eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
823 ویدیو
130 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 قیام مردم قم (استعاره از ایران) 🔹عنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ: « رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یتَوَکلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ » 🔹امام کاظم(ع) فرمود: «مردی از اهل قم، مردم را به حق فرا می‌خواند و بر گِرد او مردمانی فراهم می‌آیند که چونان پاره‌های آهن‌اند، طوفان‌ها آن‌ها را به لرزه نمی‌اندازد و از جنگ خسته نمی‌شوند و بزدلی نمی‌کنند، به خدا توکل دارند و فرجام از آنِ پرهیزکاران است.» ✍️توضیح: بسیاری از عالمان مصداق این حدیث را امام خمینی(ره) می‌دانند و باتوجه به اینکه شروع قیام مردم ایران(انقلاب اسلامی ایران) از قم بوده و باتوجه به نص روایت که بیان میکند «مردی از اهل قم» که میتواند اشاره به امام خمینی(ره) داشته باشد و از آنجا که ایشان سالیان سال در قم ساکن و مشغول کسب علم بوده و بارها در سخرانی‌هایشان خود را از اهالی قم قلمداد کرده‌اند میتوان این انقلاب را مصداق حدیث دانست. ⚠️گاها در بعضی کانال‌ها و سایت‌ها دیدم که بیان میکنند که هیچ روایت و حدیث و نشانه‌ای در مورد اتصال به حکومت حضرت حجت (عج) وجود ندارد! در اینجا به چندتا از این نشانه ها اشاره میکنیم. 🔰از عللی که انقلاب ایران را میتوان متصل به ظهور منجی دانست، روایت مذکور است. که به بطور خلاصه عرض میکنم: 1️⃣در انتهای روایت بیان شده «العاقبه للمتقین» طبیعتاً امام و پیشوای متقین در آخرالزمان امام مهدی (عج) است. ائمه (ع) آیه‌ی «والعاقبه للمتقین» که در قرآن سه مرتبه ذکر شده است تفسیر به عصر ظهور نموده‌اند. پس با توجه به انتهای روایت مذکور که با «و العاقبه للمتقین» به پایان رسیده میتوان نتیجه گرفت که عاقبت «قیام اهالی قم» به حکومت حضرت متصل خواهد شد. 2️⃣بنابر حدیث مشابه پیامبر و امام محمدباقر(ع) مبنی بر «قیام مردمی از مشرق زمین» و حدیث امام صادق در رابطه با «گسترش علم از قم» از روایت‌هایی هستند که تاکید دارند که ایرانیان از نقش مهم و موثری در زمینه‌سازی ظهور دارند. (حدیث‌های ذکر شده در این بند بزودی در کانال قرار می‌گیرد.) روایت ۱۴ 🌐منبع حدیث: مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 57، ص 215، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 هـ ش. ☝️ این روایت یک از دلایل اشکال به روایت ۱۳ می‌باشد. ⭕️دوستان توجه داشته باشند که به هیچ وجه علاقه‌ای به مصداق سازی نداریم اما در بعضی روایات برای توضیح و تفسیر و رفع شبهه و سوال در ذهن عزیزان چاره‌ای جز بیان بیشتر نداریم. توجه داشته باشید وقوع هیچ نشانه‌‌ی عمومی در آخرالزمان قطعی نیست(چه بسا نشانه‌ای عمومی در احادیث ببینید که مصداق خارجی برای آن نمی‌شناسید) وقوع هیچ امری غیر از ۵ نشانه اصلی در امر ظهور قطعی نیست. (نتیجه گیری نهایی به مطالعات و آگاهی شما از روایات و اتفاقات در حال وقوع و تحلیل شما بستگی دارد) @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
📌تشویق به در سیره امام کاظم(ع) امام (ع) در جهت رونق تولید ضمن آنکه صبح زود به فعالیت میپرداخت، خطاب به مُصَادِف خدمتکار خود که کاسب و بود، فرمود: «صبح زود به سوی عزّت خود- در - بشتاب.» آن حضرت تلاش برای کسب را مانند در راه خدا شمرده و در نهی از و بی توجهی به کار خطاب به اصحاب فرمود: «خداوند از فرد و است.» ایشان همچنین خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود: «از سستی و تنبلی بپرهیز؛ زیرا این دو خصلت، تو را از بهره¬های دنیا و آخرت محروم می کند.» 📚کلینی، الکافی، ج5، ص149، ح7. 📚کلینی، الکافی، ج6، ص184، ح6. 📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص169. 📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص409.
543f9576c84376642702aeda8a886d61.mp3
7.63M
🔰زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در شب مبعث فایل صوتی زیارتی که شیخ مفید، سید و شهید برای شب مبعث نقل کرده‌اند. ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام همان پیامی است که اگر ابلاغ نمیشد، اصلا رسالت ابلاغ نشده بود (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ). شاید برای همین است که در شب مبعث هم باید به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرّف شد. ✅در هر مکان و زمان امشب؛ زیارت امیرالمؤمنین را از دست ندهیم. ⏺حتی در حال رانندگی، هم میتوان با این فایل صوتی همراه و همدل شد
🏴سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام امام علیه السلام إنَّ إِيمَانَ أَبِي طَالِبٍ لَوْ وُضِعَ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى إِيمَانِهِم‏ اگر در یک کفّۀ ترازو و ایمان این مردم در کفّۀ دیگر قرار داده شود، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها برتری خواهد یافت. 📚فخار بن معد، إيمان أبي طالب، ص58. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج14، ص68
بسم الله ✍🏼 ابن ابی الحدید، اسلام را مرهونِ حمایت های ارزنده ی حضرتِ ابوطالب علیه السلام میداند و در این باره نوشته است : انَّ مَنْ قَرَءَ عُلُومَ السِّيَرِ، عَرِفَ انَّ الاِسلام لَولا اَبوطالبَ لَم یَکن شَیئاً مَذکوراً: کسی که تاریخ و سیره را خوانده باشد، در می‌یابد که اگر ابوطالب علیه السلام نبود، از اسلام نیز خبری نبود. 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱ ص ۱۴۲ درباره ایمان حضرت ابوطالب اینجا را نیز بخوانید.
تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ... 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن . 🔰امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را نهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن). 📚:الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸
دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه‏ حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا. 🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارد: گفتند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه می‌کرد) ، زیرا اگر اسلام خویش را آشکار می‌کرد توان حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون‌ ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند، اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند .در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می کرد، همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقه‌ای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روساء آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیده فرقه کرامیه به نمایش بگذارند(تقیه کنند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر بود. اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و توانایی حمایت از وی سلب می‌شد. 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 82
💐 سالروز مبعث نبیّ مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، منادی توحید و پیام‌آور صلح و دوستی مبارک باد.
اولین مسلمان‌ها 🛑《وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ》 🔰 امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ی قاصعه می‌فرماید : در آن روز در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا(ص) و خدیجه(س)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم 📚:نهج البلاغة301
ناله ابلیس در روز مبعث 🛑بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: رَنَّ إِبْلِيسُ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ أَوَّلُهُنَّ يَوْمَ لُعِنَ وَ حِينَ أُهْبِطَ إِلَى اَلْأَرْضِ وَ حِينَ بُعِثَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى حِينِ فَتْرَةٍ مِنَ اَلرُّسُلِ وَ حِينَ أُنْزِلَتْ أُمُّ اَلْكِتَابِ وَ نَخَرَ نَخْرَتَيْنِ حِينَ أَكَلَ آدَمُ مِنَ اَلشَّجَرَةِ وَ حِينَ أُهْبِطَ مِنَ اَلْجَنَّةِ . 🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود: ابليس چهار بار ناله كرد اولين ناله‌اش روزى بود كه از رحمت خدا دور شد ۲-هنگامى كه بزمين فرود شد ۳-وقتى كه محمد(صلّى الله عليه و آله)بهنگام خاموشى چراغ هدايت پيغمبران به پيغمبرى مبعوث گرديد ۴-موقعى كه سورۀ فاتحة بر پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرود آمد و دو بار از شادى باد در بينى انداخت ۱-هنگامى كه آدم بار درخت خورد ۲-هنگامى كه آدم از بهشت فرود آمد. 📚:الخصال ج ۱، ص ۲۶۳
بسم‌الله «بعثت» یعنی چه؟ در معنای پیشاقرآنیِ کلمه‌ی «بعث»، دو مؤلفه وجود دارد: برخیزاندن و فرستادن. به‌ همین سبب، بعث به معنای فرستادنی است که مسبوق به برخیزاندن باشد. چنان‌که عرب وقتی عقال از دست و پای شتر باز و او را از زمین بلند می‌کند و به جایی می‌فرستد، می‌گوید: «بعَثتُ البعیر»(کتاب العین 2/112). حشر و نشور مردگان در آستانه قیامت را خداوند به همین سبب، «بَعث» نامیده است. مفسران نیز در معنای آیه‌ی مبارک «وَ الْمَوْتىٰ يَبْعَثُهُمُ اللّٰهُ » (الأنعام: 36)، گفته‌اند: «أي: يُخرِجهم و يُسِيرهم إلى القيامة»(راغب 132). در این‌‌ تفسیر، «یخرجهم»، به همان مؤلفه‌ی اول (یعنی برخیزاندن و برانگیختن) و کلمه‌ی «یسیرهم»، به مؤلفه دوم (یعنی فرستادن به سوی قیامت) اشاره دارد. ممکن است در آیه مبارکِ «فَبَعَثَ اللّٰهُ غُرٰاباً يَبْحَثُ فِي الْأَرْض» (المائدة: 31) نیز کلمه «بعث» به همین معنا به کار رفته باشد؛ یعنی خداوند ابتدا غراب را از عدم آفرید بعد او را به سوی قابیل فرستاد؛ چون در تفاسیر روایی آمده است که این غراب نیز از طریق زاد و لد طبیعی آفریده نشده بود بلکه خلقتش مانند ناقه صالح و گوسفند اسماعیل بود. (نور الثقلین؛ ج4، ص: 420) 🔰در بعثت پیامبران نیز دو مرحله وجود دارد که برای اشاره به همین دو مرحله کلمه «بعث» به کار رفته است. در مرحله اول، انبیاء را خداوند انتخاب می‌کند چنان‌که به موسی علیه السلام فرمود: «إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ» (اعراف: 144)، آنها را پرورش می‌دهد چنان‌که به او فرمود: «وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسي‏» (طه: 41) سپس از گمنامی در زمین، به مقام متعالیِ هم‌سخنی خودش و هم‌راهیِ فرشتگان آسمان می‌رساند (وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى)‏ (ضحی: 7) همه‌ی این‌کارها که اجزای مستمر مرحله اول است، نوع نامحسوسی از برخیزاندن و از خاک به افلاک کشاندن است. در مرحله دوم، پیامبران را به هدایت خلق فرستاده است؛ چنان‌که فرمود: «أَرْسَلْنا إِلَيْهِمْ رُسُلاً». تلفیق این دو مرحله را نیز خداوند در قرآن «بعث» نامیده و برای مثال فرموده است: «وَ لَقَدْ بَعَثْنٰا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا» (النحل: 36).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو امام زمان رو هفته به هفته یادت رفت ولی هر خیری بهت رسید... 🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