eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
672 ویدیو
199 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ هدایت کشتار مسلمانان میانمار توسط صهیونیست‌ها (5) 🎯 چه کسی سکان هدایت ارتش و نیروی نظامی میانمار را در دست دارد؟ 1⃣ پس از کودتای نظامی سال ۱۹۸۸ ، گزارش‌های مطبوعاتی منتشر شدند که اذعان می‌کردند، شرکت‌های رژیم صهیونیستی قراردادهایی را در زمینه فروش تیربار و توپ‌های «هوتزر ۱۵۰ میلی‌متری» با حکومت نظامی این کشور امضا کرده و چندین محموله تسلیحات نظامی به این کشور ارسال کرده‌اند. 2⃣ در سال ۱۹۹۵ شرکت اسلحه‌سازی «کور» ، کارخانه‌ای در کشور میانمار جهت تولید محدود تسلیحات نظامی راه‌اندازی کرد. این شرکت به تولید تکنولوژی و محصولات تجسسی مشهور است. 3⃣ همچنین شرکت صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ فعالیت خود در عرصه مخابرات و ارتباطات را در میانمار باز هم توسعه داد تا شامل تامین نیازهای این کشور به هر نوع سیستم ارتباطی در عرصه مخابرات شود. 4⃣ ماه مه ۱۹۹۷ وزارت جنگ افشا کرد، به موجب قرارداد امضا شده بین شرکت نظامی صهیونیستی با حکومت میانمار، این شرکت امتیاز مدرنیزه کردن جنگنده‌های ارتش میانمار را به‌دست آورده است. 5⃣ روابط نظامی و اطلاعاتی – امنیتی رژیم صهیونیستی سال‌های بعد نیز شاهد رشد و شکوفایی بود، به گونه‌ای که میانمار به تنها تل‌آویو جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌های زمینی، هوایی و دریایی نظامی میانمار تبدیل شد و بسیاری از تحلیلگران با استناد به سطح این مناسبات تاکید کردند که کشور میانمار عملاً به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در قاره آسیا و جهان تبدیل شده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ میانمار عملاً به پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در قاره آسیا و جهان تبدیل شده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هدایت کشتار مسلمانان میانمار توسط صهیونیست‌ها (6) 🎯 چه کسی سکان هدایت ارتش و نیروی نظامی میانمار را در دست دارد؟ 1⃣ در سال ۲۰۰۰ و در اوج الاقصی جوانان فلسطینی، رژیم قراردادی نظامی با ارتش در زمینه خرید جنگنده‌های و سامانه‌های موشکی «پیتون – ۴» امضا کرد. 2⃣ در سال ۲۰۱۵ ژنرال ، رئیس ستاد مشترک ارتش میانمار در سفری رسمی به سرزمین‌های اشغالی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و دو طرف درباره توسعه و گسترش همکاری‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بحث و تبادل‌نظر کردند. 3⃣ دیداری که رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری به کار برد که مخفی باقی بماند، اما هلینگ در صفحه شخصی‌اش در پایگاه اجتماعی اینترنتی از آن و قراردادهای نظامی و تسلیحاتی امضا شده طی این سفر پرده برداشت. 4⃣ در این سفر رئیس ستاد مشترک ارتش میانمار از پایگاه دریایی ارتش رژیم صهیونیستی در بندر و پایگاه هوایی این رژیم بازدید و طی دیدار با رؤسای شرکت‌های صهیونیستی با آنها در زمینه اتمام قراردادهای خرید قایق‌های جنگی و تیربارهای سنگین و خودروهای زره‌پوش بحث و تبادل نظر کرد. 5⃣ در ادامه نیز خبرهایی انتشار یافت که تاکید می‌کرد، حکومت میانمار قراردادی با شرکت صهیونیستی «TAR» فعال و متخصص در برگزاری دوره‌های آموزش نظامی و امنیتی امضا کرده که به موجب آن، این شرکت آموزش نیروهای ویژه ارتش و نیروهای مسلح کشور میانمار در ایالت را برعهده دارد، ایالتی که شاهد وحشیانه‌ترین و خشونت‌آمیزترین کشتارها و پاکسازی‌های نژادی علیه مسلمانان ساکن این ایالت بوده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ هدایت کشتار مسلمانان میانمار توسط صهیونیست‌ها (7) 🎯 چه کسی سکان هدایت ارتش و نیروی نظامی میانمار را در دست دارد؟ 