✡ یهود و شهادت رسولالله صلیاللهعلیهوآله
1⃣ مطابق روایات معتبر، رسول گرامی اسلام (ص) با شهادت از دنیا رفته است. (١)
2⃣ برخی شهادت حضرت را بر اثر سمّی دانستهاند که زنی #یهودی در عملیات #خیبر در گوشت گوسفند کرده و به ایشان خورانده بود. (٢)
3⃣ اما اشکال بزرگی بر این نظر وارد است؛ با توجه به فاصلهٔ ۴سالهٔ عملیات خیبر تا شهادت پیامبر (ص) آیا اثر کردن این زهر چهار سال طول کشیده است؟!!
4⃣ بنابراین، نمیتوان پذیرفت که این سم مربوط به خیبر باشد. شاید در تاریخ دست برده و کلمه «خیبر» را بدان افزوده باشند تا خطی را در کورهراههای تاریخ گم کنند.
5⃣ شهادت رسولالله (ص) در برههٔ حسّاس و مهمّی رخ داد.
6⃣ درست در زمانی که آن حضرت #سپاه_اسامه را بسیج کرده بود تا به سوی #موته پیش رود و شکست پیشین مسلمین را در این منطقه جبران کند، به یکباره حال پیامبر (ص) دگرگون شد.
7⃣ اگر #اسامه در این نبرد پیروز میشد، سد مستحکم #یهود بهسوی #قدس فرو میریخت و از سوی دیگر با شکست یهود، #نفاق نیز در مدینه شکست میخورد و یهود آخرین پایگاه امید خویش را هم از دست میداد.
8⃣ بنابراین، #یهود برای جلوگیری از #فتح_قدس به دست پیامبر اسلام (ص) دست به کار شد.
9⃣ اگر پیامبر (ص) تنها یک ماه دیگر زنده میماند و این سپاه به جنبش درمیآمد، مرگ #یهود قطعی بود، اینجا بود که #منافقان_مدینه برای حفظ حیات خویش و یهود، به پیامبر (ص) زهر نوشاندند. (٣)
📚 منابع:
١- تفسیر العیاشی، ج١، ص٢٠٠؛ تهذیب الاحکام، ج۶، ص۲.
۲- السیرة النبویة، ج٢، صص ٣٣٧ و ٣٣٨.
٣- ر.ک: تفسیر العیاشی، ج١، ص٢٠٠.
📖 متن كامل مقاله بههمراه مستندات:
👈 نفوذ یهود در سازمان حكومتی پیامبر اسلام
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3658
✅ به کانال اندیشکده مطالعات یهود بپیوندید:
👉 @jscenter
17.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 بازخوانی یک پروندهٔ بیولوژیک
🌹 بهمناسبت شهادت امام حسن (ع)
👈 کاری از: فطرس مدیا
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌹 اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌹 اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع)
📚 ابتدا به این عبارت از کتاب شریف نهجالبلاغه توجه بفرمایید:
👈 قال امیرالمؤمنین علیهالسلام: وَ لَقَدْ قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ إِنَّ رَأْسَهُ لَعَلَی صَدْرِی وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کفِّی فَأَمْرَرْتُهَا فِی وَجْهِی....
📖 این عبارت در کتاب نهجالبلاغه سیّد رضی، خطبهٔ ۱۹۷ بخش دوم آن آمده است.
📚 در منابع دیگر نیز همین خطبه آمده است؛ از جمله:
👈 غررالحکم و دررالکلم، تالیف عبدالواحد آمدی، صفحه ۷۳۲-۷۳۳، چاپ دارالکتاب الاسلامی
👈 بحارالانوار، تألیف علامه مجلسی، جلد ۲۲، صفحه ۵۴۰، حدیث ۴۹، چاپ مؤسسه احیاء الکتب الاسلامیة
📖 اما شاهد کلام جهت اثبات شهادت پیامبر اکرم (ص) از این کلام مولا علی (ع):
🔸 به این بخش از متن بالا توجه کنید:
👈 «وَ لَقَدْ سَالَتْ نَفْسُهُ فِی کفِّی»
🔹 هرکس ترجمهٔ ظاهری این عبارت را در نظر بگیرد، خیال میکند که به این معناست که:
👈 «جانش در کفِ من خارج شد و سپس روی صورتم را با آن مالیدم»!
🔸 که این اصلاً معنی خاصی نمیدهد و دور از فصاحت است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ اما «نفس» علاوه بر «روح»، به معنی «خون» نیز هست. در فرهنگ لغت میخوانیم:
🔸 نَفس (اسم):
🔸 الجمع : أَنْفُسٌ ، و نُفوسٌ
🔸 النَّفْسُ : الرُّوحُ
🔸 خرجت نفسُه ، و جاد بنَفْسِه : مات
🔸 النَّفْسُ : الدَّمُ
✍ پس ترجمهٔ صحیح این است که:
👈 «از دهان مبارک پیامبر (ص) مقداری خون خارج شد و امیرالمؤمنین (ع) نیز آن خون مقدس را به صورت مبارکشان کشیدند.»
📚 اما از کسانی که به این معنا توجه کردهاند، میتوان افراد زیر را نام برد:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
1⃣ ابن میثم بحرانی
🔸 شارح متقدم قرن ۶ هجری بهنام «ابن میثم بحرانی» در زیر عبارت گفته شده از خطبه ۱۹۷ چنین مینویسد:
✍ منظور از قول امیرالمؤمنین (ع) این است که هنگام موت رسول خدا (ص) مقداری خون از دهان آن حضرت بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتشان کشیدند.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۶۱۲-۶۱۳، چاپ دارالحبیب
2⃣ میرزا حبیبالله خوئی
🔸 جناب مرحوم «میرزا حبیبالله خوئی» نیز در کتاب «منهاج البراعة فی شرح نهجالبلاغة» چنین مطلبی را با اشارهای از شرح ابن میثم بحرانی و ابن ابیالحدید در ذیل خطبه مذکور میآورند:
✍ معنی جمله: «و لقد سالت نفسه فی کفی فامررتها علی وجهی» این است که مراد از نفس در اینجا خون است. (اشاره به مسمومیّت ایشان و اینکه طبیعی است از دهان فرد مسموم خون خارج شود همانطور که در لحظات شهادت امام حسن علیهالسلام چنین اتفاقی رخ داد.)
📚 منهاج البراعة، جلد ۱۲، ص ۲۴۰ چاپ منشورات المکتبة الاسلامیة
3⃣ محمد جواد مغنیه
🔸 مرحوم «محمد جواد مغنیه» در کتاب «فی ظلال نهجالبلاغة» در ذیل این خطبه تصریح میکند که:
✍ در قول امیرالمؤمنین (ع)، مراد از نفس، خون رسول خدا صلیاللهعلیهوآله است.»
📚 فی ضلال نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۱۸۹، چاپ دارالعلم للملایین
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
4⃣ سید عباس علی الموسوی
🔸 سید عباس علی الموسوی در شرح نهجالبلاغه خود مینویسد:
✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) مقداری خون بیرون آمد و امیرالمؤمنین (ع) آن را به صورتش کشید.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۳، صفحه ۳۹۳، چاپ دارالرسول الاکرم (ص)
5⃣ آیتالله مکارم شیرازی
🔸 آیتالله مکارم شیرازی در کتاب «پیام امیرالمؤمنین» که به شرح نهجالبلاغه میپردازد، در زیر این عبارت از خطبه ۱۹۷ این چنین مینویسد:
✍ «نخست اینکه منظور از نفس خون است که در بسیاری از عبارات فقها و ادبا به این معنا آمده: «نفس سائله» در کتب فقهی بهمعنای خون جهنده است و در اشعار عرب نیز به این معنا استعمال شده است. و گفتهاند: پیامبر اکرم (ص) در آخرین ساعت عمر، مقداری خون از حلق مبارکش بیرون آمد و از دهان بیرون ریخت و طبق این خطبه آن خون در کف دست مبارک علی (ع) قرار گرفت و آن حضرت بهعنوان تبرّک بر صورت خود مالید.»
📚 پیام امام امیرالمؤمنین (ع)، جلد ۷، صفحه ۶۶۰-۶۶۱، چاپ انتشارات دارالکتب الاسلامیة
6⃣ ابن ابیالحدید
🔸 «ابن ابیالحدید» سنّی نیز در شرح خود بر نهجالبلاغه در توضیح خطبه ۱۹۷ همین مطلب را تصریح و بیان میکند:
✍ قول امیرالمؤمنین (ع) یعنی: از دهان رسول خدا (ص) در هنگام فوت مقداری خون بیرون آمد و علی (ع) این خون را به صورتش کشید.
📚 شرح نهجالبلاغة، جلد ۱۰، صفحه ۱۸۲-۱۸۳، چاپ مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان
⁉️ حال با این مطالب گفته شده سؤالی که در ذهن باقی میماند آن است که به چه سببی بوده که پیامبر خدا (ص) در ساعت آخر عمر شریف، از دهان مبارکشان خون جاری شده است؟ کسانی که معتقدند پیامبر (ص) به مرگ طبیعی از دنیا رفتهاند، چه جوابی برای این سؤال و سؤالات دیگر دارند؟!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✍ متن کامل مقالهٔ «اثبات شهادت پیامبر اسلام (ص) در کلام امیرالمؤمنین (ع)» را بههمراه اسکن اسناد و مدارک در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 http://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/12226
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ٢٧ مهر ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ١ ربیعالاول ۱۴۴٢ هجریقمری
✝️ ١٨ اکتبر ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٣٠ تیشری ۵۷۸١ عبری
🌍 مناسبتهای قمری
1⃣ #هجرت رسول اکرم (ص)، مبدأ تاریخ هجری (١ق)
2⃣ واقعهٔ #ليلة_المبیت و نزول آیه در شأن فداکاری امام علی علیهالسلام (١ق)
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ آغاز صدارت میرزا تقیخان فراهانی، ملقّب به #امیرکبیر صدراعظم ناصرالدینشاه قاجار (١٢٢٧ش)
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ بوتانیستهای فرانسوی در ایران چه میکردند؟!
☠ پروندهٔ ویژهٔ «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت ٢١
1⃣ احتمالاً قدیمیترین سندی که از حضور و فعالیتِ #گیاهشناسان_غربی در ایران منتشر شده، مربوط به «میکائیل زهری» باشد که قبلاً از آن رونمایی شد:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-science/jews-and-hygiene/8661
2⃣ اما طیّ مطالعات، به نکتهٔ بسیار تأملبرانگیز دیگری برخوردیم که حضور گیاهشناسان غربی در ایران را حداقل از ابتدای #قاجار تأیید میکند.
3⃣ سِر #جان_ویلیام_کی افسر ارشد بریتانیا در حوزهٔ سرزمینی کمپانی هند شرقی و از تاریخنگاران برجستهٔ این ارتش در این زمینه است.
4⃣ وی در کتابی بهنام «تاریخ جنگ در افغانستان» مینویسد:
✍ پیش از حضور ناپلئون در مصر بود که گروهی از #فرانسویها در پوشش دانشمندان گیاهشناس وارد تهران شده به آغامحمدخان قاجار پیشنهاد کردند که بصره و بغداد را به تصرف درآورد؛ و همچنین به #تیپوسلطان که در هند علیه انگلیس قیام کرده، یاری رساند؛ و دیگر اینکه به فرانسویها اجازه دهد که در بندرعباس رحل اقامت بیفکنند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter