هدایت شده از Ali Mesbahi
🔆 تقدیم به مناسبت ولادت نفس نفیسِ پیامبر اعظم صلواتاللهعلیهوآله مولی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهماالسلام.
✳️ بدون ولایت امیرالمؤمنین (ع) حتی به پیامبر (ص) راهی نیست، تا چه رسد به رسیدن به توحید...
⬅️ به گواه روایات معتبر شیعه[1] و سنی[2]، اولین مخلوق خداوند (صادر اولِ ذات باریتعالی) و حجاب اقرب و نزدیکترین مخلوق به خداوند[3] حقیقت نوری نبی اکرم (ص) است[4].
و حقیقت نوری ایشان به گواه قرآن کریم، واسطهی فیض خداوند به ما سوی الله هستند[5]. یعنی خداوند اراده کرده است که هر فیضی به هر مخلوقی بخواهد برسد باید از مجرای نبی اکرم (ص) عبور کند.
از سوی دیگر به گواه آیهی مباهله[6] و روایات تفسیری ذیل آن در منابع معتبر شیعه و سنی[7]، نزدیکترین مخلوق به نبی اکرم (ص) که در حکم نفس و جان پیامبر (ص) هستند، وجود مقدّس امیرالمؤمنین (ع) است[8] و طبق حدیث مشهور و متواتر در نزد شیعه و سنی منقول از نبی اکرم (ص) که میفرمایند:
«من شهر علم هستم و علی باب آن است و احدی نمیتواند وارد این شهر علم شود مگر از طریق باب آن[9].» هیچ کس به وجود نبی اکرم (ص) راه ندارد، مگر از طریق پذیرش ولایت مولی علی (ع) که باب معرفت نبی اکرم (ص) هستند.
بر این اساس، برای معرفت خداوند راهی وجود ندارد، مگر از طریق معرفت نبی اکرم (ص)
و برای معرفت نبی اکرم (ص) نیز راهی وجود ندارد مگر از طریق معرفت مولی علی (ع)
و لازمهی معرفت ایشان هم پذیرش ولایت ایشان و اولاد طاهرینشان (ع) است[10].
این حقیقت در قرآن کریم نیز ذکر شده است.
در آیهای از قول نبی اکرم بیان شده:
من اجر رسالتی نمیخواهم مگر مودّت ذیالقربی[11].
در آیهای دیگر نیز بیان شده:
من اجر رسالتی نمیخواهم مگر از کسی که بخواهد راهی به سمت پروردگار اتخاذ نماید[12].
این دو آیه کنار هم، یعنی جز از طریق مودّت ذیالقربی، راهی به سمت خداوند وجود ندارد[13].
روایات شیعه[14] و سنی[15] نیز بیان کردهاند که مصداق انحصاری ذیالقربی در این آیات که مودّتشان واجب گشته، مولی علی و امامان معصوم (ع) از نسل ایشانند.
بر اساس این مقدّمات که مبتنی بر آیات قرآن و منابع مهم اهل سنت بیان شد، مشخص میشود که بدون ولایت، به هیچ وجه نمیتوان به توحید رسید. به همین جهت، رسیدن به توحید برای کسانی که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را نپذیرفتهاند، از نظر تکوینی امکان ندارد، زیرا وجود امام علیهالسلام مقدّم بر همه و واسطهی خدا و خلق و محیط بر عالم است.
بدون ولایت ائمه (ع) حتی از پیامبر اکرم (ص) نیز نمیتوان استفاده کرد؛ چرا که همانطور که بیان شد وقتی نبی اکرم (ص) در روایت متواتر معتبر از نظر شیعه و سنی میفرمایند: «أنا مدینة العلم و علی بابها فمن أراد المدینة و الحکمة فلیأتها من بابها[16].» بدون ولایت اصلاً به پیامبر (ص) راهی نیست، تا چه رسد به اینکه به توحید برسند.
لذا کسانی که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را نپذیرفتهاند و مدعی عرفان توحیدی هستند، از خیالات خودشان استفاده میکنند، نه از وجود شریف پیامبر (ص)، مگر آنهایی که به ظاهر ولایت علی (ع) را ندارند، ولی در باطن شیعه باشند (یا شیعه شده باشند) و از روی تقیه تشیّع خود را مخفی کردهاند.
🌐 لینک آیات، روایات و توضیحات تفصیلی پانویسها
📚 منابع:
[1] علل الشرایع (صدوق): ج۱، ص۵
[2] از منابع اهل سنت: الفتاوى الحديثية (هيتمی): ج۱، ص۴۴
[3] کافی (کلینی): ج۱، ص۱۴۵
[4] کفایة الاثر (خزّاز قمی): ج۱، ص۱۷۱ و ص۱۷۰ - عوالی اللئالی (ابن ابیجمهور): ج۴، ص۹۹
[5] (توبه:۵۹و۷۴) - کنز الفوائد (کراکجی): ج۲، ص۳۶
[6] آلعمران:۶۱
[7] از منابع اهل سنت: مجمع الزوائد (هیتمی): ج۹، ص۱۲۸ - صحيح مسلم: ج۴، ص۱۸۷۱
[8] فصول المختارهْ (شیخ مفید): ص۳۸
[9] از منابع اهل سنت: مستدرک على الصحیحین (حاکم نیشابوری): ج۳، ص۱۳۸ - از منابع شیعه: مناقب (ابن شهر آشوب): ص۸۰
[10] کافی (کلینی): ج۱، ص۱۴۵
[11] شوری:۲۳
[12] فرقان:۵۷
[13] إقبال الأعمال (سید بن طاووس): ص۲۹۶
[14] کافی (کلینی): ج۱، ص۴۱۳
[15] از منابع اهل سنت: فضائل الصحابه (احمد بن حنبل): ج۲، ص۶۶۹
[16] احتجاج (طبرسی): ج۱، ص۷۵
@justhadis110
❇️ فَلاٰ تُمٰارِ فِيهِمْ إِلاّٰ مِرٰاءً ظٰاهِراً (کهف:۲۲)
ديگر با آنها دربارهی اینها محاجه مكن، مگر محاجهاى كه در آن اصرار نباشد، و يا محاجهاى كه حجت آنان را از بين ببرد.
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ إِیَّاکُمْ وَ الْمِرَاءَ وَ الْخُصُومَهًَْ فَإِنَّهُمَا یُمْرِضَانِ الْقُلُوبَ عَلَی الْإِخْوَانِ وَ یَنْبُتُ عَلَیْهِمَا النِّفَاقُ.
⬅️ از مجادله و ستیزه بپرهیزید که دلهای دوستان و برادران را بیمار میکنند و نفاق را میرویانند.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۰
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ لَا تُمَارِیَنَ حَلِیماً وَ لَا سَفِیهاً فَإِنَّ الْحَلِیمَ یَقْلِیکَ وَ السَّفِیهَ یُؤْذِیکَ.
⬅️ نه با بردبار دانا مراء و جدال کن و نه با سفیه نادان،
چرا که انسان بردبار، کینه شما را در دل میگیرد
و سفیه نادان تو را آزار میدهد.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۱
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أَرْبَعُ خِصَالٍ تُمِیتُ الْقَلْبَ:
...وَ مُمَارَاهًُْ الْأَحْمَقِ تَقُولُ وَ یَقُولُ وَ لَا یَرْجِعُ إِلَی خَیْرٍ...
⬅️ چهار خصلت دل را میمیراند.
...و مجادله با شخص احمق که پشت سر هم میگوید و حق را نمیپذیرد...
📚 الخصال (شیخ صدوق): ج۱، ص۲۲۸
🔷 علامه طباطبایی رضوان الله علیه:
✅ إن المحاجة مع من ينكر الضروري لا تكون إلا مرائاً و لجاجاً في البحث.
⬅️ کسى که منکر امور ضرورى و بدیهى است، بحث با او جدال و لجاج است نه بحث معقول.
📚 الميزان في تفسير القرآن (علامه طباطبایی): ج۳، ص۱۲۲
http://lib.eshia.ir/12016/3/122
ترجمه تفسیر المیزان: ج۳، ص۱۹۲
http://lib.eshia.ir/50081/3/192
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ﴿۱۳﴾ عَالِمٍ لَيْكَ،
...أَنَّ أَحَبَّ عِبَادِكَ إِلَيْكَ مَنْ تَرَكَ الاِسْتِكْبَارَ عَلَيْكَ، وَ جَانَبَ الْاِصْرَارَ، وَ لَزِمَ الاِسْتِغْفَارَ.
﴿۱۴﴾ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ أَنْ أَسْتَكْبِرَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أُصِرَّ، وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِمَا قَصَّرْتُ فِيهِ، وَ أَسْتَعِينُ بِكَ عَلَى مَا عَجَزْتُ عَنْهُ.
⬅️ (۱۳) میدانم که:
...محبوبترین بندگانت نزد تو کسی است که از استکبار نسبت به تو (و دین تو و اولیای تو) دست بردارد و از پافشاری بر گناه دوری کند و استغفار را بر خود واجب بداند.
(۱۴) و من از این که در برابرت استکبار بورزم، بیزارم؛ و از این که بر گناه پافشاری ورزم، به تو پناه میآورم؛ و نسبت به آنچه کوتاهی کردم، از تو آمرزش میخواهم؛
و بر آنچه از انجامش ناتوانم، از تو یاری میطلبم.
📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای دوازدهم
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ وَ أَقِلُّوا اَلْعُرْجَةَ عَلَى اَلدُّنْيَا...
فَقَطِّعُوا عَلاَئِقَ اَلدُّنْيَا وَ اِسْتَظْهِرُوا بِزَادِ اَلتَّقْوَى.
⬅️ خدا شما را رحمت كند، آماده شويد كه شما را براى كوچ كردن دعوت كردهاند، ميل ماندن در دنيا را كم كنيد...
پس تعلقات دنيا را از خود قطع كنيد، و به توشۀ تقوا، پشت خود را قوى گردانيد.
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از خطبه ۲۰۴
@justhadis110
🔷 عالم ربانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه:
🔘 «تعلقات»
⬅️ يكى از خطراتى كه شديداً اهل دنيا را،
به خصوص هنگام جان دادن تهديد مىكند این است که:
▫️وقتى انسان به زندگى، خانه، ماشين،
زن و فرزند، جاه و مقام و يا هر چيز ديگر علاقهمند باشد،
▫️شياطين هنگام مرگ به او حمله كرده، مىگويند:
ببين، خداست كه بين تو و آن چيزهايى كه دوست دارى جدايى مىاندازد.
▫️آنگاه اگر - نستجير بالله - در دلش محبت دنيا بر محبت خداوند غلبه داشته باشد، به خداوند عناد مىورزد.
▫️چون طبيعت انسان چنين است كه با هر كس كه او را از محبوبش جدا كند عداوت پيدا مىكند.
▫️و اگر بغض پيدا شد، انسان با حالت كفر از اين دنيا مىرود؛ زيرا بغض خدا كفر محض است.
▫️و به همين جهت است كه پيوسته
دستور دادهاند محبت دنيا را از دل خود بيرون كنيد.
🔘 خداوند متعال مىفرمايد:
❇️ قلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْوَاجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَهَا وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِۗ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ (توبه:۲۲)
بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالی كه به دست آوردهايد، و تجارتی كه از كساد شدنش میترسيد، و خانههایی كه به آن علاقه داريد، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است، در انتظار باشيد كه خداوند
فرمان عذابش را بیاورد؛ و خداوند گروه فاسقان را هدايت نمیكند. ❇️
▫️درست است كه انسان در اين دنيا
نمىتواند تعلّق نداشته باشد، لكن هميشه بايد سعى كند تعلّقاتش را در طول محبت به خداوند متعال قرار داده، و محبتش به خدا فوق آن تعلقات باشد.
▫️ تا هرگاه تضادّى بين آنها پيش آمد
بتواند محبت خدا را ترجيح دهد.
▫️از خدا مىخواهيم كه چنين توفيقى به همه ما عطا فرمايد.
📚 سفینة الصادقین: فصل رأفت بیانتهای خدای مهربان، ص۴۷۷
💠 @sadeghin_ir
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ... إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اَللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اَللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ اَلْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.
⬅️ هر گاه بخواهی بدانی که در تو خیری هست، به دلت نظر کن، اگر اهل طاعت خدا را دوست و اهل معصیت خدا را دشمن دارد، در تو خیر است و خدا هم تو را دوست دارد.
ولی اگر اهل طاعت خدا را دشمن و اهل معصیت خدا را دوست دارد، در تو خیر نیست و خدا نیز تو را دشمن دارد.
و هر کسی همراه دوست خویش است.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۲۶
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَعْلَمَ أَ مُحِبٌّ لَنَا أَمْ مُبْغِضٌ فَلْيَمْتَحِنْ قَلْبَهُ... وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ وَلِيَّنَا فَلَيْسَ بِمُحِبٍّ لَنَا.
⬅️ هر کس دوست دارد که بداند آیا دوستدار ماست یا دشمن ما، قلب خود را بیازماید (و به دل خود رجوع کند) اگر دوست ما را دوست بدارد، پس دشمن ما نیست و اگر دوست ما را دشمن بدارد، پس دوستدار ما نیست.
📚 امالی (شیخ مفید): ص۳۳۴
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ الرَّجُلُ على دينِ خَليلِهِ، فَليَنظُر أحَدُكُم مَن يُخالِلُ.1⃣
مَن أحَبَّنا كانَ مَعَنا يَومَ القِيامَةِ، ولَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ حَجَرًا لَحَشَرَهُ اللّه ُ مَعَهُ.2⃣
⬅️ انسان، به دين دوست خویش است. پس هر يك از شما بايد بنگرد كه با چه كسى دوستى مىكند.
هر كه ما را دوست بدارد، روز قيامت با ما خواهد بود. انسان حتى اگر سنگى را دوست بدارد، خداوند او را با همان سنگ محشور مىكند.
📚 منابع:
1⃣ امالی (شیخ طوسی): ص۵۱۸
2⃣ امالی (شیخ صدوق): ص۱۷۴
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ ...هَيْهَاتَ كَذَبَ مَنِ اِدَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ يَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا.
⬅️ امام صادق علیه السلام در پاسخ کسی که به ایشان گفت:
فلانی ولایت شما را دارد ولی نسبت به برائت از دشمنانتان سست است، فرمود:
دروغ میگوید آنکه مدعی ولایت و محبت ماست، ولی از دشمن ما بیزاری نمیجوید.
📚 السرائر (ابن ادریس حلّی): ج۳، ص۶۴۰
❇️ لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ﴿مجادله:۲۲﴾
هرگز نمییابی مردمی را كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كردهاند دوست بدارند، هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا خویشان آنان باشند.
❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿توبه:۲۳﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند [آنان را] به دوستى مگيريد و هر كس از ميان شما آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمكارانند.
❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿مائده:۵۷﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، كسانى را كه دين شما را به ريشخند و بازى گرفتهاند [چه] از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [چه از] كافران دوست [خود] مگيريد و اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد.
❇️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ... وَمَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ ﴿ممتحنه:۱﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى مگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد و حال آنكه قطعاً به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند... هر كس از شما چنين كند قطعاً از راه درست منحرف گرديده است.
✅ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿مائده:۵۱﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمىنمايد.
@justhadis110
💠 حضرت امام هادی علیه السلام خطاب به یکی از دوستدارانشان:
✅ عَاتِبْ فُلاَناً وَ قُلْ لَهُ:
إِنَّ اَللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ.
⬅️ فلانی را توبیخ کن و به او بگو:
خداوند هرگاه خیر بندهای بخواهد، هرگاه توبیخ شود و برای کار ناشایستش مورد عتاب واقع شود، بپذیرد. [و در صدد جبران نقص خود برآید].
📚 تحف العقول (ابن شعبه حرّانی): ص۴۸۱
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ يَخْرُجُ اَلْقَائِمُ مِنْ ظَهْرِ اَلْكَعْبَةِ مَعَ سَبْعَةٍ وَ عِشْرِينَ رَجُلاً
خَمْسَةَ عَشَرَ مِنْ قَوْمِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلَّذِينَ كَانُوا يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ
وَ سَبْعَةٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكَهْفِ
وَ يُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَ سَلْمَانُ وَ أَبُو دُجَانَةَ اَلْأَنْصَارِيُّ وَ اَلْمِقْدَادُ وَ مَالِكٌ اَلْأَشْتَرُ
فَيَكُونُونَ بَيْنَ يَدَيْهِ أَنْصَاراً أَوْ حُكَّاماً.
⬅ قائم آل محمد (صلّى الله عليه و آله) از پشت كعبه، به همراه بيست و هفت تن ظهور مىفرمايد
كه پانزده تن از قوم موسى (عليه السّلام)هستند، يعنى همانان كه به حق هدايت مىكردند و به آن توجه داشتند
و هفت تن از اصحاب كهف
و يوشع بن نون و سلمان و ابودجانۀ انصارى و مقداد و مالك اشتر
و آنان مطیع محض او هستند و از ياران و یا کارگزاران او هستند.
📚 روضة الواعظین (فتال نیشابوری): ج۲، ص۲۶۶
@justhadis110
❇️ أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً (کهف:۹)
آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات شگفتانگيز ما بودند؟! ❇️
💠 احادیثی ارزشمند در خصوص این آیه از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ إِنَّ أَصْحَابَ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الْکُفْرَ وَ کَانُوا عَلَی جِهَارِ الْکُفْرِ أَعْظَمَ أَجْراً مِنْهُمْ عَلَی الْإِسْرَارِ بِالْإِیمَانِ.
⬅️ اصحاب کهف ایمان را پنهان کردند و کفر را اظهار، و اجر و ثواب اینکه کفر را اظهار کردند، بیشتر از پنهانکردن ایمانشان بود.
📚 تفسیر العیاشی: ج۲، ص۳۲۱
✅ مَا بَلَغَتْ تَقِیَّهًُْ أَحَدٍ تَقِیَّهًَْ أَصْحَابِ الْکَهْفِ إِنْ کَانُوا لَیَشْهَدُونَ الْأَعْیَادَ وَ یَشُدُّونَ الزَّنَانِیرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ.
⬅️ تقیّهی هیچکس بهاندازهی تقیّهی اصحاب کهف نمیرسد. آنان همچون دیگران زُنّار میبستند و در اعیاد مشرکان شرکت میجستند و خداوند به آنان دوبار پاداش عطا فرمود. (یک پاداش به جهت ایمان آوردنشان و یک پاداش هم برای رعایت تقیه)
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۲۱۸
✳️ جلوهای از عظمت ایمان جناب ابوطالب سلام الله علیه!
✅ إِنَّ مَثَلَ أَبِی طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ أَسَرُّوا الْإِیمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْکَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ.
⬅️ به راستی که مَثَل ابیطالب (رحمة الله علیه) همچون مثل اصحاب کهف است، ایمان را پنهان کرده و شرک را اظهار نموده و بههمین جهت خداوند دوبار مزد و پاداش به ایشان داد.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۱، ص۴۴۸
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا الدُّنْيَا دَارُ مَجَازٍ وَ الْآخِرَةُ دَارُ قَرَارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّكُمْ لِمَقَرِّكُمْ؛
وَ لَا تَهْتِكُوا أَسْتَارَكُمْ عِنْدَ مَنْ يَعْلَمُ أَسْرَارَكُمْ،
وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُكُمْ،
فَفِيهَا اخْتُبِرْتُمْ وَ لِغَيْرِهَا خُلِقْتُمْ.
إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ، وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
لِلَّهِ آبَاؤُكُمْ، فَقَدِّمُوا بَعْضاً يَكُنْ لَكُمْ قَرْضاً، وَ لَا تُخْلِفُوا كُلًّا فَيَكُونَ فَرْضاً عَلَيْكُم.
⬅️ ای مردم! به راستی که دنیا محل گذر است و آخرت محل بقا. پس از محل گذرتان برای سرای ابدیتان توشه برگیرید.
و (در خلوت) نزد کسی که اسرار شما بر او نمایان است پردهدری و معصیت نکنید!
قلوبتان را از دنیا خارج کنید پیش از آنکه بدنهایتان را از آن بیرون کنند!
شما را در دنيا در معرض آزمايش قرار دادهاند، ولى براى غير دنيا آفريده شدهايد. (دنیا تنها محل آزمایش شماست نه قرارگاه شما!)
آن دم كه كسى بميرد مردم مىگويند: چه باقى گذاشت؟ ولى فرشتگان مىگويند: چه چيز پيش فرستاده؟
خدا پدرانتان را رحمت كند! مقدارى از ثروت خويش را از پيش بفرستيد تا به عنوان قرض (در پيشگاه خدا) برايتان باقى بماند.
و همه را (برای وراث) باقی مگذاريد كه در این صورت (روز قیامت) بر شما واجب میشود (که از آن سوال و جواب شوید).
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۲۰۳
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ ما من أحد دهمه أمر يغمه أو كربته كربة فرفع رأسه إلى السماء ثم قال ثلاث مرات: «بسم الله الرحمن الرحيم» إلا فرج الله كربته و أذهب غمه إن شاء الله تعالى.
⬅️ هر کس گرفتار چیزى است که غمگینش مىسازد یا ناخوشایندى که ناراحتش مىکند، اگر سر به آسمان بلند کند و سه بار بسم اللّه الرحمن الرحیم بگوید، بى تردید، خداوند، گره از کارش خواهد گشود و غمش را برطرف خواهد کرد.
📚 مکارم الاخلاق (شیخ طبرسی): ص۲۴۷
⚫️ شهادت مظلومانه و جانسوز باب الحوائج حضرت امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت باد...
@justhadis110
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ ﴿14﴾ وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ، وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْاِحْسَانِ.
﴿15﴾ اللَّهُمَّ وَ لِي إِلَيْكَ حَاجَةٌ قَدْ قَصَّرَ عَنْهَا جُهْدِي، وَ تَقَطَّعَتْ دُونَهَا حِيَلِي، وَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي رَفْعَهَا إِلَى مَنْ يَرْفَعُ حَوَائِجَهُ إِلَيْكَ، وَ لَا يَسْتَغْنِي فِي طَلِبَاتِهِ عَنْكَ، وَ هِيَ زَلَّةٌ مِنْ زَلَلِ الْخَاطِئِينَ، وَ عَثْرَةٌ مِنْ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِينَ.
﴿16﴾ ثُمَّ انْتَبَهْتُ بِتَذْكِيرِكَ لِي مِنْ غَفْلَتِي، وَ نَهَضْتُ بِتَوْفِيقِكَ مِنْ زَلَّتِي، وَ رَجَعْتُ وَ نَكَصْتُ بِتَسْدِيدِكَ عَنْ عَثْرَتِي.
﴿17﴾ وَ قُلْتُ سُبْحَانَ رَبِّي كَيْفَ يَسْأَلُ مُحْتَاجٌ مُحْتَاجاً وَ أَنَّى يَرْغَبُ مُعْدِمٍ اِلَي مُعْدِمٍ
...﴿19﴾ وَ عَلِمْتُ أَنَّ كَثِيرَ مَا أَسْأَلُكَ يَسِيرٌ فِي وُجْدِكَ، وَ أَنَّ خَطِيرَ مَا أَسْتَوْهِبُكَ حَقِيرٌ فِي وُسْعِكَ، وَ أَنَّ كَرَمَكَ لَا يَضِيقُ عَنْ سُؤَالِ أَحَدٍ، وَ أَنَّ يَدَكَ بِالْعَطَايَا أَعْلَى مِنْ كُلِّ يَدٍ.
...﴿21﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كُنْ لِدُعَائِي مُجِيباً، وَ مِنْ نِدَائِي قَرِيباً، وَ لِتَضَرُّعِي رَاحِماً، وَ لِصَوْتِي سَامِعاً.
﴿22﴾ وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِي عَنْكَ، وَ لَا تَبُتَّ سَبَبِي مِنْكَ، وَ لَا تُوَجِّهْنِي فِي حَاجَتِي هَذِهِ وَ غَيْرِهَا إِلَى سِوَاكَ.
...﴿24﴾ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ صَلَاةً دَائِمَةً نَامِيَةً لَا انْقِطَاعَ لِأَبَدِهَا وَ لَا مُنْتَهَى لِأَمَدِهَا، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ عَوْناً لِي وَ سَبَباً لِنَجَاحِ طَلِبَتِي ، اِنَّكَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.
⬅ (14) و کسی که برای حاجتش به یکی از آفریدههای تو رو کند یا او را به جای تو وسیلۀ رسیدن به نیازش قرار دهد؛ محقّقاً خود را در معرض محرومیت قرار داده و سزاوار از دست رفتن احسان تو گشته است.
(15) خدایا! برای من در پیشگاه حضرتت حاجتی است که دست طاقت و توانم از دستیابی به آن کوتاه است و رشته چارهام، بدون لطف تو بریده است و نَفْسم در نظرم چنین آراسته که رفع نیازم را از کسی بخواهم که رفع نیازهایش را از تو میخواهد و در حاجاتش از تو بینیاز نیست؛ این درخواست حاجت از غیر تو لغزشی است از لغزشهای خطاکاران و و زمينخوردنى چون زمينخوردن گنهكاران.
(16) ولى وقتى مرا آگاه فرمودى به خود آمدم و از خواب غفلت بيدار شدم و با توفيق تو از اين لغزش رهايى يافتم و با يارى تو از گناه به ثواب بازگشت نمودم.
(17) و گفتم: منزّه و پاک است پروردگارم، چگونه محتاجی از محتاج دیگر درخواست کند و از کجا تهیدستی به تهیدستی دیگر میل و رغبت نشان دهد؟!
(19) و دانستم كه بزرگترین خواستههاى من، در برابر توانگرى تو، ناچیز است، و انبوه چشمداشت من از تو، در برابر رحمتهاى تو اندك و گنجايش لطف تو بيش از نياز خواهندگان است، و دست بخشش تو بالاتر از همهى دستان.
(21) خدايا، پس بر محمد و خاندانش درود فرست و دعاى مرا اجابت كن و ندايم را پاسخ گو و بر زارىهاى من رحمت آور و آواز مرا بشنو.
(22) مرا از خودت نااميد مساز، و رشتهى پيوند من با خودت را مگسل، و در اين نياز كه اكنون از تو مىخواهم، و هر نياز ديگر، مرا به ديگران وامگذار.
(24) و بر محمّد و آلش درود فرست؛ درودی همیشگی و ابدی که برای مدّتش انقطاعی و برای زمانش پایانی نباشد؛
👈👈 و این درود و صلوات بر محمد و آل محمد را برایم مددکار و یاوری در جهت برآورده شدن حاجتم قرار ده؛
که تو کارگشای کریم و بزرگواری هستی.
📚 صحیفه سجادیه: فرازهایی از دعای سیزدهم (وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَي اللَّهِ تَعَالَي - نيايش آن حضرت در هنگام طلب حوائج به درگاه الهی)
@justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه الشلام:
✅ إِنَّهُ لَيَكُونُ لِلْعَبْدِ مَنْزِلَةٌ عِنْدَ اَللَّهِ فَمَا يَنَالُهَا إِلاَّ بِإِحْدَى خَصْلَتَيْنِ إِمَّا بِذَهَابِ مَالِهِ أَوْ بِبَلِيَّةٍ فِي جَسَدِهِ.
⬅️ برای بنده نزد خدا مقام و منزلتی است که به آن نمیرسد مگر به وسیلهی یکی از این دو امر:
یا رفتن مالش
یا رسیدن بلایی به تنش.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۲۵۷
@justhadis110