سرزنش کردن بیگناه و نحسی ایام!
فردی به نام حسن بن مسعود میگوید: روزی به محضر امام هادی(علیه السلام) رفتم در حالی که انگشتم آسیب دیده بود، یک مرد سواره هم به من برخورد کرده و شانهام را آسیب زده بود. همچنین بخشی از لباسم در شلوغی جمعیت پاره شده بود. (خطاب به آن روز) گفتم: «براستی که روز شوم و نحسی هستی! خدا مرا از شرّ تو حفظ کند»
امام هادی(علیه السلام) فرمود:
ای حسن! تو که با ما رفت و آمد داری، چگونه گناه خودت را به گردن یک بیگناه میاندازی؟! (یعنی از تو چنین انتظاری نداشتم).
عقل من سر جایش آمد و اشتباهم را فهمیدم و گفتم: ای مولای من! استغفرالله میگویم و از خدا عذرخواهی میکنم.
فرمود: ای حسن! روزها چه گناهی کردهاند که آنها را شوم و نحس مینامید وقتی بخاطر اعمالتان در آنها مجازات شدهاید.
گفتم: برای همیشه از خداوند طلب بخشایش میکنم. این توبه ی من باشد ای فرزند رسول خدا!
فرمود:
به خدا قسم (این عذرخواهی ظاهری) سودی ندارد. وقتی کسی یا چیزی که تقصیر و گناهی نکرده سرزنش میکنید، خداوند شما را مجازات میفرماید. (باید این شیوه را واقعا و در عمل، رها کنید).
ای حسن! مگر نمیدانی که پاداش دادن و مجازات کردن، کار خداست و اوست که دیر یا زود(در آخرت یا دنیا)، جزای اعمال انسان را میدهد؟!
عرض کردم: آری مولای من!
فرمود: دیگر این را تکرار نکن(و حوادث ناگوار را به گردن نحسی ایام نینداز!) و در مورد حکم خدا( یعنی حوادث خوب و بدی که در زندگی رخ میدهد)، نقشی برای (نحس بودنِ) روزها قائل نشو!
منبع:
📚 کتاب تحف العقول، ص: 482
توضیح تکمیلی:
محتوای این روایت با آیات قرآن سازگاری دارد زیرا کلمه «نحس» در قرآن فقط برای «روزهای عذاب شدنِ قوم عاد» ذکر شده است:
- فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَىٰ وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ(سوره فصلت: آیه 16)
- إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ (سوره قمر: آیه 19)
اینکه واژه «نحس» در قرآن فقط برای «دوره زمانیِ نزول عذاب» به کار رفته است، شاید معنایش اینست که حوادثی که مردم تصور میکنند بخاطر نحس بودن ایام است در واقع فقط «مجازات اعمال خود آنهاست که به خاطر خودداری از توبه، در همین روزهای دنیایی به سراغ آنها آمده است».
متن عربی این روایت:
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ مَسْعُودٍ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ (عليه السلام) وَ قَدْ نُكِبَتْ إِصْبَعِي وَ تَلَقَّانِي رَاكِبٌ وَ صَدَمَ كَتِفِي وَ دَخَلْتُ فِي زَحْمَةٍ فَخَرَقُوا عَلَيَّ بَعْضَ ثِيَابِي فَقُلْتُ كَفَانِي اللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ فَمَا أَيْشَمَكَ!
فَقَالَ(عليه السلام) لِي يَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؟!
قَالَ الْحَسَنُ: فَأَثَاب إِلَيَّ عَقْلِي وَ تَبَيَّنْتُ خَطَئِي فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ.
فَقَالَ(عليه السلام): يَا حُسْنُ مَا ذَنْبُ الْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا؟!
قَالَ الْحَسَنُ: أَنَا أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَبَداً وَ هِيَ تَوْبَتِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ!
قَالَ(عليه السلام): وَ اللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لَا ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلًا وَ آجِلًا ؟!
قُلْتُ بَلَى يَا مَوْلَايَ!
قَالَ (عليه السلام) لَا تَعُدْ وَ لَا تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اللَّهِ
منبع:
📚 کتاب تحف العقول، ص: 482
#خرافات #شرک_خفی #نحسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
📌از #گناه بدتر چیه؟
رسول خدا(ص) فرمود:
چهار چیز در گناه وجود دارد که از خود گناه بدتر است:
1⃣ کوچک شمردن گناه،
2⃣ افتخار کردن به گناه،
3⃣ خوشحال شدن از گناه،
4⃣ اصرار بر گناه.
گاهی برابری یعنی ظلم
گاهی باید نابرابری باشد تا عدالت برقرار شود
عدالت یعنی هر چیزی در جای خود و به اندازه ی خود
یعنی رعایت تناسب
یعنی نجنگیدن با فطرت و خلقت الهی که بر اساس تفاوت افراد است.
#عدالت #برابری #فلسفه_احکام
➖دلیل کینه قریش از امیرالمومنین علیهالسلام
🛑وَ سُئِلَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ ابْنُ عَبَّاسٍ أَيْضاً لِمَ أَبْغَضَتْ قُرَيْشٌ عَلِيّاً قَالَ لِأَنَّهُ أَوْرَدَ أَوَّلَهُمُ النَّارَ وَ قَلَّدَ آخِرَهُمُ الْعَارَ.)1
🔰از امام سجاد علیهالسلامو ابن عباس سوال شد:
چرا قریش، علی علیه السلام را دوست نمی دارند؟
ایشان فرمود:«علی علیه السلام نخستین ایشان را به جهنّم فرستاد و آخرین ایشان را به ننگ، مبتلا ساخت...
👇ننگ قریش👇
قبل از فتح مکه اکثریت قریش جزء مشرکین مکه بودند، بعد از فتح مکه بالاجبار و با اکراه اظهار اسلام کردند، لذا به آنان را طلقاء یا آزاد شدگان خطاب کردند. لذا طلقاء خواندن قریش از خفت و خاری آنان بود.
شاهد اول
🛑أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَايَا)2
🔰حضرت زینب سلاماللهعلیها در شام خطاب به یزید لعین این گونه فرمودند:
اى پسر آن مردمى كه جدّ من اسيرشان كرد پس از آن آزاد فرمود! از عدل است كه تو زنان و كنيزان خود در پشت پرده نشانى و دختران رسول خدا را اسير بدين سوى و آن سوى كشانى،
شاهد دوم
مَا لِلطُّلَقَاءِ وَ أَبْنَاءِ الطُّلَقَاءِ وَ التَّمْيِيزَ بَيْنَ الْمُهَاجِرِينَ الْأَوَّلِينَ وَ تَرْتِيبَ دَرَجَاتِهِمْ وَ تَعْرِيفَ طَبَقَاتِهِم)۳
🔰امیرالمومنین علیهالسلام در جواب نامه معاویه اینگونه معاویه را خطاب قرار دادند:
چه كار است آزاد شدگان (ابو سفيان) و پسرانشان (معاويه) را با تشخيص بين كسانيكه در آغاز از مكّه به مدينه هجرت نمودند، و تعيين مرتبهها و شناساندن طبقاتشان؟ (تو كه آزاد شده هستى و هنوز هم به حقيقت دين و ايمان نرسيدهاى چه دانى فاضل و زبردست كيست و مفضول و زير دست كدام است
📚منابع:
1:مناقب ابن شهرآشوب: ج3 ص 220
2: الاحتجاجات ج 2 ص 308
3: نهج البلاغه386
📌کیست مثل صفوان؟
گاهی رابطه دوستی بین برخی #شیعیان چنان بود که منجر به #عقداخوت میان آنان می گردید. چنانکه صفوان بن یحیی، عبدالله بن جندب و علی بن نعمان دوست بودند.
آنان در خانه خدا عقد اخوت بسته و با هم قرار گذاشتند که هر یک از دنیا رفت، آن دو نفر دیگر به جای او هم #نماز بخوانند و هم #روزه بگیرند و هم #زکات بدهند. پس از وفات عبدالله و علی، #صفوان روزی 153 رکعت نماز می خواند، 3 ماه در سال روزه می گرفت و 3 برابر زکات می پرداخت و اگر #تبرّعات می پرداخت، به جای آن دو هم می پرداخت.
📚نجاشی، الرجال، ص197.
🏴روایات #شهادت حضرت فاطمه(س)
براساس شواهد تاریخی و حدیثی، تردیدی نیست که حضرت فاطمه با هجوم غاصبان به منزل، مجروح و بر اثر آن به شهادت رسید.
🏴تصریح برخی #ادعیه در شهادت آن حضرت.
🏴امام #کاظم(ع) از آن حضرت با وصف #صدیقه_شهیده یاد کرده است.
🏴در روایتی از رسول الله(ص)نیز آمده است:
«ملعون است، #ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه #ظلم میکنند، حقش را #غصب میکنند و او را به #شهادت می رسانند.»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص459؛
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
📚کلینی، الکافی، ج1، ص458، ح1.
📚شیخ صدوق، الامالی، ص114؛
📚کراجکی، كنز الفوائد، ج1، ص150.
محل قبر حضرت زهرا(س)
📕 کتاب تاریخ المدینة المنوره منبعی کهن به قلم عمر بن شبّه نُمیری یکی از محدثان و مورخان اهلسنت در قرن سوم هجری است.
✅ در این کتاب اطلاعات ارزشمندی از تاریخ قدیم مدینه و جغرافیا و حوادث آنجا وجود دارد.
⚫️ از جمله روایاتی درباره محل دفن صدیقه طاهره و تصریح به شبانه بودن آن است.
🏚 ابن شبه از امام #صادق(ع) روایت میکند که #فاطمه(س) در خانه خود دفن شد و بعدها در توسعه مسجدالنبی، آن خانه را به مسجد افزودند.
🔵 دقیقاً همین مطلب از امام #رضا(ع) در کتب اربعه شیعه نقل شده است.
🛏 ابن شبه سپس به نقل از راوی دیگری مینویسد: آن حضرت را شبانه در خانهاش دفن کردند همانطور که رسولخدا در محل بستر خود دفن شد.
🌙 وی بر وجود قبر در خانه به شبانه بودن #دفن و بیاطلاعی بیشتر مردم استدلال میکند. بدین معنا که اگر جای دیگری بود، مخفیانه برگزار نمیشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحبتهای جنجالی خانم المیرا شریفی با سخنگوی دولت 👏🏻
🔴
📌چرا امیرمومنان #علی(ع) علت #شهادت حضرت زهرا(س) را علنی نکرد؟
بنابر گزارش شیخ مفید(م413ق) به نقل از امام #حسین(ع)،
حضرت #زهرا(س) وصیت کرد تا امیرمؤمنان علی(ع) علت شهادت و #بیماری او را برای مردم فاش نکند.
📚شیخ مفید، الامالی، ص281.
عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ لَمَّا مَرِضَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ النَّبِيِّ ص وَصَّتْ إِلَى عَلِيٍّ ص أَنْ يَكْتُمَ أَمْرَهَا وَ يُخْفِيَ خَبَرَهَا وَ لَا يُؤْذِنَ أَحَداً بِمَرَضِهَا
📌ذکر شهادت حضرت #زهرا(س) در دعاها و زیارت نامه ها
متاسفانه برخی تصور می کنند که یک گزارش فقط باید در کتابهای #تاریخی باشد تا #معتبر حساب شود، اما بخشی از تاریخ ما در کتابهای حدیثی و #ادعیه و زیارت نامه است. به عنوان نمونه، #شهادت حضرت زهرا(س):
🏴السَّلَامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةبنت رسول الله، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا البَتُول، #الشَّهِيدَة الطاهِرَة، لَعَنَ اللهُ مَن ظَلَمَكِ وَ مَنَعَكِ حَقَّكِ، ... .»
📚شیخمفید، المقنعه، ص459؛
🏴السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ #الشَّهِيدَة، ...، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَة.... .»
🏴شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
1_253934755.mp3
15.94M
آیا ازدواج مسلمان با فرد بی دین، جایز است؟
آیا سؤالات آتئيست ها پاسخ دارد؟
پاسخی صمیمانه و قرآنی به یک عزیز که درگیر عاطفی یک آتئیست شده و تحت فشار عشقی و عقیدتی قرار گرفته است.
لطفا تا آخر بشنوید
صوت 33 دقیقه ای حاوی نکات مهمی درباره :
جنگ و خشونت در اسلام
جایگاه زنان و حقوق زن در قرآن
اصلاح یک اشتباه رایج درباره معنای فتنه
انصاف قران درباره منافع شراب و قمار و گناهی بزرگِ آنها
ماجرای تقیه ی عمار و کشته شدن پدر و مادرش
آیا ازدواج با مشروب خواران عاقبت خوبی دارد؟
مظلومیت زن در طول تاریخ و نگاه دین
جایگاه ایتام و رسیدگی به نیازمندانِ فامیل
#ازدواج #فتنه #حقوق_زن
🏴متن روایات شهادت حضرت زهرا(س)
⬅️«السَّلَامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةبنت رسول الله، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا البَتُول، الشَّهِيدَة الطاهِرَة، لَعَنَ اللهُ مَن ظَلَمَكِ وَ مَنَعَكِ حَقَّكِ، ... .»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص459؛
⬅️«السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَة، ...، السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَة.... .»
📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص10.
⬅️«إِنَّ فَاطِمَةَ صِدِّيقَةٌ شَهِيدَة.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص458، ح1.
⬅️«قَالَ رَسُولُ الله: أَوَّلَ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَتَقْدَمُ عَلَيَّ مَحْزُونَةً مَكْرُوبَةً مَغْمُومَةً مَغْصُوبَةً مَقْتُولَةً فَأَقُولُ عِنْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهَا وَ عَاقِبْ مَنْ غَصَبَهَا وَ ذَلِّلْ مَنْ أَذَلَّهَا وَ خَلِّدْ فِي نَارِكَ مَنْ ضَرَبَ جَنْبَهَا حَتَّى أَلْقَتْ وَلَدَهَا فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عِنْدَ ذَلِكَ آمِين.»
📚شیخ صدوق، الامالی، ص114؛
⬅️«قَالَ رَسُولُ الله: مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا.»
📚کراجکی، كنز الفوائد، ج1، ص150.
قال #الامام_الصادق(عليه السلام):
ان فاطمة بنت محمد (صلى الله عليه وآله) تحضر لزوار قبر ابنها الحسين (عليه السلام) فتستغفر لهم ذنوبهم.
📚 #كامل_الزيارات ، ص: 118
◼️ اگر چهل نفر داشتم...
نصر بن مزاحم (د. 212ق) مینویسد: «مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدِ اَللَّهِ عَنِ اَلْجُرْجَانِيِّ قَالَ: فَبَقِيَ أَصْحَابُ عَلِيٍّ يَوْماً وَلَيْلَةً يَوْمَ اَلْفُرَاتِ بِلاَ مَاءٍ وَقَالَ رَجُلٌ مِنَ اَلسَّكُونِ مِنْ أَهْلِ اَلشَّامِ يُعْرَفُ بِالسَّلِيْلِ بْنِ عَمْرٍو:
يَا مُعَاوِيَةُ اِسْمَعِ اَلْيَوْمَ مَا يَقُولُ اَلسَّلِيلُ * إِنَّ قَوْلِي قَوْلٌ لَهُ تَأْوِيلُ
اِمْنَعِ اَلْمَاءَ مِنْ صِحَابِ عَلِيٍّ * أَنْ يَذُوقُوهُ وَ اَلذَّلِيلُ ذَلِيلُ
وَ اُقْتُلِ اَلْقَوْمَ مِثْلَ مَا قُتِلَ * اَلشَّيْخُ ظَمَأً وَ اَلْقِصَاصُ أَمْرٌ جَمِيلُ
فَوَ حَقِّ اَلَّذِي يُسَاقُ لَهُ اَلْبُدْنُ * هَدَايَا لِنَحْرِهَا تَأْجِيلُ
لَوْ عَلِيٌّ وَ صَحْبُهُ وَرَدُوا * اَلْمَاءَ لَمَا ذُقْتُمُوهُ حَتَّى تَقُولُوا:
قَدْ رَضِينَا بِمَا حَكَمْتُمْ عَلَيْنَا * بَعْدَ ذَاكَ اَلرِّضَا جِلاَدٌ ثَقِيلُ
فَامْنَعِ اَلْقَوْمَ مَاءَكُمْ لَيْسَ لِلْقَوْمِ * بَقَاءٌ وَ إِنْ يَكُنْ فَقَلِيلُ.
فَقَالَ مُعَاوِيَةُ اَلرَّأْيُ مَا تَقُولُ وَلَكِنْ عَمْرٌو لاَ يَدَعُنِي قَالَ عَمْرٌو خَلِّ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ اَلْمَاءِ فَإِنَّ عَلِيّاً لَمْ يَكُنْ لِيَظْمَأَ وَأَنْتَ رَيَّانٌ وَفِي يَدِهِ أَعِنَّةُ اَلْخَيْلِ وَهُوَ يَنْظُرُ إِلَى اَلْفُرَاتِ حَتَّى يَشْرَبَ أَوْ يَمُوتَ وَأَنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ اَلشُّجَاعُ اَلْمُطْرِقُ وَمَعَهُ أَهْلُ اَلْعِرَاقِ وَأَهْلُ اَلْحِجَازِ وَقَدْ سَمِعْتُهُ أَنَا وَ أَنْتَ وَهُوَ يَقُولُ: "لَوْ اِسْتَمْكَنْتُ مِنْ أَرْبَعِينَ رَجُلاً" فَذَكَرَ أَمْراً يَعْنِي لَوْ أَنَّ مَعِي أَرْبَعِينَ رَجُلاً يَوْمَ فُتِّشَ اَلْبَيْتُ يَعْنِي بَيْتَ فَاطِمَة» (وقعة صفین، ص162-163؛ مشابه: شرح نهج البلاغة، ج3، ص319).
در این گزارش آمده که اصحاب معاویه بر آب مسلّط شده بودند؛ در این میان، مردی شامی به معاویه پیشنهاد داد که اجازه ندهد علی (ع) به هیچ صورتی بر آب وارد شود که به نظر او، در این صورت، اصحاب علی (ع) اجازه نمیدهند که اصحاب معاویه از آن آب بچشند. پس از این پیشنهاد، عمرو بن عاص به معاویه میگوید که علی (ع) مرد شجاعی است و میجنگد تا به آب دستیابد و هماکنون لشکریانی از عراق و حجاز همراه او هستند؛ در حالی که پیشتر گفته بود: «اگر چهل نفر داشتم، ...». این سخن در صدد این است که نشان دهد که علی (ع) پیشتر عزم داشت که اگر چهل نفر همراهش باشند، حقّش را بگیرد؛ حال که این همه لشکر از حجاز و عراق همراه دارد، بیتردید ساکت نخواهد نشد و قتال خواهد کرد. حال سؤال پیش میآید که این سخن علی (ع) ناظر به چه امری بوده است. در ادامه در پاسخ به این سؤال آمده که علی (ع) این سخن را در خصوص آن روزی که خانۀ فاطمه (سلام الله علیها) تفتیش شد و علی (ع) آرزو داشت که چهل نفر همراه او بود تا از آن فاجعه جلوگیری میکرد.
این نقل از علی (ع) در مصادری دیگری هم آمده که فضای آن را روشنتر میکند. در کتاب سلیم پس از گزارش هجوم به خانۀ حضرت فاطمه سلام الله علیها و بیرونکشاندن امیرالمؤمنین (ع) با طنابی که به گردن ایشان بسته بودند و صدماتی که به صدیقۀ طاهره وارد کردند، آمده است: «فَانْتَهَوْا بِعَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ، وهُوَ يَقُولُ: أَمَا واللّٰهِ لَوْ وَقَعَ سَيْفِي فِي يَدِي لَعَلِمْتُمْ أَنَّكُمْ لَنْ تَصِلُوا إِلَى هَذَا أَبَداً، أَمَا واللّٰهِ مَا أَلُومُ نَفْسِي فِي جِهَادِكُمْ، ولَوْ كُنْتُ اِسْتَمْكَنْتُ مِنَ الأَرْبَعِينَ رَجُلاً لَفَرَّقْتُ جَمَاعَتَكُمْ، ولَكِنْ لَعَنَ اَللهُ أَقْوَاماً بَايَعُونِي ثُمَّ خَذَلُونِي» (کتاب سلیم، 1407ق، ص39-40).
ابن ابی الحدید معتزلی نیز از نامهای مشهور از معاویه به علی (ع) یاد میکند که در آن به رفتن شبانۀ امیرالمؤمنین، صدیقۀ طاهره، و حسنین (ع) به خانۀ برخی از صحابه جهت مقابله با حکومت غاصبانۀ ابوبکر اشاره شده و در ضمن آن، از این سخن علی (ع) هم یاد شده است: «ومن كتاب معاوية المشهور إلى علي ع وأعهدك أمس تحمل قعيدة بيتك ليلا على حمار ويداك في يدي ابنيك الحسن والحسين يوم بويع أبو بكر الصديق فلم تدع أحدا من أهل بدر والسوابق إلا دعوتهم إلى نفسك ومشيت إليهم بامرأتك وأدليت إليهم بابنيك واستنصرتهم على صاحب رسول الله فلم يجبك منهم إلا أربعة أو خمسة ولعمري لو كنت محقا لأجابوك ولكنك ادعيت باطلا وقلت ما لا تعرف ورمت ما لا يدرك ومهما نسيت فلا أنسى قولك لأبي سفيان لما حركك وهيجك لو وجدت أربعين ذوي عزم منهم لناهضت القوم فما يوم المسلمين منك بواحد ولا بغيك على الخلفاء بطريف ولا مستبدع» (شرح نهج البلاغة، ج2، ص47).
🔸فاطمه زهرا؛ «معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از بهترین کتابهایی که تاکنون درباره شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها مطالعه کردهام، کتاب «حقیقت عظیم» است. این کتاب گردآوری دقیق و منظمی از ایدهها، دیدگاهها و تحلیلهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در نیم قرن اخیر، (از سال ۱۳۵۱ تا پایان دهه نود) درباره #حضرت_زهرا سلام الله علیها است.
🔻مطالعه این کتاب را به همه کسانی که میخواهند فهمی بیشتر و دقیقتر از ابعاد وجودی این بانوی نمونه عالم داشته باشند، توصیه میکنم.
18.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره
طرف اهل تسنن: مولوی حکیمی
طرف شیعه: اقای خسروی
موضوع: غضب حضرت زهرا سلاماللهعلیها به خلیفه اول
📌بررسی روایت اطعام در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها
آیا یطعمون الطعام در سه روز بوده یا یک روز؟
طبق گزارش ابن سلیمان(م150ق) و خوارزمی(م568ق) که روایتی کامل و صحیح و از امام #باقر(ع) و امام #صادق(ع) نقل شده است:
«حضرت #فاطمه با #آرد خریداری شده و کمی روغن، یک قرص #نان پخت. امیرمؤمنان #علی آنرا به #مسکین داد و حضرت #فاطمه با باقیمانده آرد، مقداری #حلوا درست کرد که خود حضرت فاطمه آنرا به #یتیم بخشید و در نهایت ایشان، برای افطار غذای دیگری با #خرما و #روغن درست کردند که آنهم به #اسیر داده شد.
اگرچه در افواه مردم مشهور آن است که ماجرای روزه داری اهلبیت و #انفاق آنان در سه روز اتفاق افتاده است، اما باید دانست که این روایت از طریق عبدالله بن عباس به منابع شیعه راه یافته و محتوای آن نیز با روایاتی که از طریق خود اهلبیت است، سازگاری ندارد؛
طبق گزارشهای #حدیثی و #تاریخی معتبر ازجمله گزارش مقاتل بن سلیمان(م150ق)، قمی(قرن 3 ق) و شیخ مفید(م413ق)، ماجرای #اطعام در یک روز و آنهم روز 25 ذِی الحَجّه واقع شده است.
بنابراین،
در روایت ابن عباس که می گوید اهل بیت سه روز روزه بودند، ضعف سندی و محتوایی زیادی وجود دارد.
بعنوان نمونه، پیشنهاد روزه نذری، از سوی #ابوبکر به امیرمؤمنان #علی بوده است.
دیگر آنکه خاندان پیامبر اکرم در شبها جز #آب، چیزی برای خوردن در منزل نداشتند، اما روز دوم و سوم افطار داشتند.
📚ابن طاوس، بناء المقالة الفاطمية في نقض الرسالة العثمانية، ص236- 235.
📚ابن سلیمان، التفسیر، ص428.
📚قمی، التفسیر، ج2، ص399- 398.
📚مفید، مسار الشيعة في مختصر تواريخ الشريعة، ص42- 41.
◻️سلوک عرفانی و توسل به حضرت زهرا(س) در کلام آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم #آیتالله_شاهآبادی، عارف بزرگ معاصر و استاد عرفانی امام خمینی(ره) ارادتی ویژه به #حضرت_زهرا سلام الله علیها داشت. محبت و ارادت و توجه به حضرت زهرا را لازمه وصول به مقامات قرب الهی میدانستند.
آن عارف بزرگ سخنان ناب و توصیههای مهمی در این باره دارند که به برخی از آنها اشاره میکنم:
«اساس دين، حب فاطمه سلام الله عليهاست. اساس اسلام، بغض به اعداء فاطمه سلام الله عليهاست. و هر که فاطمه را بخواهد و بغض اعداء او را داشته باشد، او مسلمان است.»
«سالک الي الله در صورتي ميتواند به جايي برسد که در ضمن سير، اول مرتبه اتکاء به خانم حضرت صديقه عليها السلام داشته باشد و اين محبت خانم حضرت صديقه است که انسان را به راهي که بايد برود هدايت ميکند و اگر نباشد اصلاً سيري وجود نخواهد داشت.»
«محال است سالک، سير و سلوک کند و به جايي برسد مگر از طريق خانم حضرت زهرا عليها السلام»
وقتي استخاره میکردند همهي دعا و ثنايشان اين بود: «الهي به عصمت زهرا، به نور زهرا، به شرف زهرا».
و به فرزندانش توصيه ميکرد که:
«شما هم شبها اگر توفيق پيدا کرديد و بيدار شديد صلوات حضرت صديقه را بفرستيد و با ايشان مأنوس شويد. در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا عليها السلام توجه کنيد و بدانيد که استمداد گرفتن از ايشان موجب قرب و ترقي معنوي ميشود و خداشناسي انسان را زياد ميکند. همچنين قبل از اذان صبح، صلوات حضرت زهرا* سلام الله عليها را بفرستيد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*«اللهم صلِّ عَلي فاطِمَةَ و أَبيها و بَعلِها و بَنيها و السِّرِّ المُستَودَعِ فيها بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عَلمُک»
#عرفان
#سلوک
حضرت فاطمةُ(س):رَغَّبَ النَّبِی(ص) فِی الجِهادِ، وذَکرَ فَضلَهُ، فَسَأَلتُهُ الجِهادَ، فَقالَ: ألا أدُلُّک عَلی شَیءٍ یسیرٍ، وأجرُهُ کثیرٌ؟ ما مِن مُؤِمنٍ ولا مُؤِمنَةٍ یسجُدُ عَقِبَ الوَترِ سَجدَتَینِ، ویقولُ فی کلِّ سَجدَةٍ: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکةِ وَالرّوحِ» خَمسَ مَرّاتٍ، لا یرفَعُ رأسَهُ حَتّی یغفِرَ اللّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ کلَّها، وإن ماتَ فی لَیلَتِهِ ماتَ شَهیداً.
حدیث جهاد #طوفان_الاقصى
حضرت فاطمةُ(س)پیامبر(ص) تشویق به جهاد کرد و فضیلت آن را باز گفت. من درباره جهاد از ایشان پرسیدم، که فرمود: آیا تو را به کاری آسان با پاداشی فراوان راهنمایی نکنم؟ هر مرد و زن مؤمنی در پی نماز وتر دو سجده به جای آورد و در هر یک از آن دو، پنج بار بگوید: «سبّوح قدّوس ربّ الملائکة والروح؛ پاک است، منزه است پروردگار فرشتگان و روح»، سرش را بلند نکند، مگر این که خداوند همه گناهانش را بیامرزد. و اگر در همان شب بمیرد، شهید [گونه]، مرده است.
مختصر المحاسن المجتمعة في فضائل الخلفاء الأربعة : ص ۱۹۲
#حضرت_زهرا
#فاطمیه
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin