فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓
حرارت جاویدان حسینی✳️ این دسته زنجیرزنی اصفهان یا تهران نیست؛ این عزاداران عاشق؛ ایرانیان ساکن لسآنجس آمریکا هستند. 🔺این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع
🔹قسمت دهم
🔘 فلسفه ماندگاری نام حسین ع در گستره جغرافیا و تاریخ چیست؟
🔸واقعه کربلا یکی از معدود وقایع تاریخی است که در میان همه حوادث ویژگی خاص یافته و ممتاز گشته است و گذر زمان نه تنها آن را به فراموشی نسپرده بلکه هر روز بیش از پیش آن را نمایانتر و شکوفاتر ساخته است، بی شک عناصری در این نهضت وجود داشته که سبب شده این واقعه بر تارک تاریخ درخشنده و ماندگار شود. عوامل جاودانگی واقعه عاشورا به اختصار عبارتند از:
1. حسین ع اولین کشته از خاندان رسول خدا ص
پیامبر ص به عنوان بزرگ و پیشوای مسلمانان جایگاه خطیری داشت و ادب اجتماعی و اخلاقی دینی اقتضا می کرد که نسبت به خاندان و نزدیکان او سر تعظیم فرود آرند به ویژه آنکه حسین ع بارها از سوی رسول خدا ستوده شده بود و یا به نجات بشر خوانده شده بود بی تردید کشتن سبط پیامبر، با آن شیوه فجیع واقعه ای غیرمنتظره و بی پیشینه بود و یکی از عوامل مهم جاودانه شدن واقعه عاشورا شد.
هر چند امام حسن علیه السلام نیز پیش از امام حسین ع به دست کین به شهادت رسیده بود اما ظواهر امر به گونه ای بود که می شد آن را انکار کرد و نیز قضیه امام حسن ع هرگز مانند عاشورا آشکار و در ملأعام نبوده است.
2. ناجوانمردانه بودن شیوه های جنگ
عرب به اصولی مقید بود از جمله اینکه در جنگ دست تعرض به کودکان و زنان و پیران دراز نمی کرد. بستن آب بر روی سپاه امام حسین، کشتن طفل شش ماهه، رفتار ناخوشایند آنان با اسراء، تعرض به جنازه ها از موجبات ماندگاری واقعه عاشورا بود.
3. نابرابری نبرد و پیکار شجاعانه
در یک سوی میدان جنگ شماری اندک و انگشت شمار قرار داشتند و در طرف دیگر سپاهی گران و بی شمار اما شجاعت، شهامت و استواری کوه قلنیل همراه امام حسین ع مایه شگفتی همگان در طول تاریخ شد آنانی که آشکارا مرگ را در پیش روی خود دیدند ولی با شجاعتی وصف ناپذیر زنده دلان را به اعجاب واداشته و این واقعه را در طول تاریخ بشری یگانه جلوه دادند.
4. استواری امام و پافشاری بر اصول
در طول تاریخ انسان های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند اما به راستی جریان امام حسین ع کمتر نظیری در تاریخ یافته و به راستی بی نظیر است. حسین ع به حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی بدیل است. اصرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... فضایی آفرید که هرگز مشابهی نیافت.
5. قربانی کردن بهترین ها
حضور اعضای خانواده در میان همراهان امام حسین ع عنصر دیگری بود که حادثه کربلا را یگانه کرد. حضور تمامی اعضای خانواده اعم از خردسالان، بیماران و زنان در صحنه کربلا با وجود اینکه امام به پایان کار خود وقوف داشت هیبتی دیگر به جریان عاشورا داده است خصوصاً اینکه همینان پس از اسارت و حضور در میان مردم به ترسیم آنچه روی داده پرداخته و شبانه روز به یادکرد آن واقعه مشغول بودند.
6. الگودهی قیام
قیام عاشورا سرمشقی برای بسیاری از انسان ها شد که در پی یافتن راه صحیح زندگی باعزت و گریز از ذلت در جستجو و کاوش بودند این قیام از همان آغاز الگویی برای دیگران شد الگویی قابل پیروی و عمل.
در واقع نهضت عاشورا و ایثارگری در آن تفسیر متعالی از زندگی و هستی ارائه می داد و برای بسیاری از آدمیان که در پی یافتن راه صحیح زندگی و گریز از ذلت در جست وجوی حق هستند، اسوه ای جدید شد، به بیان دیگر همین الگودهی قیام عاشورا در ماندگاری عاشورا مؤثر افتاد و هر روز عده ای در پی شناخت بهتر آن برآمده و زوایایی از آن را گشودند تا بتوانند بهتر و بیشتر طبق آن عمل کنند.
7. حق محوری و حق طلبی
از ویژگی های قیام عاشورا که در جاودانه شدن این قیام نقش مؤثری داشت. حق محوری و حق طلبی این قیام بود که در لحظه لحظه آن موج می زد/ برگرفته از سایت حوزه نت
✍ پی نوشت: در کنار استدلال های فوق باید عنایت و توجه خاص تمام ائمه و معصومان عليهم السلام را بر زنده نگهداشتن نام و یاد حسین ع که نمونه هایی از آن قبلا نام برده شد را نیز افزود و بالاتر اینکه پیامبر اکرم ص خود نوید دادند که نام حسین ع هیچ گاه سرد و خاموش نخواهد شد و تا ابدیت بر تارک زمان خواهد درخشید.
🤲اللهم ارزقنی زیارة الحسین في الدنيا و شفاعته في الآخرة
✍ مسلم محمدی
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 گاه شمار حوادث روز عاشورا
👈 گزارش لحظات تاریخی از اذان صبح تا اذان مغرب
🏴طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی 21 مهر سال 59 هجري شمسی می شود. تاریخ شمسی هم مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ؛ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند.
🏴در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز 21 مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر 3-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) استخراج شده و روایات مقتل نگارها با این ساعتها تنظیم گردیده است.
5:47 اذان صبح
امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری»
طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند.
حدود ساعت 6 صبح
امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند.
7:06 طلوع آفتاب
کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشده است.
حدود ساعت 8 صبح
بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند.
بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند.
حدود ساعت 9 صبح
روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی دانیم . تعداد کشتگان تیر اندازی. با تعداد کشتگان حمله اول 50 نفر ذکر شده است.)
👇👇👇
حدود ساعت 10 صبح
بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد.
بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزهها حمله را دفع کردند.
همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد 500 تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر 23 اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را 50 نفر و این شهر آشوب 38 نفر ذکر کرده است.
اولین شهید، ابوالشعثا بود و 8 تیر انداخت که 5 نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و 10 نفر به آنها حمله کردند.
حدود ساعت 11 صبح
بعد از این حملات، امام(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زندهاند نگذارند کسی از بنیهاشم به میدان برود. انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند. بعضی «در مقابل نگاه امام(ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش میتوانستم وصیتهای تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است».
یک بار هفت نفر از اصحاب امام(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد.
۱۲:۵۰ اذان ظهر
حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشتهاند امام(ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمیشود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر میکنی نماز شما قبول میشود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمیشود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو میگذارم.»
امام(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟»
حدود ساعت ۱۳
۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند. بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود. البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانهای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»
حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر
عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند. عباس(ع) اجازه میدان خواست اما امام او را مامور رساندن آب به خیمه ها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.»
👇👇👇
حدود ساعت ۱۵ عصر
امام(ع) به طرف خیمهها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پاره پاره کرد و پوشید تا بعدا در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنهاش نکنند. وقت وداع با اهل بیت، کودک شیرخواره اش علی اصغر را به میدان برد تا او را سیراب کند که به تیر حرمله کشته شد.
امام(ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان میشد. بعضی تیر میانداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب میکردند. شمر و ده نفر به مقابله امام(ع) آمدند. بعد از شهادت امام(ع)، بر پیکر مبارکش جای ۳۳ زخم نیزه و ۳۴زخم شمشیر شمرده شد.
در مقاتل نوشته اند زمانی که امام(ع) در آستانه شهادت بود اما کسی جرات نمیکرد به سمت ایشان برود اهل حرم از صدای اسب ایشان ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف مقتل امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!»
۱۶:۰۶ اذان عصر
وقت شهادت امام(ع) را وقت نماز عصر گفتهاند. روایت تاریخ طبری به نقل از وقایعنگار لشکر عمر سعد چنین است: «حمید بن مسلم گوید: پیش از آن که حسین کشته شود شنیدم که میگفت «به خدا پس از من کس را نخواهید کشت که خدای از کشتن او بیش از کشتن من بر شما خشم آرد.»
گوید: آنگاه شمر میان کسان بانگ زد که «وای شما منتظر چیستید؟ مادرهایتان به عزایتان بنشینند، بکشیدش!» گوید در این حال سنان بن انس حمله برد و نیزه در قلب امام(ع) فرو برد ...»
