eitaa logo
انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
395 دنبال‌کننده
835 عکس
31 ویدیو
64 فایل
کانال اطلاع رسانی انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا ( س) ارتباط با ادمین : @Dr_ahmadvand @F_alyass
مشاهده در ایتا
دانلود
صلوات خاصه حضرت امام حسن عسکری علیه السلام اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین. 🏴شهادت یازدهمین ستاره آسمان امامت و ولایت امام حسن عسگری علیه السلام تسلیت باد.
📣 هیئت علمی ـ فرهنگی آفاق کلام برگزار می‌کند 🔹 اولین دورهمی اندیشه‌ورزان کلام 🗓 تاریخ: سه‌شنبه 11 شهریور ۱۴۰۴ 🕔 زمان: ساعت ۱۷ الی ۱۹ برنامه‌ها: آغاز برنامه با سخنان سرکار خانم فاطمه الیاسری (دبیر انجمن) ارائه‌ی سرکار خانم موحدی‌پور درباره‌ی «باشگاه نویسندگان کلام» ✅سخنرانی اساتید مجرب در حیطه مناظره و مهارت های کلامی 📍 مکان: شهرک قدس، آوینی شمالی، کوچه یک، پلاک ۱۷ ✅ علاقه‌مندان جهت حضور نام خود را به آیدی زیر ارسال فرمایند: 👉 @morning_rain_1403
📝گزارش نخستین محفل انجمن علمی پژوهشی کلام نخستین محفل اندیشه ورزان کلامی با حضور دبیر انجمن، جمعی از اعضای فعال و استادان برگزار شد. 🌱دبیر انجمن ضمن تبیین جایگاه انجمن علمی کلام در ساختار معاونت پژوهش، بر اهمیت این نهاد در ارتقای سطح علمی و پژوهشی طلاب تأکید کرد. ایشان با اشاره به فرصت‌های علمی فراهم‌شده توسط انجمن، از جمله برگزاری کرسی‌های علمی ـ پژوهشی، نشست‌های تخصصی، امکان مشارکت در همایش‌ها و چاپ مقالات با راهنمایی استادان، بر ضرورت بهره‌برداری بهینه از این ظرفیت‌ها در ابعاد علمی، زمانی و مکانی تأکید نمود. 🌱در ادامه، خانم موحدی‌پور ـ از اعضای فعال انجمن و نویسنده در حوزه یادداشت‌های علمی ـ کلامی و ادبیات داستانی ـ به اهمیت شناسایی و پرورش استعدادهای برتر در عرصه نویسندگی اشاره کرد. وی بر لزوم تولید محتوای دینی متناسب با نیازهای جامعه امروز تأکید نمود و پیشنهادهایی در راستای تقویت این جریان ارائه داد. در بخش پایانی استاد مومنی ـ از استادان برگزارکننده مناظرات علمی ـ سخنان خود را آغاز کردند که اهم محورها و نکات مطرح‌شده از سوی ایشان به شرح زیر است. https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
در نخستین محفل اندیشه ورزان کلامی ✅ استاد مومنی در سخنان خود بر اهمیت «علم مناظره» و جایگاه آن در سنت دینی و علمی تأکید کردند. ایشان مناظره را «رویاروئی دو نظر» دانستند که در تاریخ کلام با عناوینی همچون علم کلام، احتجاج، علم‌الجدل و در منابع اهل‌سنّت نیز با همین تعبیر شناخته شده است. ۱. جایگاه انواع جدال * جدال به دو نوع «احسن» و «غیر احسن» تقسیم می‌شود؛ جدال احسن ممدوح و مورد تأیید است. * در تاریخ اندیشه، پیش از بسیاری از درگیری‌های فیزیکی، تضارب افکار و محاجه‌های عقیدتی رخ داده است. نمونه بارز آن گفت‌وگوی ابلیس با خداوند است که الگویی از جدال غیر احسن به شمار می‌رود. * در درون هر انسان نیز تقابل عقل با نفس و شیطان جریان دارد؛ همان‌که در روایات از آن به «جهاد اکبر» تعبیر شده است. ۲. مناظره به‌عنوان خاکریز نخستین * نخستین سنگر هر مبارزه، سنگر فکر و عقیده است. اگر انسان در این عرصه شکست بخورد، در عرصه‌های دیگر نیز ناکام خواهد ماند. * مناظره حضرت ابراهیم(ع) با نمرود نمونه‌ای روشن از پیروزی در این خاکریز است؛ حضرت ابراهیم با بهره‌گیری از «فن تله‌گذاری» که از فنون مناظره است نمرود را به سکوت و بهت واداشت: فبهت الذی کفر. * هدف هر مناظره، اقناع مخاطب و جلب افکار عمومی است؛ پیروز واقعی کسی است که مخاطبان را با خود همراه سازد. ۳. روش انبیا و اهل‌بیت(ع) * انبیا الهی همواره از راه محاجه و مناظره به تبیین و مبارزه با مخالفان پرداخته اند: *جادلهم بالتی هی احسن*. * نمونه‌های فراوانی از احتجاجات پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) در کتاب «الاحتجاج» ثبت شده است. در جایی که مناظره کارساز نباشد، نوبت به مباهله می‌رسد. * در سیره امامان(ع)، شاگردانی تربیت شدند که به مهارت مناظره شناخته می‌شدند؛ از جمله زراره، خاندان اعین، هشام بن حکم و مومن الطاق. امام صادق(ع) به برخی از این شاگردان افتخار می‌کرد و هشام را «ناصر ما به قلب و زبان و دست خود» معرفی نمود. ۴. اصول و شرایط مناظره * مناظره باید با افرادی صورت گیرد که بلحاظ اعتبار علمی و اجتماعی هم سطح یا بالاتر از مناظره‌کننده باشد؛ نه با افراد ضعیف‌تر. به همین دلیل امام صادق(ع) برخی مناظرات را به شاگردانی چون هشام واگذار می‌کرد. و می فرمودند *نقل به مضمون* هرکس بر هشام در مناظرات پیروز گردد گویی بر من پیروز گشته است. * توانایی در فن بیان و قدرت اقناع از ارکان اساسی مناظره است. * امام صادق(ع) کسانی را که تخصص لازم نداشتند، از ورود به مناظره برحذر می‌داشت. ۵. پیوند مناظره با شرایط امروز * امیر المومنین در سبب نامیدن شبهه فرمودند شبهه را شبهه نامیدند چون «شبیه حق» و «حق‌نما» است و برای مقابله با آن باید شیوه‌های دفاع عقلانی و کلامی را شناخت. * همان‌گونه که در نبردهای تاریخی، شکست در عرصه فکری زمینه‌ساز شکست در عرصه فیزیکی بود، امروز نیز در فضای مجازی اگر «خاکریز اعتقادی» فروبپاشد، سایر عرصه‌ها متزلزل خواهد شد. * از این‌رو آموزش روش‌های مناظره و دفاع فکری باید به نسل‌های مختلف، حتی جوانان و نوجوانان، منتقل شود تا جامعه در برابر هجمه‌های نوین فکری و اعتقادی مصون بماند. https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
🔰 پژوهشگران ارجمندی که قصد دارند در بیست و یکمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با عنوان «مهدویت و دشمن شناسی(یهود صهیونی)» مقاله بنویسند، لطفا از طریق لینک زیر به گروه ملحق شوند. https://eitaa.com/joinchat/669451548Cab278e9f0a ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
بیست موردی را که کاش می دانستم.pdf
حجم: 1.17M
سلام بر دانشجویان عزیز به‌ویژه دانشجویان دکتری ضمن آرزوی قبولی شما عزیزان، 🔺مقاله «۲۰ موردی که کاش وقتی دکتری را شروع کردم می‌دانستم» که ترجمه‌ای از مقاله چاپ شده در مجله نیچر هست خدمتتان تقدیم می‌گردد. توصیه‌های فوق‌العاده جالبی دارد امیدواریم خواندن آن برای شما در پیشبرد اهدافتان کمک کند. 🆔@qom_quranhadith
لنگرگاه‌های جان: ایمان، همدلی و امید در مواجهه با تلاطم‌های اقتصادی و سیاسی 🔹همدلی در رنج دوران جامعه یک بافتار ظریف و در هم‌تنیده است که حاصل هزاران رشته نامرئی از روابط، انتظارات و دلبستگی‌ها می‌باشد. اما دریغ که گاه، پنجه‌های خشن فقر، بیکاری و بی‌عدالتی اقتصادی، این رشته‌ها را از هم می‌گسلند و شکاف‌هایی عمیق در پیکر اجتماع پدید می‌آورند. در آن سوی میدان، آشوب‌های سیاسی با بذر تردید و نفاق، دیوار بی‌اعتمادی را میان مردمان برمی‌افرازند و حس وحدت را خدشه‌دار می‌کنند. در چنین بزنگاه‌های پرفتنه‌ای است که همدلی، چونان پلی زرین، دل‌های پریشان را به هم پیوند می‌زند و زخم‌های پنهان روح جمعی را مرهم می‌نهد؛ نه فقط یک واژه، بلکه نبض تپنده‌ی حیات جمعی، روایتگر عمق پیوندهای انسانی و آیینه‌ای تمام‌نما از وجدان بیدار بشریت. 🔹از منظر جامعه‌شناسی اسلامی که نگاهش نه تنها به واقعیت‌های عینی، که به افق‌های متعالی ایمان نیز گره خورده است، همدلی تنها یک واکنش انسانی به درد دیگری نیست؛ بلکه فریادی از عمق وجود، و پاسخی معنوی به ندای فطرت است که انسان را به سوی هم‌نوایی با رنج همنوع فرا می‌خواند. آموزه‌های دینی، با لطافت و عمق بی‌نظیرشان، بر تار و پود این فضیلت انسانی بافته شده‌اند؛ از داستان‌های ایثار و بخشش گرفته تا تأکید بر دستگیری از مستمندان و همدردی با مظلومان. این تعالیم، همدلی را از چارچوب یک انتخاب فردی فراتر برده و آن را به یک وظیفه مقدس اجتماعی تبدیل می‌کنند که نه تنها در دنیا، که در آستانه‌ی ابدیت نیز روشنی‌بخش است. ایمان، دریچه‌ای رو به آسمان می‌گشاید، اما همزمان، نگاهی مهربان و مسئولانه به زمین و رنج‌های ساکنانش دارد. 🔹یکی از شگفت‌انگیزترین کارکردهای همدلی در کوران بحران‌ها، دلبافی تاب‌آوری اجتماعی است. آنگاه که ترازوی دردها سنگین می‌شود و امیدها رنگ می‌بازند، حس مشترک بودن در رنج، خود به منبعی از قدرت تبدیل می‌شود. وقتی می‌دانیم تنها نیستیم، وقتی می‌دانیم دستی هست که برایمان بلند می‌شود، یا گوشی که به حرف‌هایمان دل می‌دهد، تحمل بار سنگین زندگی آسان‌تر می‌شود. همدلی، نه تنها من تنها و منزوی را به مای قدرتمند و متحد تبدیل می‌کند، بلکه بذرهای امید را در دل‌های خسته می‌کارد و به جای پراکندگی و یأس، شور همبستگی و اقدام مشترک را برمی‌انگیزد. این همبستگی می‌تواند در هزاران شکل نمود یابد: از دست‌های مهربانی که کمک‌های مالی می‌رسانند، تا شانه‌هایی که تکیه‌گاه اشک‌ها می‌شوند، و صداهایی که در برابر بی‌عدالتی هم‌صدا می‌شوند. 🔹 هر بنایی، علاوه بر ستون‌های محکم، به ملاتی قوی برای پیوند آجرها نیاز دارد. در بنای جامعه، این ملات از جنس همدلی و دلبستگی است. در زمانه‌های سختی، این ملات است که از فروپاشی جلوگیری می‌کند. همدلی، نه تنها در عرض جامعه میان افراد جریان می‌یابد، بلکه در طول تاریخ نیز، از نسلی به نسلی دیگر، چونان میراثی گرانبها منتقل می‌شود. تجربه‌های همدلانه، به خاطرات جمعی تبدیل شده و به عنوان سرمایه‌ای گرانقدر برای عبور از گردنه‌های آینده، در جان فرهنگ جامعه رسوب می‌کند. 🔹اما، باید اذعان داشت که راه همدلی در میانه‌ی طوفان، همواره هموار نیست. فشارهای اقتصادی می‌تواند افراد را به سمت خودخواهی و رقابت سوق دهد و شکاف‌های سیاسی نیز می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی و ناتوانی در درک دیدگاه‌های متفاوت شود. اما یادآوری ریشه‌های عمیق اخلاقی و دینی همدلی، تبیین پیامدهای مخرب فقدان آن، و تلاش برای ایجاد بسترهای اجتماعی که همدلی را تسهیل می‌کنند. 🔹 همدلی در شرایط سخت اقتصادی و سیاسی، نه یک رؤیای دست‌نیافتنی، بلکه حیاتی‌ترین نفس برای بقای کرامت انسانی و جوشش زندگی اجتماعی است. ایمان، امید و همدلی؛ این سه‌گانه مقدس، توانایی آن را دارند که جامعه را از لبه‌ی پرتگاه به سوی بازسازی، رستاخیز و بالندگی هدایت کنند، تا بار دیگر، عطر خوش زندگی در پهنه‌ی جامعه بپیچد. ✍طاهره موحدی‌پور منتشر شده در خبرگزاری فارس👇 https://farsnews.ir/tahrirgaran/1757072014644582073 https://eitaa.com/neroly1402 انجمن علمی پژوهشی کلام https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
📚به همت معاونت پژوهش و همکاری انتشارات جامعه الزهرا سلام الله علیها پنج اثر علمی در قالب کتاب منتشر شد. 📙کتاب «انیمیشن های والت دیزنی( آسیب ها و راهکارها)» اثر سرکار خانم بلور اللهی 📘کتاب «بررسی و نقد تاریخ نگاری امامیه در عصر صفوی» اثر سرکار خانم زهرا محمدی 📒کتاب «دوتصویر شیعی از امامت از دیدگاه الهادی الی الحق(زیدی) و شیخ مفید(اثنی عشری)» اثر سرکار خانم فاطمه رئوفی تبار 📕کتاب « لاله زار؛ زن و خانواده در دوره پهلوی» اثر سرکار خانم معصومه فاطمی 📗کتاب «پژوهشی در حمایت از تولید ملی» به قلم جمعی از نویسندگان با نظارت علمی جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین رضائیان بیلندی ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐سایت معاونت پژوهش 📌https://pjh.jz.ac.ir/ ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🌐کانال معاونت پژوهش 🆔https://eitaa.com/jz2602
🌱 میلاد با سعادت پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم ) و حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) مبارک باد. 🌺🌸🌼
تجلی حقیقت در ساحت وجود: واکاوی پدیدارشناختی صداقت با الهام از بینش امام صادق (ع) موضوعی که اینک قلم به توصیفش می‌گشاییم، نه تنها یک فضیلت اخلاقی، بلکه ستون فقرات هستی‌شناختی انسان است: «صداقت». این واژه، فراتر از یک گزاره‌ی زبانی، به مثابه‌ی یک «هسته‌ی رفتاری» و «معیار وجودی» عمل می‌کند که ساختار درونی و بیرونی فرد را از پایه می‌سازد. بیایید صداقت را نه یک ویژگی اکتسابی صرف، بلکه پدیده‌ای درونی و ذاتی بدانیم که چون یک طیف نوری، از شفافیت محض تا کدورت نسبی متغیر است. صداقت: از مکانیزم‌های شناختی تا نمودهای رفتاری در بُعد شناختی، صداقت را می‌توان به یک «فیلتر ادراکی» تشبیه کرد که مانع از تحریف واقعیت‌های درونی و بیرونی می‌شود. ذهن صادق، چون لنزی صیقلی، وقایع را بی‌واسطه و عاری از سوگیری‌های خودفریبی بازنمایی می‌کند. این مکانیزم، نه تنها در بازگویی حقایق به دیگران، بلکه در «خودآگاهی صادقانه» نیز حیاتی است. فردی که با خود صادق نیست، در یک «واقعیتِ مصنوعِ ذهنی» زندگی می‌کند که پیامدهای روان‌شناختی مخربی نظیر اضطراب وجودی و گسست هویتی را به دنبال دارد. در بُعد رفتاری، صداقت چون یک «همبسته‌ی قدرتمند» با اعتماد اجتماعی عمل می‌کند. جامعه‌ای که بر پایه‌ی صداقت بنا شده، شبکه‌ای از اعتماد متقابل را شکل می‌دهد که به تسهیل همکاری‌ها، کاهش هزینه‌های نظارت و افزایش سرمایه اجتماعی می‌انجامد. این مفهوم، در نظریه‌های بازی نیز به وضوح مشهود است؛ جایی که صداقت به عنوان یک «راهبرد پایدار»در تعاملات بلندمدت، منجر به نتایج بهینه‌تر برای همه طرف‌ها می‌شود. بینش امام صادق (ع): صداقت در ساحت قدسی و انسانی در این پهنه‌ی عمیق، آموزه‌های امام صادق (ع)، چون یک کاتالیزور معرفتی به پدیدارشناسی صداقت عمق و غنای بی‌بدیلی می‌بخشند. ایشان صداقت را نه فقط یک حسن اخلاقی، بلکه معیاری برای عیار ایمان و سنجه‌ی شیعه بودن می‌دانستند. آنجا که می‌فرمایند: "اِمتَحِنوا شيعَتَنا عِندَ ثَلاثٍ: عِندَ مَواقيتِ الصَّلاةِ كَيفَ مُحافَظَتُهُم عَلَيها، و عِندَ أسرارِهِم كَيفَ حِفظُهُم لَها مِن عَدُوِّنا، و عِندَ أموالِهِم كَيفَ مُواساتُهُم لإِخوانِهِم فيها" (شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید: چگونه بر نمازهایشان مواظبت می‌کنند، چگونه اسرارشان را از دشمنان ما حفظ می‌کنند، و چگونه در اموالشان با برادرانشان مواسات می‌کنند). (الخصال:۶۲/۱۰۳ عن اللیثی،روضة الواعظین۳۲۱) اگرچه این روایت به طور مستقیم به واژه صدق اشاره ندارد، اما با ظرافت خاصی، سه بعد اساسی صداقت را روشن می‌سازد: 1. صداقت در قبال عهد و پیمان با خداوند (نماز): نشان‌دهنده‌ی یکپارچگی درونی و تعهد به اصول اعتقادی. فردی که در عهد خود با خالق صادق است، در ساحت وجودی خود به یک انسجام درونی دست یافته است. 2. صداقت در حفظ امانت (اسرار): بیانگر وفاداری و رازداری، که دو مؤلفه‌ی کلیدی در شکل‌گیری اعتماد متقابل هستند. این بُعد، به نوعی «صداقت تاکتیکی» و «استراتژیک» در حفظ منافع جمعی را نشان می‌دهد. 3. صداقت در تعاملات اجتماعی و اقتصادی (مواسات مالی): نمودی از صداقت عملی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی. این بعد، تبلور «اخلاق وظیفه‌گرایانه» مبتنی بر صداقت است که به جای صرفاً گفتار، عمل را معیار قرار می‌دهد. صداقت، معماری وجود و بنای جامعه صداقت، همچون یک «الگوریتم بهینه‌ساز» در سیستم پیچیده‌ی وجود انسان عمل می‌کند که هدفش به حداقل رساندن نویزهای دروغ و افزایش «وضوح سیگنال حقیقت» است. از منظر امام صادق (ع)، صداقت نه تنها یک ارزش فردی، بلکه یک پارادایم زیست است که اگر در تار و پود جامعه تنیده شود، به مثابه‌ی یک «نیروی جاذبه‌ی اجتماعی» عمل کرده و انسجام و پایداری آن را تضمین می‌کند. بیایید صداقت را در گفتار، کردار و پندارمان، چون کریستالی شفاف بپرورانیم، تا از هر زاویه که به آن نگریسته شود، تنها نور حقیقت را منعکس کند. اینجاست که وجود ما، آینه‌ای تمام‌نما از حقانیت می‌شود. ✍طاهره‌موحدی‌پور( عضو انجمن علمی پژوهشی کلام) https://eitaa.com/jzackalampajoohesh
11.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا هنگام ولادت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم طاق کسری فرو ریخت؟چه ارتباطی بین فرو ریختن طاق کسری و ولادت پیامبر خاتم وجود دارد؟ ❓ آیا این روایت از پیامبر که من در زمان انوشیروان عادل متولد شدم صحت دارد؟ ❇️پاسخ سوال ها را بشنویم از بینانگذار جمهوری اسلامی رحمه الله علیه 🌐انجمن علمی پژوهشی کلام 🆔https://eitaa.com/jzackalampajoohesh