eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب محروم شدن از بهشت اندیشه است. اساسا اندیشه توحیدی، بهشت اندیشه و اندیشه بهشتیان است. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ایام مبارک ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و ولادت قطب عالم امکان حضرت ولیعصر عج را به تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 🔰امام خمینی ره 💠 «هر یک از انبیاء که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند، لکن موفق نشدند، حتی رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کس که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند، ...بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش، این ایجاد عدالت است در انسان، ... و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد.» صحیفه امام ج 12، ص 1ـ480 https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
هم اکنون تدریس درس #اقتدار_تاریخی توسط استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی ره h
برادر توضیحات و تأمّلاتی پیرامون سخنان استاد فلاح در روز گذشته 💠 1. مغز سخن اوّلا باید گفت خلاصه و مغز سخن چه بود؟ به نظر می رسد مغز سخنان استاد فلّاح را می شود اینگونه بیان کرد. 🔴 1. ما توانستیم 40 سال پیش انقلابی انجام دهیم و این انقلاب را علی رغم میل دشمنان تا به امروز نگه داشته ایم. 🔵 2. هر انسان یا مجموعه ی از انسان مبتنی بر شعور تصمیم گیری می کنند. به عبارت دیگر در پیش خود دسته ای از باورها وجمع نبدی ها در اصول و فروع دارند که مبتنی بر این ها اقدام می کنند. هر چند که بخشی یا بسیاری از باورها غلط باشد. 🔴 3. ما وقتی به سرمایه ی دانشی یعنی تراث مراجعه کنیم. چیز مدوّنی به نام فلسفه انقلاب اسلامی، منطق رهبری انقلاب های دینی و از این قبیل نمی بینیم. به عبارت دیگر ما با یک محصول مدوّن مواجه ناظر به سؤالات مواجه نیستیم. چه برسد به محصول منسجم ورزخورده و پذیرفته شده در جامعه ی علمی. 🔵 4. اگرچه ما در اینجا پشتیبانی دانشی نداشته ایم. لکن شواهد متعدّد نشان می دهد که یک شعور خودآگاهی در صحنه و فضای رهبری انقلاب موجود بوده. 🔴 5. این شعور موجود در کار رهبران انقلاب که به مرتبه ی دانش نرسیده است را اندیشه می نامیم. اندیشه حضرت امام خمینی یا به عبارتی مکتب حضرت امام یعنی همان شعوری که در صحنه بود و هست و کار را پیش می برد. در ادامه این بحث را شرح می دهیم. 💠 2. شواهد دالّ بر وجود یک شعور ویژه، مترقّی و خودآگاه در رهبری انقلاب 🔴 2.1. پیروزی، استمرار و امتداد انقلاب علی رغم دشمنی تمدّن دانش محور غرب (اثبات یک شعور ویژه و مترقّی بودن) 🔵1. این انقلاب اساسا در فضا و زمانی به وجود آمد که یک تمدّن مبتنی بر دانش وجود داشت، تمدّنی که به قول استاد از قول آقا تمام وجودش متکّی به دانش است. این تمدّن و سردمداران اصلی آن از قبل از انقلاب با این انقلاب مخالف بوده اند الی یومنا هذا. اینکه انقلاب پیروز شد و اینکه ما همچنان هستیم یعنی ما با یک شعور فوق العاده مترّقی مواجهیم. 🔵2. به عبارت دیگر الاتفاق لا اکثری و لا دائمّی. اگر بر فرض پیروزی انقلاب را هم بخواهیم اتفاقی قلمداد کنیم، استمرار آن تا 40 سالگی و امتداد آن در عرصه های مختلف یقینا اتفاقی نیست. پس اینجا یک شعور ویژه ای هست. 