✳️ آثار حیرتانگیز فورواردها، لایکها و اظهارنظرهای ما در فضای مجازی...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ يُحْشَرُ اَلْعَبْدُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ إِلَيْهِ شِبْهُ اَلْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلاَنٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلاَنٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلاَنٍ اَلْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِهِ.
✅ بندهی خدا در روز قيامت محشور میشود و درحالىكه خونى به گردن او نيست (و مرتکب قتلی نشده) ولى به اندازهی يك حجامت يا بيشتر به دست او خون میدهند و میگویند اين سهم تو از خون (و قتل) فلانكس است،
او در پاسخ میگويد: پروردگارا! بهراستى تو مىدانى كه در حالی جان مرا قبض کردی که من خون كسى را نريخته بودم،
در پاسخ مىگويند: آرى،
ولی! تو دربارهی فلانى حرفی چنين و چنان شنيدى و آن را به ضرر او برای دیگران نقل كردى و آن سخن را دربارهی آن شخص پراکنده ساختی، آن سخن دست به دست نقل شد تا به گوش فلان شخص جبّار رسيد و او متأثر از سخن تو (و سخن برخی دیگر) او را كشت
و اين سهم و بهرهی توست از خون او.
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۷۰
🔷 حدیث فوق را بگذارید کنار حدیث ذیل:
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ اِنَّ حُرمَةَ عِرض المُؤمِنِ كَحُرمَةِ دمِهِ و مالِهِ.
⬅️ بهراستی که حرمتِ آبروی مؤمن همانند حرمتِ خون (و جان) و مال اوست.
📚 لئالی الاخبار (تویسرکانی): ج۵، ص۲۲۶
پ.ن: آنقدر دست به دست کنید، شاید برسد به دست برخی سلبریتیهایی که هر کامنتشان در حکم بنزینی است بر روی آتش فتنهها...
و یادمان باشد که هر کنش و واکنش و حتی عدم واکنش ما در فضای مجازی نیز جزو اعمالمان است...
و این کنشها و واکنشها در فضای مجازی حالا حالاها باقی میماند و حالا حالاها در معرض دید بسیاری خواهد بود...
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ مَنْ عَلَّمَ شَخْصاً مَسْأَلَةً فَقَدْ مَلَكَ رَقَبَتَهُ.
فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ يَبِيعُهُ؟
فَقَالَ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ و آلِه: لاَ وَ لَكِنْ يَأْمُرُهُ وَ يَنْهَاهُ.
⬅️ هرکس مسئلهای را به کسى یاد دهد، پس محقّقاً مالک او شده است.
از حضرتشان پرسیده شد: آیا این استاد میتواند شاگردش را – به عنوان بنده - بفروشد؟!
ایشان پاسخ دادند: «نه، اما حق امر و نهی به او را دارد».
📚 عوالی اللئالی (ابن ابی جمهور): ج۴، ص۷۱
✳️ روز معلّم بر همه معلّمان شریف و مؤمن تبریک و تهنیت باد
و به خصوص بر همهی آن معلمان و اساتید عزیزی که حق حیات به گردن من دارند...
@justhadis110
✳ بدون حساب وارد بهشت شوید...
💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام:
✅ إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّه ُالخَلائِقَ في صَعيدٍ واحِدٍ...
ثُمَّ يُنادي مُنادٍ مِن عِندِاللّه ِ عز و جل يُسمِعُ آخِرَهُم كَما يُسمِعُ أوَّلَهُم، فَيَقولُ:
أينَ جيرانُ اللّهِ جَلَّ جَلالُهُ في دارِهِ؟
فَيَقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ، فَتَستَقبِلُهُم زُمرَةٌ مِنَ المَلائِكَةِ، فَيَقولونَ لَهُم: ماذا كانَ عَمَلُكُم في دارِ الدُّنيا فَصِرتُم بِهِ اليَومَ جيرانَ اللّهِ تَعالى في دارِهِ؟
فَيَقولونَ: كُنّا نَتَحابُّ فِي اللّهِ عز و جل، و نَتَباذَلُ فِي اللّهِ، و نَتَوازَرُ فِي اللّهِ. فَيُنادي مُنادٍ مِن عِندِ اللّهِ: صَدَقَ عِبادي، خَلّوا سَبيلَهُم لِيَنطَلِقوا إلى جِوارِ اللّهِ فِي الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ، قالَ:
فَيَنطَلِقونَ إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
ثُمَّ قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام: فَهؤُلاءِ جيرانُ اللّهِ في دارِهِ، يخَافُ النّاسُ و لا يَخافونَ، و يُحاسَبُ النّاسُ و لا يُحاسَبونَ.
⬅ هنگامی که روز قیامت برپا شود، خداوند خلایق را گرد میآورد...
آنگاه منادیای از سوی خدا عز و جل ندا در میدهد (چنان ندایی که همهی مردمان در صحرای محشر آن را میشنوند) و میگوید:
کجایند همسایگان خدا در خانهاش؟
گروهى از مردم، از جاى برمىخيزند و جمعى از فرشتگان به استقبالشان مىروند و به آنان مىگويند: در دنيا چه مىكرديد كه به سبب آن، امروز همسايگان خداوند متعال در خانهاش هستيد؟
آنان پاسخ مىدهند:
ما در راه خداوند عز و جل يكديگر را دوست مىداشتيم،
در راه خدا به يكديگر مىبخشيديم
و در راه خدا و برای خدا يكديگر را يارى مىداديم.
پس از آن، مُنادىاى از سوى خداوند بانگ مىزند: بندگانم راست مىگويند:
رهايشان كنيد تا بىحسابرسى به بهشت درآيند و در جوار خداوند جاى گيرند.
پس بىحسابرسى به بهشت درمىآيند».
آنگاه امام باقر عليه السلام فرمود: «اينان، همسايگان خداوند در خانهاش هستند. مردم (در آن روز) مىترسند؛ امّا آنان ترسی ندارند.
از مردم حسابرسى مىشود؛ امّا از آنان حسابرسى نمىشود».
📚 امالی (شیخ طوسی): ص۱۰۳
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام:
✅ إذا جَمَعَ اللّهُ عز و جل الأَوَّلينَ وَ الآخِرينَ قامَ مُنادٍ فَنادى يُسمِعُ النّاسَ، فَيَقولُ:
أينَ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ؟
قالَ: فَيَقومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ،
فَيُقالُ لَهُم: اِذهَبوا إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
قالَ: فَتَلقاهُمُ المَلائِكَةُ فَيَقولونَ: إلى أينَ؟
فَيَقولونَ: إلَى الجَنَّةِ بِغَيرِ حِسابٍ.
قالَ: فَيَقولونَ: فَأَيُّ ضَربٍ أنتُم مِنَ النّاسِ؟
فَيَقولونَ: نَحنُ المُتَحابّونَ فِي اللّهِ.
قالَ: فَيَقولونَ: و أيُّ شَيءٍ كانَت أعمالُكُم؟
قالوا: كُنّا نُحِبُّ فِي اللّهِ،
👈👈👈 و نُبغِضُ فِي اللّهِ.
قالَ: فَيَقولونَ: نِعمَ أجرُ العامِلينَ.
⬅ چون خداوند، اوّلين و آخرينِ خلق را گرد آورد، مُنادى اى برمىخيزد و در حالى كه مردم را مىشنوانَد، مىگويد: «دوستانِ خدايى كجايند؟».
گروهى از مردم برمىخيزند. به آنان گفته مىشود:
«بىحسابرسى به بهشت درآييد».
فرشتگان، آنان را مىبينند و مىپرسند: « به كجا میروید؟».
پاسخ مىدهند: بىحسابرسى به سوى بهشت [مىرويم].
از آنان مىپرسند: «از كدام گروهِ مردمان هستيد؟».
پاسخ مىدهند: ما از کسانی هستیم که در راه خدا دوستی میکردیم.
پس مىپرسند: «اعمالتان چه بود؟».
پاسخ مىدهند:
در راه خدا دوست مىداشتيم
و در راه خدا دشمن مىداشتيم.
فرشتگان مىگويند: «چه نيك است پاداش عاملان [به خير]!».
📚 الكافي (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۱۲۶
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لا يَجتَمِعُ الجُوعُ و المَرضُ.
⬅ گرسنگی و بیماری با هم جمع نمیشوند.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۷۷۲
@justhadis110
✳️ با حرف مردم چه کنیم؟!
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ قَالَ عَلْقَمَةُ فَقُلْتُ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنَّ اَلنَّاسَ يَنْسُبُونَنَا إِلَى عَظَائِمِ اَلْأُمُورِ وَ قَدْ ضَاقَتْ بِذَلِكَ صُدُورُنَا فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا عَلْقَمَةُ إِنَّ رِضَا اَلنَّاسِ لاَ يُمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لاَ تُضْبَطُ وَ كَيْفَ تَسْلَمُونَ مِمَّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِيَاءُ اَللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَ لَمْ يَنْسُبُوا...
⬅️ علقمه خطاب به امام صادق علیه السلام گفت: يا ابن رسول اللّٰه، مردم به ما امور و گناهانی را نسبت میدهند که ما را آزردهخاطر و غمگین میکند و ما از اين دلتنگ هستيم؛
حضرت فرمود:
اى علقمه هرگز نمیتوان عملکردی داشت که همهی مردم از آن راضی باشند و زبانشان را نیز نمیتوان بست! (هر چه کنید، مردم حرفهای ناروا در مورد شما به زبان خواهند آورد!!)
شما چطور (از گزند زبان مردم) سالم بمانيد در حالی که نه انبیای الهی و نه رسولان الهی و نه حجتهای الهی از گزندش سالم نماندند؟!
مگر يوسف علیه السلام را به زنا متهم نكردند،
مگر ايوب علیه السلام را متهم نکردند که گرفتاریها و بلاهایش نتیجهی گناه خودش است،
مگر داود علیه السلام را متهم نكردند كه دنبال پرندهاى رفت تا زن اوريا را ديد و عاشق او شد و شوهرش را جلوی لشکر فرستاد تا كشته شد و زن او را گرفت،
مگر موسى علیه السلام را متهم نكردند كه عنين است (مردانگی ندارد) و او را آزردند تا خدا از آن بهتانی که مردم به او میزدند تبرئهاش كرد و او نزد خداوند آبرومند بود
مگر همهی انبياء را متهم نكردند كه جادوگرند و دنيا طلب،
مگر مريم دختر عمران را متهم نكردند كه از مرد نجارى بنام يوسف آبستن شده؟!
مگر پيغمبر ما صلی الله علیه و آله را متهم نكردند كه شاعر و ديوانه است!؟
مگر متهمش نكردند كه عاشق زن زيد بن حارثه شده و كوشيد تا او را بدست آورد،
مگر در روز بدر متهمش نكردند كه يك پتوى سرخ براى خود از غنيمت برگرفت تا خدا آن قطيفه را عيان كرد و او را تبرئه نمود از خيانت و در قرآن نازل كرد: ((آل عمران:۱۶۱) پيغمبرى نباشد كه از غنيمت بدزدد و هر كه از غنيمت بدزدد روز قيامت در بند آن باشد)
مگر متهمش نكردند كه در باره پسر عمش على علیه السلام از روى هوى سخن میگويد (که او جانشین من است) تا خداى عز و جل آنها را تكذيب كرد و فرمود ((نجم) هرگز از روی هوى و هوس سخن نكند، و هر آنچه گوید چیزی جز وحى كه به وى رسد نیست)،
مگر او را متهم نكردند كه به دروغ خود را رسول خدا میداند تا خدا به او این آیه را نازل فرمود ((انعام:۲۴) پيش از تو رسولانى تكذيب شدند و صبر كردند بر تكذيب خود و آزرده شدند تا يارى خدايشان آمد)
روزى فرمود مرا ديشب به آسمان به معراج بردند، به او در پاسخش گفتند: به خدا همهی شب از بسترش جدا نشده.
و آنچه دربارهی اوصياء گفتند بيش از اينست، مگر سيد اوصياء، علی علیه السلام را متهم نكردند كه دنياجو و سلطنتطلب است و آشوب را بر راحت برمىگزيند و خون مردم را مىريزد و اگر مرد خوبى بود خالد بن وليد مامور نمیشد گردنش را بزند،
مگر او را متهم نكردند كه میخواست دختر ابى جهل را بر سر فاطمه «عليها السّلام» بگيرد و رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله» سر منبر از او به مسلمانان شكايت كرد و فرمود على میخواهد دختر دشمن خدا را بر سر دختر پيغمبر خدا به زنى بگيرد، هلا فاطمه پاره تن من است و هر كه او را آزارد مرا آزرده و هر كه او را شاد كند مرا شاد كرده و هر كه او را خشمناك سازد مرا خشمناك ساخته؟!
سپس امام صادق فرمود:
اى علقمه چه گفتار عجيبى مردم در باره على «عليه السّلام» دارند يكى او را معبود داند و ديگرى عاصى معبود پندارد
و آنكه او را متهم به معصيت پروردگارد میكند بر او سهلتر است از آنكه دربارهی به ربوبيتش قائل است
اى علقمه، مگر مردم دربارهی خود خداى عز و جل نگفتند که سومى سه تاست (پدر و پسر و روح القدس)
مگر او را مانند خلقش ندانستند؟!
مگر نگفتند كه او دهر است؟
مگر نگفتند كه او چرخ است؟
مگر نگفتند كه جسم است؟
مگر نگفتند كه صورتست،
برتر است خدای عز و جل از آنچه دربارهاش میگویند
اى علقمه، آن زبانهایی كه دربارهی خدا آنچه سزاوار نیست میگویند، چگونه از نكوهش شما بدان چه شما آزرده میشوید باز ايستند
👈 از خدا يارى خواهيد و شكيبا باشيد،
بهراستى زمين از آن خداست و او را به هر كه از بندگانش خواهد بسپارد و عاقبت از آن متقيان است.
بنى اسرائيل هم به موسى گفتند پيش از آنكه تو بيایى در آزار بوديم و پس از آنهم كه آمدى در آزاريم
خداى عز و جل در پاسخشان فرمود: (بگو اى موسى اميد است كه پروردگارتان دشمنان را نابود كند و شما را در زمين به جاى او نهد و بنگرد چه كار خواهيد كرد.)
📚 امالی (شیخ صدوق): ص۱۰۲
@justhadis110
💠 حضرت امام موسی کاظم علیه السلام:
✅ لَيْسَ شَيْءٌ أَنْكَى لِإِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ مِنْ زِيَارَةِ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ
قَالَ
وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَيْنِ يَلْتَقِيَانِ فَيَذْكُرَانِ اَللَّهَ ثُمَّ يَذْكُرَانِ فَضْلَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَلاَ يَبْقَى عَلَى وَجْهِ إِبْلِيسَ مُضْغَةُ لَحْمٍ إِلاَّ تَخَدَّدُ حَتَّى إِنَّ رُوحَهُ لَتَسْتَغِيثُ مِنْ شِدَّةِ مَا يَجِدُ مِنَ اَلْأَلَمِ
فَتَحُسُّ مَلاَئِكَةُ اَلسَّمَاءِ وَ خُزَّانُ اَلْجِنَانِ، فَيَلْعَنُونَهُ حَتَّى لاَ يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ إِلاَّ لَعَنَهُ، فَيَقَعُ خَاسِئاً حَسِيراً مَدْحُوراً.
⬅️ هیچ چیز برای ابلیس (لعین) و سپاهیانش، کشندهتر و جانکاهتر از این نیست که برادران دینی در راه خدا یکدیگر را زیارت کنند و در آن زیارت و دیدار، خدا و فضل ما اهل بیت را یاد کنند.
پس اگر چنین کنند، هیچ تکهگوشتی بر صورت ابلیس (لعین) باقی نمیماند مگر اینکه بشکافد و فرو ریزد و روحش چنان دچار سختی میشود که از شدّت درد، فریادی میزند که ملائکهی آسمان و خزانهداران بهشت، متوجّه او و فریادش میشوند،
پس در این هنگام هیچ ملک مقرّبی نیست مگر آنکه او را لعنت میکند و بر اثر آن، ابلیس (لعین) با ذلّت و خواری و در نهایت خستگی و درماندگی، به شدّت رانده میشود.
📚 الکافی (ثقة السلام کلینی): ج۲، ص۱۸۸
@justhadis110
✳️ انصاف به خرجدادن سختترین و سنگینترینِ اعمال برای نفس آدمی...
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ اِنَّ اَعظَمَ المَثُوبَهِ مَثُوبَهُ الاَنصافِ.
⬅️ بزرگترین پاداش، پاداش انصاف به خرج دادن است.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۲۱۹
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها.
⬅️ با فضیلتترین اعمال سختترین و پرزحمتترین آنهاست.
📚 بحار الانوار (علامه مجلسی): ج۶۷، ص۲۳۸
پ.ن: «اَحْمَزَ» از ريشه «حَمْز» در لغت به معناى گزندگى و تندى و تيزى و سختى و سوزندگى چيزى است و اين تعبير نشان مىدهد كه اعمال پر زحمت و گزنده و سخت برای نفس انسان، در پيشگاه خدا ارزش بيشترى دارد.
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ لَا تَكُنْ مِمَّنْ
...يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ
...فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ
...يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ...
⬅️ از كسانى مباش كه
...گناه ديگرى را بزرگ مىشمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مىپندارد،
...مردم را سرزنش مىكند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد مىكند و در حق خودش مسامحه روامیدارد
...به نفع خود بر زيان ديگران حكم مىكند، امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نمیکند...
📚 نهج البلاغه (سید رضی): فرازهایی از حکمت ۱۵۰
@justhadis110
✳️ قدر و قیمت سر پایین و شرمندگی و اقرار به تقصیر در پیشگاه الهی...
💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ اَلنَّبِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، يَا دَاوُدُ:
إِنَّ عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً ثُمَّ رَجَعَ وَ تَابَ مِنْ ذَلِكَ اَلذَّنْبِ وَ اِسْتَحْيَا مِنِّي عِنْدَ ذِكْرِهِ
غَفَرْتُ لَهُ
وَ أَنْسَيْتُهُ اَلْحَفَظَةَ
وَ أَبْدَلْتُهُ اَلْحَسَنَةَ
وَ لاَ أُبَالِي
وَ أَنَا أَرْحَمُ اَلرَّاحِمِينَ.
⬅️ خدای عزّ و جلّ خطاب به داود پیغمبر علیه السلام وحی کرد، ای داود!
به راستی که بندهی مؤمن من هر وقت مرتکب گناهی شود، سپس با توبه به سوی من بازگردد و هنگامی که آن گناهش را به یاد میآورد، از من خجالت بکشد و حیا کند،
گناهش را مورد مغفرت قرار میدهم
و آن کردهاش را از یاد دو فرشتهی مراقب و شاهد اعمالش میبرم،
و گناهانش را نیز به حسنه و ثواب تبدیل میکنم!
و هیچ ابایی هم از انجام این کارها ندارم
چرا که من ارحم الراحمین هستم!
📚 ثواب الاعمال (شیخ صدوق): ج۱، ص۱۳۰
@justhadis110
💠 رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:
✅ يَا عِبَادَ اَللَّهِ فَاحْذَرُوا اَلاِنْهِمَاكَ فِي اَلْمَعَاصِي وَ اَلتَّهَاوُنِ بِهَا
فَإِنَّ اَلْمَعَاصِيَ يَسْتَوْلِي بِهَا اَلْخِذْلاَنُ عَلَى صَاحِبِهَا حَتَّى يُوقِعَهُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْهَا،
فَلاَ يَزَالُ يَعْصِي وَ يَتَهَاوَنُ وَ يَخْذُلُ وَ يُوقِعُ فِيمَا هُوَ أَعْظَمُ مِمَّا جَنَى حَتَّى يُوقِعَهُ فِي رَدِّ وَلاَيَةِ وَصِيِّ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ دَفْعِ نُبُوَّةِ نَبِيِّ اَللَّهِ،
وَ لاَ يَزَالُ أَيْضاً بِذَلِكَ حَتَّى يُوقِعَهُ فِي دَفْعِ تَوْحِيدِ اَللَّهِ، وَ اَلْإِلْحَادِ فِي دِينِ اَللَّهِ.
⬅️ ای بندگان خدا!
بترسید از لجاجت کردن در گناهان و کوچک شمردن امر معصیت،
زیرا در چنین حالی، بیچارگی و بیتوفیقی بر آن گناهکار مستولی میشود که این نیز خودش منجر میشود به این که شخصِ معصیتکار، گرفتار گناهان بزرگتری شود، و همواره گناه میکند و آن را کوچک میشمارد، در نتیجه بیچارهتر میشود و گرفتار جنایت بزرگ میشود تا اینکه (در اثر تکرار گناه و تکرار کوچک شمردنش میرسد به جایی که) ولایت وصی بر حق رسول خدا را انکار کند، و بعد نبوت نبی خدا را رد میکند و در نهایت بر اثر تکرار معصیت و کوچک شمردن گناهانش، کارش به انکار توحید و کفر و الحاد در دین خدا میکشد.
📚 تفسیر امام حسن عسکری علیهالسلام: ص۲۶۴، تفسیر البرهان (سید هاشم بحرانی): ج۱، ص۲۲۸
❇️ ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ (روم:۱۰)
سپس سرانجام كسانى كه پیاپی اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و پيوسته آن را مسخره مىنمودند. ❇️
@justhadis110
💠 ده حدیث گوهربار از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
✅ مَا بَلغَ عَبدٌ حَقیقةَ الإخلاصِ حتَّى لا یحبَّ أن یحمدَ عَلَى شَیء مِن عَمَلِ لِلّهِ.
⬅️ هیچ بندهاى به حقیقت اخلاص نمىرسد، مگر آنكه دوست نداشته باشد كه مردم او را بر كارهایى كه براى خدا انجام داده ستایش كنند.
📚 عدة الداعي (ابن فهد حلّی): ص۲۲۳
✅ لاتُسَمِّ الرَّجُلَ صَدِيقا سِمَةَ مَعرِفَةٍ حتّى تَختَبِرَهُ بثلاثٍ: تُغضِبُهُ فَتَنظُرُ غَضَبَهُ يُخرِجُهُ مِن الحَقِّ إلى الباطِلِ، وعندَ الدِّينارِ والدِّرهَمِ، وحتّى تُسافِرَ مَعهُ.
⬅️ هیچ كس را دوست خود مخوان، مگر آن كه در سه چیز او را بیازمایی:
او را به خشم آوری و ببینی كه آیا این خشم او را از حقّ به باطل میكشاند؛
در درهم و دینار
و در سفر كردن با او.
📚 امالی (شيخ طوسی): ص ۶۴۶
✅ مَنْ غَضِبَ عَلَيْكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ لَمْ يَقُلْ فِيكَ سُوءاً فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ خَلِيلاً.
⬅️ هر كس بر تو سه بار خشم گرفت و با تو بد صحبت نكرد، پس او را به عنوان دوست صميمی خود انتخاب كن.
📚 مجموعه ورّام: ج۲، ص۱۱۸
✅ مِن أخلاقِ الجاهِلِ الإجابَةُ قَبلَ أنْ يَسمَعَ، و المُعارَضَةُ قَبلَ أنْ يَفْهَمَ، و الحُكْمُ بما لا يَعْلَمُ.
⬅ يكى از خصلتهای نادان اين است كه
قبل از شنيدن [مطلب] پاسخ مىدهد
و پيش از آن كه [ مقصود گوينده را] بفهمد به مخالفت بر مىخيزد
و ندانسته حكم مىكند و [قضاوت مینمايد].
📚 أعلام الدين (ديلمی): ص۳۰۳
✅ مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَ يُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اَللَّهِ.
⬅️ از نشانههای صحت يقين انسان مسلمان اين است كه برای جلب خشنودی خلق، هرگز کاری نمیکند که موجب خشم خدا بشود.
📚 الکافي (ثقة الاسلام كلينی): ج۲،ص۵۷
✅ مَن ذَهَبَ يَرى أَنَّ لَهُ عَلَى الآخَرِ فَضلاً فَهُوَ مِنَ المُستَكبِرينَ، (قالَ حَفصُ بنُ غياثٍ): فَقُلتُ لَهُ إِنَّما يَرى أَنَّ لَهُ عَلَيهِ فَضلاً بِالعافيَةِ إذا رَآهُ مُرتَكِبا لِلمَعاصى، فَقالَ: هَيهاتَ هَيهاتَ! فَلَعَلَّهُ أَن يَكونَ قَد غُفِرَ لَهُ ما أتى وَ أَنتَ مَوقوفٌ مُحاسَبٌ أَما تَلَوتَ قِصَّةَ سَحَرَةِ موسى عليه السلام.
⬅️ هر كس خودش را بهتر از ديگران بداند، او از متكبران است.
حفص بن غياث مىگويد: عرض كردم:
اگر گنهكارى را ببيند و به سبب بىگناهى و پاكدامنى خود، خويشتن را از او بهتر بداند چه؟
فرمودند: هرگز هرگز! چه بسا كه او آمرزيده شود اما تو را براى حسابرسى نگه دارند، مگر داستان جادوگران و موسى عليه السلام را نخواندهاى؟
📚 الكافى (ثقة الاسلام کلینی): ج۸، ص۱۲۸
✅ لا تَفضَح أحَدا حَيثُ سَتَرَ اللّه عَلَيكَ ما أعظَمَ مِنهُ.
⬅️ هرگز رسوا مساز کسی را، در حالی که میدانی خدا به واسطه آنچه بدتر از عمل او انجام دادهای رسوایت نساخته!
📚 جامع السعادة (ملا مهدی نراقی): ج۳، ص۲۴۱
✅ ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارک و تعالی : "اما یعلم عبدی انی انا اقضی الحوائج."
⬅️ زمانی که بنده برای رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند میفرماید: "آیا بنده من نمیداند که حاجت او را من برآورده میکنم".
📚 امالی (شیخ طوسی): ج۱، ص۶۶۴
✅ اذا قام العبد فی الصلاة فخفف صلاته قال الله تعالی لملائکته:
اما ترون الی عبدی کأنه یری ان قضاء حوائجه بیدغیری ، اما یعلم ان قضاء حوائجه بیدی.
⬅️ هرگاه بنده برای نماز به پا خیزد و نمازش را سبک ادا کند، خداوند به فرشتگان خود میفرماید:
آیا به بنده من نمینگرید که گویا برآوردن حاجتهایش را به دست کسی غیر از من میبیند، آیا نمیداند که برآوردن حوائج او به دست من است؟!
📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۳، ص۲۶۹
✅ فِي وَصِيَّةِ لُقْمَانَ لاِبْنِهِ يَا بُنَيَّ اِعْلَمْ أَنَّ اَلدُّنْيَا قَلِيلٌ وَ عُمُرَكَ مِنْهَا قَلِيلٌ مِنْ قَلِيلٍ وَ يَقِرُّ مِنَ اَلْقَلِيلِ قَلِيلٌ.
⬅️ لقمان در وصيتى به فرزندش فرمود:
فرزندم بدان كه دنيا كوتاه است
و عمر تو اندكی از عمر دنیاست،
که از آن اندک هم اندکی باقی مانده.
📚 مشکاة الأنوار في غرر الأخبار: ج۱، ص۵۵۹
⚫️ شهادت جانگداز رئیس مذهب، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بر همهی شیعیان و محبان و ارادتمندانشان تسلیت باد...
@justhadis110
💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
✅ عُقوبَةُ الغَضُوبِ و الحَقُودِ و الحَسُودِ تَبدَأُ بأنفُسِهِم.
⬅️ كيفر افراد عصبانى و كينهتوز و حسود، نخست به خودشان مىرسد.
📚 غرر الحکم (تمیمی آمدی): ج۱، ص۴۶۶
@justhadis110
✳️ امروز اولین روز از ماه ذیالقعده و نیز یکشنبه است، التماس دعا...
💠 از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که
در روز #یکشنبه ماه #ذی_القعده فرمود:
⬅️ ای مردم
کدامیک از شما میخواهید توبه کنید؟!
راوی میگوید:
گفتیم: رسول خدا همه ما میخواهیم توبه کنیم.
حضرت فرمودند:
1⃣ غسل کرده،
2⃣ وضو گرفته و
3⃣ چهار رکعت نماز بجا آورید.
در هر رکعت یک بار «فاتحة الکتاب»،
سه بار «قل هو الله احد»
و یک بار «معوذتین» (قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق) بخوانید.
آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پایان بگویید:
«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظيمِ»
بگویید. سپس بگویید:
يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ
اِغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلاَّ أَنْتَ
یعنی (ای عزیز شکست ناپذیر،
ای آمرزنده،
گناهان من و همه مردان و زنان مؤمن را بيامرز،
كه گناهان کسی جز تو نمیآمرزد.)
💠 آنگاه فرمود:
✅ ...مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ أُمَّتِي فَعَلَ هَذَا إِلاَّ نُودِيَ مِنَ اَلسَّمَاءِ يَا عَبْدَ اَللَّهِ اِسْتَأْنِفِ اَلْعَمَلَ فَإِنَّكَ مَقْبُولُ اَلتَّوْبَةِ مَغْفُورُ اَلذَّنْبِ وَ...
⬅️ بندهای از امت من چنین عملی را انجام نمیدهد، مگر این که
1⃣ از آسمان به او ندا میرسد: بنده خدا عمل را از نو شروع کن که توبهی تو قبول، و گناهانت بخشیده شد.
2⃣ فرشته دیگر از زیر عرش ندا میکند: ای بنده مبارک باد بر تو و بر #خانواده و #خاندانت.
3⃣ منادی دیگری صدا میزند: در روز قیامت، خداوند دشمنانت را از تو راضی مینماید.
4⃣ فرشته دیگری ندا میکند: ای بنده با ایمان از دنیا میروی. [و عاقبت به خیر میشوی]
3⃣ دینت از تو گرفته نمیشود
4⃣ و قبر تو وسیع و نورانی خواهد شد.
5⃣ منادی دیگری صدا میزند: پدر و مادرت راضی میشوند، گرچه خشمگین باشند،
6⃣ پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده
7⃣ و در دنیا و آخرت #خوش_روزی خواهی بود.
8⃣ جبرئیل ندا میکند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهم که با تو خوش رفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و با ملایمت و نرمی روح را از بدنت خارج نماید.
گفتیم:
رسول خدا اگر کسی در #زمان_دیگری چنین بکند چطور؟
فرمودند:
چیزهایی را که گفتم #برای_او_نیز_خواهد_بود.
جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت».
📚 اقبال الاعمال: ج۱، ص۳۰۸ - مفاتیح الجنان: ص۲۴۷
پ.ن: این نماز 👆 از دستورات سلوکی عارف مجذوب آیت الله انصاری همدانی به عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی اعلی الله مقامهما در آغاز آشنایی بوده است و مورد تأکید فراوان خود آیت الله یعقوبی قائنی قدّس سرّه👇
⬅️ از استاد معظّم [جناب آیت الله انصاری همدانی] مطالبهى دستورالعمل نمودم.
ايشان هم بدون مضايقه راهنمايى كرده و دستوراتى دادند. از جمله فرمودند:
اول بايد از جميع معاصى توبهی صحيحى كنيد.
و براى اين كار اگر حال توبه داريد نماز روز #يكشنبه_ماه_ذيقعده را كه مرحوم محدث قمى در اعمال آن ماه نقل كرده، بخوانيد.
و اگر حال توبه نداريد ابتدا حال را تحصيل كنيد.
و راهش اين است كه هر روز در ساعتى معين و در جاى خلوتى افرادى را كه قبلاً مىشناختيد و از دنيا رفتهاند به ياد آورده،
فكر كنيد كه الآن آنها كجا رفتهاند؟
و در آنجا به چه چيز احتياج دارند؟
و همين طور فكر را ادامه داده تا كمكم حال انزجار از دنيا پيدا شود.
و نماز مذكور را #بعد از آن بخوانيد.
📚 کتاب شریف سفینة الصادقین: بخش ۱۷، در محضر عارف مجذوب آیت الله انصاری همدانی قدّس سرّه، ص۱۵۷
🔷 آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف انیس الصادقین نیز در خصوص این نماز بیان داشتهاند:
[از ميان اعمال اين ماه (ذی القعده)، نماز توبه در روز يکشنبه اهميت ويژه دارد و ظاهراً به اين ماه و به اولين يکشنبه آن نيز اختصاص ندارد.]
@justhadis110