eitaa logo
خبرهای تازه
116 دنبال‌کننده
39.8هزار عکس
25.1هزار ویدیو
346 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️متن شبهه: 👇👇👇 در هیچ جای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمی‌کند، مجازات تعیین نشده است همان طور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی‌اند و در اصول اخلاقی اجبار نمی‌شود.... اینکه مدام تاکید می‌شود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث می‌شود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود ✅ پاسخ شبهه: 👇👇👇 🔹 اگر شیعه باشیم اساس اعتقاد ما این است که برای فهم دین، در کنار قرآن، باید به روایات اهل بیت مراجعه نمود. اگر هم شیعه نباشیم این خود قرآن است که می‌فرماید: وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل/ ۴۴) یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمی‌توان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از قرآن اکتفا کنیم. 🔹 مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا می‌توان به این بهانه از جرم‌انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد. قانون‌گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل نمود اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. اما ببینید، نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل، روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ‌گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی روزه‌خواری در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب می‌شود، جرم انگاری شده است. آیا واقعاً می‌توان از واقعیت چشم پوشید و غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه جنسی و شهوت‌آلود به زن نگاه نمی‌کند؟ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ تاملی برفرهنگ مصرف گرایی در ایران ⬅️ برخی معتقدند فرهنگ مصرف، جزیی از فرهنگ مدرن است چون فرهنگ مدرن، فرهنگی لذت‌گراست؛ اما در واسخ باید گفت : اصلا این گونه نیست. به طور مثال کشور ژاپن در دهه‌های اول بازسازی بعد ازجنگ تا سال 1980 سه دهه اقتصادی پرکار را پشت سرگذاشت. وقتی‌که مصرف انبوه و سطح درآمد و رفاه بالاتر رفت، یک مقدار تأثیر داشت، اما در آن سه دهه، آنها ارزش‌های خود را به صرف مدرنیته از دست ندادند. ⬅️ژاپنی‌ها در سخت‌کوشی، قناعت، کار و تلاش معروف بودند. با اینکه در دهۀ هفتاد و هشتاد، ژاپنی‌ها مخترع ماشین‌حساب بودند، اما بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدی با چرتکه‌های سنتی کار می‌کردند و با اینکه خود ژاپنی‌ها مخترع جاروهای برقی بودند اما زنان خانه‌دار، از جاروهای ‌دستی ‌سنتی استفاده می‌‌‌کردند؛ یعنی اگر تربیت درست باشد، صرف اینکه با مدرنیته درآمد بالا ‌رود افراد تحت تأثیر مدرنیته قرار نمی‌گیرد، بنابراین نمی‌توان به عنوان یک جریان قطعی گفت که تنها مدرنیته مؤثر بوده است. ⬅️بسیاری از کشورها، مانند ژاپن توانستند با حفظ ارزش‌های خود مدرن شوند و رفاه را بالا برند و این الزاماً ‌به مفهوم مصرف‌گرایی به معنای راحت کردن زندگی و افزایش آسایش به مفهوم نظام‌ مصرفی که با عنوان مدرنیته مطرح می‌شود، نیست. ✍️زن، خانواده و اصلاح الگوی مصرف / حورا/ ش 33 📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید www.namayenarjes.com ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
طلبه و لزوم دوری از زخارف دنیا مسأله تهذیب اخلاق، مسأله ساده‌زیستی، مسأله‌ی اعراض از زخارف دنیا را بایستی در حوزه‌های علمیه جدّی گرفت. این طور نباشد که طلبه به خاطر خانه‌اش که دو خیابان تا محل درس فاصله دارد به فکر ماشین شخصی بیفتد. از اول، بنای کار طلبگی بر بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی بود؛ اما حالا فورا به فکر میفتیم که یک ماشین شخصی و یک خانه‌ی کذایی داشته باشیم! البته باید حداقل معیشتی وجود داشته باشد، طوری که انسان ذهنش مشغول آن چیزها نباشد و بتواند درسش را راحت بخواند و کار لازم و مورد توقع را انجام بدهد؛ اما این طور نباشد که طلبگی هم به چیزی مثل بقیه‌ی کارهای دیگری که بعضی می‌کنند دنبال تجمّلات و امثال این‌ها رفتن تبدیل شود. این عیب خیلی بزرگی است که باید به شدت از آن جلوگیری شود. در مقابل اهداف بلند، ما نمی‌توانیم مثل امیرالمؤمنین(ع) عمل کنیم، لیکن می‌توانیم ورع و تقوا و بی‌اعتنایی را در خودمان تقویت کنیم. 💠 بدان، أیّدکَ الله (نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی)، ص۵۷ ┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈ مرکز پژوهشی نرجس مشهد https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea