💠💠 دربارهی مایر آمشل روچیلد
✡️ #مایر_آمشل_روچیلد بنیانگذار #بنیاد_روچیلد و شاید بتوان گفت مهمترين فرد اين خانواده است. قبلاً در مورد اين شخص و همينطور #خانواده_روچیلد مقالات کاملی داشتهايم كه میتوانید با کمک لینکهای زیر برخی از مهمترین آنها را در سایت اندیشكده مطالعات یهود مطالعه كنید:
1️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت اول)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3072
2️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت دوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3074
3️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت سوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3076
4️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت اول)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3078
5️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت دوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3080
6️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت سوم)
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3082
7️⃣ مایر آمشل روچیلد و ثروت ویلیام نهم
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5503
☠️ مایر آمشل روچیلد در نوزدهم سپتامبر سال 1812 جان میسپارد.
✍️ او در وصیتنامهاش، قوانین خاصی را ذکر میکند که #خاندان_روچیلد ملزم به تبعیت از آن هستند. این وصیتنامه را در پست بعد مطالعه كنید.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡️ وصیتنامه مایر آمشل روچیلد؛ نقشهی راه خانواده روچیلد
1️⃣ تمام مناصب کلیدی موجود در کسب و کار خانوادگی تنها باید در تصدی اعضای خانواده باشد.
2️⃣ تنها مردان خانواده حق شرکت در کسب و کار خانوادگی را دارند. این مورد ظاهراً شامل ششمین پسر نامشروع او نیز میشد.
🔸 ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که #مایر_آمشل_روچیلد پنج دختر نیز داشت؛ از اینرو تا به امروز گسترش #خاندان_روچیلد بدون ذکری از نام خانوادگی #روچیلد در اطراف و اکناف ادامه یافته است و #یهودیان بر این اعتقادند فقط اولاد مختلط از مادر یهودی، #یهودی هستند.
4️⃣ اعضای خانواده باید با اولین و دومین عموزاده خود ازدواج کنند تا آینده خانواده حفظ شود.
🔸 جالب است که مطابق با دایرةالمعارف یهودیان در سال 1905، از 58 ازدواجی که تا آن زمان در بین #خانواده_روچیلد صورت گرفته بود، درست، نیمی از این ازدواجها به بیان دقیقتر، 29 ازدواج با اولین عموزاده بوده است؛ اقدامی که امروز به درونهمسری یا تولید مثل بین خودی معروف است.
4️⃣ هیچ فهرست علنی از اموال و دارایی اعضای خانواده نباید انتشار یابد.
5️⃣ هیچ دعوی حقوقی نباید در خصوص ارزش میراث خانواده اقامه شود.
6️⃣ ارشدترین فرزندِ فرزند ارشد، رئیس خانواده به حساب میآید.
🔸 این شرط تنها زمانی باطل است که اکثریت اعضای خانواده با شیوهی دیگری برای انتخاب رئیس خانواده موافقت نمایند.
🔸 قانون شمارهی 6 بلافاصله زمانی به اجرا درآمد که #ناتان_مایر_روچیلد در حکم رئیس خانواده به عنوان جانشین پدر انتخاب شد.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (1)
✡️ در سال 1940 #ویلیام_جویس (William Joyce) که در تبعید خودخواسته در آلمان زندگی میکرد، کتاب خود با عنوان «دورهی افول در انگلستان» را منتشر کرد. او در این کتاب در خصوص #صفات_یهودیان مینویسد:
🔸مادهگرایی سفت و سخت،
🔸استعداد برای تظاهر به عرفان،
🔸بیاحترامی فوقالعاده نسبت به دیگر نژادها،
🔸بیاعتنایی کامل به حقوق دیگر افراد،
🔸زیرکی در تقلید و سرهمبندی،
🔸تنفر از کارهای کم سود،
🔸انرژی بسیار زیاد در پولسازی،
🔸تنفر از هرگونه ملیگرایی البته غیر از ابراز این حس در خود،
🔸وفاداری فوقالعاده نسبت به خانواده و هم مسلکان خود،
🔸اعتقادی راسخ به توانایی در فاسد کردن غیریهودیان،
🔸توانایی برجسته در توطئهچینی،
🔸ناتوانی غیرقابل قبول در همگام شدن با تفکرات عمیق یا آرمانگرایی متعالی،
✡️ از جمله خصوصیات اصلی نژاد یهود است.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (2)
✡️ #ویلیام_جویس (William Joyce) ادامه میدهد:
✍️ در مورد تمام ویژگیهای فوق میتوان کتابهایی به رشته تحریر درآورد، اما ذکر برآیند این نیروها صرفاً در گرایشات ذیل و به طور خلاصه میآید:
1️⃣ ناتوانی از اجتناب تشکیل دولت در دولت.
2️⃣ ناتوانی کامل در درک این موضوع که میزبانان غیریهودیشان دارای حقوق برابر با آنان باشند.
3️⃣ تخصص از پیش تعیین شده در تمام فرآیندهایی که سود کلانی را به ارمغان میآورند؛ از این رو در نظام سرمایهداری تقریباً دلمشغولی خاصی به سرمایهگذاری، توزیع و تبادل وجود دارد که متمایز از صنعت تولیدی است. فعالیت حرفهای در جهت سود و پیشرفت اجتماعی به عهده گرفته میشود.
4️⃣ گرایش طبیعی به بهرهبرداری از پیشرفت اجتماعی و اقتصادی با هدف در دست گرفتن قدرت اقتصادی.
5️⃣ نگرانی نامعقول از ملیگرایی، به عنوان عاملی که توجهات را به سمت ماهیت نژادی آنها جلب کرده، فعالیت آنان را برملا میسازد.
6️⃣ تحقیر عمدی معیارهای فرهنگی در سرزمینی که در آن اقامت گزیدهاند.
🔸 …بهنظر میرسد که این برآیندها در هر سرزمینی که #یهودیان در آن سکنا میگزینند؛ بروز پیدا میکند.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تورات و ذوالقرنین (1)
1⃣ کتاب مقدس یهودیان بخشهای مختلفی دارد که یکی از این بخشها، مکتوبهی دانیال (یا کتاب دانیال) خوانده میشود. ادعا میشود که این کتاب را دانیال نبی نوشته است.
2⃣ برخی مدعی هستند که در این کتاب، #کوروش همان #ذوالقرنین خوانده شده است. ما در این نوشتار این ادعا را بررسی میکنیم.
✍ خلاصهی ماجرا
1⃣ در کتاب دانیال، آمده است که در سال سوم سلطنت بِلشَصَّر (پادشاه بابِل) دانیال در خواب میبیند که یک قوچ با دو شاخ بلند کنار رودخانه ایستاده بود. پس این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری از چنگش جان سالم به در نبرد. ناگهان یک بز نر از غرب ظاهر شد. این بز که یک شاخ بلند در وسط چشمانش داشت، به طرف قوچ حمله کرد و دو شاخش را شکست و او را به زمین کوبید.
2⃣ در ادامه آمده است که: آن قوچ دو شاخ، پادشاهی ماد و پارس بود و آن بز نر، پادشاهی یونان است. [کتاب دانیال 8 : 1-21]
3⃣ این #قوچ_دو_شاخ، در متن عبرانی تورات، به صورت קְרָנָיִם نوشته شده که اینگونه تلفظ میشود: lô q’ränäyim (لوکراناییم) یعنی دو شاخ… و بر همین اساس، برخی مدعی شدهاند که کوروش همان ذوالقرنین است. چون یکی از معانی ذوالقرنین در زبان عربی «صاحب دو شاخ» است.
📖 متن این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (2)
✍ نقدها و بررسیها
1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که #کتاب_دانیال، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) میرسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمیتوان پذیرفت.
📚 بنگرید به:
👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448
👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123.
👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (3)
✍ نقدها و بررسیها
2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی میخواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، میگوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ میشود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت دربارهی #کوروش نیست، بلکه اولاً: دربارهی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: دربارهی #داریوش_سوم (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تکشاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از #اسکندر شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد!
📚[*] بنگرید به:
👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (4)
✍ نقدها و بررسیها
3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، میبینیم که این #قوچ_دو_شاخ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهرهای وحشی و بیمنطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری نمیتوانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور میخواست عمل میکرد».
📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4.
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (5)
✍ نقدها و بررسیها
4⃣ برخی میگویند کسانی که دربارهی #ذوالقرنین از پیامبر توضیح خواستند (و آیات مربوطه در پاسخ سؤال آنها نازل شد)، #یهودی بودند و نزدیکترین واژه به ذوالقرنین همان واژه لوکرَنَییم (قوچ دو شاخ) در #تورات است. در پاسخ میگوییم که:
🔸 اولاً عرض کردیم که این قوچ دو شاخ دربارهی #کوروش نیست. بلکه در بهترین حالت مربوط به داریوش سوم است.
🔸 ثانیاً این قوچ دو شاخ بیشتر چهرهای خشن و بیرحم دارد و جای فخر فروشی ندارد.
🔸 ثالثاً قرن در ادبیات قرآن با قرن در ادبیات تورات متفاوت است. در تورات به معنی شاخ و در قرآن به معنی امت آمده است. تشابه لفظی اندک (میان ذوالقرنین و لوکرَنَییم) اثبات کنندهی چیزی نیست. همانگونه که تشابه لفظی در دو واژه سیب و شیب عینیت این دو را ثابت نمیکند!
🔸 رابعاً اخبارِ دال بر این ادعا که پرسشگران، یهودی بودند، ضعف سندی دارند. همچنین ضعف محتوایی دارند، چون در اخبار آمده که عدهای آمدند و دربارهی ذوالقرنین و #اصحاب_کهف پرسیدند. خوب باید پرسید اصحاب کهف که مسیحی بودند، چرا یهودیان باید برای اعتلای آنان کوشش میکردند؟!
🔹 از سویی روایات معارضی داریم که پرسشگرانِ این سؤال، جمعی از مشرکین و بتپرستان بودند. [*] بالفرض هم که پرسشگران یهودی بوده باشند، باز هم در تاریخ، متیقّن است که آشنایی یهودیان با #اسکندر مقدونی بسی بیشتر از آشنایی آنان با کوروش بوده است.
🔹 ایضاً میدانیم که در آثار باستانی بهجا مانده، اسکندر تاجی با دو شاخ بر سر دارد (اگر بخواهیم بحث دو شاخ را بپذیریم، باز هم اسکندر به ذوالقرنین بودن نزدیکتر است تا کوروش).
📚[*] ابن عاشور محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ، ج 15، ص 47.
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (6)
✍ بیشتر بدانیم :
1⃣ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟
👉 goo.gl/sn2BZL
2⃣ کوروش و ذوالقرنین ؛ تقابل شاخها
👉 goo.gl/R7WTFm
3⃣ بررسی ستایش کوروش در تورات
👉 goo.gl/EiJFSu
4⃣ کوروش هخامنشی و پرستش مردوک
👉 goo.gl/quKcqY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ شباهتهای حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (1)
1⃣ #اسرائیل_بن_الیزر که معمولاً با نام #بعل_شم_طوف شناخته میشود، یهودیت #حسیدی را در قرن ۱۸ ایجاد کرد.
2⃣ در لهستان که بیشتر یهودیان ییدیش زبان در آن ساکن بودند سه گروه مختلف یهودی شکل گرفت: اولین گروه کسانی بودند که مخالف مطالعه #کابالا بودند، گروه دوم موافق مطالعه کابالا بودند و گروه سوم کسانی بودند که سکولار شده و مذهبی نبودند.
3⃣ بعد از جنبش #شابتای_زوی در قرن ۱۷ میلادی اختلاف بین این گروهها شدت گرفت. یهودیان جنوب لهستان موافق #تصوف و کابالا بودند در حالی که یهودیان لیتوانی و استونی ضد کابالا بودند.
4⃣ بعد از جنبشهای ضدیهودی قرن ۱۶ و ۱۷ بسیاری یهودیان بسیار درمانده بودند. وضعیت یهودیان در این زمان برای ایجاد جنبش تصوفی جدید بسیار مناسب بود. در بین یهودیان نیز گرایش زیادی به ایدههای کابالایی وجود داشت. دید سنتی و پیروی سنتی از قوانین تورات و تلمود برای اکثریت یهودیان جذابیت زیادی دیگر نداشت. در این زمان دیدگاههای #صوفیگرایانه جدیدی خارج از چهارچوب سنتی حاخامها شکل گرفت.
5⃣ این افراد #نیستاریم یا #بعل_شم (استاد نام خداوند، که در کابالای عملی برای ایجاد معجزه استفاده میشد) نام داشتند. تصویر این افراد درستکار که در بین مردم زندگی میکردند با تصویر کابالایی #زدیک (۳۶ #صدیق مخفی که دنیا را حفظ میکنند) تطابق زیادی داشت.
6⃣ بعل شمها با مجازات مخالف بوده و اعتقاد داشتند که اینگونه مجازاتها با #عشق و #محبت درونی فاصله دارد. از اینرو در #جنبش_حسیدی این نوع سیستم مجازات کنار گذاشته شد و ایدهی #دویکوس به معنی تعلق به خدا در تمامی اعمال جایگزین آن گردید.
📖 متن مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/KU9eAY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #حسیدیم