eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
746 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تورات و ذوالقرنین (2) ✍ نقدها و بررسی‌ها 1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که ، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) می‌رسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمی‌توان پذیرفت. 📚 بنگرید به: 👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448 👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123. 👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (3) ✍ نقدها و بررسی‌ها 2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی می‌خواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، می‌گوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ می‌شود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت درباره‌ی نیست، بلکه اولاً: درباره‌ی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: درباره‌ی (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تک‌شاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد! 📚[*] بنگرید به: 👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (4) ✍ نقدها و بررسی‌ها 3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، می‌بینیم که این ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهره‌ای وحشی و بی‌منطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می‌زد و هیچ جان‌داری نمی‌توانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور می‌خواست عمل می‌کرد». 📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4. 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (5) ✍ نقدها و بررسی‌ها 4⃣ برخی می‌گویند کسانی که درباره‌ی از پیامبر توضیح خواستند (و آیات مربوطه در پاسخ سؤال آنها نازل شد)، بودند و نزدیک‌ترین واژه به ذوالقرنین همان واژه لوکرَنَییم (قوچ دو شاخ) در است. در پاسخ می‌گوییم که: 🔸 اولاً عرض کردیم که این قوچ دو شاخ درباره‌ی نیست. بلکه در بهترین حالت مربوط به داریوش سوم است. 🔸 ثانیاً این قوچ دو شاخ بیشتر چهره‌ای خشن و بی‌رحم دارد و جای فخر فروشی ندارد. 🔸 ثالثاً قرن در ادبیات قرآن با قرن در ادبیات تورات متفاوت است. در تورات به معنی شاخ و در قرآن به معنی امت آمده است. تشابه لفظی اندک (میان ذوالقرنین و لوکرَنَییم) اثبات کننده‌ی چیزی نیست. همان‌گونه که تشابه لفظی در دو واژه سیب و شیب عینیت این دو را ثابت نمی‌کند! 🔸 رابعاً اخبارِ دال بر این ادعا که پرسش‌گران، یهودی بودند، ضعف سندی دارند. همچنین ضعف محتوایی دارند، چون در اخبار آمده که عده‌ای آمدند و درباره‌ی ذوالقرنین و پرسیدند. خوب باید پرسید اصحاب کهف که مسیحی بودند، چرا یهودیان باید برای اعتلای آنان کوشش می‌کردند؟! 🔹 از سویی روایات معارضی داریم که پرسش‌گرانِ این سؤال، جمعی از مشرکین و بت‌پرستان بودند. [*] بالفرض هم که پرسش‌گران یهودی بوده باشند، باز هم در تاریخ، متیقّن است که آشنایی یهودیان با مقدونی بسی بیشتر از آشنایی آنان با کوروش بوده است. 🔹 ایضاً می‌دانیم که در آثار باستانی به‌جا مانده، اسکندر تاجی با دو شاخ بر سر دارد (اگر بخواهیم بحث دو شاخ را بپذیریم، باز هم اسکندر به ذوالقرنین بودن نزدیک‌تر است تا کوروش). 📚[*] ابن عاشور محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ، ج 15، ص 47. 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (6) ✍ بیشتر بدانیم : 1⃣ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟ 👉 goo.gl/sn2BZL 2⃣ کوروش و ذوالقرنین ؛ تقابل شاخ‌ها 👉 goo.gl/R7WTFm 3⃣ بررسی ستایش کوروش در تورات 👉 goo.gl/EiJFSu 4⃣ کوروش هخامنشی و پرستش مردوک 👉 goo.gl/quKcqY ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ «اسرائیل بن الیزر» که معمولاً با نام «بعل شم طوف» شناخته می‌شود، یهودیت حسیدی را در قرن ۱۸ ایجاد کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شباهت‌های حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (1) 1⃣ که معمولاً با نام شناخته می‌شود، یهودیت را در قرن ۱۸ ایجاد کرد. 2⃣ در لهستان که بیشتر یهودیان ییدیش زبان در آن ساکن بودند سه گروه مختلف یهودی شکل گرفت: اولین گروه کسانی بودند که مخالف مطالعه بودند، گروه دوم موافق مطالعه کابالا بودند و گروه سوم کسانی بودند که سکولار شده و مذهبی نبودند. 3⃣ بعد از جنبش در قرن ۱۷ میلادی اختلاف بین این گروه‌ها شدت گرفت. یهودیان جنوب لهستان موافق و کابالا بودند در حالی که یهودیان لیتوانی و استونی ضد کابالا بودند. 4⃣ بعد از جنبش‌های ضدیهودی قرن ۱۶ و ۱۷ بسیاری یهودیان بسیار درمانده بودند. وضعیت یهودیان در این زمان برای ایجاد جنبش تصوفی جدید بسیار مناسب بود. در بین یهودیان نیز گرایش زیادی به ایده‌های کابالایی وجود داشت. دید سنتی و پیروی سنتی از قوانین تورات و تلمود برای اکثریت یهودیان جذابیت زیادی دیگر نداشت. در این زمان دیدگاه‌های جدیدی خارج از چهارچوب سنتی حاخام‌ها شکل گرفت. 5⃣ این افراد یا (استاد نام خداوند، که در کابالای عملی برای ایجاد معجزه استفاده می‌شد) نام داشتند. تصویر این افراد درستکار که در بین مردم زندگی می‌کردند با تصویر کابالایی (۳۶ مخفی که دنیا را حفظ می‌کنند) تطابق زیادی داشت. 6⃣ بعل شم‌ها با مجازات مخالف بوده و اعتقاد داشتند که این‌گونه مجازات‌ها با و درونی فاصله دارد. از این‌رو در این نوع سیستم مجازات کنار گذاشته شد و ایده‌ی به معنی تعلق به خدا در تمامی اعمال جایگزین آن گردید. 📖 متن مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/KU9eAY ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ حسیدیسم برای دست‌یافتن به اين حالت وجد و خلسه، به ابزارهای تصنعی، نظیر حركات بدنی نیرومندانه، خواندن سرود همراه با فرياد و حتی رقص و سماع متوسل می‌شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter