eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
758 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡️ کابالا چیست؟ (٢) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطورهٔ سیاسی است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغهٔ دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوّع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیات‌بخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡️ برای شناخت تاریخچهٔ کابالا از ابتدا تا به امروز، مطالعهٔ مقالهٔ سه قسمتیِ زیر بسیار مفید خواهد بود: 1️⃣ پیشینه و پیدایش کابالا و کتاب زوهر 👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/581 2️⃣ کابالیسم لوریایی، شابتای زوی و فرقه دونمه 👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/598 3️⃣ از یاکوب فرانک و فیلیپ برگ تا مدونا 👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/kabbalah/611 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢٢ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١٣ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١٩ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ خاورشناس و از پایه‌گذاران اسلام‌شناسی انتقادی و مغرضانه در اروپا (١٩٢١م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (١) 1⃣ دیدگاه‌های گوناگونی دربارهٔ خاستگاه وجود دارد. گروهی، را وحی الهی نمی‌دانند و عدهٔ دیگری آن را وحی الهی می‌خوانند. کسانی که معتقد به وحی الهی‌اند به دو گروه تقسیم می‌شوند: 2⃣ گروه اول معتقد به وحی مکانیکی می‌باشند. 👈 آن‌ها می‌گویند کلمه کلمه و حرف حرف املاء از جانب خداوند است. در سفر خروج می‌خوانیم: «پس موسی تمام سخنان پروردگار را نوشت» و در کتاب ارمیا آمده است: «کلام و سخنی که از سوی پروردگار به ارمیا رسید در حالی که ارمیا می‌گفت: چنین سخن گفت پروردگار» 3⃣ گروه دوم معتقد به وحی دینامیکی یا فکری می‌باشند. 👈 براساس این نظریه، واژگان آیات کتاب مقدس واژگانی بشری هستند، اما حقیقت و واقعیت کتاب مقدس الهام الهی است، یعنی معانی از سوی خداوند بر نویسندگان کتاب مقدس الهام شد و ایشان آن معانی را در قالب جملات بشری در آوردند. 4⃣ در برابر این گروه، گروهی از فلاسفه غرب و دانشمندان غربی کتاب مقدس را وحی الهی نمی‌دانند. ناسازگاری آیات کتاب مقدس را دلیل وحیانی نبودن آن می‌خواند: ✍ عدالت را توصیه می‌نماید “چشم به‌جای چشم، دندان به‌جای دندان” در صورتی‌که عدالت آن است که “در برابر شرور مقاومت نکنید، اگر گونهٔ راست شما را سیلی زدند گونهٔ چپ را پیش آورید، و اگر جامهٔ شما را ربودند شنل خود را بدهید.” با این ناسازگاری میان آیات امکان ندارد کتاب مقدس را الهام و وحی الهی بخوانیم. 5⃣ او به همین جهت پیشنهاد می‌کند کلیسا از عهد جدید و قدیم یکی را به‌عنوان وحی الهی معرفی نماید و از ایجاد سازش و سازگاری میان آیات آن دو اجتناب ورزد. 6⃣ بوئر یکی از فیلسوفان هگلی نیز ازجمله فلاسفه‌ای است که وحی بودن تورات و انجیل را باور ندارد. او که سال‌های آخر عمر خود را وقف بررسی‌های تاریخی و انتقادی کرد، کتابی به‌نام «نقادی انجیل‌شناسانه تاریخ یوحنا» نگاشت. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی (٢) ✍ به‌دلایل زیر را نوشتهٔ حضرت موسی نمی‌داند: 1⃣ در برخی از این اسفار، داستان‌های متفاوتی از موسی (ع) نقل شده است، مانند: سخن گفتن خدا با موسی، ارتحال موسی، فزونی صبر موسی بر دیگران و نیامدن پیامبری همانند او. 