1⃣ طی دسامبر سال گذشته یک وکیل و فعال حقوق بشری اسرائیلی با مورد خطاب قرار دادن وزارت جنگ خواستار توقف فروش و ارسال تسلیحات نظامی این رژیم به ارتش شد که آنها را در کشتارها و قتل‌عام‌های بی‌رحمانه مسلمانان میانمار به خدمت می‌گیرد. 2⃣ این درخواست وکیل و فعال حقوق بشر اسرائیلی با مخالفت صریح ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد که به هیچ‌وجه حاضر نیست منافع این رژیم به خصوص در مقوله و مرتبط با موضوعی چون کشتار مسلمانان به دست کشورهای دیگر را قربانی کند. 3⃣ از سوی دیگر، پایگاه خبری عبری «والا» که به نزدیکی‌اش به دوایر اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی مشهور است، گزارشی منتشر کرد که در آن تاکید شده بود، مهمترین تامین‌کننده نیازهای تسلیحاتی و نظامی ارتش میانمار است و فرماندهان ارشد ارتش این کشور دارای روابط محرمانه و بسیار نزدیک با دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هستند. 4⃣ در بخشی از این گزارش آمده است: «فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح میانمار مسئول مستقیم کشتار مسلمانان این کشور از جمله شخصیت‌های سیاسی میانماری شمرده می‌شود که دارای روابطی بسیار نزدیک با دستگاه‌های امنیتی است. 5⃣ در ادامه این دیدارها ژوئن گذشته ، رئیس دایره پشتیبانی امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هم در سفری به میانمار با هلینگ دیدار کرد. 6⃣ از ۲۵ آگوست سال گذشته حکومت و ارتش میانمار دور جدیدی از کشتار و قتل‌عام مسلمانان این کشور را آغاز کرد که با محکومیت‌های گسترده در عرصه بین‌المللی به‌ویژه از سوی مسلمانان مواجه شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ نقش بنیاد جورج سورس برای پررنگ کردن حضور آمریکا در میانمار و برکشیدن آنگ سان سوچی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نوبل؛ جایزه‌ای که فاتحه‌اش خوانده شد! ✡ جنایتکارانی که جایزه‌ی صلح نوبل گرفته‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب مقدس نام مجموعه‌ای از نوشته‌های کوچک و بزرگ است که مسیحیان تمام آنها را و یهودیان بخشی از آنها را کتاب آسمانی خود به حساب می‌آورند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (1) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🌐 الف) کتاب مقدس 1⃣ نام مجموعه‌ای از نوشته‌های کوچک و بزرگ است که مسیحیان تمام آنها را و یهودیان بخشی از آنها را کتاب آسمانی و دینی خود به حساب می‌آورند. 2⃣ بخش مشترک بین یهودیت و مسیحیت را یهودیان و مسیحیان (عتیق) می‌نامند. (منظور از عهد، عهدی است كه خداوند با انسان‌ها بسته مبنی بر اینکه به شریعت گردن نهند.) 3⃣ مسیحیان معتقدند عهد قدیم تا قبل از ظهور عیسی (ع) اعتبار داشته و سپس خداوند عهد دیگری با انسان بسته است، و آن پیمان محبت به خدا و عیسی مسیح و ایمان به آنهاست. آنان پیمان دوم را نامیدند. 4⃣ این نوشته‌ها گاهی نسبتاً طولانی و گاهی بسیار کوتاه و حتی در حد یک صفحه‌اند. این مجموعه به لحاظ مؤلف نیز متنوع است و افراد مختلفی در نگارش آنها دست داشته‌اند. همچنین نگارش این مجموعه طی زمانی نسبتاً طولانی صورت گرفته است. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ مجموعه کتاب مقدس به صورت تدریجی و طی زمانی نسبتاً طولانی به وجود آمده است و افراد زیادی در نگارش آن نقش داشته‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (2) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🌐 الف) کتاب مقدس 1⃣ با این‌که بین عالمان سنتی و غیرسنتی یهودی و مسیحی اختلافاتی وجود دارد، اما در دو نکته با هم اتفاق نظر دارند: اول این‌که مجموعه به صورت تدریجی و طی زمانی نسبتاً طولانی به وجود آمده است و دوم این‌که افراد زیادی در نگارش آن نقش داشته‌اند. 2⃣ متعدد بودن نویسندگان و تدریج در زمان نگارش، ویژگی یا ضرورت دیگری را در رابطه با این مجموعه مطرح می‌کند: اگر در دوره‌ای نسبتاً طولانی افراد مختلف مجموعه‌ای از نوشته‌های مختلف به وجود آورده‌اند، پس احیاناً کتاب‌ها و نوشته‌های مشابه دیگری نیز همراه آنها به وجود آمده است. 3⃣ پس به یک مرجع گزینش نیاز است تا از بین آثار متنوع موجود برخی را به عنوان برگزیند و مابقی را اعلام کند. 4⃣ بنابراین طبق عقیده سنتی برای اینکه نوشته‌ای جزو به حساب آید فرایندی دو مرحله‌ای را طی می‌کند: نخست اینکه فردی با نوشته‌ای را می‌نویسد، اما بعدها مرجعی دیگر، و باز با الهام الهی، از میان آثار موجود برخی را برمی‌گزیند. این فرایند، فرایند خوانده می‌شود. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ قطعه‌هایی از کتاب مقدس که از سده‌های نخستین میلادی و به‌صورت نسخ موجود است، به هزاران عدد می‌رسد. اما اغلب آنها جزئی و ناقص‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (3) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🔹 ب) نسخه‌های خطی قدیمی کتاب مقدس 🌐 تعداد قطعه‌هایی از که از سده‌های نخستین میلادی و به صورت نسخ موجود است، به هزاران عدد می‌رسد. اما اغلب آنها جزئی و ناقص‌اند و فقط بخش‌های کوتاهی از کتاب مقدس یا یکی از را در بر می‌گیرند. اما در این میان چهار نسخه‌ی قدیمی ذیل اهمیت دارند: 1⃣ نسخه‌ی واتیکان 🔸 این نسخه خطی که از سال 1481 میلادی در کتابخانه واتیکان بوده، در اصل متعلق به اسکندریه است. گفته می‌شود این اثر به اوایل یا اواسط قرن چهارم میلادی (325-350) تعلق دارد و در میان این چهار نسخه از همه قدیمی‌تر است. این نسخه، که در ابتدا مشتمل بر 820 ورق بوده و بخش‌هایی از آن از بین رفته و امروزه 759 ورق آن در دست است، همه‌ی و بخش عمده‌ی عهد جدید را دربردارد. اینکه این نسخه در چه زمانی و به‌وسیله چه کسی کشف و چه زمانی به واتیکان منتقل شده است، معلوم نیست. 2⃣ نسخه‌ی سینا 🔸 این نسخه را دانشمند آلمانی، کنستانتین تیشندورف، بین سال‌های 1844 و 1859 م. در دیری در کوه سینا به تدریج کشف و تکمیل کرده است. نسخه فوق که اکنون در موزه‌ای در انگلستان موجود است، کل عهد جدید و نیز قسمت عمده‌ی عهد قدیم و نیز رساله‌ی برنابا و شبان هرماس (از نوشته‌های غیرقانونی عهد جدید) را دربردارد. تاریخ نگارش این نسخه را حدود زمان نگارش همان نسخه واتیکان و یا اندکی پس از آن می‌دانند. 3⃣ نسخه‌ی اسکندریه 🔸 این نسخه را که سفیر انگلیس در سال 1624 م. از طرف سیریل لوکار، اسقف وقت قسطنطنیه، به پادشاه انگلستان اهدا نمود امروزه در موزه‌ای در انگلستان نگهداری می‌شود و بر روی آن نوشته شده است که این کتاب از طرف آتاناسیوس به پاتریارک اسکندریه اهدا می‌شود. نسخه مذکور که گفته می‌شود مربوط به قرن پنجم میلادی است، کل عهد قدیم (غیر از چند شماره از سفر پیدایش و کتاب اول سموئیل و برخی مزامیر) و بخش عمده‌ی عهد جدید را دربر دارد. این نسخه در اصل 820 صفحه بوده که امروز 713 صفحه باقی مانده است. 4⃣ نسخه‌ی افرایم 🔸 این نسخه که از سه نسخه‌ی قبلی ناقص‌تر است و کمی از عهد قدیم و حدود نیمی از عهد جدید، یعنی بخشی از هر کتاب، را دربر دارد به قرن پنجم میلادی متعلق است. این نسخه داستانی جالب دارد. فردی در قرن دوازدهم میلادی این نسخه را در اختیار داشته و چون به زبان یونانی بوده، اهمیت آن را نمی‌دانسته است؛ پس خطوط آن را پاک کرده و بر روی آن مواعظ دانشمندی مسیحی به نام افرایم را که در قرن چهارم می‌زیسته، نوشته است. بعدها دانشمندی آلمانی در قرن نوزدهم آثار خط باقی مانده بر روی آن را بازسازی کرده و خوانده است. این نسخه اکنون در موزه‌ی ملی پاریس نگهداری می‌شود. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کتاب مقدس ؛ نسخه واتیکان (codex vaticanus) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب مقدس ؛ نسخه سینا (codex sinaiticus) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دو برگ از کتاب مقدس ؛ نسخه اسکندریه (Codex Alexandrinus) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ کتاب مقدس ؛ نسخه افرایم (codex Ephraemi) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (4) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🌐 ج) نقادی کتاب مقدس و نقد تاریخی 1⃣ سنت یهودی درباره تاریخ پیدایش، منشأ، نویسنده و محتوای متون مقدس خود دیدگاهی خاص داشته است. از آنجا که این دیدگاه بر این متون در تمام مراحل آن مبتنی بوده کمتر اجازه‌ی چون و چرا نسبت به آن داده می‌شده است. 2⃣ براساس این دیدگاه، را موسی (ع) نوشته و کتاب صحیفه‌ی یوشع را یوشع بن نون نوشته و همین‌طور سایر کتاب‌های را همان کسانی نوشته‌اند که نامشان در عنوان کتاب‌ها ذکر شده است. 3⃣ برخی از کتاب‌هایی که در عنوانشان نام فردی خاص نیامده نیز به یکی از شخصیت‌های معروفی نسبت داده شده‌اند که تقریباً مقارن با همان زمانی هستند که آن کتاب‌ها درباره‌ی آن سخن می‌گویند، برای نمونه کتاب داوران به سموئیل نبی نسبت داده شده است. 4⃣ این انتساب‌ها همچنین تاریخ تقریبی نگارش این کتاب‌ها را مشخص کرده است. به‌طوری که بخش عمده‌ی اعتبار و حجیت این کتاب‌ها در گرو انتساب آنها به شخصیت‌های شناخته شده و موجه، از قبیل انبیا و دیگر بزرگان عهد قدیم بوده است. 5⃣ حال اگر این انتساب‌ها ابهام ایجاد کند و یا تاریخ نگارش این کتاب‌ها جابه‌جا شود و مثلاً چند قرن یا چند دهه به عقب بیفتد به اعتبار آنها لطمه می‌زند؛ به همین دلیل بحث نقادانه در این‌باره آسان نیست و برخی که از درون سنّت بر آن شده‌اند تا دیدگاه سنتی را در این‌باره به نقد کشند مجبور بوده‌اند سخن خود را به صورت رمزی بیان کنند. 6⃣ اما پس از قرن هجدهم و بحث‌ها وارد مرحله جدیدی شد. در این زمان نیز دیدگاه سنتی درباره به نقد کشیده شد، اما آنچه در این دوره صورت گرفت چه به لحاظ گستردگی و چه به لحاظ روش تأثیر با قبل، بسیار متفاوت بود. 7⃣ بنابراین نقادی کتاب مقدس را باید به دو بخش قبل و بعد از تقسیم کنیم و اولی را «نقد قدیم» و دومی را «نقد جدید» بنامیم. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ دانشمند یهودی ابراهیم بن عزرا اشاره می‌کند که حضرت موسی نویسنده اسفار پنجگانه تورات نیست و این کتاب قرن‌ها پس از او نوشته شده است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (5) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🌐 ج) نقادی کتاب مقدس و نقد تاریخی / نقد قدیم 1⃣ در قرون وسطا و پس از آن عالمانی درباره‌ی سخنانی گفته‌اند که با دیدگاه سنتی سازگاری نداشته است. 2⃣ با این‌که آنان نقاد دیدگاه سنتی درباره‌ی کتاب مقدس بوده‌اند، اما نقدشان به گونه‌ای نبود که اصل تقدّس و متون مقدس را زیر سؤال ببرد. 3⃣ شاید بتوان تفاوت این دو نقد را این‌گونه خلاصه کرد که نقد قدیم دیدگاه سنتی را زیر سؤال می‌برد، در حالی‌که نقد جدید اصل تقدّس و الهامی بودن را مورد تردید قرار می‌دهد. در واقع نقد دوم به این متون مانند کتاب‌های بشری نگاه می‌کند. 4⃣ نخستین سخنان نقادانه درباره‌ی تاریخ نگارش و نویسندگان متون مقدس را می‌توان در قرون وسطا دید. 5⃣ شاید بتوان دانشمند یهودی، را از پیشگامان این بحث قلمداد کرد. او در کتابش، تفسیر سفر تثنیه، به صورتی رمزگونه به نکاتی اشاره می‌کند که حکایت از این دارد حضرت موسی، که مطابق سنّت، نویسنده‌ی تورات شمرده می‌شد، در واقع نویسنده‌ی این کتاب نیست و این کتاب قرن‌ها پس از او نوشته شده است. 6⃣ بعدها رمزهای ابن عزرا را گشود و خود نیز شواهد متعدد دیگری را بر آن افزود و نیز پا را از هم فراتر نهاد و با عمده کتاب‌های تاریخی با همان روش برخورد کرد. 7⃣ او به همان شیوه‌ی ابن عزرا ثابت کرد که علاوه بر تورات، کتاب‌های یوشع، داوران، روت، سموئیل و پادشاهان نیز بسیار متأخرتر از زمانی که سنّت قائل است نوشته شده‌اند. 8⃣ شیوه‌ی کار این دو نفر چنین بود که شواهدی از درون این کتاب‌ها می‌آوردند که اثبات می‌کرد فلان جمله یا عبارت نمی‌تواند نوشته‌ی همان فردی باشد که سنّت می‌گوید و یا در همان زمانی نوشته شده باشد که سنّت مدعی است. 9⃣ البته افراد دیگری را نیز می‌توان نقاد دیدگاه سنتی شمرد. کسانی مانند ، از هلند، و از فرانسه، ، و از انگلستان که هریک به‌گونه‌ای نقادانه به کتاب مقدس و دیدگاه سنتی درباره‌ی آن پرداخته‌اند. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ باروخ اسپینوزا ثابت کرد که علاوه بر تورات، کتاب‌های یوشع، داوران، روت، سموئیل و پادشاهان نیز بسیار متأخرتر از زمانی که سنّت قائل است نوشته شده‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 بحث‌هایی کلی درباره کتاب مقدس (6) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت اول) 🌐 ج) نقادی کتاب مقدس و نقد تاریخی / نقد جدید 1️⃣ نقادی جدید به جریانی گفته می‌شود که پس از جنبش قرن هجدهم اروپا و تحت تأثیر آن به وقوع پیوست و به موسوم است. 2️⃣ پیروان این اندیشه بر آن بودند که انسان با یا به تعبیر دقیق‌تر، با علم و تجربه‌ی خود می‌تواند همه‌ی زوایای مبهم عالم را کشف کند. 3️⃣ پیروان این اندیشه بر و مشاهده تأکید داشتند. آنان معتقد بودند که همه‌ی شناخت‌ها، حتی فلسفه، باید به علم طبیعی مبدل شود. 4️⃣ بنابراین، اندیشه‌ی بر جهان‌بینی خاصی متکی است و آن این‌که اگر تنها راه شناخت، تجربه است پس همه‌ی هستی در واقع تجربه‌پذیر است و آنچه تجربه نشود در واقع وجود ندارد. 5️⃣ این فرایند شامل کتاب مقدس نیز گردید. پیروان سنتیِ این متون به آنها به‌عنوان متون مقدس و کتاب خدا نگاه می‌کردند و معتقد بودند برای درک مطالب آنها باید با خضوع و خشوع و ایمان به سراغ آنها رفت. 6️⃣ اما کسانی که تحت تأثیر جریان روشنگری سراغ این متون رفتند، به آنها مانند دیگر کتاب‌های بشری نگاه می‌کردند و معتقد بودند این کتاب‌ها نیز باید مانند دیگر امور به صورتی علمی و نقادانه بررسی شود. این جریان خوانده می‌شود. 7️⃣ به هر حال کتاب مقدس نیز به آزمایشگاه علم برده شد و نتایج به دست آمده برای راست‌دینی نگران‌کننده بود. 8️⃣ یکی از مهم‌ترین نتایجی که به دست آمد و در واقع بر ایمان یهودی – مسیحی تأثیر ویران‌کننده‌ای داشت، این بود که انتساب عمده‌ی نوشته‌های این مجموعه به نویسندگان سنتی آنها مورد سؤال قرار گرفت و بلکه در بیشتر موارد قاطعانه رد شد. 9️⃣ نمونه‌ی آن پنج کتاب نخست بود، که خوانده می‌شود. سنّت، این کتاب را به موسی (ع) منتسب می‌ساخت و معتقد بود کل این کتاب را او از خداوند دریافت کرده است؛ اما نقادان جدید نه تنها این انتساب را رد و ثابت کردند که این کتاب قرن‌ها پس از حضرت موسی نوشته شده است، بلکه با دلایلی محکم اثبات نمودند که نویسنده‌ی آن از منابعی خاص که در دسترسش بوده استفاده و این کتاب را تألیف کرده است. 🔟 از سوی دیگر در بسیاری از کتاب‌های مجموعه‌ی عهد قدیم حوادثی پیشگویی شده، اما نقادان ثابت کردند که این کتاب‌ها پس از وقوع آن حوادث نوشته شده است. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/otestament ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ ما با دو نسخه قدیمی از عهد قدیم روبه‌رو هستیم، یکی نسخه عبری که یهودیان آن را کتاب مقدس عبرانی می‌نامند و دیگری نسخه یونانی که سبعینیه یا Lxx خوانده می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠 کلیاتی درباره عهد قدیم (1) ✡️ بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی (قسمت دوم) 🌐 الف) دو نسخه‌ی قدیمی عهد قدیم 1⃣ مجموعه‌ی در اصل به زبان ، و اندکی از آن به زبان که هم خانواده‌ی عبری است، نوشته شده است. 2⃣ اما پس از فتوحات اسکندر مقدونی در قرن چهارم و رواج فرهنگ و زبان یونانی در سراسر حوزه‌ی دریای مدیترانه، بسیاری از یهودیانی که در سراسر این مناطق پراکنده بودند دیگر زبان اولشان عبری نبود، بلکه به زبان یونانی سخن می‌گفتند. 3⃣ این امر موجب شد که در قرن سوم قبل از میلاد و در زمانی که (285-247 ق.م.) بر مصر حکومت می‌کرد به دستور او مجموعه‌ی عهد قدیم به زبان ترجمه شود. 4⃣ گفته می‌شود 72 عالم در ترجمه‌ی این مجموعه نقش داشته‌اند؛ به همین سبب این نسخه به «سبعینیه» یا «هفتادین» معروف شده و از آن با علامت «Lxx» که به عدد رومی به معنای 70 است یاد می‌شود. 5⃣ گفته می‌شود بطلمیوس از کاهن اورشلیم درخواست کرد تا عالمانی را برای ترجمه‌ی یهودی به مصر بفرستد و آن کاهن از هر قبیله شش نفر را فرستاد. 6⃣ اما دانشمندان جدیدِ کتاب مقدس می‌گویند این ترجمه تدریجاً صورت گرفته و به‌تدریج بخش‌هایی به آن افزوده شده است. ابتدا اسفار خمسه در زمان بطلمیوس و سپس بقیه‌ی کتاب‌ها به‌تدریج تا حدود سال 180 ق.م. ترجمه شده است. 7⃣ بنابراین ما با دو نسخه‌ی قدیمی از مجموعه‌ی عهد قدیم روبه‌رو هستیم، یکی که یهودیان آن را می‌نامند و دیگری که یا Lxx خوانده می‌شود. ✍️ نویسنده: عبدالرحیم سلیمانی اردستانی 📚 منبع: كتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی – مسیحی»، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، چاپ اول: بهار 1396. 📖 متن کامل مقاله در سايت اندیشکده: 👉 http://yon.ir/Torah ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: