🔺 توصیه جناب #میرداماد[خطاب به ملاصدرا، پس از پایان اولین جلسه درس]:
⏮ #تحصیل_حکمت_در_سایه_تهذیب_نفس
◻️ ای محمد!
من امروز گفتم کسی که میخواهد #حکمت را تحصیل کند، باید #حکمت_عملی را تعقیب کند و اینک به تو میگویم که حکمت عملی در درجه اول دو چیز است:
🔸 یکی #به_انجام_رسانیدن_واجبات_دین_اسلامی؛ دانشجو وقتی آن واجبات را انجام میدهد، از هریک نتیجهای میگیرد که به سود اوست.
🔸 روش دوم که باید از طرف کسی که حکمت را تحصیل میکند در پیش گرفته شود، این است که محصل حکمت، باید از #تأمین_درخواستهای_نفس، #خودداری_ورزد.
🔴 کسی که #مطیع_نفس_اماره شد و مشغول تحصیل حکمت هم گردید، به احتمال قوی بیدین خواهد شد و از #صراط_مستقیم_ایمان_منحرف_میگردد.
📚 سلسله مباحثی برای طلاب علوم دینی، ص 24.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_007L.mp3
3.41M
✴️ #روشنای_راه
شماره 45
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
🔺 همه چیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن
⏮ #درس_تفسیر_برای_دانشجویان
🔸 دیگر گروهِ مخاطب آیتالله خامنهای برای #جلسات_تفسیر_قرآن، #دانشجویان بودند. اگرچه مباحثی که ایشان برای جلسات تفسیر دانشجویی درنظر میگرفتند برای مردم عادی نیز قابل قابل استفاده بود.
◻️ جلسه تفسیر جمعه صبحهای مسجد امام حسن(علیهالسلام)، یک جلسه تفسیر دانشجویی بود. #سوره_بقره و ماجرای #قوم_بنیاسرائیل از جمله محتوای این درس بود.
نکته جالب این درس، #شیوه_جدید و #جذاب آن بود: «بدین قرار که پیش از شروع درس، دو نفر از حاضران به داوطلبی و میل خود، برنامه هفته قبل را تکرار کنند. بدین صورت که نفر اول درس را بهاجمال بازگو کند و نفر دوم در بیان و گزارش او اگر نظری داشت، ابراز دارد؛ چه موافق و چه مخالف. نفر اول را گزارشگر و نفر دوم را انتقادگر نام داده بودم.»
📚 شرح اسم، ص 471.
🔸 پس از بیان این موارد بود که ایشان #آیات و #مبحث_جدید را ابتدا توضیح میدادند و تفسیر آیات را میگفتند و سپس از قاری میخواستند که آیات تفسیر شده را قرائت کند.
◻️ ایشان «میفرمودند حالا که معنی این آیات را فهمیدید، این قاری عزیزمان بیاید بخواند با لحن و صدای خوش تا شما بیشتر لذت ببرید. مردم چون معنی قرآن را فهمیده بودند، راحت ارتباط برقرار میکردند.»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
☢️ #کتابخواندن_استرس_را_کاهش_میدهد.
🔹 یکی از #بهترین_راهها برای اینکه از #هیاهو و #استرس_دنیا دور شویم، #مطالعه_کتاب است.
⏮ حتما کتابخواندن را در #برنامه_روزانه_خود قرار دهید.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
📚 برگزاری جلسات هفتگی #حدیث_خوانی_اصول_کافی به صورت برخط
🔖 لینک ورود به جلسه:
https://adobevu2.jz.ac.ir:443/r5tuh49esne/
🔸 استاد جلسه:
حجت الاسلام والمسلمین شاهحسینی
🗓 #سهشنبه_ها
🎴 این هفته استثنائا ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ برگزار می گردد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیه حضرت آیتالله #مجتهدیتهرانی(رحمتاللهعلیه) به طلاب:
🔸 اگر میخواهی #علمت_برکت_داشته_باشد:
⏮ #استاد را #تعظیم_کن و به او #احترام بگذار.
◻️ اگر خدای نکرده غیبت استاد را بکنی یا آنطوری که اسلام فرموده است او را احترام و اکرام نکنی، دیگر به درد طلبگی هم نمیخوری و علمت برکت نخواهد داشت.
🔸 تجربه نیم قرن من ثابت کرده است که اگر اساتید از تو #ناراضی_باشند، #به_جایی_نخواهی_رسید؛ اگرچه در این راه #استقامت داشته باشی ولی با این وجود، خدمات شایانی نخواهی داشت و آثار باقیات الصالحات از خود به یادگار نخواهی گذاشت.
⏮ نکته مهم این است که #تعظیم_استاد، فقط تعظیم ظاهر نیست بلکه باید در باطن استاد را تعظیم نمایی و کوچکترین سوءظن به استاد نداشته باشی و کارهای استاد را به بهترین صورت توجیه کنی.
🔸 #سِر_توفیق_طلاب، #نداشتن_سوءظن_به_علما و #احترام_اساتید است.
⏪ کتاب #منیهالمرید، نوشته شهید ثانی(رحمتاللهعلیه) را حتماً بگیرید و بخوانید و عمل کنید.
📚 آدابالطلاب، ص 252.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
Baghare_008L.mp3
3.57M
✴️ #روشنای_راه
شماره 46
🎧 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
🎙 آیت الله #جوادی_آملی(دامت برکاته)
🔺 روزم را با روشنای سخن خدای مهربانم، مبارک می کنم.
◻️🔸◻️🔸◻️
✴️ همه چیز درباره آشنایی آیتالله سیدعلی خامنهای(مدظلهالعالی) با قرآن
⏮ #ویژگی_تفسیر_آیتالله_خامنهای
🔸 درسهای تفسیر قرآن آیتالله خامنهای دو ویژگی بارز داشت.
اول #بیدارگری_و_روشنگری و دیگری #حرکتبخشی_به_جامعه.
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین مهدویراد این دو ویژگی را اینگونه توضیح میدهد:
◻️ #بیدارگری و #روشنگری یعنی #آیات جوری تفسیر و تصویر میشد که اگر کسی در این جلسه شرکت میکرد و به مباحث توجه داشت، وقتی از جلسه بیرون میآمد احساس میکرد نسبت به جلسه قبل یک #روشنی و #نگاه_جدید در #فکر او ایجاد شده است.
◻️ ویژگی دوم هم، تحرکآفرینی و حرکتبخشی به جامعه و #درگیرساختن_متن_جامعه و #زندگی_مردم با #آموزههای_قرآن بود.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
آداب طلبگی- جلسه چهارم.pdf
305.9K
🖇 موضوع فایل:
🔺 #آداب_طلبگی
خلاصه مباحث جلسه چهارم درس اخلاق
🎙 حجت الاسلام و المسلمین همتیان(دامت برکاته)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim
🔺 توصیههای حضرت آیتالله #کوهستانی(رحمتاللهعلیه) به طلاب
🔹 #منبر و #روضه_سیدالشهداء(علیهالسلام) را ترک نکن.
🔸 #نماز_شب را ولو هفتهای یکبار، به جای آور.
🔹 #نماز_جماعت را اقامه کن؛ هرچند یک نفر به شما اقتدا نماید.
🔸 طلبهای که نماز شب نخواند و به #نماز_جعفرطیار (در هفته یکبار) اهتمام نداشته باشد، من او را #طلبه_کامل نمیدانم.
🔹 طلبه باید از #مکروهات اجتناب کند تا دیگران از محرمات بپرهیزند و به #مستحبات روی آورد تا مردم به واجبات اهمیت بدهند.
🔸 از بزرگترین قلهها با هزار زحمت و مشقت بالا رفتن بهتر از منت کشیدن است ولی منت پدر و مادر را کشیدن جهت #ادامه_تحصیل، عیبی که ندارد، بسیار هم بجا و شایسته است.
🔹 طلبه اگر نتوانست به حد بالایی از علم و سواد برسد حتماً باید #تقوا داشته باشد؛ چراکه همان تقوای او خدمت می کند.
🔸 آقایان اگر دنیا میخواهید لطفاً راه دیگری در پیش گیرید؛ در اینجا از دنیا خبری نیست؛ عمرتان را تلف نکنید و بروید و اگر آخرت را طالبید، بکوشید که با تنبلی به دست نمیآید.
🔹 تقوا پیشه کنید، خود را بسازید که شما باید #نمونه_فضیلت_جامعه باشید.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🖊 بعون الله و توفیقه
❇️ اداره کل امور تربیتی
📲 eitaa.com/jz_tasnim