eitaa logo
ثقلین و دیگر هیچ...
321 دنبال‌کننده
68 عکس
53 ویدیو
0 فایل
احادیث حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همراه با متن عربی و ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ الغَضَبُ يُفسِدُ الإيمانَ كما يُفسِدُ الخَلُّ العَسَلَ. ⬅️ خشم نفسانی، ايمان را تباه مى‌كند همان گونه كه سركه عسل را. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۰۲ 🔷 مرحوم آیت الله حائری شیرازی: ⬅️ اگر بخواهید توی کوچه و خیابان با کسی دست به یقه شوید، بچه به بغل دعوا نمی‌کنید! چون بچه وسط دعوا له می‌شود، مواظب باشید ایمانتان وسط این دشمنی‌ها له نشود که از بچه مهم‌تر است. 📚 تمثیلات اخلاقی_تربیتی (دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۷ @justhadis110
💠 حضرت امام حسن عسکری علیه السلام: ✅ «وَ قُولُوا لِلنّٰاسِ» كُلِّهِمْ «حُسْناً» مُؤْمِنِهِمْ وَ مُخَالِفِهِمْ: أَمَّا اَلْمُؤْمِنُونَ فَيَبْسُطُ لَهُمْ وَجْهَهُ وَ بِشْرَهُ. وَ أَمَّا اَلْمُخَالِفُونَ فَيُكَلِّمُهُمْ بِالْمُدَارَاةِ لاِجْتِذَابِهِمْ إِلَى اَلْإِيمَانِ، فَإِنْ يَيْأَسْ مِنْ ذَلِكَ يَكُفَّ شُرُورَهُمْ عَنْ نَفْسِهِ، وَ عَنْ إِخْوَانِهِ اَلْمُؤْمِنِينَ. ⬅️ امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و چه مخالف و غیرمؤمن، به زبان خوش سخن بگوييد. مؤمن، به هم مذهبان، روىخوش نشان مى‌دهد و با مخالفان و غیرمؤمنان، با مدارا سخن مى‌گويد تا به ايمان، جذب شوند و حتّى اگر نشدند، با اين رفتار، از بدى‌هاى آنان در حقّ خود و برادران مؤمنش، پيشگيرى كرده است. 📚 تفسیر صافی: ج۱، ص۱۳۵ 🔆 ولادت با سر سعادت ابا المهدی حضرت امام حسن عسکری علیهما السلام بر همه شیعیان و محبان ارادتمندانشان تبریک و تهنیت باد... @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله عليه و آله: ✅ مَنْ أَتْبَعَ بَصَرَهُ مَا فِى أَیْدِى النَّاسِ كَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ یَشْفِ غَیْظَهُ وَ مَنْ لَمْ یَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَیْهِ نِعْمَةً إِلَّا فِى مَطْعَمٍ أَوْ مَشْرَبٍ أَوْ مَلْبَسٍ فَقَدْ قَصَرَ عَمَلُهُ وَ دَنَا عَذَابُهُ. ⬅️ هر كس چشمش به‌دنبال آنچه در دست مردم است باشد، اندوهش فراوان گردد، و سوزِ دلش التيام نپذیرد، و هر كه جز در خوردنی و یا نوشیدنی یا لباس [و مواهب و نعمات مادی] براى خداى عزوجل در خودش نعمتى نبیند، به تحقیق و يقيناً كردارش كم و كوتاه و عذابش نزدیك است. 📚 الكافي (ثقة الاسلام كليني): ج2، ص315 @justhadis110
✳️ بسيار خواندنی و عمیق و ظریف: 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَكَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدينَةُ، وَ لاَِميرِ الْمُؤمِنينَ حَرَما وَ هُوَ الكُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فيها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدى تُسَّمى فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ (قَالَ عليه السلامذلِكَ وَ لَمْ تُحْمَلْ بِمُوسى أُمَّهُ). ⬅ خدا داراى حرمى است كه آن مكّه است، و پيامبرش هم حرمى دارد كه مدينه است، و اميرالمؤمنين هم حرمى دارد كه كوفه است، و ما هم داراى حرمى هستيم كه قم است، و به زودى بانويى آنجا دفن مى شود كه نامش است، هركسى او را زيارت كند بهشت بر او واجب مى شود. (راوى گفت: امام صادق عليه السلام هنگامى اين جمله را فرمود كه هنوز مادر امام موسى بن جعفر عليهما السلام به ايشان باردار نشده بودند) 📚 بحارالانوار (علامه مجلسی): ج۶۰، ص۲۱۶ 🔆 در متن زیارت‌نامه این بانوی بزرگوار، بعد از سلام بر حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت عیسی علیهم السلام، به یکباره شیوه عرض سلام تغییر می‌کند و به جای گفتن سلام بر رسول خدا حضرت محمد مصطفی می‌گوییم: *سلام بر تو* ای رسول خدا صلوات الله علیه و آله، يعنی ضمير از سوم شخصِ غايب به دوم شخص حاضر تغيير می‌كند و به همین ترتیب یکایک ائمه معصومین عليهم السلام را این چنین مورد خطاب مستقیم قرار می‌دهیم، مانند اینکه وارد حرم خود ایشان شده‌ایم! 🔷 اين معنی دقيق و بلند را عالم ربّانی آيت الله سيد حسين يعقوبی قائنی رضوان الله عليه در بخشی از كتاب زندگی‌نامه‌شان چنين بيان فرموده‌اند: اولين سالى كه از كربلا به ايران آمدم شب عرفه به حرم مطهر بى‌بى رفته، به يادم افتاد كه سال‌هاى گذشته در چنين شبى به زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام مى‌رفتم و از ناحيه‌ى آن حضرت عنايت خاصى به حقير مى‌شد. آن عنايت بسيار فوق العاده بود و حالى پيدا مى‌كردم كه قابل گفتن نيست و الفاظ از بيان آن عاجز است. ولى مقدارى كه مى توان به آن اشاره كرد همان معنايى است كه امام صادق عليه السلام در حديثى مى‌فرمايند: خداوند متعال پيش از آنكه به اهل عرفات نظر كند زوّار امام حسين عليه السلام را مورد عنايت قرار مى‌دهد. سپس در ذيل آن مى‌فرمايند: «يخالطهم بنفسه» و همين معنا را بنده تا اندازه‌اى درك مى‌كردم. آن شب وقتى خدمت حضرت معصومه عليهاالسلام عرضِ حال كرده و تأسف خوردم كه امسال از زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام در عرفه محروم هستم، ناگهان ديدم گويا همين جا كربلاست و من در حرم امام حسين عليه السلام هستم 👈 و همان عنايت خاص بدون هيچ‌گونه تفاوتى به بركت حضرت معصومه عليهاالسلام برايم حاصل شد. 📚 فرازی از بخش ۸۳ کتاب سفینة الصادقین با عنوان عنایات حضرت معصومه سلام الله علیها ⚫ شهادت کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر همه ارادتمندان و ریزه‌خواران سفره احسان و کَرَمشان تسلیت باد... پ.ن: حقیر خودم هر بار مشرف می‌شوم با توجه به بیانات فوق و سخن امام صادق علیه السلام، در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه، زیارت امین الله هم می‌خوانم به نیت زیارت خود حضرت امیر صلوات الله علیه. @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَبَّ شَيْئاً لِنَفْسِهِ وَ أَبْغَضَهُ لِخَلْقِهِ أَبْغَضَ لِخَلْقِهِ اَلْمَسْأَلَةَ وَ أَحَبَّ لِنَفْسِهِ أَنْ يُسْأَلَ وَ *لَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ* أَنْ يُسْأَلَ فَلاَ يَسْتَحْيِي أَحَدُكُمْ أَنْ يَسْأَلَ اَللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ وَ لَوْ بِشِسْعِ نَعْلٍ. ⬅️ رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: خداوند تبارك و تعالى، صفتى را بر خود محبوب و بر آفريدگانش مبغوض داشته است؛ گدايى و دريوزگى را در برابر خود، محبوب مى‌شمارد و در برابر ديگران مبغوض مى‌دارد. هيچ چيز نزد خدا محبوبتر از اين نيست كه دست طلب بردارند و از پيشگاه او مسألت نمايند. مبادا كسى از گدايى درگاه خدا شرم كند، گرچه به خاطر يك بند كفش باشد. 📚 الكافی (ثقة الاسلام كلينی):‌ ج4، ص20 💠 حضرت امام رضا عليه السلام: ✅ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ... ... *لَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنْ* مُؤْمِنٍ تَائِبٍ أَوْ مُؤْمِنَةٍ تَائِبَةٍ. ⬅️ رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: ... نزد خداوند چيزی‌ محبوب‌تر از مرد يا زن مؤمنی كه توبه‌كار باشند نيست. 📚 عيون اخبار الرضا (شيخ صدوق): ج2، ص29 @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ سُبحانَكَ ما أعْظَمَ ما نَرى مِن خَلْقِكَ! و ما أصْغَرَ كُلَّ عَظيمةٍ في جَنْبِ قُدْرَتِكَ! و ما أهْوَلَ ما نَرى مِن مَلَكوتِكَ! و ما أحْقَرَ ذلكَ فيما غابَ عَنّا مِن سُلطانِكَ! و ما أسْبَغَ نِعَمَكَ في الدُّنيا! و ما أصْغَرَها في نِعَمِ الآخِرَةِ! ⬅️ اى خداوند سبحان! چه عظيم و پرشكوه است آنچه از آفرينش تو مى‌بينيم! و چه خُرد است هر بزرگى در برابر قدرت تو! و چه هول‌انگيز است آنچه ما از ملكوت تو مى‌بينيم! و چه حقير است آنچه ما مى‌بينيم در برابر قدرت و سلطنت ناپيداى تو از ديدگان ما! و چه بسيار است نعمت‌هاى تو در اين دنيا! و چه اندك است اين نعمت‌ها در برابر نعمت‌هاى آخرت! 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از خطبه ۱۰۸ @justhadis110
💠 مولی امير المؤمنين علی عليه السلام: ✅ رُبَّ واعِظِ غَيرُ مُرتَدِعٍ. ⬅️ بسا واعظى كه خود [از گناه] باز نمى‌ايستد. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ح۵۳۶۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: ✅ إن العبد إذا لعن شيئا صعدت اللعنة إلى السماء، فتغلق أبواب السماء دونها، ثم تهبط إلى الأرض، فتغلق أبوابها دونها، ثم تأخذ يمينا وشمالا، فإذا لم تجد مساغا رجعت إلى الذي لعن، فإن كان كذلك و إلا رجعت إلى قائلها. ⬅️ لعنت افراد به طرف آسمان بالا می‌رود، درهای آسمان به رویش بسته می‌شود، پس برمی‌گردد به زمین و به چپ و راست می‌رود، اگر اهلش را پیدا نکرد، به شخص لعنت‌کننده برمی‌گردد. 📚 كنزالعمال (متقی هندی): ج۳، ص۶۱۲ @justhadis110
💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ مُرَازِمِ بْنِ حَكِیمٍ قَالَ أَمَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام بِكِتَابٍ فِی حَاجَةٍ فَكُتِبَ ثُمَّ عُرِضَ عَلَیْهِ وَ لَمْ یَكُنْ فِیهِ اسْتِثْنَاءٌ فَقَالَ كَیْفَ رَجَوْتُمْ أَنْ یَتِمَّ هَذَا وَ لَیْسَ فِیهِ اسْتِثْنَاءٌ انْظُرُوا كُلَّ مَوْضِعٍ لَا یَكُونُ فِیهِ اسْتِثْنَاءٌ فَاسْتَثْنُوا فِیهِ. ⬅️ مرازم بن حكیم گوید: حضرت صادق (عليه السلام) دستور فرمود براى كارى نامه‌اى بنویسند، پس آن نامه نوشته شد و به‌ نظرِ آن‌ حضرت رساندند و در آن نامه «إن‌شاء‌الله» ننوشته بودند، حضرت فرمود: *چگونه امید دارید كه این كار به پایان برسد (و انجام شود) با اینكه «إن‌شاءالله» در آن نیست؟* بنگرید هر كجا كه «إن‌شاء‌الله» ندارد در آن بنویسید. 📚 الكافی (ثقة الاسلام كلينی):‌ ج2، ص673 💠 حضرت امام جعفر صادق عليه السلام: ✅ عَنْ مُرَازِمٍ قَالَ دَخَلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ یَوْماً إِلَی مَنْزِلِ مُعَتِّبٍ وَ هُوَ یُرِیدُ الْعُمْرَهًَْ فَتَنَاوَلَ لَوْحاً فِیهِ کِتَابٌ فِیهِ تَسْمِیَهًُْ أَرْزَاقِ الْعِیَالِ وَ مَا یَخْرُجُ لَهُمْ فَإِذَا فِیهِ لِفُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وَ لَیْسَ فِیهِ اسْتِثْنَاءٌ فَقَالَ مَنْ کَتَبَ هَذَا الْکِتَابَ وَ لَمْ یَسْتَثْنِ فِیهِ کَیْفَ ظَنَّ أَنَّهُ یَتِمُّ ثُمَّ دَعَا بِالدَّوَاهًِْ فَقَالَ أَلْحِقْ فِیهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَأَلْحَقَ فِیهِ فِی کُلِّ اسْمٍ إِنْ شَاءَ اللَّه. ⬅️ مرازم گوید: روزی امام صادق (علیه السلام) وارد منزل مُعَتِّب شد، درحالی‌که او عازم عمره بود. امام لوحی را در منزلش دید که در آن غذا و روزی خانواده نوشته شده بود. ناگاه امام دید که او نوشته این برای فلانی و فلانی و فلانی است، درحالی‌که ذکری از ان‌شاءالله در آن نبود. امام (علیه السلام) فرمود: «چه کسی این را نوشته و حال آنکه ذکری از ان‌شاءالله در آن نیست؟ او چگونه گمان می‌کند که آن کار تحقّق می‌یابد»؟ پس فرمان داد قلم و جوهر بیاورند. آنگاه فرمود: ان‌شاءالله را به آن اضافه کن». پس او در هر اسمی ان‌شاءالله را اضافه کرد. 📚 تهذيب الأحکام (شيخ طوسی): ج۸، ص۲۸۱ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ عَنِ الْحُسَیْنِ‌ بْنِ‌ زُرَارَهًَْ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ اذْکُرْ رَبَّکَ إِذا نَسِیتَ فَقَالَ إِذَا حَلَفْتَ عَلَی یَمِینٍ وَ نَسِیتَ أَنْ تَسْتَثْنِیَ فَاسْتَثْنِ إِذَا ذَکَرْت. ⬅️ حسین‌بن‌زراره گوید: از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: وَ اذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ پرسیدم. حضرت فرمود: « یعنی اگر شخص سوگند خورد [یا در صورت واقع شدن چیزی سخنی گفت] و یادش رفت که ان‌شاءالله بگوید، پس هنگامی‌که آن را به یاد آورد باید بگوید: ان‌شاءالله». 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۷، ص۴۴۹ @justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اجتِنابُ السيّئاتِ أولى مِنِ اكتِسابِ الحَسَناتِ. ⬅️ دورى كردن از بدی‌ها برتر است از انجام خوبی‌ها. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۸۱ @justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله عليه و آله: ✅ مَن مَقَتَ نَفسَهُ دونَ مَقْتِ النّاسِ آمَنَهُ اللّهُ مِن فَزَعِ يَومِ القِيامَةِ. ⬅️ هر كس به جاى خشم گرفتن بر مردم و دشمن‌داشتن ايشان بر نفْس خويش خشم گيرد و آن را دشمن بدارد، خداوند او را از وحشت روز قيامت در امان نگاه‌دارد. 📚 الخصال (شيخ صدوق):‌ ج۱، ص۱۵ @justhadis110
ثقلین و دیگر هیچ...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اجتِنابُ السيّئاتِ أولى مِنِ اكتِسابِ الحَسَناتِ. ⬅️ دور
✳️ توضیح فوق‌العاده مرحوم آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه را که بعد از احادیث ذکر شده از دست ندهید: 💠 احادیثی از مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در باب *انصاف*: ✅ أنصِفِ اللّه َ و أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ و مِن خاصَّةِ أهلِكَ و مَن لكَ فيهِ هَوىً مِن رَعيّتِكَ، فإنَّكَ إلاّ تَفعَلْ تَظلِمْ! ⬅️ حقّ خدا و حقّ مردم را از خودت و خويشان و نزديكانت و هر كس مورد توجه و علاقه توست از روی *انصاف*، بستان؛ زيرا اگر چنين نكنى ستم كرده‌اى. 📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازی از نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر نخعی در حکم امارت بر مصر ✅ أجوَرُ السِّيرَةِ أن تَنتَصِفَ مِن النّاسِ و لا تُعامِلَهُم بهِ. ⬅️ ظالمانه‌ترين روش آن است كه از مردم *انصاف* بخواهى، اما خودت با آنان به *انصاف* رفتار نكنى. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی) ح ۳۱۷۱ ✅ إنَّكَ إن أنصَفتَ مِن نَفسِكَ أزلَفَكَ اللّه. ⬅️ به راستی که تو اگر از خودت (نسبت به خودت و خدا و خلقش) دادخواهى كنى و *انصاف* به خرج دهی، خداوند نیز تو را [به خودش] نزديك گردانَد. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ح ۳۸۰۳ ✅ الإنصافُ يَرفَعُ الخِلافَ، و يُوجِبُ الايتِلافَ. ⬅️ انصاف، اختلافات را از بين مى‌برد و موجب الفت و همبستگى مى‌شود. 📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ۱۷۰۲ ✅ المؤمِنُ يُنصِفُ مَن لا يُنصِفُهُ. ⬅️ مؤمن [حتّى] با كسى كه نسبت به او انصاف به خرج نمى‌دهد نیز با انصاف عمل مى‌كند. 📚 غررالحکم (تمیمی آمدی): ح ۱۴۱۰ ✳️ *انصاف در قضاوت شاهین ترازو:* ⬅️ انصاف از «نصف» گرفته شده و به این معنی است که انسان، مانند شاهینِ ترازو، در وسط خود و دیگران قرار گیرد. ترازو زمانی می‌تواند وزنِ صحیح را نشان دهد که شاهینِ دو کفه، بی‌طرف و در نصفِ فاصله قرار گرفته باشد؛ همان‌طور که قاضی باید در نصف فاصله طرفین دعوا بایستد. اگر کسی شاهینِ ترازو را در ده سانتی‌متریِ یک کفه و یک متری کفه دیگر قرار دهد، طبیعتاً وزنه یک کیلوگرمی در این کفه با ده کیلوگرم در کفه دیگر هم تراز می‌شود؛ چرا که بازوی ترازو، ده برابر شده و وزن را ده برابر نشان می‌دهد. کسانی که در قضاوت خود با دیگران در موقعیت میانه نیستند، اگر به کسی یک کیلو احسان کنند، آن را در کفه‌ای که بازوی آن طولانی است، می‌گذارند و آن را ده کیلو می‌بیند و اگر به کسی خسارت وارد کردند، آن را در کفه کوتاه بازو، قرار می‌دهند و یک دهم آنچه هست می‌بینند. چنین کسانی وقتی که رابطه‌شان با خدا را نیز با آن ترازو اندازه می‌گیرند، اگر کمی در راه خدا بر ایشان فشار وارد شود، آن را می‌گذارند در آن کفه بازوی بلند و آن را صدبرابر می‌بیند، و این همه نعمت و لطفی را که خدا به ایشان کرده است را می‌گذارند در آن كفه بازوی کوتاه و آنها را یک صدم می‌بینند. *در این حالت، خودشان را [از خدا] طلبکار هم می‌بینند!* از همین روست که وقتی بعضی‌ها با هم قهر می‌کنند، دیگر آشتی کنان صورت نمی‌گیرد. دو طرفی که می‌خواهند با هم آشتی کنند، اول باید ترازوهایشان را اصلاح کنند و حساب‌هایشان را با ترازوهای صحیح بِکِشند. در آن صورت بین آنها اصلاح می‌شود. 📚 تمثیلات اخلاقی و تربیتی (محی‌الدین حائری شیرازی - دفتر نشر معارف): ص ۲۰و۲۱ @justhadis110