👈 اگر موسی (ع) این اسفار را نوشته بود از این اخبار گوناگون که دربارهٔ خود او می‌باشد، چیزی نمی‌نوشت. 2⃣ در این کتاب‌ها از فوت موسی (ع)، دفن او، اندوه سی‌روزهٔ عبرانیان و از نیامدن پیامبر دیگری همانند موسی (ع) سخن رفته است: 👈 پُر واضح است که این اخبار، نوشتهٔ موسی (ع) نیست. 3⃣ در این اسفار نام‌هایی به‌کار رفته است که پس از فوت موسی (ع) وضع شده و رایج گردیده است. اما در زمان زندگی موسی (ع) این اسامی وجود نداشته است و به‌کار نمی‌رفته است! 4⃣ این کتاب‌ها رویدادهایی را بیان می‌کنند که پس از موسی (ع) رخ داده و موسی از آنها بی‌اطلاع بوده است. 👈 برای نمونه در «سفر خروج» چنین آمده است: «و بنی‌اسرائیل مدت چهل سال منّ می‌خوردند تا به زمین آباد رسیدند، یعنی تا وقتی به سرحد زمین کنعان داخل شدند، خوراک ایشان منّ بود.» در صورتی‌که این واقعه سال‌ها پس از ارتحال موسی (ع) رخ داده است، چه این‌که در «صحیفه یوشع» می‌خوانیم: «و در فردای آن روزی که از حاصل زمین خوردند، منّ موقوف شد و بنی‌اسرائیل دیگر منّ نداشتند و در آن سال از محصول زمین کنعان می‌خوردند.» ✍ اسپینوزا پس از ذکر این دلیل‌ها می‌گوید: 👈 «از آنچه گفتم به‌روشنی پی می‌بریم اسفار خمسه نوشته موسی (ع) نیست، بلکه این کتاب‌ها را فردی دیگر به‌نام ابن عزرا چند قرن پس از وفات موسی (ع) نوشته است.» 👈 سایر کتاب‌های عهد قدیم نیز به همین ترتیب، از سوی اسپینوزا و دیگران مورد نقد قرار گرفته است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
🕎 متن کامل مقالهٔ «کتاب مقدس یهود در نگاه اندیشمندان غربی» را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/13336 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٣ آبان ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ ربیع‌الثانی ۱۴۴۴ هجری‌قمری ✝️ ١۴ نوامبر ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٠ حِشوان ۵۷۸٣ عبری 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ مرگ ، تاریخ‌نگار، نویسنده، مترجم، شاعر و (١٣۴۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ گئورگ ویلهلم فریدریش فیلسوف آلمانی تأثیرپذیرفته از (١٨٣١م) 📖 برای آشنایی با برخی نظرات احمقانه و نژادپرستانهٔ این بُت غرب‌پرستان، نگاه کنید به این مقاله: 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ سعید نفیسی و یهود و اسرائیل (١) 💥 سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی اسرائیل در ایران، در بخش بیست‌ویکم کتاب خاطرات خود، به علائق شدید نفیسی اشاره کرده و می‌نویسد: 1️⃣ دیدار او را به سرودی جوشان واداشت. در نوشته‌ای او را سرزمین و خانهٔ پاک خواند، [!] ریشهٔ پیروزی‌ها و پیشرفت‌های نوین مردم اسرائیل را جوشیده از همان چشمه نامید. [!] 2️⃣ او پیوند مردم دو کشور [ایران و اسرائیل!!] را یکی از سازنده‌ترین گام‌ها برای خندان کردنِ چهرهٔ اندوهگین و پس‌ماندهٔ خاورمیانه شناخت [!] و گرایش ایرانی‌تباران اسرائیل را به زبان فارسی و پاسداری از این فرهنگ را در این کشور یکی از نیرومندترین انگیزه‌های آن پیوند خواند… 3️⃣ در زمینهٔ پیشرفت‌های شتابندهٔ اسرائیل سعید نفیسی می‌نویسد: چهار ماه در اروپا چرخیدم، به در خاورمیانه که رسیدم دانستم این‌جا افزون بر گرمی مردمش [!] چیزی کمتر از آن‌جا ندارد… 4️⃣ یکی از دلبستگی‌های نفیسی، برگردان به زبان شیرین فارسی شده بود. او برگردان فاضل‌خان همدانی را که ده‌ها سال پیش انجام شده بود، شایسته و بسندهٔ فارسی‌زبانان امروز نمی‌دید و باور داشت در پاسخ به نیازهای امروزه می‌بایستی برگردان تازه‌ای با زبانی گویا از خداوند فراهم آید. با برابرنگری ایرانیِ برگردان در کنار رونوشت فرانسه می‌پنداشت پیام راستین تورات در این برگردان آسیب دیده… ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter