eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.3هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
688 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ تحول نگاه انسان‌شناسانه و عمیق غرب با اتکا بر نظریات چارلز داروین، به‌شدت سیاست، اقتصاد و علوم اجتماعی غرب را دست‌خوش تحوّل کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (2) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم 🎯 پیشینه راهبرد اصلاح نژاد و کاهش جمعیت 1⃣ پیشینه‌ی برنامه‌های جهانی _نسل و همچنین برنامه‌ی بشر، به سال‌های نیمه قرن نوزدهم میلادی باز‌ می‌گردد. 2⃣ این زمان مقارن با آغاز تحول نگاه انسان‌شناسانه و عمیق غرب با اتکا بر نظریات است، که به‌شدت سیاست، اقتصاد و علوم اجتماعی غرب را دست‌خوش تحوّل کرد. 3⃣ لزوم تغییر در شرایط ژنتیکی نوع بشر نیز اولین بار توسط پسرعموی ناتنی داروین مطرح شد. 4⃣ وی که نام دارد برای اولین بار در آکادمی علوم انسانی بریتانیا، ویژگی‌هایی مانند را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نتیجه گرفت که این ویژگی‌ها موروثی هستند و صفات مطلوب می‌تواند از روش‌های وراثتی منتقل شود. 5⃣ این تئوری تا اینجا مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما گالتون در سال 1869، یک برنامه پرورش گزینشی برای انسان‌ها را در کتاب خود با نام «نابغه ارثی» مطرح کرد. او نوشت: ✍ امکان خلق یک “نژاد یا ملت بسیار با استعداد” از طریق ازدواج‌های پیاپیِ کنترل‌شده طی چند نسل، کاملاً محتمل است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/MJrFwa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ فرانسیس گالتون ادعا كرد: خلق یک “نژاد یا ملت بسیار با استعداد” از طریق ازدواج‌های پیاپیِ کنترل‌شده طی چند نسل، کاملاً محتمل است! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (3) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم 🎯 جنبش‌های اجتماعی اصلاح نژاد 1⃣ پایه‌های نظری و فنی جنبش فراگیری را مستحکم کرد که به کشورهای متعددی گسترش یافت. 2⃣ بریتانیا به رهبری خود گالتون پی گرفته شد،‌ که به روش انتخاب ویژگی‌های مثبت و تکثیر را تبلیغ می‌کرد. 3⃣ در مقابلِ بخش انگلیسی، در اوایل سده بیستم «جنبش به‌نژادی» در ایالات متحده به رهبری ، زیست‌شناس برجسته آمریکایی، فعالیت می‌کرد. 4⃣ بخش آمریکاییِ جنبش، بر حذف صفات رذیله و منفی و افرادی که حائز این صفات هستند، تمرکز داشت و قانون‌های مختلف را با این هدف در ایالات متحده به تصویب رساند. 5⃣ این جنبش طی دهه‌های اول تا سوم قرن بیستم، بسیار محبوب بود و تأثیرات عمیق سیاسی و اجتماعی برجای گذاشت. نمونه‌ی بارز این تأثیرات، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی در قالب سازمان‌های مردمی بود. برای مثال می‌توان به فعالیت‌های افرادی مانند اشاره کرد. سنگر در سال 1914 ضمن پیگیری فعالیت‌های اجتماعی در زمینه‌ی جلوگیری از بارداری، ماهنامه‌ای با نام «د وومن ربل» (یا زن شورشی) منتشر می‌کرد که پیشگیری از بارداری را با شعار «بدون خدایان، بدون ارباب‌ها» ترویج می‌کرد. 👈 غرض این‌که جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده‌ای بر اساس نظریات گالتون فعال شد. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/MJrFwa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ در اوایل سده بیستم «جنبش به‌نژادی» در ایالات متحده به رهبری چارلز داونپورت، قانون‌های مختلف عقیم‌سازی را به تصویب رساند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (4) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم 🎩 سطح بالای سیاسی برنامه اصلاح نژاد 1⃣ این خیزش اجتماعی در سطح جنبش‌های مدنی باقی نماند و تا آنجا پیش رفت که اهداف آن در بالاترین سطوح سیاسی و دانشی آمریکا پیگیری شد. 2⃣ برای نمونه ، 26مین رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 3 ژانویه 1913 در نامه‌ی تندی خطاب به (مسئول شاخه آمریکاییِ ) بر لزوم «بقای ژنتیکی آدم‌های خوب» تصریح می‌کند! خلاصه نامه او از این قرار است: ✍ اگر یک کشاورز به بهترین دام‌های خود اجازه‌ی زاد و ولد ندهد و بدترین آنها را تکثیر کند، باید به تیمارستان فرستاده شود. ما هنوز این درک را نداریم که این رفتار (فرستادن به تیمارستان) در برابر ملیتی که اجازه‌ی پرورشِ بدترین افراد را می‌دهد، عقلایی است. یک روز متوجه می‌شویم که وظیفه‌ی غیراجتنابی داریم که «انسان‌های خوب و از نوع مناسب»، خون‌شان را بعد از خودشان در جهان باقی بگذارند، و نباید اجازه‌ی تداوم نسل انسان‌هایی را بدهیم که از نوع «نامناسب» هستند. مسأله‌ی بزرگ تمدن ما این است که امکان افزایش افرادِ با ارزش را در مقابل عناصر کم‌ارزش یا مضر، تأمین کند. 🔬 سطح سرمایه‌گذاری علمی بر موضوع 1⃣ در قسمت‌های بعدی خواهیم دید که ابرکمپانی‌های تجاری، نبض این حرکت را در دست داشتند. این کمپانی‌ها با تکیه بر نهادهای پیشتاز دانشی آمریکا، آزمایش‌های گسترده‌ای بر انجام دادند. 2⃣ برای مثال می‌توان به برخی اقدامات فناورانه «بنیاد موقوفه » با پشتیبانی مالی «بنیاد خیریه » در زمینه‌ی ژنتیک گیاهی و انسانی اشاره کرد. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/MJrFwa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ تئودور روزولت، 26مین رئیس‌جمهور آمریکا در نامه تندی خطاب به چارلز داونپورت (مسئول جنبش به‌نژادی) بر لزوم «بقای ژنتیکی آدم‌های خوب» تصریح می‌کند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نظریه اصلاح نژاد بشر (5) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت سوم 🎯 افول ایده «اصلاح نژاد» و پایه‌گذاری طرحی نو 1⃣ ایده‌ی برنامه دیری نپایید. در دهه 1940 میلادی پس از این‌که به‌صورت افراطی بر تفکرات ناسیونالیستی و نژادی پای فشرد، این تفکر محبوبیتش را در سراسر جهان از دست داد و ابرکمپانی‌های بین‌المللی را برای ادامه‌ی این برنامه با چالش جدی مواجه کرد. 2⃣ گذشته از این‌که رفتارهای نژادپرستانه هیتلر موجب شد ایده‌ی «اصلاح نژاد» محبوبیتش را از دست بدهد، ابرکمپانی‌های آمریکایی دریافتند که نیز (به‌عنوان بخشی از برنامه) نمی‌تواند تأثیرات جدی در ترکیب جمعیتی جهان داشته باشد و آنان را تأمین کند؛ بنابراین گرچه جنگ کماکان به‌عنوان یکی از راهکارها، باقی ماند و ادامه یافت، اما برای ادامه‌ی برنامه راهکارهای دیگری مورد نیاز بود. ✍ در بخش بعد به بررسی برنامه‌های عملیاتی طراحی شده پس از جنگ دوم جهانی خواهیم پرداخت. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/MJrFwa ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
💠 در نیمه دوم سال 1396 و در فاصله‌ی زمانیِ مهر تا اسفند، در سلسله مقالاتی که خلاصه‌ی آنها در کانال تلگرام اندیشکده منتشر شد، به مبحث «فرضیه‌های نژادی» و بطلان آنها پرداختیم. اکنون که پرونده‌ی «جنگ جهانی غذا» به مبحث «اصلاح نژاد» رسیده، مناسب دانستیم که آن مطالب مفید به‌صورت متمرکز بازنشر شود تا دوستان جدید ما در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش و بله هم فرصت مطالعه‌ی آن را داشته باشند. لذا موقتاً چند روزی مطالب مربوط به فرضیه‌های نژادی را منتشر می‌کنیم و پس از اتمام آن، مطالب جذاب جنگ جهانی غذا را ادامه خواهیم داد. ✅ با تشکر از همراهی شما / ادمین
✡ فرضیه‌های نژادی که جامعه انسانی را به نژادهای برتر و پست تقسیم میکند، در عین مهمل بودن، مهلک‌ترین نظریاتی است که بنام علم، مانع شکوفایی مستعمرات شده و می‌شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (1) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ سلطه و نفوذ فرهنگی به‌همراه سلطه‌ی اقتصادی و سیاسیِ استعمار سرمایه‌داری بر مستعمرات، از جمله موانع رشد و شکوفایی جامعه و بدین سبب مانع انتقال حاکمیت اقتصادی و سیاسی از اقلیت (طبقه حاکم) به اکثریت مردم در این جوامع می‌باشد. 2⃣ ابعاد و اشکال فراوان و متنوعی دارد، اما می‌توان گفت که فرضیه‌های نژادی پایگاه و محتوای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. 3⃣ (Rassism) که مدعی برتری فکری و فرهنگی گروه خاصی از انسان‌ها بر سایر گروه‌های انسانی، به علت داشتن مشخصات جسمانی و ظاهری و اقامت در منطقه جغرافیایی معین است و بر این اساس، جامعه‌ی انسانی را به نژادهای برتر و پست تقسیم می‌کند، پرنفوذترین و در عین سست و مهمل بودن، مهلک‌ترین نظریاتی است که به نام علم، مانع شکوفایی مستعمرات شده و می‌شود. 4⃣ تبلیغ و ترویج چنین فرضیه‌هایی در درازمدت، و بطور وسیع و مداوم، موجب پیدایش و تثبیت «عقده‌ی حقارت اجتماعی» در جوامع مستعمراتی و رشد عقده‌ی «خودبزرگ دانستن» در جوامع کشورهای اروپا و آمریکا و افزون بر آن، موجب بروز برخوردهای خشن و رفتاری ظالمانه میان گروه‌های انسانی در درون یک جامعه‌ی مستعمراتی، و میان جوامع مستعمراتی شده است. 5⃣ به سود طبقات استعمارگر، تجلیل از ، تحقیر اقوام و گروه‌های انسانی در طول تاریخ و القاء نوعی هویت ملّی جعلی به عامه‌ی مردم و همچنین توجیه و مشروعیت دادن به اعمال و جنایات استعمار سرمایه‌داری و در مستعمرات، از زمینه‌های اجتماعی و سیاسی کاربرد محسوب می‌شود. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ فرضیه‌های نژادپرستی با استفاده از همه‌ی امکانات، از اسباب‌بازی و قصه‌ی کودکان و فیلم گرفته تا کتب به اصطلاح فلسفی و پژوهش‌های تاریخی، ترویج می‌شوند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (2) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ طبقات حاکم در کشورهای با استفاده از بعنوان فکر راهنما، غارتگری اقتصادی و کاربرد زور در مورد مردم مستعمرات را منطقی و مشروع و حتی لازم و ضروری دانسته و می‌دانند و برای خود حق تشخیص و قضاوت و اجرا قائلند. 2⃣ طبقات حاکم وابسته به در مستعمرات نیز از برای حفظ سلطه‌ی خود بهره‌برداری می‌کنند، و با کمک این فرضیه‌ها دشمن واقعی را از دید مردم محروم پنهان نگه می‌دارند و تلاش می‌کنند با ترویج و تبلیغ این فرضیه‌ها خصومت و تفرقه میان طبقات و اقشار محروم و استثمار شده را ایجاد و تشدید نمایند. 3⃣ در جوامع مستعمراتی، فرضیه‌های در همه‌ی زمینه‌ها و با استفاده از همه‌ی امکانات از و ی کودکان گرفته تا کتب به اصطلاح و پژوهش‌های ، و دایرةالمعارف‌ها ترویج و تبلیغ شده و می‌شود. 4⃣ هدف آن است که جامعه در یک جامعه‌ی مستعمراتی موفق به انجام نقش تاریخی‌اش نگردد، و برخوردهای سیاسی، اجتماعی، قومی بر اثر فرضیه‌های ، چنان توده‌های محروم را مشغول کند و به جان هم بیندازد که فرصتی برای شناسایی دشمنان واقعی محرومان و ارائه‌ی بدیل برای شیوه‌ی تولید مستعمراتی و نظام اجتماعی استثماری حاکم به دست نیاید و نیروهای مردمی نتوانند در راه آگاهی و وحدت جامعه در برابر دشمن مشترک قدمی بردارند. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡️ هدف همه‌ی فرضیه‌های نژادی، اثبات برتری فکری و فرهنگی نژاد سفید (اروپایی) و شاخه‌ی آریایی آن بر همه‌ی اقوام و گروه‌های انسانی در جامعه‌ی جهانی است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (3) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ هدف همه‌ی که از نیمه‌ی دوم قرن 18 میلادی تاکنون به اشکال مختلف و متنوع بیان شده و می‌شود، اثبات برتری و اولویت فکری و فرهنگی (اروپایی) و شاخه‌ی آن بر همه‌ی اقوام و گروه‌های انسانی در جامعه‌ی جهانی است. 2⃣ گفته می‌شود که این نژاد جهان را پایه گذاشته و حراست می‌کند و دیگر اقوام و چنین قابلیت و شعوری نداشته‌اند و ندارند! 3⃣ گرچه در یک بررسی اجمالی می‌توان نشان داد که چگونه برای اثبات اولویت تقسیم‌بندی‌ها و استدلال‌ها و معیارهای اندازه‌گیری متنوعی عرضه کرده‌اند، و هر بار که بی‌پایگی و سستی آن اثبات شده، تقسیم‌بندی‌ها، استدلال‌ها و معیارهای جدیدی ارائه گردیده است. 4⃣ تا نیمه‌ی دوم قرن هجدهم میلادی، در هیچ‌یک از دایرةالمعارف‌های منتشر شده در اروپا، مفهوم و واژه‌ی (Rasse) در رابطه با علوم اجتماعی و سیاسی و بررسی‌های تاریخی به‌کار نرفته است و فقط از این زمان به بعد است که مفهوم و کلمه‌ی نژاد به تدریج از دایره‌ی علوم طبیعی و نظریات عامه وارد بررسی‌های اجتماعی، سیاسی و تاریخی شده است. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡️ جنگ‌های صلیبی، جنگ‌های تجاوزکارانه‌ای بود که به نام مذهب از جانب پادشاهان و فئودال‌ها و کلیسای کاتولیک به مردم سرزمین‌های اسلامی تحمیل شد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (4) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ ریشه عقایدی که در اروپای قرن 15 و پس از آن در میان مردم سرزمین‌های اروپایی درباره‌ی گروه‌های انسانی خارج از این قاره رواج یافت به دوره‌ی (قرون 11ـ13 میلادی) می‌رسد. 2⃣ گرچه جنگ‌های صلیبی به نام جنگ‌های مذهبی میان مسیحیان و مسلمانان بر سر تصرف شهرت یافته، اما در حقیقت جنگ‌های تجاوزکارانه‌ای بوده که از جانب پادشاهان و فئودال‌ها و کلیسای کاتولیک به مردم سرزمین‌های اسلامی تحمیل می‌شده است. 3⃣ متجاوزان اروپایی خود را مجری اوامر الهی و مروّج مسیحیت و طلایه‌دار و معرفت و ایمان، و مقاومت مسلمانان در برابر تجاوزات را دلیلی بر خون‌خواری، و خشوت مسلمانان معرفی می‌کردند. 4⃣ [به تحریک یهود و] بر اثر تبلیغ کلیسای کاتولیک، بعنوان دین زور و قهر و غلبه و مردمی فاسد و وحشی به مردم اروپا معرفی شدند تا تفاوت میان عرب‌های مسلمان و اروپاییان مسیحی روشن و حقّانیت و مشروعیت تجاوزات و متجاوزان اثبات شود. 5⃣ و تبلیغ مغرضانه و غلط درباره‌ی آن، و حتی توهین و جسارت به مقام پیغمبر اکرم حضرت محمد (ص) بخش اصلی برنامه‌ی فرهنگی و حکام فئودال اروپا را تشکیل می‌داد. و امروزه با وجود سپری شدن صدها سال می‌توان اثر عمیق و سوء چنین تبلیغ منفی و تحریف آگاهانه را در بسیاری از گفته‌ها و نوشته‌های مجامع فرهنگی و مطبوعاتی و در افکار عامه‌ی مردم اروپا نشان داد. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡️ در سفرنامه‌ها از مردم آفریقا باعنوان «موجودی میان انسان و میمون» یاد می‌شد و گفته می‌شد که میان سیاهان و میمون‌ها روابط جنسی برقرار است. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (5) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ از قرن 15 میلادی، با تثبیت قدرت دولت‌های مرکزی در کشورهای اروپای غربی، طبقه‌ی حاکم فئودال برای جلوگیری از بحران‌های داخلی متوجه سرزمین‌های خارج از اروپا شد و دوره‌ی اکتشافات جغرافیایی به منظور دستیابی به منابع طبیعی و بازار در قاره‌های دیگر آغاز گردید. 2⃣ در اوایل این دوره سیّاحان اروپایی در سفرنامه‌های خود به معرفی چگونگی شکل ظاهری و جسمانی و طرز زندگی گروه‌های انسانی خارج از اروپا به بومیان اروپایی پرداختند. 3⃣ برای نویسندگان این مردم خارج از اروپا، انسان‌هایی بودند چه از نظر شکل و قیافه و چه از نظر طرز زندگی غیرعادی! و به این جهت موضوع اصلی سفرنامه‌ها توصیف انسان‌ها و پدیده‌هایی بود که در همان برخورد اولیه و سطحی، غیرعادی، عجیب و مخالف با آنچه در اروپا جریان داشت به نظر می‌رسید. 4⃣ در این سفرنامه‌ها، مقایسه‌ی شکل ظاهری و چگونگی طرز زندگی بومیان این سرزمین‌ها، با بومیان اروپایی به صورتی انجام می‌گرفت که بومیان اروپایی از نظر زیبایی جسمی، سطح و فرهنگ و اخلاق و دین در رده‌ی بالا و گروه‌های انسانی دیگر، در همه‌ی زمینه‌ها در رده‌های پست قرار می‌گرفتند. 5⃣ نتیجه‌ی اجتماعی این سفرنامه‌ها توسعه‌ی تصور منفی در باب گروه‌های انسانی خارج از اروپا و تقویت خودبینی، خودپرستی اجتماعی سیاسی و دینی و بزرگ پنداشتن خود، در میان بومیان اروپایی بود. 6⃣ روند تبلیغ و تحریفی که از دوران در باب اسلام و سرزمین‌های اسلامی آغاز شده بود با همکاری حکام فئودال و کلیسای کاتولیک درباره‌ی سایر ادیان و سرزمین‌های خارج از اروپا در شکل جدیدی ادامه یافت. 7⃣ سفرنامه‌هایی که در باب کشورهای شرقی، روسیه و آسیای مرکزی انتشار یافت بر مشخصات جسمی ساکنان این سرزمین‌ها تکیه نمی‌کرد بلکه موضوع اصلی آنها، تشریح اوضاع اجتماعی و سیاسی در این سرزمین‌ها بود و در این رابطه ساکنان این مناطق، بطور عمده وحشی و ظالم و کافر و بی‌دین معرفی می‌شدند. 8⃣ اما در سفرنامه‌هایی که درباره‌ی آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی انتشار می‌یافت، بر رنگ پوست و سایر اختصاصات جسمانی بعنوان مسأله اصلی تکیه می‌شد و مردم این نواحی بعنوان وحشی و قلمداد می‌شدند. از مردم آفریقا تحت عنوان «حیوانی به شکل انسان» یا «موجودی میان انسان و میمون» یاد می‌شد و گفته می‌شد که میان سیاهان و میمون‌ها روابط جنسی برقرار است. 9⃣ همین تبلیغ وسیع و درازمدت موجب شد که افکار عمومی بومیان اروپایی برای صدها سال مسموم گردد و اثرات این مسمومیت فکری را امروزه می‌توان در حرکت‌های ضد «خارجیان» در کشورهای اروپایی به وضوح دید. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡️ بدون تکیه بر فرضیه‌های نژادی، شکار مردم آفریقا و توسعه‌ی برده‌داری و استفاده از کار بردگان و بومیان قابل توجیه نبود و بهانه‌ی دینی و اخلاقی نداشت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار (6) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت اول) 1⃣ هر قدر مقاومت مردم مستعمرات در برابر تجاوزات استعمارگران بیشتر می‌شد؛ محافل استعماری نیز کثرت و تنوع می‌یافت. 2⃣ برای مشروعیت دادن و توجیه خشونت‌ها و غارت‌گری ، فرضیه‌های نژادی که بر حسب آنها متمدن و برترین انسان‌هاست و لذا حق و حتی وظیفه دارد برای توسعه‌ی مسیحیت و تمدن میان وحشیان و گروه‌های پست انسانی در آمریکا و آفریقا و آسیا یا هر جای دیگر، هر چه که لازم بداند انجام دهد، در جوامع اروپایی توسعه و بازار یافت. 3⃣ بدون تکیه بر فرضیه‌های نژادی شکار مردم آفریقا و توسعه‌ی بازار و و استفاده از کار بردگان و بومیان قابل توجیه نبود و نمی‌توانست بهانه‌ی دینی و اخلاقی داشته باشد. 4⃣ بر اثر تشدید سیل مهاجرت بومیان سفیدپوست اروپایی به قاره‌های دیگر، احتیاج به ارزان، توسعه‌ی متصرفات و افزایش شدت بهره‌کشی از مردم مستعمرات، احتیاج به عرضه‌ی در جوامع اروپایی در قرون 18 و 19 میلادی افزایش یافت. 5⃣ تحت سلطه‌ی کلیسای کاتولیک چنین استدلال می‌شد که خداوند عالم تمام موجوداتی را که خلق کرده، هم کرده است و انسان در بالای هرم قرار دارد. انتقال فکر طبقه‌بندی به گروه‌های انسانی، این امکان را به وجود آورد که گویا گروه‌های انسانی در مراتب مختلفی قرار دارند: انسان اروپایی در رده‌ی بالا و انسان آفریقایی در رده‌ی پست. 🔹 ...پایان قسمت اول. ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism01 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ فرانسوا برنیه پزشک فرانسوی، گروه‌های انسانی را رده‌بندی و کره‌ی زمین را به سه منطقه تقسیم نمود كه در آن سه نژاد: اروپایی، سیاه و مغول زندگی می‌کردند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تکوین فرضیه‌های نژادی (1) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم) 1⃣ تعمیم گیاهان و جانوران که بر اساس شکل ظاهری انجام می‌گرفت به انسان‌ها، در اواخر قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد. تا آن زمان در رده‌بندی گروه‌های انسانی رنگ پوست عامل تعیین کننده بود. 2⃣ پزشک فرانسوی بر اساس مشاهدات خود در کشورهای آسیایی گروه‌های انسانی را بر اساس صفات ظاهری و جسمانی، مانند شکل چهره، حالت موی سر، شکل دندان و لب و بینی، رده‌بندی و بر اساس این مشخصات کره‌ی زمین را به سه منطقه تقسیم نمود: 🔸1) اروپا، آفریقای شمالی، آسیا و هند 🔸2) جنوبی صحرای آفریقا 🔸3) آسیای مرکزی، شمالی و شرقی تا حوالی مسکو 3⃣ در این سه منطقه سه نژاد: 1ـ اروپایی 2ـ سیاه 3ـ مغول زندگی می‌کردند. برنیه ساکنان آمریکا را جزء اروپا محسوب می‌داشت. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism02 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ بنظر نژادپرستان، شمالی‌ها چون در شمال زندگی کرده‌اند، از نظر جسمی و فرهنگی برتر، و جنوبی‌ها چون در جنوب زندگی کرده‌اند، از نظر جسمی و فرهنگی حقیر شده‌اند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ تکوین فرضیه‌های نژادی (2) 🎯 نادرستی فرضیه‌های نژادی آریا، سامی و ترک (قسمت دوم) 1⃣ برای تعمیم رده‌بندی دنیای جانوران و گیاهان به انسان‌ها، به کار بستن دو نظریه در روش تقسیم‌بندی ممکن بود: 2⃣ اول: این‌که پذیرفته می‌شد که صفات جسمی و فکری و فرهنگی هریک از نژادهای انسانی امروزی، ارثی بوده و اجداد اولیه‌ی هر گروه نیز همین صفات و مشخصات را داشته‌اند و بدین‌سبب نژادهای انسانی، جدا از یکدیگرند و می‌بایست برای هریک از ، آدم و حوّایی با همین مشخصات امروزی پذیرفته می‌شد و این بدان معنی بود که انسان‌ها جدا از یکدیگر خلق شده‌اند. 3⃣ چنین نظر و تصوری در مغایرت با اعتقادات مذهبی قرار داشت (و دارد) و به این جهت در جوامع مسیحی اروپایی نمی‌توانست مورد قبول عامه قرار گیرد، گرچه در قرون 18 و 19 گروهی از به خلقت گروه‌های انسانی و وجود آدم و حوّاهای متعدد اعتقاد داشتند و آن را تبلیغ می‌کردند. 4⃣ دوم: این‌که پذیرفته می‌شد که همه‌ی انسان‌ها دارای اجداد مشترک و منشأ مشترک‌اند (آدم و حوا) در این صورت می‌بایست برای تفاوت‌های جسمی و ظاهری و به سبب آن تفاوت‌های فرهنگی و فکری گروه‌های انسانی دلایل دیگری ذکر می‌گردید که مهم‌ترین آن‌ها می‌توانست اثر شرایط باشد. 5⃣ گفته می‌شد که انسان‌ها پس از خلقت به صورت گروه‌های متعدد از یکدیگر جدا شده، هر یک در اقلیمی اقامت کرده و تحت شرایط اقلیمی مشخصات جسمی، فکری و فرهنگی خاص یافته‌اند و این ویژگی‌ها بر اثر گذشت زمان ارثی شده است. 6⃣ به سخن امروزی، شمالی‌های امروزی چون در شمال زندگی کرده‌اند، از نظر جسمی و فرهنگی برتر شده‌اند، و جنوبی‌ها چون در جنوب زندگی می‌کرده‌اند، از نظر جسمی، فکری و فرهگی حقیر شده‌اند و مانده‌اند و تا زمانی که در جنوب زندگی کنند به همان صورت خواهند ماند. 🔹 ادامه دارد... ✍️ پروفسور شاپور رواسانی 📖 متن کامل مقاله به همراه منابع: 👉 http://yon.ir/Rassism02 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی: