✡️ طلحه بن عبیدالله؛ نفوذی یهود (١)
1️⃣ #طلحه توسط #ابوبکر به سمت اسلام متمایل شد و اسلام آورد. بنابر نقلی دیگر، طلحه در #شام بود که راهبی خبر ظهور پیامبری بهنام احمد فرزند عبدالمطلب را به او میدهد و وی پس از آمدن به مکه، بههمراه ابوبکر مسلمان میشود!!
2️⃣ طلحه از مهاجرانی است که قبل از هجرت پیامبر (ص) به مدینه مسافرت کرد. جالب آنکه بعد از هجرت به مدینه، یک بار دیگر نیز به #شام مسافرت کرده است و به همین جهت در #جنگ_بدر حضور نداشت!
3️⃣ علت اینکه وی به شام رفت، تجارت عنوان شده است. اما این تجارت به نظر ما #مشکوک است، چرا که برای هیچ مهاجر مسلمانی سابقه نداشته که در آن بحبوحهٔ سختگیریهای مشرکین بتواند به تجارت برود، آن هم منطقهای مانند شام که در همان زمان با مالالتجارهٔ غصبشدهٔ مسلمین توسط ابوسفیان، تجارتی صورت گرفته است و اصولاً جنگ بدر نیز در همین راستا شکل گرفته بود.
4️⃣ طلحه از افراد بسیار نزدیک #ابوبکر و از کسانی بود که در رکاب او، در جنگها حضور داشت. پس از مرگ ابوبکر، وی بههمراه عمر، عثمان و عبدالرحمن بن ابوبکر، وارد قبرش شدند و وی را در کنار پیامبر (ص) دفن کردند.
5️⃣ طلحه بههمراه امام علی (ع)، عثمان، زبیر، عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابیوقاص در #شورای_ششنفره برای تعیین خلیفهٔ سوم، قرار گرفت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ طلحه بن عبیدالله؛ نفوذی یهود (٢)
1️⃣ میدانیم که رسول خدا (ص) از ازدواج مسلمانان با زنان #یهودی و مسیحی نهی فرموده بود؛ ولی باز شاهدیم که #طلحه دارای همسرانی از اهل کتاب است!
2️⃣ ابنلهیعه از تعدادی اهل حدیث نقل کرده است که طلحه در #شام با زنی #یهودی ازدواج کرد. ماجرای ازدواج طلحه با #زن_یهودی از امیرالمؤمنین (ع) و جمعی دیگر نیز نقل شده است.
3️⃣ طبق برخی نقلها، وی با دختر #بزرگ_یهودیان ازدواج کرده بود. همچنین بر اساس برخی گزارشها، وی مجبور شد در اثر اصرار عمر، زن یهودیاش را بدون طلاق رها سازد.
4️⃣ ظاهراً علاقهٔ طلحه برای ارتباط با #زنان_یهودی، سابقهٔ دیرینه دارد. وقتی در حضور #عمر صحبت از جانشین وی شد و نام طلحه به میان آمد، عمر گفت: «چگونه شخصی را خلیفه میکنید که اولین زمینی را که رسول خدا (ص) به او هدیه داد، در رهن زنی #یهودی قرار داد؟»
5️⃣ هدف از ذکر چنین ازدواجهایی، بیان وجود #روابط_یهودی در میان سران #جریان_باطل و #نفوذ است که تداعیکنندهٔ #تأثیر_یهود، در روند جریانات صدر اسلام است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل مقالهٔ «طلحه بن عبیدالله؛ نفوذی یهود» را بههمراه منابع آن، در آدرس زیر مطالعه کنید:
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/16867
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : پنجشنبه
🌞 ١۵ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ٣ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ۵ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ۴ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍️ مرگ #ناپلئون_بناپارت، نخستین امپراتور فرانسه (۱۸۲۲م)
📚 بیشتر بدانیم
📖 روچیلدها، خاندان ولزلی و جنگهای ناپلئونی
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3092
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ نوزدهم عُومِر
2⃣ #یوم_هازیکارون یا #روز_یادبود
🔸 (به عربی: یوم الذکری، به انگلیسی: Yom HaZikaron)
👈 روز یادبود سربازان بهدرک واصلشدهٔ اسرائیلی
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
chapter-1-آغاز.pdf
3.71M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد اول - آغاز
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
chapter-2-ابراهیم.pdf
3.84M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد دوم - ابراهیم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
chapter-3-موسی.pdf
6.47M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد سوم - موسی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
chapter-4-خروج.pdf
5.04M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد چهار - خروج
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
chapter-5-پادشاهی.pdf
3.49M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد پنجم - پادشاهی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
chapter-6-ایلیا.pdf
5.71M
📚 کتاب مقدس عبری
💥 بهصورت کمیک بوک
🕎 جلد ششم - ایلیا
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💥 تلنگر: ما برای آموزش قرآن بهصورت جذاب و ساده به کودکان و نوجوانان چه میکنیم؟!
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ١۶ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ۴ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ۶ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ۵ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍ مرگ #بدیعالزمان_فروزانفر استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، نویسنده و پژوهشگر ادبی (١٣۴٩ش)
🌍 مناسبتهای عبری
1️⃣ بیستم عُومِر
2️⃣ روز منحوس موسوم به «استقلال اسرائیل»
👈 این روز، مصادف با اعلام استقلال اسرائیل توسط #دیوید_بن_گوریون در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی (۵ ایار ۵۷۰۸ عبری و ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ شمسی) است، که در اسرائیل بر اساس #تقویم_عبری جشن گرفته میشود. فلسطینیها این روز را #یوم_النکبة (روز نکبت) مینامند.
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (١)
💥 برگی دیگر از پروندهٔ #بت_شناسی
1⃣ #مئیر_عزری سفیر و اولین نمایندهٔ سیاسی #اسرائیل در ایران بود که نقش مهمی در ارتقای روابط ایران و اسرائیل داشت. وی از فعالین آژانس یهود در ایران بوده و نقش مهمی در مهاجرت یهودیان ایران به کشور جعلی اسرائیل ایفا کرد.
2⃣ عزری در سال ٢٠٠١ کتاب خاطراتی منتشر ساخت و در آن زوایایی تازه از ارتباط اسرائیل با ایران در دوران #پهلوی را نشان داد.
3⃣ بخش ٢١ این کتاب به ارتباطگیریهای عزری با چهرههای علمی و دانشگاهی اشاره دارد. در این بخش میخوانیم:
✍ در پاییز ١٩۵٨ با استاد #بدیعالزمان_فروزانفر آشنا شدم. وی را باید گشایندهٔ راه و راهنمای خود در راهیابی به دروازهٔ کیشمداران [مذهبیون] ایران بخوانم.
4⃣ عزری در بخش ٢٢ کتاب، به روابطش با مذهبیون و تلاش برای #نفوذ در میان علما و اثرگذاری بر آنها میپردازد:
✍ سال ١٩۵٨ که به ایران آمدم، پیشوایان شیعه در ایران به نیروی سازمانیافتهای دست یافته بودند… میکوشیدم با نزدیک شدن به پیشوایان مذهبی، بلکه بتوانم با روشنگریهایی [!] از زهر بدگوییهای “برخی“ از آنها بکاهم.
5⃣ در این میان، عزری به نقش مهم بدیعالزمان فروزانفر بهمثابه یک پل ارتباطی بین او و برخی شخصیتهای مذهبی اشاره میکند:
✍ آن روزها برای یافتن راهنمایی که بتواند مرا در رسیدن به آغاز این راه دشوار یاری بدهد، هر دری را میکوفتم و در هر گوشهای به جستوجو میپرداختم… در واکنش به این خواستهٔ من «سپهبد کیا» در پاییز ١٩۵٨ مرا با استاد بدیعالزمان فروزانفر سرپرست دانشکده الهیات دانشگاه تهران آشنا کرد. فروزانفر با بسیاری از پیشوایان شیعه در ایران نزدیک بود.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (٢)
📚 #مئیر_عزری در خاطراتش پرده از ناگفتههای بسیاری برمیدارد که در شناخت چهرهٔ پنهان #بدیعالزمان_فروزانفر بسیار راهگشاست. او مینویسد:
1⃣ فروزانفر دانشمندی ارزنده بود که پیگیری همکاری میان ایران و #اسرائیل و پاسداری از فرهنگ دو ملت را به سود هر دو کشور میدانست… بارها از دانشکدهاش دیدار کرده و با چندی از دانشجویانش آشنا شده بودم.
2⃣ روز ٢٠ آوریل ١٩۶٠ از دیدار فروزانفر با وزیر خارجهٔ سنتگرا عباس آرام، به موشه ساسون نوشتم. آرام در این دیدار به فروزانفر گفته بود که نزدیک شدن ایران به اسرائیل دیر یا زود با واکنشهای ناخوش عراق و دیگر کشورهای عربی روبهرو خواهد شد که به سود ایران نخواهد بود. فروزانفر سرسختانه در برابر چنین برداشت نادرستی ایستاده و پاسخ داده بود:
3⃣👈 ایران بیهراس از گفتوگو با کسی یا کشوری باید در برابر این همسایههای ناپایدار به جستوجوی دوستی نیرومند و همیشگی باشد. تا آنجا که ما میدانیم دولت اردن میتواند میانجی سازندهای میان ایران و اسرائیل گردد.
4⃣ روز هفتم ژوئن به موشه ساسون نوشتم:
✍ فروزانفر را یکی از نامدارترین روشناندیشان ایرانی و یکی از شایستهترین سازندگان کاخ آرامش و دوستی میشناسم. از سوی کیشمداران ایرانی در کنفرانس هماهنگی میان کیشهای یگانهجو، با نمایندگان #یهودی همکاریهای ارزندهای داشته است. باید از او در این زمینه پشتیبانی کنیم.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهود و بهائیت (٣)
📚 #بدیعالزمان_فروزانفر سفر به #اسرائیل را هم در کارنامه دارد! عزری در لابهلای ذکر حوادث این سفر، از شیفتگی فروزانفر به فرقهٔ ضالّهٔ #بهائیت هم یاد کرده است:
1⃣ فروزانفر یکی از پژوهشگران نامدار ایران در تاریخ کیشها بود. او در شیفتگی به همبستگی میان فرهنگهای مردم ایران و #اسرائیل دیرگاهی بود که میخواست انجمنی برای نزدیک ساختن ادیان برپا کند. از دیگر سو #بهائیت را بهخوبی میشناخت و در یکی از بازدیدهایش از اسرائیل به دیدار زیارتگاههای #بهائیان در #حیفا و #عکا رفت.
2⃣ او در واکنش به خواستهٔ ما که میکوشیدیم این بخش از دیدارهایش را از برخی چشمها پنهان کنیم، روزی بی رودربایستی گفت:
👈 دورهای که در مشهد زندگی میکردم و سرگرم آموزش و پژوهشهایی در اسلام بودم، گرایشی یافتم تا با آئین بهائیت آشنا شوم. این گرایش تا جایی پیش رفت که بسیاری از دوستانم پنداشتند #بهایی شدهام و برخی احکام اسلام را انکار میکنم. آنها هرکسی را که با جهانبینی نوین آشنا باشد و به خرافههای دست و پا گیر بتازد با چنین اتهاماتی از خود میرانند. [!!]
3⃣ پس از رایزنی با وزارت خارجه، روزی همراه فروزانفر به دیدار آرامگاه پیر بزرگ بهائیان در باغ زیبای حیفا رفتیم. مردی به پیشوازمان آمد و خود را #دکتر_حکیم خواند. دکتر حکیم وابسته به یک خانوادهٔ بازرگان #یهودی بود که به بهائیت گرویده بود. میزبان بیدرنگ استاد فروزانفر را شناخت و زبان به ستایش از فرهنگپروری و اندیشههای آزادیخواهانهٔ وی گشود.
4⃣ از آنرو که دیدارکنندگان زیادی در آن باغ در رفتوآمد بودند و ما نیز میکوشیدیم دیدارمان چندان آفتابی نشود، به پیشنهاد دکتر حکیم به دفتر کوچکش در گوشهای از همان باغ رفتیم. گفتوگوی ریشهداری که میان فروزانفر و حکیم گل انداخته بود برایم شنیدنی مینمود. نقش هدایتگر فروزانفر در این گفتوگو نشان از آگاهی و چیرگی وی در بهائیت داشت.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡ در امتداد پروژهٔ #بت_شناسی در اندیشکده، امروز پشتپردهٔ بت دیگری را بررسی کردهایم. توصیه میکنیم متن کامل مقالهٔ «بدیعالزمان فروزانفر شیفتهٔ یهودیت و بهائیت» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/14011
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ١٧ اردیبهشت ۱۴٠١ هجریشمسی
☪️ ۵ شوال ۱۴۴٣ هجریقمری
✝️ ٧ مه ۲۰٢٢ میلادی
🕎 ۶ ایار ۵۷۸٢ عبری
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ بیستویکم عُومِر
2⃣ شبات دوم کُل ایسرائل
👈 خواندن دومین فصل #پیرقه_آووت
📚 بیشتر بدانیم:
📖 پیرقه آووت و شبات کل ایسرائل
👉 https://jscenter.ir/jewish-studies/jewish-bibliography/16850
🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
💳 حمایت مالی از اندیشکده:
💎👉 idpay.ir/jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 1.pdf
22.37M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب اول: نظامات مذهبی در جهان
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 2.pdf
22.51M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب دوم: میتولوژی اساطیر و افسانهها
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
تاریخ ادیان هاشم رضی 3.pdf
18.88M
📚 کتاب «تاریخ ادیان»
👈 تاریخ تحلیلی ادیان و مذاهب در جهان از آغاز تا امروز
💥 کتاب سوم: پیدایش فلسفه
✍ نویسنده: هاشم رضی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter