او باشد، و الا باطل است و ائمه اجازه شرکت در این نبردها را نمیدادند.
7⃣ وقتی اصحاب امام صادق (ع) با ایشان مشورت میکردند که #بنیامیه در دیلمان با کفار میجنگند، آیا اجازه میدهید در جنگهای آنان شرکت کنیم؟ حضرت اجازه نمیفرمودند و میگفتند: ما در جنگ ایشان شرکت نمیکنیم.
8⃣ دلیل این ادعا که علی (ع) این جنگها را قبول نداشتند، این است که حضرت آن جنگها را تعطیل کردند و خود در آن جنگها شرکت نکردند. امام صادق (ع) نیز دربارهٔ این جنگها فرمودند: «بهخدا سوگند، اگر این جنگها به خیر و صلاح بود، هیچکس در شرکت در آن جنگها نمیتوانست از ما پیشی گیرد.» داعی در این جنگها عمر بود و عمر نیز داعی به باطل بود.
9⃣ البته در اینجا پرسشی مطرح میشود و آن اینکه چرا حضرت گاهی به آنان مشاوره میداد؟ پاسخ آن است که اگر مسلمانان شکست میخوردند، دشمن مدینه را میگرفت و در این صورت خطر متوجه #اصل_اسلام بود. حضرت در این موارد برای حفظ اسلام آنها را راهنمایی میکرد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/5507
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ نکتهٔ بعدی دربارهٔ انگیزهٔ این جنگها است. دلایل زیر را میتوان برای این جنگها برشمرد:
👇👇👇👇👇
💥 ١. انتشار اسلام ویروسی
1️⃣ اگر این جنگها روی نمیداد، امروز جهان اسلام، اینگونه با مشکلات بسیار مواجه نبود؛ چرا که #آموزش_غلط، بدتر از #جهل است. جاهل ادعا ندارد، ولی کسی که مطلبی را به غلط آموخته، ادعا دارد. اسلام وقتی به شکل بیمار منتشر شد، از معارف واقعی تهی است و مانع انتشارِ #اسلام_راستین نیز خواهد شد. اما اگر اسلامِ علی (ع) به گوش ملتها میرسید، برای دشمنان اسلام بسیار خطرناک بود. پس باید «تفکر بیمار» بهسرعت در دنیا گسترش مییافت تا از انتشار «تفکر اصیل» جلوگیری کند.
2️⃣ معاویه با مسلمانانی اینگونه ناآشنا با #اسلام_اصیل توانست لشکری ترتیب دهد و به جنگ اسلام راستین و امیرمؤمنان برود. با کنار گذاشتن اهلبیت (ع) از منصب قدرت، میتوان اسلام راستین را به انزوا کشید و میتوان گفت با این فتوحات بود که سیاست #سقیفه که کنار گذاشتن امامان معصوم (ع) از عرصهٔ حکومت بود به ثمر رسید و بسیاری از احکام و عقاید مسلمانان را واژگون کردند.
3️⃣ آنها میدانستند که مردم روزی متوجه اشتباه خود خواهند شد و دست بهسوی علی (ع) دراز خواهند كرد. بنابراین در سایهٔ این فتوحات، لشکری برای رویارویی با علی (ع) فراهم کردند؛ لشکری که بهظاهر مسلمان بودند، ولی از اسلام چیزی نمیدانستند و پیرو محض #معاویه و سران سقیفه بودند و آنها را آنگونه که خود خواسته بودند تربیت کرده بودند.
4️⃣ معاویه با #جهل مردم به جنگ امیرمؤمنان (ع) رفت. معضلات و مشکلاتی که برای حضرت امیر (ع) پیش آمد، همه ریشهگرفته از این #فتوحات بود. این فتوحات بود که آلامیه را بر گردهٔ مسلمین سوار کرد و لشکری از جُهّال برای معاویه فراهم ساخت.
5️⃣ معاویه بهاندازهای میان مردم شام اطاعت میشد که وقتی بهسمت #صفین برای جنگ با علی (ع) میرفت، نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند و تمامی لشکریانش به او اقتدا کردند! عبدالله بن علی، جماعتی از ثروتمندان و رؤسای اهل شام را نزد ابوالعباس سفاح فرستاد. آنان نزد ابوالعباس سوگند یاد کردند که نمیدانستند پیامبر بهجز #بنیامیه خویشانی دارد که وارث او باشند!!
6️⃣ از این گزارشها نهایت جهل مردم شام که از #فتوحات_خلفا بود، دریافته میشود. بدیهی است این مسلماننمایان میتوانستند ضربههایی به اسلام بزنند که از هیچ غیرمسلمانی ساخته نبود. اگر خیانتهای فرهنگی و حدیثی و تاریخی این قبیل افراد بررسی شود، معلوم میشود که فتوحات چه ضربههای سنگینی به اسلام راستین زد.
7⃣ از سوی دیگر، کشورهای اطراف، از جمله #ایران در تزلزل و رو به سقوط بودند. مردم از حکام جور خسته شده بودند و در پیِ #منجی بودند که بیاید و آنان را نجات دهد. تداوم این وضعیت در ایران و... ممکن نبود. در چنین وضعی اگر دعوتِ صحیح میآمد و اسلام راستین تبیین میشد، جای خود را مییافت.
8⃣ اگر این جنگها بهراه نمیافتاد، ممکن بود مدینه بهدست امیرمؤمنان بیافتد که در اینصورت علی (ع) با ارسال مبلّغ و اطلاعرسانی، مردم سایر بلاد را با منطق اسلام آشنا میساخت. و اگر این کشورها بهدست امام علی (ع) فتح میشد، اسلام راستین آنجا حاکم میشد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/5507
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💥 ٢. جلوگیری از خیزش صحابه و مشغولیت افکار عمومی
1⃣ یکی دیگر از اهداف برافروختن آتش این جنگها، پراکندهساختن #اصحاب بود. آنها در مدینه با مشکل بزرگی روبهرو بودند و آن، اصحاب رسولخدا (ص) بودند. اصحاب ابتدا بهدلایل خاصی با آنها همکاری کردند و از علی (ع) رویگردان شده و به سران #سقیفه پیوستند. که این بهدلیل نفاقزدگی یا به طمع منافع مقطعی یا به دلیل حسد و یا کینهای بود که از علی (ع) داشتند. حضور این افراد در جناح سقیفه مقطعی بود و پس از مدتی از عملکرد خود پشیمان میشدند و درمییافتند که فریب خوردهاند.
2⃣ کسانی هم که بهخاطر منافع دنیوی به آنان پیوسته بودند، هر روز بر طمعشان افزوده میشد و هرگز به اینکه نصیب اندکی از سوی حکومت به آنان برسد، راضی نمیشدند و هرکدام دستکم هوای حکمرانی و استانداری در سر میپروراندند. کسانی هم که به خاطر کینه و حسد با علی (ع) با آنان همراه شده بودند، قطعاً پس از مدتی اگر خواستههایشان برآورده نمیشد، با سران سقیفه وارد دشمنی میشدند.
3⃣ بنابراین تجمّع اصحاب در مدینه خود مشکلی برای ابوبکر شده بود و آنان ناگزیر بودند برای منحرف ساختن افکار از موضوعِ #خلافت، چارهای بیندیشند. افزون بر این، با راه انداختن جنگ، اصحاب رسول الله (ص) که سخنان ایشان را شنیده بودند، در این جنگها کشته میشدند و دیگر این سخنان به نسل بعد انتقال نمییافت و سران سقیفه آنگونه که خود میخواستند نسلهای بعدی را تربیت میکردند.
4⃣ کسانی هم که به طمع قدرت یا کینه از علی (ع) به اینان پیوسته بودند، بسیاری در این جنگها کشته و یا ترور میشدند. اندکی که باقی میماند، با موقعیتی که با #فتوحات پیش میآمد، با منصبی راضی میشدند. بنابراین رسیدن به پول و زمین در این جنگها، یکی از اهداف اصلی بود که بتوانند با این وسیله اطرافیان خود را راضی نگه دارند.
5️⃣ افزون بر اینها، در طی این جنگها، افکار از موضوع خلافت به مسئله #فتوحات معطوف میشد و سخنِ روز مردم میشد و جنگ، از آنجا که رعب و وحشت در پی داشت، مردم را به فکر رفع خطر جنگ میانداخت و اختلافات داخلی به فراموشی سپرده میشد. در این شرایط، سخنان علی (ع) و تنی چند از اصحاب که به واقعیت مسئله آگاه بودند، خریداری نداشت.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/5507
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter