eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
327 دنبال‌کننده
46 عکس
43 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
AudioCutter_1401-11-15= سخنرانی جلسه حاج آقا اردستانی.mp3
384.6K
✳️ اصل و حقیقت عمل صالح و شرک چیست؟! ❇️ ...مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) هر كس به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند. ❇️ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ: «فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صٰالِحاً وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» قَالَ: اَلْعَمَلُ اَلصَّالِحُ اَلْمَعْرِفَةُ بِالْأَئِمَّةِ، «وَ لاٰ يُشْرِكْ بِعِبٰادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» اَلتَّسْلِيمُ لِعَلِيٍّ لاَ يُشْرِكُ مَعَهُ فِي اَلْخِلاَفَةِ مَنْ لَيْسَ ذَلِكَ لَهُ وَ لاَ هُوَ مِنْ أَهْلِهِ. ⬅️ سماعة بن‌ مهران می‌گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه: «فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً (کهف:۱۱۰) بايد كارى شايسته انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.» پرسیدم. حضرت فرمود: مقصود از عمل صالح، معرفت و شناخت ائمّه علیهم السلام است، و مقصود از «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَد * و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند.»، یعنی تسلیم‌ ولایت علی علیه السلام بودن و اینکه کسی را که خلافت برای او نیست و اهل آن نمی‌باشد را با آن حضرت شریک قرار ندهد.» 📚 تفسیر عیاشی: ج۲، ص۳۵۳ 🔷 همراه با بیان برخی نکاتی که عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه در این خصوص ذکر می‌کردند... @justhadis110
✳️ احادیث و نکاتی ارزشمند و کاربردی پیرامون ماه عظیم شعبان👇 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ شعبان شهري، ... فمن صام شهري كنت له شفيعا يوم القيامة.1⃣ ⬅️ شعبان ماه من است ... هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز او خواهم بود. 💠 داود رقّی از اصحاب خاص حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره بهترينِ اعمال در ماه شعبان از ايشان پرسيد، حضرت در پاسخ فرمود: ✅ الصَّدَقَةُ وَ الِاسْتِغْفَارُ وَ مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي شَعْبَانَ رَبَّاهَا اللَّهُ تَعَالَى كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَافِيَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ قَدْ صَارَ مِثْلَ أُحُدٍ.2⃣ ⬅️ و (افضل اعمال اين ماه هستند). هر که در این ماه صدقه دهد خداوند آن را پرورش می‌دهد (و بزرگ می‌كند و به كمال می‌رساند)، همچنان که یکی از شما بچه شترش را تربیت می‌کند تا آنکه در روز برسد. 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ مَنْ صَامَ يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ وَ الْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ.3⃣ ⬅️ هر كس روز دوشنبه و روز پنج‌شنبه از ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند ۲۰ حاجت از حاجات دنيوی و ۲۰ حاجت از حاجات اخروريش را برآورده می‌سازد. 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ✅ مَنْ تَصَدَّقَ فِي شَعْبَانَ بِصَدَقَةٍ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ.4⃣ ⬅️ هر که در ماه شعبان، حتی به اندازه‌ی صدقه بدهد، خداوند بدنش را بر آتش حرام می‌فرماید. ⛔️👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇⛔️ ✳️ اگر گرفتار وسوسه هستید👇 💠 مولا اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ.5⃣ ⬅️ روزه ماه شعبان سینه و غم‌ها و نگرانی‌های قلب را . ⛔️👆👆👆👆👆👆👆👆👆👆⛔️ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْعِيدِ وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ.6⃣ ⬅️ هر كس شب عيد فطر و را زنده بدارد (و به عبادت مشغول باشد) روزی كه قلوب می‌ميرند، قلبش نخواهد مُرد. ✳️ اگر به دنبال داشتن ماه رمضانی پربرکت هستید👇 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله عليه و آله: ✅ إِنَّمَا سُمِّيَ شَعْبَانَ لِأَنَّهُ يَتَشَعَّبُ فِيهِ أَرْزَاقُ الْمُؤْمِنِينَ لِرَمَضَانَ وَ هُوَ شَهْرُ الْعَمَلِ فِيهِ تُضَاعَفُ الْحَسَنَةُ سَبْعِينَ.7⃣ ⬅️ به‌راستی كه شعبان، به اين نام ناميده شده به اين دليل كه در ماه از اين ماه منشعب می‌شود و اين ماه ماه عمل است كه كار نيك در آن پاداش می‌گيرد. 📚 منابع: 1⃣ بحارالانوار: ج۹۴، ص ۸۳ 2⃣ اقبال الاعمال: ج۲، ص۶۸۵ 3⃣ اقبال الاعمال: ج۳، ص ۳۱۰ 4⃣ عیون أخبار الرضا: ج۲، ص۲۳۱ 5⃣ خصال: ج۱، ص۶۱۲ 6⃣ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: ج۱، ص۷۷ 7⃣ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال: ج۱، ص۶۳ ✳️ نکاتی ارزشمند پیرامون ماه عظیم شعبان از عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی اعلی الله مقامه: (در تاریخ ۹۵/۲/۱۸) 1⃣ همان اعمالی که در مفاتیح گفته شده هر مقدارش را که انسان بتواند انجام بدهد، خوب است، منتهی باید حضور قلب داشته باشد. 2⃣ بهترینِ همه‌ی اعمال در این ماه، همان «صلوات» است، چون هر عملی قبولی‌اش با صلوات است ولی صلوات، . 3⃣ برای کسی که اهل درک باشد و را بفهمد و حال داشته باشد، بهترین اعمال، خواندن این مناجات است. چون امیر المؤمنین و ائمه علیهم السلام آن را می‌خواندند. 4⃣ این ماه، ماه پیامبراکرم (صلوات الله علیه و آله) است و [مناسب است که انسان بعد از خواندن این ادعیه...] مابقی‌ وقت خود را صرف فرستادن صلوات کند. همچنین: 5⃣ صدقه 6⃣ استغفار 7⃣ روزه 8⃣ خواندن دعای: اللهم صل علی محمد و آل محمد شجرة النبوة و موضع الرسالة... هر روز و شب نیمه‌ی شعبان. @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
° 💠 فرمایشات عالم ربّانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه 🔘 « حُسَیْنٌ مِنّی وَ أنَا مِنْ حُسَیْنٍ » ⬅️ نکته ای از کلام رسول اکرم (ص) در حدیث شریف: « حُسَیْنٌ مِنّی وَ أنَا مِنْ حُسَیْنٍ » ⬅️ اشاره مرحوم وفایی ( در منظومه حدیث کسا ) در خطاب رسول اکرم (ص) به امام حسین علیه السلام: ▫️تو خود مایهٔ افتخار منی « به هر دو سرا اعتبار منی » ⬅️ داستان شخصی که در نجف زندگی می کرد اما آخر عمرش به کربلا رفت ▫️امام حسین (ع) رحمت واسعه ی الهی است ۱۵ 💠 فهرست فرمایشات تصویری 💠 @sadeghin_ir
✳️ زنگِ درب بهشت، چه صدایی دارد؟ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحَ مِنَ الذَّهَبِ فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّحِیفَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ یَا عَلِی. ⬅️ کوبه‌ی درب بهشت از جنس یاقوت سرخ است و صفحه‌اش از طلا. وقتی کوبه‌ی در به صفحه می‌خورد، صدا می‌‌زند: یا علی! 📚 امالی (شیخ صدوق): مجلس۸۶، حکمت۱۳، ص۴۷۱ 🔷 آیت الله جوادی آملی، از زبان بزرگْ مفسر جهان اسلام، می‌گوید: ⬅️ مرحوم علاّمه طباطبایی رضوان الله علیه در شرح این حدیث و این که چرا صدای کوبه‌ی درب بهشت "یا علی" است می‏فرمودند: مهمان وقتی به خانه‏‌ای می‏‌رود، صاحب‌خانه و میزبان را صدا می‏‌زند؛ اگر صاحب‏خانه نام معینی داشته باشد، مهمان همان نام معیّن را می‏‌بَرَد. صاحب بهشت و مهماندار و میزبان بهشت، علی‏ بن ابی ‏طالب علیهما السلام است؛ از این رو، صدای کوبه دربِ بهشت هم «یا علی» است. چون هر کس به بهشت می‏‌رود در سایه هدایت و رهبری این خاندان و مهمان این خاندان است. اگر این انوار طیّبه نبودند، کسی راه بهشت را طیّ نمی‏‌کرد. 📚 اسرار عبادت (عبدالله جوادی آملی): ص۱۹۷ https://lib.eshia.ir/10939/1/197 @justhadis110
✳️ ای دل! غمگین مباش که مولای ما علیست... چه مولایی: 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه‌ی خطاب به مالک اشتر به عنوان والی مصر: ✅ مِن كتابٍ كَتَبَهُ للأشتَرِ لَمّا وَلّاهُ على مِصرَ: ...ثُمّ اختَرْ لِلحُكمِ بينَ الناسِ أفضَلَ رَعِيَّتِكَ في نَفسِكَ، ممَّن لا تَضيقُ بهِ الاُمورُ، ولا تُمَحِّكُهُ الخُصومُ، ولا يَتَمادى في الزَّلَّةِ، ولايَحصَرُ مِنَ الفَيءِ إلَى الحَقِّ إذا عَرَفَهُ، ولا تُشرِفُ نَفسُهُ على طَمَعٍ، ولا يَكتَفي بأدنى فَهمٍ دونَ أقصاهُ، وأوقَفَهُم في الشُّبُهاتِ، وآخَذَهُم بالحُجَجِ وأقَلَّهُم تَبَرُّما بمُراجَعَةِ الخَصمِ، وأصبَرَهُم على تَكشُّفِ الاُمورِ، وأصرَمَهُم عِند اتِّضاحِ الحُكمِ، مِمّن لا يَزدَهيهِ إطراءٌ، ولا يَستَميلُهُ إغراءٌ، واُولئكَ قَليلٌ، ثُمّ أكثِر تَعاهُدَ (تَعهُّدَ) قَضائهِ. ⬅️ ...اما براى داورى ميان مردم، بهترين و برترين فردى را كه به نظرت مى‌رسد از ميان رعيت انتخاب كن؛ كسى كه كارها بر او تنگ نيايد [و از حل اختلافات در نماند] و [ستيزه گرى] طرفين دعوا او را به لجاجت و پافشارى در رأى خويش وا ندارد، در لغزش فرو نرود و هر گاه حقيقت را شناخت [و به حكم نادرست خود پى‌برد]، از بازگشت به حق خوددارى نكند و خويشتن را در پرتگاه طمع ننشاند و به فهم سطحى قضايا بسنده نكند و دنبال فهم عميق و دقيق آنها باشد. در موارد شبهه‌ناك بيش از همه درنگ و احتياط كند و بيش از همه دنبال دليل و برهان باشد و از مراجعه داد خواهان كمتر به ستوه آيد و در كشف حقيقت دعاوى، از همه شكيباتر باشد و چون حقيقت روشن شد [در صدور حكم]، از هر كس ديگر بيشتر قاطعيت نشان دهد. كسى باشد كه مدح و ستايش، او را فريفته و خودبين نسازد و تشويق و تحريك، او را به سويى متمايل نسازد و البته چنين كسانى اندك شمارند. آن گاه (پس از همه‌ی این دقت‌ها در انتصاب)، خودت به كار قضاوت او بسيار رسيدگى كن. .📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه‌ی ۵۳ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لا تَعِدَنَّ عِدَةً لا تَثِقُ مِن نَفسِكَ بإنجازِها.۳ ⬅️ هرگز وعده‌اى نده كه نسبت به انجام آن از خود مطمئن نيستى! 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۵۱ پ.ن: اگر تمام کسانی که می‌خواهند کاندید بشوند یا پستی بگیرند بنا بود به حدیث شریف فوق عمل می‌کردند، قبل از انتخابات یا منصوب شدنشان، چه چیز برای گفتن می‌داشتند...؟! تکمله: یک حدیثی هست، حدیثی بسیار کم‌نظیر در نهج البلاغه‌ی شریف، در آن، 💠 حضرت امیر ارواحنا لتراب مقدمه الفداه فی رجعته، اوصاف شخصی را بیان می‌دارند که در راه خدا با او دوستی می‌کردند (خودمانیش رفیق امیرالمؤمنین علیه السلام بوده)، در فرازیش مرتبط با حدیث فوق می‌فرمایند: ✅ كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ، وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ، ...وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لَا يَقُولُ مَا لَا يَفْعَلُ! ⬅️ ...در گذشته برادرى داشتم که در راه خدا با او دوستی می‌کردم، و آنچه او را در نظرم بزرگ‌ می‌کرد، کوچکی دنیا در نظرش بود... و آنچه را می‌گفت که قبلاً انجام داده و در مورد کاری که انجام نداده چیزی نمی‌گفت! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه‌ی۲۸۹، ص۵۲۶ @justhadis110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنویم| ویژگی انسان‌های خدا چیست؟ 💠 🆔 @Ayatollah_yaghobi 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ إنَّ اُولي الألْبابِ الّذينَ عَمِلوا بالفِكْرَةِ حتّى وَرِثوا مِنهُ حُبَّ اللّه ِ ـ إلى أن قالَ ـ: فإذا بَلغَ هذهِ المَنزِلَةَ جَعلَ شَهْوَتَهُ و مَحَبّتَهُ في خالِقِه،... ⬅ به راستی که خردمندان حقیقی، كسانى هستند كه با تفکّر كار كنند تا بر اثر آن، محبّت خدا را به دست آورند، تا آن جا كه فرمود ـ : و 👈👈چون به اين منزلت (یعنی منزل حب الله) برسد، امیال و خواسته‌هایش را از آنِ آفريدگارش قرار دهد (و آنچه خدا بخواهد می‌خواهد و خواستش خواست خدا می‌شود) و هر گاه چنين كند به بزرگترين منزلت دست يابد و پروردگارش را در دل خويش ببيند و ميراث‌دار حكمت شود، نه از راهى كه حكما يافتند و ميراث‌بان علم شود، نه از راهى كه علما رفتند و صدق را بيابد، نه از راهى كه صدّيقان يافتند. حكيمان حكمت را با خاموشى فراچنگ آورده اند و علما علم را با جستجو و صدّيقان با خشوع و عبادت طولانی. 📚 کفایة الأثر (خزاز قمی): ج۱، ص۲۵۵ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اَللَّهُمَّ... بِيَدِكَ لاَ بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضُرِّي إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَرْزُقُنِي وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَنْصُرُنِي... ⬅️ خداوندا... وسعت و تنگی و نفع و ضرر من فقط و فقط بدست توست و به دست احدی جز تو نیست. خدای من اگر تو مرا محروم کنی، چه کسی می‌تواند به من روزی رساند و اگر تو مرا واگذاری چه کسی می‌تواند مرا یاری رساند‌‌‌‌... 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): فرازی از مناجات شعبانیه، ج۲، ص۶۸۵ 💠 مولی اميرالمؤمنين علی عليه السلام: ✅ ...لن یسبقک الی رزقک طالب، و لن یغلبک علیه غالب، و لن یبطی عنک ما قد قدر لک. ⬅ ...در آنچه روزی توست هيچ خواهنده بر تو پيشی‌ نمی‌گيرد! 👈👈👈 و هيچ غالبی بر تو نخواهد شد [و نمی‌تواند مانع رسیدن روزی مقدّر به تو بشود.] چيره نشود!! و [رسيدن] آنچه برايت مقدر شده به تأخير نمی‌افتد. 📚 نهج البلاغه: فرازی از حكمت۳۱۷، ص۵۴۳ 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله خطاب به امیرالمومنین علی علیه السلام: ✅ يا علي، إن من اليقين أن ... لا تحمد أحدا على ما آتاك الله...، و لا تذم أحدا على ما لم يؤتك. ⬅ يا علی! از [ آثار] يقين این است كه... در آنچه خدا به تو داده، كس ديگرى را نستايى [و در هر نعمتی که به تو می‌رسد منعم حقیقی را خدا ببينی‌ و نظر استقلالی به مخلوقی که واسطه رسیدن این نعمت به تو بوده نداشته باشی.] 👈 ... و كسى را در آنچه خدا به تو نداده، نكوهش مكنى [چرا که تا خدا اراده نکند بلایی به تو نمی‌رسد و کسی هم نمی‌تواند تو را از رزق مقدّرت محروم کند.]... 📚 تحف العقول (ابن شعبه‌ی حرّانی): ص۶ 💠 حضرت امام سجاد عليه السلام: ✅ اللّهمّ صن وجهي باليسار، و لا تبتذل جاهي بالاقتار، فأسترزق أهل رزقك و أستعطي شرار خلقك، فأفتتن به حمد من أعطاني، و أبتلي بذمّ من منعني، و أنت من دونهم وليّ الإعطاء و المنع. ⬅ خدايا درود فرست بر محمد و آلش و آبرويم را با گسترش و وسعت در مال و دارئی‌ حفظ فرما و شخصيتم را به واسطه تنگ‌دستی بی‌اعتبار مكن كه در نتيجه آن از روزی خورانت روزی طلب كنم و از مخلوقین شرورت خواستار عطا گردم 👈 و بدين سبب به ستايش كسی كه چيزی به من عطا كرده گرفتار شوم 👈👈 و يا به بدگوئی از كسی كه از من دريغ داشته مبتلا گردم در صورتی كه [در ورای بخشش و منع آنها تدبیر و اراده‌ی توست و] سرپرست بخشش و دريغ در حقيقت توئی نه آنها! 📚 فراز‌هایی از دعای مکارم الاخلاق؛ دعای بیستم صحیفه سجادیه @justhadis110
✳ در اين روزگار كه مرتب سخن و گلايه از گرانی‌های وحشتناك اجناس است، فارغ از اينكه گرانی‌ها 1⃣ چه مقدار به علت تحريم‌ها و كارشكنی‌های خباثت‌آلود مستكبران عالم است 2⃣ و چه مقدارش به علت بی‌عرضگی و يا خيانت و... برخی مسئولين فعلی یا قبلی و جریان نفاق داخلی! 3⃣ و چه مقدر به علت معصیت‌ها و بی‌تفاوتی ما نسبت به علنی شدن بسیاری از گناهان است و... باور به اين سخن امام سجاد عليه السلام برای آسودگی خاطر كفايت می‌كند! 💠 حضرت امام سجاد عليه السلام: ✅ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ غَلاَءُ اَلسِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلاَئِهِ إِنْ غَلاَ فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْهِ. ⬅ ابوحمزه ثمالی می‌گوید: از گرانى كالاها نزد امام سجّاد عليه السّلام سخن به ميان آمد، حضرت فرمود: مرا به گرانى چه كار؟ اگر گران شود روزى‌ام بر عهده خداست، و اگر ارزان شود نيز بر عهدۀ اوست. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۵، ص۸۱ 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِی لَا یَأْکُلُهُ غَیْرِی فَاطْمَأْنَنْتُ. ⬅ دانستم رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس آسوده گشتم. 📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج ۷۸، ص ۲۲۸ ❇ لَا نَسْأَلُکَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى ﴿۱۳۲ - طه﴾ ما از تو روزی نمی‌خواهیم بلکه ما به تو روز‌ی می‌دهیم و عاقبت نیک برای تقوا است. (و از تو تقوای می‌خواهیم) ❇ 💠 مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ قَدْ تَکَفَّلَ لَکُمْ بِالرِّزْقِ وَ أُمِرْتُمْ بِالْعَمَلِ فَلَا یَکُونَنَّ الْمَضْمُونُ لَکُمْ طَلَبُهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَیْکُمْ عَمَلُهُ مَعَ أَنَّهُ وَ اللَّهِ لَقَدِ اعْتَرَضَ الشَّکُّ وَ دَخِلَ الْیَقِینُ حَتَّى کَأَنَّ الَّذِی ضُمِنَ لَکُمْ قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ وَ کَأَنَّ الَّذِی قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ قَدْ وُضِعَ عَنْکُمْ. ⬅ خدا رزق شما را تعهد کرده و شما فقط مأمورید که انجام وظیفه کنید. [کار روزی رسان شما نیست، تلاش برای تحصیل رزق حلال وظیفه بندگی شما است و رو‍زی‌رسان فقط و فقط خداست!] بنابر این نباید امری که برایتان ضمانت شده (یعنی رزق) بیشتر از کاری که انجامش برای شما واجب شده است (یعنی تحصیل تقوا و عمل بر مدار بندگی) در نظرتان اهمیت داشته باشد!! به خدا سوگند، تردید روی آورده و یقین فاسد گردیده است! و کار به جایی رسیده که گویا آنچه که برای شما ضمانت شده تحصیلش بر شما واجب است! و آنچه واجب گردیده از شما ساقط شده است. 📚 فرازی از خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه @justhadis110 https://chat.whatsapp.com/I2CfUQ5f4PlGRj1f0m04EB
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اُذْكُرُوا عِنْدَ الْمَعاصى ذَهابَ اللَّذّاتِ وَ بَقاءَ التَّبِعاتِ. ⬅️ هنگام ارتكاب گناه، از بين رفتن لذت‌ها و باقى ماندن پيامدها را به ياد آوريد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۵۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ دخلتُ‌ بلادَکُم‌ بأَشمالی‌ هذِهِ‌ وَ‌ رَحلتی‌ و راحِلَتِی‌ هاهی‌ فاًن‌ أَنا خرجت‌ من‌ بلادکم‌ بغیر ما دخلت‌ فاننی‌ من‌الخائنین. ⬅️ من‌ وارد این‌ شهر شدم‌ و، برای‌ قبضه‌ کردن‌ امور حکومت، لباسی‌ بر تن‌ داشتم‌ و بر مرکبی‌ سوار بودم؛ همین‌ مرکب‌ که‌ اکنون‌ زیرپای‌ من‌ است‌ و لباسی‌ که‌ الان‌ در بردارم‌ و آن‌ اندازه‌ از اثاثی‌ که‌ مسافری‌ به‌ همراه‌ دارد (مشکی، لیوانی، قاشقی). اگر بعد از چند سال‌ حکومت، از این‌ شهر بیرون‌ روم‌ و چیزی‌ بیش‌ از این‌ همراه‌ داشته‌ باشم‌ بدانید که‌ من‌ به‌ شما خیانت‌ کرده‌ام. 📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج‌۴۰، ص‌۳۲۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در نامه‌ای خطاب به یکی از استاندارنشان: ✅ وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لكِنَّهُ فى عُنُقِكَ اءَمانَةٌ. ⬅️ فرماندارى، نه لقمه‌اى است براى شكمت، بلكه امانتى است بر گردنت! 📚 نهج البلاغة (سید رضی): ج۱، ص۳۶۶ 🔹 مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب ارزشمند خود منتخب الاثر حدیث ذیل را نقل کرده‌اند: ✅ عَلامَةُ المَهدِیِّ أَنْ یَکُونَ شَدیدا عَلَی العُمّالِ جَوادا بِالمالِ رَحیما بِالمَساکِینِ. ⬅️ نشانه‌ی مهدی این است که بر کارگزاران [دولت خویش]، سخت‌گیر، نسبت به مردم بسیار بخشنده و با مساکین، بسیار مهربان است. 📚 منتخب الاثر (صافی گلپایکانی): ج۲، ص۳۳۹ - به نقل از الفتن (ابن حماد): ص۲۲۱ همچنین در منابعی نظیر: شرح الاخبار (قاضی نعمان مغربی): ج۳، ص۵۶۱ احقاق الحق (قاضی نور الله شوشتری): ج۲۹، ص۳۳۰ عرف الوردی (جلال الدین سیوطی): ج۱، ص۱۴۲ تاریخ الغیبة (سید محمد صدر): ج۳، ص۵۲۲ عقد الدرر (یوسف بن یحیی السلمی): ج۱، ص۲۴۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ اَلدُّنْيَا عَمَّا قَلِيلٍ لَمْ يَكُنْ وَ كَأَنَّ مَا هُوَ كَائِنٌ مِنَ اَلْآخِرَةِ عَنْ قَلِيلٍ لَمْ يَزَلْ. ⬅️ گویی دنیا هرگز نبوده با وجود اندک‌زمانی که از بودنش باقیست و‌ گویی آخرت همواره بوده با توجه به اندک‌زمانی که باقی‌مانده تا موجود شود. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۰۳ @justhadis110
📣 بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت... 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ أَنَّ مَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ جَعَلَ اَللَّهُ تَعَالَى لَهُ نَصِيباً فَمَنْ صَامَ يَوْمَ اَلْإِثْنَيْنِ وَ اَلْخَمِيسِ مِنْ شَعْبَانَ قَضَى اَللَّهُ لَهُ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلدُّنْيَا وَ عِشْرِينَ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ اَلْآخِرَةِ. ⬅️ شخصی که روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند برای او نصیبی قرار می‌دهد؛ بیست حاجت از حوائج دنیا و بیست حاجت از حوائج آخرت او را برآورده می‌کند. 📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۳، ص۳۰۱ @justhadis110
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام: ✅ لِيَجْتَمِعَ فِى قَلبِكَ الأفتِقارُ اِلَى النّاسِ وَ الاِستِغناءُ عَنْهُمْ فَيَكُونَ اِفتِقارُكَاِلَيْهِمْ فِى لِيْنِ كِلامِكَ وَ حُسْنِ بِشْرِكَ وَ يَكُونَ اِسْتِغْناءُكَ عَنْهُمْ فى نَزاهَةِ عِرْضِكَ وَ بَقاءِ عِزِّكَ. ⬅️ بايد نياز به مردم و بى‌نيازى از آنان، در دلت گردآيند، تا نياز و احتیاجت به آنان، سبب نرمىِ در گفتار و خوش‌رويى‌ات شود و بى‌نيازى‌ات، سبب حفظ آبرو و عزّتت باشد. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۴۹ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: قُلْتُ: اَللّهُمَّ لا تُحوِجنى اِلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ، فَقْالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: يا عَلىُّ، لا تَقولَنَّ هكَذا، فَلَيسَ مِنْ اَحَدٍ اِلاّ وَ هُوَ مُحْتاجٌ اِلَى النّاسِ. فَقُلْتُ: يا رَسولَ اللّهِ، فَما اَقولُ؟ قالَ: قُلْ: اللّهُمَّ لا تُحوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ. قُلْتُ: يا رَسولَ اللّه ِ وَ مَنْ شِرارُ خَلْقِهِ؟ قالَ: الَّذينَ اِذا اَعطَوا مَنّوا وَ اِذا مَنَعوا عابوا. ⬅️ من گفتم: بار خدايا! مرا محتاج احدى از خَلقت مگردان. پيامبر خدا صلی الله عليه و آله فرمودند: اى على چنين نگو؛ زيرا هيچ‌كس نيست، مگر آن كه به مردم نيازمند است. گفتم: پس چه بگويم، اى پيامبر خدا؟ فرمودند: بگو: بار خدايا! مرا نيازمند بَدانِ خلقت قرار مده. گفتم: اى پيامبر خدا، بَدان خلق خدا كيانند؟ فرمودند: كسانى كه هر گاه چيزى بدَهند، منّت گذارند و هر گاه ندهند، بد گويی کنند. 📚 تنبيه الخواطر (ورّام بن ابی‌فارس): ج۱، ص۳۹ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اُطْلُبُوا الحاجاتِ بِعِزَّةِ الْاَنْفُسِ فَاِنَّ بِیَدِاللّه ِ قَضاءَها. ⬅️ حاجات خود را عزتمندانه بیان کنید، چرا که برآورده شدن آن بدست خداست. 📚 شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید): ج۲۰، ص۳۱۷ 💠 حضرت امام صادق در تفسیر آیه شریفه: ❇️ وَ ما یؤْمِنُ اکثَرُهُمْ بِاللَّهِ الّا وَ هُمْ مُشْرِکونَ.(یوسف:۱۰۶) و بیشتر آنها که مدعی ایمان به خدا هستند، مشرکند! ❇️ می‌فرمایند: ✅ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْلا فُلانٌ لَهَلَکتُ، وَ لَوْلا فُلانٌ لَاصِبْتُ کذا وَ کذا، وَ لَوْ لا فُلانٌ لَضاعَ عِیالی، الا تَری انَّهُ قَدْ جَعَلَ للَّهِ شَریکاً فی مُلْکهِ یرْزُقُهُ وَ یدْفَعُ عَنْهُ؟ لَوْلا انَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَی بِفُلانٍ لَهَلَکتُ. لا بَأْسَ. ⬅️ مشرک بودن مدعی ایمان به خداوند به این جهت است که وی می‌گوید، اگر فلانی نبود هلاک می‌شدم و اگر او نبود به فلان و بهمان مسئله دچار می‌شدم، و اگر فلان شخص مرا یاری نمی‌داد اهل و عیالم ضایع می‌گشتند، (روزی آنها نمی‌رسید) آیا نمی‌بینی که چنین شخصی، شریکی برای خداوند در حکومتش پذیرفته که روزی می‌دهد و بلا را از وی دفع می‌نماید؟ راوی می‌پرسد: اگر شخص چنین بگوید چطور؟ اگر خداوند به واسطه‌ی فلان شخص بر من منّت نمی‌گذاشت هلاک می‌شدم، آیا باز هم جایز نیست؟ امام فرمودند: (جایز است و) اشکال ندارد. 📚 عدة الداعی (ابن فهد حلی): ص۹۹ @justhadis110
✳️ خداوند با ما (علاوه بر آخرت) در همین دنیا نقدِ نقد حساب می‌کند! 💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله: ✅ لا يَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ يَدَعُهُ، لَيس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّهِ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّهُ في عاجِلِ الدُّنيا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَيرٌ لَهُ مِن ذلك. ⬅️ هر کسى بتواند كار حرامى انجام دهد ولی آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد، خداوند قبل از آخرت، در همين دنيا بهتر از آن را به وى عوض دهد. 📚 كنز العمّال: حکمت ۴۳۱۱۳ پ.ن: که به خاطر خدا...، در ؛ نقدِ نقد! چه لذت حرام چه سود حرام چه هر چیز حرام اگر از خوف خدا ترک کند بهترش را از حلال.... @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اِجْتَنِبْ مُصَاحَبَةَ اَلْكَذَّابِ فَإِنِ اُضْطُرِرْتَ إِلَيْهِ، فَلاَ تُصَدِّقْهُ وَ لاَ تُعْلِمْهُ أَنَّكَ تُكَذِّبُهُ فَإِنَّهُ يَنْتَقِلُ عَنْ وُدِّكَ وَ لاَ يَنْتَقِلُ عَنْ طَبْعِهِ. ⬅ از مصاحبت با شخص دروغ‌گو بپرهیز، اما اگر به ناچار مجبور شدی که با او باشی، (سخن و کردار) او را تصدیق و تأیید مکن و البته به خودش هم اعلام نکن که تصدیقش نمی‌کنی! چرا که (اگر اعلام کنی) از دوستی با تو بر می‌گردد (و بسا دشمنت شود) و از (دروغ‌گویی‌ که) طبیعت و عادتش (شده) هم بر نمی‌گردد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۴۳ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ حَصِّنُوا أَمْوَالَکُمْ وَ فُرُوجَکُمْ بِتِلَاوَهًِْ سُورَهًِْ النُّورِ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ قَالَ مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَتَهَا فِی کُلِّ یَوْمٍ أَوْ فِی کُلِّ لَیْلَهًٍْ لَمْ یَزْنِ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ أَبَداً حَتَّی یَمُوتَ فَإِذَا هُوَ مَاتَ شَیَّعَهُ إِلَی قَبْرِهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ کُلُّهُمْ یَدْعُونَ وَ یَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَهُ حَتَّی یُدْخَلَ فِی قَبْرِهِ. ⬅️ با تلاوت سوره‌ی نور اموال خود را از تلف و دامان خود را از ننگ بی‌عفّتی و اعمال حرامِ شهوانی حفظ کنید و زنانتان را با آن [در پرتو دستوراتش] از انحرافات مصون دارید که هرکس قرائت این سوره را در هر روز یا شب ادامه دهد، احدی از خانواده‌ی او هرگز تا پایان عمر مرتکب عمل منافی عفت نخواهد شد و هرگاه بمیرد هفتادهزار فرشته او را درحالی‌که همگی برایش دعا و استغفار می‌کنند تا قبرش تشییع می‌کنند. 📚 ثواب الأعمال (شیخ صدوق): ص۱۰۹ 🔷 مرحوم شيخ عباس قوچانی قدس سره نقل می‌فرمود: عارف بزرگوار مرحوم آقای قاضی (قدّس سرّه) می‌فرمودند: برای نجات از محبت‌های غير اخلاقی بر خواندن اين آيه (آیه ۱۹ از سوره‌ی غافر) مداومت نماييد: [اَللّه] يَعْلَمُ خائِنَةَ الاَْعْيُنِ وَ ما تُخْفِى الصُّدُورُ. ([خداوند] نگاه‌هاى دزدانه و آنچه را كه دل‌ها نهان مى‌دارند، مى‌داند.) 📚 انیس الصادقین: فصل دستورالعمل‌هایی برای برآورده شدن حاجات، بخش ۲۶ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ سَلَمَهًْ الجَرِیرِی، قال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِهِ عزّوجلّ یَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ فَقَالَ أَ‌لَمْ تَرَ إِلَی الرَّجُلِ یَنْظُرُ إِلَی الشَّیْءِ وَ کَأَنَّهُ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِ فَذَلِکَ خَائِنَهًُْ الْأَعْیُنِ. ⬅️ عبدالرحمن‌بن‌سلمه گوید: از امام صادق (علیه السلام) معنی خائِنَةَ الْأَعْیُنِ را سؤال کردم. حضرت در جواب فرمود: «آیا ندیده‌ای که گاهی آدمی چیزی را به‌طوری نگاه می‌کند که گویی آن را نگاه نمی‌کند. این خائِنَةَ الْأَعْیُنِ است». 📚 معانی الأخبار (شیخ صدوق): ص۱۴۷ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ قَوْلُهُ خَائِنَةَ الْأَعْیُنِ أَیْ خِیَانَتَهَا وَ هِیَ مُسَارَقَهًُْ النَّظَرِ إِلَی مَا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ. ⬅️ خائِنَةَ الْأَعْیُنِ یعنی خیانت آن، یعنی به چیزهایی پنهانی نگاه می‌کند که نباید بکند. 📚 بحارالأنوار (علامه مجلسی): ج۹۸، ص۳۰۲ @justhadis110
💠 حضرت امام رضا علیه‌السلام: ✅ إنّ رجلا کان فی بنی إسرائیل عبد الله تبارک و تعالی أربعین سنة فلم یقبل منه، فقال لنفسه: ما أوتیت إلا منک، و لا الذّنب إلا لک، فأوحی الله تبارک و تعالی إلیه: ذمّک نفسک أفضل من عبادة أربعین سنة. ⬅️ مردى از بنى‌اسرائيل خداوند تبارك و تعالى را چهل سال عبادت كرد، اما عبادتش پذيرفته نشد. به خودش گفت: عيب كار از خود توست و كسى جز خودت مقصّر نيست. پس خداى تبارك و تعالى به او وحى فرمود كه اين نكوهش (و خود را مقصّر دانستن) تو از خودت، برتر از عبادت چهل سالت بود. 📚 قرب الاسناد (حمیری): ص۳۹۲ 🔹 راه نجات و فرج برای مؤمن به بیان قرآن کریم، اقرار به این است که خودش به خودش ظلم کرده و مقصّر است (نه محیط، نه دیگران، نه شرایط) و خداوند منزّه است از هر ظلم و بخل و نقصی! «لا إله إلّا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین * فاستجبنا له و نجّیناه من الغمّ و کذالک ننجی المؤمنین» جز تو خدایی نیست، منزهی تو، به‌راستی که من از ظالمان هستم * (پس)‌ ما (بعد از این اقرار) دعاى او را به اجابت رسانديم و از آن اندوه نجاتش بخشيديم و اين‌گونه مؤمنان را نجات مى‌دهيم. 💠 فرازهایی از حدیث عنوان بصری: ✅ کنت اختلف الی مالک بن انس سنین؛ فلمّا قدم جعفر الصادق علیه السلام المدینة اختلفت الیه و احببت أن آخذ عنه کما أخذت عن مالک. فقال لی یوما: إنی رجل مطلوب و... ⬅ من (عنوان بصری) سالیانی به نزد مالک بن انس رفت و آمد می‌کردم، زمانی که جعفر صادق‌ علیه‌السلام به مدینه آمد، به محضر ایشان رفتم و دوست داشتم همان‌طوری که از مالک تحصیل علم کرده بودم از ایشان نیز کسب علم کنم. روزی آن حضرت به من فرمود: من مردی تحت نظر حکومتم، علاوه بر این در هر ساعت از شبانه روز اذکاری دارم که به آنها مشغول هستم. پس مرا از عبادتم غافل نکن، و علومت را از همان سالک و راهنمایت (مالک بن انس) بگیر و مثل گذشته با همان رفت و آمد کن. از این ماجرا غمگین شدم و از محضرشان مرخّص شدم. 👈 با خودم گفتم: اگر در وجود من آثار خیر و هدایت به چشم حضرت می‌آمد، مرا از رفت و آمد و کسب علم از محضرشان منع نمی‌فرمودند. [خود را مقصّر دانست] در بازگشت داخل مسجد رسول اللَّه‌ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شدم و به آن حضرت سلام دادم و بیرون آمدم. سپس فردای آن روز به روضه‌ی مبارکه (بین قبر و منبر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله) برگشتم و دو رکعت نماز خواندم و عرض کردم: خدایا!، پروردگارا! قلب جعفر علیه السلام را نسبت به من مهربان و متمایل فرما و از علمش مقداری روزی من کن که به وسیله آن به راه راست تو هدایت شوم. [تضرّع به درگاه خدا] با همان حالت ناراحتی و اندوه به منزل برگشتم و چون دلم مالامال از محبت جعفر علیه‌السلام شده بود با مالک بن انس رفت و آمد نکردم [بریدن از رابطه‌ی نامطلوب] و از خانه‌ام به‌جز برای نماز واجب خارج نشدم، تا این که صبرم تمام شد. (روزی) پس از اقامه نماز عصر سینه‌ام تنگ شد و طاقتم به سر آمد نعلینم را به پا کرده، ردایم را پوشیده و قصد دیدار جعفر صادق‌ علیه‌السلام نمودم. وقتی که به درب خانه آن حضرت رسیدم، اجازه ورود خواستم. خادمی بیرون آمده و پرسید: چه می‌خواهی؟ گفتم: (آمده‌ام تا) به محضر شریف (امام صادق‌ علیه السلام) عرض سلام کنم. گفت: او در محل نمازشان مشغول عبادت هستند. مقابل درب خانه حضرت نشسته و کمی درنگ کردم که خادمی از خانه خارج شد و گفت: به برکتی که خدا نصیب تو کرده داخل شو. وارد شده و بر آن حضرت سلام کردم. امام ضمن جواب سلام، فرمودند: بنشین، خداوند تو را بیامرزد. پس من نشستم. حضرت مدتی به حال تفکر، سرشان را پایین انداختند، سپس سر بلند کرده و فرمودند: کُنیه شما چیست؟ گفتم: اباعبداللَّه. فرمودند: خداوند کُنیه شما را ثابت گردانده و تو را موفق کند (که بندگی خدا را بکنی). ای ابا عبداللَّه، درخواستت چیست؟ من با خودم گفتم: اگر بهره‌ی من از این زیارت و عرض سلام فقط همین دعا باشد خیری بزرگ و زیاد است. [شکرگزاری به اندکِ ظاهری، مقدمه‌ای شد برای افزون شدن نمعت هدایت] باز حضرت سرشان را بلند کرده و فرمود: چه می‌خواهی؟ عرضه داشتم: از خداوند خواستم که قلب شما را نسبت به من مهربان کند و از علم شما روزی‌ام فرماید. و امید دارم خداوند آنچه را که درباره وجود شریف شما خواسته‌ام اجابت فرماید. امام فرمود:... 📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۱، ص۲۲۴ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه‌ السلام: ✅ العَفْوُ عَنِ المُقِرِّ لاعَنِ المُصِرِّ. ⬅️ عفو گذشت سزاوار کسی است که به خطاهای خود اعتراف و اقرار می‌کند، نه آن کسی که از تقصیرات و خطاهایش دست‌بردار نیست و به آن اقرار هم نمی‌کند. 📚 نزهة الناظر (حلوانی): ج۱، ص۵۵ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ ألعَفوُ یُفسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدر إصلاحِهِ مِنَ الکَریمِ. ⬅️ عفو و گذشت به همان اندازه که در اصلاح شخص بزرگوار موّثر است شخص فرومایه را تباه می‌کند. 📚 کنز الفوائد (کراجکی طرابلسی): ج۲، ص۱۸۲ پ.ن: برخی صفات شخص لئیم و فرومایه که گذشت درباره‌اش جایز نیست و موجب تباهی بیشتر او می‌شود (طبق احادیث امیر مؤمنان علی علیه السلام): 🔹 بسیار بخیل است. 🔹 اگر به او چیزی عطا کنند و لطفی نمایند، بسیار ناشکر و ناسپاس است. 🔹 هر گاه قدرت پیدا کند (و مطمئن باشد کسی متعرّض طغیانش نمی‌شود) فحش می‌دهد! 🔹 موقعی که باید یاری رساند، انسان را تنها می‌گذارد. 🔹 بسیار خلف وعده می‌کند. 🔹 هر قدر جایگاه دنیوی‌اش بالا رود بیشتر خود را گُم می‌کند. 🔹 حیا ندارد. و... ✅ یُستَدَلُّ علَى اللَّئیمِ ب...ذَمیمِ البُخلِ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۰۰) ✅ اللَّئیمُ... و إذا اُعطِیَ جَحَدَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲) ✅ اَللَّئِيمُ إِذَا قَدَرَ أَفْحَشَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲) ✅ إیّاکَ أن تَعتَمِدَ علَى اللَّئیمِ؛ فإنّهُ یَخذُلُ مَنِ اعتَمدَ علَیهِ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۱۶۶) ✅ اللَّئیمُ... و إذا وَعَدَ أخلَفَ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۲) ✅ اللَّئیمُ إذا بَلغَ فَوقَ مِقدارِهِ تَنَکَّرَت أحوالُهُ. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۹۶) ✅ اللَّئیمُ لا یَستَحیِی. (غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۵۷) و... @justhadis110
هدایت شده از جهانشاه حبیبی
﷽ 💠 فرمایشات امام رضا علیه السلام در آخرین جمعه ماه شعبان، برای آمادگی مؤمنین در ورود به ماه مبارک رمضان ┈••✾•🌿📚🌿•✾••┈ ⬅️ اباصلت هروی نقل می کند که در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت حضرت رضا (علیه السلام)شرف یاب شدم. حضرت فرمود: ای اباصلت! اکثر ماه شعبان گذشت و هم اکنون آخرین جمعه این ماه است. پس در باقیمانده این ماه، کوتاهی خود را جبران کن. لذا لازم است که به آنچه برای تو نافع است، روی آوری: ▫️دعا و استغفار بسیار انجام دهی؛ ▫️قرآن زیاد بخوانی؛ ▫️از گناهان خویش به سوی خداوند توبه نمایی تا آن گاه که ماه خدا به تو روی می آورد، ▫️خود را برای خداوند خالص کرده باشی؛ ▫️امانتی بر گردنت نباشد مگر آنکه آن را ادا کرده باشی؛ ▫️ کینه مؤمنی در قلبت نباشد مگرآنکه آن را از قلبت بیرون کرده باشی؛ ▫️گناهی را که قبلاً مرتکب می شدی ترک نمایی؛ ▫️تقوا پیشه سازی؛ ▫️ در امور پنهانی و آشکار خویش به خداوند توکل نمایی که هرکس به خداوند توکل نماید، او را کافی است؛ ⬅️و در باقی مانده این ماه این ذکر را زیاد تکرار نمایی: 💠«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ»، که همانا خداوند در این ماه برای حرمت ماه رمضان، بنده های بسیاری را از آتش جهنم آزاد می کند. 📚(بحارالأنوار، ج۹۷، ص ۷۳ به نقل از عیون اخبارالرضا علیه السلام) 《ایتا،تلگرام،سروش》 🌷 @nedayhosseini
💠 مولی امیر المؤمنین علی علیه السلام: ✅ فَسُبْحَانَ اللهِ، مَا أَقْرَبَ الْحَيَّ مِنَ المَيِّتِ لِلَحَاقِهِ بِهِ، وَ أَبْعَدَ المَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ لإنْقِطَاعِهِ عَنْهُ. ⬅️ سبحان الله چقدر زندگان به مردگان نزديکند، چون به زودى به آن‌ها ملحق مى‌شوند، و چه اندازه مردگان از زندگان دورند چرا که براى هميشه از آنها جدا شده‌اند. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۱۴ @justhadis110
✳️ یاد آوری نخست، شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ مورخ ۲۵ شعبان (۲ روز قبل از روز موعود یعنی دوشنبه ۲۷ شعبان) 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه‌‌‌ السلام: ✅ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتَابِعَیْن‏. ⬅️ هر کس سه روز آخر ماه شعبان را [برای امسال یعنی دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه‌ی همین هفته] روزه بگیرد و به روزه‌ی ماه رمضان وصل کند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى‌در‌پى را برایش محسوب مى‏‌کند. 📚 من لا یحضره الفقیه (شیخ صدوق): ج۲، ص۹۴ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ عَلَيْكَ بِالاِسْتِعَانَةِ بِإِلَهِكَ وَ اَلرَّغْبَةِ إِلَيْهِ فِي تَوْفِيقِكَ وَ تَرْكِكَ كُلَّ شَائِنَةٍ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلاَلَة. ⬅️ همواره از خداى خویش یارى خواه و از او تقاضاى توفیق نما تا بتوانی زشتی‌هایى که تو را گرفتار شک می‌کند ترک کنی و از گرفتاری در اموری که تو را گمراه می‌کند سلامت بدارد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۴۴۲ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ كَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلاً أَنْ ‌...يَطْعَنَ عَلَى اَلنَّاسِ بِمَا لاَ يَسْتَطِيعُ اَلتَّحَوُّلَ عَنْهُ. ⬅️ در نادانی انسان همین بس که ‌...به مردم طعنه و کنایه بزند درباره‌ی عیوبشان، در حالی که نتواند همان عیوب را در خودش تغییر دهد. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۵۲۲ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ⬅️ وَ ايْمُ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ يَكُنْ عَصَاهُ فِي الْكَبِيرِ وَ عَصَاهُ فِي الصَّغِيرِ لَجَرَاءَتُهُ عَلَى عَيْبِ النَّاسِ أَكْبَرُ. ⬅️ به خدا سوگند، اگر انسان گناه بزرگى مرتكب نشده باشد و تنها گناهان كوچكى از او سر زده باشد، جرأت او در عيب‌جويى و غيبت مردمان گناهى است که از عیوب و معاصی بزرگ مردمان بزرگتر است. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۴۰ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ لِيَكُنْ أبغَضَ النّاسِ إلَيكَ، و أبعَدَهُم مِنكَ، أطلَبُهُم لِمَعايِبِ النّاسِ. ⬅️ بايد که منفورترين مردم نزد تو و دورترين آنها از تو كسى باشد، كه بيش از همه در پی عيب‌جوى از مردم است. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ص۵۴۹ @justhadis110