eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
323 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ شیعیان از ولی نعمت خود صله گیرید... 💠 حضرت امام رضا عليه السلام درباره فرزندشان حضرت جواد علیه السلام: ✅ هذا المولود الذی لم یولد مولود اعظم برکة علی شیعتنا منه‌‌ ⬅️ این مولودی است که با برکت‏‌تر از او برای شيعيان ما زاده نشده است. 📚 الكافی: ج۱، ص۳۱۲ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله عليه: 🔸کسی از تو محروم نشود🔸 💎 اگر کسی وضع زندگی‌اش خوب نیست، از امام جواد علیه السلام حاجت بگیرد. امام جواد عليه السلام مدینه بود. امام رضا علیه السلام در ایران و در مرو بود. برای امام رضا عليه السلام خبر آوردند که خادم‌ها هر وقت می‌خواهند پسرشان را از خانه خارج کنند از در پشتی می‌برند تا فقرا نفهمند که ایشان دارد می‌رود و درخواستی بکنند. 💎 حضرت نامه‌ای به پسرش امام جواد عليه السلام نوشت: «(يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ... (الكافي: ج۴، ص۴۳) به من رسیده است که خادمان، تو را از درب كوچك خارج می‌كنند... به حق من بر تو که بیرون نروی مگر از درب بزرگ و همراه خودت درهم و دینار فراوان بردار و هر کس در راه از تو درخواست کرد به او عطا کن». این سفارش بابایش است که کسی از تو محروم نشود! از این جهت وقتی محتاج هستی، گرفتار هستی، کمبود داری برو سراغ امام جواد علیه السلام. 💎 دو رکعت نماز برای امام جواد عليه السلام بخوانید و از ایشان بخواهید گرفتاری‌هایتان را رفع کند. خدا برای ما، دوازده امام گذاشته. «قد علم کل أناس مشربهم؛ هر گروهی بدانند از کجا آب می‌خورند». آن که بدهکار است بداند مَشربش امام جواد عليه السلام است؛ مَشکش را برود آن جا پر بکند. فقه می‌خواهد برود سراغ امام صادق عليه السلام و... @haerishirazi 🔷 در كتاب مفاتيح الجنان (فصل هفتم، ص ۱۱۰) مرحوم شيخ عباس قمی، دعای توسلی ذكر كرده‌اند كه مورد توجّه و تأكيد ويژه عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه بوده؛ ايشان در كتاب شريف انيس الصادقين در خصوص اين دعای توسل چنين بيان داشته‌اند: ⬅️ با هر فقره از اين دعا به يکی از معصومين عليهم السلام برای حاجت مذکور در آن فقره، می‌توان جداگانه توسل جست؛ مثلاً برای شفای مريض به حضرت موسي بن جعفر عليهما السلام متوسّل شده، [اين فقره از دعا را می‌خوانيم و] می‌گوييم: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ عافَيْتَنى بِه فى جَميعِ جَوارِحى ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ يا جَوادُ يا کَريمُ و برای سلامتی در سفر، به امام رضا عليه السلام متوسّل شده و [اين فقره از دعا را می‌خوانيم و] می‌گوييم؛ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ الرِّضا عَلِىِّ بْنِ مُوسى عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ سَلَّمْتَنى بِه فى جَميعِ اَسْفارى فِى الْبَرارى وَ الْبِحارِ وَ الْجِبالِ وَ الْقِفارِ... پس از کلمه‌ی «سَلَّمْتَنى بِه» می‌‌توان جمله‌ی «وَ ما مَعى وَ مَنْ مَعى» را افزود تا همراهان نيز مشمول آن گردند. در اين توسل، خدا را به حق آن بزرگواران قسم می‌‌دهيم و چون لازمه‌اش اين است که انسان حق آنان را شناخته باشد، خواصّ بهتر می‌توانند از اين توسل بهره ببرند. 📚 انيس الصادقين: فصل دعاها، بخش۴ 🔷 همچنين در كتاب منتهی الآمال شيخ عباس قمی در خصوص فقره مختص به امام جواد عليه السلام در دعای‌ توسل فوق الذكر چنين بيان داشته‌اند: ⬅️ علما روزها را دوازده ساعت بخش كرده‌اند و هر ساعتى را به امامى نسبت داده‌اند و ساعت نهم روزها متعلّق به حضرت جواد عليه السلام است... و توسل به آن حضرت در اين ساعت براى وسعت رزق نافع است، و شايسته است كه در توسّل به آن حضرت اين بخش از دعای توسل را بخواند: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِكَ، وَوَسَّعْتَ عَلَىَّ رِزْقَكَ، وَأَغْنَيْتَنِى عَمَّنْ سِواكَ، وَجَعَلْتَ حاجَتِى إِلَيْكَ، وَقَضاها عَلَيْكَ، إِنَّكَ لِمَا تَشاءُ قَدِيرٌ؛ خدایا! از تو می‌خواهم به حق ولیت محمّد بن علی [امام جواد عليه‌السلام] (درود خدا بر ايشان) که بر من از سر فضلت با وجود آنكه استحقاقش را ندارم ببخشی و عطا كنی و بر من تفضّل كنی و به جهت وسعت و گستردگی لطف و محبتت، روزی‌ات را بر من فراوان سازی و از غیر خودت مرا بی‌نیاز گردانی و حاجتم را در بارگاه خود قرار دهی و برآوردنش را به عهده خود گذاری، كه به راستی تو بر هر آنچه بخواهی توانایی. بعضى گفته‌اند: اين دعا بعد از هر نماز به جهت اداء دين مجرب است. 📚 منتهی الآمال: ج۲، ص۳۷۲ 🔆 ولادت با سعادت و موفور السرور جواد الائمه ابن الرضا امام محمد تقی علیهما السلام تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
1_2634937560.mp3
3.85M
💠 امام محمد باقر علیه السلام: ✅ سواء علی من خالف هذا الامر صلی او زنی. ⬅️ برای مخالف این امر (ولایت علی بن ابی‌طالب علیهما السلام) تفاوتی نمی‌کند، خواه نماز بخواند، خواه زنا کند. 📚 بحار الانوار (مجلسی): ج۲۷، ص۲۳۵ به نقل از ثواب الاعمال‌ (صدوق): ص۲۱۱ 💠 امام صادق علیه السلام: ✅ الصراط الذی قال ابلیس لاقعدن لهم صراطک المستقیم ثم لآتینهم من بین ایدیهم الآیة هو علی علیه السلام. ⬅️ مقصود از آن صراطی که ابلیس گفت: قطعاً بر سر راه مستقیم تو در کمین آن‌ها می‌نشینم در این آیه علی علیه السلام است. 📚 شواهد التنزیل (حاکم حسکانی سنی حنفی): ص۷۹ 💠 امام باقر علیه السلام: ✅ عن زرارة قال: قلت له قوله عز و جل- «لاقعدن لهم صراطک المستقیم»... فقال ابو جعفر علیه السلام: یا زرارة انه انما صمد لک و لاصحابک فاما الآخرون فقد فرغ منهم. ⬅️ زراره می‌گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: این سخن خدای عزّوجلّ: «(شیطان گفت:) قطعاً من بر سر راه مستقيم تو، در كمين آن‌ها مى‌نشينيم (اعراف:۱۷۶)» حضرت فرمود: ای زراره! بدون شک ابلیس به کمین تو و اصحاب تو نشسته است و از (گمراه‌کردن) دیگران فارغ شده است. 📚 کافی (کلینی): ج۸، ص۱۴۵ ‍ 🔷 عالم ربانی آیت لله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: ⬅️ ولایت امیر مؤمنان علیه السلام مثل امضای مدیر کل، روی اسکناس است. ▫️اگر اسکناسی همه چیزش تکمیل باشد ولی امضای مدیر کل نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد و آن‌را به هیچ نمی‌خرند؛ ◽️اما اگر امضای مدیر کل داشته باشد ولو اینکه کهنه باشد، ارزش دارد و آن را با پول نو عوض می‌کنند.@sadeghin_ir@safine_s
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ إذا مُدِحَ الفاجِرُ اهتَزَّ العَرشُ و غَضِبَ الرَّبُّ. ⬅️ هرگاه بدكار ستوده شود، عرش بلرزد و پروردگار به خشم آيد. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۶ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ فِي الدُّعاءِ: اللّهُمَّ لا تَجعَلِ الدُّنيا لي سِجنا، و لا فِراقَها عَلَيَّ حُزنا، أعوذُ بِكَ مِن دُنيا تَحرِمُنِي الآخِرَةَ، و مِن أمَلٍ يَحرِمُنِي العَمَلَ، و مِن حَياةٍ تَحرِمُني خَيرَ المَماتِ. ⬅️ بار خدايا! دنيا را برايم زندان مگردان و جدايى آن را مايه‌ی اندوهم مساز. از دنيايى كه مرا از آخرت محروم گرداند و از آرزویی كه مرا از عمل باز بدارد، و از زندگى‌اى كه مرا از بهترين مُردن محروم سازد، به تو پناه مى‌برم. 📚 نثر الدرّ (ابو سعد آوی): ج۱، ص۲۸۴ @justhadis110
✳️ وجه مشترک ابلیس و همه‌ی مستکبران عالم، عدم کرنش در برابر حجت خدا و عدم اقرار به افضلیت او: 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ الْإِیمَانُ بِالْقَلْبِ هُوَ التَّسْلِیمُ لِلرَّبِّ وَ مَنْ سَلَّمَ الْأُمُورَ لِمَالِکِهَا لَمْ یَسْتَکْبِرْ عَنْ أَمْرِهِ کَمَا اسْتَکْبَرَ إِبْلِیسُ عَنِ السُّجُودِ لِآدم (علیه السلام) وَ اسْتَکْبَرَ أَکْثَرُ الْأُمَمِ عَنْ طَاعَهًِْ أَنْبِیَائِهِمْ علیهم السلام فَلَمْ یَنْفَعْهُمُ التَّوْحِیدُ کَمَا لَمْ یَنْفَعْ إِبْلِیسَ ذَلِکَ السُّجُودُ الطَّوِیلُ فَإِنَّهُ سَجَدَ سَجْدَهًًْ وَاحِدَهًًْ أَرْبَعَهًَْ آلَافِ عَامٍ لَمْ یُرِدْ بِهَا غَیْرَ زُخْرُفِ الدُّنْیَا وَ التَّمْکِینِ مِنَ النَّظِرَهًِْ فَکَذَلِکَ لَا تَنْفَعُ الصَّلَاهًُْ وَ الصَّدَقَهًُْ إِلَّا مَعَ الِاهْتِدَاءِ إِلَی سَبِیلِ النَّجَاهًِْ وَ طُرُقِ الْحَقِّ وَ قَدْ قَطَعَ اللَّهُ عُذْرَ عِبَادِهِ بِتَبْیِینِ آیَاتِهِ وَ إِرْسَالِ رُسُلِه. ⬅️ ایمان و باور قلبی همان تسلیم در پیشگاه پروردگار است، و کسی که در همه‌ی کارها را تسلیم امر مالکش باشد و از فرمان او سرنپیچد چنانچه شیطان از سجده آدم علیه السلام سرپیچی کرد و بیشتر مردمان نیز از اطاعت پیامبران خود سرتافتند و در نتیجه از توحید بهره‌ای نبردند، همانند ابلیس که از آن سجده‌ی طولانی بهره‌ای نبرد! چون یک سجده‌ی او چهار هزار سال طول کشید ولی از آن سجده چیزی جز نفع مادی و خودنمایی در نظر نداشت به‌ همین‌ جهت نماز و صدقه برای انسان بهره‌ای ندارد مگر با راه‌یافتن طریق نجات، و روش حق، و خداوند با روشن‌ساختن آیات خود و فرستادن پیامبران، حجت را بر بنندگانش تمام فرموده است. 📚 الاحتجاج (طبرسی): ج۱، ص۲۴۵ ❇️ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ (سوره طه - آیه ۸۲) و به راستی من بسیار آمرزنده‌ام برای كسی كه توبه كرد و ایمان آورد و كار شایسته انجام داد، 👈👈👈 سپس هدایت شد. ❇️ 💠 حارث بن یحیی، از امام باقر علیه السلام روایت كرده است كه در باره آیه: «وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی» فرموده است: ✅ الحارث بن یحیی، عن ابی جعفر (علیه السلام)، فی قول الله: و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی قال: «الا تری کیف اشترط، و لم تنفعه التوبة و لا الایمان و العمل الصالح حتی اهتدی. و الله، لو جهد ان یعمل بعمل، ما قبل منه حتی یهتدی». ⬅️ آیا نمی‌بینید كه خداوند چگونه شرطی گذاشته است كه نه توبه، نه ایمان و نه عمل صالح به حال انسان 👈👈👈، آن كه هدایت یابد. به خدا قسم، بنده هر قدر هم تلاش كند تا عمل صالحی انجام دهد، 👈 از او پذیرفته نیست تا این كه هدایت یابد. حارث می‌گوید: عرض كردم: به سوی چه كسی هدایت شود، فدایت شوم؟ امام فرمود: به سوی ما (اهل بیت)! 📚 تفسیر قمی: ج۲، ص۳۵ 💠 یعقوب ابن شعیب گوید از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره آیه شریفه 《و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی》 پرسیدم. حضرت در پاسخ فرمود: ✅ یعقوب بن شعیب، قال: سالت ابا عبد الله (علیه السلام) عن قول الله تبارک و تعالی: و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی قال: «من تاب من ظلم، و آمن من کفر، و عمل صالحا، ثم اهتدی الی ولایتنا» و اوما بیده الی صدره. ⬅️ یعنی کسی که از ظلم توبه کند [ظلم عظیم شرک است] از کفر به ایمان روی آورد و عمل صالح به جای آورد سپس به سوی ولایت ما هدایت شود. و با دست مبارکشان به سینه‌شان اشاره فرمودند. 📚 بصائر الدرجات (محمد صفار قمی): ج۱، ص۹۸ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ما يَسُرُّني لَو مِتُّ طِفلاً و اُدخِلتُ الجَنَّةَ و لم أكبُرْ فأعرِفَ رَبّي عَزَّوجلَّ. ⬅️ دوست نداشتم كه در كودكى مى‌مردم و به بهشت مى‌رفتم و بزرگ نمى‌شدم تا پروردگارم، عز و جل، را بشناسم. 📚 کنز العمّال (متقی هندی): ج۱۵، ص۶۷۲ @justhadis110
💠 مولی ااموحدین امام العارفین امیر المؤمنین رکن الولیاء عماد الاصفيان سيد المتقين صدّیق الاکبر فاروق اعظم اسد الله الغالب غالب کل غالب علی بن ابی‌طالب علیهما السلام: ✅ اَلصَّبْرُ عَوْنٌ عَلَى كُلِّ أَمْرٍ. ⬅️ صبر در همه‌ی امور یاری‌دهنده‌ی انسان است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶ پ.ن: به مادرِ مادربزرگم که در حدود سن ۳۰ سالگی بیوه‌ شدند و یک‌تنه و مردانه شش بچه سید صغیر را با مرارت‌های بسیار به ثمر رساندند و ندیدم کسی مانند ایشان بر گنجینه‌ی ادب پارسی مسلط باشد، یک‌بار در اواخر عمر با برکتشان گفتم: مامان‌جان (بهشان مامان‌جان می‌گفیتم)، اگر بخواهید ثمره‌ی عمر خود را در یک جمله بگوبید و توصیه‌ای بکنید چه می‌فرمایید؟! بی‌تأمل و بی‌درنگ گفتند: الصبرُ مفتاحُ الفرج... صبر کلید گشایش است... که برگرفته از حدیث علویِ الصَّبْرُ مِفْتاحُ الدَّرْکِ وَالنُّجْحُ عُقْبَی مَنْ صَبَرَ (بحار الأنوار: ج۷۵، ص۴۵). است. به معنای: صبر، کلید رسیدن است و کامیابی سرانجامِ کسی است که شکیبایی می‌ورزد. شب جمعه است؛ شادی روح همه‌ی رفتگان و حق‌داران، فاتحه مع الصلوات... @justhadis110
✳️ امشب چه شبی‌ست، شب وصال است امشب‌‌‌... ✳️ به نکات مرحوم حائری شیرازی رحمت الله علیه مرتبط با این حدیث شریف نیز توجه فرمایید: 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: ✅ إن الله تعالی لینادی کل لیلة جمعة من فوق عرشه من اول اللیل الی اخره: الا عبد مؤمن یدعونی لدینه او دنیاه قبل طلوع الفجر فاجیبه؟ الا عبد مؤمن یتوب الی من ذنوبه قبل طلوع الفجر فاتوب الیه؟ الا عبد مؤمن قد قتر علیه رزقه فیسالنی الزیادة فی رزقه قبل طلوع الفجر فازیده و اوسع علیه؟ الا عبد مؤمن سقیم فیسالنی ان اشفیه قبل طلوع الفجر فاعافیه؟ الا عبد مؤمن محبوس مغموم فیسالنی ان اطلقه من سجنه فاخلی سربه؟ الا عبد مؤمن مظلوم یسالنی ان اخذ بضلامته قبل طلوع الفجر فانتصر له و اخذ له بضلامته؟ قال: فلا یزال ینادی بهذا حتی یطلع الفجر. ⬅️ ذات اقدس الهی هر شب جمعه از اول تا آخر شب این‌گونه ندا می‌دهد: ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح مرا برای دین یا دنیایش بخواند تا من اجابتش کنم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که تا قبل از صبح از گناهانش توبه کند و برگردد و من نیز رحمت و مغفرتم را نسبت به او برگردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمنی نیست که روزیش تنگ شده باشد و تا قبل از فجر، از من بخواهد آن را زیاد کنم و من هم حاجتش را برآورده روزیش را زیاد و وسیع گردانم؟ ✳️ آیا بنده‌ی مؤمن مریضی نیست که تا قبل از طلوع فجر از من بخواهد که شفایش بدهم و من هم او را عافیت و تندرستی عطا نمایم؟ ✳️ آیا بنده مؤمنِ زندانی و گرفتاری نیست که از من بخواهد از زندان آزادش کنم و من نیز آزادش گردانم؟ ✳️ آیا بنده مؤمن مظلومی نیست که تا قبل از صبح از من بخواهد حقش را از ظالم بستانم و من نیز او را یاری کرده حقش را برگردانم؟ آن‌گاه حضرت فرمود: و همین‌طور ذات اقدس الهی (بدون واسطه و شخصاً) چنین ندا می‌دهد تا صبح شود‌. 📚 عدة الداعی (فقیه و عالم ربانی جناب ابن فهد حلی رحمت الله علیه): ص ۷۷ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه: 🔸 اهمیت شب و روز جمعه: ⬅️ فقیر و بینوا چه گناهی کرده است که به مسجد الحرام دسترسی ندارد؟ خدای تعالی فکر آنها را کرده و برای ایشان برنامه‌ریزی کرده است. حرمی درست کرده که لازم نیست جسم انسان در آن برود. حرمی که با انسان فاصله مکانی ندارد. چون برای خدا زمان و مکان فرقی ندارد... خداوند برای کسی که دسترسی به اماکن متبرکه ندارد، شب جمعه و روز جمعه را مثل حرم خودش قرار داده است. این زمان‌های متبرکه پهلوی او می‌آیند و عبادت در این زمان‌ها اجر و اثر بیشتری دارد تا خارج از آن زمان‌ها و این لطف خداست و از باب اینست که فقیر و غنی برایش فرقی ندارد. از این جهت وقتی شب جمعه می‌شود انسان باید بداند که الان در حرم است، بداند که الان در مسجد الحرام است، وقتش را تلف نکند از وقتش خوب استفاده کند، از یک ساعت وقتِ شب جمعه و روز جمعه درست بهره‌گیری کند. @haerishirazi ‍ 💠 رسول خدا صلوات الله علیه و آله: ✅ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَكاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی ذَلِكَ الْمَلَكُ كُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ‏. ⬅️ خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای به نام "داعی" [فراخواننده] قرار داده است كه هرگاه فرا می‌رسد، در تمام شب‌های این ماه تا صبح ندا در می‌دهد: • خوشا به حال ذاكران! • خوشا به حال اطاعت كنندگان! [سپس ذات اقدش الهی می‌فرماید] 🔹 من همنشین كسی هستم كه همنشینم باشد 🔹 و مطیع كسی هستم كه مرا اطاعت كند 🔹 و آمرزنده كسی هستم كه از من آمرزش بخواهد. 🔸 ماه، ماهِ من و بنده، بندۀ من و ، رحمتِ من است؛ پس • در این ماه مرا می‌كنم • و از من به او می‌كنم • و از من بخواهد هدایتش می‌كنم. و این ماه را ریسمانی بین خود و بندگانم قرار داده‌ام كه هر‌كس به آن چنگ زند . 📚 بحارالأنوار: ج۹۵، ص۳۷۷ @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ الْجُمُعَهًِْ لَمْ یَمُتْ حَتَّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ ...فَیَکُونَ مِنْ أَصْحَابِهِ. ⬅️ هر کس در هر شب جمعه‌ای سوره‌ی اسراء را بخواند، آن‌قدر زنده می‌ماند تا قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک نماید و یا اگر فوت کرد هنگام ظهورش رجعت کرده و یکی از اصحاب او باشد. و ✅ مَنْ قَرَأَ سُورَهًَْ الْکَهْفِ فِی کُلِ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ لَمْ یَمُتْ إِلَّا شَهِیداً وَ بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ وَقَفَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مَعَ الشُّهَدَاءِ. ⬅️ هر کس سوره‌ی کهف را در هر شب جمعه بخواند، فقط با شهادت از دنیا می‌رود و خداوند او را از جمله شهدا محشور می‌گرداند و روز قیامت با شهیدان [در یک صف] می‌ایستد. 📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۰۷ ✳️ قرائت این دو سوره شریف در شب‌های جمعه، از توصیه‌های مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز نقل شده است. @justhadis110
✳️ از رفقای امیرالمؤمنین به شمار آید... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ مَنْ قَرَأَ فِی کُلِّ لَیْلَهًِْ جُمُعَهًٍْ سُورَهًَْ الْوَاقِعَهًِْ أَحَبَّهُ اللَّهُ وَ أَحَبَّهُ النَّاسُ أَجْمَعِینَ وَ لَمْ یَرَ فِی الدُّنْیَا بُؤْساً أَبَداً وَ لَا فَقْراً وَ لَا فَاقَهًًْ وَ لَا آفَهًًْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا وَ کَانَ مِنْ رُفَقَاءِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ هَذِهِ السُّورَهًُْ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) خَاصَّهًًْ لَمْ یَشْرَکْهُ فِیهَا أَحَدٌ. ⬅️ هر کس در شب‌های جمعه سوره‌ی واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می‌دارد و محبوب همه‌ی مردم می‌گرداند و در دنیا با هیچ سختی و فقر و نیازی روبه‌رو نخواهد شد و به هیچ مصیبتی از مصیبت‌های دنیا دچار نمی‌گردد و از رفقای امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شمار می‌آید. این سوره مخصوص امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می‌باشد و هیچ‌کس در این سوره با ایشان مشارکت ندارد. 📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۱۷ ✳️ قرائت این سوره‌ی شریف در شب‌های جمعه، از توصیه‌های مؤكد عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه برای اعمال شب جمعه بود که در کتاب انیس الصادقین نیز ذکر شده است. @justhadis110
💠 روایت شده است که: ✅ أَنَّ النَّبِیَّ (صلی الله علیه و آله) کَانَ یُصَلِّی وَ قَلْبُهُ کَالْمِرْجَلِ یَغْلِی مِنْ خَشْیَهًِْ اللَّهِ تَعَالَی وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم. ⬅️ رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، هنگامی‌که هنگامی که به نماز می‌ایستادند دلش از ترس خدا مانند دیگ می‌جوشید. و خداوند فرموده است: الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ.(انفال:٢) مؤمنان، تنها فقط و فقط كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان مى‌گردد. 📚 جامع الأخبار (شعیری): ص۹۶ 🔷 یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های کتاب شریف سفینة الصادقین (شرح حال ۵۰ سال نخست زندگانی عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه) برای حقیر که گفتگوی ایشان است با یکی از علمای مخالف عرفان در سنین جوانی: ⬅️ آنگاه ایشان تصریح کرد که شنیده‌ام شما با یک آقای همدانی تماس گرفته‌اید! گفتم: بلی، چنین است. حقیر گمشده‌ای داشتم و مطلوبی را جستجو می‌کردم و آن گمشده و مطلوب را نزد ایشان یافتم. و برای من فرقی نمی‌کرد و تفاوتی ندارد که همدانی باشد یا غیر همدانی، بلکه اهل هر کجا و در هر لباسی که باشد، حتی اگر بوی مطلوب را از یک حمال هم استشمام کنم خاک پای او را سرمه‌ی چشم خود می‌نمایم. حالا اگر شمه‌ای از شمیم محبوب نزد شماست، بنده غلام شما و طالب شما خواهم بود. ایشان گفت: شنیده‌ام این آقا به جای تعقیب نماز شعر حافظ می‌خواند. گفتم: خیر دروغ شنیده‌اید، ایشان بعد از نماز تعقیبات را ملتزم‌اند، لکن در منزل جلسه‌ای داریم که آنجا شعر حافظ خوانده می‌شود. وی که با خواندن اشعار حافظ مخالف بود سخت برآشفت و گفت: برویم لب شط فرات قدری قدم بزنیم. بنده هم اجابت کردم. در بین راه از هر دری سخنی پیش آمد. در مجموع بنده حس کردم ایشان تکلیف شرعی خود می‌داند که مرا از راه برگردانده، ...پناه بر خدا از این‌گونه طرز تفکر و تشخیص تکلیف‌ها! بالاخره حقیر با اینکه در آن‌وقت بیش از بیست و دو سال از عمرم نگذشته بود عرض کردم: بنده بالوجدان می‌بینم که اگر در مقابل شخص بزرگی قرار بگیرم در حال خود تغییر و شرم و خضوعی می‌بینم و هر قدر آن شخص بزرگ‌تر و وجیه‌تر باشد دگرگونی حال بیشتر می‌شود، اما در عین حال که معتقدم و همه‌ی ما معتقدیم که خدای متعال از هر بزرگی و صاحب‌جاهی بزرگ‌تر و وجیه‌تر، بلکه همه‌ی بزرگی‌ها در مقابل عظمت او هیچ و همه چیز ناچیز است، پس چرا وقتی به نماز می‌ایستم با اینکه یقینا خود را در مقابل حق - جل و علا - قرار می‌دهم هیچ تاثیری و تفاوتی و تغییر حالی در خود نمی‌یابم؟ «انما المؤمنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم. (انفال:۲)» 👈👈 از اینجا می‌فهمم که این ایمان، ایمان واقعی نیست؛ لذا می‌کوشم که خود را به مرحله‌ای برسانم که قدری از آثار جمال و عظمت حق را در قلب خود بیابم. به محض شنیدن این مطالب با حال عصبانیت گفت: یعنی چه؟ برای اینها در نماز شیطان تجلی می‌کند! خدا کجا بود؟ و بعد سر به آسمان کرد و گفت: خدایا! تو شاهد باش که من بر این آقا اتمام حجت کردم. و بدون خدا حافظی راهش را گرفت و رفت! و بعد از آن در مدتی که عراق بودم هر وقت مرا می‌دید روی خود را بر می‌گرداند! لکن بنده بحمد الله از عمل او ناراحت نمی‌شدم؛ زیرا متوجه بودم که او مرد مغرضی نیست، فقط تشخیص وی غلط است، اما امان و فغان از مردم منافق و مزور و متملق که مغرضانه به جنگ مؤمنین می‌روند... 📚 سفینة الصادقین: فصل ۱۷ در محضر عارف مجذوب آية الله انصارى قدس سره، ص۱۴۵و۱۴۶ 📚 ۲۰ بهمن ماه، پنجمین سال‌گرد ارتحال آن موحّد کبیر و عالم ربّانیست؛ فاتحه و صلواتی هدیه فرمایید... @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قال امیرالمؤمنین علیه السلام: إِعْجَابُ اَلْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلِيلٌ عَلَى ضَعْفِ عَقْلِهِ. ⬅️ امیر المؤمنین علیه السلام فرمود که: خوش آمدن انسان از خودش، دلیل است بر آن‌که عقلش ضعیف است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۷ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لَيْسَ بَيْنَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ إِلاَّ قِلَّةُ اَلْعَقْلِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ إِنَّ اَلْعَبْدَ يَرْفَعُ رَغْبَتَهُ إِلَى مَخْلُوقٍ فَلَوْ أَخْلَصَ نِيَّتَهُ لِلَّهِ لَأَتَاهُ اَلَّذِي يُرِيدُ فِي أَسْرَعَ مِنْ ذَلِكَ. ⬅️ در میانه ایمان و کفر، فاصله‌ای نیست مگر کمی عقل. به آن حضرت عرض شد که: ای پسر رسول خدا، معنی این سخن چیست؟ حضرت فرمود: بنده‌ی خدا، حاجت خویش را به سوی مخلوق می‌برد. (و در عمل و ذهنش او را مستقلّاً در رفع حاجتش مؤثر می‌داند) در صورتى كه اگر با خلوص نيّت متوجه خدا شود، آن‌چه را می‌خواهد، در نزديكترين وقت به آن می‌رسد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۲۸ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اُطْلُبُوا الحاجاتِ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ فَاِنَّ بِیَدِاللّه ِ قَضاءَها. ⬅️ حاجات خود را عزتمندانه بیان کنید، چرا که برآورده شدن آن بدست خداست. 📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید): ج۲۰، ص۳۱۷ 💠 حضرت امام صادق در تفسیر آیه شریفه: ❇️ وَ ما یؤْمِنُ اکثَرُهُمْ بِاللَّهِ الّا وَ هُمْ مُشْرِکونَ.(یوسف:۱۰۶) و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند! ❇️ می‌فرمایند: ✅ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْلا فُلانٌ لَهَلَکتُ، وَ لَوْلا فُلانٌ لَاصِبْتُ کذا وَ کذا، وَ لَوْ لا فُلانٌ لَضاعَ عِیالی، الا تَری انَّهُ قَدْ جَعَلَ للَّهِ شَریکاً فی مُلْکهِ یرْزُقُهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ؟ لَوْلا انَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَی بِفُلانٍ لَهَلَکتُ. لا بَأْسَ. ⬅️ مشرک بودن مدعی ایمان به خداوند به این جهت است که وی می‌گوید، اگر فلانی نبود هلاک می‌شدم و اگر او نبود به فلان و بهمان مسئله دچار می‌شدم، و اگر فلان شخص مرا یاری نمی‌داد اهل و عیالم ضایع می‌گشتند، (روزی آنها نمی‌رسید) آیا نمی‌بینی که چنین شخصی، شریکی برای خداوند در حکومتش پذیرفته که روزی می‌دهد و بلا را از وی دفع می‌نماید؟ راوی می‌پرسد: اگر شخص چنین بگوید چطور؟ اگر خداوند به واسطه‌ی فلان شخص بر من منّت نمی‌گذاشت هلاک می‌شدم، آیا باز هم جایز نیست؟ امام فرمودند: (جایز است و) اشکال ندارد. 📚 عدة الداعی (ابن فهد حلی): ص۹۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ‌ فَاطْلُبُوهُ. ⬅️ به‌راستى که طلب علم از طلب مال بر شما واجب‌تر است چرا که مال و دارایى، قسمتِ تضمين‌شده‌اى دارد كه عادلى ميان شما تقسیم كرده و ضمانت نموده و محققاً به شما پرداخت مى‌كند، ولى علم نزد اهلش مخزون است و شما وظیفه داريد كه آن را از اهلش بخواهيد، پس آن را بجویید و بطلبید. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۳۰ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در مقام شکایت از شیعیانی که به دنبال یادگرفتن و فهمیدن عمیق دینشان نیستند، به جهت فهماندن شدّت اهمیت علم‌آموزی و فهم عمیق دین می‌فرمایند: ✅ لَوَدِدْتُ أَنَّ أَصْحَابِي ضُرِبَتْ رُءُوسُهُمْ بِالسِّيَاطِ حَتَّى يَتَفَقَّهُوا. ⬅️ به‌راستی که دوست دارم (اگر شده حتی) با تازیانه بر سر اصحابم بزنم تا دین را خوب و عمیق بفهمند. 📚 الکافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۳۱ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در کلامی بسیار تأمّل‌برانگیز خطاب به جوانان برای حفظ دینشان می‌فرمایند: ✅ يا مَعْشَرَ الْفِتْيانِ حَصِّنُوا ...دينَكُمْ بِالْعِلْمِ. ⬅️ اى گروه جوانان! ...دين خود را به وسیله‌ی علم حفظ كنيد. 📚 تاريخ يعقوبى: ج۲، ص۲۱۰ @justhadis110
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِنَّمَا يُدَاقُّ اللَّهُ الْعِبَادَ فِي الْحِسَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى قَدْرِ مَا آتَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِي الدُّنْيَا. ⬅️ به‌راستی که خداوند در حساب و کتاب روز قيامت، نسبت به بندگانش به اندازه‌ی عقلى كه به آنها داده دقت و باریک‌بینی مى‌كند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۱ ✳️ یعنی خدای حکیم و رحمان و رحیم، متناسب با ورودی از انسان خروجی می‌خواهد! تازه اعمال نتیجه‌ی محاسبات آن هم خیلی با اغماض است (محاسبه دقیق است‌ها! اعمالش با اغماض است!) چرا؟ چون در قرآن می‌فرماید: وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ (شوری:۳۰) و (خداوند) بسيارى را نيز عفو مى‌كند. که در توضیح آن، امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: وَ مَا یَعْفُو اللهُ أَکْثَرُ مِمَّا یُؤَاخِذُ بِه. (الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۶۹) و آنچه خداوند عفو و گذشت می‌فرماید، بسیار بیشتر است از آنچه مؤاخذه و عقوبت می‌کند. @justhadis110
هدایت شده از سفینه
💠روزه پنج شنبه، جمعه و شنبه ماه رجب 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: مَنْ صَامَ مِنْ شَهْرٍ حَرَامٍ الْخَمِيسَ وَ الْجُمُعَةَ وَ السَّبْتَ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ. 📚 (وسائل ‏الشيعة، ج10،ص469 -470 به نقل از المقنعة) 🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در یکی از ماه های حرام (از جمله ماه رجب)، روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه را (متوالیاً) روزه بگیرد، خداوند عبادت نهصد سال را برای او می نویسد. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• ⬅️ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللّه عليه و آله قالَ: مَنْ صَامَ هَذِهِ الثَّلاثَةَ اَيّام كَتَبَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ عِبَادَةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ، صِيامَ نَهارِهَا وَ قِيامَ لَيلِهَا. 📚(اقبال الاعمال، ص615) 🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس سه روز پنج شنبه، جمعه و شنبه را در ماه های حرام(از جمله ماه رجب) روزه بگیرد، خداوند عبادت نهصد سال را برای او می نویسد، در حالی که روزها را روزه داشته، و شب ها را به عبادت پرداخته است. ✅ @safine_s
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام: ✅ عَلَيكَ بِالجِدِّ، لا تُخرِجَنَّ نَفسَكَ مِن حَدِّ التَّقصيرِ في عِبادَةِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ و طاعَتِهِ؛ فإنَّ اللّه َ لا يُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ. ⬅️ بر تو باد بذل تمام توانت برای طاعت و بندگی (و در عین حال)، همواره بكوش که خود را در عبادت و طاعت خداوند عزّ و جلّ بى تقصير ندانی؛ چرا که خداوند (هرگز) آن‌گونه كه شايسته عبادت اوست، عبادت (و بندگی) نمى‌شود. 📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار (علی بن حسن طبرسی): ج۱، ص۳۲۰ 🔷 عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی در کتاب انیس الصادقین، ذیل این تعقیبات مشترکه‌ی بسیار مهم نماز‌های واجب صادر شده از امام‌ محمد باقر علیه السلام که فرمودند: ⬅️ هر کس پس از نماز واجب قبل از آنکه پای خود را حرکت دهد، اين استغفار را سه بار بگويد، خدا گناهان او را بيامرزد هر چند در کثرت، مانند کف دريا باشد. (الکافى: ج۲، ص۵۲۱ ـ الباقيات الصالحات: تعقيبات مشترکه، سوّم، ص۴۷) 💠 اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ، ذُو الْجَلالِ وَ الاِْکْرامِ وَ اَتُوبُ اِلَيْه. (سه مرتبه) [در حقيقت، سالک از نخستين عملی که طلب مغفرت می‌کند، از همان نمازی است که خوانده است. زيرا طاعت خود را از آن جهت که حقش به خوبی ادا نشده، به نوعی معصيت می‌داند. لذا بلافاصله پس از نماز استغفار می‌کند، يعنی خود آن نماز را نيز گناه می‌شمارد. و اين، عظمت مطلب را می‌رساند.] ⚫️ شهادت باب الحوائج، حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تسلیت باد... @justhadis110
🏴 روضه مجسم المعذب فی قعر السجون و ظلم المطامیر ✍ می‌گویند مطامیر زندانی پلکانی با سقف بسیار کوتاه، عموما تا عمق ۳۰تا۵۰ متر زیر زمین بوده که زندانیان باید مدت حبس خود را بر روی پله‌های کم عرض آن می‌گذارندند و عملا نه قادر به نشستن بودند و نه قادر به ایستادن و باید ماه‌ها در حالت خمیده به سر می‌بردند.😭   خدا کند که این سخن درست نباشد. ⚫️ باید “مطامیر” را با پوست و استخوانت لمس کرده باشی تا این گونه با پروردگارت مناجات کنی. ▪️يا مُخَلِّصَ الشَّجَرِ مِنْ بَيْنِ رَمْلٍ وَ طينٍ وَ مآء ای برون آورنده‌ی درخت از میان ریگ و گل و آب ▪️وَ يا مُخَلِّصَ اللَّبَنِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ و اى برون آرنده شير از ميان سرگين و خون ▪️وَ يا مَخَلِّصَ الْوَلَدِ مِنْ بَيْنِ مَشيمَةٍ وَ رَحِمٍ  و ای برون آورنده نوزاد از میان پرده و رحم ▪️ وَ يا مُخَلِّصَ النّارِ مِنْ بَيْنِ الْحَديدِ وَ الْحَجَرِ و اى برون آرنده آتش از ميان آهن و سنگ ▪️وَ يا مُخَلِّصَ الرُّوحِ مِنْ بَيْنَ الاَحْشآءِ وَالاَْمْعآءِ و ای برون آورنده‌ی جان از میان احشا و روده‌ها  ▪️خَلِّصْنى مِنْ يَدَىْ هارُونَ از دست هارون نجاتم ده یا مگر در این زندان چه بر سرت آمد که برای خلاصی از آن با پروردگارت این‌گونه به مناجات پرداختی؟ برای پاسخ، این جمله از زیارت حضرت کافی است. ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ. خدایا! درود فرست بر آن امام مظلومی که ساق پای نازنینش بر اثر حلقه‌های زنجیر کوبیده شد.
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ من قرء فی یوم الجمعة من رجب «قل هو الله احد» مائة مرة کان له نورا یوم القیامة یسعی الی الجنة. ⬅️ هر که در 👈 صد مرتبه قل هو الله احد بخواند در برای او نوری باشد که او را به بکشاند. 📚 مفاتیح الجنان: ص۱۳۷ - اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص ۲۱۰ ✳️ خداوکیلی ارزشش را دارد... @justhadis110
✳️ در عظمت ایمان جناب ابوطالب سلام‌ الله علیه!!! 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ اخبرنا الحسین بن عبید الله، قال: اخبرنا ابو محمد، قال: حدثنا محمد بن همام، قال: حدثنا علی بن الحسین الهمدانی، قال: حدثنی محمد بن خالد البرقی، قال: حدثنا محمد بن سنان، عن المفضل بن عمر، عن ابی عبد الله (علیه السلام)، عن آبائه (علیهم السلام)، عن علی (علیه السلام)، قال: «کان ذات یوم جالسا بالرحبة، و الناس حوله مجتمعون، فقام الیه رجل، فقال له: یا امیر المؤمنین، انک بالمکان الذی انزلک الله به، و ابوک یعذب بالنار؟ فقال: ... «و الذی بعث محمدا (صلی الله علیه و آله) بالحق، ان نور ابی طالب (علیه السلام) یوم القیامة لیطفئ انوار الخلق، الا خمسة انوار: نور محمد (صلی الله علیه و آله)، و نوری، و نور فاطمة، و نور الحسن، و نور الحسین، و من ولده من الائمة، لان نوره من نورنا الذی خلقه الله عز و جل من قبل خلق آدم بالفی عام». ⬅️ امام صادق از پدرانش عليهم السّلام روايت مى‌كند كه روزى امير مؤمنان عليه السّلام در ميدان شهر نشسته بود و مردم در اطرافش جمع شده بودند. پس مردى برخاست و عرضه داشت: اى امير مؤمنان! تو در مكان و جايگاهى هستى كه خداوند تو را در آن قرار داده است در حالى كه پدرت با آتش عذاب مى‌شود [چون گمان مى‌كردند ابو طالب كافر بوده است]. پس على عليه السّلام به او فرمود: ساكت باش كه خداوند دهانت را ببندد. سوگند به كسى كه محمد صلّى اللّه عليه و آله را به حق به پيامبرى برانگيخت... 👈👈 نور ابو طالب در روز قيامت، نور همه آفريدگان را جز پنج نور خاموش مى‌سازد: نور محمد صلّى اللّه عليه و آله و نور من و نور فاطمه سلام الله علیها و دو نور حسن و حسين و امامان از فرزندان حسين. زيرا نور او از نور ماست كه خداوند دو هزار سال پيش از خلقت آدم آن را آفريده است. 📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۳۱۱ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله عليه و آله: ✅ ولمّا قيل لرسول الله: إن أبا طالب قد مات عظم ذلك في قلبه واشتدّ له جزعه، ثمّ دخل فمسح جبينه الأيمن أربع مرّات، وجبينه الأيسر ثلاث مرّات، ثمّ قال: يا عم ربيت صغيراً، وكفلت يتيماً، ونصرت كبيراً، فجزاك الله عني خيراً، ومشى بين يدي سريره وجعل يعرضه ويقول: وصلتك رحم، وجزيت خيراً. ⬅️ هنگامى كه به رسول خدا خبر دادند كه ابوطالب از دنيا رفته، اين مصيبت بر قلب او سنگينى نمود و ناله آن حضرت را شديد كرد. رسول خدا بر جنازه ابوطالب وارد شد، سپس به طرف راست پيشانى او را چهار مرتبه و به طرف چپش را سه مرتبه دست كشيد، سپس فرمود: اى عمو! وقتى كودك بودم تو مرا بزرگ كردي، وقتى يتيم بودم تو سرپرستيم كرد، و هنگامى كه بزرگ شدم تو يارى‌ام كردي، پس خداوند به تو پاداش خير دهد. سپس جلوى تابوت او رفت و فرمود: اى عمو ! تو صله رحم را به نيكى بجا آوردى و پاداش نيكى دادى‏. 📚 تاريخ يعقوبي:‌ ج 2، ص 35 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ✅ كتب أبان بن محمود الى علي بن موسى الرضا (عليه السلام): جعلت فداك اني قد شككت في اسلام ابي طالب. فكتب اليه: «وَ مَنْ يُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبيلِ الْمُؤْمِنينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصيراً» (النساء: 115.) وبعدها «إنّك إن لم تقرّ بايمان أبي طالب كان مصيرك الى النار». ⬅️ ابان بن محمود در نامه‌اى به على بن موسى الرضا نوشت: فداى شما گردم من در اسلام ابوطالب شك كردم. پس حضرت در جواب او نوشت: (كسى كه بعد از آشكار شدن حق، با پيامبر مخالفت كند، و از راهى جز راه مؤمنان پيروى نمايد، ما او را به همان راه كه مى‏‌رود مى‏‌بريم و به دوزخ داخل مى‏‌كنيم و جايگاه بدى دارد). و بعد از آن نوشت: اگر تو به ايمان ابوطالب اعتراف نداشته باشى عاقبت تو جهنم خواهد بود. 📚 شرح نهج البلاغة (ابن ابی الحديد): ج14، ص68 - كنز الفوائد (كراجكى): ص 80 ⚫ سالروز وفات بزرگ‌حامی پیغمبر، حضرت ابوطالب سلام‌ الله علیه تسلیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك. ⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد و آن را به خاطر ترس از خدا فرو گذارد، خداوند قبل از آخرت، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد. 📚 كنز العمّال: حکمت ۴۳۱۱۳ پ.ن: که به خاطر خدا...، در ؛ نقدِ نقد! 🔆 مبعث رحمت للعالمین، سید اولاد آدم، افضل و خاتم انبیا، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله بر همه مؤمنین و مسلمین و محبین و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ⬅️ سليمان ديلمى از پدرش نقل می‌کند که به امام صادق عرض كرد: فلانى در عبادت و ديندارى و فضيلت چنان و چنين است. حضرت در پاسخ فرمود: عقلش چطور است؟ گفتم: نمى‌دانم، حضرت فرمود: ثواب (و جایگاه) به اندازه‌ی عقل است، مردى از بنى‌اسرائيل در يكى از جزایر دريا به عبادت خدا عُمر مى‌گذرانيد، جزيره‌، سبز و خرم پر از درخت بود و آب‌هاى روان داشت، فرشته‌اى بر او گذشت و عرض كرد: پروردگارا مزد عبادت اين بنده‌ی خود را به من بنما، خدا ثواب وى را به او نشان داد و فرشته آن را كم شمرد، خدا به او وحى كرد: همراه او باش، آن فرشته به صورت آدميزاد نزد وى آمد، عابد از او پرسيد: كيستى؟ گفت: من شخصى خداپرستم كه آوازه جا و خداپرستى تو را شنيدم و آمدم تا با تو عبادت كنم، آن روز را با او گذراند، فردا صبح فرشته‌ی تازه‌وارد به او گفت: اينجا بسيار سرسبز و خرّم است و حقیقتاً براى عبادت مناسب است و بس، عابد گفت: اينجا سرسبز و خرّم است و حقیقتاً هم براى عبادت خوب است و بس، ولی فقط يك عيب دارد، مَلَک پرسيد: چه عيبى؟ عابد گفت: پروردگار ما چهارپایی ندارد، اگر الاغى داشت برايش مى‌چرانديم، به‌راستى اين علف‌ها ضايع مى‌شود، آن فرشته به وى گفت: پروردگارت الاغ ندارد؟ عابد گفت: اگر داشت اين همه علف ضايع نمى‌شد. (و در این سخنش، نقدی نسبت به تقدیرات و حکمت الهی مستتر است، و نشان از عقل کم اوست.) خدا به آن فرشته وحى كرد: همانا به اندازه‌ی عقلش به او ثواب مى‌دهم. ✅ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِينِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ كَيْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِي فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ فِي جَزِيرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ كَثِيرَةِ الشَّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنَّ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ مَرَّ بِهِ فَقَالَ يَا رَبِّ أَرِنِي ثَوَابَ عَبْدِكَ هَذَا فَأَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَى ذَلِكَ فَاسْتَقَلَّهُ الْمَلَكُ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَكُ فِي صُورَةِ إِنْسِيٍّ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِي مَكَانُكَ وَ عِبَادَتُكَ فِي هَذَا الْمَكَانِ فَأَتَيْتُكَ لِأَعْبُدَ اللَّهَ مَعَكَ فَكَانَ مَعَهُ يَوْمَهُ ذَلِكَ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَكُ إِنَّ مَكَانَكَ لَنَزِهٌ وَ مَا يَصْلُحُ إِلَّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنَّ لِمَكَانِنَا هَذَا عَيْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَيْسَ لِرَبِّنَا بَهِيمَةٌ فَلَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَيْنَاهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنَّ هَذَا الْحَشِيشَ يَضِيعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِكَ الْمَلَكُ وَ مَا لِرَبِّكَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا كَانَ يَضِيعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِيشِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى الْمَلَكِ إِنَّمَا أُثِيبُهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۱، ص۱۲ @justhadis110
✳️ چقدر زیبا چقدر حرف حساب چقدر نشانه‌ی ضعف عقل من و امثال من... 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلَى أَهْلِهَا فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ فَعَلِمَ أَنَّهَا لَا تُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا. يَا هِشَامُ إِنَّ الْعُقَلَاءَ زَهِدُوا فِي الدُّنْيَا وَ رَغِبُوا فِي الْآخِرَةِ لِأَنَّهُمْ عَلِمُوا أَنَّ الدُّنْيَا طَالِبَةٌ مَطْلُوبَةٌ وَ الْآخِرَةَ طَالِبَةٌ وَ مَطْلُوبَةٌ فَمَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَوْفِيَ مِنْهَا رِزْقَهُ وَ مَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا طَلَبَتْهُ الْآخِرَةُ فَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ فَيُفْسِدُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَ آخِرَتَهُ. ⬅️ ای هشام، به‌راستی که عاقل نظر می‌کند به دنیا و اهلش، پس می‌یابد که به دنیا نمی‌شود رسید مگر با مشقت و سختی و نظر می‌کند به آخرت، پس می‌یابد که به آخرت نیز نمی‌توان رسید مگر با مشقت و سختی، پس به آن مشقت و سختی تن می‌دهد که حاصلش پایدارتر است. اى هشام خردمندان به دنيا بى‌رغبتند و به آخرت مشتاق زيرا دانستند كه دنيا خود جوينده‌اى است كه آن را جويند و آخرت نیز جوینده‌ای است که آن هم خواهان دارد، و دانستند هر كه خواهان آخرت شود، دنيا خود به دنبال او رود تا روزى مقدّر او را بپردازد و هر كه جوياى دنيا شد، آخرت در پی‌اش خواهد آمد و مرگش ناگهان فرا رسد و دنيا و آخرتش را تباه سازد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام كلينی): ج۱، ص۱۸ @justhadis110
AudioCutter_1401-11-15= سخنرانی جلسه حاج آقا اردستانی.mp3
384.6K
✳️ اصل و حقیقت عمل صالح و شرک چیست؟! ❇️ ...مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) هر كس به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند. ❇️ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: «فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صٰالِحاً وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» قَالَ: اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ اَلْمَعْرِفَةُ بِالْأَئِمَّةِ، «وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» اَلتَّسْلِيمُ لِعَلِيٍّ لاَ يُشْرِكُ مَعَهُ فِي اَلْخِلاَفَةِ مَنْ لَيْسَ ذَلِكَ لَهُ وَ لاَ هُوَ مِنْ أَهْلِهِ. ⬅️ سماعة بن‌ مهران می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه: «فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.» پرسیدم. حضرت فرمود: مقصود از عمل صالح، معرفت و شناخت ائمّه علیهم السلام است، و مقصود از «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَد * و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.»، یعنی تسلیم‌ ولایت علی علیه السلام بودن و اینکه کسی را که خلافت برای او نیست و اهل آن نمی‌باشد را با آن حضرت شریک قرار ندهد.» 📚 تفسیر عیاشی: ج۲، ص۳۵۳ 🔷 همراه با بیان برخی نکاتی که عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در این خصوص ذکر می‌کردند... @justhadis110