eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
328 دنبال‌کننده
52 عکس
44 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ وَ أَمَّا حَقُّ يَدِكَ فَأَنْ لاَ تَبْسُطَهَا إِلَى مَا لاَ يَحِلُّ لَكَ فَتَنَالَ بِمَا تَبْسُطُهَا إِلَيْهِ مِنَ اَللَّهِ اَلْعُقُوبَةَ فِي اَلْأَجَلِ وَ مِنَ اَلنَّاسِ بِلِسَانِ اَللاَّئِمَةِ فِي اَلْعَاجِلِ وَ لاَ تَقْبِضَهَا مِمَّا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ عَلَيْهَا 👈👈 وَ لَكِنْ تُوَقِّرَهَا بِقَبْضِهَا عَنْ كَثِيرٍ مِمَّا يَحِلُّ لَهَا وَ بَسْطِهَا إِلَى كَثِيرٍ مِمَّا لَيْسَ عَلَيْهَا فَإِذَا هِيَ قَدْ عُقِلَتْ وَ شُرِّفَتْ فِي اَلْعَاجِلِ وَجَبَ لَهَا حُسْنُ اَلثَّوَابِ فِي اَلْآجِلِ وَ أَمَّا حَقُّ بَطْنِكَ فَأَنْ لاَ تَجْعَلَهُ وِعَاءً لِقَلِيلٍ مِنَ اَلْحَرَامِ وَ لاَ لِكَثِيرٍ وَ أَنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِي اَلْحَلاَلِ وَ لاَ تُخْرِجَهُ مِنْ حَدِّ اَلتَّقْوِيَةِ إِلَى حَدِّ اَلتَّهْوِينِ وَ ذَهَابِ اَلْمُرُوَّةِ وَ ضَبْطُهُ إِذَا هَمَّ بِالْجُوعِ وَ اَلظَّمَإِ فَإِنَّ اَلشِّبَعَ اَلْمُنْتَهِيَ بِصَاحِبِهِ إِلَى اَلتُّخَمِ مَكْسَلَةٌ وَ مَثْبَطَةٌ وَ مَقْطَعَةٌ عَنْ كُلِّ بِرٍّ وَ كَرَمٍ وَ إِنَّ اَلرَّيَّ اَلْمُنْتَهِيَ بِصَاحِبِهِ إِلَى اَلسُّكْرِ مَسْخَفَةٌ وَ مَجْهَلَةٌ وَ مَذْهَبَةٌ لِلْمُرُوَّةِ. ⬅ و امّا حقّ‌ دست تو اين است كه آن را به سوی حرام دراز مكنى كه با اين كار مستوجب كيفر خداوند در آخرت و گرفتار ملامت و سرزنش مردم در دنيا مى‌گردى. و از امورى كه خداوند بر آن دو واجب فرموده كوتاهش مسازی، 👈👈 بلكه آن را با پرهيز از اشتغال زیاد به امور مباح و اصرار بر مستحبّات، عزيز و گرامى بدار. پس چون در دنيا پرهيز نمود و شريف شد، مستوجب پاداش نيكوى آخرت گردد. و امّا حق شكمت اين است كه آن را ظرفى براى حرام-اندك يا بسيار- قرار ندهی، و حتى در حلال آن نيز ميانه‌روى كنى، و آن را از حدّ تقويت (با رعایت میانه‌روی در خوراک) به حدّ حقارت و ناجوانمردى (به واسطه پُرخوری) مرسانى، و چون از گرسنگى و تشنگى بی‌قرارى نمود و آشفته شد، بر آن مسلّط‍‌ باشی. زيرا آن سيرى كه صاحبش را مبتلا به مرض سوء‌هضم سازد كاهلى آوَرَد و سستى و واماندگى، و موجب دورى انسان از هر احسان و مروّت مى‌شود. و بى‌شكّ‌ آن سيراب‌شدنى كه شكم صاحبش را انباشتۀ از آب نمايد، كم عقلى آوَرَد و نادانى، و مردانگى را نيز دور مى‌سازد. 📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): فرازی از رساله‌ی حقوق امام سجاد علیه السلام، ص۲۵۵ @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ ﴿۲۶﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لَا تَبْتَذِلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ فَأَسْتَرْزِقَ أَهْلَ رِزْقِكَ، وَ أَسْتَعْطِيَ شِرَارَ خَلْقِكَ، فَأَفْتَتِنَ بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي، وَ اُبْتَلَي بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ دُونِهِمْ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ. ﴿۳﴾ وَ انْظُرْ إِلَيَّ وَ انْظُرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي، فَإِنَّكَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى نَفْسِي عَجَزْتُ عَنْهَا وَ لَمْ أُقِمْ مَا فِيهِ مَصْلَحَتُهَا، وَ إِنْ وَكَلْتَنِي إِلَى خَلْقِكَ تَجَهَّمُونِي، وَ إِنْ أَلْجَأْتَنِي إِلَى قَرَابَتِي حَرَمُونِي، وَ إِنْ أَعْطَوْا أَعْطَوْا قَلِيلًا نَكِداً، وَ مَنُّوا عَلَيَّ طَويِلاً، وَ ذَمُّوا كَثيِراً. ﴿۴﴾ فَبِفَضْلِكَ اللَّهُمَّ فَأَغْنِنِي وَ بِعَظَمَتِكَ فَانْعَشْنِي وَ بِسَعَتِكَ فَابْسُطْ يَدِي وَ بِمَا عِنْدَكَ فَاكْفِنِي. ⬅ خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و آبرویم را با توانگری حفظ کن و قدر و منزلتم را به واسطه‌ی ابتلا به تنگدستی پست مفرما که از روزی‌خوارانت روزی بخواهم و از بَدان و اشرار آفریده‌هایت، عطایی درخواست کنم؛ تا به سپاسگزاری کسی که عطایم می‌کند، گرفتار شوم؛ و به سرزنش کسی که از عطا کردن به من باز می‌ایستد، دچار گردم؛ و حال آن‌که (در ورای این منع و عطای ظاهری این اشخاص)، تو متولّی عطا کردن به من و منع‌ کردن از من هستی، نه دیگران. خداوندا در همه‌ی امورم با رحمتت به من نظر کن، چرا که اگر مرا به خودم واگذاری از انجام آن‌ها عاجز و ناتوانم و آنچه مصلحت من در آن است را انجام ندهم و اگر مرا به خلق خویش واگذاری، بر من رو تُرش کنند و روی‌گردان شوند و اگر مرا به نزدیکانم واگذاری، مرا محروم نمایند، اگر هم عطایی کنند، عطایشان اندک و ناگوار است همراه با منتی طولانی و مذمّت بسیار. پس خداوندا، به فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مرا بی‌نیاز گردان و به بزرگی‌ات مرا بلندمرتبه گردان و به توانگری‌ات دستم را در امور مالی و مادی بگشای و به واسطه‌ی آنچه نزد توست مرا از دیگران بی‌نیاز گردان. 📚 صحیفه سجادیه: فراز ۲۶ از دعای بیستم و فرازهای ۳ و ۴ از دعای بیست و دوم @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ شیعیان از ولی نعمت خود صله گیرید... 💠 حضرت امام رضا عليه السلام درباره فرزندشان حضرت جواد علیه السلام: 📚 هذَا الْمَوْلُودُ الَّذي لَمْ يولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلي شيعَتِنا مِنْهُ. ⬅️ این مولودی است که با برکت‏‌تر از او برای شيعيان ما زاده نشده است. 📚 الكافی: ج۱، ص۳۱۲ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله عليه: 🔸کسی از تو محروم نشود🔸 💎 اگر کسی وضع زندگی‌اش خوب نیست، از امام جواد علیه السلام حاجت بگیرد. امام جواد عليه السلام مدینه بود. امام رضا علیه السلام در ایران و در مرو بود. برای امام رضا عليه السلام خبر آوردند که خادم‌ها هر وقت می‌خواهند پسرشان را از خانه خارج کنند از در پشتی می‌برند تا فقرا نفهمند که ایشان دارد می‌رود و درخواستی بکنند. 💎 حضرت نامه‌ای به پسرش امام جواد عليه السلام نوشت: «(يَا أَبَا جَعْفَرٍ بَلَغَنِي أَنَّ الْمَوَالِيَ إِذَا رَكِبْتَ أَخْرَجُوكَ مِنَ الْبَابِ الصَّغِيرِ... (الكافي: ج۴، ص۴۳) به من رسیده است که خادمان، تو را از درب كوچك خارج می‌كنند... به حق من بر تو که بیرون نروی مگر از درب بزرگ و همراه خودت درهم و دینار فراوان بردار و هر کس در راه از تو درخواست کرد به او عطا کن». این سفارش بابایش است که کسی از تو محروم نشود! از این جهت وقتی محتاج هستی، گرفتار هستی، کمبود داری برو سراغ امام جواد علیه السلام. 💎 دو رکعت نماز برای امام جواد عليه السلام بخوانید و از ایشان بخواهید گرفتاری‌هایتان را رفع کند. خدا برای ما، دوازده امام گذاشته. «قد علم کل أناس مشربهم؛ هر گروهی بدانند از کجا آب می‌خورند». آن که بدهکار است بداند مَشربش امام جواد عليه السلام است؛ مَشکش را برود آن جا پر بکند. فقه می‌خواهد برود سراغ امام صادق عليه السلام و... @haerishirazi 🔷 در كتاب مفاتيح الجنان (فصل هفتم، ص ۱۱۰) مرحوم شيخ عباس قمی، دعای توسلی ذكر كرده‌اند كه مورد توجّه و تأكيد ويژه عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه بوده؛ ايشان در كتاب شريف انيس الصادقين در خصوص اين دعای توسل چنين بيان داشته‌اند: ⬅️ با هر فقره از اين دعا به يکی از معصومين عليهم السلام برای حاجت مذکور در آن فقره، می‌توان جداگانه توسل جست؛ مثلاً برای شفای مريض به حضرت موسي بن جعفر عليهما السلام متوسّل شده، [اين فقره از دعا را می‌خوانيم و] می‌گوييم: اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ عافَيْتَنى بِه فى جَميعِ جَوارِحى ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ يا جَوادُ يا کَريمُ و برای سلامتی در سفر، به امام رضا عليه السلام متوسّل شده و [اين فقره از دعا را می‌خوانيم و] می‌گوييم؛ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِيِّکَ الرِّضا عَلِىِّ بْنِ مُوسى عَلَيْهِ السَّلام اِلاّ سَلَّمْتَنى بِه فى جَميعِ اَسْفارى فِى الْبَرارى وَ الْبِحارِ وَ الْجِبالِ وَ الْقِفارِ... پس از کلمه‌ی «سَلَّمْتَنى بِه» می‌‌توان جمله‌ی «وَ ما مَعى وَ مَنْ مَعى» را افزود تا همراهان نيز مشمول آن گردند. در اين توسل، خدا را به حق آن بزرگواران قسم می‌‌دهيم و چون لازمه‌اش اين است که انسان حق آنان را شناخته باشد، خواصّ بهتر می‌توانند از اين توسل بهره ببرند. 📚 انيس الصادقين: فصل دعاها، بخش۴ 🔷 همچنين در كتاب منتهی الآمال شيخ عباس قمی در خصوص فقره مختص به امام جواد عليه السلام در دعای‌ توسل فوق الذكر چنين بيان داشته‌اند: ⬅️ علما روزها را دوازده ساعت بخش كرده‌اند و هر ساعتى را به امامى نسبت داده‌اند و ساعت نهم روزها متعلّق به حضرت جواد عليه السلام است... و توسل به آن حضرت در اين ساعت براى وسعت رزق نافع است، و شايسته است كه در توسّل به آن حضرت اين بخش از دعای توسل را بخواند: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِكَ، وَوَسَّعْتَ عَلَىَّ رِزْقَكَ، وَأَغْنَيْتَنِى عَمَّنْ سِواكَ، وَجَعَلْتَ حاجَتِى إِلَيْكَ، وَقَضاها عَلَيْكَ، إِنَّكَ لِمَا تَشاءُ قَدِيرٌ؛ خدایا! از تو می‌خواهم به حق ولیت محمّد بن علی [امام جواد عليه‌السلام] (درود خدا بر ايشان) که بر من از سر فضلت با وجود آنكه استحقاقش را ندارم ببخشی و عطا كنی و بر من تفضّل كنی و به جهت وسعت و گستردگی لطف و محبتت، روزی‌ات را بر من فراوان سازی و از غیر خودت مرا بی‌نیاز گردانی و حاجتم را در بارگاه خود قرار دهی و برآوردنش را به عهده خود گذاری، كه به راستی تو بر هر آنچه بخواهی توانایی. بعضى گفته‌اند: اين دعا بعد از هر نماز به جهت اداء دين مجرب است. 📚 منتهی الآمال: ج۲، ص۳۷۲ 🔆 ولادت با سعادت و موفور السرور جواد الائمه ابن الرضا امام محمد تقی علیهما السلام تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
✳️ برای فرج و گشایش امر... 💠 حضرت امام جواد علیه السلام: ✅ كَتَبَ مُحَمَّدُ بْنُ حَمْزَةَ اَلْغَنَوِيُّ إِلَيَّ يَسْأَلُنِي أَنْ أَكْتُبَ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي دُعَاءٍ يُعَلِّمُهُ يَرْجُو بِهِ اَلْفَرَجَ فَكَتَبَ إِلَيَّ أَمَّا مَا سَأَلَ مُحَمَّدُ بْنُ حَمْزَةَ مِنْ تَعْلِيمِهِ دُعَاءً يَرْجُو بِهِ اَلْفَرَجَ فَقُلْ لَهُ يَلْزَمُ: يَا مَنْ يَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لاَ يَكْفِي مِنْهُ شَيْءٌ اِكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي ...فَإِنِّي أَرْجُو أَنْ يُكْفَى مَا هُوَ فِيهِ مِنَ اَلْغَمِّ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ تَعَالَى فَأَعْلَمْتُهُ ذَلِكَ فَمَا أَتَى عَلَيْهِ إِلاَّ قَلِيلٌ حَتَّى خَرَجَ مِنَ اَلْحَبْسِ. ⬅️ على بن مهزيار نقل می‌کند كه: «محمد بن حمزه غنوى» به من نوشت و از من خواست كه به امام جواد عليه السّلام بنويسم كه به او دعائى بياموزد و به وسيلۀ آن اميدوار فرج باشد. حضرت در پاسخ من نوشت: امّا آنچه محمد بن حوزه خواسته كه به او دعائى آموخته شود براى فرج و گشايش، به او بگو ملازم اين دعا باشد: يَا مَنْ يَكْفِي مِنْ كُلِّ شَيْءٍ وَ لاَ يَكْفِي مِنْهُ شَيْءٌ اِكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي. كه من اميدوارم از غم و گرفتارى خود كفايت شود ان‌شاءاللّه تعالى. علی بن مهزیار گوید: من اين دعا را به او اعلام كردم و اندكى بر او نگذشت كه از زندان بيرون آمد. 📚 الکافی (ثقة، الاسلام کلینی): ج۲، ص۵۶۰ 🔷 این دعای شریف از حضرت امام جواد علیه السلام از توصیه‌های عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی برای فرج و گشایش امر بود که در کتاب انیس الصادقین نیز ذکر شده است. 🔆 ولادت موفور السرور ابن الرضا حضرت جواد الائمه علیهما السلام بر همه شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَطْعُنُ فِي عَيْنِ مُؤْمِنٍ إِلاَّ مَاتَ بِشَرِّ مِيتَةٍ وَ كَانَ قَمِناً أَنْ لاَ يَرْجِعَ إِلَى خَيْرٍ. ⬅️ هيچ انسانی چشم در چشم مؤمن در مقابل رویش به او طعنه نزند، جز اين‌كه به بدترين مرگ بميرد و سزاوار باشد كه به خير برنگردد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۶۱ 🔹 همراه صحبت‌ بسیار شنیدنی مرحوم فاطمی‌نیا رحمت الله علیه در این خصوص... @justhadis110
هدایت شده از سیّد میثم
هدایت شده از صادق مرادی
‍ ‍ 💠خواندن دعای مجیر در "ایام البیض" ⬅️عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه: ↩️خواندن دعای مجیر در ایام البیض (ماه مبارك رمضان) (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) را فراموش نكنید، زیرا گناهان به واسطۀ خواندن دعای مجیر در این سه روز بخشیده می‌شود. ⬅️خواندن این دعا در ماه‌های دیگر هم برای رفع مرض و بیماری و ادای قرض موثر است. ⬅️بنده خواندن این دعا را به همه دوستان سفارش می‌كنم زیرا برای رفع غم و غصه عجیب است. ⬅️کسانی كه گرفتاری و ناراحتی دارند، پس از خواندن دعای مجیر، دعای یا مَنْ تُحَلُّ (دعای هفتم صحیفه سجادیه) را هم بخوانند. 🗓95-05-21 ✅@safine_s
هدایت شده از Ali Mesbahi
🔆 تقدیم به مناسبت ولادت نفس نفیسِ پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله مولی امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیهما‌السلام. ✳️ بدون ولایت امیرالمؤمنین (ع) حتی به پیامبر (ص) راهی نیست، تا چه رسد به رسیدن به توحید... ⬅️ به گواه روایات معتبر شیعه[1] و سنی[2]، اولین مخلوق خداوند (صادر اولِ ذات باری‌تعالی) و حجاب اقرب و نزدیک‌ترین مخلوق به خداوند[3] حقیقت نوری نبی اکرم (ص) است[4]. و حقیقت نوری ایشان به گواه قرآن کریم، واسطه‌ی فیض خداوند به ما سوی الله هستند[5]. یعنی خداوند اراده کرده است که هر فیضی به هر مخلوقی بخواهد برسد باید از مجرای نبی اکرم (ص) عبور کند. از سوی دیگر به گواه آیه‌ی مباهله[6] و روایات تفسیری ذیل آن در منابع معتبر شیعه و سنی[7]، نزدیک‌ترین مخلوق به نبی اکرم (ص) که در حکم نفس و جان پیامبر (ص) هستند، وجود مقدّس امیرالمؤمنین (ع) است[8] و طبق حدیث مشهور و متواتر در نزد شیعه و سنی منقول از نبی اکرم (ص) که می‌فرمایند: «من شهر علم هستم و علی باب آن است و احدی نمی‌تواند وارد این شهر علم شود مگر از طریق باب آن[9].» هیچ کس به وجود نبی اکرم (ص) راه ندارد، مگر از طریق پذیرش ولایت مولی علی (ع) که باب معرفت نبی اکرم (ص) هستند. بر این اساس، برای معرفت خداوند راهی وجود ندارد، مگر از طریق معرفت نبی‌ اکرم (ص) و برای معرفت نبی اکرم (ص) نیز راهی وجود ندارد مگر از طریق معرفت مولی علی (ع) و لازمه‌ی معرفت ایشان هم پذیرش ولایت ایشان و اولاد طاهرینشان (ع) است[10]. این حقیقت در قرآن کریم نیز ذکر شده است. در آیه‌ای از قول نبی اکرم بیان شده: من اجر رسالتی نمی‌خواهم مگر مودّت ذ‌ی‌القربی[11]. در آیه‌‌ای‌ دیگر نیز بیان شده: من اجر رسالتی نمی‌خواهم مگر از کسی که بخواهد راهی به سمت پروردگار اتخاذ نماید[12]. این دو آیه کنار هم، یعنی جز از طریق مودّت ذی‌القربی، راهی به سمت خداوند وجود ندارد[13]. روایات شیعه[14] و سنی[15] نیز بیان کرده‌اند که مصداق انحصاری ذی‌القربی در این آیات که مودّتشان واجب گشته، مولی علی و امامان معصوم (ع) از نسل ایشانند. بر اساس این مقدّمات که مبتنی بر آیات قرآن و منابع مهم اهل سنت بیان شد، مشخص می‌شود که بدون ولایت، به هیچ وجه نمی‌توان به توحید رسید. به همین جهت، رسیدن به توحید برای کسانی که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را نپذیرفته‌اند، از نظر تکوینی امکان ندارد، زیرا وجود امام علیه‌السلام مقدّم بر همه و واسطه‌ی خدا و خلق و محیط بر عالم است. بدون ولایت ائمه (ع) حتی از پیامبر اکرم (ص) نیز نمی‌توان استفاده کرد؛ چرا که همان‌طور که بیان شد وقتی نبی اکرم (ص) در روایت متواتر معتبر از نظر شیعه و سنی می‌فرمایند: «أنا مدینة العلم و علی بابها فمن أراد المدینة و الحکمة فلیأتها من بابها[16].» بدون ولایت اصلاً به پیامبر (ص) راهی نیست، تا چه رسد به اینکه به توحید برسند. لذا کسانی که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را نپذیرفته‌اند و مدعی عرفان توحیدی هستند، از خیالات خودشان استفاده می‌کنند، نه از وجود شریف پیامبر (ص)، مگر آن‌هایی که به ظاهر ولایت علی (ع) را ندارند، ولی در باطن شیعه باشند (یا شیعه شده باشند) و از روی تقیه تشیّع خود را مخفی کرده‌اند. 🌐 لینک آیات، روایات و توضیحات تفصیلی پانویس‌ها 📚 منابع: [1] علل الشرایع (صدوق): ج۱، ص۵ [2] از منابع اهل سنت: الفتاوى الحديثية (هيتمی): ج۱، ص۴۴ [3] کافی (کلینی): ج۱، ص۱۴۵ [4] کفایة الاثر (خزّاز قمی): ج۱، ص۱۷۱ و ص۱۷۰ - عوالی اللئالی (ابن ابی‌جمهور): ج۴، ص۹۹ [5] (توبه:۵۹و۷۴) - کنز الفوائد (کراکجی): ج۲، ص۳۶ [6] آل‌عمران:۶۱ [7] از منابع اهل سنت: مجمع الزوائد (هیتمی): ج۹، ص۱۲۸ - صحيح مسلم: ج۴، ص۱۸۷۱ [8] فصول المختارهْ (شیخ مفید): ص۳۸ [9] از منابع اهل سنت: مستدرک على الصحیحین (حاکم نیشابوری): ج۳، ص۱۳۸ - از منابع شیعه: مناقب (ابن شهر آشوب): ص۸۰ [10] کافی (کلینی): ج۱، ص۱۴۵ [11] شوری:۲۳ [12] فرقان:۵۷ [13] إقبال الأعمال (سید بن طاووس): ص۲۹۶ [14] کافی (کلینی): ج۱، ص۴۱۳ [15] از منابع اهل سنت: فضائل الصحابه (احمد بن حنبل): ج۲، ص۶۶۹ [16] احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۷۵ @justhadis110
❇️ فَلاٰ تُمٰارِ فِيهِمْ إِلاّٰ مِرٰاءً ظٰاهِراً (کهف:۲۲) ديگر با آن‌ها در‌باره‌ی این‌ها محاجه مكن، مگر محاجه‌اى كه در آن اصرار نباشد، و يا محاجه‌اى كه حجت آنان را از بين ببرد. 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ إِیَّاکُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَهًَْ فَإِنَّهُمَا یُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَی الْإِخْوَانِ وَ یَنْبُتُ عَلَیْهِمَا النِّفَاقُ. ⬅️ از مجادله و ستیزه بپرهیزید که دل‌های دوستان و برادران را بیمار می‌کنند و نفاق را می‌رویانند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ لَا تُمَارِیَنَ حَلِیماً وَ لَا سَفِیهاً فَإِنَّ الْحَلِیمَ یَقْلِیکَ وَ السَّفِیهَ یُؤْذِیکَ. ⬅️ نه با بردبار دانا مراء و جدال کن و نه با سفیه نادان، چرا که انسان بردبار، کینه شما را در دل می‌گیرد و سفیه نادان تو را آزار می‌دهد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۱ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَرْبَعُ خِصَالٍ تُمِیتُ الْقَلْبَ: ...وَ مُمَارَاهًُْ الْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ یَقُولُ وَ لَا یَرْجِعُ إِلَی خَیْرٍ... ⬅️ چهار خصلت دل را می‌میراند. ...و مجادله با شخص احمق که پشت سر هم می‌گوید و حق را نمی‌پذیرد... 📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۲۸ 🔷 علامه طباطبایی رضوان الله علیه: ✅ إن المحاجة مع من ينكر الضروري لا تكون إلا مرائاً و لجاجاً في البحث. ⬅️ کسى که منکر امور ضرورى و بدیهى است، بحث با او جدال و لجاج است نه بحث معقول. 📚 الميزان في تفسير القرآن (علامه طباطبایی): ج۳، ص۱۲۲ http://lib.eshia.ir/12016/3/122 ترجمه تفسیر المیزان: ج۳، ص۱۹۲ http://lib.eshia.ir/50081/3/192 @justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ ﴿۱۳﴾ عَالِمٍ لَيْكَ، ...أَنَّ أَحَبَّ عِبَادِكَ إِلَيْكَ مَنْ تَرَكَ الاِسْتِكْبَارَ عَلَيْكَ، وَ جَانَبَ الْاِصْرَارَ، وَ لَزِمَ الاِسْتِغْفَارَ. ﴿۱۴﴾ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ أَنْ أَسْتَكْبِرَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ، وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا قَصَّرْتُ فِيهِ، وَ أَسْتَعِينُ بِكَ عَلَى مَا عَجَزْتُ عَنْهُ. ⬅️ (۱۳) می‌‌دانم که: ...محبوب‌ترین بندگانت نزد تو کسی است که از استکبار نسبت به تو (و دین تو و اولیای تو) دست بردارد و از پافشاری بر گناه دوری کند و استغفار را بر خود واجب بداند. (۱۴) و من از این که در برابرت استکبار بورزم، بیزارم؛ و از این که بر گناه پافشاری ورزم، به تو پناه می‌آورم؛ و نسبت به آنچه کوتاهی کردم، از تو آمرزش می‌خواهم؛ و بر آنچه از انجامش ناتوانم، از تو یاری می‌طلبم. 📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای دوازدهم @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا اَلْعُرْجَةَ عَلَى اَلدُّنْيَا... فَقَطِّعُوا عَلاَئِقَ اَلدُّنْيَا وَ اِسْتَظْهِرُوا بِزَادِ اَلتَّقْوَى. ⬅️ خدا شما را رحمت كند، آماده شويد كه شما را براى كوچ كردن دعوت كرده‌اند، ميل ماندن در دنيا را كم كنيد... پس تعلقات دنيا را از خود قطع كنيد، و به توشۀ تقوا، پشت خود را قوى گردانيد. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از خطبه ۲۰۴ @justhadis110 🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه: 🔘 «تعلقات» ⬅️ يكى از خطراتى كه شديداً اهل دنيا را، به خصوص هنگام جان دادن تهديد مى‌كند این است که: ▫️وقتى انسان به زندگى، خانه، ماشين، زن و فرزند، جاه و مقام و يا هر چيز ديگر علاقه‌مند باشد، ▫️شياطين هنگام مرگ به او حمله كرده، مى‌گويند: ببين، خداست كه بين تو و آن چيزهايى كه دوست دارى جدايى مى‌اندازد. ▫️آن‌گاه اگر - نستجير بالله - در دلش محبت دنيا بر محبت خداوند غلبه داشته باشد، به خداوند عناد مى‌ورزد. ▫️چون طبيعت انسان چنين است كه با هر كس كه او را از محبوبش جدا كند عداوت پيدا مى‌كند. ▫️و اگر بغض پيدا شد، انسان با حالت كفر از اين دنيا مى‌رود؛ زيرا بغض خدا كفر محض است. ▫️و به همين جهت است كه پيوسته دستور داده‌اند محبت دنيا را از دل خود بيرون كنيد. 🔘 خداوند متعال مى‌فرمايد: ❇️ قلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْوَاجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَهَا وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِۗ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ (توبه:۲۲) بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالی كه به دست آورده‌ايد، و تجارتی كه از كساد شدنش می‌ترسيد، و خانه‌هایی كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب‌تر است، در انتظار باشيد كه خداوند فرمان عذابش را بیاورد؛ و خداوند گروه فاسقان را هدايت نمی‌كند. ❇️ ▫️درست است كه انسان در اين دنيا نمى‌تواند تعلّق نداشته باشد، لكن هميشه بايد سعى كند تعلّقاتش را در طول محبت به خداوند متعال قرار داده، و محبتش به خدا فوق آن تعلقات باشد. ▫️ تا هرگاه تضادّى بين آنها پيش آمد بتواند محبت خدا را ترجيح دهد. ▫️از خدا مى‌خواهيم كه چنين توفيقى به همه ما عطا فرمايد. 📚 سفینة الصادقین: فصل رأفت بی‌انتهای خدای مهربان، ص۴۷۷ 💠 @sadeghin_ir
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ... إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ. ⬅️ هر گاه بخواهی بدانی که در تو خیری هست، به دلت نظر کن، اگر اهل طاعت خدا را دوست و اهل معصیت خدا را دشمن دارد، در تو خیر است و خدا هم تو را دوست دارد. ولی اگر اهل طاعت خدا را دشمن و اهل معصیت خدا را دوست دارد، در تو خیر نیست و خدا نیز تو را دشمن دارد. و هر کسی همراه دوست خویش است. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۲۶ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَعْلَمَ أَ مُحِبٌّ لَنَا أَمْ مُبْغِضٌ فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ... وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ وَلِيَّنَا فَلَيْسَ بِمُحِبٍّ لَنَا. ⬅️ هر کس دوست دارد که بداند آیا دوستدار ماست یا دشمن ما، قلب خود را بیازماید (و به دل خود رجوع کند) اگر دوست ما را دوست بدارد، پس دشمن ما نیست و اگر دوست ما را دشمن بدارد، پس دوستدار ما نیست. 📚 امالی (شیخ مفید): ص۳۳۴ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ الرَّجُلُ على دينِ خَليلِهِ، فَليَنظُر أحَدُكُم مَن يُخالِلُ.1⃣ مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا يَومَ القِيامَةِ، ولَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ حَجَرًا لَحَشَرَهُ اللّه ُ مَعَهُ.2⃣ ⬅️ انسان، به دين دوست خویش است. پس هر يك از شما بايد بنگرد كه با چه كسى دوستى مى‌كند. هر كه ما را دوست بدارد، روز قيامت با ما خواهد بود. انسان حتى اگر سنگى را دوست بدارد، خداوند او را با همان سنگ محشور مى‌كند. 📚 منابع: 1⃣ امالی (شیخ طوسی): ص۵۱۸ 2⃣ امالی (شیخ صدوق): ص۱۷۴ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ ...هَيْهَاتَ كَذَبَ مَنِ اِدَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ يَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا. ⬅️ امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که به ایشان گفت: فلانی ولایت شما را دارد ولی نسبت به برائت از دشمنانتان سست است، فرمود: دروغ می‌گوید آن‌که مدعی ولایت و محبت ماست، ولی از دشمن ما بیزاری نمی‌جوید. 📚 السرائر (ابن ادریس حلّی): ج۳، ص۶۴۰ ❇️ لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ﴿مجادله:۲۲﴾ هرگز نمی‌یابی مردمی را كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏‌اند دوست بدارند، هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا خویشان آنان باشند. ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿توبه:۲۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند [آنان را] به دوستى مگيريد و هر كس از ميان شما آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمكارانند. ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿مائده:۵۷﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، كسانى را كه دين شما را به ريشخند و بازى گرفته‏‌اند [چه] از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [چه از] كافران دوست [خود] مگيريد و اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد. ❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ... وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ ﴿ممتحنه:۱﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى مگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد و حال آن‌كه قطعاً به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند... هر كس از شما چنين كند قطعاً از راه درست منحرف گرديده است. ✅ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿مائده:۵۱﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى‌نمايد. @justhadis110