رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «مَا مِنِ امْرَأَهٍ تَحْمِلُ مِنْ زَوْجِهَا وَلَداً إِلَّا کَانَتْ فِی ظِلِّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّی یُصِیبَهَا طَلْقٌ یَکُونُ لَهَا بِکُلِّ طَلْقَهٍ عِتْقُ رَقَبَهٍ مُؤْمِنَهٍ.»
«زنی که حامله می شود در سایه لطف خداست و به عدد هر زایمانی که برایش پیش می آید پاداش آزاد کردن یک برده را دارد.»
. مستدرک الوسائل، ج 15، ص 156 .
#فرزندآوری
#جمعیت
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
شير شتر
پيامبرخدا(ص)فرمودند: شير شتر... براي كساني كه به ناراحتي معده(سوء هاضمه) مبتلا هستند، درمان است.
#حدیث_پزشکی
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام رضا ( ع )
بخیل را آسایشى نیست ، و حسود را خوشى و لذتى نیست ، و زمامدار را وفایى نیست ، و دروغگو را مروت و مردانگى نیست
(تحف العقول ، ص ۴۷۳)
#امام_رضا
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام صادق(علیه السلام): هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] می کند.
#ازدواج
@kalam_maesoumin
♥️🍃
از سلمان رحمةاللهعلیه
نقل شده است که میگفت:
از رسول خدا ﷺ بیش از ده بار
شنیدم که به علی علیهالسّلام🌱
میفرمودند: اے علی!
تو و اوصیاے پس از تو
اعراف میان بهشت و آتش هستید؛
وکسی وارد بهشت نمیشود مگر
آنکه شما را شناخته است، و
شما نیز او را شناختهاید؛🍃
و کسی وارد آتش نمیشود،
مگر آنکسی که شما را
انکار کرده و شما نیز
او را انکار کردهاید!
وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ🌱
يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ
(اعراف ۴۶)
و بر اعراف مردانى هستند،
كه هريك از آن دو گروه را،
(بهشتیان و جهنمیان را)
از چهرههايشان مىشناسند؛...
#آیههاےولایت
#عید_غدیر
#غدیر
@kalam_maesoumin
💎🗣💎 دعای حضرت عیسی علیه السلام برای دهه اول ذی الحجّه
حضرت باقر علیه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت عیسی علیه السلام پنج دعا هدیه داد. جناب جبرئیل علیه السلام این دعاها را در دهه اول ذی الحجّه برای او آورد و گفت: ای عیسی، این پنج دعا را بخوان، زیرا در دهه ذی الحجّه، هیچ عبادتی نزد خداوند محبوب تر از این دعاها نمی باشد. آن دعاها عبارتند از:
دعای اوّل: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».
دعای دوم: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ أَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَداً».
دعای سوم: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ، وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ أَحَداً صَمَداً، لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ».
دعای چهارم: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».
دعای پنجم: «حَسْبِيَ اللَّهُ وَ كَفَى، سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعَا، لَيْسَ وَرَاءَ اللَّهِ مُنْتَهَى، أَشْهَدُ لِلَّهِ بِمَا دَعَا، وَ أَنَّهُ بَرِيءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ، وَ أَنَّ لِلَّهِ الْآخِرَةَ وَ الْأُولَى».
حواریّون به حضرت عیسی علیه السلام عرض کردند: ای روح الله، پاداش کسی که این کلمات را بگوید، چیست؟ فرمود:
کسی که دعای اوّل را صد بار بخواند، برای اهل زمین عملی برتر از این عمل در آن روز نمی باشد، و در قیامت بیشتر از همه بندگان عمل نیک خواهد داشت.
و هرکس دعای دوم را صد بار بخواند، گویا تورات و انجیل را دوازده مرتبه خوانده است و ثواب آن به او داده می شود. در این هنگام حضرت عیسی علیه السلام از جبرئیل پرسید: ای جبرئیل، ثواب قرائت تورات و انجیل چیست؟ جبرئیل گفت: تمام ملائکه آسمان های هفت گانه توانایی حمل یک حرف از تورات و انجیل را ندارند، تا آن که من و اسرافیل برانگیخته شدیم، زیرا اسرافیل اولین بنده ای است که گفت:« لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللهِ».
و هرکس دعای سوم را صد بار بخواند، خداوند برای او ده هزار کار نیک نوشته و ده هزار کار بد پاک می کند، و مقامش را ده هزار درجه بالا می برد، و تعداد هفتاد هزار فرشته از آسمان نازل می شوند در حالی که دستانشان را بلند کرده و برای کسی که این دعا را می خواند، درود می فرستند. حضرت عیسی علیه السلام گفت: ای جبرئیل، مگر فرشتگان برای غیر پیامبران نیز درود می فرستند؟ جبرئیل پاسخ داد: هرکس به آن چه رسولان و انبیاء الهی آورده اند، ایمان آورد و شریعت آنان را تغییر ندهد، پاداش انبیا به او اعطا می شود.
و هرکس دعای چهارم را صد مرتبه بخواند، فرشته ای آن را گرفته و به سوی حقّ متعال بالا می برد، پس خداوند به گوینده آن نظر می نماید و هرکس خداوند به وی نظر کند، هرگز بدبخت و شقی نمی شود.
حضرت عیسی علیه السلام به جبرئیل گفت: ای جبرئیل، ثواب دعای پنجم چیست؟ جبرئیل گفت: این، دعای من است، و خداوند به من اجازه نداده است که آن را برای تو تفسیر نمایم.(اقبال الاعمال، ص632-633)
مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد:
اگر كسى هر روز هر يك از اين دعاها را ده مرتبه بخواند، دور نیست که عمل به این روايت كرده باشد، و اگر هر روز هر يك را صد مرتبه بخواند بهتر خواهد بود.(زادالمعاد، ص245)
✅ «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
#ذی_الحجه
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
😱💔وااااایـیــیــی از ایــنــا💔
🐝آیـــــه گــــرافــــی
🦋اســــتــوری مـــذهبــــی
🪲تلنگر های زیبا
🐢دیـــگـــه چــی مــیــخـــوای؟
🐤مـــــذهــبــیــا کــــجـــایـــیــد؟
https://eitaa.com/joinchat/3134128476Cb9bc334b50
💌کانالو گم نکن👆
بسم الله
🔵علی علیه السلام همان «جنب الله» است؟
و كَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَيْنَكُمْ عِتْرَةُ نَبِيِّكُمْ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ وَ أَعْلَامُ الدِّينِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآن نهج خطبه 87
چطور سرگردان شدید وقتی عترت پیامبرتان در میان شما بود در حالیکه آنان زمامداران حقیقت، اَعلام دین و زبانهای صدق بودند؟! پس آنها را در «احسن منازل قرآن» قرار دهید.
🔹اینکه منظور از «احسن منازل القرآن» چیست، اکثر شارحان نهج البلاغه توجه ویژهای به آن نکردهاند اما ابن ابی الحدید این جمله را مشتمل بر رازی بزرگ (سرٌّعظیمٌ) میداند و از همین جمله، عصمت علی علیه السلام را برداشت کرده است (ن ک: #با_معارف_نهج البلاغه203).
🔻به نظر میرسد این جملهی امیرالمؤمنین علیه السلام با آیه 55 زمر نیز رابطه معنایی داشته باشد:
(وَ اتَّبِعُواْ أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَ أَنتُمْ لَا تَشْعُرُون (زمر: 55) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَاحَسْرَتىَ عَلىَ مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ وَ إِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ(56))
علی بن ابراهیم نیز در تفسیر خود «احسن ما أنزل إلیکم» را بر «قرآن و ولایت اهل بیت» حمل کرده و در استدلال برای این برداشت نوشته است: «و الدليل على ذلك، قول الله عز و جل: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ» (تفسير القمي، ج2، ص: 251)
اینکه جمله «یاحسرتَی علی ما فرّطت فی جنب الله» چگونه بر آن برداشت دلالت میکند، رازی است که توسط رسول الله ص گشوده شده است؛ آنجا که در #خطابه_غدیر فرمود: «ای مردم این علی همان «جنب الله» است که خداوند در توصیف مخالفانش فرمود: "أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ"».
خطابه غدیر:«مَعاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذی ذَکَرَ فی کِتابِهِ الْعَزیزِ فَقالَ تَعالی مُخْبِراً عَمَّنْ یُخالِفُهُ: «أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ اللَّهِ»
📌هشدار به صاحب خانه های دارای خونه خالی
امام #صادق(ع):
هر كس خانه اى داشته، مومنى به #سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّ و جلّ می فرمايد:
«ای فرشتگان من!
بنده ام از سكونت دادن بنده ام در دنيا #بخل ورزيد، به عزّتم سوگند كه هرگز در #بهشت من سكونت نكند»
📚شیخ صدوق،ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص241.
➖مَرد باید آراسته باشد
🛑عن الحسن بن جهم:
رَأَیتُ أبَا الحَسَنِ(ع) اختَضَبَ، فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداک، اِختَضَبتَ؟! فَقالَ: نَعَم، إنَّ التَهیئَةَ مِمّا یزیدُ فی عِفَّةِ النِّساءِ، ولَقَد تَرَک النِّساءُ العِفَّةَ بِتَرک أزواجِهِنَّ التَّهیئَةَ. ثُمَّ قالَ: أیسُرُّک أن تَراها عَلی ما تَراک عَلَیهِ إذا کنتَ عَلی غَیرِ تَهیئَةٍ؟ قُلتُ: لا، قالَ: فَهُوَ ذاک.
ثُمَّ قالَ: مِن أخلاقِ الأَنبِیاءِ التَّنَظُّفُ، وَالتَّطَیبُ، وحَلقُ الشَّعرِ...
🔰حسن بن جهم می گوید:
ابو الحسن(ع) {امام کاظم علیه السلام} را دیدم که خَضاب کرده بود. گفتم: قربانت گردم! خضاب کرده اید؟!
فرمود: «آری. آراسته بودن، از عواملی است که بر پاک دامنی زن می افزاید. زنان، از آن رو ترک پاک دامنی می کنند که شوهرانشان آراسته بودن را ترک می نمایند».
سپس فرمود: «آیا تو دوست داری که همسرت را مانند خودت، ناآراسته ببینی؟».
گفتم: نه.
فرمود: «او نیز همین طور».
آن گاه افزود: «پاکیزگی، خوش بو بودن و اصلاح کردن مو، از صفات پیامبران است...».
👇#نکته_رجالی👇
در سند روایت شریف از کنیه ابی الحسن استفاده شوده است.
1: ابی الحسن یا ابی الحسن الاول: امام کاظم علیه السلام مد نظر است
.
2: ابی الحسن الثانی: امام رضا علیه السلام
3: ابی الحسن الثالث یا ابی الحسن الاخیر: امام هادی علیه السلام
📚منابع
1:الکافی، ج ۵، ص ۵۶۷
2معجم مصطلحات الرجال و الدرایه اقای جدیدی نژاد ص ۱۳
#همسر