حدود ساعت ۱۷ عصر
بعد از شهادت امام(ع)، عدهای لباسهای آن حضرت را غارت کردند که نوشته اند تمام این افراد بعدها به مرضهای لاعلاج دچار شدند.
غارت عمومی اموال امام حسین(ع) و همراهانش آغاز شد. عمر سعد ساعتی بعد دستور توقف غارت را داد و حتی نگهبانی برای خیمهها گذاشت.
یکی از شیعیان بصره به اسم سوید بنمطاع بعد از شهادت امام به کربلا رسید و برای دفاع از حرم امام جنگید تا شهید شد.
نزدیک غروب آفتاب است . سر امام را جدا میکنند و به خولی میدهند تا همان شبانه برای ابن زیاد ببرد. بعد به دستور عمر سعد بر بدن مطهر امام و یارانش اسب میدوانند تا استخوانهایشان هم خرد شود.
۱۸:۴۹ اذان مغرب
داستان روز غم انگیز عاشورا اینطور تمام میشود که درحالی که عمر سعد دستور نماز جماعت مغرب را میداده، سنان بن انس بین مردم میتاخته و رجز میخوانده که افسار و رکاب اسب مرا باید از طلا بکنید؛ چرا که من بهترین مردمان را کشته ام!
🤲اللهم ارزقنا شفاعه الحسین یوم الورود و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 هیهات منا الذلة
🎙سخنرانی طوفانی سید هاشم الحیدری از رهبران مقاومت عراق در شب عاشورای حسینی و اعلام بیعت با ولی فقیه و مرجعیت و مردم و جبهه مقاومت و ابراز تنفر از جبهه استکبار و ارتجاع که در نهایت با شعار پرشور هیهات منا الذلة به پایان رسید.
✍ پی نوشت: ایشان سیرتا و صورتا شباهت های زیادی با سید حسن نصرالله دارد و در بین مردم عراق نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است؛ بخصوص که بیشتر بر امور فرهنگی و دینی متمرکز هست 👈و اقدامات خوبی را تا کنون در حوزه جوانان؛ نشر کتب جبهه و جنگ و تبلیغ دین به انجام رسانده است.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین ع چه بود؟!
🔹یادداشت روز
[۱]. نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[۴]. افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[۵]. در زمانِ امام حسین ع هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[۷]. آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
✍
آیت الله خامنه ای؛ خطبههای نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴؛ برگرفته از کانال جامعهشناسی مردم🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 سالروز خدمت بزرگ ایران به اردوغان
🔴 ۸ سال پیش در چنین روزهایی اردوغان به تبریز فرار کرد و با مدیریت و کمک جمهوری اسلامی ایران حکومت خود را نجات داد.
🔴 تصویر فوق از تماس تصویری اردوغان در تبریز بود ،این تماس تصویری تاثیر بسیار زیادی در هوشیار شدن مردم و در نتیجه نجات حکومت او داشت.
✍ پی نوشت: ایران معتقد بود و هست که پابرجا بودن حکومت اخوانی معامله گر بهتر از به قدرت رسیدن لاییک ها و غربگرایان است؛ پس کودتا باید شکست میخورد؛ هر چند این روزها رفتار منافقانه و بلکه خائنانه اردغان با مردم مظلوم و بی دفاع غزه داد همه را درآورده!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 ویدئوی باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی و یک اتفاق عجیب
✳️ ستارهای درخشان از «خلیج فارس»
🔵 باشگاه اینتر در این کلیپ مهدی طارمی را ستارهای درخشان و یک شاهزاده از خلیج فارس معرفی میکند که باید مورد توجه قرار بگیرد.
🔵 نکته جالب توجه اینکه در ویدئوی قبلی استفاده از عبارت «خلیج فارس» در کنار هواپیمایی قطر (اسپانسر باشگاه اینتر) بود که موجب شده بود به مذاق مخاطبان عربی این تیم ایتالیایی خوش نیاید.
🔺 از این رو با اعتراض شرکت هواپیمایی قطری، پست رونمایی از طارمی به علت استفاده از کلمه خلیج فارس از پیچ اینتر پاک شد که این بار با واکنش گسترده کاربران ایرانی مواجه شد.
🔵 پس از اعتراض پرشمار کاربران ایرانی، پیج باشگاه اینتر ویدئوی حضور طارمی را این بار با حذف هواپیمایی قطر، ولی همراه با عنوان خلیج همیشه فارس منتشر کرد.
🔺درود بر غیرت و همت فرزندان خلیج همیشه فارس👏👏👏
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی
✳️ جمعیت عجیب و خیرهکننده عزاداران حسینی در ناصرية عراق
🔺این حسین ع با قلب های بشریت چه کرده؟!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
آداب حضور کودکان در هیأت.pdf
124K
🌓 آداب حضور کودکان در هیأت
🔹یادداشت روز
🔘طراحی اولیه و اصلیِ هیأتهای مذهبی برای بزرگسالان بوده و هست. حضور کودکان در هیأتهای مذهبی، اگرچه لازم و ضروری است؛ لکن آدابی دارد. اگر حضور کودکان در هیأت بدونِ تمهید مقدمات و لوازم صورت پذیرد، بجای انتقال معارف و محبت اهلبیت علیهمالسلام و برجای گذاشتنِ خاطرات خوب و شیرین، برای کودکان تجربهای تلخ و تاریک برجای خواهد گذاشت.
متنِ پیشِ رو مجموعه نکاتی است که در ده سال گذشته بر اثر مطالعات تربیتی، تجربه و مشاهده در هیأتهای متنوع و متعدد آموختهام.
🔘سرفصلهای متن عبارت است از:
🔸حضور با آمادگی قبلی
🔸راههای افزایش ظرفیت کودکان برای ماندگاری بیشتر در هیأت
🔸تغذیه و خوراکی
🔸شاخصه های انتخاب هیأت و مکان مناسب
🔸مهد هیأت
🔸انتقال نسلی فلسفه عزا و بکاء
✍
فاطمه حاجیطاهریها🔺لطفا فایل فوق را باز کنید و مطالب تکمیلی سرفصل های نام برده شده را مطالعه بفرمایید، نکات مفید و کاربردی را به خانواده ها درباره آداب حضور کودکان در هیأتهای مذهبی مطرح می کند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 غزه یا کربلای معاصر
⛔️ امروز مردم غزه در وسط میدان جنگ میگن در کربلای زمان قراردارن و حتما با یادآوری صحنههای کربلا به خودشون آرامش میدن!
🔺سخنان پر سوز و گداز این مرد اهل غزه را ببینید؛ چگونه با اقتدا به امام حسین ع خطاب به مردم دنیا شعار "هل من ناصر ینصرنی" سر می دهد؟!
🔺حقیقتا امروز غزه نه تنها کربلای ما مسلمانان؛ بلکه کربلای همه آزادگان جهان است.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 عاقبت یزید چه شد؟
⛔️روایتی عجیب از عاقبت به درک واصل شدن یزید که چگونه با رم کردن اسب به زمین کشیده شد و ...؟!
✍ پی نوشت: عاقبت معاویه و یزید و عمر وسعد و عبیدالله چه شد و عاقبت حسین ع و یارانش به کجا انجامید ؟! حقیقتا دنیا دار امتحان؛ مکافات عمل و آموزش است؛ نیست ؟!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 مانیفست گورباچف ایرانی!
🔹یادداشت روز
🔘تیتر روزنامه اصلاح طلب، القای خط خطرناکی است و نمیتواند اتفاقی باشد. گورباچف نماد فروپاشی است؛ جای تعجب دارد اصلاح طلبانی که همیشه منتقد ردصلاحیت و نداشتن نامزد در انتخابات بوده اند حالا که برنده مقام ریاست جمهوری شده اند باز هم در خط فروپاشی حرکت میکنند! کندن این چاه برای رئیس جمهور جدید بسیار زود است/ علیرضا زادبر
✍ حقیقت این است که به تعبیر برخی از منتقدین اگر یک روزنامه منتقد پزشکیان به او این لقب را میداد جای تعجب نداشت؛ چون شهرت گورباچف در دنیا به خاطر ساده لوحی در اعتماد به امریکا بود که در نهایت باعث فروپاشی شوروی شد اما اینکه یک روزنامه طرفدار پزشکیان از حالا او را گورباچف توصیف میکند، پیام خوبی ندارد.
✍ آری تاکید می کنم این تیتر عجیب و بهت آور بود که یک روزنامه اصلاح طلب و مدعی دفاع از رئیسجمهور جدید مطرح می کند؛ اما آیا این که این صرفا یک ادعا هست یا با پشتوانه خاصی آن را مطرح می کند؛ باید منتظر زمان بود؛ البته دعا می کنیم این صرفا یک گمانه غیر قابل تحقق باشد! هر چند در سلامت فکری و سیاسی دکتر پزشکیان شکی نیست اما صحنه گردانی برخی افراد کمی تن آدم را می لرزاند!
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 احساس خطر از گسترش اسلام سیاسی
🔴 نگرانی ایرج مصداقی اپوزیسیون ساکن سوئد از گسترش اسلام سیاسی در اروپا و آمریکا: از اسلام سیاسی و برگزاری مراسم های مذهبی احساس خطر میکنم!
🔺امام حسین ع وارد تمام دنیای غرب شده و روز به روز شعله ور تر خواهد شد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 شعار میلیونی ملت غیور و شجاع یمن: ای رهبر محبوب ما، تل آویو را بزن.
🔴 حمایت جانانه و بی نظیر مردم یمن در حمایت از مظلومین غزه به عنوان یک برگ زرینی در تاریخ بشریت و بخصوص جهان اسلام خواهد درخشید.
🔺 از همه مهمتر شاهکار امروز آن هاست که با پهباد تل آویو را هدف قرار دادند و برق از سر همه حامیان عربی و غربی رژیم صهیونیستی پرید!
👏درود بر این انسانیت، شرافت و مردانگی👏
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟧 چه نسخه طلایی برای درمان کبد چرب معرفی می کنید؟
https://eitaa.com/oomidaneh/21622
🟩 طبع و مزاج بدن خود را چگونه بشناسیم؟
https://eitaa.com/oomidaneh/15266
🔰و مطالب کاربردی متنوع و فراوان در حوزه خانواده
⏫ راستی از اول محرم تا آخر صفر هرروز مجلسی با هشتگ #بفرمایید_روضه در کانال برقراره.
⏫ مدیر کانال: دارای تحصیلات دینی و مدرک رسمی طب سنتی از جهاد دانشگاهی 🔻
✳️ امیدانه، بستر رشدخانواده🧔♂👨👩👧👦🧕
https://eitaa.com/joinchat/3128557605Cb4a6594f1d
🌓 ویژگی هایی از ترامپ که در تحلیل ها نباید فراموش شود.
🔹یادداشت روز
1⃣ نگاه ترامپ بیش از هرچیز، اقتصادی و تجاری است و بیش از همه روسای جمهور نیم قرن گذشته آمریکا با نظامیگری و دنیای سیاست فاصله دارد.
2⃣ ترامپ تنها رئیس جمهور آمریکا طی دو دهه گذشته است که از هزینه شدن مبالغ هنگفتی در عرصه فعالیت های نظامی در منطقه غرب آسیا، گله مند بوده و آن را زیان بزرگی برای آمریکا دانسته است .
3⃣ ترامپ طی چهارسال ریاست جمهوری خود برخلاف اوباما و بوش پسر، بارها بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از منطقه بخصوص سوریه سخن گفته و بارها وعده خروج قریب الوقوع نظامیان آمریکایی از سوریه را به مردم آمریکا داده است
4⃣ ترامپ تنها رئیس جمهوری آمریکا در ۴۵ سال گذشته است که آشکارا و بصورت علنی به عالی رتبه ترین مقام ایرانی نامه نوشته و با اعلام احترام خود به جمهوری اسلامی خواستار مذاکره با ایران شده است. (باید توجه داشته باشیم که حتی سیاست فشار حداکثری ترامپ بخشی از سیاست چماق و هویج او بود که با هدف ترغیب ایران به مذاکره با آمریکا اجرا گردید)
5⃣ ترامپ تنها مقام آمریکایی است که بعداز جنگ غزه بارها بر ضرورت پایان آن سخن گفته است .
✅ و اقدام ترامپ در خروج از برجام بازهم یک اقدام کاسبکارانه بود و بر این اساس صورت گرفت که قرارداد مناسب تر و با فایده تری را با ایران منعقد کند.
✍ دکتر جعفر قنادباشی؛ تحلیلگر سیاسی
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 قبر معاویه کجاست ؟
🔴
عاقبت دشمنان اهل بیت در دنیا چیزی شبیه زباله دان
است و آخرت آن ها را هم که خدا می داند! ✍ پی نوشت: عاقبت معاویه و یزید و عمر وسعد و عبیدالله چه شد و عاقبت حسین ع و یارانش به کجا انجامید ؟! حقیقتا دنیا دار امتحان؛ مکافات عمل و آموزش است! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓واکنش بی بی سی و نفیسه کوهنورد به حمله پهپادی یمن به قلب تلآویو
🔴 این حمله میلیاردها دلار هزینه ائتلاف آمریکا و بریتانیا در منطقه را زیر سؤال برده!
🔴 این از عمیقترین حملات یمن است که هم از نظر زمان و هم مکان دارای پیام معنادار است!
🔴
حمله بیسابقه به عمق تلآویو، شکست حصار امنیتی و گنبدآهنین اسرائیل را نشان میدهد!✍ پی نوشت: چشم امید اهل سنت غزه به شیعیان علی ع در یمن هست؛ دز حالی که برخی حجاج ایرانی به جزم گفتن مرگ بر اسرائیل همچنان در زندان های عربستان سعودی پایتخت اهل سنت جهان محبوس هستند؛ این است غیرت برگرفته از زاه اولاد علی ع. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دولت، شرکت سهامي نيست.
📝سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی یکشنبه 31 تیر ۱۴۰۳
⬅️ رئيس شوراي راهبري انتخاب اعضاء دولت چهاردهم در گزارشي که از معيارهاي مورد نظر اين شورا داد، سهميه دادن به بعضي اقشار ازجمله زنان و اقوام و پيروان مذاهب را يکي از معيارها دانست. به اين معنا که اگر در بررسيها مشخص شود اين اقشار براي رسيدن به نصاب لازم نيازمند امتيازاتي هستند، ميتوان مثلاً 10 امتياز براي آنان در نظر گرفت تا فهرست پيشنهادي به رئيس جمهور خالي از نمايندگان اين اقشار نباشد.
باعث تعجب بسيار است که شوراي راهبري با توجه به وظيفه مهمي که برعهده دارد، دچار چنين خطاي آشکاري شده است. سخن بر سر مخالفت با حضور زنان يا اقوام و يا پيروان مذاهب در ترکيب دولت نيست. وجود نمايندگاني از اقشار مختلف جامعه در دولت و در ميان مديران ارشد کشور امري لازم و قابل تقدير و تحسين است ولي نکتهاي که بايد مورد توجه قرار گيرد اينست که سهميه دادن به معناي نوعي دوپينگ کردن و به صورت مصنوعي و غيرطبيعي به جايگاه قابل قبول رساندن افرادي است که واجد شرايط لازم براي قرار گرفتن در آن جايگاه نيستند.
ريشه اين تفکر غلط و انحرافي را بايد در اين نگاه اشتباه جستجو کرد که بعضي افراد معتقدند حتماً بايد در فلان جمع يک زن يا يکي از اعضاي اقليتهاي مذهبي وجود داشته باشد تا قشر بانوان يا مثلاً اهل سنت مورد تکريم قرار گيرند. اينکه بانوان بايد تکريم شوند سخن درستي است و اينکه اهل سنت و ساير اقليتها و اقوام مختلف بايد مورد تکريم قرار گيرند کاملاً منطقي است ولي آنچه خلاف منطق است اينست که اين افراد را با دوپينگ کردن و بدون آنکه واجد شرايط و معيارهاي لازم باشند در جايگاهي قرار دهيم که افراد ممتازتراز آنها براي قرار گرفتن در آن جايگاه وجود دارند. چنين روشي نهتنها تکريم اين اقشار نيست بلکه اقدامي خلاف عدالت و تضييع آشکار حقوق کساني است که بطور طبيعي داراي امتيازات لازم هستند.
قابل تأمل اينکه سهميه دادن به بعضي اقشار، از دو نظر خلاف شعارهاي انتخاباتي خود دکتر پزشکيان رئيس جمهور منتخب است. اول اينکه ايشان بارها در مناظرهها و ساير برنامههاي تبليغاتي گفتند من بدون استفاده از سهميه درس خواندم و فوق تخصص قلب شدم. تکيه ايشان بر اين نکته قطعاً به اين معناست که با روش سهميه دادن براي رساندن افراد به جايگاهها مخالفند. دوم اينکه ايشان در تبليغات انتخاباتي بارها بر شايسته سالاري تأکيد کردند و به مردم قول دادند اگر پيروز انتخابات شوند در تمام انتخابها و انتصابهايشان شايسته سالاري را رعايت خواهند کرد. کاملاً روشن است که سهيمه قائل شدن براي بعضي اقشار، با شايسته سالاري در تضاد است و عملاً نوعي تبعيض و بيعدالتي آشکار است.
علاوه بر اينها اصولاً سهميه دادن به زنان و اقليتها و ساير اقشار، توهين به خود آنهاست. زيرا اين کار به اين معناست که اين افراد فاقد صلاحيت لازم براي قرار گرفتن در جايگاههاي مورد نظر هستند و لازم است ترحمي به آنها بشود تا بتوانند در آن جايگاهها قرار بگيرند. قطعاً خود اين اقشار نيز چنين توهيني را تحمل نخواهند کرد و کساني را که اينگونه به آنها نگاه ميکنند خيرخواه خود و کشور نخواهند دانست.
قوانين و مقررات کشور، اعم از قوانين عادي و قانون اساسي، نيز چنين اجازهاي به مسئولين ندادهاند که با دادن امتيازهاي طبقاتي افرادي را در مناصب قرار دهند. اين روش، نوعي طبقاتي کردن جامعه است که با فلسفه انقلاب اسلامي و تعاليم ديني بيگانه است.
راه درست اينست که انتخابها در ترکيب دولت براساس شايستگي افراد باشد تا براساس آن هر قشري به ميزان امتيازات واقعي که دارد سهميه کسب کند. در صورت رعايت اين مبنا اگر تعداد اعضاي يک مجموعه تماماً از يک قشر بودند يا اکثريت با يکي از اقشار بود، اقتضاي عدالت است و به نفع کشور نيز خواهد بود و اگر از يک قشر حتي يک نفر هم نتوانست امتيازات لازم را براي ورود به آن مجموعه کسب کند باز هم عدالت رعايت شده و به نفع کشور خواهد بود. انتظار اينست که رئيس جمهور منتخب از همين ابتداي کار، راه را بر انحرافاتي از قبيل سهميهبندي ببندند و شايستهسالاري را که عين عدالت است حاکم نمايند و اين اصل را تثبيت کنند که دولت، شرکت سهامي نيست/ پایان
✍ پی نوشت: باید به جناب مسیج مهاجری با این سرمقاله درود فرستاد که ملاحظات سیاسی و رفاقتی را کنار گذاشتند و اینگونه از حق و حقیقت دفاع کردند، چرا که تجربه تقسیم قدرت بر اساس مذهب و قومیت را در عراق و لبنان میبینیم؛ دو کشوری که با وجود ظرفیت های مناسب و ارزشمند، همچنان در نابسامانیهای اجتماعی و امنیتی روزگار سپری میکنند.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس: باید از بن دندان باور کرد که پیروزی و موفقیت رئیسجمهور منتخب در اداره کشور، پیروزی همه ماست.
🔹رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم: توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. همه کمک کنند که رئیسجمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد.
🔹اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیسجمهور موفق بشود این موفقیت همه ماست. اگر او در اداره کشور، در پیشبرد اقتصادی کشور، در مسائل بینالمللی و فرهنگی کشور، موفقیت کسب کند، همه ما موفقیت کسب کردیم. پیروزی او، پیروزی همه ماست. این را باید از بن دندان باور کرد
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓رئیس جمهور منتخب بعد از دیدار امروز با رهبر انقلاب نوشت:«از لطف حضرت آقا صمیمانه سپاسگزارم.
🔹اکنون اعتماد مردم و حمایت شما از دولت ایران بزرگترین سرمایه همه ما برای رسیدن به موفقیتهای پیش روست و از دل و جان برای موفقیت ایران تلاش خواهیم کرد.
یک «صدای واحد» برای ایران
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 علم های عجیب شیعیان هند
🏴 با احترام به همه علم کشان و علمداران ایرانی، ولی باید گفت: این کجا و علم کشی هندی کجا 😇 تفاوت علم کشی ایرانی با هندی مثل تفاوت فیلم اکشن ایرانی و هندی است 🙂
🏴 یک علم کشی روز دهم محرم در نوگاوان سادات هند را ملاحظه و با علم های ایرانی مقایسه کنید. 😊 البته انصافا شیعیان هند در عین برخی خرافات و تندروی ها اما در عین حال به شدت عاشق و شیدا و دلسوخته اند؛ بخصوص که غالبا از سادات هستند.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 پزشکیان؛ همزه وصل یا پل پیوند
🔹یادداشت روز
سال ها پیش در ضیافتی در حاشیه کنفرانسی در نیویورک با پطرس غالی (۱۹۲۲-۲۰۱۶) دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی صحبت بود. پطرس غالي یک دوره از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ دبیر کل سازمان ملل بود.برای دوره دوم با دخالت آمریکا انتخاب نشد. از خود عزت نفس و استقلال رآی نشان داد و امریکایی ها نپسندیدند و جلو انتخاب مجدد او را گرفتند. پطرس غالی گفت: « من از جوانی علاقه داشتم دبیر کل سازمان ملل بشوم. دیدم من دو امتياز دارم، مسیحی هستم و افریقایی! زبان فرانسه و انگلیسی را هم خیلی خوب یاد گرفتم. دیدم اگر بخواهم وارد این ماجرا شوم بایست زن یهودی بگیرم! با همسرم لیا نادلر ازدواج کردم. کامم شیرین شد! پدر لیا بزرگترین مراکز شیرینی سازی مصر را داشت. به هدف رسیدم! شدم همزه وصل بین افریقایی و دنیا، بین مسیحی و مسلمان، بین سیاه و سفید، شکلاتی هم هستم، نه سفیدم نه سیاه، خلاصه همزه وصلم!»
برخی چنین مقتضیاتی در زندگی پیدا می کنند که حلقه وصل یا پل پیوند باشند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب به شکل طبیعی و یا از حُسن تقدیر چنین موقعیتی دارد.
۱- در یک خانواده از مادر کرد و پدر آذری در مهاباد متولد شده است. زبان مادری او کردی و زبان پدری او آذری است. تا همین جا او حلقه وصل بین کرد و ترک است. به هر دو زبان صحبت می کند. اگر یادتان باشد در سال های ابتدای انقلاب رابطه کرد و ترک در ارومیه و نقده ماجرا شده بود.
۲- پزشکیان که هم کرد است و هم ترک، بیش از این نسبت قومیتی ، هویت ایرانی و ملی دارد. قومگرا ها که به قوم خود رجحان می دهند، گاه می گویند من اول کرد یا ترک هستم و بعدا ایرانی. پزشکیان اول ایرانی است.
در انتخابات شاهد بودیم که مخالفان می کوشیدند او را در حصار قومیت قرار دهند و یا بگویند او گرایش پان تورکی دارد. این قضیه بعد از انتخاب ایشان جناح رقيب با تکیه بر رای پزشکیان در استان های آذربایجان شرقى و غربی و اردبيل و زنجان، توسط اتاق فکر رسانه وابسته ایران- اینترنشنال، که دستور العمل براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشته است، دامن زده شده است که رآی پزشکیان و پیروزی او قومی است و نه ملی. توجه ندارند که اصلاح طلبان همیشه در همین استان ها دست برتر را داشته اند. تبريز همیشه یک شهر پیشتاز و کانون اصلاح طلبان بوده است. حسن روحانی درسال ۱۳۹۶ هم همین نسبت رای پزشکیان را دارد. فراتر از این آذربایجان و تبریز همواره نقشی تعیین کننده در حفظ ایران داشته است.
۳-پیوند بین ارکان نظام
پزشکیان با تاکید بر اجرای سیاست های کلی نظام و تصریح به تبعیت از ولایت فقیه و ولی فقیه، در واقع رئیس جمهوری است، که در صدد همدلی و همراهی با ارکان نطام است و نمی خواهد آهنگ دو گانگی ساز کند. او با این صراحت خط روشن تمایزی با ساختار شکنان ترسیم کرده است.
۴-پیوند مذهبی متعبد و مدرنیسم
حالا دیگر همه مردم ایران از سلوک و گرایش مذهبی-سنتی پزشکیان با خبرند. دهه محرم و شرکت ایشان در هیات های مختلف، در میدان و خیابان، سینه زدن و نوحه خواندن، نشان داد او رئیس جمهوری دقیقا از جنس مردم است. از سوی دیگر او جراح فوق تخصص قلب است و استاد تمام دانشگاه. عالیترین درجه علمی و عالیترین موقعیت دانشگاهی. با چنین موقعیتی مثل کارگری ساده یا معلمی در روستا، در مسجد و حسینیه، در خیابان و بازار با مردم حرف می زند و غباری از تصنع بر چهره او و نشانی از غرور در چشمان او نیست.
۵- پزشکیان از تعبیر« اصولگرای اصلاحطلب» برای معرفی خود استفاده کرد. این تلفیق که ممکن است برخی آن را متضاد یا متقابل تلقی کنند، همان اکسیری است که امروزه بدان نیازمندیم. با همین رویکرد می توان دولت فراگیر تشکیل داد. دولتی که در قلمرو یک گرایش و یا حتی یک جبهه محصور نماند. چنین تجربه ای را در دولت اول و یا حتی دولت دوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی داشته ایم. چهره های شاخص هر دو گرایش اصولگرا و اصلاح طلب در دولت های ایشان حضور داشتند. افراطی ها و ماجراجویان را برای اینگه به کناری برانيم تا در شیوه و خط مشی خود تجدید نظر کنند؛ راهش مجال دادن به افراد عاقل و کاردان و متعادل از هر دو جبهه اصولگرایان و اصلاح طلبان و مستقلان در دولت است!
✍ دکتر سید عطاءالله مهاجرانی؛ روزنامه اعتماد، شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻
https://eitaa.com/jtabiin
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•