eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
669 ویدیو
196 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 نقاشی اخراج یهودیان رباخوار از معبد توسط حضرت عیسی (4) این نقاشی از دسته‌ی دوم نقاشی‌ها است که چهره‌ی رباخواران، یهودی نیست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🖼 نقاشی اخراج یهودیان رباخوار از معبد توسط حضرت عیسی (5) یک نقاشی از دسته‌ی سوم و تخریب‌کننده حضرت عیسی که در آن خبری از رباخواران یهودی نیست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🖼 نقاشی اخراج یهودیان رباخوار از معبد توسط حضرت عیسی (6) یک نقاشی از دسته‌ی سوم و تخریب‌کننده حضرت عیسی که در آن خبری از رباخواران یهودی نیست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🖼 نقاشی اخراج یهودیان رباخوار از معبد توسط حضرت عیسی (7) یک نقاشی از دسته‌ی سوم و تخریب‌کننده حضرت عیسی که در آن خبری از رباخواران یهودی نیست! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مایر آمشل روچیلد بنیان‌گذار بنیاد روچیلد و شاید بتوان گفت مهم‌ترين فرد اين خانواده است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 درباره‌ی مایر آمشل روچیلد ✡️ بنیان‌گذار و شاید بتوان گفت مهم‌ترين فرد اين خانواده است. قبلاً در مورد اين شخص و همين‌طور مقالات کاملی داشته‌ايم كه می‌توانید با کمک لینک‌های زیر برخی از مهم‌ترین آنها را در سایت اندیشكده مطالعات یهود مطالعه كنید: 1️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت اول) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3072 2️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت دوم) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3074 3️⃣ ظهور خاندان روچیلد (قسمت سوم) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3076 4️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت اول) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3078 5️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت دوم) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3080 6️⃣ شبکه خویشاوندی روچیلدها (قسمت سوم) 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/3082 7️⃣ مایر آمشل روچیلد و ثروت ویلیام نهم 👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-families/5503 ☠️ مایر آمشل روچیلد در نوزدهم سپتامبر سال 1812 جان می‌سپارد. ✍️ او در وصیت‌نامه‌اش، قوانین خاصی را ذکر می‌کند که ملزم به تبعیت از آن هستند. این وصیت‌نامه را در پست بعد مطالعه كنید. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ وصیت‌نامه مایر آمشل روچیلد ؛ به مثابه نقشه‌ی راه خانواده روچیلد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡️ وصیت‌نامه مایر آمشل روچیلد؛ نقشه‌ی راه خانواده روچیلد 1️⃣ تمام مناصب کلیدی موجود در کسب و کار خانوادگی تنها باید در تصدی اعضای خانواده باشد. 2️⃣ تنها مردان خانواده حق شرکت در کسب و کار خانوادگی را دارند. این مورد ظاهراً شامل ششمین پسر نامشروع او نیز می‌شد. 🔸 ذکر این نکته در این جا حائز اهمیت است که پنج دختر نیز داشت؛ از این‌رو تا به امروز گسترش بدون ذکری از نام خانوادگی در اطراف و اکناف ادامه یافته است و بر این اعتقادند فقط اولاد مختلط از مادر یهودی، هستند. 4️⃣ اعضای خانواده باید با اولین و دومین عموزاده خود ازدواج کنند تا آینده خانواده حفظ شود. 🔸 جالب است که مطابق با دایرة‌المعارف یهودیان در سال 1905، از 58 ازدواجی که تا آن زمان در بین صورت گرفته بود، درست، نیمی از این ازدواج‌ها به بیان دقیق‌تر، 29 ازدواج با اولین عموزاده بوده است؛ اقدامی که امروز به درون‌همسری یا تولید مثل بین خودی معروف است. 4️⃣ هیچ فهرست علنی از اموال و دارایی اعضای خانواده نباید انتشار یابد. 5️⃣ هیچ دعوی حقوقی نباید در خصوص ارزش میراث خانواده اقامه شود. 6️⃣ ارشدترین فرزندِ فرزند ارشد، رئیس خانواده به حساب می‌آید. 🔸 این شرط تنها زمانی باطل است که اکثریت اعضای خانواده با شیوه‌ی دیگری برای انتخاب رئیس خانواده موافقت نمایند. 🔸 قانون شماره‌ی 6 بلافاصله زمانی به اجرا درآمد که در حکم رئیس خانواده به عنوان جانشین پدر انتخاب شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (1) ✡️ در سال 1940 (William Joyce) که در تبعید خودخواسته در آلمان زندگی می‌کرد، کتاب خود با عنوان «دوره‌ی افول در انگلستان» را منتشر کرد. او در این کتاب در خصوص می‌نویسد: 🔸ماده‌گرایی سفت و سخت، 🔸استعداد برای تظاهر به عرفان، 🔸بی‌احترامی فوق‌العاده نسبت به دیگر نژادها، 🔸بی‌اعتنایی کامل به حقوق دیگر افراد، 🔸زیرکی در تقلید و سرهم‌بندی، 🔸تنفر از کارهای کم سود، 🔸انرژی بسیار زیاد در پول‌سازی، 🔸تنفر از هرگونه ملی‌گرایی البته غیر از ابراز این حس در خود، 🔸وفاداری فوق‌العاده نسبت به خانواده و هم مسلکان خود، 🔸اعتقادی راسخ به توانایی در فاسد کردن غیریهودیان، 🔸توانایی برجسته در توطئه‌چینی، 🔸ناتوانی غیرقابل قبول در همگام شدن با تفکرات عمیق یا آرمان‌گرایی متعالی، ✡️ از جمله خصوصیات اصلی نژاد یهود است. 👉 goo.gl/H2qndW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (2) ✡️ (William Joyce) ادامه می‌دهد: ✍️ در مورد تمام ویژگی‌های فوق می‌توان کتاب‌هایی به رشته تحریر درآورد، اما ذکر برآیند این نیروها صرفاً در گرایشات ذیل و به طور خلاصه می‌آید: 1️⃣ ناتوانی از اجتناب تشکیل دولت در دولت. 2️⃣ ناتوانی کامل در درک این موضوع که میزبانان غیریهودی‌شان دارای حقوق برابر با آنان باشند. 3️⃣ تخصص از پیش تعیین شده در تمام فرآیندهایی که سود کلانی را به ارمغان می‌آورند؛ از این رو در نظام سرمایه‌داری تقریباً دل‌مشغولی خاصی به سرمایه‌گذاری، توزیع و تبادل وجود دارد که متمایز از صنعت تولیدی است. فعالیت حرفه‌ای در جهت سود و پیشرفت اجتماعی به عهده گرفته می‌شود. 4️⃣ گرایش طبیعی به بهره‌برداری از پیشرفت اجتماعی و اقتصادی با هدف در دست گرفتن قدرت اقتصادی. 5️⃣ نگرانی نامعقول از ملی‌گرایی، به عنوان عاملی که توجهات را به سمت ماهیت نژادی آن‌ها جلب کرده، فعالیت آنان را برملا می‌سازد. 6️⃣ تحقیر عمدی معیارهای فرهنگی در سرزمینی که در آن اقامت گزیده‌اند. 🔸 …به‌نظر می‌رسد که این برآیندها در هر سرزمینی که در آن سکنا می‌گزینند؛ بروز پیدا می‌کند. 👉 goo.gl/H2qndW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ دو چیز را پایانی نیست: جهل جاهلان! و جعل جاعلان! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تورات و ذوالقرنین (1) 1⃣ کتاب مقدس یهودیان بخش‌های مختلفی دارد که یکی از این بخش‌ها، مکتوبه‌ی دانیال (یا کتاب دانیال) خوانده می‌شود. ادعا می‌شود که این کتاب را دانیال نبی نوشته است. 2⃣ برخی مدعی هستند که در این کتاب، همان خوانده شده است. ما در این نوشتار این ادعا را بررسی می‌کنیم. ✍ خلاصه‌ی ماجرا 1⃣ در کتاب دانیال، آمده است که در سال سوم سلطنت بِلشَصَّر (پادشاه بابِل) دانیال در خواب می‌بیند که یک قوچ با دو شاخ بلند کنار رودخانه ایستاده بود. پس این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می‌زد و هیچ جان‌داری از چنگش جان سالم به در نبرد. ناگهان یک بز نر از غرب ظاهر شد. این بز که یک شاخ بلند در وسط چشمانش داشت، به طرف قوچ حمله کرد و دو شاخش را شکست و او را به زمین کوبید. 2⃣ در ادامه آمده است که: آن قوچ دو شاخ، پادشاهی ماد و پارس بود و آن بز نر، پادشاهی یونان است. [کتاب دانیال 8 : 1-21] 3⃣ این ، در متن عبرانی تورات، به صورت קְרָנָיִם نوشته شده که این‌گونه تلفظ می‌شود: lô q’ränäyim (لوکراناییم) یعنی دو شاخ… و بر همین اساس، برخی مدعی شده‌اند که کوروش همان ذوالقرنین است. چون یکی از معانی ذوالقرنین در زبان عربی «صاحب دو شاخ» است. 📖 متن این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (2) ✍ نقدها و بررسی‌ها 1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که ، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) می‌رسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمی‌توان پذیرفت. 📚 بنگرید به: 👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448 👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123. 👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (3) ✍ نقدها و بررسی‌ها 2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی می‌خواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، می‌گوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ می‌شود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت درباره‌ی نیست، بلکه اولاً: درباره‌ی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: درباره‌ی (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تک‌شاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد! 📚[*] بنگرید به: 👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (4) ✍ نقدها و بررسی‌ها 3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، می‌بینیم که این ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهره‌ای وحشی و بی‌منطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ می‌زد و هیچ جان‌داری نمی‌توانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور می‌خواست عمل می‌کرد». 📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4. 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (5) ✍ نقدها و بررسی‌ها 4⃣ برخی می‌گویند کسانی که درباره‌ی از پیامبر توضیح خواستند (و آیات مربوطه در پاسخ سؤال آنها نازل شد)، بودند و نزدیک‌ترین واژه به ذوالقرنین همان واژه لوکرَنَییم (قوچ دو شاخ) در است. در پاسخ می‌گوییم که: 🔸 اولاً عرض کردیم که این قوچ دو شاخ درباره‌ی نیست. بلکه در بهترین حالت مربوط به داریوش سوم است. 🔸 ثانیاً این قوچ دو شاخ بیشتر چهره‌ای خشن و بی‌رحم دارد و جای فخر فروشی ندارد. 🔸 ثالثاً قرن در ادبیات قرآن با قرن در ادبیات تورات متفاوت است. در تورات به معنی شاخ و در قرآن به معنی امت آمده است. تشابه لفظی اندک (میان ذوالقرنین و لوکرَنَییم) اثبات کننده‌ی چیزی نیست. همان‌گونه که تشابه لفظی در دو واژه سیب و شیب عینیت این دو را ثابت نمی‌کند! 🔸 رابعاً اخبارِ دال بر این ادعا که پرسش‌گران، یهودی بودند، ضعف سندی دارند. همچنین ضعف محتوایی دارند، چون در اخبار آمده که عده‌ای آمدند و درباره‌ی ذوالقرنین و پرسیدند. خوب باید پرسید اصحاب کهف که مسیحی بودند، چرا یهودیان باید برای اعتلای آنان کوشش می‌کردند؟! 🔹 از سویی روایات معارضی داریم که پرسش‌گرانِ این سؤال، جمعی از مشرکین و بت‌پرستان بودند. [*] بالفرض هم که پرسش‌گران یهودی بوده باشند، باز هم در تاریخ، متیقّن است که آشنایی یهودیان با مقدونی بسی بیشتر از آشنایی آنان با کوروش بوده است. 🔹 ایضاً می‌دانیم که در آثار باستانی به‌جا مانده، اسکندر تاجی با دو شاخ بر سر دارد (اگر بخواهیم بحث دو شاخ را بپذیریم، باز هم اسکندر به ذوالقرنین بودن نزدیک‌تر است تا کوروش). 📚[*] ابن عاشور محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ، ج 15، ص 47. 📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده: 👉 goo.gl/yF3J8r ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ تورات و ذوالقرنین (6) ✍ بیشتر بدانیم : 1⃣ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟ 👉 goo.gl/sn2BZL 2⃣ کوروش و ذوالقرنین ؛ تقابل شاخ‌ها 👉 goo.gl/R7WTFm 3⃣ بررسی ستایش کوروش در تورات 👉 goo.gl/EiJFSu 4⃣ کوروش هخامنشی و پرستش مردوک 👉 goo.gl/quKcqY ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی :
✡ «اسرائیل بن الیزر» که معمولاً با نام «بعل شم طوف» شناخته می‌شود، یهودیت حسیدی را در قرن ۱۸ ایجاد کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ شباهت‌های حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (1) 1⃣ که معمولاً با نام شناخته می‌شود، یهودیت را در قرن ۱۸ ایجاد کرد. 2⃣ در لهستان که بیشتر یهودیان ییدیش زبان در آن ساکن بودند سه گروه مختلف یهودی شکل گرفت: اولین گروه کسانی بودند که مخالف مطالعه بودند، گروه دوم موافق مطالعه کابالا بودند و گروه سوم کسانی بودند که سکولار شده و مذهبی نبودند. 3⃣ بعد از جنبش در قرن ۱۷ میلادی اختلاف بین این گروه‌ها شدت گرفت. یهودیان جنوب لهستان موافق و کابالا بودند در حالی که یهودیان لیتوانی و استونی ضد کابالا بودند. 4⃣ بعد از جنبش‌های ضدیهودی قرن ۱۶ و ۱۷ بسیاری یهودیان بسیار درمانده بودند. وضعیت یهودیان در این زمان برای ایجاد جنبش تصوفی جدید بسیار مناسب بود. در بین یهودیان نیز گرایش زیادی به ایده‌های کابالایی وجود داشت. دید سنتی و پیروی سنتی از قوانین تورات و تلمود برای اکثریت یهودیان جذابیت زیادی دیگر نداشت. در این زمان دیدگاه‌های جدیدی خارج از چهارچوب سنتی حاخام‌ها شکل گرفت. 5⃣ این افراد یا (استاد نام خداوند، که در کابالای عملی برای ایجاد معجزه استفاده می‌شد) نام داشتند. تصویر این افراد درستکار که در بین مردم زندگی می‌کردند با تصویر کابالایی (۳۶ مخفی که دنیا را حفظ می‌کنند) تطابق زیادی داشت. 6⃣ بعل شم‌ها با مجازات مخالف بوده و اعتقاد داشتند که این‌گونه مجازات‌ها با و درونی فاصله دارد. از این‌رو در این نوع سیستم مجازات کنار گذاشته شد و ایده‌ی به معنی تعلق به خدا در تمامی اعمال جایگزین آن گردید. 📖 متن مقاله در سايت اندیشکده: 👉 goo.gl/KU9eAY ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ حسیدیسم برای دست‌یافتن به اين حالت وجد و خلسه، به ابزارهای تصنعی، نظیر حركات بدنی نیرومندانه، خواندن سرود همراه با فرياد و حتی رقص و سماع متوسل می‌شود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter