💠 حضرت امام هادی علیه السلام خطاب به یکی از دوستدارانشان:
✅ عَاتِبْ فُلاَناً وَ قُلْ لَهُ:
إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ.
⬅️ فلانی را توبیخ کن و به او بگو:
خداوند هرگاه خیر بندهای بخواهد، هرگاه توبیخ شود و برای کار ناشایستش مورد عتاب واقع شود، بپذیرد. [و در صدد جبران نقص خود برآید].
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ يَخْرُجُ اَلْقَائِمُ مِنْ ظَهْرِ اَلْكَعْبَةِ مَعَ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ رَجُلاً
خَمْسَةَ عَشَرَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلَّذِينَ كَانُوا يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ
وَ سَبْعَةٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكَهْفِ
وَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُو دُجَانَةَ اَلْأَنْصَارِيُّ وَ اَلْمِقْدَادُ وَ مَالِكٌ اَلْأَشْتَرُ
فَيَكُونُونَ بَيْنَ يَدَيْهِ أَنْصَاراً أَوْ حُكَّاماً.
⬅ قائم آل محمد (صلّى الله عليه و آله) از پشت كعبه، به همراه بيست و هفت تن ظهور مىفرمايد
كه پانزده تن از قوم موسى (عليه السّلام)هستند، يعنى همانان كه به حق هدايت مىكردند و به آن توجه داشتند
و هفت تن از اصحاب كهف
و يوشع بن نون و سلمان و ابودجانۀ انصارى و مقداد و مالك اشتر
و آنان مطیع محض او هستند و از ياران و یا کارگزاران او هستند.
📚 روضة الواعظین (فتال نیشابوری): ج۲، ص۲۶۶
@justhadis110
❇️ أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً (کهف:۹)
آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات شگفتانگيز ما بودند؟! ❇️
💠 احادیثی ارزشمند در خصوص این آیه از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الْکُفْرَ وَ کَانُوا عَلَی جِهَارِ الْکُفْرِ أَعْظَمَ أَجْراً مِنْهُمْ عَلَی الْإِسْرَارِ بِالْإِیمَانِ.
⬅️ اصحاب کهف ایمان را پنهان کردند و کفر را اظهار، و اجر و ثواب اینکه کفر را اظهار کردند، بیشتر از پنهانکردن ایمانشان بود.
📚 تفسیر العیاشی: ج۲، ص۳۲۱
✅ مَا بَلَغَتْ تَقِیَّهًُْ أَحَدٍ تَقِیَّهًَْ أَصْحَابِ الْکَهْفِ إِنْ کَانُوا لَیَشْهَدُونَ الْأَعْیَادَ وَ یَشُدُّونَ الزَّنَانِیرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ.
⬅️ تقیّهی هیچکس بهاندازهی تقیّهی اصحاب کهف نمیرسد. آنان همچون دیگران زُنّار میبستند و در اعیاد مشرکان شرکت میجستند و خداوند به آنان دوبار پاداش عطا فرمود. (یک پاداش به جهت ایمان آوردنشان و یک پاداش هم برای رعایت تقیه)
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۲۱۸
✳️ جلوهای از عظمت ایمان جناب ابوطالب سلام الله علیه!
✅ إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْکَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ.
⬅️ به راستی که مَثَل ابیطالب (رحمة الله علیه) همچون مثل اصحاب کهف است، ایمان را پنهان کرده و شرک را اظهار نموده و بههمین جهت خداوند دوبار مزد و پاداش به ایشان داد.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۱، ص۴۴۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛
وَ لَا تَهْتِكُوا أَسْتَارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ أَسْرَارَكُمْ،
وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ،
فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ.
إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
لِلَّهِ آبَاؤُكُمْ، فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَكُنْ لَكُمْ قَرْضاً، وَ لَا تُخْلِفُوا كُلًّا فَيَكُونَ فَرْضاً عَلَيْكُم.
⬅️ ای مردم! به راستی که دنیا محل گذر است و آخرت محل بقا. پس از محل گذرتان برای سرای ابدیتان توشه برگیرید.
و (در خلوت) نزد کسی که اسرار شما بر او نمایان است پردهدری و معصیت نکنید!
قلوبتان را از دنیا خارج کنید پیش از آنکه بدنهایتان را از آن بیرون کنند!
شما را در دنيا در معرض آزمايش قرار دادهاند، ولى براى غير دنيا آفريده شدهايد. (دنیا تنها محل آزمایش شماست نه قرارگاه شما!)
آن دم كه كسى بميرد مردم مىگويند: چه باقى گذاشت؟ ولى فرشتگان مىگويند: چه چيز پيش فرستاده؟
خدا پدرانتان را رحمت كند! مقدارى از ثروت خويش را از پيش بفرستيد تا به عنوان قرض (در پيشگاه خدا) برايتان باقى بماند.
و همه را (برای وراث) باقی مگذاريد كه در این صورت (روز قیامت) بر شما واجب میشود (که از آن سوال و جواب شوید).
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۲۰۳
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ ما من أحد دهمه أمر يغمه أو كربته كربة فرفع رأسه إلى السماء ثم قال ثلاث مرات: «بسم الله الرحمن الرحيم» إلا فرج الله كربته و أذهب غمه إن شاء الله تعالى.
⬅️ هر کس گرفتار چیزى است که غمگینش مىسازد یا ناخوشایندى که ناراحتش مىکند، اگر سر به آسمان بلند کند و سه بار بسم اللّه الرحمن الرحیم بگوید، بى تردید، خداوند، گره از کارش خواهد گشود و غمش را برطرف خواهد کرد.
📚 مکارم الاخلاق (شیخ طبرسی): ص۲۴۷
⚫️ شهادت مظلومانه و جانسوز باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ﴿14﴾ وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ، وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْاِحْسَانِ.
﴿15﴾ اللَّهُمَّ وَ لِي إِلَيْكَ حَاجَةٌ قَدْ قَصَّرَ عَنْهَا جُهْدِي، وَ تَقَطَّعَتْ دُونَهَا حِيَلِي، وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي رَفْعَهَا إِلَى مَنْ يَرْفَعُ حَوَائِجَهُ إِلَيْكَ، وَ لَا يَسْتَغْنِي فِي طَلِبَاتِهِ عَنْكَ، وَ هِيَ زَلَّةٌ مِنْ زَلَلِ الْخَاطِئِينَ، وَ عَثْرَةٌ مِنْ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ.
﴿16﴾ ثُمَّ انْتَبَهْتُ بِتَذْكِيرِكَ لِي مِنْ غَفْلَتِي، وَ نَهَضْتُ بِتَوْفِيقِكَ مِنْ زَلَّتِي، وَ رَجَعْتُ وَ نَكَصْتُ بِتَسْدِيدِكَ عَنْ عَثْرَتِي.
﴿17﴾ وَ قُلْتُ سُبْحَانَ رَبِّي كَيْفَ يَسْأَلُ مُحْتَاجٌ مُحْتَاجاً وَ أَنَّى يَرْغَبُ مُعْدِمٍ اِلَي مُعْدِمٍ
...﴿19﴾ وَ عَلِمْتُ أَنَّ كَثِيرَ مَا أَسْأَلُكَ يَسِيرٌ فِي وُجْدِكَ، وَ أَنَّ خَطِيرَ مَا أَسْتَوْهِبُكَ حَقِيرٌ فِي وُسْعِكَ، وَ أَنَّ كَرَمَكَ لَا يَضِيقُ عَنْ سُؤَالِ أَحَدٍ، وَ أَنَّ يَدَكَ بِالْعَطَايَا أَعْلَى مِنْ كُلِّ يَدٍ.
...﴿21﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كُنْ لِدُعَائِي مُجِيباً، وَ مِنْ نِدَائِي قَرِيباً، وَ لِتَضَرُّعِي رَاحِماً، وَ لِصَوْتِي سَامِعاً.
﴿22﴾ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِي عَنْكَ، وَ لَا تَبُتَّ سَبَبِي مِنْكَ، وَ لَا تُوَجِّهْنِي فِي حَاجَتِي هَذِهِ وَ غَيْرِهَا إِلَى سِوَاكَ.
...﴿24﴾ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ عَوْناً لِي وَ سَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَتِي ، اِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.
⬅ (14) و کسی که برای حاجتش به یکی از آفریدههای تو رو کند یا او را به جای تو وسیلۀ رسیدن به نیازش قرار دهد؛ محقّقاً خود را در معرض محرومیت قرار داده و سزاوار از دست رفتن احسان تو گشته است.
(15) خدایا! برای من در پیشگاه حضرتت حاجتی است که دست طاقت و توانم از دستیابی به آن کوتاه است و رشته چارهام، بدون لطف تو بریده است و نَفْسم در نظرم چنین آراسته که رفع نیازم را از کسی بخواهم که رفع نیازهایش را از تو میخواهد و در حاجاتش از تو بینیاز نیست؛ این درخواست حاجت از غیر تو لغزشی است از لغزشهای خطاکاران و و زمينخوردنى چون زمينخوردن گنهكاران.
(16) ولى وقتى مرا آگاه فرمودى به خود آمدم و از خواب غفلت بيدار شدم و با توفيق تو از اين لغزش رهايى يافتم و با يارى تو از گناه به ثواب بازگشت نمودم.
(17) و گفتم: منزّه و پاک است پروردگارم، چگونه محتاجی از محتاج دیگر درخواست کند و از کجا تهیدستی به تهیدستی دیگر میل و رغبت نشان دهد؟!
(19) و دانستم كه بزرگترین خواستههاى من، در برابر توانگرى تو، ناچیز است، و انبوه چشمداشت من از تو، در برابر رحمتهاى تو اندك و گنجايش لطف تو بيش از نياز خواهندگان است، و دست بخشش تو بالاتر از همهى دستان.
(21) خدايا، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و دعاى مرا اجابت كن و ندايم را پاسخ گو و بر زارىهاى من رحمت آور و آواز مرا بشنو.
(22) مرا از خودت نااميد مساز، و رشتهى پيوند من با خودت را مگسل، و در اين نياز كه اكنون از تو مىخواهم، و هر نياز ديگر، مرا به ديگران وامگذار.
(24) و بر محمّد و آلش درود فرست؛ درودی همیشگی و ابدی که برای مدّتش انقطاعی و برای زمانش پایانی نباشد؛
👈👈 و این درود و صلوات بر محمد و آل محمد را برایم مددکار و یاوری در جهت برآورده شدن حاجتم قرار ده؛
که تو کارگشای کریم و بزرگواری هستی.
📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای سیزدهم (وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَي اللَّهِ تَعَالَي - نيايش آن حضرت در هنگام طلب حوائج به درگاه الهی)
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه الشلام:
✅ إِنَّهُ لَيَكُونُ لِلْعَبْدِ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ اَللَّهِ فَمَا يَنَالُهَا إِلاَّ بِإِحْدَى خَصْلَتَيْنِ إِمَّا بِذَهَابِ مَالِهِ أَوْ بِبَلِيَّةٍ فِي جَسَدِهِ.
⬅️ برای بنده نزد خدا مقام و منزلتی است که به آن نمیرسد مگر به وسیلهی یکی از این دو امر:
یا رفتن مالش
یا رسیدن بلایی به تنش.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۵۷
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ حُسْنُ اَلْخُلُقِ نِصْفُ اَلدِّينِ.
⬅️ خوشخلقی نیمی از دین است.
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۳۰
🔆 مبعث خاتم الانبیا، اشرف اولاد آدم، نبی رحمت، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله تبریک و تهنیت باد....
@justhadis110
⭕ اگر منت گذاشتی، ايمن مباش از اينكه...
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ وَ أَمَّا حَقُّ اَلصَّدَقَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا ذُخْرُكَ عِنْدَ رَبِّكَ وَ وَدِيعَتُكَ اَلَّتِي لاَ تَحْتَاجُ إِلَى اَلْإِشْهَادِ
فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ كُنْتَ بِمَا اِسْتَوْدَعْتَهُ سِرّاً أَوْثَقَ بِمَا اِسْتَوْدَعْتَهُ عَلاَنِيَةً
وَ كُنْتَ جَدِيراً أَنْ تَكُونَ أَسْرَرْتَ إِلَيْهِ أَمْراً أَعْلَنْتَهُ
وَ كَانَ اَلْأَمْرُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ فِيهَا سِرّاً عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ لَمْ تَسْتَظْهِرْ عَلَيْهِ فِيمَا اِسْتَوْدَعْتَهُ مِنْهَا بِإِشْهَادِ اَلْأَسْمَاعِ وَ اَلْأَبْصَارِ عَلَيْهِ بِهَا...
ثُمَّ لَمْ تَمْتَنَّ بِهَا عَلَى أَحَدٍ
لِأَنَّهَا لَكَ فَإِذَا اِمْتَنَنْتَ بِهَا لَمْ تَأْمَنْ أَنْ تَكُونَ بِهَا مِثْلَ تَهْجِينِ حَالِكَ مِنْهَا إِلَى مَنْ مَنَنْتَ بِهَا عَلَيْهِ...
⬅ حق صدقه آن است كه بدانى پس انداز توست نزد پروردگارت، امانتى است كه نیازی به شاهد و گواه ندارد،
اگر اين (حقیقت) را دريابى به امانتهایى كه در نهان بسپارى (صدقهی مخفیانه) مطمئنتر خواهى بود تا امانتهاى عيان و علنی،
و شایسته است كه هر چه را خواهى آشكار كنى، مخفيانه به خدا بسپارىاش، و در هر حال سرى باشد بين تو و او، بدون نیاز به شاهدى كه بشنود يا ببيند كه گویى به گواه مطمئنتر باشى، ...سپس بايد در صدقه بر هيچ كس منت نگذارى چه آن مال توست (و براى خودت ذخيرهاش مىكنى و به سود خودت کار میکنی)
پس اگر منت گذاشتی، ايمن مباش از اينكه همانند آن كس كه بر او منت نهادى نگون حال گردى!
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، ج۱، ص۲۵۸
@justhadis110
❇️ وَ لا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً *
إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللهُ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسيتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً [کهف:۲۳و۲۴]
و هرگز در مورد كارى نگو: «من فردا آن را انجام مىدهم» *
مگر اينكه (بگویی اگر) خدا بخواهد. و هرگاه فراموش كردى، پروردگارت را به خاطر بياور؛ و بگو: «اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از اين هدايت كند» ❇️
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ دَخَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَوْماً إِلَی مَنْزِلِ مُعَتِّبٍ وَ هُوَ یُرِیدُ الْعُمْرَهًَْ فَتَنَاوَلَ لَوْحاً فِیهِ کِتَابٌ فِیهِ تَسْمِیَهًُْ أَرْزَاقِ الْعِیَالِ وَ مَا یَخْرُجُ لَهُمْ فَإِذَا فِیهِ لِفُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ لَیْسَ فِیهِ اسْتِثْنَاءٌ.
فَقَالَ مَنْ کَتَبَ هَذَا الْکِتَابَ وَ لَمْ یَسْتَثْنِ فِیهِ کَیْفَ ظَنَّ أَنَّهُ یَتِمُّ ثُمَّ دَعَا بِالدَّوَاهًِْ فَقَالَ أَلْحِقْ فِیهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَأَلْحَقَ فِیهِ فِی کُلِّ اسْمٍ إِنْ شَاءَ اللَّه.
⬅️ روزی امام صادق (علیه السلام) وارد منزل مُعَتِّب شد، درحالیکه او عازم عمره بود. پس امام لوحی را دید که در آن قوت و روزی خانوادهاش در دورانی که بنا بود عازم حج باشد نوشته شده بود.
ناگاه امام دید که او نوشته این برای فلانی و فلانی و فلانی است، درحالیکه ذکری از انشاءالله در آن نبود.
امام (علیه السلام) فرمود:
«چه کسی این را نوشته و حال آنکه ذکری از انشاءالله در آن نیست؟ او چگونه گمان میکند که آن کار تحقّق مییابد»؟
پس فرمان داد قلم و جوهر بیاورند. آنگاه فرمود: انشاءالله را به آن اضافه کن».
پس او در هر اسمی انشاءالله را اضافه کرد.
📚 تهذیب الاحکام (شیخ طوسی): ج۸، ص۲۸۱
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أَيُّهَا اَلنَّاسُ لاَ تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ اَلْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ اَلنَّاسَ قَدِ اِجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ.
أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّمَا يَجْمَعُ اَلنَّاسَ اَلرِّضَا وَ اَلسُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اَللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا.
⬅️ اى مردم در راه راست، از كمى روندگان نهراسيد، زيرا اكثر مردم بر گرد سفرهاى جمع شدند كه سيرى آن كوتاه، و گرسنگى آن طولانى است.
اى مردم، جز اين نيست كه خشنودى و خشم است كه مردم را بر محورى جمع مىكند (یعنی اشتراک در محبوبها و مورد نفرتها عامل اصلی مجتمع شدن هر گروهی است و حب و بغض به اشخاص یا چیزها عامل شکلگیری اتحاد یک جماعت است).
غير اين نبود كه شتر قوم ثمود را يك نفر کشت، امّا عذاب خداوند همه را گرفت، چون همگان از کار آن شخص راضی بودند! (و هر شخص یا گروهی به عمل شخص یا گروهی دیگر راضی باشد مانند انجام دهندهی آن در ثواب و عقابش شریکند).
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبهی ۲۰۱
@justhadis110
هدایت شده از کانال رسمی حضرت آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی-ره
°
🔘 مراسم
هفتمین سالگرد ارتحال
عالم ربانی حضرت آیت الله
حاج سید حسین یعقوبی قائنی
رضوان الله تعالی علیه
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
امیرالمؤمنین عليه السلام :
⬅️ ...وَ العُلَماءُ
باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ
أعيانُهُم مَفقودَةٌ
و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَةٌ
💠 عالمان
تا دنيا برقرار است زنده اند
بدنهایشان گرچه در زمین پنهان
امّا
ياد آنان در دلها همیشه زنده است
📓 « نهج البلاغة : حکمت ۱۴۷ »
💠 @sadeghin_ir