eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.5هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
750 ویدیو
207 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ آیا ابن‌ملجم یهودی بود؟ 1️⃣ قاتل امیرمؤمنان (ع) یکی از مشهورترین چهره‌های «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیره‌های «مراد» است. (۱) 2️⃣ اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت. (۲) 3️⃣ او پس از بیعت مردم با (ع) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانی‌ام خضاب می‌کند. (۳) 4️⃣ از 9 نفری بود که در جنگ جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسه‌ای با حضور گروهی از نقشه قتل امام علی (ع)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا هم‌قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند. او مسئولیت ترور امام علی (ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید. (۴) 5️⃣ بررسی تاریخ نشان می‌دهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی قرار داشت. روزی امام علی (ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (ص) به من خبر داده که قاتل من فردی است. (۵) 📚 منابع: ۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ١۴١٧ق، ج٣، ص٢۵٠ و ٢۵١. ۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، ١٣٨٠ش، ج٩، ص۴٣٢. ۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، ١٣٨٣ش، ج١، ص١٣. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، ١۴١٢ق، ج٣، ص٣۵۶ و ٣۵٧. ۴. الارشاد، همان، ج١، ص١١ و ١٢. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، ١٣٨٢ش، ج٢، ص١٣٨. ۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ١۴٠٣ق، ج۴٢، ص٢۶٢ و ٢۶٣. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : شنبه 🌞 ٢٧ اردیبهشت ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٢ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١۶ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٢ ایار ۵۷۸۰ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1️⃣ و شب نزول قرآن کریم ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : یکشنبه 🌞 ٢٨ اردیبهشت ۱۳۹٩ هجری‌شمسی ☪️ ٢٣ رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری ✝️ ١٧ مه ۲۰٢٠ میلادی 🕎 ٢٣ ایار ۵۷۸۰ عبری ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مفهوم‌شناسی «نابودی اسرائیل» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مفهوم‌شناسی نابودی اسرائیل 1⃣ امام خامنه‌ای: 👈 مکرّر در بیانات امام راحل (ره) و بیانات مسئولین جمهوری اسلامی، محو دولت اسرائیل مطرح شده است؛ دشمنان این را بد معنا می‌کنند؛ محو دولت اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست -ما با آنها هیچ کاری نداریم- [منظور] محو آن حکومت است، محو آن رژیم تحمیلی است. یعنی مردم فلسطین که صاحبان واقعی آن سرزمینند -چه مسلمانشان، ‌چه مسیحی‌شان، چه یهودی‌شان- خود صاحبان اصلی، دولت خودشان را انتخاب بکنند؛ بیگانه‌ها و اراذل و اوباشی مثل و مانند این‌ها را که واقعاً اراذلند، از بین خودشان ازاله کنند، بیرون کنند، کشور را خودشان اداره کنند؛ محو اسراییل یعنی این، و این اتّفاق خواهد افتاد. 2⃣ سیاست رسمی جمهوری اسلامی، تقابل با رژیم صهیونیستی است، به‌طوری که با صراحت بر از بین رفتن تاکید می‌کند. اما تعریف جمهوری اسلامی از محو اسرائیل چیست؟ 3⃣ غرب، از سیاست منطقی جمهوری اسلامی، قرائتی خشن و نظامی ارائه می‌دهد؛ گویا ایران به‌دنبال لشگرکشی نظامی به اسرائیل است. 4⃣ اما مقام معظم رهبری با تاکید بر راهبرد اصولی جمهوری اسلامی، بیان کردند که منظور از ، نابودی نظام سیاسی تمامیت‌خواه و غاصب اسرائیل است که برای فلسطینیان حق حیات قائل نیست. فلسطین برای همهٔ فلسطینیان است؛ اعم از این‌که مسلمان باشند یا یهودی. ✍ حجةالاسلام دکتر محسن محمدی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ محو دولت اسرائیل به معنای محو مردم یهودی نیست. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🌍 راه حل بحران فلسطین چیست؟ 1⃣ از آغاز بحران فلسطین، برای حل آن چندین راه‌حل به کار گرفته شده است. 2⃣ اولین راهکار، بود که در قالب «جنگ اعراب و اسرائیل» تبلور یافت، اما نتوانست مشکل را حل کند. هرچند آمادگی نظامی در برابر اسرائیل بحث دیگری است و لازم. 3⃣ بعد از ناکارآمدی راه‌حل نظامی به سراغ می‌رویم. در این مورد برای حل بحران فلسطین دو طرح ارائه شده است: 🔸١. طرح دو کشور (دو دولت)؛ 🔸٢. طرح یک کشور (یک دولت). 4⃣ طرح تک کشور هم دو تفسیر دارد: 🔸الف. کشور یهودی، 🔸ب. کشور فراگیر با حضور همه ادیان. ✍ حجةالاسلام دکتر محسن محمدی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 کتاب «یک سرزمین، دو کشور: اسرائیل و فلسطین به عنوان کشورهای موازی» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ راه حل «دو کشور / دو دولت» 1⃣ برخی معتقدند ایالات متحده باید با اجرای راه‌حلِ به‌اصطلاح دو کشور به‌دنبال حل و فصل مناقشهٔ فلسطینی‌ها با اسرائیل باشد. در سال‌های ١٩٧٠ تا ٢٠١٣، ایالات متحده ٩ طرح صلح مختلف ارائه داد که همگی با شکست روبه‌رو شده است. 2⃣ قرائت‌های گوناگونی در مورد راهبرد دو کشور مطرح شده که به‌نظر می‌رسد ابهام آن‌ها مانع از اجرای آن است. به‌عنوان نمونه، نویسندگان کتاب «یک سرزمین، دو کشور: اسرائیل و فلسطین به‌عنوان کشورهای موازی» تلاش کرده‌اند با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان بین‌المللی ایده‌ی دو دولت را به‌شکلی که نظر همه را تامین کند، تبیین کنند. 3⃣ برخی کارشناسان و دیپلمات‌ها، سناریویی با دو ساختار موازی دولتی که همهٔ قلمرو دریای مدیترانه و رود اردن را پوشش می‌دهد، پیشنهاد می‌کنند. این باعث می‌شود تا مخاطرات درگیری و به‌طور بنیادی تغییر یابد، اسرائیلی‌ها برای ماندن در کرانه باختری و حفظ موقعیت امنیتی سخت‌گیری نکنند و اجازه دهند فلسطینی‌ها در تمام «فلسطین تاریخی» مستقر شوند و را به پایتخت تبدیل کنند. 4⃣ این کتاب یک برنامهٔ جایگزین برای صلح ارائه می‌دهد که دو کشور (اسرائیل و فلسطین) به‌صورت مشترک تمام سرزمین را اداره کنند و مهاجران اقامت کنند و آوارگان به کشورشان بازگردند. ✍ حجةالاسلام دکتر محسن محمدی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 کتاب «راه حل اسرائیل: طرح تک‌کشوری برای صلح در خاورمیانه» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ راه حل «یک کشور / یک دولت» 🌍 الف. کشور یهودی 1⃣ برخی، راه‌حل را ایجاد یک می‌دانند. به‌عنوان نمونه، کارولین گلیک در کتاب «راه حل اسرائیل: طرح تک‌کشوری برای صلح در خاورمیانه»، راهکار صلح را تشکیل یک کشور یهودی برای همهٔ مناطق اشغالی می‌داند؛ زیرا سیاستِ دو کشور بر اساس برداشت‌های غلط ارائه شده است، که مهم‌ترین آنها عبارتند از: 🔸١. خطا در شمارش تعداد واقعی یهودیان و عرب‌ها (اغراق در تعداد فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه) 🔸٢. غفلت از تاریخ طولانی گرایشات ضدیهودی فلسطینیان 🔸٣. بی‌اعتنایی به ادعاهای اسرائیل در مورد حاکمیت ارضی تحت قوانین بین‌المللی 🔸۴. تاریخچهٔ طولانی حضور یهودیان در منطقه 🔸۵. بی‌تفاوتی نسبت به داده‌های نظرسنجی که نشان می‌دهد مردم فلسطین جامعه و حکومت اسرائیل را تحسین می‌کنند. 2⃣ نویسنده مدعی است با وجود گذشت نیم قرن از تروریسم داخلی و بین‌المللی ضدیهودی [!] و حملات نظامی از همسایگان منطقه‌ای که حق وجود اسرائیل را رد می‌کنند، اسرائیل به‌عنوان تنها دموکراسی در خاورمیانه [!] شکوفا شده است. 3⃣ بر این اساس نویسنده معتقد است پس از گذشت یک قرن از تعقیب سیاست دو کشور که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به صلح نزدیک نکرده است، راه‌حل جایگزین برای ثبات در خاورمیانه، سیاست تشکیل یک دولت مبتنی بر است. زیرا این سرزمین توسط خدا در تورات به قوم یهود وعده داده شده است. ✍ حجةالاسلام دکتر محسن محمدی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter