eitaa logo
پایگاه نقد و تبیین
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
47 فایل
اهداف: ۱. تبیین واقعیت ها ۲. نقد واقع گرایانه و منصفانه از دیگر مجموعه های فعال: ❤️ گروه احسان و همدلی جهت کمک به آبرومندان 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3149136144C640ad41f97 🔻ارتباط با مدیر کانال: @m_mohhammadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 تنها کشوری که در آن کودتا نشده؟! 🔴 سوال جفری ساکس، اقتصاددان مشهور آمریکایی:چرا ایالات متحده تنها کشوری در جهان است که هرگز در آن کودتا نشده است؟ 🔺عجب پاسخی به سوال خودش داد!زیرا ما تنها کشوری در جهان هستیم که در آن سفارت آمریکا وجود ندارد.... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت چهارم 👈 تیموریان و صفویان 🔸قرن نهم مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند. 🔸قرن دهم قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که به فرهنگ عزاداری شیعیان و نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد. همچنین شاهان صفوی که خود را از اولاد اهل بیت ع می‌دانستند؛ شاعران را تشویق می کردند به جای تعریف و تمجید از آنان به مدح ائمه و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بپردازند که نمونه بارز آن شعر محتشم کاشانی است. 🔸نمونه دیگر آن کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته‎ تحریر درآمده بود؛ اما سنگ بنایی شد در دوره صفویه برای سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار؛ متون و نمایش‎های تعزیه خوانده می شد. 🔸عزاداری دو ماهه از ابتدای محرم تا پایان صفر بیشتر در این دوره به یک فرهنگ ماندگار درآمد. و حتی چنانکه اگر سالی ایام عاشورا با عید باستانی نوروز مقارن می‌شد، برای رعایت ایام سوگواری، جشن نوروز را به تعویق می انداختند. 🔸ضمنا زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد و به عنوان یک آسیب فراگیر دوام پیدا کرد! 🔸از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت. 🔸گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که معمولا توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده. 🔸برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند.... ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 عصبانیت انفجاری منشه امیر، سردبیر رادیو فارسی اسرائیل از ارسال پیام حمایتی دکتر پزشکیان به سیدحسن نصرالله 🔺
رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت.
پی نوشت: احتمالا اسرائیلی ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران بوهایی به دماغشون خورده بود؛ که این پیام خیلی چیزا را روشن کرد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 اهمیت جهاد تبیین از نگاه کارشناسان اینترنشنال ⛔️ اذعان کارشناسان شبکه صهیونیستی اینترنشنال به قدرت "جهاد تبیین" طرح شده از سوی رهبر ایران، 🔺
اسرائیل و جوامع غربی زیر آتش سنگین روشنگری‌های ایران قرار گرفتند!
پی نوشت: این سخنان نشان ار تاثیر و اهمیت جهاد تبیین حتی در سطح بین الملل و براندازان دارد. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت پنجم 🔸قرن دهم به بعد بعد از صفویه عملا عزادرای و اظهار ارادت به اباعبدالله الحسین ع در ایران و مناطق همجوار به یک فرهنگ و بلکه جزئی از زندگی مردم شده بود. 🔻دوران افشار و زندیه 🔸از عزاداری در دوره افشار و زندیه گزارش هایی نقل شده است؛ از جمله گسترش عمومی تعزیه خوانی و دیگر ﺷﮑﻞﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ آغاز شده از ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ را مربوط به این دوره می دانند؛ بخصوص اهتمام و توجه شخص کریم خان به برگزاری مراسمات عمومی محرم در شهر شیراز مثال زدنی است. 🔸عصر قاجار در عصر قاجار شاهان احترام خاصی برای عزاداری محرم قائل بودند. توجه خاصی به تعزیه در این زمان صورت می گرفت؛ ساختن تکیه معروف وبزرگ دولت در تهران برای برگزاری روضه و تعزیه از جمله کارهای قاجار و شخص ناصرالدین شاه بحساب می آید! 🔺کسی مانند ناصرالدین شاه در رثای امام حسین شعر می سرود و گاه در روضه ها از هوش می رفت. 🔸از دیگر رسوم عزاداری محرم مراسم قمه زنی بود که در روز عاشورا انجام می‌گرفت و عزاداران کفن‌پوش در قالب دسته‌جات اقدام به قمه زنی می‌کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم زنی، سنگ‌زنی قفل آجین و شمع آجین کردن بدن هم وجود داشت که اکنون منسوخ شده است؛ عزادارن برای قفل‌آجین کردن، بدن خود را سوراخ کرده و به آن قفل می‌زدند که عملی بسیار دردناک بود. البته گفته شده استعمارگران هم با توجه به‌ فقر فرهنگی جامعه در پیدایش و گسترش اموری چون قمه زنی بی تاثیر نبودند؛ که متاسفانه آثار سوء آن تا به امروز همچنان برقرار است! 🔸دوران پهلوی در دوره پهلوی رضا شاه در ابتدای سلطنت، در عزاداری پیش‌قدم بود و خودشﺑﻪﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺳﺮ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﻣﯽﮐﺮﺩ. اما بعدها با عزاداری علنی و خیابانی مخالفت کرد، این موجب شد مراسم ها بیشتر به درون خانه ها رفت و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏ع ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. و عملا ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻔﻘﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪ که ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷد که این فرهنگ روضه های خانگی را می توان گفت بیشتر متأثر از همان دوران است. 🔺هر چند بعدها با فشار مردم و بخصوص علما این مراسم ها بخصوص در دوران محمد رضا شاه جنبه علنی و سیاسی پیدا کرد و عملا زمینه ساز اعتراضات مردمی و پیدایش انقلاب اسلامی گردید؛ که به تعبیر دقيق امام خمینی ره در بیان تاثیر این مراسمات در گستره تاریخ و دوره معاصر فرمودند: ما هرچه داریم از محرم و صفر است. . ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دکتر پزشکیان و وعده‌های انتخاباتی، قسمت اول 🔸برخی از مخالفان دکتر پزشکیان در تلاش‌اند که بگویند ایشان یک «نامزد بی‌برنامه و بی‌وعده» بوده است. نکته جالب این است که عده نه چندان کمی از مدافعان ایشان نیز هر چند به انگیزه دیگری، همین ادعا را دنبال می‌کنند و می‌گویند ایشان هیچ قول و قراری با مردم در میان نگذاشته است! و هیچ تعهدی نسبت به حل مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نداده است و همه چیز را به نظر کارشناسان ارجاع داده است! ♦️اما بدون تردید این ادعاها همگی خلاف واقع‌اند. 16 میلیون نفری که به ایشان رای داده‌اند، هرگز چنین نظری نداشته و چنین فهمی از سخنان جناب دکتر پزشکیان نداشته‌اند! مگر می‌شود 16 میلیون‌ها انسان آگاه و مختار به «هیچ» رای دهند؟! 🔹بلکه حقیقت آن است که دلیل اصلی گرایش 16 میلیون نفر به جناب دکتر پزشکیان اولاً، موافقت با برنامه‌های ایشان؛ ثانیاً، احساس قدرت عملی در ایشان برای اجرایی کردن آنها؛ و ثالثاً، احساس صداقت در گفتار ایشان نسبت به وعده‌هایش بوده است. ایشان نیز کراراً «شرافت» و «اعتبار» و «آبروی» خود را ضامن صداقت و عمل به وعده‌هایش می‌دانست. ✔️دکتر پزشکیان کراراً و با استنادات فراوان به کلمات امیرمؤمنان علیه السلام تاکید کردند که می‌خواهند الگویی از حکومت عدل علوی را محقق کنند؛ او می‌گفت: «من بارها گفته‌ام مسیر من مسیر مولا علی(ع) است» به نظر می‌رسد حتی گرایش برادران اهل سنت به جناب دکتر پزشکیان نیز به دلیل صداقتی بود که در ایشان برای الگوگیری از حکومت عدل علی می‌دیدند. ✔️او قول داد که هرگز اجازه نخواهد داد کسی در گوشه و کنار کشور، سر گرسنه بر بالین نهد؛ او گفت: «من نخواهم گذاشت فقرا و محرومین گرسنه سر را به بالین بگذارند» ✔️او تصریح کرد که من از پولدارها خواهم گرفت و به محرومان خواهم داد: «در ارتباط با یارانه‌ها طبیعی است نباید به من و آدم‌هایی که ماشین آنچنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از اینها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.» ✔️او قول داد که در دولت او همه مردم از امکانات اقتصادی و آموزشی و رفاهی برابر برخوردار خواهند بود: «در آموزش و بهداشت باور دارم باید همه از امکانات برابر و عادلانه برخوردار باشند.» ✔️او چندین و چند بار با نمایش نمودار تورم سال‌های اخیر، تصریح کرد که الان تورم کشور 60 درصد است و از طرفی قول داد که حقوق همه کارکنان دولت را مطابق با تورم سالانه افزایش خواهد داد. (یعنی افزایش 60 درصدی حقوق همه کارکنان دولت را برای امسال وعده داد. و سال‌های آینده نیز به تناسب تورم، حقوق‌ها را افزایش خواهد داد) ✔️او گفت برخلاف سخن کسانی که در ستادش فعالیت می‌کنند هیچ تغییری در قیمت بنزین و آب و برق و گاز نخواهد داد. بلکه خطاب به مردم تصریح کرد: «دروغ بزرگ افزایش قیمت بنزین برای تخریب آرای سرنوشت‌ساز شما مردم عزیز طراحی شده است.» و در مقابل این اعتراض که خود شما قبلا گفته‌اید هر لیتر بنزین باید قیمتش 20 یا 25 هزار تومان باشد گفت: «آن موقعی که حرف بنزین 25 هزارتومانی را زدم که من در دولت نبودم.» 🖊احمدحسین شریفی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ عزاداری محرم در کشور عربستان سعودی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ️ ✳️ عزاداری شیعیان مقیم فرانسه مقابل برج ایفل پاریس در ایام محرم 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓آقای عقلانیت! لطفاً مردم را نترسانید! ▫️دکتر محسن رنانی در دهه‌های اخیر با تمرکز روی مفاهیمی مانند توسعه و عقلانیت، اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده است. او در نشر دیدگاه‌هایش، فعال و خلاق بوده و می‌کوشد ایدۀ خود را عمومی کند. ظهور اجتماعی و سیاسی دارد و از این جهت توانسته از برخی هم‌قطاران دانشگاهی‌اش پیشی گرفته و مخاطبان بیشتری را با خود همراه نماید. ابتدایی‌ترین و بدیهی‌ترین تصویری که از چنین چهره‌هایی نزد مردم و علاقمندان علوم انسانی و اجتماعی ساخته می‌شود، تصویرِ یک انسان آزاداندیش، اهل مدارا، روادار و مردم‌مدار و... است؛ همان ویژگی‌هایی که بارها در قالب دستورالعمل‌های اخلاقی ذیل ایدۀ مرکزی توسعه و عقلانیت برشمرده‌اند. در کشاکش رویدادها و منازعات اجتماعی و سیاسی، اما پرده‌ها می‌افتد و بسیاری از دستورالعمل‌ها، مدعاها، گفتارها و آموزه‌های جذاب و خوش‌رنگ، رنگ می‌بازند و آن روشنفکرِ نسخه‌پیچ و اصلاح‌گر و الهام‌بخش، به یکباره در هیبت یک آدم تندمزاج و عصبی و برچسب‌زن ظاهر می‌شود! رنانی، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن ترکیب آرای کاندیداها در استان‌های مختلف، از فرط عصبانیت، به این دلیل که میزان آرای رقیب در اصفهان بیشتر بوده، زبان به طعن و تعریض و تحقیرِ همشهریانش گشوده و اصفهان را روستا نامیده است! چنین رفتار خشن و تحقیرآمیزی، شاید اگر از سوی برخی تندروهای حاشیه‌ای سر می‌زد، چندان عجیب نبود، اما وقتی شخصی با یال و کوپال روشنفکری و منادیِ عقلانیت و انسان‌مداری، اینگونه عنانِ اعتدال از کف می‌دهد و همزمان دست به تحقیرِ روستا و روستاییان از یک سو و همشهریانش از سوی دیگر می‌زند، باید به سوگ نشست. این حد از عصبیت و خشونت و تحکم علیه گروهی از مردم، صرفاً به این دلیل که آنها مانند محسن رنانی فکر نمی‌کنند، عبرت‌انگیز و درس‌آموز است. این تفکر_محدودکننده و حذفی و این اندیشۀ تبعیض‌آلود، چگونه می‌تواند بلندگوی توسعه و عقلانیت و دموکراسی باشد؟ عقلانیتی که میوۀ آن، تلاش برای سانسور گروه بزرگی از مردم و سلب حق نتخاب از آنها باشد، تنها به درد سخنرانی‌های سرگرم‌کننده و کتاب‌سازی‌های زرد و بازاری می‌خورد. رنانی البته تنها روشنفکری نیست که باور مکتوم خود را در بزنگاه‌ها علنی می‌کند. دیگرانِ پرتعدادی هم سال‌ها با نشر آموزه‌های توسعه‌گرایانه و ترویج ایدۀ تساهل و تسامح، پرمشتری شده‌اند، اما در کش و قوس‌های سیاسی و اجتماعیِ نه چندان پرمخاطره و دشوار، نشان داده‌اند که توپِ توسعه‌شان فقط برای فرودستان و ضعفا پُر است. استانداردهای دوگانۀ این چهره‌های پرمدعا، بارها و بارها در ساحاتِ اجتماعی، فرهنگی، هنری، سیاسی و... رخ نموده و آنها همچنان با همین تضادها و تعارض‌ها تقدیس و تکریم می‌شوند. ما نمی‌گوییم محسن رنانی علیه کسی موضع نگیرد؛ او آزاد است حتی نفسِ گروهی از مردم را که انتخابشان مانند او نیست، ببُرد؛ اما قبل از این بگیر و ببند، دکانِ خطابه در باب توسعه‌گرایی و عقلانیت و دموکراسی را تخته کند و جلوی دکانش بنشیند و به هر کس که دلش خواست، متلک بیندازد! ✍ روح الله رشیدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت ششم 🔸عصر حاضر زمان حاضر، اوج گسترش تشیع و عشق به اهل بیت و امام حسین ع در دنیاست، اگر تا چند دهه پیش فقط چند کشور دارای جمعیت شیعه در محرم به عزاداری می پرداختند، اما امروز بدون اغراق شاید کمتر کشوری در تمام نقاط دنیا بتوان پیدا کرد که حد اقل یک مراسم مختصر برای امام سوم شیعیان برگزار نکنند. 🔸برخی نمونه ها تا جایی که در هندوستان روز عاشورا مورد تجلیل و احترام ویژه ای قرار می گیرد، و از روزهای تعطیل این کشور به حساب می آید و بنده در سفر به هند از نزدیک صحت این مساله را تحقیق کردم که در تلفظ هندی ها به آن "مُهرَم" گفته می شود؛ البته شاید سخن معروف مهاتما گاندی رهبر بزرگ هندوستان در این باره بی تاثیر نبوده باشد که در عظمت امام حسین ع گفته بود قیامش علیه انگلیسی ها را از او فرا گرفته است، یا شیعیان ترکیه و مراسمات سنگینی که در شهرهای مختلف از جمله استانبول با حضور سران عالی مملکت برگزار می کنند تا جایی که از دولت تقاضای تعطیلی رسمی این روز را کرده اند؛ حتی در شهری مانند لندن طبق اخبار و گزارش های دقیق در محرم ده ها مجلس عزا برگزار می گردد؛ همچنین است دیگر مناطق و بلاد مانند شهر های آمریکا و اروپا که کم و بیش چنین است و رسانه ها در محرم آن ها را بازتاب می دهند. 🔸حالا واقعا چرا؟! در نهایت برمی گردیم و مجددأ می پرسیم؛ چرا حسین در میان همه چهره ها و ستاره های عالم، محبوب ترین است و بدون اغراق بیشترین تجلیل در تمام عالم هستی از او می شود؟! آیا در این باره جوابی بهتر از این می‌شود داد؛ جز همان جمله معروف پیامبر اکرم ص که " حسین حرارتی در دل های مردمان و مؤمنان دارد که هیچ گاه سرد نخواهد شد." و بلکه روز به روز بر گرمی آن افزوده می شود؟! 🔸در پایان بنظر می آید در کنار اهمیت بزم عزای حسین ع که باید بهتر از گذشته باشد، وقت چند تذکر به خودمان است: 1- عزاداری را همانند عصر ائمه و صاحبان اصلی عزا حتی الامکان بی پیرایه و مبتنی بر واقعیت های عاشورایی برگزار کنیم. 2- مناسب است در عین حفظ شور حسینی که حتما لازم است از شعور حسینی نیز غافل نباشیم که مطالعه و استفاده از منابع و مقاتل معتبر راهکار مفیدی است. ۳_ امام حسین ع را یک بعدی و مبتنی بر احساس و اندیشه خویش تفسیر نکنیم؛ نه متعصبانه فقط بر عطش او دم بزنیم و نه روشنفکرانه سنت و آئین های عاشورایی را نادیده بگیریم. ۴در کنار عزاداری بر حسین ع کمی هم عزا برخودمان نماییم که در راه و رسم زندگی چقدر با او و یاران یارش فاصله داریم؟! ⏫ قسمت بعد: ارتباط بین عزاداری ایرانیان به نام سیاوشان و عزاداری بر امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد. ✍مسلم محمدی 🔼ادامه دارد... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ بالا رفتن علم حسینی در کشور آمریکا 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 دیدار شیخ حسین انصاریان با دکتر پزشکیان و ۲ نکته مهم ۱ . نکته فوق العاده: استاد انصاریان مثل همیشه نشان داد؛ او یک روحانی سنتی با آغوش باز و روی گشاده بر روی همه اندیشه ها و تفکرات در جامعه است، که همین خود موجب محبوبیت او در جامعه گردیده است. ۲. نکته عجیب: ای کاش جناب انصاریان به جای تقاضا و خواهش از آقای پزشکیان که همه کسانی که علیه تو چیزی گفتند را ببخش؛ 👈 می‌فرمود: تو امروز رئیس جمهور و خادم تمام مردم ایران هستی و نگاهت به همه حتی مخالفین باید مساوی و پدرانه باشد. 🔺چرا که در زمان رقابت انتخاباتی؛ معمولا هواداران هر دو طرف رفتارهای غیر اخلاقی نسبت به کاندیدای طرف مقابل دارند و همه باید گذشته را فراموش و همدیگر را ببخشند. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 برخورد خوب آقای دکتر پزشکیان در حرمت زبان ملی کشور 🔴 پارسی سخن گفتن پزشکیان با اردوغان و علیف، پانترکها را بدجور عصبانی کرده تاجایی که در رسانه‌های ملی باکو به کار پزشکیان اعتراض و انتقاد کرده اند. ✍ پی نوشت: کمی عجیب نیست این ها چه انتظاری دارند که رئیس جمهور ایران زبان رسمی کشور را کنار بگذارد و با زبانی رسمی آن ها با مقامات دیگر کشورها سخن بگوید؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت هفتم ✅ آیا عزاداری شیعیان برای امام حسین ع متأثر از عزاداری ایرانیان بر سیاوش پهلوان نامدار ایرانی است ؟! 🔸ایرانیان قبل از اسلام در سوگ سیاوش، پهلوان نامدار ایرانی هر ساله در روز خاصی، عزاداری برگزار می‌کرده اند.نام این مراسم سیاوشان یا سُوشون بود. که با اشک و ماتم و مرثیه سرایی توام بود. بخصوص که داستان قتل سیاوش به دست افراسیاب پادشاه توران بسیار سوزناک و مظلومانه است. 🔺به روایت شاهنامه فردوسی؛ سیاوش فرزند کیکاوس، شاه ایران است؛ پدرش او را به رستم می سپارد تا به وی آیین پهلوانی و سپهسالاری بیاموزد؛ پس از این؛ او در قامت جوانی رعنا و یوسف وش به کاخ پدر باز می گردد که مورد هوس سودابه نامادری خویش قرار می گیرد اما سياوش به دلیل پاکدامنی و‌دوری از فضای آلوده دربار؛ حضور در مرزها را ترجیح می دهد. 🔸سرانجام به دلیل اخلاق مداری نظامی و عدم همراهی پدر با او به نزد افراسیاب در کشور توران می‌رود و فرمانده محبوب و داماد او می‌شود. 🔸در نهایت با توطئه های حسودان دربار؛ مورد خشم افراسیاب قرار می‌گیرد و همراه سیصد تن از سپاهیانش، مظلومانه گردن زده می‌شوند. که از آن پس ایرانیان هر ساله بر غم مظلومیت و گردن زدن او‌ مرثیه می سرودند و عزاداری می کردند و به بیان شاهنامه لاله های واژگون( که در برخی مناطق خاص ایران چون خوانسار و کوهرنگ می رویند) نیر اشک سیاوش نام دارند که گریان غم او هستند. ☑️حال آیا می توان گفت عزاداری در سوگ حسین بن علی ع برگرفته از مراسم ایرانیان در مرگ سیاوش است؟ 🔸در جواب باید دو موضوع را از هم جدا کرد؛ یکی شباهت های میان این دو آئین دینی و ملی در برخی آداب و مناسک هست؛ و‌ دیگری مساله اصالت یا تابعیت عزادرای امام حسین ع از عزاداری های دوران ایران باستان است. 🔸آری چه بسا برخی از آداب و رسوم عزاداری امروز متأثر از فرهنگ گذشته ایرانیان باشد؛ همان گونه که گفته شده آدابی چون پرچم و عَلَم و نخل در عزاداری های گذشته بوده و الان نیز کم و بیش در برخی از مناطق ایران دیده می شود. بخصوص که مردم ایران از دیر باز و بخصوص از زمان ساسانیان تا کنون طبق گزارش ایران پژوهان مردمی دین مدار و معتقد و نوعا موحد بودند و طبیعی است که برخی از آداب و رسوم دینی شان بر مردمان دیار خود اثر گذاشته باشند. 🔸اما عزادرای ابا عبدالله الحسین ع همان گونه که در شش یادداشت قبلی اشاره شد، به عنوان یک مساله کلیدی از عصر عاشورا آغاز و در دوره های مختلف تا به امروز و حتی در دوره های خفقان حکومت ها مورد توجه بوده؛ تا جایی که ائمه ع مقید بودند حتی شده با حضور خانواده یا نزدیک ترین یاران خویش مرثیه جدشان حسین ع و حوادث کربلا را حتی در دوره های وحشت بنی امیه و بنی عباس بازگو کنند و سرایندگان بر این مساله را نیز می ستودند و صله می دادند. 🔸علاوه بر اینکه سیاوشان مخصوص و محدود به خاک ایران زمین بود، اما داستان عزاداری بر حسین ع گستره وسیعی دارد و همچنان در همه مناطق جهان و‌ در میان آزادیخواهان عالم از مسلمان و غیر مسلمان در تمام نقاط عالم روبه فزونی و گسترش است. 🔸نتیجه آنکه در آیین ها همواره تبادل فرهنگی میان ملت ها و اقوام در برخی عناصر نزدیک و همانند وجود داشته است اما صرف مشابهت؛ دلیل تاثیر پذیری صددرصدی نیست. چنانکه معابد زرتشتیان ریشه مساجد مسلمانان نیست؛ با اینکه گاهی مساجد را بر معابد زرتشتی بنا می کردند و حتی برخی از عناصر معماری را از آن می گرفتند، اما همه می دانیم مسجد یک عنصر اصیل اسلامی است؛ همچنين است عزاداری بر امام حسین ع که در اساس خود ریشه و اصالتی مذهبی و‌ شیعی دارد.
✍مسلم محمدی

🔽
 در یادداشت روز بعد: ارادت و عزاداری زرتشتیان برای امام حسین ع مورد بررسی قرار می گیرد.
🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 دکتر پزشکیان: اسرائیل یک رژیم آپارتاید است/ چین و روسیه دوستان روزهای سخت ما بودند و همکاری با آنها در اولویت است/ آماده گفت‌وگو با اروپا هستیم. 🔹رئیس جمهور منتخب در روزنامه تهران تایمز: اسرائیل همچنان یک رژیم آپارتاید است که «نسل‌کشی» را نیز به کارنامه تیره خود اضافه کرده است. 🔹به عنوان اولین اقدام،‌ دولت من از کشورهای عرب همسایه درخواست همکاری خواهد کرد تا استقرار آتش‌بس و متوقف کردن کشتار مردم غزه را در اولویت قرار دهند. 🔹چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم. 🔹نقشهٔ ‌راه ۲۵ ساله ایران و چین یک گام مهم در جهت ایجاد یک «شراکت جامع راهبردی» سودمند برای هر دو کشور بود و تمایل داریم همکاری‌های گسترده‌تری در این مسیر با پکن برقرار سازیم. 🔹روسیه یک هم‌پیمان راهبردی ارزشمند و همسایه ایران است و دولت من متعهد است که به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان پایبند بماند. 🔹دولت من همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با روسیه را - به ویژه در چارچوب‌هایی مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی یوراسیا - در اولویت قرار خواهد داد. 🔹همکاری بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین از آنچه در حال حاضر برقرار است، به مراتب ظرفیت‌های بیشتری دارد و ما پیگیر تقویت پیوندهایمان خواهیم بود. 🔹با وجود انحراف‌ها در توافقات با آمریکا و اروپا، من آماده برگزاری گفتگوهای سازنده با کشورهای اروپایی هستم تا با تلاش مشترک، روابطمان را بر پایه اصل برابری و احترام متقابل، به مسیر صحیح هدایت کنیم. ✍ پی نوشت: آیا ایشان مسعود رئیسی هست یا ابراهیم پزشکیان ؟!😳 چون سیاست های خارجی دقیقا همان چیزی است که مرحوم رئیسی پی می گرفت؛ این نشان از درک درست ایشان دارد؛ چرا که هیچ کدام از کشورهای اتحادیه اروپا و امریکا تبریکی برای رئیس جمهور شدن ایشان ارسال نکردند👈 در سیاست داخلی هم برخلاف دولت و شخص روحانی که بیشتر تشریفات گرا بودند، ایشان به شدت هم در رفتار و گفتارشان ساده زیستی را نشان می دهند👈 از نظر وفاداری ملی هم در مقابل اردوغان و علی اف نسبت به گفتگو به زبان ترکی به صراحت مخالفت کرده بود... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️ صف نذری در تورنتوی کانادا ✍ پی نوشت؛ براندازان چی فکر می کردند؛ چی شد؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی(ع) ✳️
اینجا کالیفرنیای آمریکا؛تک تک خانه ها سیاه پوش امام حسین است..
🔺عشق حسین همه عالم را فراگرفته است. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت هشتم ✅ عزاداری و‌ ارادت زرتشتیان به امام حسین ع 🔸یادم میاد چندین سال پیش دانشجوی زرتشتی در دانشگاه تهران داشتم که مقاله ای را درباره ازدواج شهربانو با امام حسین ع همراه عکس های مراسم عاشورای زرتشتیان تهران در میدان هفتم تیر برایم ایمیل کرد که ارزشمند و فوق العاده بود که ظاهرا گاهی تا چندین هزار نفر جمعیت از اقلیت ها در این میدان برای گرفتن نذری در صف می ایستند! 🔸در حقيقت زرتشتیان مثل پیروان دیگر ادیان در ایران چون ارامنه و کلیمیان، احترام خاصی برای ایام ماه محرم قائل هستند؛ بخصوص که امام حسین ع داماد ایرانی هاست و زرتشتیان با افتخار به این وصلت؛ نگاه ویژه ای به این ایام دارند. 🔺مجموعه کارهای زرتشتیان در مورد احترام به امام حسین ع را می توان در موارد زیر دسته بندی نمود: 1-تعطیلی و به تعویق انداختن جشن ها: در سالهای نه چندان دور که تاسوعا و عاشورا با نوروز و جشن سده مقارن شده بود، از طرف انجمن زرتشتیان اعلام شد که بخاطر احترام به عزاداری،‌ مراسم سنتی انجام نمی شود، همچنین زرتشتیان یزد در سال ۱۳۸۸ هم جشن شب یلدای خود را بخاطر مصادف بودن آن با ماه محرم زودتر برگزار کردند. و به قول موبد خورشیدیان رئیس انجمن موبدان ایران؛ همه زرتشتیان چه در داخل و چه در خارج از ایران در دهه اول محرم هر گونه جشن و شادی و عروسی را بد یمن می دانند. 2-شرکت در مراسمات و عزاداری ها: شیوه عزاداری زرتشتیان كمی با شیعیان متفاوت است. آنها چون پوشیدن لباس سفید را مقدس می دانند، زنان و مردان سپید پوش زرتشتی با حضور در آتشكده گردهم می آیند و برای امام حسین و یارانش به سوگواری می پردازند؛ آن ها همچنین در تعزیه هایی که در شهر کرمان برگزار می شود، کلیه مراحل واقعه کربلا را به تصویر می کشند. شكوه عزاداری زرتشتیان در يزد آیین نخل‌برداری است. آن ها نخل را به شکل تابوت سیدالشهدا یا نمادی از یکی از شهدای کربلا درمی آورند و به آن احترام می کنند. قابل توجه اینکه نخل عزاداری معروف یزد نیز اهدایی زرتشتیان است. 3- نذری دادن برای امام حسین ع: یکی از موارد احترام و محبت زرتشتیان به امام حسین، هزینه دادن و اهدای نذورات برای این امام می باشد. در مراسم زرتشتیان بخصوص در يزد و تهران غذاهای زیادی طبخ می شود، زرتشتیان با خواندن دعا و طلب ادامه راه آزادگان دنیا، مراسم خود را برگزار می كنند. ۴. احترام به جنبه های آزادی و عدالت طلبی او: شاید این بعد اخلاقی و انسانی قیام امام حسین ع مهم ترین مولفه مشترک و موجب علاقمندی دیگر ادیان از جمله زرتشتیان به امام حسبن شده است؛ به قول موبد خورشیدیان در مصاحبه ای که در رسانه ها موجود است: دو ویژگی امام حسین، یکی دفاع از مظلومان و دیگری مبارزه با ظالمان است که برای زرتشتیان خیلی قابل ارزش و‌احترام هست. 🔸نتیجه و خلاصه این یادداشت را با این شعر زیبا به پایان می بریم: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟! این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست؟! ✍ مسلم محمدی 🔻یادداشت روز بعد: آیا شرکت در عزاداری امام حسین ع؛ انسان را افسرده می کند؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 حرارت جاویدان حسینی ✳️اینجا ایران، عراق و یا دیگر مناطق شیعه نشین نیست؛ بلکه شهر سیدنی ‎استرالیا است که بعد از مراسم عزاداری ‎امام حسین ع نماز جماعت باشکوه فراوان و حضور گسترده مردم علاقمند به دین و معنویت برپا شده است. ✍ پی نوشت: تحقیقا و نه تقریبا؛ هیج امری به اندازه امام حسین ع در گسترش تشیع از آغاز تا امروز در جهان موثر نبوده است و این خورشید بیش از این ها خواهد تابید... 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از امیدانه 🌱
4_5924591313893722167.mp3
7.54M
🖤 🥀علی الدنیا بعدک العفیٰ...💔 🎤 عربی* فارسی ✳️ کانال امیدانه🔻 https://eitaa.com/joinchat/3128557605Cb4a6594f1d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 صحبت‌های محقق مسیحی درباره حضرت زینب س 🏴زینب یک زن خارق‌العاده است. 🏴او یک الگوی جهانی برای ماست. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت نهم 🔹آیا امروزه شرکت در عزاداری امام حسین ع انسان را افسرده می کند؟! 👈گزارش یک پژوهش میدانی 🔹یادداشت روز 🔸استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مساله فوق را به صورت علمی و میدانی مورد پژوهش قرار داده؛ نتایج بدست آمده از این پژوهش واقعا قابل استفاده است. 🔸دکتر سید علی مرعشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه ای که با ایرنا داشت، در پاسخ به این سؤال که "آیا این ادعا که شرکت در عزاداری محرم افراد را افسرده می کند آیا مبنایی از صحت دارد یا خیر؟" نکات زیر را مطرح کردند.🔻 🔺در پژوهشی که در این زمینه انجام دادیم به افرادی که در آیین عزای امام حسین (ع) شرکت می کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند (به عنوان گروه شاهد) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی 'بک' داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون). 🔺بر اساس نتایج این پژوهش، مقایسه میانگین نمره افسردگی 2 گروه در تحلیل واریانس، در میان شرکت‌کنندگان، کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند، و نمره افسردگی افراد افسرده پس از شرکت در آیین عزای امام حسین (ع) کاهش‌ یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 🔺 بنابراین فرض افسرده شدن به دلیل شرکت در عزاداری محرم رد، و بلکه خلاف آن تایید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. 🔺 اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ 🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با اشاره به 6 مکانیزم پیشنهادی بر اساس مکانیزم های مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی بیان کرد: از جمله این مکانیزم ها این است که افراد، برون ریزی یا تخلیه هیجانی می کنند و این باعث می شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. همچنین اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما با شرکت در عزاداری و امید به رحمت خدا، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می کند. 🔺 یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است؛ شرکت در آیین عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می کند. 🔺همچنین از دیگر مکانیزم های پیشنهادی این است که ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود؛ در عزاداری سیدالشهدا (ع)، حجم بالایی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 🔺افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در آیین عزاداری حسینی این فرصت را می‌یابند تا مصایب خود را با مصایب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمایی مصایب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 🔸این پزشک و متخصص روانشناسی با بیان اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنایی است ادامه داد: در آیین سوگواری سیدالشهدا (ع)، فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. 📘نتایج پژوهش مذکور در مجله پژوهشی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز در تابستان سال 1392 چاپ و منتشر شده است؛ که می توان به صورت کامل آن را مطالعه نمود. پی نوشت: مباحث مهمی در پژوهش فوق آمده است و می تواند جواب به شبهاتی باشد که برخی مغرضانه یا جاهلانه عزای حسینی را مورد خدشه و اشکال قرار می دهند؛ علاوه بر اینکه تحقیقات متعدد و مشابه دیگری نیز دراین باره بخصوص تاثیر عزاداری بر کودکان انجام شده که موید این مساله است که شرکت در این گونه مجالس نه تنها موجب افسردگی نیست بلکه زمینه ساز علائم سرزندگی چون پیدایش انگیزه و هدف بالاتر خواهد شد.
✍ مسلم محمدی
🔻آخرین یادداشت از این سلسله یادداشت ها در روز عاشورا: فلسفه ماندگاری نام حسین ع در گستره جغرافیا و تاریخ چیست ؟ 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 آقای پزشکیان مبادا در حلقه فسیل های همیشه مدیر گرفتار بشید. ⛔️ اخطارهای جسورانه و طوفانی علی پورحسین لو از مسئولین ستادهای دکتر پزشکیان به ایشان درباره آسیب های دولتمردان از زبان نهج‌البلاغه ⛔️ آقای پزشکیان حرفی که تا دیروز مخالفین شما می زدند؛ الان ما می‌زنیم: نکنه دولت سوم روحانی را تشکیل بدی! ⛔️ آقای رئیس جمهور نکنه تو هم به بلای همون دولت های قبلی که بهشون دل بسته بودیم گرفتار بشید! ✍ پی نوشت: نکات بسیار ضروری؛ مشفقانه و مهمی را مطرح می کند؛ 👈ای کاش همه مدیران و مسئولان کشور یک واعظ بیر‌ونی و صادق و صریحی چون ایشون می داشتند و آن ها نیز گوش شنوا نقد و نصیحت ها بودند.👈 حتما ببینید. 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓 از هلند تا کربلا... جوان تحصیل کرده در هلند با دیدن قتلگاه امام حسین ع، جان داد. جوانی که در روز عاشورا در حرم امام حسین ع فوت کرد، بدون هیچ‌گونه مریضی و هیچ گونه علتی.... جوان مرفهی از خانواده‌ای غیرمذهبی، که به هلند فرستاده شده بود، برای ادامه تحصیل و زندگی، اما به یکباره برمیگردد، همه چیز را رها می‌کند و می‌گوید که می‌خواهد سرباز امام زمان عج شود خانواده‌اش متوجه حرف او نمیشوند، او وارد حوزه میشود و محرم برای اولین بار در عمرش می‌خواهد به کربلا برود به مادرش می گوید: مگر میشود کربلا رفت و قتلگاه را دید و زنده برگشت! با دوستش دو‌نفری به عراق می روند، دوستش می‌گوید مستقیم کربلا بریم، امیر حسین قصه ما،میگه:"اگر کربلا بریم، من دیگه نجف را نمی‌بینم، اما تا ابد کنار امیرالمومنین ع خواهم بود. در حرم امام حسین ع امیر حسین تمام کرد؛ با اینکه عتبه حسینی سه جا برای قبر در حرم به آنها پیشنهاد دادند اما امیر حسین همانطور که خودش گفته بود در نجف دفن شد.😭 ‌‎‌ 🔺آری برخی دوران نزدیکند و ما هم نزدیکان دور😌 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓
حرارت جاویدان حسینی 
✳️ این دسته زنجیرزنی اصفهان یا تهران نیست؛ این عزاداران عاشق؛ ایرانیان ساکن لس‌آنجس آمریکا هستند. 🔺این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟! 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 تاریخچه عزاداری بر امام حسین ع 🔹قسمت دهم 🔘 فلسفه ماندگاری نام حسین ع در گستره جغرافیا و تاریخ چیست؟ 🔸واقعه کربلا یکی از معدود وقایع تاریخی است که در میان همه حوادث ویژگی خاص یافته و ممتاز گشته است و گذر زمان نه تنها آن را به فراموشی نسپرده بلکه هر روز بیش از پیش آن را نمایانتر و شکوفاتر ساخته است، بی شک عناصری در این نهضت وجود داشته که سبب شده این واقعه بر تارک تاریخ درخشنده و ماندگار شود. عوامل جاودانگی واقعه عاشورا به اختصار عبارتند از: 1. حسین ع اولین کشته از خاندان رسول خدا ص پیامبر ص به عنوان بزرگ و پیشوای مسلمانان جایگاه خطیری داشت و ادب اجتماعی و اخلاقی دینی اقتضا می کرد که نسبت به خاندان و نزدیکان او سر تعظیم فرود آرند به ویژه آنکه حسین ع بارها از سوی رسول خدا ستوده شده بود و یا به نجات بشر خوانده شده بود بی تردید کشتن سبط پیامبر، با آن شیوه فجیع واقعه ای غیرمنتظره و بی پیشینه بود و یکی از عوامل مهم جاودانه شدن واقعه عاشورا شد. هر چند امام حسن علیه السلام نیز پیش از امام حسین ع به دست کین به شهادت رسیده بود اما ظواهر امر به گونه ای بود که می شد آن را انکار کرد و نیز قضیه امام حسن ع هرگز مانند عاشورا آشکار و در ملأعام نبوده است. 2. ناجوانمردانه بودن شیوه های جنگ عرب به اصولی مقید بود از جمله اینکه در جنگ دست تعرض به کودکان و زنان و پیران دراز نمی کرد. بستن آب بر روی سپاه امام حسین، کشتن طفل شش ماهه، رفتار ناخوشایند آنان با اسراء، تعرض به جنازه ها از موجبات ماندگاری واقعه عاشورا بود. 3. نابرابری نبرد و پیکار شجاعانه در یک سوی میدان جنگ شماری اندک و انگشت شمار قرار داشتند و در طرف دیگر سپاهی گران و بی شمار اما شجاعت، شهامت و استواری کوه قلنیل همراه امام حسین ع مایه شگفتی همگان در طول تاریخ شد آنانی که آشکارا مرگ را در پیش روی خود دیدند ولی با شجاعتی وصف ناپذیر زنده دلان را به اعجاب واداشته و این واقعه را در طول تاریخ بشری یگانه جلوه دادند. 4. استواری امام و پافشاری بر اصول در طول تاریخ انسان های بزرگی همواره وجود داشتند که به اهداف خود معتقد بودند و به هیچ روی از اصول خویش دست برنداشتند و حتی جان خویش را بر سر آن نهادند اما به راستی جریان امام حسین ع کمتر نظیری در تاریخ یافته و به راستی بی نظیر است. حسین ع به حکم وظیفه دینی و مسئولیت انسانی با استواری هرچه تمام بر اصول و عدم نرمش در مقابل دشمنان در تمام تاریخ بی بدیل است. اصرار امام بر رد پذیرش بیعت، عدم توجه به نصایح دیگران، آگاهانه به مرگ نزدیک شدن، اعتقاد واقعی به اصول و... فضایی آفرید که هرگز مشابهی نیافت. 5. قربانی کردن بهترین ها حضور اعضای خانواده در میان همراهان امام حسین ع عنصر دیگری بود که حادثه کربلا را یگانه کرد. حضور تمامی اعضای خانواده اعم از خردسالان، بیماران و زنان در صحنه کربلا با وجود اینکه امام به پایان کار خود وقوف داشت هیبتی دیگر به جریان عاشورا داده است خصوصاً اینکه همینان پس از اسارت و حضور در میان مردم به ترسیم آنچه روی داده پرداخته و شبانه روز به یادکرد آن واقعه مشغول بودند. 6. الگودهی قیام قیام عاشورا سرمشقی برای بسیاری از انسان ها شد که در پی یافتن راه صحیح زندگی باعزت و گریز از ذلت در جستجو و کاوش بودند این قیام از همان آغاز الگویی برای دیگران شد الگویی قابل پیروی و عمل. در واقع نهضت عاشورا و ایثارگری در آن تفسیر متعالی از زندگی و هستی ارائه می داد و برای بسیاری از آدمیان که در پی یافتن راه صحیح زندگی و گریز از ذلت در جست وجوی حق هستند، اسوه ای جدید شد، به بیان دیگر همین الگودهی قیام عاشورا در ماندگاری عاشورا مؤثر افتاد و هر روز عده ای در پی شناخت بهتر آن برآمده و زوایایی از آن را گشودند تا بتوانند بهتر و بیشتر طبق آن عمل کنند. 7. حق محوری و حق طلبی از ویژگی های قیام عاشورا که در جاودانه شدن این قیام نقش مؤثری داشت. حق محوری و حق طلبی این قیام بود که در لحظه لحظه آن موج می زد/ برگرفته از سایت حوزه نت ✍ پی نوشت: در کنار استدلال های فوق باید عنایت و توجه خاص تمام ائمه و معصومان عليهم السلام را بر زنده نگهداشتن نام و یاد حسین ع که نمونه هایی از آن قبلا نام برده شد را نیز افزود و بالاتر اینکه پیامبر اکرم ص خود نوید دادند که نام حسین ع هیچ گاه سرد و خاموش نخواهد شد و تا ابدیت بر تارک زمان خواهد درخشید. 🤲اللهم ارزقنی زیارة الحسین في الدنيا و شفاعته في الآخرة ✍ مسلم محمدی 🌍 پايگاه نقد و تبیین🔻 https://eitaa.com/jtabiin •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌓 گاه شمار حوادث روز عاشورا 👈 گزارش لحظات تاریخی از اذان صبح تا اذان مغرب 🏴طبق محاسبه مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاهشماری ایرانی» واقعه کربلا به حساب گاهشماری شمسی 21 مهر سال 59 هجري شمسی می شود. تاریخ شمسی هم مثل قمری نیست که تغییر کند. موقعیت زمین نسبت به خورشید ثابت است و می شود با در آوردن اوقات شرعی شهر کربلا در این تاریخ؛ حرفهای مقتل نویسان را به ساعت و دقیقه برگرداند. 🏴در این تحقیق علمی، اوقات شرعی روز 21 مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر 3-+ دقیق اختلاف می تواند داشته باشد) استخراج شده و روایات مقتل نگارها با این ساعتها تنظیم گردیده است. 5:47 اذان صبح امام (ع) بعد از نماز صبح برای اصحابش سخنرانی کرد. آنها را به صبر و جهاد دعوت کرد. و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» طرف مقابل نيز نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. حدود ساعت 6 صبح امام حسین(ع) دستور داد تا اطراف خیمه ها خندق بکنند و آن را با خاربوته ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند. 7:06 طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آنها خطبه ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرار داد و از حجّار بن ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آنها او را دعوت نکرده اند؟ آنها انکار کردند. امام نامه هایشان را به طرف آنها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آنها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی پذیرد و آنها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی رهاند؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «أَلَا وَإنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيِّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ: بَيْنَ السِّلَّه وَالذِّلَّه؛ وَهَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه ... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشده است. حدود ساعت 8 صبح بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن خوانهای) کوفه بود (الفتوح) و به روایتی زهیر (تاریخ یعقوبی و طبری) خطاب به کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چند نفری دچار تردید شدند؛ از جمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که در گذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. حدود ساعت 9 صبح روز به وقت چاشت رسیده بود که شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این قدر تعلل می کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد. اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی با هم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «اینها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیر باران کشته شدند. (تعداد دقیق را نمی دانیم . تعداد کشتگان تیر اندازی. با تعداد کشتگان حمله اول 50 نفر ذکر شده است.) 👇👇👇
حدود ساعت 10 صبح بعد از تیراندازی ،«یسار»، غلام «زیاد بن ابیه» و «سالم» غلام عبیدالله ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن به تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین(ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. بعد از این نبرد تن به تن، حمله سراسری سپاه کوفه شروع شد. ابتدا حجار به جناح راست سپاه امام حسین (ع) حمله کرد؛ اما حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام‌(ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد 500 تیر انداز فرستاد که دوباره سپاه امام(ع) را تیر باران و آن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر 23 اسب لشکریان امام(ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را 50 نفر و این شهر آشوب 38 نفر ذکر کرده است. اولین شهید، ابوالشعثا بود و 8 تیر انداخت که 5 نفر از دشمن را کشت. امام(ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام(ع)حمله کنند زهیر و 10 نفر به آنها حمله کردند. حدود ساعت 11 صبح بعد از این حملات، امام‌(ع) دستور تک تک به میدان رفتن را به یاران داد. اصحاب با هم قرار گذاشتند تا زنده‌اند نگذارند کسی از بنی‌هاشم به میدان برود. انگار برای شهادت با هم مسابقه داشتند. ‌بعضی «در مقابل نگاه امام‌(ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد، پیرمرد زاهد، جناب بریر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می‌توانستم وصیت‌های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین(ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است». یک بار هفت نفر از اصحاب امام‌(ع) در محاصره واقع شدند، حضرت عباس(ع) محاصره آنها را شکست و نجاتشان داد. ۱۲:۵۰ اذان ظهر  حبیب بن مظاهر موقع اذان ظهر شهید شد. چون که نوشته‌اند امام(ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره بکند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمی‌شود.» حبیب به او گفت: «ای حمار! فکر می‌کنی نماز شما قبول می‌شود و نماز پسر پیامبر(ص) قبول نمی‌شود؟» به جنگ او رفت اما از سپاه کوفی به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام(ع) از شهادت حبیب متاثر شد و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به حساب تو می‌گذارم.»  امام‌(ع) نماز را شکسته و به قاعده «نماز خوف» خواند. گروهی از اصحاب به امام‌(ع) اقتدا کردند و بقیه به جنگ پرداختند. زهیر و سعید بن عبدالله حنفی خودشان را سپر امام کردند. نوشته اند سعید بن عبدالله ۱۳ تیر و نیزه خورد و به شهادت رسید. در آخرین نفس از امام پرسید: «آیا وفا کردم؟» حدود ساعت ۱۳ ۳۰ نفر از اصحاب امام(ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعد از این ساعت شهید شدند. بعد از کشته شدن اصحاب، نوبت به بنی هاشم رسید. اولین نفر، حضرت علی اکبر پسر امام حسین(ع) بود. البته الفتوح عبدالله بن مسلم بن عقیل را اولین شهید بنی هاشم خوانده است. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانه‌ای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی هاشم گران آمد. دسته جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آنها را آرام کرد و فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید. به خدا پس از این هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.»  حدود ساعت ۱۴ بعد از ظهر  عاقبت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) تنها ماندند. عباس(ع) اجازه میدان خواست اما امام او را مامور رساندن آب به خیمه ها کرد. دشمن بین دو برادر فاصله انداخت. عباس(ع) دلاور در حالیکه با شجاعت تمام سعی در آوردن مشک آب برای زنان و کودکان داشت در محاصره دشمن دو دستش قطع شده و با عمودی آهنین بر سرش زدند که از اسب بر زمین افتاد. اباعبدلله سراسیمه خود را بر پیکر قطعه قطعه برادر رساند. دشمن کمی به عقب رفت. امام(ع) برای دومین بار بعد از مرگ برادر عزیزش گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.» 👇👇👇