هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#استراتژی_انسجام
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ شعور زنده ماندن
از دست دادن انسجام داخلی باخت است، برای ما نه آنها که صنمی با حقیقت انقلاب و حتی سعادتهای این کشور ندارند و چون کرمی کریه می خواهند از این نظام و این کشور مثل یک لاشه استفاده کنند و چند صباحی در زندگی سیاه خود بلولند.
اصرار صادقانه ما بر وحدت شبیه زمانی است که دو مادر ادعای مادری بچه ای را داشتند، حضرت علی ع گفت بدهید بچه را نصف کنم تا نیمی به هر دوی شما برسد. مادر قلابی خاموش بود و مادر حقیقی گفت خیر من از خیر بچه گذشتم.
ما انسجام می خواهیم. آنچنان که امام و رهبری تذکر می دادند :
«بیتردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت میداند و نسلهای آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن : انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد [است].
امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئهها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند» (امام خمینی، وصیتنامه)
و رهبر معظم انقلاب نیز می فرمودند :
«آن چیزى كه مىتواند جلوِ تهاجم گستاخانۀ آمریکا را بگیرد، فقط و فقط وحدت ملى و وحدت كلمه است. آنها در هرجا بخواهند قدم بگذارند، اوّل باید ایجاد تفرقه كنند. وسیلۀ موفّقیت آنها، وجود اختلاف در صفوف داخلى ملتهاست. هرجا توانستهاند زورگویى و اعمال خشونت كنند، اگر دقّت كنید، مىبینید بین صفوف ملت شكاف وجود داشته است. آنجایى كه وحدت كلمه باشد، اینها جرأت نمىكنند نزدیك شوند.
علاج مقابله با تهدیدهاى آمریکا عبارت است از وحدت ملت، وحدت مسئولان، مراعات جناحهاى مختلف سیاسى و گردآمدن حول همان محورهایى كه امام بزرگوار ما به عنوان اصول این انقلاب و نظام معین كرده و مورد قبول این ملت است؛ همان چیزهایى كه ملت براى آن فداكارى كرد» (14/3/81)
«بدون جهاد، هیچ دشمنى از صحنه عقبنشینى نخواهد كرد، و جهاد هم جز با اتحاد و وحدت و هماهنگى، امكانپذیر نیست.
فعالیت سیاسى، به تنهایى و بدون پشتوانۀ نظامى، هیچ كارى از آن بر نخواهد آمد. اگر كار نظامى نباشد، بهترین كار سیاسى هم به نتیجهاى نخواهد رسید. كار نظامى باید پشتوانه باشد؛ البته براى كسانى كه اهل حقند. كسانى كه اهل باطل و سازشند، اصلا به كار جهادى احتیاج ندارند. بروند سازش كنند و مشكلاتشان را ـ اگر حل شد ـ حل كنند.
كسانى كه اهل حقند، اینطور نیستند. بدون كار جهادى، كار سیاسى و تحرك، هیچ فایدهاى ندارد. كار سیاسى، باید پشتوانۀ جهاد نظامى داشته باشد و هر دوى اینها، بدون كار فرهنگى بىثمر خواهد بود. كار فرهنگى، مردم را با شما نگه خواهد داشت.»(22/01/1369)
«از دست دادن انسجام ملت از چالشهاى ما است»(14/3/93)
برخی تحلیلگران حقیقت طلب جبهۀ انقلاب از رفتار سردار سلیمانی که با همۀ جریانها صمیمی بود چنین برداشت می کنند که گویا ایشان به این طوائف یأجوج و مأجوج خوش بین بوده است، به همین خاطر با آنها با ملاطفت برخورد می نموده است.
شاید هم چنین بوده،
ولی آنچه قدر مسلم است این است که درک ایشان از «ضرورت وحدت» می توانسته ایشان را به چنین موضعی برساند.
ایشان سالها در «موقعیتی» زیسته بود که سزای تفرقه را در زندگی شوم مسلمانان به خوبی مشاهده می کرد. به همین جهت با تمام وجود روی استراتژی وحدت متمرکز شده بود.
البته اینها را دوست می داشت، ولی از کسی چون حاج قاسم بعید بود که نفهمد اینها چطور دارند خون به دل رهبر انقلاب می کنند و چطور دارند خون شهیدان را پایمال می نمایند و چطور دارند فرصتهای تاریخی یک کشور را هدر می دهند.
هیچ تردیدی نیست که وجود انسجام ملی باعث متوقف، یا کند یا مأیوس شدن دشمن می شود.
همیشه این طور دیده ایم که با به هم خوردن انسجام ملی دست دشمنان حتی به قلب یک نظام اجتماعی می رسیده است.
و همواره از امام و رهبر معظم انقلاب این طور شنیده ایم که هر طور شده این وحدت و همدلی و انسجام را حفظ کنید.
┄┅••؛••┅┄
این تصادفی نیست که وقتی سردار سلیمانی با منش و سلوک مترقی خود معجزۀ انسجام را به نمایش می گذارد، همۀ مردم از رفتار او عظمت و بزرگی برداشت می کنند؛ زیرا فطرتاً وحدت و نیز رحمتی که زیر چتر وحدت حاصل می شود را می پسندند، بلکه از استشمام آن مست می شوند، و علاوه بر آن میوۀ وحدت را همیشه شیرین یافته اند.
گویا ما چنین زمینه ای برای خویش مهیا نمی یابیم.
این مشکل باید به صورت ریشه ای حل شود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار سلیمانی سلام الله علیه
☘️@faslefarhang
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#گام_شکوفایی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ گام مردم
گام دوم یعنی فصلی جدید پیش روی یک ملت به پاخاسته، و فصل جدید یعنی روزگاری با اقتضائات نسبتاً متفاوت و مطالبات به بلوغ رسیده و کامل شده.
به دلایل و شواهد فراوان می توان نشان داد که انقلاب واقعاً یک «مقطع» را طی کرده است و سخن از گام دوم سخنی صوری نیست.
گام دوم گام خستگی نیست، به هیچ وجه، گام کوتاه آمدن نیست.
گام دوم گام تکمیل کردن انقلاب اسلامی است.
گام دوم گام صراحتهای انقلابی و تمدنی است.
به همین جهت در گام دوم با آگاهی کامل و زمینه هایی فراهمتر از همیشه وارد حوزۀ نرم افزارهای ادارۀ جامعه خواهیم شد؛ یعنی سخنان اصلی انقلاب را ـ که الحمدلله زنده است ـ زمزمه خواهیم کرد و به واسطۀ آن، همۀ نرم افزارهای زندگی تمدنی را ویرایش خواهیم نمود.
به همین جهت گام دوم گام فرهیختگی است.
انقلاب سخنان بسیاری دارد که هنوز به خوبی معرفی نکرده یا پیاده نکرده است، یکی از این سخنان مردمسالاری است. اسلام و انقلاب قائل به نقش حداکثری مردم در سودهی به جامعه و ادارۀ جامعه است، با اعتقادی راسخ و صادقانه.
«شاخص دوم(مکتب سیاسی حضرت امام)، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم «تعیینکننده» بودن ارادۀ انسان»(14/3/83)
سالها پیش فرموده اند :
«مسئلۀ اصلی ما، مسئلۀ مردم است؛
حضور مردم، میل مردم، ارادۀ مردم، عزم راسخ مردم.
در همۀ تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است» (1390/7/20)
در بیانیه نیز فرمودند :
«ارادۀ ملی جانمایۀ پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه گام دوم)
این که ارادۀ مردم تعیین کننده است و این که مردم حق دارند آزادانه اراده کنند با این نکته تفاوت دارد که هر چه مردم می خواهند خود حقیقت است. معلوم است که اسلام تنها خود را دین سعادت می داند، ولی معتقد است باید میدان اراده برای بشر باز باشد و از طریق تبیین با جامعۀ بشری ارتباط گرفته شود و با مهربانی و پیگیری دلسوزانه انسانها را نسبت به حقیقت آگاه و علاقه مند نمود.
«مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَكْتُمُونَ» ﴿المائدة، 99﴾
«بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست.
و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند»
یعنی پیامبر اسلام تنها به شما راه را نشان می دهد، ولی این طور هم نیست که در پیشگاه الهی اجازۀ بازی کردن داشته باشید.
اگر می گوید :
«لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ اَلرُّشْدُ مِنَ اَلْغَيِّ» ﴿البقرة، 256﴾
«در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست.
مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است»
یعنی دین اسلام تنها یک سامان ظاهری نیست بلکه با عقلها و قلبها کار دارد و خود را معطل امور ظاهری نمی کند.
پس این جمله نه تنها معنای انفعالی ندارد بلکه هم اقتدارات دین اسلام را می رساند و هم موقف بسیار متعالی آن را در برابر انسان.
البته اگر انتخاب ملتی اسلام بود در آن صورت این برنامه با قوّت تمام وارد صحنه می شود و توصیه های خود را در جامعه بسط می دهد.
▫️انتخاب بزرگ ایران
مردم ایران سالهاست «اسلام» را انتخاب کرده اند. این یک انتخاب بزرگ و تاریخی و عمیق و اثرگذار است.
همچنین این مردم تشیّع را نیز انتخاب کرده اند و تا کنون سالها بر این اساس زیسته و تربیت شده اند.
همچنین یک زندگی نوین را به دعوت یک رهبر فرزانه انتخاب کرده اند و برای آن انقلابی را رقم زده اند.
نظام اسلامی در کشور ما محصول ارادۀ مردم است و بقای آن هم وابسته به ارادۀ مردم است.
▫️مسؤولیت بزرگ ایران
حضرت امام در پیام عجیب 12 فروردین پس از آن که آن روز را روز نخستین «حکومت الله»(!؟) می خوانند و آغاز «امامت امت»(!؟) را تبریک می گویند، جمله ای می فرمایند که باید آن را بر سر دست گرفت و حسابی رویش مانور داد و معروفش کرد :
«اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید.
اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید»(امام خمینی، 12فروردین58)
«قدمهای بعدی را بردارید!»
چیزی که ما باید معماری کنیم «به دست گرفتن صحنه توسط مردم» است.
«در هر نقطهای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند، هرجور کاری؛ سختترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت.
ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است»(۱۳۹۳/۱۱/۲۹)
تاریخ منتظر این قدمها است.
آیندۀ ایران منتظر این قدمها است.
شکوفایی و بهشت زمینی منتظر این «حرکت» است.
لذا ما سوپرمن و آدمهای خودشیفته نمی خواهیم،
ما می خواهیم «گام» برداریم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#افق_رهبری
#عه_این_برجام_مال_کیست ؟!!!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️سخت نیست
1ـ «رهبری» همان طور که قانون اساسی تعیین کرده و رهبر انقلاب نیز بارها بیان کرده اند، در امور اجرایی و مدیریتی دخالت نمی کند، رهبری غیر از مدیریت است حتی مدیریت کلان؛
2ـ سیاستگذاری در امور خارجی در هیچ کشوری در افق وزارت امور خارجه بسته نمی شود؛
3ـ رهبری در قضیۀ برجام در حالی که موافق مذاکره با آمریکا نبودند ولی به خاطر خواست و اصرار دولت دهم و و بخصوص یازدهم با آن موافقت کردند و خطوط واجبی را برای توافقنامه تعیین کردند؛
4ـ موافقت رهبری طبق اعلام خود ایشان تنها به خاطر این بود که مردم این دیدگاه و این رویکرد را دوباره «تجربه کنند» و «بیدار شوند» و بر «ظرفیت تفکرشان» افزوده شود؛
5ـ علارغم تکرارها و اصرارهای رهبری این خطوط قرمز مراعات نشد؛
6ـ حتی رهبری تصویب را منوط به نظر مجلس کردند تا عقل مملکت مانع اجرای آن شود، اما مجلس آن را در 20 دقیقه تصویب کرد؛
7ـ رهبری ممانعت از تصویب و اجرای این قرارداد را در افق مسؤولیت خود نمی دیدند؛ زیرا خطر و خسارت قطعی پیش رو در حد انحراف جمهوری اسلامی یا مخاطره هایی جبران ناپذیر نبود که چنین ورودی را بطلبد؛
8ـ حالا کسانی که اصرار بر برجام داشتند و اصرار داشتند که آن را این گونه اجرا کنند باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛
9ـ چه زیبا است که تحلیلهای رهبری به وقوع پیوست و حالا سینه چاکان «تعامل با سفاکان دنیا» دنبال مقصر می گردند تا از شرّ وبال برجام نجات پیدا کنند(وقیحانه)؛
10ـ زیباتر این که در حالی که برجام را خواستۀ رهبری جا می زنند علاقه دارند، بلکه می کوشند بگویند رهبری مانع درست کرد تا برجام به ثمر نرسد(اشدّ وقاحتاً)؛
این اشتباه است اگر فکر کنیم این رفتارها بلانسبت تنها از سفیه، دیّوث، خودخواه، بی رحم و دروغگو بر می آید، برادران ما که از این رذائل مبرا هستند، فقط و فقط متدین و امین اند؛
البته «سیاست» در فرهنگ غربی یعنی همین؛
نکند خدای ناکرده غربزده هم یعنی همین!
┄┅••؛••┅┄
رهبر انقلاب :
«یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت دادهاند؛
خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامهای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛
شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود.
البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفۀ رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود.
[البتّه]خود این، یک مقولهای است که وظیفۀ رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیدۀ ما این است که در زمینههای اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد،
مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه.
بنابراین نه،
برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیسجمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفتهایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر دادهایم»(۹۸/۰۳/۰۱)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام شهید قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه
☘️@faslefarhang
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#سکوتهای_گرگ_زا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ هان بترس!
در زیارت عاشورا لعن می فرستیم بر کسانی که صحنۀ ظالمانۀ سرکوب کردن مهمان کوفه را شنیدند و به آن راضی بودند؛ «سمعت بذلک و رضیت به».
اما کسانی نیز این صحنه را دیدند، راضی نبودند، ولی ساکت شدند، آنها نیز به لعنهای تاریخی شیعه نزدیکند.
توابین چنین احساسی دربارۀ خود داشتند.
دربارۀ این قوم شماتتهای بسیاری صورت گرفته است، خود نیز به چیزی جز شهادت در راه طلب خون امام حسین ع راضی نمی شدند.
ولی،
نکتۀ تلخ تاریخ اینجا است که این تحرکها و جانفشانیها از نظر تحلیلگران واقع بین فایده ای نداشت، چون دیگر امام حسین ع از دست رفته بود و نهضت او به خاک و خون کشیده شده بود و تاریخ حیات بشر یک بار دیگر شانس جهش و تعالی خود را از دست داده بود.
ما با مصیبت رشدیافته و ائتلافی از انواع نفاق، دیاثت، دزدی، بی عرضگی، وقاحت و ... روبه صفتی مواجهیم. آنچه در رأس همۀ اوصاف کارگر افتاده است و این روزها را اداره می کند روحیۀ شیطنت و روبه مآبی است.
مراقب باشیم «شیطنت» این مقطع از تاریخ حاصلخیز حیات شیعه را به یک باتلاق فضائل تبدیل نکند.
باید خود را و خاموشان را انذار دهیم که سکوت به نفع روبهان است و آنها را گرگ می کند.
باید این تنبه را ایجاد کنیم که هر خاموشی بی جای ما فشاری به رهبر انقلاب است.
همۀ سکوتها و عافیت طلبیها و راه نجوئیدنهای ما بدون تردید ما را مدیون قطره قطره های خون شهیدان می کند.
مراقب باشیم با این سکوتها این جلگه عمارخیز را به کویر قاضی شریح ها تبدیل نکنیم.
وقتی که می گوییم باید مردم را پای صندوقها آورد و باید ایشان را نسبت به مسؤولیت انتخابات توجیه کرد می گویند خیلی سخت است.
این که توجیه مردم سخت است توجیه کاملی نیست که خاموش بمانیم.
با یک کار سخت مواجهیم. مثل عملیاتهای دوران دفاع مقدس.
از نقاط مستعد شروع کنیم.
▫️شرط لازم
در اسفند سال 94 دفتر رهبری نمایندگان طلاب را به جلسه ای با رهبر انقلاب فراخواندند. سالها بود رهبری با حوزویان دیدار نداشتند؛ این دعوت جالب و نسبتاً عجیب بود.
ابتدای سال 94 رهبری دربارۀ تحریف عملی مکتب امام تذکرات سختی داده بودند :
«خطر تحریف امام بهعنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور،
صاحبنظران فکری انقلاب،
شاگردان قدیمی امام،
کسانی که علاقهی به این راه دارند،
و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان،
تلقّی بشود.»(14/3/94)
در همان صحبت بود که گفتند :
«اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم،
ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» (14/3/94)
وقتی تحرک خاصی در این باب صورت نگرفت در آخر همان سال طلاب را طلبیدند و به آنها فرمودند :
«مسئلۀ انقلابیگری در حوزۀ قم در معرض خطر است.
این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشد.»
با توضیح بیشتر ایشان معلوم شد چرا نگران غیرانقلابی شدن حوزه بودند؛
فرمودند انقلاب وقتی پیروز شد که اکثر مردم توجیه شدند و در شهر و روستا یک سخن را زمزمه می کردند. اما :
«مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبهها آوردند.
بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتفاق اصلاً نمیافتاد؛ اما ابزار امام چه بود؟
آن وسیلهای که فکر امام را، خواستۀ امام را، آن نیت امام را تحقق بخشید، عملیاتی کرد، اجرایی کرد، حوزۀ علمیه بود، طلاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزۀ قم این است.»
یعنی
✧ برای آن که مردم تصمیمهای درست و تاریخی بگیرند به «قیام طلاب» نیاز هست✧
سخن ایشان این بود که اکنون نیز به چنین حضوری نیاز هست؛
1. باید دوباره سخنان انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش مردم رساند.
باید مردم را برای رفتار مناسب آماده کرد.
مردم دچار ابهاماتی می شوند، مشکلات و شبهات آنها را زمین گیر می کند، ولی دلشان با انقلاب است. برای آن که رفتار مناسبی بکنند باید کمکشان کرد.
«دلها خوبند، دلها مؤثرند اما دلها وقتی در خانهها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمیگذارند»
2. باید برای این کار هوای طلاب را داشته باشید و آنها را تجهیز کنید.
«بنابراین بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.»
در این مقطع که انتخابات حساسی در پیش داریم نیز لازم است همۀ بزرگان حوزه در تمام سطوح به فکر تجهیز و تشویق طلاب باشند و آنها را برای توجیه مردم نسبت به حضور در انتخابات و رأی دادن به فردی شایسته وادار به قیام کنند.
┄┅••؛••┅┄
خدا کمک می کند؛
یعنی کار به فضل الهی رونق خواهد گرفت.
«و لَيَنْصُرَنَّ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»﴿الحج، 40﴾
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☘️@faslefarhang
🔰کتاب «حیات معرفتی مسلمان مسئول» به قلم پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام حمید آقانوری در 144 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد.
💠 نویسنده محتوای کتاب را چنین توضیح می دهد:
«حیات معرفتی یعنی لایهای از زندگی ما که در آن فهمیدن و دانستن نقطه کانونی و مساله محوری است. اینکه چه چیزی را بدانیم و چه چیزی را ندانیم و اصلا دانستن چیست؟ حیات معرفتی جزء آن دسته از مسائل زندگی ماست که از جهتی بسیار آسان و از جهتی بسیار پیچیده است. به همین جهت اولین قدم رسیدگی به آن روشن کردن مساله است. دغدغه ما در حیات معرفتی چیست؟ معمولا اینگونه تصویر میشود که وقتی صحبت از دانستن است پس مشکل چیزهایی است که نمیدانیم و باید بدانیم؟
مساله از همین تصویر ساده از سوال شروع میشود و به دنبال آن فهرستی طولانی از آنچه باید بدانیم ردیف میشود. اما اگر مساله پیچیدهتر از این باشد چه؟
از آن طرف هم، سوالات بیپاسخی هستند که نوعی آشفتگی در زندگی اعتقادی ما رقم میزند پاسخی در خور ندارند. مانند اینکه چگونه آنچه میآموزیم را به ایمان تبدل کنیم؟ چگونه میان فکر آزاد و رابطه تفهمی با قرآن جمع کنیم و در تعارضات فهم شخصی و آنچه از قرآن می فهمیم راهی بیابیم؟ با تکثر نظرات عالمان دینی در یک موضوع چه کنیم و با چه سازکاری تکلیف حرکت خودمان را مشخص کنیم؟ مسیر خودسازی ما چه نسبتی با یادگیری معارف دارند چون آنچه مهم است ظاهرا آموختههای انسان نیست بلکه ایمان و عمل اوست؟»
#حیات_معرفتی_مسلمان_مسئول
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi
🔰کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» با تهیه و تنظیم حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در 700 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد.
💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است:
«پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد.
این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14)
از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است.
کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.»
#مکتب_امام_به_روایت_رهبری
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#توان_حل_مشکلات
#نیروی_پیشرفت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ بر مدار اقتدار 1
◈ قدرت ملی یعنی چه؟
به مجموع تمامی منابع مادی و معنوی در دسترس یک ملت در قلمرو یک واحد جغرافیایی ـ سیاسی به نام کشور برای پیگیری اهداف ملی خود گفته میشود.
امور مختلفی میتواند این قدرت را برای یک ملت پدید بیاورد، و طبعاً دیدگاه واحدی در این باب وجود ندارد و از منظر جهانبینیها و نگاههای علمی مختلف میتوان تفسیر متفاوتی از قدرت ملی داشت.
آنچه مهم است این است که قدرت، بود و نبود خود را در یک کارکرد نشان میدهد : پیشبرد اهداف ملی.
◈ قدرت ملی دغدغۀ کیست؟
هر آنکه به بقای یک ملت یا شکوفایی آن میاندیشد دغدغۀ قدرت ملی را دارد.
هر آنکه آیندهای برای یک کشور فرض کرده و میخواهد آن کشور به آیندۀ مزبور دست پیدا کند، دغدغۀ قدرت ملی را دارد.
دغدغۀ قدرت ملی متعلق به کسانی است که آرمان داشته باشند یا به تعبیری که امروزه رایج شده، صاحب یک رؤیا باشند.
قَالَ النبی ص :
«الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِي،
وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا أَرْضَعَتْ أُمٌّ وَلَداً وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.»
آرزو مایۀ رحمتی برای امت من است.
اگر آرزو نباشد هیچ مادری فرزند خود را شیر نمیدهد و هیچ باغبانی درختی را غرس نمیکند.
◈ آیا مطلوب است که قدرت ملی یک دغدغۀ ملی باشد؟
از منظر مکتب امام این که یک جامعه آرمان داشته باشد در شمار بزرگترین سعادتهای او است. و این که از رهگذر وجود یک آرمان ملی دغدغۀ ملی قدرت نیز وجود داشته باشد مسلماً یک رشد ویژه است.
◈ قدرت ملی چگونه برآورد میشود؟
عناصر قدرت ملی
در یک تقسیم نسبتاً رایج میتوان عناصر تشکیل دهندۀ قدرت ملی را بر اساس منشاء و کاربرد آنها به دو گروه «ملی» و «اجتماعی» تقسیم کرد :
• ملی:
. جغرافیا
. منابع طبیعی
. جمعیت
• اجتماعی:
. اقتصادی
. سیاسی
. نظامی
. فرهنگی، روانشناختی
. اطلاعاتی
(این بحث ادامه دارد ...)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام
☘️@faslefarhang
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#توان_حل_مشکلات
#نیروی_پیشرفت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ بر مدار اقتدار 2
مکتب توحیدی حضرت امام نگاه ویژه ای به عوامل اقتدار و عناصر توان زا دارد.
انقلاب اسلامی ایران حداقل دو قدرت را در منظومۀ عناصر قدرت ملی برجسته کرد و با صورتبندی ویژه ای به حوزۀ مطالعات فلسفۀ سیاسی هدیه کرد.
آن عناصر عبارت بودند از «قدرت ایمان» و «قدرت ارادۀ ملت».
◈ قدرت ایمان
وَ لاٰ تَهِنُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ اَلْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿آلعمران، 139﴾
سست نشوید و محزون نباشید در حالی که شما برترید، اگر «مؤمن» باشید.
در این آیۀ کریمه برتری را به ایمان معرفی می کند.
ایمان یک عنصر عاطفی محض نیست.
ایمانی که تعهد نیاورد و ایمانی که انسان را به عمل هرچند کوچک واندارد در واقع مفاد واقعی ایمان را ندارد.
«در صدر اسلام، رسول مكرّم اسلام (ص) و صحابه و نيز جانشينان بزرگوار ايشان توانستند با اتكاى به خدا، يك تمدن عظيم تاريخى را پايهگذارى كنند. آنها هم در برابر قدرتهاى بزرگ زمان خود، علىالظاهر كوچك بودند؛
اما ايمان به آنها قدرت بخشيد و توانستند براى چندين قرن، عظمتى را در تاريخ ايجاد كنند. ما چرا نتوانيم؟
«وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». شرطش ايمان است.» (03/ 12/ 1368)
«ايستادگى در مقابل زورگويى استكبار جهانى، مخصوص اين ملت و اين كشور است و همين است كه استكبار را نسبت به اين كشور و اين ملت، دچار حقد و بغض كرده است. اما من اين را عرض كنم؛ اين هم ناشى از وعدهى الهى است كه حقد و بغض استكبار، هيچ كارى نخواهد توانست بكند؛
«أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». قرآن كريم در دو جا مىفرمايد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا»، «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ».
هرگز از مواضع خودتان پايين نياييد و در مقابل دشمن احساس ضعف نكنيد.
او كه بناى كار را بر دروغ و فريب و زورگويى گذاشته، ضعيف است؛ اما شما كه به خدا متكى هستيد، قوى هستيد»(30/ 11/ 1370)
◈ قدرت ارادۀ ملّت
«إِنَّ اَللّٰهَ لاٰيُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر آنها در وجود خود تغییری بدهند.
«معجزههاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛
چون آنطور معجزهها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛
اما معجزههاى اجتماعى بهطور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مىكند؛
«انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم».»(16/ 04/ 1383)
این سنّت الهی نیز تجربه شده است.
«[یکی از کارهای او] ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام بود؛ چيزى كه به ذهن مسلمانها و غيرمسلمانها خطور نمىكرد، و خواب خوشى بود كه مسلمانهاى سادهلوح هم هرگز آن را با خود تصور نمىكردند و نمىديدند.
امام(ره) در حد يك معجزه، به اين خيال افسانهآميز لباس واقعيت پوشاند.» (16/3/1368)
البته اضافه کنیم؛
مؤمن اگر به اقتداری نیز برسد آن را به تجلی توحید تبدیل میکند.
نگاه توحیدی یعنی ببینیم که نقش خدا در این عالم یگانه است.
حضرت امام می فرمایند :
«اسلام طبیعت را مهار مىكند براى واقعیت؛ و همه را رو به وحدت و توحید مىبرد.
... اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبه توحید است.
... برگرداندن همه طبیعت و همه ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام اُلوهیت است.
آنى كه اسلام مىخواهد تمام علوم، چه علوم طبیعى باشد و چه علوم غیر طبیعى باشد، ... این است كه تمام اینها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحید بكند»(صحیفه امام، ج8، ص435، 13 تیر 1358)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام
☘️@faslefarhang
گاهی پدر شدیم و پسر را گریستیم
گاهی پسر شدیم و پدر را گریستیم
هر روز و شب، درست چهل سال میشود
ساعات تلخ پخش خبر را گریستیم
هر روز و شب، درست چهل سال میشود
هی لخته، لخته خون جگر را گریستیم
هر دم به خون خویش فتادیم و ساختیم
هی قبر تازه کوه و کمر را، گریستیم
مادر شدیم و از پس هر زخم انفجار
هی چشمهای ماندهبهدر را گریستیم
در خون نشست روسریِ دخترانمان
رخسارهگان قرص قمر را گریستیم
بعد از تو روزگار همانی که بود، ماند
هر سال ما قضا و قدر را گریستیم
بعد از تو نیز مثل خودت، عاصیِ عزیز!
شب را گریستیم، سحر را گریستیم
🔸ضیاء قاسمی
تقدیم به گلهای پرپر در «دشتِ برچی»
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#چهارچوب_گفتگو_با_مردم
#گفتمان_انتخابات 1
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ ویراست 1 ••┅┄
مراد از چارچوب گفتگو با مردم دال مرکزی گفتمان انتخابات نیست.
چارچوب گفتگو شامل برجسته ترین موضوعاتی است که برای مردم مطرح است و اصلی ترین سخنانی که ما پیرامون آن موضوعات داریم.
این نوشته با تأملات بعدی و دریافت ملاحظات عزیزانی که متن را مطالعه می کنند ویرایش خواهد شد.
◈ تحریمها
• دربارۀ اثرگذاری تحریمها و گسترۀ فشار آن مبالغه شده است و بر همان اساس با ظرفیتهای درونی و طرفهای بیرونی تعامل شده است که این یک خطای راهبردی بزرگ است(تحریف)؛
• دربارۀ علت بقای تحریمها تخیلات زبونانه ای شده است/ در میان این تخیّلات یکی شریف شمردن دشمن و پرخطا یا گناهکار انگاشتن خود قرار دارد(تحریف)؛
• راه رفع تحریمها به سوی قالبهای سهل و ذلیلانه ای کانالیزه شده است(تحریف)؛
• روی تحریم تمرکز بیجایی صورت گرفته و عوامل شکوفایی اقتصاد عمداً نادیده گرفته شده است(تحریف)؛
.. این دولت برخلاف تمام دولتهای موفق طول تاریخ به توان داخلی بی اعتنا است و مشغول تحقیر و انکار آن است؛
.. بلکه از رکود و فشار اقتصادی و ضعف و علیل کردن کشور به عنوان عاملی برای تأمین انگیزۀ ملی جهت پیگیری رفع تحریم مطابق طراحی و خواست دشمن عمل شده است؛
• در مواجهه با تحریمها منفعلانه عمل شده است؛ یعنی تنها به رفع تحریم نگاه دوخته شده است در حالی که می توان تحریمها را خنثی کرد. این یعنی حربه را از دست دشمن در آوردن(تحریف)؛
◈ مذاکره
• در مذاکره به ضعیف ترین شکلهای مذاکره تن داده شده است :
.. نشان دادن اشتیاق بلکه احتیاج به مذاکره؛
.. اعلام تهی دست بودن کشور؛
.. پدید آوردن وضعیتهای نمایانگر قحطی در کشور؛
.. تیم تخصصی ضعیفی را پشت کار بردن و قطع ارتباط با عقبۀ کارشناسی کشور؛
.. گناهکار بودن ایران پذیرفته شده است؛
.. بی اعتنایی به خط قرمزهای دقیق و عاقلانۀ مطرح شده توسط مقام معظم رهبری؛
.. از دست دادن همۀ سرمایه ها و عوامل فشار بر مذاکره؛
.. تضعیف روانی عوامل اقتدار به شکلهای گوناگون(از جمله پیشرفتهای منطقه ای)؛
• در مذاکره روی عناصر تضعیف کنندۀ موضع آمریکا کار نشده بلکه به آن بی اعتنایی شده است (تقویت موضع چین و روسیه)؛
ـ هر چند ایران توان خنثی سازی تحریمها را دارد، ولی باید ضمنا تلاش کنیم تحریمها را برداریم؛
ـ اگر ترس از دشمن نباشد و نگاه به درون باشد و اگر رشدها و راه حلها را انکار نکنیم تحریم تضعیف و بی فایده می شود؛
◈ برجام
دربارۀ برجام دو کار در پیش داریم :
• ما باید برجام را قابل اجرا کنیم / باید جای پای برجام را محکم کنیم؛
.. اکنون عدم پایبندی به برجام کاملاً شدنی شده است(عدم رفع تحریمها)؛
.. اکنون مطالباتی بیش از برجام مطرح می شود که پذیرفته نیست؛
• در عین حال باید جلوی ضعفهای برجام را هم بگیریم.
(بحث ادامه دارد ... )
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام عمار بن یاسر رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
هدایت شده از مکتب امام
بسم الله الرحمن الرحیم
دوره های آموزشی
#کتاب_روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
🗂 تعداد جلسات: ۱۰ الی ۱۵ جلسه
💶 هزینه ثبت نام: ۲۰۰۰۰ تومان
📜 اعطای گواهی شرکت در دوره از پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
✅ کلاس های جداگانه برای:
طلاب سطح ۱، سطح ۲ به بالا
دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری
فعالین فرهنگی
عمومی مردم
💢 امکان برگزاری کلاس اختصاصی برای مجموعه ها وجود دارد.💢
⛔️ ظرفیت هر کلاس حداکثر ۳۰ نفر
📅 مهلت ثبت نام تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
👨💻لینک ثبتنام 👇
🌐 http://rbo.ir/Forms/Tohidi.aspx
🗓 تاریخ شروع: پنجم خرداد ۱۴۰۰
⏰ ساعت کلاس: توافقی بین اساتید و شرکت کنندگان
اطلاعات بیشتر
@gofteman_admin
------------------------------
🔰گفتمان توحید
@goftemane_tohid
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#توحید_پذیرش_سلطه_خدا #توحید_نفی_هر_سلطه_هر_غیر_خدا #توحید_رهایی_از_هر_نظام_و_رقیب_و_عامل_مسلط_دیگر
#شرک_دخالت_در_تعیین_مسیر_و_خط_مشی_انسانها
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#اندیشه_توحیدی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔴#نشر_حداکثری
🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت #الکترونیکی منتشر شد.
💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است:
«پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد.
این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14)
از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است.
کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.»
🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید.
#مکتب_امام_به_روایت_رهبری
#مکتب_امام
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
#توحید_پذیرش_سلطه_خدا #توحید_نفی_هر_سلطه_هر_غیر_خدا #توحید_رهایی_از_هر_نظام_و_رقیب_و_عامل_مسلط_دیگر
#شرک_گرفتاری_تسلیم_و_عبودیت_بندگان
#تسلیم_غیر_خدا_مساوی_عبودیت_غیر_خدا
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#اندیشه_توحیدی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#دال_مرکزی_گفتمان_انتخابات
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ انتخاب روشن
سالهاست دال مرکزی گفتمان اصلاحی حضرت آقا «اقتصاد مقاومتی» است.
ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را اقتصاد مقاومتی می دانستند :
«امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395)
به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود :
«باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرحهای اقتصادی غیرهمسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395)
و نهایتاً گلایه مند بودند که :
«اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد، وضع زندگی مردم اینگونه نبود!» (15/ 12/ 1395)
▫️ امتیازات این سخن محوری
اقتصاد مقاومتی چند ویژگی مهم دارد :
1. اسلامی است و با تمام ارزشهای اسلامی و تربیتهای شیعی ایرانی دست می دهد؛
ـ بسیاری از پیشنهادهای اقتصادی در صورتی پیش می رود که اقتصاد سرمایه سالاری پذیرفته بشود، ولی این الگوی اقتصادی چنین نیست؛
ـ عمدۀ الگوهای اقتصادی نه تنها از ارزشهای انسانی تغذیه نمی کند بلکه با آنها دشمن نیز هست، ولی اقتصاد مقاومتی به ارزشهای فطری تکیه دارد و به تقویت آنها نیز می پردازد. از جمله مواسات.
2. دقیقاً متناسب با اقتضائات امروز و قواعد پیروزی است؛
ـ در جنگ احزاب چیزی که باعث پیروزی است التماس به دشمن مستکبر نیست، بلکه ایمان، امید و استقامت است؛
ـ در جنگ با دشمن ددمنش تنها اظهار قوّت است که پاسخگو است و به تعبیر حضرت آقا دشمن را از «طمع، بد ادایی و بی ادبی» باز می دارد؛
ـ بسیاری از زمینه های نفوذ را که اکنون مشکل بزرگی برای کشور ما است کند و سخت و آشکار می کند؛
3. تهاجمی است و دارای سخن نو است و بهترین نهال برای زمین حاصلخیز ایران اسلامی است؛
ـ ایران امروز جوان است و نیروی کار و ابتکار فراوان دارد، باید به داخل توجه کند؛
ـ ایران امروز انقلابی است و روحیه دارد و هنوز خودباوری در آن زنده است؛
ـ ایران امروز توفیقات بزرگی در زمینه های متعدد علمی، فن آوری، صنعتی، نظامی، سیاسی و ... داشته است و همۀ اینها کمک بزرگی به حرکت پیروز اقتصادی است.
4. مردمی است و می تواند اقتصاد را از چنگ مافیاهای قدرت و ثروت خارج کند؛
«اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح ميشود، مردمبنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه مردم، حضور مردم تحقق پيدا ميکند» (1/ 1/ 1393)
ـ اقتصاد مردمی عطش انسان معاصر و راه نجات جامعۀ بشری است؛
ـ هیچ کشوری به اندازۀ ایران مستعد تأسیس چنین اقتصادی نیست و فرصتهای پدید آمده به واسطۀ جریان فاسد لیبرال ما را به تحقق اقتصاد مردمی نزدیک کرده است؛
5. گوش آشنا و زمینه دار و مورد وفاق کارشناسان است.
به واسطۀ تبلیغها و تأکیدهای رهبری «اقتصاد مقاومتی» کمی شنیده شده است و همۀ کارشناسان اقتصادی با آن همراهی نشان داده اند، قوانین متعددی به نفع آن وضع شده است، کوتاهیهای مربوط به آن شناسایی و شماتت شده است و ...
اکنون وقت آن است که جدی و پرنفس مطرح شود.
▫️وظیفۀ تبلیغی
در تبلیغات انتخاباتی به خواسته های الگو و طرح اقتصاد مقاومتی محوریت بدهیم؛
همۀ مؤلفه های محتوایی و سخنان پشتیبان آن را بیابیم و در گفتگوهای انتخاباتی خود آنها را بالا بیاوریم؛
جالب این است که مقام معظم رهبری طی این 10 سال عمدۀ مفاهیمی که مددکار این دال مرکزی است به زبان آورده اند و تکرار کرده اند.
در آینده به این موارد اشاره خواهیم نمود.
باید همۀ سخنان ما سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیدا کند.
به همین جهت باید در ساده ترین قالبها به معرفی اقتصاد مقاومتی بپردازیم، امتیازات آن را بگوییم و زاویه هایی که سیاستهای جریان مقابل با آن دارد به خوبی آشکار کنیم.
انتخاب با مردم است.
┄┅••؛••┅┄
خدا یاری خواهد نمود،
آنچنان که قریب به پنج دهه است که به ما نشان داده است.
ما از یاری خدا غفلت نکنیم!
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
🏴الله اکبر
🔰پیروزی موحدان مستضعفان فلسطینی بر طاغوتیان اسرائیلی را به همه موحدان و مستضعفان تبریک میگوییم.
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
#اندیشه_توحیدی :
#مبشر_نجات_خلق_های_ستمدیده
#در_کار_رهاسازی_انسان
#فاجعه_تحریف_مفهوم_توحید
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
#اندیشه_توحیدی
#کلام_انقلابی
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از حوزه دانشجویی شریف
🇵🇸 همراه با #فلسطین
در هفتههای گذشته که دشمن صهیونیستی اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی و اشغال مناطقی جدید در قدس شریف نمود؛ مجاهدانی از باریکهی غزه که ۱۶ سال است تحت محاصره میباشند، به ندای مسجد الاقصی لبیک گفتند و برای حفظ قدس شریف، با امکاناتی محدود، وارد جنگ با دشمن صهیونیستی شدند.
ترس اشغالگران از مقاومت ۲ میلیون نفری فلسطینیان در باریکهی غزه، منجر به تحمیل شرایط اقتصادی شدیدا سختی توسط اسرائیل بر این باریکه شده است تا شاید بتواند عزم این مردم را بشکند.
به همت جمعی، ارسال کمکهای مالی به این عزیزان فراهم شده است به این امید که ما هم در مقاومت و ایستادگی این مردم، سهیم باشیم.
🔗 لینک پرداخت:
https://idpay.ir/gaza1400
💳 شماره کارت:
6273-8111-3716-1979
🔳 شماره حساب:
18137586060620889
🔲 شماره شبا:
IR520630181375806060620889
به نام گروههای جهادی - بانک انصار (ودجا ۵۲۷۹۲۸)
🇮🇷 @basij_sharif
هدایت شده از گام مردم
💠#امام_خامنه_ای :جمهوری اسلامی یک مرکّب انضمامی نیست که ترکیبی باشد از چیزی به نام "جمهوری" و چیزی به نام "اسلامی"؛ تا یکی بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکی بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر، این جوری نیست بلکه جمهوری اسلامی یک حقیقت است و آن #جمهوری است، آن اتّکاء به #آرای_عمومی است که خدا آن را مقرّر کرده است.
#جمهوری_اسلامی
#مردم_سالاری_دینی
#گام_مردم
#عکس_نوشت
🔰قرارگاه گام مردم
🆔@gamemardom
💠اندیشه امام چون موحدانه است،مهاجم است.
#استاد_فلاح
#اندیشه_مهاجم
#اندیشه_امام
#روح_توحید
🔰قرارگاه گام مردم
🆔@gamemardom
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#گفتمان_انقلاب
#گفتمان_انتخابات
#مفاد_گفتمانی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️ منظومۀ کامل
به منظور ارائۀ یک نظام معنایی که مفاد گفتمان اصلاحی جریان انقلابی را معلوم کند به بیانات 8 سال اخیر رهبر انقلاب سر زدیم.
چند نکته به دست آمد :
1. ایشان طرح راهبردی روشنی دارند؛
تحلیل این که مشکلات کشور چه اموری است، ریشه در چه اموری دارد، راه حل چیست، برای به جریان افتادن این راه حلها چه الزاماتی وجود دارد.
2. یک اندیشۀ اسلامی راقی و ثابت نیز از همۀ پاره های تحلیلها، ارزش گذاریها و تدبیرهای ایشان پشتیبانی می کند؛
در صورت انس با این اندیشه یافتن رد پای آن در همۀ ادراکهای امتدادی ایشان در این طرح راهبردی سخت نیست.
3. این طرح راهبردی از مرکز ثقلی برخوردار است که طی این هشت سال ثابت بوده و تغییر نکرده است؛
4. ایشان به حسب وظیفۀ گفتمانسازی که برای رهبر انقلاب قائل هستند مطابق یک سنّت ثابت طی این سه دهه رهبری ایشان، در بسیاری از مناسبتها با گروههای مختلف مردم سخن می گویند و سعی می کنند در این سخنان معارفی را برجسته کنند و در اذهان زنده نگهدارند.
جالب این است که در تمام بیانات مربوط به هر یک از این موضوعات، مرکز ثقل معنایی مد نظر ایشان محفوظ مانده است و ملحوظ بوده است و همواره به آن توجهی متناسب با اتمسفر معنایی موضوع سخن داده شده است.
در نتیجه یک پیوستار معنایی حکیمانه از تمام این ورودها حاصل آمده که همۀ بخشهای این سخن به تقویت بقیۀ بخشها و به ویژه آن دال مرکزی می پردازد.
برخی بزرگواران به ویژه نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی به واسطۀ نادیده گرفتن این اطلس معنایی با این مشکل مواجه شده اند که هر سخن جدید رهبری برای ایشان پروژه ای جدید درست می کند و همین باعث ناتمام ماندن پروژه های قبلی می شود و معلوم است که لاجرم همین پروژه نیز به سرنوشت بقیه دچار خواهد شد.
راه نجات این سروران تنها توجه به «طرح کامل رهبری» و «نظام معنایی منتخب» ایشان است.
5. با توجه به جایگاه ایشان، نسبتی که ما با ایشان داریم، شنیده شدن سخنان ایشان طی این سالها و عزم و اراده و اهتمام و اصرارهای تحسین برانگیزی که ایشان روی طرحهای اصلاحی دارد، لازم است جبهۀ انقلاب به سرعت دیدگاه اصلاحی ایشان را به همین صورت بسط یافته و منسجم بیابد و نگاه خود را با آن ارتقا ببخشد.
6. همان طور که پیشتر نیز مطرح شد حضرت آقا سالها است ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» می دانستند :
«امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395)
به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود :
«باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرحهای اقتصادی غیرهمسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395)
و نهایتاً گلایه مند بودند که :
«اگر اقتصاد مقاومتی اجرا میشد، وضع زندگی مردم اینگونه نبود!» (15/ 12/ 1395)
7. البته نکتۀ افزون تر تمرکزی است که در دل «اقتصاد مقاومتی» طی چند سال اخیر روی «تولید داخلی» کرده اند و اهتمام ویژه ای نسبت به آن نشان می دهند. این بیانات نیز تقدیم خواهد شد.
8. در کنار این سخن مرکزی شاید قریب به 120 موضوع شماره شد که طی این هشت سال دربارۀ آنها سخنانی از طرف ایشان بیان شده است. همان طور که اشاره شد همۀ این موضوعات از ایدۀ مرکزی ایشان متأثر است و ضمن این که هیچ واگرایی با آن پدید نمی آورد، بلکه روی آن تأکید نیز می آورد.
برای بهتر دیدن این موارد چند موضوع را از میان آنها گزینش و مطرح می نماییم.
9. کل این منظومۀ راهبردی از ویژگیهایی که طی یادداشت پیشین برشمرده شد برخوردار است و اگر آگاهی کاملی نسبت به آن حاصل شود باعث ارتقای جدی جبهۀ انقلاب خواهد شد؛
10. پس از روشن شدن این نظام معنایی باید مبتنی بر آن ادبیاتی متناسب با فضای انتخابات انتخاب شود و در صورت امکان به سمت وفاق هر چه بیشتر با همدیگر حرکت نماییم.
┄┅••؛••┅┄
انشاءالله.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه
☘️@faslefarhang
💠استاد فلاح: شما برای اینکه #موفق شوید،فرمول هایتان این چیز هاست: «ِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» یا «ِيا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم»
اینها تزئینات نیست. ای #انسان_موحد ! تو اصلا نباید به دفتر مشق کافر نگاه کنی. تو در یک #نظام_ولایی دیگری هستی،سنن دیگری بر تو جاری است.
اصلا توفیق مندی در اینجا از قواعد و روشهای متفاوتی تبعیت میکند.
#گفتمان_توحیدی
#استاد_فلاح
🔰قرارگاه مردمی گام مردم
🆔@gamemardom
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243