🔴 2.2. بررسی سخنان و شخصیت حضرت امام(اثبات خودآگاهی این شعور) 🔵1. ما وقتی به سخنان حضرت امام مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که این بزرگوار در سخنان خود و در سیره خود، دائم بر نکاتی تأکید دارند. یعنی بحث صرفا یک سری گزاره ی برگرفته از تراث یا ریشه دار در تراث نیست که رهبری انقلاب اینها را به صورت ارتکازی و ناخودآگاه اجرا کند، که اگر این هم بود باز ارزش داشت که ما این تجربه را مطالعه کنیم و نکات آن را استخراج کنیم. بحث صرفا این نیست بلکه ما با مطالعه ی سخنان و بررسی سیره رفتاری حضرت امام در می یابیم که اساسا یک خودآگاهی ویژه در اصول و فروع، نقاط استراتتژیک، حتی ادبیات به کار رفته واضح است. 🔵2. اساسا رهبری انقلاب ما را یک رفتگر برعهده نداشته که نسبت به لزوم اتقان رفتارهایش بشرط لا یا لا بشرط باشد. بلکه هوّیت علمی در وجودش نهادینه شده بود، بلکه ایشان اساسا جزء دانشمندان ما بوده بلکه جزء سرآمدترین و جامع ترین دانشمندان ما بوده است. محال است چنین کسی اقدام به کنش گری بکند و کنش هایش از یک شعور ویژه ی خودآگاه بری باشد. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#بازتاب #تقریر برادر #طراوت توضیحات و تأمّلاتی پیرامون سخنان استاد فلاح در روز گذشته 💠 1. مغز سخ
💠 3. ضرورت بررسی و اخذ اندیشه حضرت امام به صورت عمیق(مکتب امام) 🔴 3.1. توفیق این اندیشه تا به امروز 🔵 1. یک دلیل واضح که گفته شد این اندیشه تا به امروز توانسته در برابر تمدّن پر ادعای دانشی غرب مقاومت کند و به حیات خود ادامه بدهد بلکه می تواند نشان داد که وارد دوران شکوفایی خود هم شده است. 🔵 2. حتی دشمنان ما نیز این را فهمیده اند که باید برای اندیشه حضرت امام و آقا وقت بگذارند. هر کس دیگری هم جای اینها بود و مرتّب طرح های راهبردی اش در مواجهه با انقلاب شکست می خورد، یقینا به مطالعه و تعمیق بیشتر در این فضا می پرداخت. آنهم تمدّنی که اساسا ضرورت دانش محوری به خوردشان رفته. به نظر می رسد یک دلیل مخالفت با ترامپ این است که اساسا حرف مخالفین این است که برادر ما 40 ساله مشغول دشمنی هستیم و کلی فهم در این فضا به دست آورده ایم، این مسیری که شما در پیش گرفته ای تجربه های دوران خامی ما است. 🔵 3. این دلیل نه تنها ضرورت را اثبات می کند بلکه ما را به درستی آن به شدّت امیدوار می کند. علاوه بر این دانشمندی حضرت امام، بندگی ویژه و مؤمنانه حضرت امام نیز ما به درستی و اتقان این اندیشه بسیار امیدوار می کند. 🔵 4. ممکن است کسانی این را یک نگرش عملگرایانه در دانش که خلاف مبانی روشی ما است تلقّی کنند و ما را به آن متّهم کنند، جواب ما این است که اوّلا در این نقطه یعنی فضای اندیشه ما اساسا توجّهمان معطوف به بررسی فکری و نظری این اندیشه است. ما ادّعای دانشی نکردیم. 🔵 5. ثانیا اگر دانش های مبتنی بر فضای فلسفی و دینی را کنار بگذاریم، اساسا در فضای دانش های تجربی که هوّیت روشی شان تجربی است و در فضای تجربه های تمدّنی و یا تجربه های اجتماعی گسترده مگر چه مقدار می توان تجربه کرد تا درستی اثبات شود، مگر انقلاب کردن و حفظ آن مثل جوشیدن آب در صد درجه است که امکان تکرّر زیاد و پیشبینی پذیر آن(شرط اصلی درستی فرضیه های تجربی)موجود باشد. حتی خود غرب نیز در این فضا به لحاظ روشی چند تجربه را گرفته به صورت پدیدار شناسانه تحلیل کرده و محصولی را ارائه کرده. اگر آن امور را درست تلقّی می کنیم است، اندیشه حضرت امام به لحاظ تجربی یک اندیشه قطعا درست و کارآمد می باشد، به این معنی که این قواعد در در توضیح و پیشبینی حوادث زمانه ما و اتّخاذ راهبرد درست متّکی بر آن بسیار سربلند بیرون آمده است. 🔵 6. از طرف دیگر یک کسی چون حضرت آقا در یک جمله ی خلاصه و فوق العاده راهبردی از آسیب شناسی تاریخ انقلاب اسلامی می گوید هرجا به مکتب امام عمل کردیم جلو رفتیم و هرجا از خطوط مکتب امام عدول کردیم توفیقی نیافتیم و عقب رفتیم. 🔴 3.2. لزوم بررسی عمیق اندیشه حضرت امام فارغ از کارآمدی یا عدم کارآمدی آن 🔵 اگر ما اندیشه حضرت امام را چون آقا بدانی که لزوم بررسی عمیق روشن است. امّا بر فرض که اندیشه حضرت امام را یک اندیشه سطحی باشد که اجمالا توفیقاتی داشته است، ولی در بسط و استمرار انقلاب توفیقی نداشته باز هم ما باید این اندیشه را به عنوان سرآمد اندیشه های متفکّرین معاصر شیعه دقیق بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوّت آن را استخراج کرده و خود راهی برگزینیم. 🔵 وقتی می گوییم عمیق، یعنی با تدبّر با تجمیع همه ی سخنان و سیره با توجّه به ریشه های آن در تراث، با توجّه به آثار خود ایشان در فضای دانش های حوزوی. که اگر این کار را کردیم شاید ما هم در بررسی تاریخ مانند حضرت آقا به این نتیجه راهبردی برسیم که هرجا مبتنی بر مکتب امام حرکت کردیم جلو رفتیم و هرجا عدول کردیم عقب رفتیم. 🔵 این یک توضیح ابتدایی و اوّلیه از سخنان استاد فلّاح بود. البته درباره این سخنان تأمّلاتی نیز هست که به مجالی دیگر واگذار می شود. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
موسسه با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم برگزار مینماید: 📖دوره علمی-تربیتی اساتید، حجج الاسلام: 📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور 🕰زمان: 29فروردین لغایت 1 اردیبهشت . 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
گزارش روز اول (ره) در قم با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد. در این روز به چهار سر فصل زندگی و زمانه امام، اقتدار تاریخی، مرام الاسلام و مکتب امام پرداخته شد. در بحث زندگی و زمانه امام خمینی، جناب استاد حجت الاسلام حمید باقری ضمن بیان نگاه مرسوم به تاریخ، به تبیین نوع مواجهه اسلامی با تاریخ پرداختند. سپس به بررسی تاریخ معاصر جهان، از شروع جنگ جهانی پرداخته شد. در جلسه اقتدار تاریخی، جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در ضمن پنج عنوان به شاخصه های اقتدار تاریخی مکتب امام پرداختند. ذیل سر پایایی انقلاب، آبشخورهای مدرسه معرفتی امام، مدرسه معرفتی امام خمینی، امتداد معرفتی و ضرورت امروز به بررسی علل این اقتدار، و توصیه هایی برای حفظ و تقویت آن پرداختند. جلسه سوم این دوره، با عنوان مرام الاسلام توسط استاد حجت الاسلام سید مهدی موسوی ارائه شد. استاد موسوی ضمن انذار از تک انگاری پیرامون مطالعه شخصیت امام، به بیان یکی از موثرترین اندیشه ها یعنی آیت الله شاه آبادی در ذهن و اندیشه امام پرداختند. سپس کتاب شذرات المعارف معرفی و بررسی شد. در جلسه چهار، حضرت استاد حجت الاسلام فلاح شیروانی به معرفی مکتب امام پرداختند. در ابتدا استاد به معرفی ابعاد گوناگون مکتب امام پرداختند. سپس اندیشه امام و پس از آن چهار نوع مواجهه پیروان امام در تبعیت از این مکتب و اندیشه بیان گردید. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
گزارش روز دوم دوره (ره) روز دوم با عناوین عرفان اسلامی، اندیشه توحیدی و فلسفه اسلامی برگزار گردید. در بحث عرفان اسلامی از حضور حضرت استاد آیت الله سید یدالله یزدان پناه استفاده شد. ایشان مقدمتا ضمن بیان این که اساسا عارف دغدغه الله و وصول الی الله دارد، به موضوع عرفان پرداختند. پس از آن نگاهی به تاریخچه شکل گیری عرفان عملی و عرفان نظری بر اساس طریقت و حقیقت داشتند و اشاره ای به کتبی که دروس حوزه شدند و حافظه مشترک علما را شکل دادند. در مقدمه دوم به جایگاه عقل و شریعت در عرفان پرداختند. سپس با ورود به بحثی در رابطه با امام خمینی، به تبیین این نکته پرداختند که امام فضای عرفانی را به صحنه اجتماع کشاند. در اندیشه توحیدی، جناب استاد حجت الاسلام مهدیان ضمن بیان رابطه توحید با سایر شئون دین، به بیان دو مفهوم کلیدی جامعیت و حاکمیت در اندیشه توحیدی امام خمینی پرداختند. جناب استاد حجت الاسلام علی فرحانی، ضمن توصیف ویژگی های خاص فلسفه صدرایی و روش ریاضی ورود به مباحث، به بیان مکتب فلسفی خاص امام خمینی و علامه طباطبایی پرداختند. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت ۹ تا ۱۰ صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
34.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ (18) سوره انبیاء ⚪️۵ اردیبهشت روز شکست حمله امریکا در صحرای طبس 💠 امام خامنه ای ‼️جمهوری اسلامی ۴۰سال است که آماج خرابکاری آمریکا و همدستان آمریکا است؛ در این ۴۰سال جمهوری اسلامی از یک نهال باریک تبدیل شده است به یک درخت برومند و پُرثمر؛ جمهوری اسلامی به رغمِ اَنفِ قدرتهای استکباری و آمریکا، توانسته است دل ملتهای اسلامی را به پیام خود جلب کند و توطئه آمریکا را در این منطقه با شکست مواجه کند؛ یک نمونه سوریه است، یک نمونه عراق است، یک نمونه لبنان است. ملّتهای منطقه قدرت ایستادگی خودشان را در مقابل توطئه استکبار آزمودند و با فداکاری در میدان حاضر شدند؛ اینها نشانه‌های قدرت و صدق وعده الهی است که فرمود: یا ایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم؛ و لینصرن الله من ینصره! ۹۷/۶/۱۸ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
گزارش روز سوم در این روز به موضوعات اندیشه اجتماعی، اخلاق و فقه پرداخته شد. گزارش تفصیلی در پست بعد 👇👇 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
گزارش روز سوم در جلسه اول با موضوع اندیشه اجتماعی امام خمینی ره، استاد حجت الاسلام مهدیان به بررسی اندیشه اجتماعی حضرت امام و جایگاه مردم در آن پرداخت. ایشان ضمن تبیین اهمیت رشد و قیام مردم، تفاوت های مردم سالاری و دموکراسی بیان نموده و نظریه تعین بخش بودن رأی مردم در تئوری مردم سالاری دینی را تبیین کردند. در جلسه دوم با موضوع اخلاق، استاد حجت الاسلام عالم زاده نوری ابتدا به معرفی مکاتب مختلف در اخلاق نظری پرداختند. در این بررسی روش هر مکتب بیان و کتب شاخص اخلاقی آن مکتب معرفی شد. سپس به نقد این مکاتب اخلاقی پرداختند که مهم ترین نقد این است که یا فقط اخلاق فردی را می پردازند و یا اگر به اخلاق اجتماعی هم می پردازند باز هم به اخلاق ارتباط فرد با بقیه افراد جامعه می پردازند، در حالی که نو آوری امام ارتقای اخلاق به لایه های چهارگانه زیر بوده است: 1. اخلاق اتباط فرد با جامعه بما هو جامعه 2. ارتباط فرد با آینده تاریخ (رسالت تاریخ) 3. ارتباط فرد با ولی (ولی فقیه یا ولی معصوم)4. ارتباط فرد با صنف خودش در جلسه سوم با موضوع فقه؛ استاد حجت الاسلام سید علی موسوی ضمن بیان قرائت های غلط و ناقص از مکتب فقهی و اصولی امام خمینی، شاخصه های اصلی فقه امام خمینی را معرفی کردند. ایشان به تطورات فقه شیعه و مخصوصا اتفاقاتی که تحت تأثیر مشروطه برای فقه معاصر افتاده است، پرداختند و اثر شکست انقلاب مشروطه را در استعمار زده شدن فضای فقهی و اصولی نجف بیان فرمودند. اشاره داشتند که این فقه از فروعات، به سمت اصول می رسد. در حالی که فقه امام علاوه بر این، با پشتوانه های نگاهای بنیادین فلسفی و عرفانی، فقهی از بالا به پایین نیز هست. همچنین فقه امام، عملگرا و عینی و در دل واقعیات اجتماعی است. در پایان روش خاص امام خمینی را با مورد کاوی کتاب ولایت فقیه امام نشان دادند و وجه تمایز آن با روش بقیه فقها در استنباط را بیان فرمودند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 6⃣ ( ) (ادامه یادداشت پنجم) 🔸3ـ انسان با عطشهای فطری و غریزی آفریده شده است. غریزه نه می‌تواند انسان را تفسیر کند و نه می‌تواند او را راضی نگهدارد. آن که عالی‌ترین تفاسیر را و خوش‌ترین حالات را برای بشر به ارمغان خواهد آورد فطرت بشری است. از آنجا که انسان جان در گرو میثاق فطرتی الهی دارد که با یادآوری آن در کلبۀ جانش چون پرتو خورشید زنده می‌شود، تنها با فطرت الهی معنای خود و معنای زندگی را در می‌یابد و در برابر خلقت خدای مهربان سرتعظیم فرود می‌آورد. «إِنَّمٰا تُنْذِرُ مَنِ اِتَّبَعَ اَلذِّكْرَ وَ خَشِيَ اَلرَّحْمٰنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أَجْرٍ كَرِيمٍ.»﴿يس، 11﴾ و در طول تاریخ، فطرت بشری نه دست از سر انسان برداشته است و نه در فردای حیات او نیز دست برخواهد داشت. 🔘به خاطر همۀ این جهات آزاداندیشی ـ به عنوان یک شعار دل‌انگیز و یک ضرورت تعالی ـ نیز در چمبرۀ مقدورات و اقتدارات دین فطری و توحیدی است و توسط هیچ کانون دیگری به درستی قابل تعریف، تفسیر و تأمین نخواهد بود؛ یعنی از منظر فلسفی نیز اساساً ممکن نیست از هیچ پایگاه معرفتی غیرتوحیدی بتوان مبنایی برای آزاداندیشی مترقی آورد. جهان منتظر تفسیر آرزوهای خود توسط خداوند آرزوآفرین است. دل انسان از این همه انس و دوستی با غیرخدا و دوری از رفیق اعلی پژمرده است و زندگی او به آتش مسکنت کشیده شده است. هرچه با عقل خودبنیاد فراآورده یا بن‌بست است یا ناقص است. اینک نجات او در به صدا در آمدن صلای ملکوت است. 🔘«يكى از مسائل مهم در عصر ما مسئله تعارض ميان ارزشهاى فردى از قبيل آزادى اراده، آزادى انديشه، استقلال و حق حاكميت بر خود و بر كار خود و محصول كار خود ـ كه لازمۀ همه اينها گرايشهاى فردى و يا انديويدواليسم است ـ و ميان ارزشهاى اجتماعى از قبيل تساوى، وحدت، برابرى، برادرى، ايثار، خدمت است كه لازمهاش گرايشهاى اجتماعى يا سوسياليسم است. در اينجا دو مكتب و دو قطب مختلف در برابر يكديگر قرار گرفتهاند: مكتبهاى فردگرا و مكتبهاى جامعه‌گرا. اگزيستانسياليسم و همچنين مكتب امثال روسو فردگراست و مكتبهاى سوسياليسم جامعه‌گرا. برخى مكتبها مىخواهند ميان اين دو جمع كنند، ولى به عقيده ما جمع ميان اين دو جز از طريق مكتب معنوى جامعى امكان‌پذير نيست.»(يادداشتهاي شهيد مطهري، ج9، ص408) ✳️نتیجه : 🔻1.. باید انقلابیون ـ که در واقع زمینه‌های سلیس‌ترین، متعادل‌ترین، عاقلانه‌ترین و فطری‌ترین قرائت از دین را در اختیار دارند ـ خود را همچنین پرچمدار آزاداندیشی پخته و پرشور در کشور ببینند و با مجاهدتهایی که به آن عادت دارند خود را به چنین مرتبتی برسانند. 🔻2.. همان‌طور که حوزه مادر انقلاب اسلامی است و با توجه به این که آزاداندیشی مسانخت جوهری و تساوی ماهوی با انقلابیگری اسلامی دارد، باید حوزۀ علمیه قطب اندیشیدن و فرهنگسازی آزادی و آزاداندیشی در این کشور و جهان اسلام بشود؛ یعنی قطب علمی و فرهنگی این ضرورت بزرگ. 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی 📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار ) https://eitaa.com/fvtt_ir/664 🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/698 🔹 یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 ) https://eitaa.com/fvtt_ir/855 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac