💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ در محافل آکادمیک غرب آراء #هانا_آرنت با انتقادات ویرانگری رویاروی شد؛ مثلاً:
🔸 #یورگن_هابرماس او را به عدم درک «خشونت ساختاری» متهم کرد؛
🔸 نظریهاش دربارهی «ارعاب ایدئولوژیک» همخوانی تام و تمام با رژیم غاصب #اسرائیل یافت که خود از پایهگذاران سیاسیاش بود؛
🔸 فرضیهاش درباره #توتالیتاریسم و سرشت آزادیخواهانه #انقلاب_آمریکا یکسره غلط از آب درآمد و شاگردانش نیز به آن اذعان داشتند؛
🔸 حتی سالها بعد به اعتراف مجله #پارتیزان_ریویو بنیان تمام فرضیههایش که استوار بر تعبیر او از «وضع بشر» بود، فرو ریخت؛
🔸 و بهترین ستایشگران آرنت پروژهاش را #شکستی_قهرمانانه خواندند،
2⃣ اما در كشور ما و در دوره #انقلاب_فرهنگی آثارش به عنوان مرجعی معتبر برای دانشجویان رشتههای #علوم_انسانی تلقی گشت و همراه #کارل_پوپر و #آیزایا_برلین، در جمع یکی از «سه پیامبر یهودی» #اصلاحطلبان جای گرفت!!
3⃣ جالب است که هیچکدام از این سه نفر، یکدیگر را قبول نداشتند. برای نمونه، برلین میگفت که «آرنت یاوهگویی است که هیچ متفکر جدیای او را بر نمیتابد» اما #اصلاحطلبان با استناد به آراء سراپا متناقض آنان پیرامون «کمونیسم روسی»، یک نقد واحد را علیه #آرمانخواهی در #جمهوری_اسلامی اقامه میکردند! حتی رشتههای جامعهشناسی و انسانشناسی در ایران را مدیون #محسن_ثلاثی و #ناصر_فکوهی دانستهاند؛ دو چهرهای که در زمره پیروان سیاسی آرنت بودند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242و243
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ پس از کوششهای #عزتالله_فولادوند و #محسن_ثلاثی، نظریههای #هانا_آرنت یهودی توسط #حسین_بشیریه به حوزه جامعهشناسی و اندیشهی سیاسی راه پیدا کرد. او از ابتدای دهه 1370 در ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی (وابسته به موسسه اطلاعات) مینوشت.
2⃣ #حسین_بشیریه نخست با نگارش سلسله گفتارهایی تحت عنوان «اندیشه سیاسی در قرن بیستم» و سپس با تدریس در مراکزی مانند #دانشگاه_امام_صادق (ع) و #مؤسسه_باقرالعلوم کوشید تا مبانی ایدئولوژیک #لیبرال_سرمایهداری را در ذهن دانشجویان بگستراند و حتی در میان #نخبگان_مذهبی هوادارانی بیابد!
3⃣ سپس توانست تئوریهایش را تا درون جناح موسوم به #نواندیشان_دینی در #حوزه_علمیه_قم نفوذ دهد؛ جناحی نوپا با محوریتِ افرادی چون #طه_هاشمی و #محمدمهدی_فقیهی (ناشر مجله نقد و نظر) در #دفتر_تبلیغات_اسلامی قم که بعدها با ادعای مبارزه علیه #اصلاحطلبی_سکولار، بودجه هنگفتی از نظام گرفتند و پشت میز مدیریت #روزنامه_انتخاب نشستند، اما به رواج اندیشههای #هانا_آرنت یهودی و دیگر فلاسفه غربی پرداختند!!
4⃣ تحلیلگران این روزنامه مانند #علیاصغر_حقدار با حمایت #محمدجواد_مظفر، مدیر #نشر_کویر در ستایش اصول #ماسونی #میرزا_ملکمخان ارمنی کتاب مینوشتند و دلدادهی روایتهای حسین بشیریه از #فیلسوفان_یهودی بودند!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص243و244
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ #حسین_بشیریه در مهمترین کتاب خود با پرداختن به نقش #هانا_آرنت یهودی در «انتقال کودکان یهودی از آلمان به فلسطین» چنین فعالیتهایی را بر شکلگیری تئوری سیاسی او موثر میداند. و با ارائه جمعبندیای از آراء آرنت مینویسد:
✍ «اندیشهی #حقیقت» خطری برای #آزادی در حوزهی زندگی سیاسی است و شرط آزادی، یعنی تنوع و تکثر، را از بین میبرد. در مسلخ دعوای حقیقتِ مطلق، انسانیت و روابط انسانی قربانی میشود. #علم و #ایدئولوژی و #مذهب، بدینسان کار ویژهی واحدی دارند… مانع تنوع عقاید میشوند. تا حقیقتی «ثابت» نشده است، «آزادی» هست. آنچه با زندگی انسان رابطهای عمیق و نزدیک دارد، نه حقایق علمی و فلسفی و مذهبی (کلاً حقایق عقلانی)، بلکه حقایق واقعی و منفرد و تاریخی است.
2⃣ این، روایتِ #حسین_بشیریه از لبلباب اندیشهی سیاسی #هانا_آرنت است که گرچه هیچیک از مبانی معرفتی آن #مستدل نیست و به اذعان منتقدان شهیر، مفروضات غلطی در دل خود دارد، اما #اصلاحطلبان ایران را فریفت، آنان را به سوی #حقیقتستیزی و #آرمانگریزی کشاند و در آخر به #دینستیزی واداشت. از دهه 1360، اغلب نقدهای آنان به #حکومت_ایدئولوژیک از تزهای منسوخ و بیانیههای سیاسی #لیبرالهای_یهودی برآمد.
3⃣ البته #مترجمان_سکولار و #اصلاحطلبان هیچگاه نگفتند که با کدام مبانی عقلی، از ناتوانی #مذهب و فلسفه برای ایجاد «رابطهای عمیق با زندگی انسانی» دم میزنند. و هیچگاه آشکار نشد که کدام مبانی علمی یا تجربهی تاریخی، جواز تعمیم نظریههای نامعتبر آرنت را به فضای سیاسی ایران میدهد.
4⃣ #اصلاحطلبان هیچگاه شرح ندادند که برپایهی چه خبر و مصلحتی باید #حقیقت_دینی را به نفع #آزادی_لیبرال کُشت یا چرا باید #عقلانیت_فلسفی را به مسلخ آراء #لیبرالهای_یهودی بُرد. فقط طوطی صفت، روخوانی و رونویسی میکردند؛ بدون شرح و نقدی.
5⃣ مثلاً، آرنت مسئله #یهودستیزی را برای توجیه «ضرورت سیاسی تاسیس #اسرائیل» مدام به کار میبرد و اساساً عناصر اندیشهاش در حول و حوش آن شکل گرفت. سال 1365، #عبدالکریم_سروش نیز با ارائه گفتاری در دانشگاه تهران تحت عنوان «مبانی نظری #فاشیسم» آراء آرنت را تکرار کرد و #جمهوری_اسلامی را به سبب #یهودستیزی یک نظام فاشیستی خواند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص244و245
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (6)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ نظریات #فیلسوفان_یهودی که حتی بدون ضمیمه نقدهای غربیان توسط #عزتالله_فولادوند، #محسن_ثلاثی و… به ایران راه یافت، کمکم به اندیشه حلقهی موسوم به #روشنفکران_دینی شکل میداد تا جایی که #عبدالکریم_سروش با پذیرش دو رکن اندیشه #هانا_آرنت پیرامون «خشونت» و «انقلاب» میگوید:
✍ مشی من و دیگر دوستان ما این بود که میگفتیم باید از اول بنشینیم و روشن کنیم که آیا آنچه در حال وقوع است، جزء «عرضیات» انقلاب است یا «واقعیات» آن. من به این نتیجه رسیدم که «خشونت» جزء واقعیات است که انقلاب به تدریج این واقعیات را بسط داد.
2⃣ #اکبر_گنجی نیز که سخت دلدادهی آرنتِ #صهیونیست بود، ابتدا در #ماهنامه_کیان به اشاعهی تفکر او و شاگرد برجستهاش #آگنش_هلر دربارهی #فاشیسم و مقایسهی تطبیقی آن با ایران پرداخت!
3⃣ گنجی در نخستین سخنرانی خود پس از #دوم_خرداد 1376 (مصادف با سالروز 30 خرداد 1360 و ورود سازمان منافقین به فاز جنگ مسلحانه) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تعمیم نظریههای هانا آرنت به جامعه ایران خیلی صریح گفت: «جنبش فاشیستی، جنبشی است که با #مدرنیته مخالف است.»
4⃣ گنجی البته هیچگاه توضیح نداد كه: اگر هر مخالف یا منتقد #مدرنیته از عمله و نحلهی #فاشیسم باشد، پس دیگر فلسفهبافی دربارهی تکثّر و تنوّع عقاید چه معنایی دارد؟! گنجی سپس همداستان با #سیدجواد_طباطبایی که «انقلاب اسلامی را انقلاب نمیداند» و مانند عزتالله فولادوند، از شکست ناگزیر این انقلاب سخن میگوید:
✍ هر «انقلاب کلگرایانه» که مدعی تغییر کل ساختارها باشد، لزوماً به #توتالیتاریسم میکشد و شکست میخورد. آرنت میگوید چون آن نمونهها شکست خورده، پس آنها انقلاب نیستند. پس انقلاب چیست؟ انقلابی که ادعایش محدود است. به هیچ چیز نمیخواهد دست بزند، فقط میخواهد #آزادی ایجاد کند. به همین خاطر است که دکتر «سیدجواد طباطبایی» میگوید من انقلاب اسلامی را انقلاب نمیدانم، ولی انقلاب مشروطه را انقلاب میدانم. چون انقلاب مشروطه نمیگفت ما میخواهیم همه چیز را تغییر دهیم، بلکه میگفت ما فقط میخواهیم آزادی و حکومت قانون ایجاد کنیم.
5⃣ این گفتارها اغلب نشان از فقدان عقلانیتِ حداقلی در ذهن و روان صاحبانش دارد. چگونه میتوان به استقرار #حکومت_قانون از رهگذر یک انقلاب اندیشید، اما سازههای رژیم سابق را -که مولد بیقانونی و استبداد بودند- تغییر نداد؟! اگر نظامی فاقد شاخصهایی مانند آزادی و قانون است، لاجرم باید ساختارهای آن متناسب با آرمانهای انقلابیون تغییر کند و چه بسا نیاز به «انقلاب کلگرایانه» ضرورت داشته باشد تا هدفهای انقلابی تحقق یابد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص245و246
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (7)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ از نیمه دوم دهه 1370 و با پیروزی #اصلاحطلبان در هفتمین دورهی انتخابات ریاست جمهوری، ترویج نظریههای #هانا_آرنت یهودی به عنوان بخشی از پازل #کودتای_ایدئولوژیک (جنگهای علم) علیه ریشههای معرفتی انقلاب اسلامی در روزنامههای اصلاحطلب شتاب گرفت.
2⃣ حزب کارگزاران سازندگی ایران بیشترین انرژی را صرف اجرای این پروژه کرد. ابتدا #روزنامه_همشهری که با بودجه شهرداری تهران تغذیه مالی میشد، اما سخنگوی این حزب بود، از آبان 1376 با چاپ منظم مقالات #رامین_جهانبگلو، #محمد_قوچانی، #فرزاد_حاجیمیرزایی و #فاطمه_مینایی به شرح «فلسفه سیاسی آرنت» پرداخت و تبلیغ او را به عنوان #فیلسوف_خشونتگریز پیگرفت.
3⃣ همین «خط سیاسی واحد» مانند یک «مأموریت ویژه» برای گسترش آراء آرنت توسط یک مترجم سکولار به نام #منصور_انصاری در چندین روزنامه متفاوت پیگیری میشد. انصاری از پیروان سیاسی #حسین_بشیریه در پروژه «گذار به دموکراسی» است و سال 1379 کتاب «هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی» را توسط نشر مرکز به بازار نشر فرستاد. او نه تنها مقالاتش را در روزنامههای همشهری و نشاط و اعتماد منتشر میکرد، بلکه سلسله مقالاتی را برای معرفی این چهره صهیونیست در #روزنامه_انتخاب به چاپ رساند؛ روزنامهای که به ظاهر موضع ایدئولوژیک سراپا متفاوتی با رسانههای اصلاحطلب از خود بروز میداد، ولی در عرصه اندیشه سیاسی غرب پیرو آنان بود!
4⃣ همان هنگام #کیواندخت_قهاری (خبرنگار رادیو دویچه وله) و #محمدرضا_نیکفر (تئوریسین لائیکِ رادیو زمانه) همین خط سیاسی را در فصلنامه #نگاه_نو و #روزنامه_همبستگی ادامه میدادند و حتی #روزنامه_ایران با استفاده از نویسندگان ضدانقلاب مانند #بهرام_محیی یا افرادی چون #محمدرضا_مرادی_طادی به اشاعه آراء آرنت دامن میزد. بهرام محیی اعتقاد داشت که گسترش آراء این #فیلسوف_یهودی میتواند یک مدل تحلیلی را برای «نفی انقلاب اسلامی» در ذهن مخاطبان بیافریند:
5⃣ با آغاز دهه 1380، هر قدر که آغاز شمارش معکوس پروژه #کودتای_مخملی نزدیکتر میشد، روزنامههای زنجیرهای نوروز، شرق، اعتماد، مردمسالاری، توسعه، دوران امروز و اعتماد ملی با نشر مقالاتی از محمدسعید حنایی کاشانی، محمدتقی قزلسفلی، حبیبالله فاضلی، بزرگمهر شرف الدین، فرزانه نصرآبادی، امید مهرگان، صالح نجفی، امین بزرگیان، مژگان مقتدر، علی نیان، پریسا رضایی، مسعود رفیعی، طالقانی، رسول نمازی، داوود نادمی، گیتی پورزکی و… به روند گسترش اندیشههای آرنت در حوزه انقلاب و #توتالیتاریسم شتاب بیشتری میدادند. این تیم سیاسی سکولار، آرنتِ #صهیونیست را مانند یک #منجی بیبدیل به ایرانیان معرفی میکردند و تئوریهای منسوخ وی را روشی برای گذار به #جامعه_باز میستودند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص246-249
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/Bashiriyeh
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران